eitaa logo
هادیانه ها
668 دنبال‌کننده
549 عکس
181 ویدیو
28 فایل
بیشتر از #اخلاق، #تربیت، #فقه_تربیت و مسایل #طلبگی و #حوزوی می نویسم ... #محمدهادی_قراباغی طلبه و استاد حوزه علمیه قم دانشجوی دکتری فقه تربیت دبیر کمیته فقه تربیت موسسه فقهی مصباح الهدی @H_Gharabaghi
مشاهده در ایتا
دانلود
✅محضر استاد ۲ ✅ نمای کلی ⭕️ اصلی فلسفه_تعلیم_و_تربیت اسلامی عبارت اند از: 1⃣ مبانی تربیت (مدلل) 2⃣ چیستی تربیت 3⃣ چرایی تربیت 4⃣ چگونگی تربیت 5⃣ مفاهیم رابط بین مبانی و موارد دیگر ⭕️ شاخص فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی: 1⃣ فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی آقای 2⃣ مبانی نظری تحول بنیادین در نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی جمهوری اسلامی ایران 3⃣ درآمدی بر فلسفه تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران 4⃣ فلسفه تربیت اسلامی 5⃣ نظریه اسلامی تعلیم و تربیت 6⃣ فلسفه های تعلیم و تربیت در تمدن اسلامی 👈 کتاب اخیر دکتر هم مطرح شد که حاصل پایان نامه ایشان است که استاد صادق زاده داور آن بوده _ استاد درباره آن فرمودند: درباره فلسفه تربیت اسلامی به مثابه علم بحث کرده است نه فلسفه تربیت به عنوان عمل 📌 محور کلاس فلسفه تربیت ایشان در مقطع سطح ۴ تربیت اخلاقی حوزه مشکات، کار روی منابع فوق در مسائل مذکور است _ مخاطبین کلاس منابع را بین خود تقسیم می کنند و در جلسات با نگاهی نقادانه و زیر نظر استاد، گزارش می دهند @hadianeha
✅ شاید شنیده باشید ⭕️قضیه معروف را شاید شنیده باشید _ میگن بیچاره رو مجبور کردن از یافته علمی خودش دست برداره _ و این واقعه رو شاهد می گیرن برای مخالفت کلیسا و با و دانش 👈و گاهی این قضیه رو تعمیم می دن و شلوغش میکنن و میگن اصلا و با هم جمع نمیشه! 👈شاید براتون جالب باشه که اصل این ادعا مربوط به حدود یک قرن پیشه و قبل از اون کسی از این تضاد حرفی نزده و جریان گالیله از موارد استثنایی بوده ... ⭕️ 📖 (علم دینی، دیدگاه ها و ملاحظات) مسأله فوق را در مقدمه بیان کرده است _ این کتاب در راستای بررسی رابطه علم و دین، نظر 🔟 نفر از اندیشمندان موافق و مخالف با امکان و تحقق را بررسی کرده است @hadianeha
تماس خدا 📞 ✍ در محضر استاد بودیم یکی از رفقا به مناسبتی از تماس نابهنگام شخصی در ساعات نیمه شب گفت بعد از مزاح و بیان نظائری از این دست، نکته ای از استاد ی بود برایم 🔹استاد گفت هنگام تماس آدم ها، تصور کنید که خدا به شما زنگ زده یاد احادیثی می افتم در اهمیت لینک احادیث⬅️ https://makarem.ir/compilation/Reader.aspx?lid=0&mid=105409&catid=0&pid=326045 🔹استاد گفت: اگر کسی نیمه شبی هم می رفت درب منزل آقای ، ایشان طوری استقبال می کرد که انگار نه انگار که وقت نا مناسبی است 🔹 ذکری هم از آقای شد و خاطره جالبی از ایشان؛ جوانی نیمه شبی بهم ریخته بود و منزل او را پناه خود دیده بود، با مهربانی درب به رویش باز کرد و به درد دلش گوش داد. جالب این که جوان در این حال سر به روی پای آیةالله گذاشته بود که خوابش برد و آقا تا اذان صبح به آن حال مانده بود تا مبادا مهمان نیمه شبش بیدار شود! این ها خاطرات ی قرون گذشته نیست @hadianeha
2107141149آهنگزنگ.mp3
6.37M
✅ مروری سریع بر نظام در کلام استاد 1⃣ در تربیت انبیاء تحول در حوزه بینش و معرفت است 🔹 جداکردن انسان ها از معبودهای دیگر و رساندن به معبود یگانه 🔹این یا پایه ای است که مبنای دیگر تحول ها برای حوزه های دیگر زندگی است 2⃣ (مبنای) تربیت در نگاه وحیانی از موضوع شناسی شروع می شود یعنی از و ساخت او ناظر به حوزه تربیت 🔹اساس آن »» موجود است که پس از اجابت، حیات دیگری پیدا می کند (در مقابل میت که کلام پیامبر را نمی شنود) 3⃣ : تعصب _ تقلید _ دلبستگی 4⃣ راه حل: تربیت👇 💢کار مربی: » آزادسازی فکر __ » و آموزش تفکر ( نوع پرسش و ادامه آن) » 💢اتفاق در متربی: برای انتخاب به دست آوردن مواد اولیه + استنتاج از آن مواد + زمینه انتخاب از آن شناختها 🔹تطبیق این روش: در جهان‌بینی در چه تدبر کند و تفکر؟ »»»ارسلنا رسلنا بالبینات««« از آگاهی های استوار شروع کند 5⃣ آثار این جهان‌بینی: 👈 آثار در احساس ها و آرمان ها و ایمان 👈 در عمل هایش و مسؤولیت ها و معیارها و میزان ها 6⃣ مخاطب شناسی مراحل مذکور مال مخاطب حی بود ولی روحیات در مقابل آن حی : موتی کر کور ✅ خلاصه : تربیت وحیانی👈 انسان شناسی» شکل گیری مسائل » روش ها و نظام بر اساس آن » نظام در حوزه تطبیق جهان‌بینی و احساس و عمل را می دهد / برای مخاطب حی @hadianeha
هدایت شده از سیدالعلماء
✅ معنای طلبگی ♦️ ما می‌خواهیم ده سال پانزده سال در حوزه باشیم به شرطی که این چیزها از اول در گوش ما خوانده شده باشد و برای آن هر کسی به مقتضای استطاعت و وضع خودش برنامه‌ریزی کرده باشد: من اول در ساعت فلان بیدار می‌شوم، بعد چه می‌کنم؟ معلوم باشد. یک: طهارت و فلان. دو: نافله شب. سه: چند آیه تلاوت قرآن. چهار: شرکت در یک مجلس ولو دو نفر سه نفره‌، تذکراتی که کمک می‌کند به اینکه این دانش به عمل برسد، نیرو می‌دهد قدرت می‌دهد تکان می‌دهد خواب غفلت را برطرف می‌کند. 🔹 دیگر من بیشتر از این قدرت ندارم که به شما برادران و عزیزان و فرزندان مطلب را حالی کنم که اگر تا حالا در فکر این برنامه‌ریزی تربیتی نبودید، توبه کنید و بنشینید برای خودتان- یا با استاد یا بی‌استاد یا با رفیق یا تنهایی- برنامه‌ریزی کنید؛ اگر برنامه‌ریزی شد ممکن است روز اول و دوم بر خلافش رفتار کنید، یادتان برود، اشکال ندارد دوباره سه‌باره که کم کم جا بیفتد در کار شما. شما طلبه‌ی دینی بشوید و مشغول تربیت خودتان بشوید. ابتدایش آن‌قدر مشکل است... برای اینکه انسان عادت کرده که از حجره در بیاید و یکی به‌ او برسد و با هم صحبت کنند. اصلاً فکر نمی‌کردند که همدیگر را می‌بینند که شرکت کنند در یک مطالعه‌ای. فوری صحبت می‌کنند... او می‌گوید فلان روزنامه را دیدی؟ او می‌گوید آره، این‌طور نوشته بود... بعد او هم دنبالش را می‌گیرد؛ همین‌طور نیم ساعت یک ساعت وقت می‌گذرد. ❗️ همه‌ی این‌ها به حساب تربیت، گناه است. چون بنا بود ما خودمان را تربیت کنیم اما حال داریم از دست می‌دهیم رشته را... ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🤔⏳ساعت اندیشه⏳🤔 و تربیت برخی از ارکان تربیت از منظر آیات قرآن ⭕️ برخی از پیش فرض های این برداشت ها : * الف) کار انبیاء تربیت انسان ها بوده * ب) علماء به عنوان وارثان انبیاء مسئولیت تربیت مردم را بر عهده دارند * ج) با توجه به نکته قبل، ابزار و کار و نتیجه کار باید متناسب با امکانات و وظایف و نتیجه کار انبیاء باشد ... ⭕️ ارکان تربیت مستفاد از آیات فوق: 1️⃣- وضعیت مردم قبل از تربیت رسولان (ضلال مبین) 👈🏻 مشخص با رنگ قرمز 2️⃣- نتیجه تربیت انبیاء و وارثان ایشان (حذر + قیام به قسط ) 👈🏻 مشخص با رنگ سبز 3️⃣- ویژگی رسول و مربی (منهم) 👈🏻 زیر آن خط کشیده شده 4️⃣- امکانات رسول و مربی (بینات + کتاب + میزان) (تفقه در دین) 👈🏻 زیر آن خط کشیده شده 5️⃣- فعل انبیاء و وارثان ایشان (انذار + تلاوت آیات + تزکیه + تعلیم «+تزکیه») 👈🏻 مشخص با رنگ زرد ⭕️ پ ن: 🔹 نسبت درونی موجود در آیات (وضعیت قبل تربیت / امکانات / و وظایف / و نتایج) و ارتباط بین این ارکان جای بحث و گفتگوی مفصل دارد 👳🏻‍♂️ 🔹مضامین مربوط به ارسال رسل و تعابیری چون ارسال رسل و مبشرین و منذرین و انما انت منذر و ... هم در تکمیل این بحث قابل استفاده است @hadianeha
💢 لیست منابع 💢 👈 و فهرست تفصیلی آن پدرها - مادرها - مربی ها ... با مراجعه به این منابع می توانید به پاسخ سوالات شرعی خود در موضوعات تربیتی دست پیدا کنید... ✅برخی سوالات در حوزه احکام تربیتی: 1️⃣ آیا در صورت لزوم مدرسه می تواند کیف بچه ها را بگردد؟ 2️⃣ خریدن موبایل برای فرزندان با وجود خطرات احتمالی چه حکمی دارد؟ 3️⃣ آیا فراهم کردن محیط سالم و رفقای خوب برای فرزندان (مثلا در محیط مدرسه و کانون و هیأت...) واجب است؟ 4️⃣ حکم تساوی بین فرزندان چیست؟ مثلا اگر چیزی می خریم و یا هدیه ای می دهیم یا در کلاسی ثبت نام می کنیم آیا باید تساوی را رعایت کنیم؟ ⭕️ پ ن: چهار کتابی که فهرستشان در تصاویر آمده عبارت اند از: 👇 ۱- احکام تربیتی _ آقای اعرافی _ نشر موسسه اشراق * ۲- تربیت فرزند با رویکرد فقهی _ آقای اعرافی _ نشر موسسه اشراق * ۳- فقه مدرسه _ وحید عابد _ نشر دلیل ما * ۴- موسوعه احکام الاطفال و ادلتها _ جمع محققین _ نشر مرکز فقهی ائمه اطهار @hadianeha
✅ تکمله ... کتاب قابل توجه دیگری را هم به لیست فوق اضافه کنید به نام 👈🏻(احکام و حقوق کودکان در اسلام )👉 این کتاب تلخیص و ترجمه 7 جلد موسوعه احکام الاطفال و ادلتها است
‼️طرز تربیت غلط فقه و اصول ❇️ شهید مطهری: ⬅️ ما به دستورات شرعى همه‏ اش از نظر تخلص از عقاب اخروى مى‏نگريم، نه از نظر رسيدن به مصالح احكام و حال آنكه عقاب اخروى جعل شده براى اينكه ما به حقيقت مصالح احكام برسيم و از مفاسد واقعى پرهيز كنيم؛ يعنى چون ما عقل كافى نداريم كه خود ما به آن مصالح برسيم و هم عقل و تربيت كافى نداريم كه با ارشاد و راهنمايى شارع بدون جعل عقاب، احكام را عمل كنيم قهرا و اضطرارا شارع براى ما جعل عقاب بر مخالفت مى‏كند و كيفر وضع‏ مى‏كند. ⬅️ متأسفانه فقهاى ما طرز فكرشان فقط اين است كه راه تخلص از عقاب چگونه است و روح اين تعليمات طورى نيست كه بشر را به سوى مصالح واقعى تشويق كند و از اين جهت است كه ما هرگز فكر نمى‏كنيم كه احسان مأموربه است، پس خوب است مقدمات اقدار خود بر اين كارها را فراهم كنيم، زيرا توجه ما فقط به تخلص از عقاب است مثل هر بنده گريزپايى؛ ❗️يعنى در اصول و فقه ما از اول بشر را بنده گريزپا فرض كرده است نه مريض شايق به معالجه، و اين است نقص عبادة العبيد و اين است طرز تربيت غلط فقه و اصول ما. یادداشت ها، ج 13، ص 242 @hadianeha
29.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
👓 نگاه غضبناک ! 🔺 خاطره استاد @Abedini از اوایل دوران 🔻 اگر به روایات باور داریم، پس چرا در عمل تعلّل می‌کنیم؟ ✍🏻آیت الله : 💫روایت است کسی که بخواند، روزی اش زیاد می‌شود. 📌استاد خوب گیرش می‌آید، رفیق خوب پیدا می کند، داماد خوب، عروس خوب، پدرزن خوب، این ها هستند. 💢ما خیال می کنیم که رزق یعنی پول بدست آوریم، می گوییم پس چرا ما نمازشب خواندیم پول گیرمان نیامد! 💫🆔️@daryaee_ir @hadianeha
استاد هادیزاده _ اصول فقه و نظام تربیتی _ مدرسه عالی فقه _ 10آذر1401.mp3
35.97M
استاد _ اصول فقه و نظام تربیتی_ 10آذر1401 ✅بخش اول: 🔹باید از شروع کرد (در جامعه_ در بحث های علمی ما) 🌱ثمره شروع از مشکل (بجای غرق شدن در اقوال علمی): 👈🏻 علت این که چرا به نظام روی آوردیم مشخص می شود 👈🏻به تعریف نظام می رسیم 👈🏻مسیر استخراج نظام و مشکلات مسیر و راهکارها نمایان می شوند 🔸 دین نظام دارد و این نظام با ساخت فطری انسان گره خورده است و نظام دادن اقتضای ساخت من است 🟡🟡🟡 ✅ فقه و «دقیقه 43» 🔹 روش استخراج نظام غیر از اصول فقه موجود است و نباید از مسائل آن الگو گرفت 🔹 باید به وجود آمدن خود همین اصول فقه را بررسی کنی که ریشه دارد در مشکلات روشی ما در برداشت حکم از ادله 🔹مشکل ما در مسائل چیز دیگری است _ با کودک چطور برخورد کنم هدفم با او چه باشد_نگاه روشی و راه حلی داریم و اصلا بحث از احکام تربیت نیست (مثل طبابت است نه مثل قضاوت) 🔹سنخ مساله عوض شده _ ارتباط مبانی و اهداف از جمله مسائل است 🔸 برای رسیدن به روش برای مسائل جدید باید به زبان وحی نزدیک شد _ انس لازم است _ باید رابطه روایات با قرآن فهمیده شود 🟡🟡🟡 ✅ بخش سوم پرسش و پاسخ: «دقیقه 57» برخی از سوالاتی که مطرح شد: 1️⃣ لازمه حرف شما این است که نهایت کار دین مشخص کردن بینش ها و اهداف است و بقیه اش را عقلا تکمیل می کنند و دیگر لازم نیست کشف کنیم خود دین نظامی دارد؟ 2️⃣ چرا علما در طول تاریخ این مباحث را مطرح نکردند؟ 3️⃣ رفتارها و احکام چطور ما را به آن اهداف می رساند با توجه به اختلاف فتاوا؟ @hadianeha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 هشدار برای همه ما 🔸 خدا رحمت کند آقای را گویا برای امروز و این ساعت های ما سخن گفته ⏳ این ساعت هایی که خیلی از متدینین و دینداران و دلبستگان به انقلاب، متحیرانه و نگران به صحنه جامعه می نگرند ولی کاری نمی کنند ... ⭕️ آیا طاقت بار عذاب فرار از مسئولیت ها را داریم ؟ @hadianeha
✅ منابع احادیث تربیتی ⭕️مدت‌هاست تهیه یک و حدیثی کامل در موضوع دینی از دغدغه‌های مهم اندیشمندان این عرصه شده است. گردآوری و تنظیم و تبویب مجموعه‌ای جامع و متقن از نصوص دینی، مسیر پژوهشگران این عرصه را روشن‌تر خواهد کرد و در جهت‌گیری پژوهش‌ها نقش مهمی خواهد داشت. ⭕️ انتظاراتی که از یک موسوعه خوب داریم: 1️⃣ تنظیم و تبویب آن، مبتنی بر نگاه جامع خود صاحبان کلام باشد، نه صرفا نتیجه سلیقه افراد. اینکه باب اول در موسوعه تربیتی چه باشد و باب دوم کدام، نباید بی‌ارتباط با نظام اندیشه تربیتی اهل بیت ع باشد. 2️⃣ انتخاب احادیث در میان دریای پرگوهر فرمایش‌های اهل بیت ع باید مبتنی بر فهم عمیق و صحیح حدیث باشد تا امکان جای‌گذاری دقیق فراهم آید. 👈🏻 اهمیت مستند بودن تبویب، ناشی از تاثیر آن بر روند پژوهش‌ها و ایجاد ذهنیت در پژوهشگران است 🔹 به نظر می‌رسد علی‌رغم تلاش‌ها، انتظارات فوق هنوز برآورده نشده است. ⭕️پ.ن: 🔹لیست منابع حدیثی تربیتی موجود (در تصویر): 1- الحیاة (ج10)، برادران حکیمی، نشر دلیل ما 2- الحدیث، مرتضی فرید، دفتر نشر فرهنگ اسلامی (احادیث کتب گفتار فلسفی) 3- حدیث رویش، ابوالقاسم حسینی، موسسه فرهنگی منادی تربیت 4- حکمت نامه کودک، محمدی ری شهری، دارالحدیث 5- نحن و الاولاد، حمزه عندلیب، دلیل ما 🔹دو کار دیگری که نهایی نشده‌اند: 1️⃣کاری که در گروه فقه تربیت مرکز ولی امر توسط استاد نصراللهی و دوستانشان شروع شده است. 2️⃣ کاری که استاد زهره کاشانی در همکاری با مجموعه‌ای پیش می‌برند. @hadianeha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا