💠 فلسفه تکنولوژی
از اصحاب علوم انسانی اسلامی شنیده ایم که علوم دارای مبنا ، ارزش و اهداف هستند اما عموما گمان میکنیم که این مربوط به علوم انسانی است و الا در علوم تجربی و فنی یا به عبارتی تکنولوژی چنین مسائلی وجود ندارد و محصولات تکنولوژیک از یک قائده مشخص پیروی میکنند .
اگر کمی به تصاویر بالا دقت کنید متوجه خواهید شد که یک محصول واحد میتواند با دو رویکرد ، ارزش و عقلانیت و هدف ساخته شود .
یک طرف متور سیکلت اژ که مربوط به شوروی سابق است یک نظام کمونیست و کارگری
و طرف دیگر متور سیکلت هارلی دیویدسون مربوط به امریکاست که در یک نظام سرمایه سالار و لیبرال طراحی و ساخته شده ،
شاید در نگاه اول فکر کنیم که خب سلیقه ها متفاوته ، اما اگر خوب نگاه کنیم میفهمیم که اینگونه نیست ، بلکه دو انسان با دونگاه این محصولات را تولید کرده اند .
اگر شما هم یادتان باشد سالها متور اژ محبوب ترین وسیله برای روستاییان و عشایر ایران بود.
اما دومی را قشر مرفه جامعه استفاده میکند.
به شکل ظاهری ان ها توجه کنید اولی ساده بی آلایش اما بسیار کاربردی و پر قدرت ، جای سرنشینان اضافی ، ترک بزرگ برای بار و ... .
اما دومی ظاهری مهاجم و عصیان گر ، با فرمانی بالا اومده که به متور سوار احساس غرور میدهد ، بدون سرنشین اضافی که مروج زندگی فردگرایانه و (ایندیویژوئال) و ...است .
هرکدام از اینها تکنولوژی حاصل از یک نوع تفکر است و البته مروج همان تفکر هم هست .
یکی مروج ارزش های لیبرال ، از تبرج و تفاخر گرفته تا خودخواهی ، مصرف گرایی و ...
یکی مروج ارزش های جامعه کارگری و سوسیال که کار برایش ارزش دارد و محصول تولید شده باید کارامدی بالا داشته باشد و میتواند تعاون را بیشتر تسهیل کند به واسته ویژگی هایی که دارد .
وقتی تکنولوژی لیبرال و مارکسیست دارد ، حتما اسلامی و غیر اسلامی هم هست ، یعنی تکنولوژی که حامل ارزش ها و اهداف اسلامیست یا ... تکنولوژی خنثی نیست و از این دست مثال ها فراوان میشود زد .
وقتی ایدئولوژی را در تکنولوژی موثر میدانید، چطور جنسیت را در این دو موثر نمیدانید؟ شاید فرضیه تاثیر جنسیت در ایدئولوژی، چالشبرانگیز و بسیار لب مرزی باشد به لحاظ اثبات، اما تاثیر جنسیت بر تولید و آفریدن محصولات مادی یا همان تکنولوژی بدون چالش اثباتپذیر است.
آیا نمیخواهید به موتور زنانه فکر کنیم؟
به دوچرخه زنانه؟
به ماشین زنانه؟
به موبایل و شبکه اجتماعی زنانه؟
وقتی از موتور زنانه سخن میگوییم، فقط بنا نیست رنگ آن زنانه پسند شود و طراحی خارجیاش ظریفتر. بلکه بناست کل ساختار آن وسیله نقلیه اعم از وزن و شمایل و صندلی و کابین و سبد و... متناسب با فیزیک زن، روح زن، خُلقیات زنانه باشد. یعنی موتوری که متناسب با ظرافت زن، عفاف زن، مادری زن و ... باشد.
نکند وقتی از طراحی موتور زنانه سخن میگوییم، نگران کیان خانواده و حریم عفت زنان بشوید!!!!
واقعیتها را ببینیم اتفاقا اگر زنان و خلاقیتهای برآمده از نیاز زنان وارد ساحت ساخت زندگی اجتماعی و لوازم آن نشود، زن چنان در این ساختارهایی که متناسب با او نیست آسیب میبیند که حریم عفاف و کیان خانواده به مراتب بیشتر آسیب میبیند، کما اینکه دیده است.
در این شرایط حفظ زنانگی به مثابه حفظ دین در آخر الزمان سخت خواهد بود.
#زنانگی
#تکنولوژی
#زیست_زنانه
باسمه تعالی
✍#معرفی_کتابخانه_دیجیتال
📚فهرست و نشانی۵۵ کتابخانه دیجیتالی مذهبی و علمی👇👇👇
۱. قائمیه ghbook.ir
بیش از 15 هزار جلد کتاب با دسته بندی موضوعی و به 8 فرمت جهانی وورد پی دی اف اندروید ای او اس و ... قرار داده است که بسیار سایت مفید و پر کاربردی می باشد.
۲. المکتبه الشیعه http://www.shiaonlinelibrary.com
این سایت همان مکتبه اهل بیت نسخه 1 است که کتابهای آن را در بخش الکتب می شود یافت.
۳. پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران Lib.ir
۴. گنج؛ پایگاه اطلاعات علمی ایران https://ganj.irandoc.ac.ir
۵. کتابخانه دیجیتال نور http://www.noorlib.ir/view/fa/default
مرکز نور کتابهای موجود در نرم افزار های خود را در سایت عرضه کرده و قابلیت دانلود 30 صفحه از کتاب را دارد شرط استفاده از این سایت عضویت و پرداخت هزینه می باشد.
۶. کتابخانه مدرسه فقاهت http://lib.eshia.ir
کتابخانه مدرسه فقاهت در موضوعات مختلف تاریخی، علوم قرآنی تفسیر علوم حدیث و فقه کتابها را رایگان با قابلیت جست و جو در متن و کپی به کاربران ارائه میدهد.
۷. التفسیر
http://www.altafsir.com/
این سایت کتابهای تفسیری و تجوید و ... را به زبان عربی ارائه می دهد.
۸. مکتبه الوقفیه
http://waqfeya.com
از بهترین سایتهای کتابخانه ای به زبان عربی که در موضوعات مختلف کتابهای مرجع بسیاری را دارد.
۹. المکتبه الشامله
shamela.ws
۱۰. کتابخانه دیجیتالی دفتر تبلیغات قم http://dl.islamicdoc.com/faces/home.jspx
زیر نظر دفتر تبلیغات قم می باشد تعداد زیادی منابع را ارائه می دهد.
۱۱. کتابخانه کتاب پدیا ( کتابهای تخصصی عربی) http://www.ketabpedia.com
۱۳. کتابخانه دیجیتالی تبیان https://library.tebyan.net
۱۳.کتابخانه یعسوب الدین http://www.yasoob.com
بیش از 3 هزار منبع از شیعه و سنی در موضوعات مختلف
۱۴. دایره المعارف بزرگ اسلامی https://www.cgie.org.ir
۱۵. دانشنامه جهان اسلام http://rch.ac.ir/home
۱۶. پایگاه مقالات علوم قرآن و حدیث https://maarefnet.ir
۱۷. جامع علوم و معارف قرآن ، مقالات قرآنی https://quran.isca.ac.ir/fa/article/Index
۱۸. پژوهشکده باقر العلوم علیه السلام http://www.pajoohe.com/fa
۱۹. سایت پارس قرآن http://www.parsquran.com
۲۰. اندیشه قم http://www.andisheqom.com
۲۱. قرآن اِستادیز http://www.quranstudies.ir
۲۲. اهل بیت http://www.ahlolbait.com
۲۳. پایگاه اطلاع رسانی اسلامی پارسا http://islamicdatabank.com
۲۴. حدیث نت
http://www.hadith.net
۲۵. شهر حدیث
http://hadithcity.com
۲۶. جست و جوگر حدیثی میزان
http://mizan.hadith.net
اگر به دنبال یافتن حدیثی در موضوع خاص یا از معصوم خاص باشید این سایت کمک خوبی برای یافتن حدیث می باشد.
۲۷. پرسمان
http://www.porseman.org
۲۸. مرکز ملی پاسخ گویی به سوالات دینی
http://www.pasokhgoo.ir
۲۹. پایگاه پاسخگویی به شبهات
http://x-shobhe.com
۳۰. تبیان
http://www.tbyane.net
۳۱. تنزیل
http://tanzil.net/#19:1
۳۲. شیعه سرچ http://www.shiasearch.com
۳۳. امام علی
imamalin.net
۳۴. الشیعه
http://farsi.al-shia.org
۳۵. مرکز اطلاع رسانی غدیر
http://www.ghadeer.org/Home
۳۶.الجامعه الاسلامیه
http://www.uofislam.net/uofislam
۳۷. دانشنامه اسلامی http://wiki.ahlolbait.com
۳۸. ویکی فقه http://fa.news.wikifeqh.ir/wiki/index.php
۳۹. ویکی شیعه http://fa.wikishia.net/view
۴۰. اسلام کوئست http://www.islamquest.net/fa
۴۱. اسلام پدیا
http://islampedia.ir/fa
۴۲. پایگاه مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی
https://www.sid.ir/fa/journal
۴۳. بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
http://iranemoaser.ir
۴۴. پایگاه تخصصی نهج البلاغه
http://www.balaghah.net
۴۵. واژه یاب
https://www.vajehyab.com
۴۶. آبادیس
https://dictionary.abadis.ir
علاوه بر لغتنامه های فارسی لغت و متون انگلیسی و سایر زبان ها را نیز ترجمه می کند.
۴۷. گوگل ترنسلیت
https://translate.google.com
۴۸. اصطلاح نامه علوم اسلامی
https://thesaurus.isca.ac.ir
۴۹. پژوهه ؛ بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی
http://pajoohe.ir
۵۰. پرتال جامع علوم انسانی
ensani.ir
۵۱. حوزه نت
hawzah.net
۵۲. مقالات
https://www.magiran.com
۵۳. پایگاه مجلات تخصصی
https://www.noormags.ir
۵۴. پیشخوان برخط اجرای نرم افزارهای نور
https://abrenoor.ir
۵۵. پایگاه مطالعات انقلاب اسلامی
http://negaresh57.whc.ir
✳️نکات کلیدی
🔹شاید بتوان گفت؛ مهمترین موضوعی که پژوهشگران فقه، طلاب مقطع خارج باید به آن توجه داشته باشند، روششناسی تفقه است. روش شناسی که، ریشه در سنت داشته و براساس تعبد به کلمات وحی، با ذهنی اوسع و دوراندیش، انجام میگیرد.
🔹مرحوم آیتالله هاشمیشاهرودی(رضوان الله علیه) در سال ۱۳۹۳ به مباحثی پیرامون فقه پرداخته و در سه جلسه، روش شناسی فقه را پرداخته و نکاتی کلیدی را طرح نموده است. مقام علمی ایشان، نزد اهل فقه، در تراز فقاهت غیرقابل انکار بوده و متون فقهی اصولی ایشان از ادق متون معاصر محسوب میگردد.
این جلسات در این کانال بارگذاری میشود.
https://eitaa.com/alfigh_alosul/1764
463_930206.wma
9.93M
▫️آیت الله هاشمی شاهرودی(رضوان الله علیه)
📆جلسه اول: ۰۶/ ۰۲ /۹۳
🔹عنوان عام: روششناسی استنباط فقهی
🔹موضوع خاص:
نکته اول: لزوم اشراف و اطلاع دقيق بر منابع و ادله اجتهادى
نکته دوم: لزوم اشراف و اطلاع بر اقوال فقهاء
نکته سوم: لزوم اشراف و اطلاع كافى از سيره هاى عقلايى و فهم عرف
نکته چهارم: اتقان و دقت در فهم قواعد اصولى و فقهى
@alfigh_alosul
464_930207.wma
8.92M
▫️آیتالله هاشمی شاهرودی(رضوان الله علیه)
📆جلسه دوم: ۰۷/ ۰۲ /۹۳
🔹عنوان عام: روش شناسی استنباط فقهی
🔹موضوع خاص:
نکته پنجم: فهم موضوعات مربوط به فقه و مسائل فقه است چه موضوعات قديم و چه موضوعات جديد و مستحدثه
نکته ششم:اشراف و اطلاع بر افكار و اقوال و موضع گيرى هاى فقهى مذاهب اسلامى و يا حقوقى ديگر
@alfigh_alosul
465_930208.wma
11.08M
▫️آیتالله هاشمی شاهرودی(رضوان الله علیه)
📆جلسه سوم: ۰۸/ ۰۲ /۹۳
🔹عنوان عام: روششناسی استنباط فقهی
🔹موضوع خاص:
نکته هفتم: بحث تنظيم و مهندسى مسئله
نکته هشتم: ضرورت تفکیک عمومات هر باب و بحث علیحده درباره آن
نکته نهم: مسئله شموليت و احاطه نگاه فقهى یا فقه محیط
نکته دهم: نظريهپردازى فقهى يا فقه النظريات
@alfigh_alosul
📌 نقشۀ محاسباتی «غلط» اما «جامع و دقیق» مسئولین زیارت در مشهد
🖋 چگونه غفلت از ساحتهای غیر محسوسِ زیارت، دستگاه محاسباتی دقیق و جامع مسئولین را غلط از کار درمیآورد؟
✍ دکتر محمدرضا قائمینیک
استاد راهنمای حلقه فقه الاجتماع مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد ص
♦️ بخش اول
1⃣ سالها است که در آستانۀ نوروز یا دهۀ آخر ماه صفر یا حتی دهۀ کرامت، انواع نهادها و سازمانهای استان خراسان رضوی و بهطور مشخص مشهد، از استانداری تا شهرداری یا حتی آستان قدس رضوی، مشغول محاسبات دقیقی برای رتقوفتق امور زائران حضرت رضا (علیهالسلام) میشوند. حجم گسترده زائران که به دلیل گسترش تکنولوژیهای ناظر به سفر، هر سال بیش از سال گذشته شده است، باعث شده تا این دستگاه محاسباتی هر سال، محاسبات دقیقتر و جامعتری را نسبت به سالهای قبل برای اسکان زائران فراهم آورد. این محاسبات و نقشههای مختلفی که برای اسکان زائران کشیده میشود، حقیقتاً بهخوبی "مهندسی" میشوند و باید به آنها دستمریزاد گفت که با این حد از دقت محاسباتی، امکان چنین زیارتی را برای این حجم قابل توجه از زائران مهیا میسازند.
2⃣ با اینحال بهنظر میرسد صرف اتکا به دستگاه محاسباتی جامع و دقیق، نتواند مسائل و مشکلات و معضلات زیارت را حل و فصل کند و علیرغم بالاتر رفتن دستگاه محاسباتی مسئولین، ما هر سال شاهد کاهش اُفت کیفیِ زیارت و عدم تحقق افقها و آرمانهای زیارت هستیم.
این کافش اُفت را میتوان در کاهش سطح دینداری جامعۀ ایرانی در سالهای اخیر علیرغم ازدیاد آمار مسافرت به مشهد یا دیگر اماکن مذهبی مشاهده کرد.
هماکنون نه تنها در سطح شهر مشهد مخصوصاً در بخش غربیِ آن، بلکه حتی در پیرامون حرم حضرت رضا (علیهالسلام)، اولین احکام اسلامی نظیر رعایت حجاب شرعی توسط بانوان در معرض خطر قرار دارد.
بافت معماری پیرامون حرم مطهر رضوی، فاصلۀ بسیاری با بافت هویتی مطابق با معماری اسلامی-ایرانی یافته است. مشهد که در سطح کشور، بهواسطۀ حضور بزرگانی نظیر مقام معظم رهبری، علامه حکیمی و نظایر آنها بهعنوان نماد عدالتخواهی شناخته میشود، همچنان در صدر شهرهای دارای حاشینهنشینی است؛ علیرغم آنکه زیارت حضرت رضا (ع) میتواند عامل وحدت اهل سنت و تشیع شود، این مسئله همچنان در مشهد در فهرست موضوعات امنیتی شهر قرار دارد. اینها و بسیاری از نمونههای دیگر، همگی حاکی از آن است که زیارت، بهعنوان مهمترین مولفۀ هویتی شهر مشهدالرضا (ع) هنوز نتوانسته است به جایگاه اصلیِ خود دست یابد و تصمیمات مسئولین زیارت، هرچند دقیق و جامع بوده، اما محاسبۀ آنها دربارۀ مجاور و زائر و زیارت غلط است.
3⃣ بهلحاظ نظری، شاید بهترین مثال از استعارۀ «محاسبات جامع و دقیق، اما غلط» رویکردهای پوزیتیویستی در مطالعات اجتماعی باشد. رویکردهای پوزیتیویستیِ مبتنی بر آمار و محاسبات عددی، مخصوصاً بعد از موج اخیر آنها که مبتنی بر تحلیل بیگدیتاها انجام میشود، از بالاترین دقت محاسباتی بهره میبرند، اما در میدان عمل، این محاسبات معمولاً «غلط» از کار در میآیند. یکی از دلایل اصلی که حتی در خودِ غرب، دربارۀ غلط بودنِ محاسبات پوزیتیویستی (علیرغم دقیقبودنشان) مطرح شده، نادیده انگاشتنِ ساحتهایی از حیات انسانی است که معمولاً توجه به آنها در محدودۀ ضیق عدد و رقم و محاسبات عددی در نمیآید.
در علوم اجتماعی، ماکس وبر، در فلسفۀ علم، توماس کوهن و در فلسفۀ قارهای شاید دیلتای و بعد از او مارتین هایدگر را بتوان از جمله افرادی دانست که توجه ما را به ساحتهایی از حیات انسانی معطوف کردهاند که در محاسبات دقیق و حتی جامع آماری در نمیآیند و برای درکِ این ساحتها، نیازمند ابزارهای شناختیِ دیگری هستیم؛ ابزارهای شناختی که گاهی باید آنها را در هنر و تصویرگری یا در مفهوم (concept) و کلام و بیان و ریتوریک و یا حتی استدلال و برهان منطقی و فلسفی جستجو کرد.
حضور این ساحتها گاهی آنقدر جدی و موثر است که همۀ محاسبات عددی و آماری و ریاضیاتی را به حاشیه میبرند و بیمعنا میسازند و بنابراین نادیدهانگاریِ آنها، منجر به آن خواهد شد که علیرغم محاسبات دقیق و جامع، اما نتیجه غلط از کار درآید.
🌿•✾•••┈┈•
💐 باما همراه باشید:
📣کانال رسمی مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد عليه و علیهم السلام
╔═🦋🌸════╗
🆔 @mfaam_razavi
╚════🌼🦋═╝
📌 نقشۀ محاسباتی «غلط» اما «جامع و دقیق» مسئولین زیارت در مشهد
🖋 چگونه غفلت از ساحتهای غیر محسوسِ زیارت، دستگاه محاسباتی دقیق و جامع مسئولین را غلط از کار درمیآورد؟
✍ دکتر محمدرضا قائمینیک
استاد راهنمای حلقه فقه الاجتماع مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد ص
♦️ بخش دوم
4⃣ ساحتهای فوقالذکر مخصوصاً زمانی که به قلمروهای متصل به حقایق ماورائی، نظیر زیارت امام معصوم (ع) گره بخورد، بهجهت آنکه یک پای در جهانِ ماوراء انسانی دارند، شدت تاثیرگذاری بیشتری مییابند. ساحتهای خیالی یا عقلی و فراحسیِ انسانی، گاهی صرفاً در قلمرو خیال متصل یا حتی عقل متصل او رقم میخورد و در نهایت، علیرغم آنکه از ساحت محسوس فراتر هستند، اما بازهم در قلمرو جهانِ ایندنیایی انسان قرار میگیرند؛ فیالمثل دیدار یک گردشگر از یک مکان گردشگری و برانگیختهشدنِ قوۀ خیال او اگرچه او را در ساحتِ غیر پوزیتیویستی و فراتر از جهان محسوس قرار میدهد، اما همچنان در قلمرو ایندنیایی سیر میکند. اما ساحتهای فراحسیِ انسان، گاهی به فراتر از قلمروِ مرزهای ایندنیایی نیز کشیده میشود و صحبت از دخالت عالمِ ماوراء در این دنیا مطرح میشود
فیالمثل اگر باور یک زائر مخلص، آن است که امام معصوم (ع)، از ورایِ جهانِ ایندنیایی، صدای او را میشنود و سلام او را پاسخ میدهد، یحتمل و در صورت وجود دیگر شرایط مقتضی، «میتواند» (و نه بالضروره) ارتباطی از عالم فراتر از این دنیا با انسانِ این دنیایی شکل بگیرد. هرچند در مقام مصداق، برای همۀ زیارتها و همۀ زائران، چنین ارتباطی شاید تحققپذیر نباشد، اما حقیقت زیارت فینفسه مبتنی بر چنین درکی است.
شاید در میان زائری از زائرها، هماکنون یا آینده، چنین اتصالی برقرار شود و حقیقت زیارت، میان زائر و مزور، تکویناً محقق گردد. از اینمنظر در حقیقت زیارت، نه تنها ساحت محسوس انسانی، در معرض تاثیر جدی از ساحت غیر محسوس (مثالی یا عقلی) او قرار میگیرد، بلکه خیال و عقل متصل او در آستانۀ اتصال با خیال و عقل منفصل مزور میایستد تا شاید نظری متوجه او گردد و این تجربۀ اصیل، عاید او شود.
5⃣ اگر حقیقت زیارت، چنین حقیقت چندلایه و پیچیدهای باشد، روشن خواهد شد که اکتفایِ برنامهریزیِ مسئولین به ساحتِ محسوسِ زیارت که خود را در مقولاتی نظیر اسکان و اقتصاد و بازار نشان میدهد و عدم توجه به محاسبۀ ساحتهای دیگر انسانی در زیارت و عدم تمهید مقدمات آن، دستگاه جامع و دقیق محاسباتی مسئولین زیارت را در عمل با اشتباه و غلط مواجه میسازد.
انقطاع این ساحتها از یکدیگر یا گسترش غیرِ معمولِ ساحت محسوس و بهحاشیه بردنِ ساحتهای غیر محسوس زیارت و زائر، مخصوصاً از حیث اجتماعی و ارتباطی، باعث خواهد شد تا هرگونه تصمیم خرد یا کلانِ مسئولین در امر زیارت، علیرغم محاسبات دقیق و جامع، غلط از کار درآید. نادیدهانگاشتن یا کم اهمیت دادن به این ساحتها توسط مسئولین محاسبهگر، بهمعنای حذفِ آنها از واقعیت زیارت و زائر نیست و این واقعیت حاضر و ناظر، تاثیرِ خود را در میدان واقعیت خواهد گذاشت.
6⃣ با این چارچوب تحلیلی شاید روشن شده باشد که علیرغم ساختِ هتلها و پاساژهای متعدد و مبتنی بر اقتصاد سرمایهداری معطوف به کسب حداکثر سود، یا تلاش مسئولین برای استمرار حضور زائرین در مشهد بهبهانۀ افزایش میزان مخارج او و تزریق بیشتر پول به شهر مشهد و ساخت تفرجگاههای خارج از عُرف زیارت از جمله پارکهای آبی برای تمدید این حضور یا جایگزینیِ پاساژهای پرطمطراق بهجای دُکانهای مملو از کالاهای زیارتی یا غلبۀ وجه اقتصادی و منفعتگرایانۀ مغازهها نسبت به مغازهها و اماکن فرهنگی-هنری-مذهبی و نظایر آنها، چرا همگیِ این طرحهای منفعتبنیاد، در ماجرای زیارت شکستخورده و ناکام ماندهاند. ساحتهای غیر محسوس زیارت، همواره در امر زیارت مداخله میکنند.
از آنجایی که انگیزۀ زیارت، برخلاف گردشگری، دخالتِ همین ساحتهای ماورائی و غیرِ محاسباتی (توسط اعداد و ارقام) در زندگی زائر و مجاور است، این ساحتها (و نه ساحت های محسوس منفعت طلبانه) هستند که زائر را به مشهد میکشند و زائر، حاضر است یک یا دو شب را نه در هتل سه و چهار و پنجستاره، بلکه در اتوموبیل یا حتی چادری در کنار خیابان بخوابد و تن به دستگاه محاسباتی دقیق، اما غلطِ سوداگرانِ زیارت ندهد.
🔴 ادامه دارد...
🌿•✾•••┈┈•
💐 باما همراه باشید:
📣کانال رسمی مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد عليه و علیهم السلام
╔═🦋🌸════╗
🆔 @mfaam_razavi
╚════🌼🦋═╝
📌 نقشۀ محاسباتی «غلط» اما «جامع و دقیق» مسئولین زیارت در مشهد
🖋 چگونه غفلت از ساحتهای غیر محسوسِ زیارت، دستگاه محاسباتی دقیق و جامع مسئولین را غلط از کار درمیآورد؟
✍ دکتر محمدرضا قائمینیک
استاد راهنمای حلقه فقه الاجتماع مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد ص
♦️ بخش سوم و پایانی
محاسبۀ جامع، دقیق و "درستِ" زیارت، زمانی به مرزهای خود نزدیک میشود و از وضعیتِ غلط و اشتباه فعلی فاصله میگیرد که مسئولین تصمیمگیر دربارۀ زیارت، به ابزارها و چارچوبهای محاسبۀ ساحتهای غیر محسوس حیات انسانی، که در قوۀ خیال و عقل تعریف شدهاند، توجه کنند. خروج زیارت از دستورِ کار مدیران کَمّیاندیش و متاثر از محاسبات صرفاً عددی و آماری و توجه به ساحتهای دیگر حیات انسانی میتواند تصمیمات حوزۀ زیارت را گستردهتر، عمیقتر و از همه مهمتر، درست و صحیح و مطابق با واقع کند. زیارت، بیش از آنکه با اسکان و پول و تفریحِ سوداگرانه نسبت داشته باشد، با معنای دینی عمیق میان زائر و مزور و تجربۀ اصیل و بیبدیلی نسبت دارد که بدون طیِ کردنِ مقدمات و سلوک لازم محقق نمیشود. این سلوک، از لحظۀ آغاز سفرِ زیارتی همراه زائر است. زائری که مقدمات سفرش، با رعایت حقالناس و حقالله گره بخورد و همواره با ذکر و معنا و یادآوری مقصود و هدف همراه باشد، میتواند به تجربۀ اصیل، خاطرهانگیز و موثر زیارت با مزور نائل شود.
بهنظر میرسد دستگاه محاسباتی درست و مطابق با واقعیت زیارت، بایستی توسط مسئولین بهشکلی تنظیم گردد که چنین زیارتی برای زائرین مهیا باشد.
🔴 پایان
🌿•✾•••┈┈•
💐 باما همراه باشید:
📣کانال رسمی مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد عليه و علیهم السلام
╔═🦋🌸════╗
🆔 @mfaam_razavi
╚════🌼🦋═╝
هدایت شده از امتداد حکمت قرآنی و فلسفه الهی
📌درسگفتار آشنایی مختصری با سرگذشت اجمالی فلسفه، دین و علم در غرب
📍دکتر حمیدرضا آیت الهی
🔸 10 جلسه
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔸تمامی افرادی که به نحوی با تفکر غربی (همچون جامعه شناسی، روان شناسی، علوم سیاسی، مدیریت، حقوق و ...) سروکار دارند علاقمند هستند تا مبانی فلسفی تفکر غربی را در حد آشنایی اجمالی و نه تخصصی بشناسند.
🔸برخی طلاب حوزه این نیاز را برای فعالیتهای خودشان احساس کردند لذا در خواست نمودند تا طی 10 جلسه فشرده سیر تحول اندیشه فلسفی غرب بطور روان و ساده برای آنها گفته شود بگونه ای که بتوانند مدعیات فیلسوفان غربی و نسبت آنها با یکدیگر را بفهمند.
🔸این 10 جلسه ضبط تصویری و صوتی شد و در آپارات و سایت شخصی و آکادمیا منتشر گردید.
🔹کسانی که مایلند یک دوره مختصر از فلسفه غرب را بدانند مجموعه این درسگفتارها می تواند کمک شایانی به آنها بکند. ذیلا آدرس هریک از جلسات و عنوان مطالب آن داده می شود تا مشاهده شده و یا دانلود گردد:
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📌جلسه اول: روش دیالکتیکی یا سقراطی در فرآیند تفکر + طرح مسئله مثل افلاطون درباره مفاهیم
https://www.aparat.com/v/NhWgR
https://sokhanrani.ayatollahy.net/speaks/29
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📌جلسه دوم: بررسی دلائل رد مثل افلاطون + مقایسه دستگاه فلسفی افلاطون و ارسطو
https://www.aparat.com/v/XjUIG
https://sokhanrani.ayatollahy.net/speaks/29
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📌جلسه سوم: نظام اخلاقی و نظام سیاسی افلاطون و ارسطو + افلوطین + بررسی گذرای وضعیت فلسفه، دین و علم در قرون وسطی تا قبل از دکارت
https://www.aparat.com/v/KvmnJ
https://sokhanrani.ayatollahy.net/speaks/31
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📌جلسه چهارم بخش اول دکارت
https://www.aparat.com/v/cT3W1
https://sokhanrani.ayatollahy.net/speaks/32
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📌جلسه چهارم - بخش دوم: فلسفه دکارت، مساله خطا، مساله معرف، تفاوت دو دیدگاه اومانیسم و آنتروپوسنترالیسم
https://www.aparat.com/v/HbDpf
https://sokhanrani.ayatollahy.net
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📌جلسه پنجم: مروری بر فلسفه دکارت، اسپینوزا، جان لاک و حسگرایی، بارکلی؛ پرسش از جهان خارج و ایده آلیسم
https://www.aparat.com/v/f7jFd
https://sokhanrani.ayatollahy.net/speaks/34
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📌جلسه ششم: مروری گذرا بر فلسفه بارکلی، فلسفه هیوم؛ تبیین مقولات فلسفی بر اساس ادراکات با طرد جزمیت درباره واقعیت خارجی آنها
https://www.aparat.com/v/MEnQO
https://sokhanrani.ayatollahy.net/speaks/35
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📌جلسه هفتم: فلسفه کانت و پاسخ به مساله هیوم
https://www.aparat.com/v/mBkqw
https://sokhanrani.ayatollahy.net/speaks/36
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📌جلسه هشتم، بخش اول: مقولات ماتقدم در فلسفه کانت، معنای خدا در فلسفه وی، نقد براهین اثبات وجود خدا
https://www.aparat.com/v/UNkYX
https://sokhanrani.ayatollahy.net/speaks/37
📌جلسه هشتم، بخش دوم: معقولات ثانیه فلسفی در فلسفه اسلامی و راه حل مساله سولیپسیسم
https://www.aparat.com/v/2OboL
https://sokhanrani.ayatollahy.net/speaks/38
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📌جلسه نهم، بخش اول: مقایسه گذرای برهان جهانشناختی و برهان وجوب و امکان، فلسفه هگل
https://www.aparat.com/v/MJVON
https://sokhanrani.ayatollahy.net/speaks/39
📌جلسه نهم، بخش دوم: مسیحیت و تاریخی نگری، مارکسیسم و نگاه علمی به تاریخ
https://www.aparat.com/v/HsA6p
https://sokhanrani.ayatollahy.net/speaks/40
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📌جلسه دهم، بخش اول: مروری بر فلسفه هگل و مارکس، اگزیستانسیالیسم، کیرکگارد؛ توجه به هستی انسان از زاویه ای جدید، ایمان و ایمان گرایی، هایدگر؛ وجود انسان، درگیری وجودی، عدم، زمان
https://www.aparat.com/v/4ohlp
https://sokhanrani.ayatollahy.net/speaks/41
📌جلسه دهم، بخش دوم: فلسفه تحلیلی، فرگه و معنا، مساله معناداری، ویتگنشتاین متقدم و متاخر، چالش معناداری دین و گزاره های الهیاتی و راه حلی از منظر فلسفه اسلامی برای این مساله
https://www.aparat.com/v/A8U7L
https://sokhanrani.ayatollahy.net/speaks/42
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
منبع: کانال فلسفه دین اسلامی
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
ایتا
https://eitaa.com/hekmat121
بله
https://ble.ir/hekmat121
هدایت شده از امتداد حکمت قرآنی و فلسفه الهی
📌نکته: معنای تحول در علوم
۱. در قضایای مغالطی، ممکن است همه مفاهیم و تصورات معنادار دار باشد لکن قضیه باطل است.
۲. در قیاس و استدلال نیز ممکن است تک تک قضایا به نحو مجزا، صحیح و صادق باشد اما نتیجه ندهد و یا نتایج برگرفته از آن کاذب باشد.
۳. در رشتههای دانشی و علوم صناعی هم ممکن است تک تک مفاهیم معنادار و تک تک قضایا صادق و همچنین تک تک استدلالها منتج باشد لکن نظام و ساختار حاکم بر مفاهیم و قضایا و استدلالها صحیح نباشد و در توصیف، تبیین وقایع محدود و ناقص باشد و در تجویز ناصواب و ناکارآمد باشد.
🔹بنابراین حکم و اعتبار صورت و ساختار دانش، غیر از حکم و اعتبار اجزا (مفاهیم و قضایا) است. از این رو، تحول در علوم صرفا به معنای تغییر کامل مفاهیم و گزاره ها و یا جایگزینی مفاهیم و گزاره های متفاوت نیست، بلکه مهمتر از هر چیزی، تغییر و تحول در ساختار دانش و چینش نوین در شبکه مفاهیم و گزارهها است.
🔸ساختار دانش، به مبانی نظری و افق معنایی و آرمانی حاکم بر دانش و دانشمند وابسته است، مبانی محدود، افق بسته و آرمان کوچک موجب شکل گیری دانش محدود و محصور می شود و در عوض، مبانی گسترده، افق باز و آرمانهای بلند و مطلق، شکل دهنده به دانشهای متعالی خواهد بود.
🔹 پرداختن به مبانی نظری، افق معنایی و آرمانها از حیطه علوم جزئی و عقلانیت ابزاری خارج است و بر عهده #فلسفه به عنوان علم کلی و دستگاه حامل عقلانیت نظری و ارزشی است.
🔸 در یک تقسیم بندی کلی، فلسفه ها بر دو گونه اند:
۱. فلسفهی محدود و متدانی که علوم محصور را می تواند نتیجه دهد.
۲. فلسفهی مطلق و متعالیه که علوم گسترده را می تواند طراحی و پیشنهاد دهد.
🔹 فلسفه ای که بر پایه عقل برهانی سامان یافته باشد و به نحو حداکثری، شبکهای و روشمند از همهی آبشخورهای متنوع معرفتی همچون مشکات وحی و نبوت و همچنین تجربههای تاریخی و علمی بشریت سیراب شود، فلسفه ای مطلق و متعالی است و می تواند راهبر انسان و اجتماع در مسیر تحول و تعالی علوم محدود و محصور در یک افق معنایی گسترده و متعالی باشد.
#تحول_علوم
#امامت_فلسفه_در_تحول_علوم
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121