eitaa logo
| اندکی اندیشه |
327 دنبال‌کننده
616 عکس
105 ویدیو
14 فایل
💠💠خُرده تاملات حسینعلی رحمتی در اخلاق فناوری اطلاعات، فلسفه اخلاق ، و برخی موضوعات دیگر. 📌سایت رسمی: www.harahmati.ir 📌آدرس در همه شبکه های اجتماعی: @harahmati 📌 ارتباط با بنده در ایتا: @harahmati2
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 چه کسی مسوولیت این بچه را می پذیرد؟ لی‌ کان (lee kan)، یکی از پدرخوانده های هوش مصنوعی، گفته: هرچند یک سیستم هوش مصنوعی می‌تواند در آزمون وکالت ایالات متحده موفق شود، اما هنوز نمی‌تواند ماشین ظرفشویی را راه‌اندازی کند؛ کاری که یک کودک 10ساله در مدت 10 دقیقه می‌تواند یاد بگیرد. چت بات ها هنوز به اندازه سگ ها یا گربه ها باهوش نیستند (سایت دیجیاتو، 28 خرداد 1402). 🔷 داشتن «استقلال» و «رفتار اختیاری» یکی از ویژگی های فاعل اخلاقی است. بنابراین، تا زمانی که چنین شاخصه ای در هوش های مصنوعی اثبات نشود نمی توان آنها را موجودات اخلاقی به شمار آورد و نسبت به پیامدهای رفتارشان مسوول دانست. اما در این صورت باید به یک سوال چالش برانگیز
 
پاسخ داد: «پس این مسوولیت بر عهده چه افراد، سازمان ها یا نهادهایی است؟». حسینعلی رحمتی 28 خرداد 1402 ♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد @harahmati
📚 معرفی کتاب «اخلاق هوش مصنوعی» ✅ آیا درنهایت ماشین‌ها از انسان پیشی می‌گیرند و بر آن‌ها مسلط می‌شوند؟ آیا هوش مصنوعی صرفاً نقشی ابزاری در جامعۀ بشری دارد یا نقشش فراتر از این‌هاست؟ مارک کوکلبرگ در این کتاب به برخی از مهم‌ترین مسائل در حوزه اخلاق هوش مصنوعی پرداخته و با قلمی شیوا به کندوکاو در راه‌حل‌های مختلف برای این چالش‌ها می‌پردازد... 🔍 اطلاعات بیشتر 📌 گروه مطالعات اخلاقی پژوهشگاه فضای مجازی @Csri_ac_ir 🌐Csri.ac.ir ♦️@harahmati
💢 فاصله این دو تصویر به ما بستگی دارد تصویر بالا یک نوجوان 14ساله است که توسط ایلان ماسک به استخدام شرکت اسپیس ایکس درآمده است، و تصویر پایین برخی اعضای یک باند نوجوانان ۱۶ و ۱۷ ساله اند که به جرم کلاهبرداری از طریق پیامک‌های ثنا و سهام عدالت دستگیر شده اند. 🌀 هر دو گروه، نبوغ استفاده از فضای مجازی را داشته اند ولی محیط تربیتی و نوع آموزش آنها موجب انتخاب دو مسیر متضاد شده است. 🔆 برای استفاده درست نوجوانان از فضای مجازی، تربیت اخلاقی و تقویت سواد رسانه ای آنها را جدی بگیریم... همین امروز... که فردا دیر است. حسینعلی رحمتی 30 خرداد 1402 ♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد @harahmati
💢با این نسل از آخر شروع نکنیم امام کاظم(ع) می فرماید: «صَغِّرِ الجاهِلَ لِجَهلِهِ ولا تَطرُدهُ ولكِن قَرِّبهُ وعَلِّمهُ‌» (تحف العقول، ص394). ✅یعنی: 1. انسان ناآگاه را به خاطر «ناآگاهی اش» کوچک بشمار 2. او را طرد نکن 3. بلکه به خود نزدیک کن 4. بعد او را آموزش بده 🔻یکی از دلایلی که ما امروزه در پرورش و آموزش نسل جوان و جلب همراهی آنها برای زیست اخلاقی در فضای مجازی توفیق لازم را نداریم بی توجهی به موارد بالا، و عدم مراعات گام به گام آنها است. بگذریم، که گاه فقط بر آخری تمرکز می کنیم و سه مورد قبلی را به کل نادیده می گیریم، بعد هم زمین و زمان را مقصر می دانیم غیر از خودمان. حسینعلی رحمتی 1 تیر 1402 ♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد @harahmati
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تجربه حضور مسیحیان پای صحبت ربات‌های کشیش)* 🟡هفته گذشته بود که صدها مبلغ در کلیسای فورت آلمان حاضر شدند تا به مواعظ تولیدشده توسط هوش مصنوعی گوش کنند. 🎎دو آواتار تولید شده با فناوری، درباره موضوعاتی مثل عبور از گذشته، غلبه بر ترس از مرگ و ازدست‌ندادن ایمان صحبت کردند. (ویدئوی فوق👆) 🔺 آسوشیتد پرس می‌گوید آواتارهای دیجیتالی در این مراسم گاهی دچار اشکالات خنده‌داری می‌شدند. برخی از شرکت‌کنندگان باور داشتند که این آواتارها بدون احساسات و شور و انرژی هستند و البته گزارش شده خانم‌های حاضر در این رویداد با گرایش بیشتری برای موعظه در محله یا خانواده خود دنبال استفاده از این روبات‌ها بودند! 🔹سیمرلاین کشیش مبدع این امر می‌گوید هدف او این نیست که هوش مصنوعی جایگزین کشیش‌ها شود، بلکه می‌خواهد فناوری را در یاری‌رساندن به آن‌ها مرسوم کند. برای مثال، هوش مصنوعی می‌تواند در ایده‌پردازی و نوشتن متن سخنرانی‌ها به کشیش‌ها کمک کند. @Hodaacademy ♦️پ ن: آگاهی از تلاش های ادیان دیگر در زمینه استفاده از هوش مصنوعی در امور مربوط به دین، برای نهادهای دینی ما امری ضروری است. این تلاش ها را بایستی در بوته نقد بگذاریم و از آنها متناسب با فضای اندیشه اسلامی تجربه کسب کنیم. *(عنوان مطلب تغییر داده شده است) ♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد @harahmati
❌ خطرات بازی مریم مدتی است یک بازی به نام Mariam Game در دسترس بچه ها قرار گرفته است. آنگونه که مشاهده بخش هایی از بازی نشان می دهد وبرخی هم هشدار داده اند این بازی می تواند موجب کسب اطلاعات شخصی از بچه ها، ایجادترس و استرس در آنها و آسیب جدی به روح و روان شان شود. والدینی که و دارند مواظب دسترسی آنها به این بازی باشند. اطلاعات و راهنمایی بیشتر: https://b2n.ir/s10234 حسینعلی رحمتی 4 تیر 1402 ♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد👈@harahmati
♦️نخستین همایش اخلاق دیجیتال و فضای مجازی محورها: 1- تبیین شناختی و مبانی اخلاق دیجیتال 2- نیازمندی فردی و اجتماعی به اخلاق دیجیتال 3- اخلاق دیجیتال و حمایت از نهاد خانواده 4- اخلاق دیجیتال وآسیب های فضای مجازی 5- اخلاق و هوش مصنوعی ♦️سايت همایش: http://digethconf.ut.ac.ir ♦️پ ن: اين گونه همايشها بايد سالياني پيش برگزار مي شد ولي همين هم مغتنم است و فرصتي است براي علاقمندان به حوزه (اخلاق فناوري اطلاعات). البته تاريخ چكيده اش گذشته و مهلت ارسال مقاله هم زياد نيست (اين ضعف اطلاع رساني همايش را مي رساند) ولي به هرحال اگر نتوانستيد مقاله بنويسيد دست كم از مباحث مطرح در همايش استفاده كنيد. ♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد👈@harahmati
💢از نردبان ما بالا رفته اند «شهرتِ بادآورده» براي ها از طريق «ديده شدن» حاصل مي شود. بنابراين، ما كه با روشهاي گوناگون موجب ديده شدن آنها مي شويم، وقتي در فضاي مجازي زندگي شان را به رخ مان ميكشند يا رفتار سخيف و غيراخلاقي ديگري ازخود بروز مي دهند، پيش و بيش از اين كه آنها را مقصر بدانيم بايد را سرزنش كنيم. آنها از نردباني بالا رفته اند كه ما جلوي پاي شان گذاشته ايم. 🧿چون نيك نظركرد پَرِ خويش در آن ديد/گفتا زكه ناليم كه ..... حسينعلي رحمتي 6 تير 1402 ♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد👈@harahmati
چرا در هیچ‌یک از آئین‌های جهان، به اندازه حج شاهد سلفی‌گرفتن نیستیم؟ 📚"سلفی‌های مقدس" عنوان پژوهش اساتید دانشگاه تورنتو حول سلفی گرفتن حاجیان است. طبق پژوهش آنان برای نسل جدید سلفی‌گرفتن بخشی از مناسک حج شده: که اگر بدون سلفی به وطن خود برگردند گویی حج‌شان ناقص مانده است. ✅ تحلیل آنان از علل این پدیده، موارد زیر است: ۱. همانطور که برای کوهنوردان صعود به اورست دستاوردیست که باید ثبت شود، برای بسیاری از مسلمانان نیز رسیدن به خانه خدا دستاوردی تکرارنشدنی است و باید ثبت شود. ۲. روایت معتبر و بی‌واسطه‌ای از شکوه خانه خدا و آئین آن با نمایش خود: نوعی احساس مسئولیت رسانه‌ای. ۳. ابراز هویت: می‌خواهند به اطرافیان خود نشان دهند که جزئی از یک کل پویای متحد هستند. ۴. خودنمایی‌: به عبارت دیگر، کعبه در این گروه نقابی برای خودشیفتگی است. این در سنین ۴۰ به بالا با انگیزه کسب اعتبار شخصی صورت می‌پذیرد. ۵. به اعتقاد کایدی و همکارانش، انگیزه اجتماعی‌ای هم در پشت این کارنهفته‌است و آن برساخت یک ماهیت اجتماعی در مقابله با جریان رسانه‌ای اسلام‌هراسی‌است. یعنی که بسیاری از مسلمانان با سلفی گرفتن - که ماهیتی صمیمانه و نزدیک‌تر دارد، می‌خواهند به کمپین اعلام‌نشده‌ای بپیوندند که: الف- نشان دهد تصویر واقعی مسلمانان، شخصیت‌هایی با زیست عادی است. ب- قدرت‌نمایی یک جریان رسانه‌ای غیررسمی ولی بزرگ و تشکیل شده از مسلمانان عادی را علیه جریان غالب رسانه‌ای داشته باشند. ✅از دیگر یافته‌های جالب این پژوهش، میل دوبرابری آقایان برای سلفی گرفتن نسبت به حاجیه خانم‌هاست. @Hodaacademy @harahmati (با تلخیص)
🌺🌺عید قربان بر آنان که را هم محل می دانند و با قربانی کردن رذائل به پای فضائل اخلاقی و درست زیستی و ترک گناه در این فضا، از آزمون عبودیت خداوند سربلند بیرون می آیند مبارک باد. حسینعلی رحمتی 8 تیر 1402 ♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد👈@harahmati
⚫️ توهین و بی احترامی به ، کتاب مقدس میلیون ها انسان در سراسر جهان، نه تنها بیانگر ازادی بیان نیست بلکه دمیدن در آتش کینه و نزاع و تهدید صلح و امنیت جهانی است. اگر کشوری دغدغه صلح و انسانیت و پیشگیری از چرخه خشونت را داشته باشد نباید اجازه چنین کاری را بدهد. میدان دادن به افراد نابخردی که کتاب خداوند رحمان و رحیم را در آتش نفهمی خود می سوزانند، نه نقد پیروان یک مکتب، نه نقد خود مکتب و نه نقد منابع هنجارساز آن مکتب است (حتی اگر به بهانه آزادی بیان انجام شود). بلکه فقط اخلاق ستیزان و خشونت طلبان را به سوءاستفاده بیشتر از قوانین و مفاهیم ارزشمندتشویق می کند. حسینعلی رحمتی 9 تیر 1402 ♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد👈@harahmati
💢سخنگوی سازمان امور مالیاتی: مجموع تراکنش‌های واریزی برای 123 در سال 1400 بیش از 2.3 هزار میلیارد تومان بوده‌ كه برایشان حدود 17 م ت مالیات تشخیص داده شده.(ايرنا) 🔘 پ ن: كاردرستي است. عادلانه نيست كه وقتي از مشاغلي بادرآمدهاي كمتر ماليات گرفته ميشود اين عده بي دليل از معاف باشند. حسينعلي رحمتي 10 تير 1402 ♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد👈@harahmati
💢 ... البته والدین هم نباید خیال شان راحت شود مجلس فرانسه تصویب کرد که دسترسی کودکان زیر 15 سال به شبکه های اجتماعی منوط به رضایت و الدین است (سایت ایسنا). ♦️پ ن: تصویب قوانین برای پیشگیری از آسیب دیدن کودکان در فضای مجازی هرچند امری لازم است، ولی کافی نیست؛ چرا که هم کودکان و نوجوانان امروزه می توانند به راحتی محدودیت های قانونی و عرفی را دور بزنند، هم این که در فضای مجازی و فیزیکی افراد اخلاق ستیز فراوانی هستند که قانون را نادیده می گیرند. بنابراین، والدین هیچ گاه نباید از تربیت فرزندان شان برای زیست اخلاقی در فضای مجازی، و آموزش و نظارت بر آنها برای نیافتادن در دام افراد تبه کار غافل شوند. حسینعلی رحمتی 11 تیر 1402 ♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد👈@harahmati
💢 جایگاه فرادستی اخلاق در شخصیت و اندیشه امام علی(ع) ☘️به شادباش زیستن بر کرانه غدیر امام اخلاق و عدالت بررسي سيره و سلوک امام علي(ع)‌ در مقاطع مختلف زندگي اش ‌ نشان گر آن است که را مي توان کليدواژه، يا يکي از کليدواژه هاي شناخت شخصيت امام دانست. ‌ موارد زير موید این مدعاست: 🌷1. امام شاگرد مکتب نبوي است، از اين رو اهداف او از اهداف پيامبر(ص) جدا نيست. پيامبر هدف خود را يک هدف اخلاقي تعريف کرد(اني بعثت لاتمم مکارم) پس هدف امام هم غير از اخلاق نمي تواند باشد. 🌷2. امام يک مسلمان است، و هدف بنيادين اسلام رشد و تعالي انسان ها به ويژه از منظر اخلاقي است و معيار برتري انسان ها از يکديگر نه به مال و ثروت و مقام که به برخورداري آنها از ارزش هاي اخلاقي است («ان اکرمکم عندالله اتقيکم»، حجرات/ ۱۳). 🌷3. از سخنان و سفارش هاي امام به ديگران، به ويژه ياران و کارگزاران خود، به روشني به دست مي آيد که از نگاه آن حضرت مسلمان واقعي مسلمان اخلاقي است. به عنوان نمونه مي توان از نامه به مالک اشتر هنگام انتصاب وي به عنوان حاکم مصر نام برد که پيش از آن که درباره سياست سخن بگويد درباره اخلاق به وي سفارش مي کند. او از مالک مي خواهد که تقوي را رعايت کرده، از اوامر و نواهي خداوند تبعيت کند، خدا را با قلب و دست و زبانش ياري کند، از شهوات دوري نمايد و مواظب نفس اماره باشد(نامه 35). حسینعلی رحمتی @harahmati
💢 با عضو جدید خانواده شبکه های اجتماعی چه کنیم؟ یکی دو روز اخیر شرکت متا از میکروبلاگ متن محور «تردز» (Threads) رونمایی کرد، و درهمین فاصله تعداد کاربران آن از مرز 30 میلیون نفر فراتر رفت. به بهانه ورود این عضو جدید شبکه های اجتماعی، بخش هایی از یادداشتی که دو سال قبل همزمان با راه اندازی «کلاب هاوس» از منظر نوشته شد خدمت مخاطبان گرامی تقدیم می کنم؛ چرا که مباحث مطرح شده در آنجا برای این پلتفرم هم قابل طرح است.👈🏿 https://eitaa.com/harahmati/629 ✍️حسینعلی رحمتی 📆15 تیر 1402 ♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد👈@harahmati
💢 با عضو جدید خانواده شبکه های اجتماعی چه کنیم؟ یکی دو روز اخیر شرکت متا از میکروبلاگ متن محور «تردز» (Threads) رونمایی کرد، و درهمین فاصله تعداد کاربران آن از مرز 30 میلیون نفر فراتر رفت. به بهانه ورود این عضو جدید شبکه های اجتماعی، بخش هایی از یادداشتی را که دو سال قبل همزمان با راه اندازی «کلاب هاوس» از منظر نوشته شد خدمت مخاطبان گرامی تقدیم می کنم؛ چرا که مباحث مطرح شده در آنجا برای این پلتفرم هم قابل طرح است. ✅ فراگیر شدن این شبکه در کشورمان فرصت مناسبی است برای بررسی یک موضوع بنیادین، یعنی «چگونگی مواجهه با شبکه های جدید». در این جا به طور مختصر و بیشتر از منظر ارتباط با اخلاق، چند نکته بیان می شود. مواجهه «واقع بینانه» و «موثر» با شبکه های جدید مستلزم توجه به چند نکته است: 🔻 1. شناخت فلسفه وجودی شبکه های جدید: هر پلتفرم جدیدی که پا به میدان می گذارد بر اساس محاسبات و بررسی های قبلی و برای «پرکردن یک جای خالی» و «برآورده کردن یک نیاز» طراحی شده است. از این رو در مواجهه با شبکه های جدید بایستی این نیازها را بشناسیم، از منظر اخلاقی بررسی کنیم و برای برآورده کردن آنها تلاش کنیم تا مخاطبان از روی اختیار، استفاده از پلتفرم های داخلی را ترجیح دهند. 🔻 2. توجه به کارکردهای دوگانه (خوب و بد) شبکه ها: هر پلتفرمی از منظر اخلاقی کارکردهای مثبت دارد و کارکردهای منفی. نگاه یکسر بدبینانه و تمرکز بر نکات منفی و غفلت یا تغافل از کارکردهای مثبت (و برعکس) موجب می شود که در شناخت «واقع بینانه» و «منصفانه» شبکه ها دچار خطا شویم و طبیعتا راهکارها و سیاستگذاری هایی هم که ارایه می کنیم مورد استقبال مخاطب قرار نگیرد و راهکارها و هشدارهای ما را نپذیرد (هرچند به واقع درست باشد). 🔻 3. آسیب شناسی و درس آموزی از تجارب گذشته: باید بررسی شود که نوع مواجهه ای که تاکنون چه از سوی «شهروندان» و چه از سوی «نهادهای حاکمیتی» با شبکه های اجتماعی پیشین انجام شده اولا در چه مواردی و تا چه اندازه از نظر اخلاقی قابل دفاع بوده، ثانیا این رویکردها چه پیامدهای درست یا نادرست اخلاقی را در پی داشته است. 🔻 4. تقدم و تمرکز بر کارهای ایجابی: با ورود هر پلتفرم جدید به کشورمان چنانچه از ابتدا رویکردهای سلبی از قبیل فیلترینگ به عنوان یک «اولویت» در نظر گرفته شود، و به فعالیت های ایجابی از قبیل رشد اخلاقی کاربران، افزایش سواد رسانه ای آنها و آگاهی بخشی نسبت به فضائل و رذائل اخلاقی هر شبکه و چگونگی زیست اخلاقی در آنها غفلت شود، این کار: 🔘 اولا موجب تضعیف همفکری، همدلی، و همراهی کاربران با نهادهای مسوول می شود، 🔘 ثانیا با فراگیر شدن استفاده از فیلترشکن ها و VPNها و با ورود فناوری های جدید که زمینه دسترسی به اینترنت بدون فیلترینگ را فراهم می کند، تلاش برای مسدودسازی به نتیجه موثر منتهی نمی شود، 🔘ثالثا دور زدن فیلترینگ موجب نقض قانون از سوی شهروندان می شود که کاری نادرست است. بگذریم از این که استفاده از فیلترشکن ها خود مشکلات اخلاقی دیگری را به دنبال دارد، 🔘رابعا موجب کاهش حضور افراد اخلاق گرا در شبکه های جدید و کاهش تاثیرگذاری آنها می شود، البته آنچه گفته شد به معنای مخالفت با فیلترینگ کلی و عدم برخورد با افراد اخلاق گریز در شبکه ها نیست، که در جای خود لازم و ضروری است. 🔻 5. راه اندازی پلتفرم های داخلیِ مفید، موثر و رقابت پذیر: ساخت شبکه هایی که حاصل تلاش علمی برنامه نویسان کشورمان باشد کاری ارزشمند است ولی با توجه به تجارب گذشته زمانی تاثیرگذار است و مورد استقبال عمومی قرار می گیرد که اولا طبق قانون «رقابت و مزیت سازی» از نظر کیفیت خدمات و امکانات مساوی یا بهتر از نمونه های خارجی باشد، ثانیا تشویق و ترغیب به استفاده از آنها بیشتر متکی به افزایش کیفیت خدمات و «جلب اعتماد» کاربران باشد تا ممانعت از دسترسی به نمونه های خارجی. 💢 دنیای امروز دنیای «رقابت» پلتفرم هاست و هر کدام که قوی تر و کارآمدتر بود به طور طبیعی از سوی مخاطبان مورد استقبال قرار می گیرد و طبیعتا تاثیرات خوب و بد اخلاقی خود را خواهد داشت. بنابراین، زمان شناسی، تسریع در اقدام، و مزیت سازی موجب پیشگامی و افزایش تاثیرگذاری اخلاقی شبکه ها خواهد شد. ✍️حسینعلی رحمتی 📆 18 فروردین 1400 ♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد👈@harahmati
«اخلاق درعصر فناوری‌های مخرب:نقشه راه عملیاتی» Ethics in the Age of Disruptive Technologies: An Operational Roadmap کتابی است که اخیرا واتیکان با همکاری دانشگاه سانتاکلارا درباره استفاده اخلاقی از فناوری های جدید از جمله منتشر کرده است. این کتاب توضیح می‌دهد چگونه اخلاق باید فناوری‌های تحول‌آفرینی همچون هوش مصنوعی را جهت دهی کند. ♦️حوزه های علمیه ما هم گرچه اخیرا به مباحث هوش مصنوعی توجه جدی کرده اند ولی درباره (اخلاق هوش مصنوعی) باید تلاش های گسترده تری انجام ، و گامهای برنامه ریزی شده و هدفمند برداشته شود. لازمه این کار، یکی تربیت اخلاق پژوهان هوش مصنوعی () است و دیگر، تهیه منابع مکتوب بنیادین و مرجع. حسینعلی رحمتی 17 تیر 1402 ♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد👈@harahmati
🔹اخلاق در عصر رقابت پلتفرم ها دنیای امروز دنیای «رقابت» پلتفرم هاست و هر کدام که قوی تر و کارآمدتر بود به طور طبیعی از سوی مخاطبان مورد استقبال قرار می گیرد و طبیعتا تاثیرات خوب و بد اخلاقی خود را خواهد داشت. بنابراین، زمان شناسی، تسریع در اقدام، و مزیت سازی موجب پیشگامی و افزایش تاثیرگذاری اخلاقی شبکه ها مي شود. حسينعلي رحمتي 14 تير 1402 ♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد👈@harahmati
«آیین‌نامهٔ اخلاق‌پژوهانه برای هوش مصنوعی اطمینان‌بخش» 📝 نویسنده: گروه تخصصی ارشد در حوزهٔ هوش مصنوعی(AIHLEG) مترجم: محدثه آهی 🌐 متن کامل این آیین‌نامه را بخوانید:https://ethicshouse.ir/ai-ethics-guidelines/ ♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد👈@harahmati
💢 آیا زمان احتضار شبکه های اجتماعی فرارسیده است؟ 🔘در سال های آینده شبکه های اجتماعی چه‌گونه خواهد بود و از نظر اخلاقی چه پیامدهایی خواهد داشت؟ این سوالی است که اخفاپژوهان کشورمان باید در صدد پاسخ به آن باشند. به باور نگارنده دست کم تا یکی دو دهه آینده شبکه های اجتماعی همچنان به حیات خود ادامه خواهند داد. از این رو کسانی که به بررسی اخلاقی شبکه‌ها مشغول اند باید جدیت و ناظر به تحولات آینده، به بررسی مسائل و موضوعات اخلاقی مربوط به شبکه‌ها ادامه دهند. تزاحم های اخلاقی یکی از این مسائل است. 🔘 در برخی از کشورها از هم اکنون بررسی های علمی درباره آینده شبکه های اجتماعی و طراحی سناریوهای مختلف درباره پیامدهای آن آغاز شده است. به عنوان مثال نشریه Proceedings of the IEEE در سال 2014م یکی از شماره های خود را به این موضوع اختصاص داد. جسیکا فِلَک و رایزا دی سوزا، سردبیران این شماره، ضمن اشاره به فناوری های آینده، خاطرنشان کردند که متخصصان رشته های مرتبط با فناوری اطلاعات بایستی از هم اکنون با شناخت وضعیت فعلی این شبکه ها تاثیرات آتی آنها را بر جامعه انسانی مورد بررسی قرار دهند. 🔘 در کشور ما تا جایی که نگارنده مطلع است آینده پژوهی اخلاقی درباره فضای مجازی و شبکه های اجتماعی متاسفانه هنوز جدی گرفته نشده است و این کم کاری به احتمال زیاد در آینده جامعه ما را با مشکلات و معضلات فراوانی مواجه خواهد کرد. 🔻حسینعلی رحمتی، کتاب «تزاحم اخلاقی در شبکه های اجتماعی»، انتشارات پژوهشگاه قرآن و حدیث، چاپ اول، 1401. برای خرید کتاب کلیک کنید👈🏿 https://b2n.ir/z64022
💢فضای مجازی،‌ و اُتراق دو نسل در حوالیِ شکاف اقناع 🔻نسل امروز به راحتی زیر بار حرف بزرگترها، چه مربی و مبلغ دینی، چه پدر و مادر، نمی رود، چرا که نوعا خود را داناتر و زمان شناس تر از بزرگترها می داند. بنابراین،کار تربیتی و تبلیغی با این نسل دشواری ها، ظرافت ها و حساسیت های خاص خودش را دارد. ادامه👈🏿 https://eitaa.com/harahmati/635
💢فضای مجازی،‌ و اُتراق دو نسل در حوالیِ شکاف اقناع 🔻نسل امروز به راحتی زیر بار حرف بزرگترها، چه مربی و مبلغ دینی، چه پدر و مادر، نمی رود، چرا که نوعا خود را داناتر و زمان شناس تر از بزرگترها می داند. بنابراین،کار تربیتی و تبلیغی با این نسل دشواری ها، ظرافت ها و حساسیت های خاص خودش را دارد. براین اساس، شما به عنوان یک مبلغ، مربی یا پدر و مادر باید اساس کارتان بیشتر بر این باشد که نوعی «اقناع و کنترل درونی» برای نوجوان و جوان امروزی ایجاد کنید، نه اینکه بخواهید در تربیت دینی یا در اخلاقی عمل کردن او را مجبور کنید. مشکل اجبار این است که تا عامل فشار برقرار باشد آن ها مراعات می کنند اما وقتی این عامل برداشته شد، به گونه ای دیگر رفتار می کنند. 🔻اجبار معمولاً برای این نسل جواب نمی دهد، چون نسبت به نسل گذشته مستقل تر شده و حرف شنوی اش از بزرگترها کمتر شده است. به همین خاطر است که می بینیم پدر و مادرها در قانع کردن فرزندانشان نسبت به رفتارهای درست یا نادرست در فضای مجازی با مشکل مواجه شده اند. برای مثال پدر و مادر معتقدند که گذاشتن فلان عکس یا فیلم یا انتشار فلان مطلب در فضای مجازی یا عضویت در بعضی صفحات، کار درستی نیست اما فرزندشان به دلایل خاص خودش دیدگاهی خلاف نظر آنها دارد و ادله آنها برایش قابل پذیرش نیست. این به یک معضل بزرگ در جامعه ما تبدیل شده است. بنابراین، باید همه ما در این زمینه بیاندیشیم که چگونه می توانیم برای این نسل نسبت به پذیرش و مراعات آموزه های اخلاقی و رفتار درست در فضای مجازی و فیزیکی اقناع و پذیرش درونی ایجاد کنیم. این کار گرچه دشوار است ولی غیرممکن نیست. باید با سختی های آن بسازیم و خودمان را آماده کنیم. 🔻«مسئله اقناع» و ایجاد ارتباط و پذیرش درونی به خصوص درباره فضای مجازی اهمیت بیشتری دارد، چون شما در فضای فیزیکی ممکن است بتوانید فرزندتان را به انجام یا ترک کاری وادار کنید اما در فضای مجازی نمی توانید لحظه به لحظه او را کنترل کنید که در چه سایت و صفحه ای رفته است یا چه عکس ها و فیلم هایی را دیده است. چون ابزار کارش یک گوشی تلفن است که در همه جا همراه دارد. گر بچه ها از نظر فنی بیش از پدر و مادر با فضای مجازی آشنا باشند که معمولاً هم همینطور است، به راحتی می‌توانند طوری عمل کنند که شما نتوانید کنترلی بر آنها داشته باشید و رد پای خودشان را پاک و مخفی می کنند. یکی از پیامدهای اجبار این است که بچه ها را کنجکاوتر و در مواردی وادار به مخفی کاری یا فریب بزرگتر ها وادار می کند. 🔻بنابراین شما چاره ای ندارید غیر از این که کاری کنید که خود آنها در این فضا مقید به اخلاق باشند. ✍️حسینعلی رحمتی 📆 22 تیر 1400 ♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد👈@harahmati
🎧 آیامصادیق بایدها و نباید های والدین قابل تجدید نظر است یا همه اش وحی منزل تلقی می شود ؟ رحمتی: قطعا وحی منزل نیست، نه همه آنچه فرزندان می گویند نادرست است نه همه سخنان والدین درباره فضای مجازی درست است. ناظر به این است که این دو نسل نمی توانند با هم حرف بزنند و به یک نقطه اشتراک برسند.نخستین گام این است که کمک کنیم تا فضای ارتباطی صمیمانه و براساس اعتماد و احترام بین دو نسل شکل بگیرد. این که چه چیز درست است یا نادرست، بحث بعدی است. 🎧 بنظر من اولویت با چی درست وچی نادرست است می باشد .چون تا زمانی که والدین متوجه نشوند که سکویی که بر آن برای هدایت ایستاده اند دارای عیوبی است دور از ذهن است که بتواند ذهن جوان یا نوجوان خود را به سمت استدلال اقناعی حرکت دهد .در خصوص نوجوان و جوان هم این ایراد وارد است که تا نوجوان و جوان متوجه نشود که یکجاهایی ممکن است آنها اشتباه کنند وحق با بزرگترها است نمی شود آنها را قانع کرد . رحمتی: شما و همسرتان برای خرید به یک بازار شلوغ رفته اید که صدا به صدا نمی رسد.برای این که بدانید چه چیزی می خواهید بخرید اول کار این است که گوشه ای بروید که سروصدا نباشد و حرف همدیگر را متوجه شوید. این که در فضای مجازی چه کا رهایی درست یا نادرست است موضوع مهمی است ولی نسل جوان با نسل پیشین امروز صدای هم را نمیشنوند (به دلایل مختلفی که در جای خود باید بررسی شود). لذا در قدم اول باید گوشه ای را پیدا کنند تا بتوانند حرف بزنند.
🔻آن گوشه دنج برای حرف زدن لازمه اش اینست که در دو طرف تعامل این حس یا فهم ایجاد شود که احتمال دارد موضع آنها اشتباه باشد وحرف وسخن مقابل درست باشد .در واقع برای ایجاد ارتباط اولیه باید یک زبان مشترک پیدا کرد که بنظر من آن زبان مشترک عدول از همه چیز دان بود خود است بویژه از ناحیه والدین . 🔷رحمتی: نکته دقیق و درستی است. و این موارد باید به والدین آموزش داده شود. به همین خاطر به نظر می رسد والدین بیش یا پیش از فرزندان نیاز به آموزش ا ی نسبت به فضای مجازی دارند. اما این که چگونه می توان و الدین را به این نتیجه رساند که همه چیز دان نیستند و در مواردی ممکن است حق با فرزندان شان باشد موضوعی است که جای بررسی دارد. 🔻بچه‌ها سطح آگاهیشون بالاتر رفته برا همین باید والدین سطح آگاهی‌شون رو بالا ببرن که با دلایل منطقی‌تر و درست‌تر بتونن فرزند رو قانع کنن.با دستور کارساز نیست باید حالت گفت و گو باشه و نظرات بچه رو بشنون‌ و ی جاهایی حرفای‌ درستشو‌نو تایید و حرفای نادرستشونو‌ با دلیل منطقی ایراد بگیرن. 🔷رحمتی: حرف درستی است. درمباحث مربوط به فضای مجاز ی نباید نسل جوان را به چشم ببینیم. بخش عمده ای از کار باید درباره بزرگترها (از قبیل والدین،‌ معلمان، مبلغان دینی، مدیران) انجام شود.اتفاقا یکی از دلایلی که گفت وگوی بین نسلی شکل نمی گیرد همین آزردگی نسل جوان از نوع نگاه بزرگترهابه آنهاست.
🔘سواد رسانه از مهد کودک باید شروع شود. 🔸رحمتی:بله، یکی از راهکارها سوادآموزی رسانه ای از دوران کودکی است.اما به عوامل دیگر هم باید اندیشید. مخصوصا برای نسلی که امروز بزرگ شده بدون این که از ابتدا سواد رسانه ای لازم را کسب کرده باشد.البته نباید انگشست اتهام را فقط به سوی فرزندان برد. والدین هم گاهی بیش از فرزندان نیازمند آموزش هستند. 🔘 خب ما الان فضایی داریم به اسم شاد که اغلب همین سطح جامعه در اون حضور دارنباید چطور این فضای آموزشی رو به سمت آموزش فضای مجازی و سواد رسانه پیش ببریم 🔸رحمتی: بله، تجربه استفاده از برنامه شاد و مانند آن نشان داد که باید نوعی و درباره فضای مجاز ی داشته باشیم و قبل از این که هر نرم افزار یا سخت افزاری در دسترس جامعه قرار گیرد ابتدا به همه مرتبطان با آن (مثلا والدین، دانش آموزان، معلمان) آموزش های لازم را بدهیم. برهمین اساس، از هم ا کنون باید آموزش های اخلاقی و رسانه ای مربوط به را شروع کنیم (هرچند کمی هم دیر شده است)