eitaa logo
حرف حساب
7.3هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
19 ویدیو
13 فایل
برش‌هایی از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم | گروه مطالعاتی هیئت امام جعفر صادق علیه السلام ارتباط با مدیر: @Einizadeh
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ لحظه‌ی آخر 🔻 می‌فرمودند ان‌شاءالله ما جوری زندگی کرده و جوری اعمال انجام دهیم که در لحظه‌ی آخر که قرار است علیهم‌السلام دستگیری کنند نگویند که ما این فرد را نمی‌شناسیم، او با ما کاری نداشت. 👤 📝 #⃣ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳️ لا اله الا الله یعنی چه؟ 🔻 «لا اله الا الله» یعنی انسان در هیچ شأنی از شئون زندگی و ، غیر از خدا را نپرستد؛ نه اینکه را برای بخواند ولی در دنبال باشد و آلهه‌ی دیگری برای خودش اخذ کند. مفاد «لا اله الا الله»، نفی و ، و نفی ، و دنبال کردن هر هدفی جز خدای متعال است. 🔸 اگر بنا باشد «لا اله الا الله» محقق شود، معنایش این است که همه‌ی زندگی انسان -اعم از زندگی خصوصی و اجتماعی او و ظاهر و باطنش- باید در مدار توحید قرار بگیرد؛ نه فقط ظواهر افعال انسان بلکه باطن وجود او و سرّ و لُبّش هم باید در مدار توحید قرار بگیرد. 👤 📚 | ج۳ 📖 ص ۲۱۳ #⃣ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳️ اینجا حرم همه‌ی معصومین است! 🔻 (ره) می‌فرمود: سلام الله علیها با علیه السلام ارتباطاتی خیلی قوی‌ دارند. در حرم او همه‌ی معصومین را باید زیارت کرد؛ چون حرم آن حضرت، حرم معصومین است لذا جا دارد خوانده شود. 📚 از کتاب 👤 راوی: حجت الاسلام علی بهجت ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳️ بی‌نیازی گذرا، بی‌نیازی پایدار 🔻 علیه السلام می‌فرماید: «استغنائک عن الشئ خیر من استغنائک به» یعنی از چیزی باشی، بهتر است از اینکه به‌وسیله‌ی آن چیز بی‌نیاز شوی؛ زیرا وقتی روح از چیزی مستغنی شد (استغناء عن الشئ) بهتر است از این که روح به‌وسیله‌ی آن چیز مستغنی گردد. پولدار شدن، استغناء بالشئ است ولی نیاز به پول نداشتن و مستغنی از پول شدن، این استغناء عن الشئ است. 🔸 شدن، ملتفت الی الله شدن و متوکل علی الله بودن، و به خدا وابسته بودن و... غنای روحی و روانی به انسان می‌دهد، و همین است معنای ، یعنی استغنای از پول و ثروت. آن استغنایی که خدای تعالی استغنای طیّب می‌داند، این است که انسان از نظر روحی غنی شود. 🔹 برخی از صفات با نفس انسان پیدا می‌کنند؛ مانند همین غنا و وقتی اتحاد وجودی پیداکرد، این غنا، غنای ذات و روح انسان می‌شود. ولی وقتی به‌وسیله‌ی پول غنا حاصل شد، این غنا ذاتی او نیست. غنائی است گذرا که گاهی هست و گاهی نیست. 🔺 شما باید بیابید که غنی هستید و بی‌نیازید، البته نه با پول بلکه بدون آن. به فرمایش امام هادی (علیه السلام)، چون از پول بی‌نیازید، بی‌نیاز هستید، و این نعمتی است، و این شأن شماست. 👤 📚 از کتاب 📖 صص ۷۱ تا ۷۳ #⃣ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳️ می‌خواهیم راهِ رفته را برگردیم آقا! 🔻 ما می‌خواهیم راهِ رفته را برگردیم آقا! می‌خواهیم فریاد بزنیم تا همه‌ی بچه‌ها نه، همه‌ی عالم بشنوند که ما خودمان هم تو را نشناخته فریاد می‌زدیم. می‌خواهیم به بچه‌ها راستش را بگوییم تا آن‌ها بدانند تویی که ما به آن‌ها معرفی می‌کردیم اصلِ آن عکس خدا کشیده نبود و ما تازه این را فهمیده‌ایم. ما امامی ساخته بودیم در خیالمان امامی که شبیه خودمان بود و گمان می‌کردیم که تو همان امامی. حواسم هست چه می‌گویم. اعتقاد ما این بود که تو شبیه خودمان هستی و با این اعتقاد دیگر تلاش برای شبیهِ تو شدن معنایی نداشت. بچه‌ها از ما فراری و ما در حال تحمیلِ عشقِ یک نفر مثل خودمان بچه‌ها از خُلق ما به تنگ آمده و ما در حالِ تزریقِ شوق آمدن کسی مثل خودمان. بچه‌ها غرق دعا برای رها شدن از ما و ما دستانشان را به هر زور و ضربی بالا می‌بردیم رو به آسمان برای زودتر آمدنِ کسی مثل خودمان... 👤 📚 برگرفته از کتاب «بهانه‌ی بودن» 🙏 #⃣ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳️ من چهل سال پشت در ماندم! 🔻 هر وقت یکی از شاگردان می‌خواست یا شود، استاد با این جملات جان تازه‌ای به او می‌بخشید: «من چهل سال پشت در ماندم و کردم تا نهایتاً در به روی من باز شد! اگر واقعاً طالب حق بودی، به جست‌وجو ادامه بده. اگر الان نرسی، بالاخره زمانی خواهی رسید. تردید به دلت راه نده! تازه وقتی هم در برایت باز شد، به همان کم بسنده نکن؛ بیشتر جست‌وجو کن و بیشتر بخواه. ممکن است کسی با ناخن زمین را بخراشد و ناگهان چشمه‌ای سرشار از آب زلال از زمین بجوشد.،» 📚 برگرفته از کتاب | صد روایت از زندگی 📖 ص ۸۵ #⃣ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ قرآنِ عملی بشوید! 🔻 به طلاب و روحانیون که می‌رسید، توصیه‌های زیادی برایشان داشت. دائم به آن‌ها سفارش می‌کرد که همراه تحصیل ، به و هم توجه کنند. می‌گفت: «اخلاقتان را مهذّب کنید. اعمالتان را مهذّب کنید. باید بر طبق کتاب و سنّت باشد که شما خودتان کتاب و سنّت شوید، یعنی کتاب و سنّتِ عملی.» 📚 از کتاب «قرآن در سبک زندگی روح‌الله» 📖 ص ۵۷ #⃣ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳️ ذره کجا و لایتناهیٰ کجا؟ 🔻 تنازلی که خدا کرده است هیچ‌کس نکرده است. تنازل یعنی از آن مرتبه‌ای که هستی بسیار پایین بیایی. در روایت هست که «مَن كانَ عِندَهُ صَبِيٌّ فَليَتَصابَّ لَهُ»؛ هر کس کودکی در کنارش هست، آن‌قدر پایین بیاید تا بتواند احساس آن کودک را درک بکند. خدا تنازل کرده است با ما حرف زده است و اجازه داده است با او حرف بزنیم! من که باشم که بر آن خاطرِ عاطر گذرم لطف‌ها می‌کنی ای خاک درت تاج سرم 🔺 «أَيْنَ التُّرابُ وَ رَبّ الأَرْبابِ»؛ ذرّه و دونِ ذرّه کجا و لایتناهیٰ کجا؟ 👤 📺 | ۱۴۰۰/۰۸/۲۷ #⃣ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳️ باشعورها خداترسند! 🔻 موش را ملاحظه كنيد؛ اين‌قدر که از گربه می‌ترسد از شير نمی‌ترسد چون درك عظمت شير را ندارد تا از آن بترسد. از شير ترسيدن هنر می‌خواهد، باید آن حیوان شعور فهم هيبت و عظمت شير را داشته باشد و شير هم برتر از آن است كه موش با آن شعور كم از آن بترسد. اما چون شعور آهو بيشتر از موش است متوجه عظمت و هیبت شیر می‌شود و از آن فاصله می‌گیرد. 🔸 تنها آدم‌های و و از خدا می‌ترسند و عظمت و ابهت او را درک می‌کنند. به جهت بهره‌مندی از شعوری بلند، نظر به خود دارند و از خوف الهی که مانع بی‌بندوباری می‌شود بهره‌مندند و به‌خوبی دستورات الهی را رعایت می‌کنند. برعکسِ انسان‌های بی‌فكر و كم‌عقل، انسان‌های حكيم و متفكر جامعه خداترسند. خدا در قرآن می‌فرمايد: «اِنَّما يَخْشَی اللهَ مِنْ عِبادِهِ الْعُلَمَاء» فقط در بين بندگان خدا، آنان كه به‌واقع عالم‌اند از خدا می‌ترسند. يعنی آن‌ها كه انديشه‌های بزرگ دارند و حقایق عالَم را می‌شناسند از خدا می‌ترسند، چون عالمان واقعی دنيای کوچک را کوچک و حقير می‌بينند و خدای بزرگ را بزرگ و با عظمت می‌یابند. 🔺 برای و حقير ديدن و و باعظمت ديدن ، شعور بزرگی نياز است، بايد انسان متوجه وسعت روح خود باشد و خود را هم‌تراز امور کوچک قرار ندهد تا امور کوچک برایش مهم نشوند. 👤 📚 از کتاب «جوان و انتخاب بزرگ» #⃣ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
آقایان! ابد در پیش داریم... 🔻 شاگردان تعریف می‌کردند که ایشان در بین درس و بی‌مناسبت می‌فرمود که آقایان ما در پیش داریم. و این را تکرار می‌کردند. انسان در لابه‌لای زندگی‌اش نباید دچار بشود و فراموش کند که چه چیزی را در پیش دارد. ده‌ها برابر عمر زندگی نوح در مقابل پلک‌زدنی بیش نیست. 👤 📝 #⃣ 📌 ۲۴ آبان؛ سالروز وفات علامه طباطبایی(ره) ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳️ این آقا روح‌الله همان حرف‌های امام حسین را می‌زند... 🔻 همیشه آرزو داشتم کاش می‌توانستم «امام حسین (ع)» را یاری کنم. وقتی می‌نشستم توی روضه، گریه می‌کردم و می‌گفتم: «آقاجان! چرا ما تو اون دوره نبودیم تا جونمون رو فدا کنیم؟!» گاهی این فکرها توی خانه هم رهایم نمی‌کرد. یک روز انگار کسی سقلمه بزند به پهلویم، از خودم پرسیدم اشرف‌سادات! این همه حسین حسین می‌کنی، تو که هنوز امتحانی پس ندادی! از کجا معلوم تا کجا و کِی پای «دین» خدا بایستی؟ خیلی‌ها با امام حسین بودند، «نماز» هم می‌خواندند ولی وقتی از جانشان ترسیدند، امام را تنها گذاشتند. چطور این‌قدر به خودت مطمئنی که مدام وسط روضه مشت می‌کوبی به سینه و می‌گویی حسین جان! من و بچه‌هایم فدای شما! با خودم زمزمه کردم اشرف‌سادات حالا نوبۀ توست. این تو و این میدان برای جهاد. مگر نمی‌خواستی برای خدا، دینش را کمک کنی؟ بسم‌الله. نمی‌بینی این شاه پدرنابیامرز خون مردم را توی شیشه کرده و این‌همه به دین خدا دهن‌کجی می‌کند؟ امام حسین نیست، درست؛ ولی این «آقا روح‌الله» همان حرف‌های امام را می‌زند. پس پا سفت کن در راهش... 📚 از کتاب | روایت زندگی اشرف‌سادات منتظری، مادر 📖 صفحات ۹۲ و ۹۳ 📗 ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳️ خود را خرج چه کرده‌ای؟ 🔻 دقت کنیم که خود را، خود را در این خرج چه چیزی کرده‌ایم؟! ما مضطرّیم و داریم خودمان را خرج می‌کنیم. از سرمایه‌های ما بی‌بروبرگرد دارد خرج می‌شود. این‌طور نیست که اگر خرج نکنیم، چرخ این عالم متوقف شود؛ که از لحظه‌ها و ایام ما می‌گذرد. ۳۸، ۳۹، ۴۰ سال از عمر ما گذشته، خیال می‌کنیم که لحظه‌ای است. جدّاً گذشت، و چیزی ته دستمان باقی نمانده است. بچه‌های دیروز بودیم و پیرهای امروز شده‌ایم. فردا هم خاکیم، خاک! و ای کاش خاک بودیم؛ «يَا لَيْتَنِي كُنْتُ تُرَابًا»؛ چون خاک دارد و از آن چیزی سبز می‌شود. اما آتش می‌گیریم؛ ابولهبیم و از نسل شده‌ایم. گویا که با پیوندی نداشته‌ایم! 👤 📚 از کتاب 📖 صفحات ۵۹ و ۶۰ #⃣ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳️ نابینایی که جهنم را می‌بیند! 🔻 آن‌هایی که [در ] هستند [و می‌گویند «رَبِّ لِمَ حَشَرْتَنِيٓ أَعْمَىٰ وَقَدْ كُنْتُ بَصِيرًا» ای پروردگار من برای چه مرا نابینا محشور كردی، در حالی كه [در دنیا] بینا بودم؟ (طه، ۱۲۵)] همین‌ها و را نمی‌بینند اما را به‌خوبی می‌بینند که می‌گویند «رَبَّنَا ابْصَرْنَا وَسَمِعْنَا» ای پروردگار ما بینا شدیم و شنوا گشتیم (سجده، ۱۲). این‌ها همان‌هایی هستند که در دنیا و و و را نمی‌دیدند اما را می‌دیدند. آن که در دنیا فقط مرکز فساد را می‌بیند و مراکز و را نمی‌بیند، در قیامت هم فقط جهنم را می‌بیند و بهشت و بهشتیان را نمی‌بیند. 👤 📝 💠 #⃣ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ حب به مال و مقام تمام دین انسان را نابود می‌کند 🔻 در روایات داریم و اگر در کسی نفوذ کنند، همه‌ی او را هلاک خواهند کرد؛ زودتر از این‌که دو گرگ، یک گله‌ی بی‌صاحب را بدرند! 🔸 تعبیر روایت خیلی زیباست؛ چون گرگ این‌گونه است که وقتی وارد گله‌ای می‌شود، این‌طور نیست که یکی را بخورد و وقتی سیر شد، به‌دنبال کار خود برود؛ بلکه اول همه‌ی گوسفندان را زخمی می‌کند و روی زمین می‌اندازد، بعد که سبُعیّتش آرام گرفت، شروع به خوردن یکی از آن‌ها می‌کند تا سیر شود. حب به جاه و مال هم این‌طور نیست که فقط اعتقاد به یا را سست کند و بعد از بین برود؛ بلکه وقتی این بیایند، ریشه‌ی همه‌ی را می‌زنند و تمام دین انسان را نابود می‌کنند. هم اعتقادات، از تا را خراب می‌کنند و هم التزامات انسان به فروع را سست کرده و و را از بین می‌برند. 👤 📚 (رساله‌ی دوم: حب به دنیا) 📖 ص ۲۴۲ #⃣ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ عمل صالح، عملی است در جهت قدرت‌بخشیدن به ولی الهی 🔻 در این آیه‌ی شریفه که برای بیدارشدن صبح می‌خوانند: «قُلْ إِنَّمَآ أَنَا بَشَرٌ مِثْلُكُمْ يُوحَىٰٓ إِلَيَّ أَنَّمَآ إِلَٰهُكُمْ إِلَٰهٌ وَاحِدٌ ۖ فَمَنْ كَانَ يَرْجُو لِقَآءَ رَبِّهِ فَلْيَعْمَلْ عَمَلًا صَالِحًا وَلَا يُشْرِكْ بِعِبَادَةِ رَبِّهِٓ أَحَدًا»(کهف، ۱۱۰) همه‌جا داریم «عملوا الصالحات» اما این‌جا «عملا صالحا» آمده است؛ یعنی یک ! امام صادق علیه‌السلام فرمود این عملا صالحا، امیرالمومنین و ائمه علیهم‌السلام است. «ولایتهم العمل الصالح»! لقاء الهی در سایه‌ی این ولایت است و یعنی ایمان به این ائمه و کمک به آن‌ها! و هم یعنی دیگران را در ولایت شریک گرداندن! یعنی قرارگرفتن در صف دشمنان ائمه! خیال نکن که بت‌پرستی این است که یک مجسمه را بگذاری و عبادت کنی! خیر! این که شرک نفهم‌ها و جاهل‌هاست! شرک بدتر و بالاتر، این است که کسی در صف دشمنان اهل‌بیت باشد. 🔸 پس عمل صالح در ، عملی است که در جهت قدرت‌بخشیدن به ولی الهی و تحقق اهداف ولایت باشد. 👤 📚 برگرفته از کتاب «دکترین انتظار و مبانی قرآنی آن» 📖 صفحات ۱۲۳ و ۱۲۴ 🙏 ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳️ آرزو داشت تا جایی که می‌شود شبیه امامش باشد 🔻 سرش را آورد بالا و این‌بار با التماس و بغض خیره شد توی چشم‌هایم و گفت: «مامان جان! می‌دونید داریم تا شهادت. دلم می‌خواد طوری شهید بشم که احتیاج به غسل نداشته باشم؛ مثل بدنم بمونه روی زمین، زیر آفتاب. دعا می‌کنی برام؟» 🔸 نمی‌فهمیدم این بچه کجاها را می‌دید. غافلگیر شده بودم. من فوق فوقش دعا می‌کردم پسرم با شهادت عاقبت‌به‌خیر بشود اما پسرم، فقط آن را نمی‌خواست؛ آرزو داشت تا آنجا که می‌شود، شبیه باشد. 📚 از کتاب | روایت زندگی اشرف‌سادات منتظری، مادر شهید محمد معماریان 📖 صفحات ۱۹۰ و ۱۹۱ ❤️ 📗 ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ مفلس حقیقی 🔻 امام در وصیت‌ها و نصیحت‌های خود به مرحوم حاج‌احمدآقا می‌فرماید: بعد از آن‌جا که کار ما با باشد «ارحم الراحمین» است ولی آن‌جا که کار ما با باشد، مردم دیگر ارحم الراحمین نیستند و به‌سادگی نمی‌گذرند چون آن‌جا همه کم دارند و تا یک چیزی از تو نگیرند، رهایت نمی‌کنند. 🔸 در روایت داریم که گذرگاهی است در و کسی که حقی به گردن دیگری داشته باشد از آن عبور نمی‌کند. آن‌جا دیگر رضایت به یک کلمه‌ی حلالم کن معمولی تمام نمی‌شود. 🔺 پیغمبر در جمعی از اصحاب فرمود می‌دانید به چه کسی می‌گویند؟ اصحاب گفتند آن که با جیب خالی، کلی بار زندگی بر دوش داشته باشد. پیامبر فرمود این فقط بی‌پول است. مفلس کسی است که در عالم آخرت کیسه‌ی اعمال خیر او پر است اما او را به همین مرصاد می‌آورند. صاحبان حق که حقی را از آن‌ها ضایع کرده، آبرویی ریخته، اذیتی کرده و مالی از آن‌ها خورده را می‌آورند و باید از آن‌ها رضایت بگیرد. در این حالت از کیسه‌ی این فرد برمی‌دارند و به دیگران می‌دهند تا راضی شوند. اگر اعمال خیر او تمام شد از دیگران بر دوش این فرد می‌گذارند. پیامبر فرمود مفلس این فرد است که اول، باری از خیرات داشت اما الان کیسه‌ای از گناهان بر دوش دارد. 👤 📝 #⃣ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳️ ایمان مُستَودَع، ایمان مستقر 🔻 در روایات بیان شده که عده‌ای ایمانشان است. تعبیر «فَمُسْتَقَرٌّ وَمُسْتَوْدَعٌ» (انعام، ۹۸) را حضرت این‌گونه معنا کرده‌اند که بعضی است و ایمان بعضی است. کسانی که ایمانشان ودیعه‌ای است، ممکن است خدای متعال آن ایمان را به تمام برساند و ایمان جزء وجودشان شود ، و ممکن است آن ودیعه را از آن‌ها بگیرد و به وادی کفر و ضلالت برگردند. مثل گوهری که در جیب آدم است و امکان دارد جزء وجود خود او بشود یا از او پس گرفته شود. 🔸 در روایت فرمودند برای اینکه ایمانتان مستقر باشد، بعد نمازها این دعا را بخوانید: «رَضِيتُ بِاللَّهِ رَبّاً وَ بِمُحَمَّدٍ صَلَّي اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ نَبِيّاً وَ بِالإِْسْلاَمِ دِيناً وَ بِالْقُرْآنِ كِتَاباً وَ بِالْكَعْبَهِ قِبْلَهً...»؛ آن‌ها که ایمانشان مستقر می‌شود، به خدایی خدا، به پیغمبری پیامبر و به امامت ائمه راضی‌اند؛ در دنیا خوش باشند راضی‌اند، خدا سخت بگیرد باز هم راضی‌اند؛ برایشان فرق نمی‌کند. 👤 📚 | ج۳ 📖 صفحات ۲۰۴ و ۲۰۵ #⃣ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳️ اصلا از خوبی‌هایش نگفت 🔻 وقتی دکتر به مقامِ استادتمامی رسید، دوستان برایش جشن گرفتند و از او خواستند مقداری صحبت کند. ایشان صحبت‌هایش را با عبارتِ «کَم مِن قَبیح سَتَرتَهُ» شروع کرد که در من خیلی اثر گذاشت. می‌خواست بگوید فکر نکنید همه چیزِ من، این درجه یا مدرک است. زشتی‌های زیادی هم دارم که خدا آن‌ها را پوشانده است. 🔸 معمولا اگر در چنین مجلسی، فردی بگوید: «دود چراغ خوردم» یا «همسرم به من کمک کرده است» یا «خدا لطف کرد و استعدادی به من داد»، دور از انتظار نیست ولی دکتر اصلا از خوبی‌هایش نگفت. این بزرگ‌ترین درسی بود که از او گرفتم. 📚 برگرفته از کتاب (دانشمند شهید دکتر در آینه‌ی خاطرات) 📖 ص ۲۹ ❤️ 🙏 ارسال شده توسط یکی از اعضای محترم کانال ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳️ امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر، روح اسلام را حفظ می‌کنند 🔻 این دو واجب [ و ] روحِ را حفظ می‌کنند و سبب بقای حالت در جامعه می‌شوند. حالت انقلابی به‌معنای برداشتن نیزه و شمشیر نیست بلکه به‌معنای باقی‌ماندن آن ارکان و شرایطی است که ضامن بقای و پیامبر اکرم (ص) در جامعه است و به پایداری این وضعیت کمک می‌کند. اما اگر جامعه از چنین حالتی که پیامبر آن را به‌وجود آورد، به حالت قبل از پیامبر بازگردد، به آن «حالت ارتجاعی و انحطاطی» می‌گویند. 🔸 اکنون اگر بخواهیم جامعه‌ای که طبق اصول انقلابی به‌وجود آمده است و قوانین انقلابی بر آن حاکم شده، باقی باشد و تا بماند، باید عامل امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر را در آن زنده کنیم؛ یعنی همه‌ی مردم را نگهداری روح انقلابی جامعه بنماییم و بگوییم: «ای مسلمانان و ای مؤمنان! شمایید که باید تعالیم زنده و کلی و جزئی اسلام را نگه دارید و همه‌ی شما مسئولید.» 👤 📚 برگرفته از کتاب | 📖 صفحات ۴۷۴ و ۴۷۵ #⃣ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳️ عمل، عامل را رها نمی‌کند! 🔻 ، را رها نمی‌کند. عمل زنده است، یک؛ موجود زنده می‌افتد در خط تولید، دو؛ با چه کسی رابطه دارد؟ با عامل خودش، سه. مگر می‌شود چیزی در عالَم معطّل باشد، در چیزی اثر نکند و از چیزی اثر نگیرد؟ چگونه می‌شود کسی کاری انجام بدهد و کار از بین برود؟ چگونه ممکن است کار از بین نرود و بیکار باشد؟ 🔸 [حضرت خضر] به موسی (سلام الله علیهما) فرمود می‌دانی چرا من این دیوار را دارم می‌چینم؟ برای اینکه جدّ این بچه‌ها یا پدر این بچه‌ها آدم بود یعنی او باعث شد که من الآن این کار را بکنم «وَکَانَ أَبُوهُمَا صَالِحاً» (کهف، ۸۲) پس اگر کسی در چند سال قبل کار کرده و آن را نکرده و نکرده، آن، باری است بر دوش او «قَدْ خَابَ مَنْ حَمَلَ ظُلْماً»؛ و مأیوس (و زیانکار) است آن که بار ستمی بر دوش دارد!(طه، ۱۱۱) چه اینکه اگر کسی زندگی کرده «قد افلح من حمل عدلا». 👤 📝 💠 #⃣ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳️ امام زمان منتظر آمادگی ماست! 🔻 «حضرت مهدی» (عج) منتظر «آمادگی» ما هستند. منتظر اين كه دل‌های ما از پردهٔ غيب در آيد. اين نكتهٔ بسيار مهمی است که در عين «حتمی‌بودن» ظهور، زمان ظهور بستگی به شخصيت افراد جامعهٔ اسلامی دارد. همين‌طور که در عين حتمی‌بودن اجل مُسمّی، امکان تقدم و تأخر آن به «اعمال» ما بستگی دارد، هر اندازه انسان‌ها به «ورع» نزديک شوند و نظرها به آن «امامِ معصوم» معطوف گردد، امکان تسريع در ظهور بيشتر می‌شود. 🔸 اگر سطح «فرهنگِ انتظار» را پایين بياوريم و انتظارِ خود را از باطنی‌ترين بُعد هستی به چراغانی و شربت و شيرينی تقليل دهيم، ظهور حضرت را عقب می‌اندازيم. با «سطحی‌شدن» انتظار عملاً از حضرت می‌خواهيم تشريف بياورند و همين كارهايی را که ما می‌کنيم بپذيرند و اين موجب می‌شود جلوی ظهور گرفته شود. 👤 📚 برگرفته از کتاب «آخرالزمان؛ شرایط ظهور باطنی‌ترین بُعد هستی» #⃣ 🙏 ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ همین افراط و تفریط‌هاست که انسان را بیچاره می‌کند! 🔻 راه درست، است و «صراط المستقیم»، که در سوره‌ی حمد هر روز و هر شب می‌خوانیم، و انحراف از آن، یا است و یا ؛ یعنی یا زیاده‌روی و تندروی است و یا کوتاه‌آمدن و کندروی. همین افراط و تفریط‌هاست که عده‌ای را بیچاره و بدبخت می‌کند، و جدا باید از آن پرهیز کرد. زیرا شیطان از همین طریق آنان را فریب می‌دهد. 🔸 کسی که می‌خواند، باید بداند در کنارش هم هست و این دو باید در حد تعادل در کنار یکدیگر باشند. بعضی‌ها به عبادت زیاد می‌پردازند و به درس اهمیت نمی‌دهند. روشن است که این، در آخر خط سقوط می‌کند زیرا عبادت، بی درس و علم و فهم چه سودی دارد؟ دیگری به درس می‌پردازد و می‌گوید ساعتش، ساعت است و باید درس خواند و در نتیجه از عبادت می‌زند. معلوم است که این هم در انتهای خط ساقط است؛ زیرا درس بدون عبادت و رازونیاز به چه درد می‌خورد؟ یکی هم می‌گیرد و می‌خوابد و همین‌طور بر خوابش می‌افزاید؛ درسی چه و عبادتی چه؟ این آقا آخرش به کجا خواهد رسید؟ شیطان دنبال همه‌ی این‌هاست، چون از حد بیرون هستند و به نزدیک. 👤 📚 از کتاب #⃣ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ دنیا بد نیست، کم است! 🔻 استاد فرزانه‌ای جمله‌ی بسیار زیبایی را می‌فرمود که مضمون فرمایشات ائمه‌ی معصومین علیهم السلام است و روشن‌کننده‌ی افق فکری جدیدی فراروی اهل دقت و معرفت. ایشان می‌فرمود: « چیز بدی نیست، بلکه چیز کمی است!» آری! انسان -اشرف مخلوقات- بسیار بزرگتر از این است که دلبسته‌ی دنیا شود و خود را هم‌شأن امکانات و نعمت‌های آن ببیند و بنابراین، فراتر از آن را -رحمت‌های بی‌پایان الهی در بهشت جاوید- در نظر نیاورد. 🔸 چه بسیارند افرادی که خود را در همین دو روزه‌ی دنیا با امکانات هر چند زیاد اما محدود و پایان‌پذیر دیده و قیمت‌گذاری کرده و در این چیزی نمی‌کارند تا محصولی باارزش را نتیجه دهد. شما جزو کدام دسته‌اید؟ 📚 از کتاب ؟ 📖 صفحات ۷۵ و ۷۶ 👤 سیدمصطفی هاشمی محجوب ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ دنیا بد نیست، کم است... 🔻 می‌گویند بد است، آن را رها کن. دنیا رنج است، از آن بگذر. دنیا مردار است، از آن فرار کن. در حالی که دنیا بد نیست، که است، باید آن را کرد. باید با آن کرد. گندمی است که باید به خاکش سپرد و آبیاری‌اش کرد و خرمنش را برداشت. 🔸 بعضی، گندم را نگه می‌دارند و فقط به آن عشق می‌ورزند و به آن افتخار می‌کنند. بعضی گندم را رها می‌کنند و از آن می‌گذرند. اما آن‌ها که وسعت خسیس زمستان را دیده‌اند، یک گندم را بارور می‌کنند، آن را به خاک می‌دهند تا از خاک برخیزند و زمستان را گرسنه نمانند. این‌ها در واقع از گندم‌ها و از دنیا نگذشته‌اند که آن را برداشته‌اند. آن را بد نمی‌دانند که کم می‌شمارند و به زیاد کردنش مشغول می‌شوند. دنیا می‌شود کشتزارشان، می‌شود بازارشان... ✅ دنیا بد نیست، کم است. دنیا است، اگر اسیرش باشی و است، اگر امیرش بشوی. 👤 📚 از کتاب ، جلد ۳ 📖 ص ۷۰ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f