حیات طیّبه | یوسف رستمی
〰〰 🔸🍃🌸﷽🌸🍃🔸〰〰 🔰 #تفسیر_موضوعی_قرآن_کریم ✴️ #کیهان_شناسی۳۹ 💠 #ايلاج : 🔹آل عمران/27: «تُولِجُ اللَّ
〰〰 🔸🍃🌸﷽🌸🍃🔸〰〰
🔰 #تفسیر_موضوعی_قرآن_کریم
✴️ #کیهان_شناسی۴۰
💠 #تقليب_و_تكوير :
▫️نور / 44: «يُقَلِّبُ اللّهُ اللَّيْلَ وَالنَّهار».
خداوند شب و روز را دگرگونه مىكند.
زمر / 5: «يُكَوِّرُ النَّهارَ عَلَى اللَّيْل».
بر مىافكند روز را بر شب [و روز و شب را روى هم مىپيچاند].
در آيه نخست، تقليب ظاهراً به همان معناى جانشين كردن است.
در آيه دوم، تكوير بدين معنى است كه چيزى روى چيزى را بپوشاند همچون گلبرگهاى غنچه گلى كه يك گلبرگ، روى گلبرگ زيرين را مىپوشاند. برخى خواستهاند از اين آيه حركت زمين و هم كيفيّت روز و شب را نسبت به هم، استفاده كنند و برخى ديگر كرويّت زمين را؛ چون تكوير معمولاً گردشی و مدوّر است مثل تكوير العمامه.
💠 #اغشاء :
▫️اعراف / 54: «يُغْشِي اللَّيْلَ النَّهارَ يَطْلُبُهُ حَثِيثا».
فرا مىپوشد شب را با روز كه شتابان در پى اوست. ظاهر معنا اين است كه روز را پوشش شب مىكند ـ هر چند عكس آن نيز قابل تصوّر است امّا چون دو مفعولى است، ظاهراً همان احتمال اوّل درستتر است ـ پس معنا چنين است كه نور پديده اي است كه بر زمين مىتابد و ظلمت امرى عدمى است؛ اگر نور نبود، زمين تاريك مىبود نور پوشش است كه زمين را فرا مىگيرد.
📚 کیهان شناسی در قرآن
🌾🍀🌺🦋🌺🍀🌾
http://eitaa.com/joinchat/2739666977Ca2e48f9f4a
࿐🌸❒○ 🌼 ○❒🌸࿐
حیات طیّبه | یوسف رستمی
🔰 #حکمت_های_نهجالبلاغه 💠 #حکمت_صد_و_یازدهم : ❣وَ قَالَ علیه السلام 💥وَ قَدْ تُوُفِّیَ سَهْلُ بْ
🔰 #حکمت_های_نهجالبلاغه
✍ #شرح_حکمت۱۱۱_و_۱۱۲ :
🔹در مقدمهی این کلام حکمت آمیز شأن ورودی برای آن ذکر شده؛ هنگام بازگشت امیرمؤمنان علی علیه السلام از میدان صفین به امام علیه السلام خبر دادند «سهل بن حنیف» (یکی از پیشگامان اسلام، از اصحاب خاص پیغمبر اکرم و امیرمؤمنان علی علیهما السلام) در کوفه چشم از دنیا فرو بسته در حالی که محبوب ترین مردم نزد امام علیه السلام بود»؛ امام علیه السلام در این هنگام در زمینهی بیوفایی دنیا و از دست رفتن سریع عزیزان فرمود: «حتی اگر کوهی مرا دوست بدارد از هم میشکافد و فرو میریزد»؛
🔸اشاره به بیوفایی و ناپایداری طبیعت دنیا و از دست رفتن عزیزان است که هم آزمونی برای مردان خداست و هم هشداری برای همگان.
سپس مرحوم سیّد رضی به دنبال این گفتار حکیمانه دربارهی بیوفایی دنیا میافزاید: «معنای این سخن آن است که شدائد و مصائب، به سرعت به سراغ دوستان ما میآیند و این سرنوشت تنها در انتظار پرهیزگاران و نیکان و برگزیدگان و خوبان است و این سخن همانند سخن دیگری از امام علیه السلام است که فرمود: «هرکس ما اهل بیت را دوست دارد باید پوشش فقر را برای خود مهیا سازد (و آماده انواع محرومیتها و گرفتاریها) گردد»؛
✅ ادامه دارد... .
🌾🍀🌺🦋🌺🍀🌾
http://eitaa.com/joinchat/2739666977Ca2e48f9f4a
࿐🌸❒○ 🌼 ○❒🌸࿐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #کلیپ_تصویری
♨️ امان از چشم بد! ⛔️
🎤 حجت الاسلام #هاشمی_نژاد
🌾🍀🌺🦋🌺🍀🌾
http://eitaa.com/joinchat/2739666977Ca2e48f9f4a
࿐🌸❒○ 🌼 ○❒🌸࿐
🔰 #داستان_های_آموزنده
💞 #آرامش_با_همسر :
🌷 همسر جانبازی در مصاحبه صدا و سیما با ایشان میگفت: همسرم از گردن قطع نخاع است و روی تخت افتاده و هیچ حرکتی از خود ندارد. و من شکر گزار هستم که به ایشان خدمت میکنم. ولی نکته مهم و عجیبی که این خانم میگفت این بود که با این وجود که همسرم قطع نخاع است و حتی نمیتواند بنشیند و حرکت کند، و فقط سر و گردنش را میتواند تکان بدهد، وجود او برای من احساس آرامش و راحتی و سکونت میآورد.
👌 همین قدر که حس میکنم یک شوهری دارم، هرچند قطع نخاع از گردن و بی حرکت، برای من مایه آرامش است. احساس میکنم پشتیبان من است. جالب این که میگفت: وقتی که احیانا همسرم را برای معالجاتی به بیمارستان میبرم و در خانه نیست، هول و وحشت دارم و با نگرانی میخوابم. با این که شوهرم هیچ کاری نمیتواند بکند، وجود او برای من آرامش دهنده است.
✅ همین است که قرآن کریم میفرماید:
«وَ مِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْکُنُوا إِلَیْهَا وَ جَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً » [۱] از نشانههای او اینکه همسرانی از جنس خودتان برای شما آفرید تا در کنار آنان آرامش یابید، و در میانتان مودت و رحمت قرار داد.
----------
📖 [۱]: سوره روم، آیه ۲۱.
🌾🍀🌺🦋🌺🍀🌾
http://eitaa.com/joinchat/2739666977Ca2e48f9f4a
࿐🌸❒○ 🌼 ○❒🌸࿐
✨ #کلام_نور
💖 امام علی علیه السلام:
برخورداری فریفته شدگان به دنیا، تو را نفریبد؛
زیرا آن برخورداری سایهای گذراست.
📚 غرر الحکم، ح۱۰۴۰۶.
🌾🍀🌺🦋🌺🍀🌾
http://eitaa.com/joinchat/2739666977Ca2e48f9f4a
࿐🌸❒○ 🌼 ○❒🌸࿐
حیات طیّبه | یوسف رستمی
🔰 #جن_شیطان_جادوگر۴۷ ✴️ #رازهای_غیبی_شیطانی۴ : 🔹در رجوع به جادوگران دو چيز را فراموش نكنيد. اولاً:
🔰 #جن_شیطان_جادوگر۴۸
✴️ #جایگاه_هیپنوتیزم۱ :
🔹سؤال: جايگاه هيپنوتيزم در معارف اسلامي كجاست، و جنبههاي مثبت و منفي آن چه چيزهايي ميتواند باشد؟
جواب: هيپنوتيزم يا تأثير روحي بر ديگران، استعدادي است كه در اكثر انسان ها هست، اگر انسان آن استعداد را مديريت کند طوري رشد ميكند که شما حاصل آن را در عمل آنهايي که بقيه را هيپنوتيزم ميکنند مييابيد. اصل هيپنوتيزم، تمركز روح است بر شخصي که ميخواهيم او را تحت تأثير اراده خود قرار دهيم. با تمرکز روح بر ارادهي خود، آنچه را ميخواهيم به طرف مقابل القاء ميکنيم.
🔸با توجه به مجرد بودن نفسْ چنين امکاني در هرکس هست؛ آنچه نبايد مورد غفلت قرار گيرد حوزهی تأثير عمل هيپنوتيزم است که عبارت است از «خيال». نکتهي ديگر نقشِ تمرکز است؛ نفس انسان با تمرکز، و يگانه كردن اراده، قدرت نفوذ پيدا ميکند. همان طور که خداوند که عين يگانگي و اَحديت است داراي نفوذ مطلق است، نفس انسان نيز در تمرکزِ نفس، به نحوهاي از وحدت دست مييابد و به همان اندازه قدرت و نفوذ پيدا ميکند.
📚 جایگاه جن، شیطان و جادوگر در عالم
🌾🍀🌺🦋🌺🍀🌾
http://eitaa.com/joinchat/2739666977Ca2e48f9f4a
࿐🌸❒○ 🌼 ○❒🌸࿐
حیات طیّبه | یوسف رستمی
〰〰 🔸🍃🌸﷽🌸🍃🔸〰〰 🔰 #سوره_مبارکه_بقره 💎 #نکات_آیه_۷۶_بقره : 🔸طبق روايتى امام باقر عليه السلام فرمود: گ
〰〰 🔸🍃🌸﷽🌸🍃🔸〰〰
🔰 #سوره_مبارکه_بقره
✅ #آیه_۷۷_بقره :
☀️ أَوَلَا يَعْلَمُونَ أَنَّ اللَّهَ يَعْلَمُ مَا يُسِرُّونَ وَ مَا يُعْلِنُونَ ☀️
🔺 #ترجمه_آیه (استاد انصاریان) :
ﺁﻳﺎ [ ﺁﻥ ﺳﺨﺖ ﺩﻟﺎﻥ ] ﻧﻤﻰﺩﺍﻧﻨﺪ ﻛﻪ ﺧﺪﺍ ﺁﻧﭽﻪ ﺭﺍ ﭘﻨﻬﺎﻥ ﻣﻰﺩﺍﺭﻧﺪ ﻭ ﺁﻧﭽﻪ ﺭﺍ ﺁﺷﻜﺎﺭ ﻣﻰﻛﻨﻨﺪ، ﻣﻰﺩﺍﻧﺪ؟! (٧٧)
✍ #تفسیر_آیه_۷۷_بقره :
🔹خداي سبحان براي تعليم اين مطلب كه سرّ و عَلَن، غابر و قادم، موجود و معدوم، همسْ و جهر و نظاير آن در پيشگاه علم مطلق الهي يكسان و همگي معلوم خداوند است، تعبيرهايي گونه گون به كار برده است؛ گاهي نظير آيه مورد بحث، سرّ و نهان را بر عَلَن و آشكار مقدم ميدارد و زماني نيز به عكس آن سخن ميگويد؛ يعني اظهار را بر اخفا مقدّم ذكر ميكند.
🔸شايد نكته تقديم سرّ بر عَلَن در آيه مورد بحث اين باشد كه اوّلاً، سرّ مقدم بر عَلَن است؛ زيرا هر كار علني مسبوق به عزم سرّي است؛ هرچند هر سرّي ملحوق به عَلَن نيست؛ زيرا انسان هرچه در نهان دارد آن را نميگويد و طبق آن كار نميكند، بلكه فقط بعضي از آنها را به كار ميگيرد. ثانياً، علم خداوند به اشيا برابر ترتيبِ علّي و معلولي آنهاست. وقتي كار عَلَن معلولِ انديشه سرّي و عزم نهاني است، تعلّق علم خداوند به سبب نيز قبل از تعلّق آن به مسبّب خواهد بود. ثالثاً، اين گروهِ نفاق نزد خداوند قبل از رسوايي عَلَني به فضيحت سرّي محكوم و مبتلايند؛
🔹و شايد سرّ تقديم عَلَن بر سرّ در آيه «وإن تبدوا ما في أنفسكم أو تخفوه يحاسبكم به الله»؛ (بقره/۲۸۴) و آيه «و أعْلَمُ ما تبدون و ما كنتم تكتمون»؛ (بقره/۳۳)، اين باشد كه در محكمه حساب و ديوان دادرسي معادْ اول به اعمال ظاهر پرداخته ميشود؛ يعني اصل محاسبه در مدار كارهايي است كه در خارج ذهن انجام شده، نه فقط جزو خاطرات ذهن بوده است. گاهي سرّ به معناي كار پنهاني است كه همين سرّ در برابر كار قلبي عَلَن محسوب ميشود؛ هرچند به لحاظ مستور بودن از اطلاع ديگران. گاهي نيز به معناي امر قلبي است كه هنوز به مقام عمل نرسيده و جنبه نفسي محض دارد. البته هر دو قسم معلوم خداوند است و مورد حساب رسي قرار ميگيرد.
📚 تفسیر تسنیم، ج۵، ص۲۸۱.
🌾🍀🌺🦋🌺🍀🌾
http://eitaa.com/joinchat/2739666977Ca2e48f9f4a
࿐🌸❒○ 🌼 ○❒🌸࿐
🔰 #کلام_بزرگان
👌 بالاتر از امنیت و رفاه و عدالت
◀️ انسان يعنى همين،
يعنى در سطح وظيفه زندگى كردن،
◀️ چون اين حيوان است
كه تمام مسايلش با غرائزش حل و فصل مى شود،
حتى امنيت و رفاه و نظم و عدالت را با غريزه تأمين مى كند.
◀️ آن نظم و رفاه و عدالتى كه در كندو حاكم است
هنوز در جامعه ى انسانى در شكل هاى مختلف كمونيستى
و سرمايه داريش، حكومت نكرده و نمى كند،
مگر هنگامى كه بشر از اسارت ها از ظلمات از هواها و حرف ها و جلوه ها آزاد شود
و به عظمتى دست يابد كه اين حقارت ها او را در خود نگيرند.
و مگر هنگامى كه بشر انسان شود.
◀️ و در اين حد، عدالت كه هيچ،
حتى انفاق و ايثار هم، رخ مى نمايد و آشكار مى شود.
و اين است كه، آنهايى كه بيشتر از رفاه و بالاتر از عدالت و آزادى را مى خواهند،
بايد به غدير رو بياورند و از اين جام سيراب شوند.
📝 استاد علی صفایی حائری (عین.صاد)
📚 کتاب غدیر،صفحه 22
🌾🍀🌺🦋🌺🍀🌾
http://eitaa.com/joinchat/2739666977Ca2e48f9f4a
࿐🌸❒○ 🌼 ○❒🌸࿐
🔰 #احکام | مخلوط شدن رطوبت دست با رطوبت صورت
💠 سؤال: اگر هنگام #مسحِ_سر، دستمان با تری موی جلوی سر یا پیشانی برخورد کند، برای #وضو اشکال دارد؟
✅ جواب: اشکال ندارد، ولی نباید با رطوبتی که از موی سر یا #پیشانی به دست رسیده است، #مسح_پا را انجام دهید.
#احکام_وضو #احکام_مسح
🆔 @leader_ahkam
🌾🍀🌺🦋🌺🍀🌾
http://eitaa.com/joinchat/2739666977Ca2e48f9f4a
࿐🌸❒○ 🌼 ○❒🌸࿐
حیات طیّبه | یوسف رستمی
🔰 #ولایت۱۵ ✴️ #فضايل_پيامبر_و_اميرالمؤمنين_عليهما_السلام_در_خطبه_قاصعه۲ ▫️اما اميرالمؤمنين(عليه الس
🔰 #ولایت۱۶
✴️ #فضايل_پيامبر_و_اميرالمؤمنين_عليهما_السلام_در_خطبه_قاصعه۳ :
◽️حضرت مريم (عليها السلام) پيامبر نبود، ولى قرآن مىفرمايد با فرشته سخن مىگفت: «قالَ إِنَّما أَنَا رَسُولُ رَبِّكِ لاَِهَبَ لَكِ غُلاماً زَكِيًّا»؛ (مریم/۱۹) حضرت مريم (عليها السلام) فرشته خدا را ديد كه به او مىگفت: من رسول خدايت هستم و آمدهام تا به تو فرزندى عطا كنم. هم چنين مادر حضرت موسى (عليه السلام) پيامبر نبود لكن هنگامى كه مىخواست فرزند خود را به دريا بيندازد با الهام الهى اين كار را انجام داد: «فَأَلْقِيهِ فِي الْيَمِّ وَ لا تَخافِي وَ لا تَحْزَنِي إِنّا رَادُّوهُ إِلَيْكِ وَ جاعِلُوهُ مِنَ الْمُرْسَلِينَ»؛(قصص/۷) خداى متعال به او الهام كرد كه: فرزندت را در دريا بينداز، ما او را به تو باز مىگردانيم و او را از پيامبران قرار خواهيم داد. اين بشارتها زمانى بود كه هنوز حضرت موسى (عليه السلام) شيرخوار بود و از ترس اين كه مبادا به چنگال فرعونيان بيفتد او را در دريا انداختند.
◽️بنابراين ممكن است كسى پيامبر و يا حتى امام نباشد، اما بنده شايسته خدا باشد و خداوند او را به وسيله فرشتگان راهنمايى كرده، مطالبى را به او الهام كند. الهامِ ملك با وحى نبوت مساوى نيست. وحى نبوت امر ديگرى است. اين الهامات براى ديگران نيز بوده و مىتواند باشد.
در امت اسلامى، حضرت فاطمه زهرا (عليها السلام) با وجود اين كه پيغمبر و امام نبود، اما جبرئيل بر ايشان نازل مىشد و با آن حضرت سخن مىگفت و مطالبى را به ايشان الهام مىكرد. «مصحف حضرت فاطمه(عليها السلام)» بر اساس همين الهامات جبرئيل به حضرت فاطمه (عليها السلام) نوشته شد.
📚 در پرتو ولایت
🌾🍀🌺🦋🌺🍀🌾
http://eitaa.com/joinchat/2739666977Ca2e48f9f4a
࿐🌸❒○ 🌼 ○❒🌸࿐
📜 #برگی_از_تاریخ
🗓 #یازدهم_صفر :
💥 ليلة الهرير در جنگ صفين :
⚔ خاتمه جنگ صفين نبرد «ليلة الهرير» در شب جمعه يازدهم ماه صفر سال ۳۸ ه.ق بود. در آن شب سپاه معاويه از شدت سرما مانند سگ صدا مىكردند، چون «هرير» به صداى سگ مىگويند.
امير المؤمنين عليه السّلام ذوالفقار به دست و سوار بر اسب پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله شمشير مىزد و به هر شمشيرى كه مىزد تكبير مىگفت و شجاعى را به خاك مىافكند. مقتولين به دست آن حضرت در آن شب بيش از ۵۰۰ نفر نقل شده است، و تا صبح مشغول جنگ بودند به گونهاى كه ذوالفقار چند مرتبه خميده شد و آن بزرگوار با زانوى مبارك آن را راست نمودند.
⚔ در اين جنگ جمعى از لشكر امير المؤمنين عليه السّلام به شهادت رسيدند كه از جمله آنها عمار ياسر، اويس قرنى، هاشم مرقال، پسر هاشم، خزيمة بن ثابت، صفوان بن حذيفة و عبداللَّه بن بديل با برادرش عبدالرحمن بن بديل، عبداللَّه بن حارث برادر مالك اشتر، كه از خواص امير المؤمنين عليه السّلام بودند.
از لشكر معاويه جمع كثيرى به درك واصل شدند، و اين جنگ ۱۴ ماه به طول انجاميد. (منتخب التواريخ: ص ۱۶۳ - ۱۶۴)
سرانجام با حيله عمروعاص و نفاق عده اى مثل اشعث بن قيس كندى كار به حكميت كشيد.
🌾🍀🌺🦋🌺🍀🌾
http://eitaa.com/joinchat/2739666977Ca2e48f9f4a
࿐🌸❒○ 🌼 ○❒🌸࿐
✨ #کلام_نور
💖 امام علی علیه السلام:
در دگرگونیهای روزگار، گوهر مردان شناخته میشود.
«فی تَقَلُّبِ الأَحوالِ عُلِمَ جَواهِرُ الرِّجالِ»
📚 نهج البلاغه، حکمت ۲۱۷.
🌾🍀🌺🦋🌺🍀🌾
http://eitaa.com/joinchat/2739666977Ca2e48f9f4a
࿐🌸❒○ 🌼 ○❒🌸࿐
حیات طیّبه | یوسف رستمی
〰〰 🔸🍃🌸﷽🌸🍃🔸〰〰 🔰 #تفسیر_موضوعی_قرآن_کریم ✴️ #انسان_شناسی۳۶ 💠 #منشأ_آفرينش_انسان_در_قرآن۵ : 4⃣ طين (
〰〰 🔸🍃🌸﷽🌸🍃🔸〰〰
🔰 #تفسیر_موضوعی_قرآن_کریم
✴️ #انسان_شناسی۳۷
💠 #منشأ_آفرينش_انسان_در_قرآن۶
5⃣ آب :
▫️2- نطفه: احتمال قوىتر هم همين است كه مبدأ نزديكتر، يعنى نطفه، منظور است و گواه، آياتي است كه از نطفه به «ماء مهين» يا «ماء دافق» تعبير كرده است:
«أَلَمْ نَخْلُقكُّم مِّن مَّاء مَّهِينٍ»؛(مرسلات/۲۰) «آيا شما را از آبى پست و ناچيز نيافريديم؟!»
«ثُمَّ جَعَلَ نَسْلَهُ مِن سُلاَلَةٍ مِّن مَّاء مَّهِينٍ»؛(سجده/۸) «سپس نسل او را از عصارهاى از آب ناچيز آفريد».
«فَلْيَنظُرِ الإِنسَانُ مِمَّ خُلِقَ * خُلِقَ مِن مَّاء دَافِقٍ»؛(طارق/۵و۶) «پس انسان بايد بنگرد از چه آفريده شده است، از آبى جهنده».
▫️پس اطلاق «ماء» بر نطفه، در قرآن، ناآشنا نيست و بعيد به نظر نخواهد آمد اگر منظور از «ماء» در آيهی «خَلَقَ مِنَ الْمَاء بَشَرًا»(فرقان/۵۴) نطفه باشد. بعداً خواهيم گفت كه اين آيه و آيات ديگرى كه تصريح به نطفه در آفرينش انسان دارد، عموميت ندارد؛ چنانكه عيسى و آدم (عليه السلام) از نطفه خلق نشدهاند. پس اين آيات، فقط جريان طبيعى خلقت انسان را بيان ميکند و آن افرادِ استثنايي از سياق آيات خارجاند.
📚 انسان شناسی در قرآن
🌾🍀🌺🦋🌺🍀🌾
http://eitaa.com/joinchat/2739666977Ca2e48f9f4a
࿐🌸❒○ 🌼 ○❒🌸࿐
حیات طیّبه | یوسف رستمی
🔰 #حکمت_های_نهجالبلاغه ✍ #شرح_حکمت۱۱۱_و_۱۱۲ : 🔹در مقدمهی این کلام حکمت آمیز شأن ورودی برای آن ذک
🔰 #حکمت_های_نهجالبلاغه
✍ #شرح_حکمت۱۱۱_و_۱۱۲ :
🔹«جلباب» به لباسی میگویند که تمام بدن یا قسمت عمده آن را بپوشاند؛ چادر یا مانند آن. در این که چه رابطهای میان محبت اهل بیت و پوشش فقر است، تفسیرهای مختلفی شده که از میان همهی آنها سه تفسیر زیر از همه مناسبتر است:
1⃣ نخست این که به مقتضای «الْبَلاءُ لِلْوِلاءِ»، بلاها به سراغ دوستان خدا میروند و همچین به مقتضای حدیث
«إنَّ أشَدَّ النّاسِ بَلاءً الْأنْبیاءُ ثُمَّ الَّذینَ یَلَوْنَهُمْ ثُمَّ الْأمْثَلُ فَالْأمْثَلُ؛ گرفتاریها و مشکلات بیش از همه دامان پیامبران را میگیرد سپس کسانی که به دنبال آنها هستند سپس نیکان یکی پس از دیگری» (کافی، ج ۲، ص ۲۵۲) افرادی که به امام علیه السلام که مجموعهای از فضایل انسانی و برکات معنوی و الهی است عشق بورزند در صف اولیا قرار میگیرند و به حکم این که مقربترند جام بلا بیشترشان میدهند که هم آزمونی است برای آنان و همه وسیلهای است برای ترفیع درجاتشان.
2⃣ بنا به تفسیر دیگر منظور آن است کسانی که عشق به امام میروزند یا حب اهل بیت دارند باید فقر به معنای سادگی زندگی را پیشه کنند؛ همان فقری که پیغمبر اکرم درباره آن میفرمود: «الْفَقْرُ فَخْری وَ بِهِ أفْتَخِرُ عَلی سایِرِ الْأنْبِیاءِ؛ فقر مایه افتخار من است و با آن بر سایر پیامبران افتخار میکنم» (بحارالانوار، ج ۶۹، ص ۳۲) این تعبیر اگر به معنای «فقر الی الله» نباشد به معنای ساده زیستن و قانع به زندگی خالی از هر گونه زرق و برق و تجمل بودن است. پیروان این مکتب نیز مانند پیشوایانشان باید به چنین زندگیای قانع باشند.
✅ ادامه دارد... .
🌾🍀🌺🦋🌺🍀🌾
http://eitaa.com/joinchat/2739666977Ca2e48f9f4a
࿐🌸❒○ 🌼 ○❒🌸࿐
📜 #برگی_از_تاریخ
🗓 #دوازدهم_صفر
⚖ حكمين در صفين :
◽️صبح دوازدهم يا سيزدهم ماه صفر سال ۳۸ ه.ق، لشكر امير المؤمنين عليه السّلام مهياى جنگ شدند، اما عمروعاص حيله نمود و دستور داد تا قرآنها را بر سر نيزه كنند. صفوف جلو لشكر كفر ورقهائى از قرآن و در ديگر صفوف هر كس
هر چه داشت بر سر نيزه كرد!! و فرياد مىزدند: «لا حكم الا للَّه »! منافقين مانند اشعث بن قيس، با تضعيف روحيه لشكر حضرت، آنان را به اختيار حكمين ترغيب كردند. هرچه اميرالمؤمنين عليه السّلام فرمودند كه اين نيرنگ است، و من كلام اللَّه ناطق هستم نتيجه نداد. سرانجام قرار بر اين شد كه هر لشكر حَكَمى از جانب خود معين كند تا حكم ايشان را هر دو طرف بپذيرند.
◾️معاويه عمروعاص را معرفى كرد و اميرالمؤمنين عليه السّلام فرمود: «اگر ناچار هستيم، عبداللَّه بن عباس، و الاّ مالك اشتر نخعى حكَم باشد».
اشعث و جماعت قرّاء و حافظين كه بعداً جزء خوارج شدند راضى به هيچكدام از اين دو نشدند و گفتند: «فقط عبداللَّه بن قيس يعنى ابوموسى اشعرى». نفاق منافقين نتيجه داد و ابوموسى و عمروعاص در «دومة الجندل» كه قلعهاى است بين مدينه و شام، جمع شدند، و با توجه به عداوتى كه هر دو نسبت به بنى هاشم خصوصاً حضرت امير المؤمنين عليه السّلام داشتند و با مكر و حيله عمروعاص حضرت را به ظاهر عزل نمودند. ابوموسى از جمله منافقينى بود كه در شب عقبه (بعد از غدير) قصد قتل پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله را داشتند.
(شرح ابن ابى الحديد: ج ۱۳، ص ۳۱۴ - ۳۱۵)
◽️بدين ترتيب فرداى آن روز در بين جمعيت ابوموسى به عمرو گفت: تو بايست و معاويه را از امارت خلع كن، تا من هم على بن ابى طالب عليه السّلام را خلع نمايم. عمروعاص گفت: من هرگز بر تو كه عامل ابوبكر و عمر بودهاى و در ايمان و هجرت بر من تقدم داشتهاى سبقت نمىگيرم! ابن عباس گفت: ابوموسى! پسر نابغه تو را فريب ندهد، ولى او به گفته ابن عباس گوش نداد و ايستاد و انگشتر از دست بيرون كرد و گفت: من على و معاويه را از خلافت عزل نمودم و ساكت شد.
◾️عمروعاص ملعون ايستاد و گفت: «مردم شنيديد كه ابوموسى، على را از خلافت عزل كرد. من هم او را از خلافت عزل نموده، و آن را براى معاوية بن ابى سفيان ثابت مىنمايم كه او سزاوارتر است، و من بعنوان منصوب كردن معاويه انگشتر به دست مىكنم»!
حكَمين براى عوام فريبى فحش و دشنام بسيارى به يكديگر دادند و دست به گريبان يكديگر شدند و شريح قاضى تازيانهاى بر سر عمروعاص زد. ابوموسى از ترس اصحاب حضرت امير المؤمنين عليه السّلام به مكه پناهنده شد. همه اين مطالب در حالى بود كه پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله در غزوه دومة الجندل ابوموسى را از اين كار خبر دادند و فرمودند: «حكمين در دومة الجندل گمراهند و گمراه میكنند كسانى را كه از آنها تبعيت كنند».
(منتخب التواريخ: ص ۱۶۷. تتمة المنتهى: ص ۳۰ - ۳۱. شرح ابن ابى الحديد: ج ۱۳، ص ۳۱۵)
◽️امير المؤمنين عليه السّلام پس از اين واقعه در قنوت نوافل ابوموسى و سه نفر ديگر را اين گونه لعن مىفرمود:
«اللهم العن معاوية و عمرواً و اباالاعور السلمى و ابا موسى الاشعرى».
(شرح ابن ابى الحديد: ج ۱۳، ص ۳۱۵)
🌾🍀🌺🦋🌺🍀🌾
http://eitaa.com/joinchat/2739666977Ca2e48f9f4a
࿐🌸❒○ 🌼 ○❒🌸࿐
حیات طیّبه | یوسف رستمی
🔰 #جن_شیطان_جادوگر۴۸ ✴️ #جایگاه_هیپنوتیزم۱ : 🔹سؤال: جايگاه هيپنوتيزم در معارف اسلامي كجاست، و جنبه
🔰 #جن_شیطان_جادوگر۴۹
✴️ #جایگاه_هیپنوتیزم۲ :
🔹شايد فيلم مستند «سفر به ماوراء» را ديده باشيد. طرف با تمرکزِ زياد بدون دست زدن به قطب نما آن را حرکت ميدهد؛ چون نفس انسان با تمرکز، قدرت تأثير پيدا ميکند، همان طور که خداوند با نظر به مخلوقاتش آن ها را تحت تأثير خود دارد. خداوند با توجه خود و بدون هيچ گونه دست و تماسي كهكشان ها را به حرکت ميآورد و آن ها را در کنترل خود دارد، همين طور كه به خورشيد نظر دارد، خورشيد را در کنترل اراده خود دارد. فرقش اين است كه اولاً: خداوند عين اراده و توجه است. ثانياً: آنچنان است که کاري او را از کاري باز نميدارد، چون در مقام جامعيت است و صفاتش عين ذاتش ميباشد.
🔸آنچه بايد بدانيد اين که اولاً: تمركز قدرت ميآورد. ثانياً: موجودِ مجرد هر جايي که اراده کند باشد، در آن جا حضور دارد و ميتواند اراده خود را در آنجا اِعمال کند. همان طور که در ورزشِ بدن سازي، انسان از طريق تمرکز روي ماهيچه هاي خود و حرکت دادن ممتد آن ها، صورت خاصي را که در ذهن دارد به ماهيچه ها تحميل ميکند و در نتيجه پس از مدتي آن صورتي را که انسان مايل بود به ماهيچه هايش بدهد، در ماهيچه ها ظاهر ميشود. طرف با تمرکز، از دور، بدون استفاده از دست، قاشق چاي خوري را كج ميكند، البته براي اين تمرکز مدت ها بايد وقت بگذارد.
📚 جایگاه جن، شیطان و جادوگر در عالم
🌾🍀🌺🦋🌺🍀🌾
http://eitaa.com/joinchat/2739666977Ca2e48f9f4a
࿐🌸❒○ 🌼 ○❒🌸࿐
حیات طیّبه | یوسف رستمی
〰〰 🔸🍃🌸﷽🌸🍃🔸〰〰 🔰 #سوره_مبارکه_بقره ✅ #آیه_۷۷_بقره : ☀️ أَوَلَا يَعْلَمُونَ أَنَّ اللَّهَ يَعْلَمُ
〰〰 🔸🍃🌸﷽🌸🍃🔸〰〰
🔰 #سوره_مبارکه_بقره
💎 #نکات_آیه_۷۷_بقره :[۱]
اعتراضي كه رهبران ديني بنياسرائيل نسبت به منافقان يا اوساط آنان دربارهی افشاي حقايق تورات داشتند، ناشي از نگاه مادّي آنها و تنزّل دادن خداوند متعال تا سر حدّ موجودي طبيعي است؛ موجودي كه با اظهار انسان آگاه ميشود و با كتمان او در جهل باقي ميماند؛ در حالي كه خداوند (عالم الغيب و الشَّهادة)
است و به آنچه انسان ها آن را آشكار ميكنند يا پنهان ميدارند، آگاهي دارد: (أولا يعلمون أن اللّه يعلم ما يسرّون و ما يعلنون).
💠 #پيام_های_آیه_۷۷_بقره :[۲]
🍃١- ايمان به حضور و علم خداوند، انسان را از خطاها باز مىدارد . «أَ وَ لا يَعْلَمُونَ أَنَّ اللّهَ يَعْلَمُ...»
🍂٢- در نزد خداوند، آشكار و نهان يكسان است. «يَعْلَمُ ما يُسِرُّونَ وَ ما يُعْلِنُونَ».
📚 [۱] : تفسیر تسنیم، ج۵، ص۲۸۹
📚 [۲] : تفسیر نور، ج۱، ص۱۴۴.
🌾🍀🌺🦋🌺🍀🌾
http://eitaa.com/joinchat/2739666977Ca2e48f9f4a
࿐🌸❒○ 🌼 ○❒🌸࿐
حیات طیّبه | یوسف رستمی
🔰 #معاد_شناسی۱۷ ✴️ #قبض_روح_و_تناسب_آن_با_مُتَوَفّیٰ۲ : ▫️قرآن در اين رابطه مي فرمايد: «وَ لَوْ تَر
🔰 #معاد_شناسی۱۸
✴️ #قبض_روح_و_تناسب_آن_با_مُتَوَفّیٰ۳ :
🔹در روايت داريم كه:
«چون فرشته مرگ جانِ افراد معاند را به سختترين شكل ميگيرد، آنگاه به او ميگويد: اينك سرت را بالا بياور و نگاه كن، در اين موقع او حضرت رسول اكرم و اميرالمؤمنين و ساير ائمه(ع) را بر تخت هايي در مقابل عرش الهي ميبيند، بهشت هاي الهي را مينگرد كه درهاي آنها گشوده است، كاخ ها و درجات و منزلت هايي را كه در فكر و آرزوي احدي نگنجد؛ در اين حال فرشته مرگ ميگويد: اگر تو با اولياء خدا دوست بودي، روحت به سوي آنان عروج ميكرد و جايگاهت در آن بهشت بود. پس از آن، فرشته مرگ پرده دوزخ را كنار ميزند و او در دوزخ، انواع بلاها و عذاب و بدبختي ها را ملاحظه ميكند و به او گفته ميشود: اين جا منزل و مأواي تو است ... بدين گونه مرگ او در نهايت حسرت و سختي صورت ميگيرد.»
🔸ملاحظه ميكنيد كه در هنگام مرگ مقام حقيقي خود را ميبيند و با مقام فعلي اش مقايسه ميكند و اين خود براي او يك نوع عذاب است.
از طرف ديگر عنايت داشته باشيد که چون فرشته مرگ خواست روح انسان محتضر را قبض کند، اگر قبض و جذب به سوي عالم قيامت براي فرد محتضر شيرين و گوارا بود، صورت آن قبض چون گُلِ خوشبويي جلوه ميکند و روح او را از آن طريق به عالم برزخ منتقل مينمايد. ولي اگر قبض و جذب براي روح محتضر به سوي عالم برزخ و قيامت ناخوش آيند بود و به جهت تعلقاتي که به دنيا دارد اين انتقال را نخواهد، صورت آن قبض و جذب، صورت چنگالي خواهد داشت که با فشار و سختي او را منتقل ميکند. و زيبايي جذبه و سختي قبض، هر دو به درجه شوق و يا کراهت انسان نسبت به انتقال به آن دنيا بستگي دارد.
📚 معاد؛ بازگشت به جدیترین زندگی
🌾🍀🌺🦋🌺🍀🌾
http://eitaa.com/joinchat/2739666977Ca2e48f9f4a
࿐🌸❒○ 🌼 ○❒🌸࿐
✨ #کلام_نور
💖 امام علی علیه السلام:
گناه نکردن آسانتر از توبه کردن است.
«تَرْکُ الذَّنبِ أهْوَنُ مِن طَلبِ التَّوبةِ»
📚 میزان الحکمه ج۲، ص۱۳۶.
🌾🍀🌺🦋🌺🍀🌾
http://eitaa.com/joinchat/2739666977Ca2e48f9f4a
࿐🌸❒○ 🌼 ○❒🌸࿐
مداحی_آنلاین_دلمو_دست_تو_دادم_یاحسین.mp3
5.88M
🎧 #کلیپ_صوتی
🚩 شب زیارتی امام حسین(ع)
▫️دلمو دست تو دادم یاحسین
▫️میرسی آخر به دادم یاحسین
🎤 #سید_رضا_نریمانی
🌷 #پنجشنبه_های_شهدایی
🌷 #صلی_الله_علیک_یا_اباعبدالله
🌷 #شب_جمعه
🌾🍀🌺🦋🌺🍀🌾
http://eitaa.com/joinchat/2739666977Ca2e48f9f4a
࿐🌸❒○ 🌼 ○❒🌸࿐
حیات طیّبه | یوسف رستمی
〰〰 🔸🍃🌸﷽🌸🍃🔸〰〰 🔰 #مهدویت۲۷ ✴️ #قدرتهاى_شيطانى_و_راه_شناخت_آن۱ ▫️افرادى، سالهاى طولانى، به منظور ن
〰〰 🔸🍃🌸﷽🌸🍃🔸〰〰
🔰 #مهدویت۲۸
✴️ #قدرتهاى_شيطانى_و_راه_شناخت_آن۲:
▫️ممكن است به شما خبر دهند كه شخصى از اولياء اللّه در فلان جا زندگى مىكند. پس از مدتى كه اجازه ملاقات به شما دادند، اطّلاعاتى از باطنتان را براى شما باز مىگويد؛ به طورى كه يقين مىيابيد اين شخص، ولىّ خدا است؛ در صورتى كه چنين چيزهايى از مرتاض هم كه اصلا خدا و پيغمبر را هم قبول ندارد، برمى آيد. مرتاضان هند و تبّت، چنين هنرى دارند كه از گذشته و آينده اطّلاعات غيبى مىدهند.
▫️كسانى نيز وجود دارند كه بر اثر رياضتهاى سخت، خبرهاى آينده را مىدانند. اين كارها، دليل بر حقّانيت شخص و درستى راه و اعتقادش نيست. اگر كسى خبرى از آينده به شما داد، فريب نخوريد. اوّل بايد صحّت اعتقاد شخص را درك كرد. اگر شخص، در اعتقادش خدشهاى داشته باشد، هرچند هزاران كار خارق العاده انجام دهد، كارهاى او به ارزنى نمىارزد؛ چرا كه آن شخص نوكر شيطان است و همهی قدرتهاى شيطانى را براى فريب دادن مردم در اختيار گرفته است.
📚 آفتاب ولایت
🌾🍀🌺🦋🌺🍀🌾
http://eitaa.com/joinchat/2739666977Ca2e48f9f4a
࿐🌸❒○ 🌼 ○❒🌸࿐
🔰 #احکام | وضو با انگشتر
💠 سؤال: آیا #وضو گرفتن در حالی که #انگشتر در دست باشد، صحیح است؟
✅ جواب: اگر آب به تمام قسمتهای زیر انگشتر (گرچه با چرخاندن آن) برسد، وضو صحیح است.
#احکام_وضو #موانع_وضو
🆔 @leader_ahkam
🌾🍀🌺🦋🌺🍀🌾
http://eitaa.com/joinchat/2739666977Ca2e48f9f4a
࿐🌸❒○ 🌼 ○❒🌸࿐
حیات طیّبه | یوسف رستمی
🔰 #حکمت_های_نهجالبلاغه ✍ #شرح_حکمت۱۱۱_و_۱۱۲ : 🔹«جلباب» به لباسی میگویند که تمام بدن یا قسمت عمده
🔰 #حکمت_های_نهجالبلاغه
✍ #شرح_حکمت۱۱۱_و_۱۱۲ :
3⃣ تفسیر سوم این که منظور از دو کلام حکمت آمیز بالا آن است که دشمنان اهل بیت به ویژه بنی امیه و پس از آنها بنی عباس در صدد بودند که هرکس را پیرو این مکتب و عاشق این پیشوایان ببینند از هر نظر در فشار قرار دهند تا آنجا که حتی از نظر معیشت نیز در تنگنا واقع شوند. از این گذشته ولای اهل بیت همان ولای حق است و طرفدار حق در هر عصر و زمان مورد تهاجم طرفداران باطل که عِده و عُده آنها غالبا کم نیست واقع میشود.
💥تاریخ اسلام نیز نشان میدهد کسانی که طرفدار پیغمبر اکرم یا پیشوایان معصومین علیهم السلام میشدند از طرف دشمنان در فشار شدید قرار میگرفتند؛ داستان شعب ابی طالب و ابی ذر و مشکلاتی که معاویه و عثمان برای او فراهم کردند تا آنجا که مظلومانه در بیابان محروم «ربذه» در شدیدترین فقر جان به جان آفرین سپرد، نمونه ای از این دست است.
از شعبی نیز که یکی از تابعین معروف است نقل شده میگفت:
«نمیدانیم با علی علیه السلام چه کنیم اگر او را دوست بداریم (چنان بر ما سخت میگیرند که) فقیر و نیازمند میشویم و اگر او را دشمن بداریم کافر میشویم». (مناقب ابن شهرآشوب، ج ۳، ص ۲۴۸)
📚 پیام امام امیرالمومنین (ع)
🌾🍀🌺🦋🌺🍀🌾
http://eitaa.com/joinchat/2739666977Ca2e48f9f4a
࿐🌸❒○ 🌼 ○❒🌸࿐