eitaa logo
حیات معقول
223 دنبال‌کننده
148 عکس
230 ویدیو
2 فایل
🔻 کانال اصغر آقائی ✍ درباره مسائلی که به‌گمانم مهم است، می‌نویسم؛ شاید برای خودم و تو مفید باشد: ✔ گاه متنی ادبی؛ ✔ گاه تبیین؛ ✔ و گاه نقد 🔺️ اینها دل‌مشغولی‌های یک طلبه هستند. 🔻ارتباط با من: 🆔️ @aq_110
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🖤 شُکوه نگاهی امشب بر قلّه ایمان، نگران، نظاره‌گر رنج‌ها و شِکوه‌های یتیمانی می‌شود، که بی‌پدر شده‌اند. 🖤 ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
🔰 راهبردهای کلی دین برای حل مسائل زندگی ✍ اصغر آقائی ________________ ☑️ بسیاری از فرد، نیست که در پی آن باشد بلکه است که در پی برای آن است، لیکن آن مسئله در قالب سؤال بروز پیدا می‌کند؛ مانند بسیاری از عقده‌ها، ناراحتی‌ها و مشکلات و شکایت‌های انباشته فرد که در قالب‌های دیگری مانند اعتراض، قهرکردن، فاصله‌گرفتن و ... بروز می‌یابد. ☑️ مقصود از چیست؟ 🔻 راهبردها گزاره‌های ذهنی هستند. برای توضیح آن در ابتدا باید بدانیم بدون ترسیمی صحیح از نمی‌توانیم مشکلی را با حل کنیم. 🔻 مقصود از ترسیم وضع موجود، نه تحلیل جوانب مشکل، که تبیین راهبردهایی است که راهکارها را در درون و ذیل خویش دارند. 🔻 این راهبردها، ذهنی است که عامل اصلی گردش و جریان امور و افعال و گفتار فرد هستند. یعنی در پسِ هر گفتار و رفتار فرد، یک گزاره کلی ذهنی وجود دارد که عاملِ اصلی آن گفتار و فعل است. 🔻 این گزاره‌ها گاه و گاه است. مثلا فردی که در خانواده‌ای با رشد کرده است، غالباً گفتار و افعال خویش را با این گزاره ناخوداگاه ذهنی تنظیم می‌کند که در روابط بین مانعِ ایجاد‌شدنِ عقده‌هایی پنهان در فرد نسبت به جنس مخالف می‌شود، و فردی که با عقده‌های رهاشده وارد ازدواج می‌شود، موفق‌تر است. 🔻 بدون رهاشدن ذهن از این گزاره‌های جهت‌ساز نادرست، و جایگزین‌کردن آنها با گزاره‌های صحیح، نمی‌توان در فعل و گفتار فرد تغییر محسوسی ایجاد کرد. 🔻 هرچند ایجاد این تغییر بسیار سخت است، زیرا با فراوان درونی و بیرونی مواجه می‌شویم. به همین دلیل با شدید و و مانند آن مواجه می‌شدند. بنابراین کار کسانی چون ، ، و ... بسیار سخت است. ▫️ البته نباید با غلیان‌کردن افراد در یک یا و یا ، احساس تغییر در آنها کنیم. البته این مسائل به دلیل آنکه ضربه ناگهانی بر ذهن فرد وارد می‌آورد، سرعت امکان تغییر را بسیار بالا می‌برد، به شرط آنکه ذیل این مسائل و روشها، از راهبردهای صحیح ارائه شود. 🔻 اما چگونه؟ این گزاره‌ها، یا با از افراد آگاه، یا با تبعیت از عقل و یا با تبعیت از که هر دو را دارد، امکان‌پذیر است. 🔻 بنابراین توجه به و مسائل، بسیار مهم است. ☑️ امّا چیست؟ 🔻دین برای حل ابتدا گزاره‌های کلی ذهنی کارسازی، به فرد پیشنهاد می‌دهد تا بتواند ذیل آنها به مشکلات خویش توجه کند؛ توجهی که چه مشکلات حل شوند و چه حل نشوند؛ فرد سود کرده است؛ هرچند با توجه به راهبردهای دینی، راهکارهای عملی فراوان تحقق یافته ذیل آن، مشکل را حل می‌کند. 🔻دین راهبردهای متعددی را بیان می‌کند که تنها به برخی از آنها اشاره می‌کنم: ✔️ انسان، به امتداد حقیقت گسترده او، ندارد. ✔️ انسان خلق‌ شده است؛ ولی دنیا و لذت‌های آن محدود است. ✔️ هیچ در دنیا انسان را به طور کامل نمی کند. ✔️ تمام لذت‌های دنیایی با متعددی همراه است. ✔️ پایان زندگی نیست، پس باید باشیم و آینده را محدود در دنیا نکنیم. ✔️ انسان به اوست و عقلانیت انسان به او. ✔️ انسان در برابر هستی مسئولیت دارد. ✔️ اگر کسی بدون توجه به حقوق دیگران تنها به حقوق خود توجه کند، است. ✔️ لذت‌‌بری چندجانبه مادی و معنویِ انسان استکبار است. ✔️ از استکبار بدون نیرویی برتر از خود انسان‌، به طور کامل تحقق‌پذیر نیست. ✅ با تحقق‌بخشیدن این گزاره‌ها در ذهن خویش، ۱) نگاهمان به خود و هستی و جایگاه‌مان در آن و روابط موجودات دقیق و گسترده می‌شود؛ و ۲) با این نگاه دیگر خود را رها و تنها حس نخواهیم کرد، و ۳) در راه تلاش خواهیم نمود، و ۴) مشکلات را سنگ را ندانسته، سکوهای پرتابی برای ارتقای ظرفیت خود ذیل الهی معنا خواهیم کرد؛ و فردی که خود را تنها ندانسته و همیشه در راه محبوبش تلاش می‌کند، دیگر خار مغیلان راه برایش، نیش نیست که نوش است. ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
🔰 سیری در غزل‌های حافظ ___________ 🔻تمام این غزل را می‌توان در بیت اول یعنی "عشق آسان نمود اوّل ولی افتاد مشکل‌ها" خلاصه نمود. 🔺حافظ در مجموع در این هفت بیت به ترتیب نکات زیر را در راستای همان موضوع کلی غزل، بیان می‌کند: ۱) مسیر عشق و سلوک فراوانی دارد؛ و اوّلین مشکل آن ۲) توجّه به خود آیات و کَثَرات دنیا است، نه آفريننده‌ی آیات؛ لذا باید ۳) به نشانه‌ها و جَرَس‌هایی که ما را به کوچ و جدایی از مظاهر و توجّه به حقّ توجّه می‌دهند گوش فراداد؛ و ۴) راه و رسم آن، سجّاده‌ی عبودیت است؛ ولی ۵) در عبودیت با موانع متعددی مواجه خواهیم شد؛ که ۶) مهمترین مانع و استکبار است و ۷) راه جداشدن از خودکامگی، رهاکردن دنیا و مدام در محضر حق است. ○○○○○○○○○○ پ.ن: شرح برخی کلمات و عبارت‌ها: 🔹 اَلا یا اَیُّهَا السّاقی اَدِرْ کَأسَاً و ناوِلْها: ای محبوب پیاله‌ای بیاور و بگردان و بنوشان 🔹 طرّه‌گشادن: بازکردن مو‌ها. کنایه از خلق جهان و مظاهر الهی 🔹 جعد مُشکین: موهای تاب‌خورده‌ی عطراگین 🔹 چه خون افتاد در دل‌ها: این طرّه گشاده و افشانده (یعنی مخلوقات و مظاهر خلق‌شده)، بوی محبوب (خدا) را می‌دهند. از آنجا که انسان‌ها ذاتاً در پیِ آن معشوق ازل هستند، ولی تنها به بوی معشوقِ گسترده در این مظاهر، اکتفا کرده، با مشکلاتی چون عدم آرامش مواجه شده‌اند؛ آرامشی که تنها در رسیدن به خداوند حاصل می‌شود. 🔹مَتٰی ما تَلْقَ مَنْ تَهْویٰ دَعِ الدُّنْیا و اَهْمِلْها: اگر ملاقات آن که هوای او در دل داری می‌خواهی، دنیا را رها کن. ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
🔰 حمله به اسرائیل ✍ اصغر آقائی ________________ 🔻پس از جمله به ایران در دمشق عدّه‌ای معتقدند باید وارد نبرد شود. 🔻 این افراد استدلال‌های مختلفی دارند که شاید شاخص‌ترین آن این است که مدعی هستند ایران در حکم حمله به کشور است. 🔻بابد توجه داشت جزوکشور محسوب‌شدنِ سفارتخانه‌ها، بدین معنا نیست که سفارت ملحق به خاک کشور متبوع‌شان است؛ بلکه می‌توانند داخل سفارتخانه‌ طبق قوانین کشور متبوع خود عمل کنند. 🔻 با گذر از نکته‌ی پیش‌گفته معتقدان به حمله، و عملکرد ، و مسئولین مرتبط با مسئله باید پاسخ سؤالاتی مختلفی را بدهند؛ مانند: ۱) مگه تا الان ايران ‌به مختلف به دشمن صهیونیستی، نمی‌زده است؟ ۲) قرار به زدن باشد، کجا را بزند؟‌ تل‌آویو را؟ حیفا را ... کجا را؟ 🔻 در کنار سؤالات فوق باید توجّه کرد اگر قرار باشد در هر مسئله‌ای مسئولین بر خلاف نگاه ما کاری کنند، به بی‌عرضگی و غیره، متهم شوند؛ چگونه است دیگرانی اشخاص یا دولت‌هایی رو با همین ادله، نقد می‌کنند را برنمی‌تابیم؟ و آنان را به ضد نظام‌بودن و مانند آن متهم می‌کنیم؟ 🔻با توجه به نکته پیش‌گفته، پس باید سراغ معیاری صحیح رفت مانند . در کنار قانون اگر قرار است بر اساس اندیشه و سخنان را توجیه کنیم؛ باید رهبری سخنانی صریح در مسئله بیان کرده باشند که ظاهراً تصریحی وجود ندارد و برخی سخنان وی در مسئله نیز مجمل است و باید توسط شخص ایشان و یا مسئولین مستقیم مرتبط یا مسئله شود. برخی سخنان وی مثلا اگر از رژیم صهیونیستی غلطی سر بزند و رو با خاک یکسان خواهیم کرد. و یا اینکه فرمودند این رژیم زبان زور را می‌فهمد؟ اینها سخنانی است که نیاز به تفسیر دارد. به ویژه باید توجه کنیم که ایشون از عملکرد سپاه و شورای عالی امنیت ملی ابراز نارضایتی نکرده است. لذا مسئله است که رهبری با حمله مستقیم ایران در زمان حاضر موافق است یا خیر. 🔻بنابر آنچه بیان شد باید به شورای عالی امنیت ملی کنیم که هم دارد و تحلیل‌هایی بر اساس و محدود نکنیم؛ به ویژه اینکه ما نمی‌دانیم بین چه تقسیم کاری شده است و اینکه مثلا تصریح می‌کند ایران در همین چند ماه گذشته بسیار از و مقاومت حمایت کرده است، لکن الان امکان رسانه‌ای شدن ندارد. 🔻از سوی دیگر بسیاری اذعان دارند مقاومت ایران است و در حقیقت ایران است که در جبهه نبرد بر دشمن ضربه می‌زند. 🔻از سوی دیگر ما نمی‌دانیم چه کارهای بنیادینی در سوریه و غیره در حال انجام است. به عنوان مثال چه کسی حدس می‌زد حوثی‌ها تا این مقدار پیش رفت در موشک و پهباد داشته باشند. یا مثلا با ، بندر را می‌زند؛ کاری که بسیار عجیب به نظر می‌رسید. 🔻 شب گذشته معترضان تجمع کردند و کاری ندارم درست بود یا خیر و مجوز باید گرفته بشه یا خیر؛ اگر از عدّه‌ای از کسانی که شما نیستند، تجمع کنند با این عنوان که رفتار ایران با کشور است و به این باور داشته باشند که مثلا رفتار و سبب کشته‌شدن نیروهای خودی شده است؛ آیا شما نمی‌گفتید ببینید چه بر سر مملکت عده‌ای جمع شدند و اعتراض میکنند، آقای چرا جمعشون نمی‌کنید؟ مجوزشون کجاست؟ و... ▫️ دقت کنید نمی‌گویم فکر آنها صحیح است؛ بلکه عرض می‌کنم اگر آنان عامل این اتفاقات رو هم و هم حضور تو سوریه بدونند و بگویند هم در ضدّ اسرائیل فعالیت می‌کند پس اسرائیل می‌تواند آنها را به عنوان هدف قرار دهد؛ لذا باید اشتباهات نیروهای خودی را هم پذیرفت. 🔺 آیا این رو شما برخواهید تابید؟ 🔻پس خلاصه کار را به بسپاریم. و سریع نکنیم. ما به رهبری و شورای عالی امنیت ملی و مسئولان عالی داریم. ✔️ اگر ما حمله مستقیم به اسرائیل است، این را رهبری باید صریح بگویند و اگر صریح نمی‌گویند و کار رو به فهم و تصميم شورای عالي امنیت ملی واگذار می‌کنند، پس باید اعتماد کرد و وظیفه‌ای نداریم. ✔️ پس نباید صحنه جنگ رو با غیبت‌کردن دانشجویان و یا لات‌بازی در کوچه و مانند آن تشبیه کرد و بگویم همچنانکه در این موارد با دانشجویی که غیبت بسیار دارد و یا با آن لات ، برخورد جدی نشود، پرروتر می‌شوند؛ اینجا هم مانند آن، اگر مستقیم نزنیم پر رو می‌شوند. این تحلیل و قیاس اشتباه است. موفق باشید 🟢 سخن آخر: به می سجّاده رنگین کُن گَرَت پیرِ مُغان گوید که سالِک بی‌خبر نَبْوَد ز راه و رسمِ منزل‌ها شبِ تاریک و بیمِ موج و گِردابی چنین هایل کجا دانند حالِ ما سبکبارانِ ساحل‌ها ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
🔰 سیری در غزل‌های حافظ _____________ 🔻عنوان کلی این غزل را می‌توان «» دانست. 🔺 در ابیات هشت‌گانه این غزل، نکاتی درباره این عنوان کلی بیان می‌کند: ۱) به‌دور از است؛ صفتی که ۲) برخی یا بسیاری از اهل ، بدان متبلا هستند؛ بنابراین سالک از آنان مأیوسانه جداشده، ، برای آسودگی از این خودخواهی‌ها می‌جوید. ۳) حافظ تاکید می‌کند ، با نمی‌سازد. او ۴) این افراد ظاهربسند را می‌داند؛ چراکه در دنیا تنها به مظاهر یار توجه کرده، گرفتار و تفرقه شده‌اند، و از حقیقت و دور شده، آن را نمی‌طلبند. وی ۵) را در برابر معشوق می‌داند؛ و چنین سلوکی ۶) به تابِ یار را نیاز دارد نه منفعت‌طلبانه؛ و این یعنی ۷) ورود در ذیل خداوند، یا همان ؛ که این ورود در کنار ذوق و شوق سالک، ۸) هیچ قرار و خوابی برای او باقی نمی‌گذارد. ○○○○○○○○○○○○ پ. ن: شرح برخی واژگان و عبارت‌ها: 🔹سالوس: ریا، تزویر 🔹رند: زیرک و خطرپذیر 🔹چراغ مرده: تشبیه اهل ظاهر به چراغی که هیچ نوری ندارد، زیرا که از لبّ و حقیقت دین فاصله دارند. 🔹کُحل: سرمه 🔹زَنَخدان: چانه 🔹سیب زنخدان: چاله چانه که شاعر آن را به سیب تشیبه کرده است. 🔸 تجلیّات جلالی و جمالی: مظاهری چون شرور و سختی‌ها را تجلیّات جلالی، و مظاهری چون نعمت‌ها و لطف‌ها را تجلیّات جمالی خداوند گویند. البته تمام تجلیّات حق است. ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
🔰رهبری و امر به معروف و نهی از منکر در مسئله حجاب ✍ اصغر آقائی ______________________ 🔘 برای تبیین دیدگاه رهبری درباره فوق، هرچند نیاز به تفصیل بسیاری است اما در این نوشتار اشاره‌ای به آن، بر اساس مقدماتی می‌شود. 🔻 در با و رهبری درباره مسائل مختلف، سه‌گونه می‌توان عمل کرد : ✔️ ۱) رهبری به عنوان رهبر: وی از چنین امر کرده است؛ پس باید انجام شود به عنوان امری شرعی یا ولایی؛ بدون توجه به ادله وی که حتی اگر ادله و استدلال ایشان را قبول نداشته باشیم باید بپذیریم؛ ✔️ ۲) رهبری به‌عنوان متفکر و نظریه‌پرداز: وی به عنوان یک و درباره فلان مسئله چنین و چنان سخن گفته‌اند و چنین نظری دارند. در این مورد، ادله وی مانند دیگر متفکران، نقد و بررسی شده، در نهایت یا رد و یا پذیرفته می‌شود؛ ✔️ ۳) رهبری به‌عنوان یک الگو: در این مورد، نه جایگاه و نه نظر ایشان چندان مهم است؛ بلکه ایشان به عنوان یک مهم است که در برخورد با و چگونه بوده است؟ 🔻 با مقدمه پیشین عرض می‌کنم مسئله امری قطعی است و نمی‌توان آن را به عنوان ضرورتی دینی منکر شد و طبیعتا نیز هم به عنوان رهبر و هم عالم دینی نیز به آن اهتمام داشته‌اند و صریحا بیان کرده‌اند. ✔️ لذا حجاب در نگاه ایشان امری است و مخالفان این دیدگاه، هرچند می‌توانند نظرات ایشان را نقد کنند، اما به عنوان قانون و در مقام عمل در اجتماع باید باشند. 🔻 اما در دیگران و یا هنگام مواجه با کسی که حجاب را رعایت نکرده است چه باید کنیم؟ به نظر می‌رسد این مسئله از نوع دوم و سوم یا فقط از از موارد پیش‌گفته در برخورد رهبری باشد. یعنی باید دید ایشان چگونه در برخورد با منکر و رفتار داشته‌اند و شیوه دعوت ایشان چگونه است؟ 🔻 در مسئله برخورد با معضل اولاً با گذر از پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم و وی با مخالفان، و ثانیاً اینکه امری است؛ باید توجّه داشت در با ، مانند حجاب که هم جنبه و هم و داشته و هم متأسفانه نیز پیدا کرده است، نمی‌توان ساده و یک‌سو به آن نگریست و دعوت کرد. 🔻 با توجه به آنچه گفتیم به بازمی‌گردیم: ▫️در امر ایشان چند موضع در سخن و رفتار دارند که به اجمال در این سه جمله زیر خلاصه می‌شود، که دو جمله اول مربوط به وی و جمله سوم به‌ تعبیری چکیده ایشان است: ✔️۱) به هیچ عنوان نمی‌توانیم از حجاب دست برداریم چون است؛ ✔️۲) زنان ما متدین هستند هرچند در ظاهر برخی مقید نیستند ✔️ ۳) رفتار ایشان با منکر در مواردی نکردن و چیزی بر زبان نگفتن و نیاوردن است. 🔻 بر اساس این سه جمله فوق، و بر اساس و با توجه به پیامبر ص و نیز با نگاهی به افرادی که ما می‌دانیم نسبت به و رهبری کاملی دارند مانند عرض می‌کنم: ☑️ اوّلاً در مجموع نگاه صفر و صدی در مسائل فرهنگی چون حجاب اشتباه است. ☑️ و ثانیاً اعتقاد به اینکه در مواجه با شرعی اولی تنها و تنها است احتمال بسیار بالا و قریب به واقع اشتباه است. ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
🔰 زوال اسرائیل ✍ اصغر آقائی ______________________ 🟢 متنی که تقدیم نگاهتان می‌شود، بخش کوچکی از متنی با عنوان است. 🟠 نویسنده در این متن با استفاده از آیات و روایات، با ، معتقد است، این رژیم غاصب به پایان خود بسیار نزدیک شده است. ⚪️ متن اصلی در قالب pdf تقدیم می‌شود. 🔻و اینک در آخرالزمان از تبار و پیروان قومی بهانه‌جو، لجوج، بی‌ادب، پیمان‌شکن و خائن، مغرور و تکذیبگر، ترسو، خودبرتربین[، دنیاطلب و زیاده‌طلب، که ترور شخصیت و شخصِ افراد و پیامبرکشی عادت آنان بود؛ قومی دیگر با همان اوصاف در قبله اول مسلمانان گرد هم آمده‌اند و چون دشمنانِ بی‌وفا و پیمان‌شکن، تهمت‌زن و توطئه‌گر و تفرقه‌افکنِ نبی اکرم صلی الله علیه و آله و سلم، دشمنی را به نهایت رسانده‌اند. 🔻آنان چون شیطان و شیطان‌صفتان با دروغ و بهره‌گیری نابجا از احساسات و فطریات مردم چون وطن‌دوستی میان ملت‌ها تفرقه‌افکنی کرده، با جار و جنجال و شایعه‌پراکنی و صرف هزینه‌های بسیار سنگین، در تلاشند مخالفت خویش را نه با من و تو که با مکتب ابراز کرده، آن را نابود سازند. ... . ... ادامه و منابع را در این pdf بخوانید. 👇👇👇👇 ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
8.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 به بهشت قانع نشو! 🎙 عین‌صاد ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
12.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🟠 وقتی خداوند به این روشنی با ما سخن می‌گوید. نداریم😔 ✔️ دختری با ، حافظ قرآن می‌شود. ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
🌱 ⸤﷽⸣ 🌱 🔰 پیامبر صلی الله علیه و آله: 💠 لا يَسْتَكمِلُ عبدٌ الإيمانَ حتّى يُحِبَّ لأخيهِ ما يُحِبُّ لِنَفْسِهِ ، وحتّى يَخافَ اللّه َ في مِزاحِهِ وجِدِّهِ. 🌀 بنده به كمال ايمان نمى رسد مگر آن كه آنچه را براى خود دوست دارد براى برادرش نيز دوست بدارد، و در شوخى و جدى خود از خدا بترسد. 🔻A servant's faith is incomplete until he loves for his brother what he loves for himself and until he fears Allah both in times of jesting as well as seriousness. 🔹 servant: بنده 🔹 faith: ایمان 🔹 incomplete: غیر کامل، ناقص 🔹 until: تا وقتی که 🔹 fear: خوف‌داشتن 🔹 jesting: شوخی‌کردن 🔹 seriousness: جدّیت ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul