eitaa logo
امتداد حکمت قرآنی و فلسفه الهی
1.4هزار دنبال‌کننده
572 عکس
155 ویدیو
28 فایل
حکمت قرآنی در اندیشه فیلسوفان انقلاب اسلامی: امام خمینی علامه طباطبایی شهیدان مطهری، بهشتی، صدر آیات علامه جعفری، مصباح یزدی، جوادی آملی و امام خامنه ای
مشاهده در ایتا
دانلود
📌روشنی خورشید (بررسی نقش علامه طباطبایی در انقلاب اسلامی) "هنگامه، هنگامه‌ی اولیاء و فقها و عرفا است " ✔️پیام منتشر نشده آیت الله خامنه ای به سمینار بزرگداشت علامه‌ی فقید سید محمدحسین طباطبایی-۱۳۶۱/۸/۲۱ مخاطب: علما، فضلا و فرهیختگان شرکت‌کننده در سمینار بزرگداشت علامه طباطبایی تاریخ: ۲۱ آبان ۱۳۶۱ بخش دوم: 🔸 او که در حوزه‌ی علمیه‌ی قم، در شمار درخشنده‌ترین گوهرها بود و به آن مدرسه‌ی اسلامی پربرکت، ارزش می‌بخشید، تنها به آن حوزه محدود نشده بود و به تدریج در همه‌ی حوزه‌های علمی و در همه‌ی محافل اسلامی و در سطح وسیع جامعه حضور خود را مجسم‌تر و برجسته‌تر می‌ساخت، معارفی که از زبان و قلم او بر صفحه‌ی دل‌ها و کاغذها نقش بسته بود از صدها و هزارها زبان و با صدها و هزارها بیان در همه‌جا منتشر می‌گشت و به همه‌کس علم و معرفت می‌آموخت. 🔸اکنون این چراغ برافروخته و روشنی‌بخش به خاموشی گراییده است؛ اما، طلوع‌کرده و عالم‌افروز اسلام می‌رود که همه‌ی زوایا را در این کشور فرا گیرد. 🔹جامعه‌ی امروز به سمت همان سرمنزلی پیش می‌رود که او در اندیشه‌ی بلند خود آن را می‌دید و به سوی آن برمی‌انگیخت. 🔸در پیشاپیش این کاروان مردی از سلاله‌ی انبیاء و رهبری از زمره‌ی عاشقان و عارفان بالله، فقیهی بزرگ و اسلام‌شناس راه را می‌پیماید و هدف را می‌نمایاند؛ عطر دل‌آویز دنیای انبیاء و اولیاء به مشام می‌رسد؛ آخرت با دنیا در آمیخته و بهشت الهی دریچه‌ای به سوی زمین گشوده است. 🔹 هنگامه، هنگامه‌ی اولیاء و فقها و عرفا است و جای آن فقیه و عارف و سالکی که اکنون به یاد یکمین سالگرد رحلتش گرد آمده‌ایم خالی است. 🔸استاد علامه‌ی بزرگوار ما باید با گسترش میراث فرهنگی گران‌بهایی که گرد آورده و اندوخته بود در جامعه حاضر و شاهد بماند و سرانگشت اشارت او راه درست را به همه‌ی راهروان بیاموزد، این مهم به عهده‌ی دانش‌پژوهان و معرفت‌پروران است و امید که این مجمع بزرگ و محترم از عهده‌ی سهم خود در این تکلیف به خوبی برآید. والسلام‌علیکم‌ورحمه‌الله‌وبرکاته سید علی خامنه‌ای رئیس‌جمهوری اسلامی ایران ۱۳۶۱/۸/۲۱   منابع: ۱- روزنامه‌ی «جمهوری اسلامی» شماره‌ی ۱۰۰۱ صفحه‌ی ۱۲ ۲- کتاب «پیام: مجموعه پیام‌هاى جناب آقاى سیدعلى خامنه‌اى» منتشرشده توسط «وزارت ارشاد اسلامی» صفحه‌ی ۱۰۰ ایتا https://eitaa.com/hekmat121 بله https://ble.ir/hekmat121
📌 حکمت متعالیه در تراز "" ظرفیت های مفهومی و معرفتی حکمت متعالیه در ساخت و پر کردن خلا فکری و فلسفی جهان و حضور فعال و بانشاط در باشگاه جهانی معرفت و فلسفه از منظر حکیم انقلاب اسلامی امام خامنه ای: 🔸مکتب فلسفی صدرالمتالهین همچون شخصیت و زندگی خود او، مجموعه‌ی در هم تنیده و به وحدت رسیده‌ی چند عنصر گرانبها است. 🔹در فلسفه‌ی او از عناصر معرفت یعنی عقل منطقی، و شهود عرفانی، و وحی قرآنی، در کنار هم بهره گرفته شده، و در ترکیب شخصیت او تحقیق و تأمل برهانی، و ذوق و مکاشفه‌ی عرفانی، و تعبد و تدین و زهد و انس با کتاب و سنت، همه با هم دخیل گشته، و در عمر علمی پنجاه‌ساله‌ی او رحله‌های تحصیلی به مراکز علمی روزگار، با مهاجرت به کهک قم برای عزلت و انزوا، و با هفت نوبت پیاده احرامی حج شدن، همراه گردیده است. 🔹 همانگونه که فلسفه‌ی صدرایی -که خود او بحق آن را حکمت متعالیه نامیده- در هنگام پیدایش خود، نقطه‌ی فلسفه اسلامی تا زمان او و ضربه‌یی قاطع بر حملات تخریبی مشککان و فلسفه‌ستیزان دورانهای میانه‌ی اسلامی بوده است، امروزه پس از بهره‌گیری چهارصدساله از تنقیح و تحقیق برجستگان علوم عقلی، و نقد و تبیین و تکمیل در حوزه‌های فلسفه، و ورز یافتن با دست توانای فلاسفه‌ی نامدار حوزه‌های علمی بویژه در اصفهان و تهران و خراسان، نه تنها بلکه و مضاعفی گرفته و میتواند در جایگاه شایسته‌ی خود در ، بایستد و چون در ذهن انسانها بدرخشد و فضای ذهنی را سازد. 🔸 مکتب فلسفی صدرالمتالهین همچون همه فلسفه‌ها در محدوده‌ی ملیت و جغرافیا نمیگنجد و متعلق به و جامعه‌ها است. همواره همه بشریت به یک چهارچوب و استخوانبندی متقن عقلایی برای فهم و تفسیر هستی نیازمندند. 🔹 هیچ فرهنگ و تمدنی بدون چنین پایه‌ی مستحکم و قابل قبولی نمیتواند بشریت را به و و برساند و او را از برخوردار سازد . و چنین است که به گمان ما فلسفه‌ی اسلامی بویژه در اسلوب و محتوای حکمت صدرایی ، جای خالی خویش را در اندیشه‌ی انسان این روزگار میجوید و سر انجام آن را خواهد یافت و در آن پابرجا خواهد گشت. 🔹 ما ایرانیان بیش از همه به این فلسفه الهی وامدار و بیش از همه در برابر آن مکلفیم. دوران ما با دمیدن خورشیدی چون که یگانه‌ی دین و فلسفه و سیاست و خود یکی از صاحبنظران برجسته در حکمت متعالیه بود، و نیز با حوزه‌ی درسی و تحقیقی پربرکت حکیم که استاد یگانه مبانی ملاصدرا در طول سی سال در حوزه‌ی قم به شمار میرفت، و تلاش تلامذه و هم دوره‌های آنان، بیشک دوره‌ی با برکتی برای فلسفه الهی است. 🔸و اکنون برپایی این گردهمایی بزرگ از فرزانگان ایرانی و غیرایرانی مژده‌ی آگاهیهای ژرفتر و گسترده‌تری در باب فلسفه ملاصدرا میرساند. شاید این یکی از موجباتی شود که مسیر مستقیم و تکاملی و نامتناقض فلسفه که از ممیزات فلسفه‌ی اسلامی بویژه پس از روشن شدن است، در ذهن اندیشوران و فیلسوفان غرب، با مسیر پرتقاطع و پرتناقض و پرنشیب و فراز فلسفه غربی در همین چهارصد سال مقایسه شود و برای نقد و بحث در باشگاه جهانی معرفت و استدلال عقلانی، فراهم آید. ۱۳۷۸/۰۳/۰۱ پیام به کنگره بزرگداشت ملاصدرا ایتا https://eitaa.com/hekmat121 بله https://ble.ir/hekmat121
📌علامه و انقلاب نقش علامه طباطبایی و شهید مطهری و برخی دیگر از شاگردان علامه در ساخت مبانی انقلاب اسلامی ✔️حکیم انقلاب، آیت الله خامنه‌ای: 🔸بنده یک وقتی در اوائل انقلاب، این آیه‌ی شریفه‌ی سوره‌ی نحل را خواندم: «اعوذ باللّه من الشّیطان الرّجیم. و اوحی ربّک الی النّحل ان اتّخذی من الجبال بیوتا و من الشّجر و ممّا یعرشون. ثمّ کلی من کلّ الثّمرات فاسلکی سبل ربّک ذللا یخرج من بطونها شراب مختلف الوانه فیه شفاء للنّاس» . 🔹 گفتم بله، این جوانهای طلبه مثل زنبورهای عسل رفتند بر روی گلهای معرفتی که از بیان روئیده بود، نشستند تغذیه شدند، بعد راه افتادند به سرتاسر کشور، به مردم عسل دادند، به دشمنان نیش زدند؛ هم عسل، هم نیش؛ نیش و نوش با هم. 🔸از هیچ دسته‌ای، از هیچ حزبی، از هیچ جمعیت دیگری غیر از روحانیت، این کار برنمی‌آمد. و اگر این نمیشد، این انقلاب اجتماعی به وقوع نمیپیوست؛ انقلابی که همان شعاری که در تهران روز عاشورا داده میشود، در فلان کوره‌دهِ یک استان دورافتاده هم مردم راهپیمائی میکنند، همان شعار را میدهند، همان حرف را میزنند، همان درخواست را میکنند. این میشود انقلاب اجتماعی؛ که نتیجه‌اش سقوط آنچنان حکومتی است، و تشکیل اینچنین نظامی. استقامت و استحکام و ریشه‌داری این نظام به گونه‌ای است که به توفیق الهی، قرنها این نظام پابرجا خواهد بود. 🔹 را هم باز خود روحانیون آماده کردند. امثال ، امثال و بزرگانی از این قبیل، مبانی فکرىِ مستحکم را آماده کردند؛ این زیرساختهای فکری را که بر اساس آنها میشود نشست فکر کرد، پرورش داد، گسترش داد، تفریع فروع کرد و نیازهای فکری امروز جوانها را پاسخ داد. در کشور ما آن سخن قاطعی که توانست تفکرات مارکسیستی را مثل پنبه‌ای حلاجی کند، به هم بزند و باد هوا کند، فرمایشات مرحوم مطهری بود - که ایشان شاگرد آقای طباطبائی بود - و بعضی دیگر از شاگردان مرحوم علامه‌ی طباطبائی. این نظام در یک چنین بستری به وجود آمده. 🔹 بنابراین وظیفه سنگین است، کار هم زیاد است. وظیفه‌ی شما خیلی زیاد است ۱۳۹۱/۰۷/۱۹ بیانات در دیدار علما و روحانیون خراسان شمالی ایتا https://eitaa.com/hekmat121 بله https://ble.ir/hekmat121
5.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
👓 آقای قاضی برای همه، هم ، هم طلاب، هم مردم‌الگوست!! 🔹 مرحوم میرزا علی آقای قاضی یکی از دهر است؛ یعنی واقعاً شخصیت برجسته‌ی علمی و عملی مرحوم آقای قاضی، حالا اگر نگوییم بی‌نظیر، حقّاً در بین بزرگان کم‌نظیر است. ❗️ خب، ایشان علاوه بر مقامات معنوی و عرفانی خودشان، شاگردان زیادی را هم تربیت کردند که این خیلی با ارزش است؛ شخصیتهای بزرگی که ما بعضی از اینها را ملاقات کردیم، زیارت کردیم: مرحوم آقای طباطبائی، مرحوم آقای آسید محمدحسن الهی - اخوی ایشان - مرحوم آقای آمیرزا ابراهیم شریفی - که داماد مرحوم آقای قاضی بودند، در زابل بودند و جزو شاگردان برجسته‌ی آقای قاضی بودند - مرحوم آقای حاج شیخ عباس قوچانی، و در این اواخر هم مرحوم آقای بهجت ❗️ مهمترین مسئله در این باب، این است که ما در بین سلسله‌ی علمی و حِکمی خودمان در حوزه‌های علمیه - در این صراط مستقیم - یک گذرگاه و جریان خاص‌الخاص داریم که میتواند برای همه باشد، هم برای علما الگو باشد، علمای بزرگ و کوچک - هم برای آحاد مردم و هم برای جوانها؛ میتوانند واقعاً الگو باشند. 🔹 اینها کسانی هستند که به پایبندی به ظواهر اکتفاء نکردند، در طریق معرفت و طریق سلوک و طریق توحید تلاش کردند مجاهدت کردند کار کردند، و به مقامات عالیه رسیدند. و مهم این است که این حرکت عظیم سلوکی و ریاضتی را نه با طرق من‌درآوردی و تخیّلی - مثل بعضی از سلسله‌ها و دکانهای تصوّف و عرفان و مانند اینها - بلکه از طریق آن هم با خبرویت بالا، به دست آوردند. 💬 امام خامنه‌ای ایتا https://eitaa.com/hekmat121/415
📌شهید مطهری الگوی موفق امتداد اجتماعی و سیاسی فلسفه ✔️حکیم انقلاب، آیت الله خامنه ای: 🔸"شهید مطهری در میان فلاسفه معروف اسلامی، تنها فردی است که دیدگاه فلسفی او به مسائل اجتماعی و سیاسی و حتی تسری می‌یابد و باید این ویژگی منحصر به فرد استاد مطهری به طور صحیح معرفی شود." 🔹تذکر: فلسفه اسلامی و حکمت متعالیه نه تنها امکان امتداد اجتماعی و سیاسی دارد بلکه از منظر حضرت آيت الله خامنه‌ای الگوهای موفق تحقق یافته نیز دارد که از مهمترین آنها، مجموعه آثار ارزشمند حکیم و فیلسوف انقلاب اسلامی، حضرت علامه است که افکار و آثار او بنیان فکری و نظری انقلاب اسلامی است. همچنین حضرت آقا، اثر ارزشمند استاد را از الگوهای موفق امتداد اجتماعی و سیاسی حکمت متعالیه معرفی کرده اند. اَدَلُّ الدَّلِیلِ عَلَی اِمکَانِ الشَّیءِ وُقُوعُه «وقوع هر چیزی بهترین دلیل بر امکان آن چیز است». ایتا https://eitaa.com/hekmat121/416 بله https://ble.ir/hekmat121
📌رفاقت و نه ارادت 🔸چند وقتی است که فرزندان و مریدان جناب آیت الله سید محمد حسین تهرانی (نویسنده روح مجرد) به این روی آورده اند که از عظمت و فضائل حکمی، عرفانی و سیاسی استاد علامه آیت الله بکاهند و آن فرزانه دوران را در حد مرید و دلباخته جناب آقای تهرانی جلوه بدهند و برای این مقصود به ساخت و نقل خاطرات شاذ و بدون سندی دست می زنند و در کتاب‌هایی که در تعریف و تمجید(غلو آمیز) از جناب آقای تهرانی می نویسند بر آن اصرار می ورزند و با تکرار درصدد واقعی کردن یک امر غیر واقعی هستند تا شاید برای ایشان یک مرید و شاگرد حسابی دست و پا کنند که شاید هدف اصلی، جلب مریدان بیشتر برای خودشان است. 🔹اما چند نکته قائل توجه است: 🛑 ۱. مرحوم سید محمد حسین تهرانی، از جمله شخصیت های ارزشمند و قابل احترام است و آثار قلمی و بیانی ایشان سرمایه ارزشمندی است که گواه فضل و علم ایشان است و نیازی به جعل خاطرات، تحریف و تفسیر غلط تاریخ و مریدپردازی ندارد. همچنان که خود ایشان از این گونه امور غیر اخلاقی پرهیز داشت. اما متاسفانه پس از وفات ایشان، برخی از افراد بیت و مریدان از رویه ایشان منحرف شدند و حواشی تاسف آوری در اطراف بیت ایشان به وجود آمد که شرح آن بسیار غم انگیز و ملالت بار است و موجبات تخریب گسترده جریان عقلي و سلوکی صحیح و اصیل را فراهم کرده است. در واقع عملکرد این افراد، ظلمی بزرگ در حق جناب مرحوم تهرانی و جریان اصیل حکمت و عرفان اسلامی است. 🛑 ۲. در باب ارتباط علمی و معنوی متقابل علامه شهيد مطهری و مرحوم تهرانی تردیدی نیست همچنان که این سنت میان همه علما و بزرگان برقرار بوده است و هر کس از تخصص دیگری بهره می‌گرفت و درباب مباحثی بحث و گفتگو می کردند اما این رفاقت و بهره گیری متقابل علمی و معنوی دو عالم و حکیم به معنای شاگردی و مریدی و از این دست توهمات نیست. توجه و رفاقت استاد مطهری با جمع زیادی از اهل معنا و دل از جمله با جناب آقای تهرانی از این جهت است که انها برخی از ره آوردهای علمی و معنوی بهره گرفته از عارفان معاصر را در اختیار او قرار دهند، از این رو امثال آقای تهرانی، طریقی برای آشنایی و وصل با عارفانی چون سید هاشم حداد هستند. این نباید اصالت یابد و از آن ارادت و شاگردی صوفیانه برداشت شود. 🛑 ۳. استاد شهید علامه مطهری از ابتدای طلبگی با عارفان بزرگ و واصلی ارتباط بسیار نزدیکی داشتند و بدين واسطه از همان اوایل طلبگی وارد وادی سلوک قلبي و عقلي شدند. از جمله آیت الله آقا نجفی قوچانی، آیت الله آقا ميرزا علی شیرازی، آیت الله بهاءالدینی، علامه طباطبایی و در راس همه حکیم و عارف ممتاز و بی نظیر حضرت امام خمینی. علاقه شدید شهید مطهری به این‌ بزرگواران و ارتباط وثیق طولانی مدت این عارفان به حق با استاد مطهری موجب شکل گیری شخصیت معنوی و حکمی کم نظیری شد به نحوی که عارف بزرگ امام خمینی، استاد مطهری را خود می داند و عارف حکیم طباطبایی از دیدار او به می آید. ره آورد چنین اتصال و ارتباط قلبی و معنوی با عرفای بزرگی چون امام خمینی و علامه طباطبایی، سلوک توحیدی، تهجد و گریه های نیمه شب و نگارش برخی آثار عرفانی و معنوی همچون (ولاءها و ولايتها) است و خاتمه آن بوسه نبی مکرم اسلام (ص) و مقام بلند شهادت است که عارفان بزرگ غبطه آن را می خورند. آیا چنین شخصیتی با چنین کمالات و فضائلی و با تلمذ در محضر چنین استادانی، در دوران پختگی شاگرد و مرید هم دوره و هم کلاسی خود می شود؟ يا اينکه رابطه دو رفیق است؟ 🛑 ۴. در منطق وحی و عرفان اصیل اسلامی، حقیقت عرفان اتصال قلبی به خداوند متعال و تجلی توحید در تمام شئون زندگی انسان و قیام لله و جهاد في سبیل الله در بسط اسمای الهی در متن حیات اجتماعی است، مکاشفات و احساسات قلبی فقط می تواند نشانه و آیتی در این طریق باشد والا خود حجاب اکبر است. زندگی علمی و عملی استاد مطهری نمونه ی عالی از توحید مداری و جهاد في سبیل در راه اقامه توحید و بسط اسم هدایت و عدالت الهی در عرصه عینیت اجتماعی است. در زمانه ای که بسیاری از اهل علم و عرفان، فقه و اصول، حدیث و تفسیر بی توجه به وضعیت اجتماعی سر در لاک فعالیت های شخصی خود داشتند این امثال استاد مطهری بودند که عارفانه پای در میدان گذاشتند و خلق الهی را هدایت کردند. در واقع اینان تربیت شدگان مکتب عرفانی و بودند که در متن جامعه و در خدمت به خلق و اقامه توحید، اسفار اربعه را طی کردند و به قرب الهی نائل آمدند و به مقام عظمای شهادت رسیدند. عرفان و شاگردان او صرفا در تعداد مکاشفات و احساسات قلبی نیست، عرفان متعالیه توحیدی در متن اجتماع و درگیری با ضلالت و جهالت برای انجام تکلیف، اقامه توحید و بسط اسم هدایت و عدالت الهی در جامعه است و ختم آن و مقام رضایت و قرب الهی است. https://eitaa.com/hekmat121/419
📌دو حجت بالغه الهی در عصر ما 🖌مرحوم آیت‌الله سعادت‌پرور در کتاب «سرّ الاسراء» می‌نویسند: 🔸«خداوند متعال در عصر ما با خلق دو حجت بالغه و نشانه هدایتگر بر مردم منت نهاد و راه رسیدن به حقیقت را به نورى ظلمت شكن روشن ساخت: 🔹یكى از آن دو حجت، بزرگمرد میدان علم و عمل، میدان‌دار تواناى علوم عقلى و نقلى، عارف باللّه و محبوب خدا و اولیاء خدا، احیاگر دین و ایمان و برپادارنده ولایت و حكومت اسلامى و نجات‌دهنده كشور از چنگال پادشاهان پس از قرن‏ها ستمگرى، آیت اعظم پروردگار و حجت خدا بر اهل زمین در این زمان، حضرت امام سید روح اللّه موسوى ‏ است 🔸 و دیگرى نابغه زمان، گشاینده گره‏هاى فهم سنت و قرآن، شناگر بى بدیل دریاى معارف الهى و آموزگار آن‌ها، بزرگمرد میدان علم و عمل، میدان‌دار تواناى علوم عقلى و نقلى، زنده كننده حوزه‏هاى علمیه، مایه فخر اهل تحقیق و معرفت، صاحب تفسیر شریف «المیزان» و كتاب‌هاى ارزشمند دیگر، آیت حق و دین و حجت خدا بر اهل فهم و یقین، سید محمد حسین قاضى تبریزى است. 🔹این دو بزرگوار مصداق فرمایش حضرت على‏بن‌الحسین هستند كه فرمود: «خداوند مى‏دانست كه در آخر الزمان ژرف اندیشان خردمندى خواهند آمد و از همین رو سوره‏ «قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ» و آیات اول سوره حدید تا «وَ هُوَ عَلِیمٌ بِذاتِ الصُّدُورِ» را نازل فرمود. 🔸این دو انسان الهى در راه نجات بندگان خدا از نادانى و سرگشتگى و گمراهى، از پیامبران و اولیاء پیروى كرده، مردم را با كردار و گفتار و نوشتار خود به حقیقت فطرت فراخواندند. 🔹خداوند، ایشان را با پیامبران و اولیاء و به ویژه خاتم پیامبران و خاندان او محشور كند و این خدمات بزرگ را كه در حقیقت در راستاى هدف خلقت بشر و همه مراتب عالم هستى و ارسال پیامبران و نزول كتاب‌هاى آسمانى است، پاداشى ویژه عطا فرماید..» 🔆سر الاسراء ؛ ترجمه‏ ج‏۱ ؛ ص۹ ایتا https://eitaa.com/hekmat121 بله https://ble.ir/hekmat121
📌کتاب‌شناسی امتداد حکمت و فلسفه در عرصه های علمی و اجتماعی بخش اول: براساس آثار متفکران و فیلسوفان انقلاب اسلامی: ؛ ؛ استاد ، ، ؛ ؛ ، و برخی دیگر از متفکران. در این مطلب به آثار شاگردان این متفکران و برخی از استادان مطرح حوزه حکمت و فلسفه پرداخته نشده است ان شاء الله در مطلب دیگری به آنهاپرداخته می شود. 🔸 دین شناسی کشف الاسرار، امام خمینی «تكيه‌گاه برنامه زندگى يا پايه اساس دين‌))، علامه طباطبایی «اسلام و احتياجات واقعى هر عصر»، علامه طباطبایی شیعه در اسلام، علامه طباطبایی شیعه (مباحثات با فیلسوف فرانسوی هانری کربن» علامه طباطبایی رسالت تشیع در دنیای معاصر، علامه طباطبایی اسلام و نیازهای زمان، مطهری «اسلام و نيازهاي جهان امروز»، استاد مطهری «قوانین اسلام در مقایسه با توسعه و تحول دنیای جدید» ، استاد مطهری فطری بودن دین، استاد مطهری شریعت در آينه معرفت، آیت الله جوادی آملی انتظار بشر از دین، آیت الله جوادی آملی دین شناسی، آیت الله جوادی آملی نسبت دین و دنیا، بررسی و نقد نظریه سکولاریسم، آیت الله جوادی آملی فلسفه دین، علامه جعفری پاسدارى از سنگرهاى ایدئولوژیك (6 جلد)، آیت الله مصباح یزدی تعدد قرائت‌ها، آیت الله مصباح یزدی عرفی شدن دین، آیت الله سبحانی پلورالیزم دینی یا کثرت گرایی، آیت الله سبحانی هرمنوتیک، آیت الله سبحانی 🔹حکمت عبادات سرالصلاة ، امام خمینی آداب الصلاة، امام خمینی حکمت عبادات، آیت الله جوادی آملی صهبای حج، آیت الله جوادی آملی رازهای نماز، آیت الله جوادی آملی رسالة فی مقاصد الحج و أسراره، آیت الله سبحانی 🔸 علم شناسی رساله در علم، طباطبایی «معرفت دینی» آیت الله جوادی آملی منزلت عقل در هندسه معرفت دینی، آیت الله جوادی آملی «علوم انسانی و هماهنگی وحی و عقل»، آیت الله جوادی آملی تحقیق در فلسفه علم، علامه جعفری علم و دین در حیات معقول، علامه جعفری علم در خدمت انسان، علامه جعفری بررسی و نقد نظریات دیوید هیوم، علامه جعفری همگرایی دین و دانش، علامه جعفری رابطه علم و دین، آ یت الله مصباح یزدی جستارهایی در فلسفه علوم انسانی، آیت الله مصباح یزدی رابطه علم و دین، علامه حسن زاده آملی 🔹 فلسفه تاریخ فلسفه تاریخ (4 جلد)، استاد مطهری نبرد حق و باطل، استاد مطهری نهضت و انقلاب مهدی موعود از منظر فلسفه تاریخ، استاد مطهری جامعه و تاریخ، استاد مطهری انحطاط و ترقی تمدنها، استاد مطهری جامعه و تاریخ در قرآن، استاد مطهری امید و انتظار، حکومت الهی مهدی در روی زمین، علامه جعفری «آینده جهان از نظر اسلام»، آیت الله جوادی آملی نیروی محرک تاریخ، آیت الله سبحانی فلسفه تاریخ، آیت الله سبحانی 🔸جامعه شناسی / فلسفه اجتماعی روابط اجتماعی در اسلام، علامه طباطبایی اعتباریات، علامه طباطبایی «نهضت آزادی بخش اسلام»، استاد مطهری تکامل اجتماعي، استاد مطهری جامعه و تاریخ، استاد مطهری گریز از ایمان، گریز از عمل، استاد مطهری اسلام و مسئله ملیت، استاد مطهری «نقش دین در تحولات اجتماعی» استاد مطهری جامعه در قرآن، آیت الله جوادی آملی وحدت جوامع در نهج البلاغة، آیت الله جوادی آملی دنیاشناسی و دنیاگرایی در نهج البلاغه، آیت الله جوادی آملی جامعه و تاریخ در قرآن، آیت الله مصباح یزدی طوفان فتنه و کشتی بصیرت، آیت الله مصباح یزدی تهاجم فرهنگى، آیت الله مصباح یزدی «نوبینی و نوگرایی(تجدد) از دیدگاه مولوی»، جعفری 🔹تبیین انقلاب اسلامی و مکتب امام خمینی انقلاب اسلامی از دیدگاه فلسفه تاریخ، استاد مطهری آینده انقلاب اسلامی، استاد مطهری نهضت های اسلامی صد سال اخیر، استاد مطهری بنیان مرصوص، آیت الله جوادی آملی ریشه های انقلاب اسلامی، آیت الله مصباح یزدی انقلاب اسلامی؛ جهشی در تحولات سیاسی تاریخ، آیت‌الله مصباح یزدی سیری در ساحل (شرح بینش و منش حضرت امام خمینی(ره) ، آیت‌الله مصباح یزدی ادامه دارد ..... ایتا https://eitaa.com/hekmat121 بله https://ble.ir/hekmat121
📌کتاب‌شناسی امتداد حکمت و فلسفه در عرصه های علمی و اجتماعی بخش دوم: 🔸سیاست ولایت و زعامت در اسلام، علامه طباطبایی «دولت پوشالی و دست نشانده به نام اسرائیل»، علامه طباطبایی مقدمه ای بر حکومت دینی، استاد مطهری مدينه فاضله اسلامی، استاد مطهری (مفقود) «روابط بین الملل اسلامی» ، استاد مطهری روابط بین الملل در اسلام، آیت الله جوادی آملی ولایت فقیه، ولایت عدالت و فقاهت، آیت الله جوادی آملی مناظره پیرامون ولایت فقیه با دکتر مهدی حائري، آیت الله جوادی آملی سیاست متعالیه در حکمت متعالیه، جوادی آملی «فلسفه و اهداف حکومت اسلامی» آیت الله جوادی آملی «الامامة حافظة حقوق الانسان» آیت الله جوادی آملی «تنبیهات حول ولایة الفقیه»، آیت الله جوادی آملی «حول العناصر الرئیسیة للسیاسة الاسلامية»؛ آیت الله جوادی آملی جنگ و جهاد در قرآن ، آیت الله مصباح یزدی نظریه سیاسی اسلام، مصباح یزدی حقوق و سیاست در قرآن (معارف قرآن 9)، آیت الله مصباح یزدی حکیمانه‌ترین حکومت: کاوشی در نظریه ولایت فقیه، آیت الله مصباح یزدی سلسله مباحث اسلام، سیاست و حكومت (ج 4-1)، آیت الله مصباح یزدی مباحث ولایت فقیه، مصباح یزدی ولایت فقیه و حکومت در اسلام، سید محمد حسین تهرانی حکمت حکومت فقیه، آیت الله حسن ممدوحی کرمانشاهی حكمت اصول سياسي اسلام، علامه جعفري حکومت اسلامی در چشم انداز ما، آیت الله سبحانی آزادی و دین سالاری، آیت الله سبحانی نظام الحکم في الإسلام، آیت الله سبحانی مبانی حکومت اسلامی، آیت الله سبحانی 🔹حقوق شناسی نظام حقوق زن در اسلام. مطهری فلسفه حقوق بشر، آیت الله جوادی آملی حق و تکلیف، آیت الله جوادی آملی «حکمت قانونگذاری و قانون حکیمانه»، آیت الله جوادی آملی «نظام القضاء فی الاسلام»، آیت الله جوادی آملی نظریه حقوقی اسلام، آیت الله مصباح یزدی حقوق و سیاست در قرآن (معارف قرآن 9)، آیت الله مصباح یزدی نگاهی گذرا به حقوق بشر از دیدگاه اسلام، آیت الله مصباح یزدی حقوق جهاني بشر، علامه جعفري «مبانی حقوق بشر در اسلام»، علامه جعفري «حق کرامت انسانی»، علامه جعفری فلسفه اعلی در علم حقوق، دکتر محمد جعفر جعفری لنگرودی تأثیر اراده در حقوق مدنی، دکتر محمد جعفر جعفری لنگرودی طلب و اراده، امام خمینی 🔸معنای زندگی «اصالت وجود و هدف حیات»، علامه طباطبائی «غرض از آفرينش چيست»، علامه طباطبایی هدف زندگی، استاد مطهری خدا در زندگی انسان، استاد مطهری معناي حيات، علامه جعفري حیات معقول، علامه جعفری ایده آل زندگی و زنده گی ایده آلی ، علامه جعفری آفرينش انسان، علامه جعفری «بقا در قرن بیست ویکم، نقد و بررسی بیانیه ونکوو کاناداد»، علامه جعفری 🔹اخلاق شرح جنود عقل و جهل، امام خمینی جهاد اکبر، امام خمینی «رابطه اعتقاد و اخلاق و عمل»، علامه طباطبایی فلسفه اخلاق، استاد مطهری گفتارهایی در اخلاق اسلامی ، استاد مطهری آزادی معنوی، استاد مطهری فلسفه اخلاق ، آیت الله مصباح یزدی نقد مکاتب اخلاقی، آیت الله مصباح یزدی خودشناسى براى خودسازى، آیت الله مصباح یزدی اخلاق در قرآن (معارف قرآن 7)، آیت الله مصباح یزدی انسان‌سازى در قرآن، آیت الله مصباح یزدی دین و آزادى، آیت الله مصباح یزدی اخلاق و مذهب، علامه جعفری وجدان، علامه جعفری عشق در مثنوی، علامه جعفری حسن و قبح عقلی، آیت الله سبحانی نظام اخلاقی اسلام، آیت الله سبحانی اخلاق الهی (حدود ۳۰جلد)، ایت الله حاج آقا مجتبی تهرانی 🔸 تربیت نظام تربیتی اسلام، استاد مطهری حکمتها واندرزها، استاد مطهری فطرت و تربیت، استاد مطهری فلسفه تعلیم و تربیت، مصباح یزدی تعليم و تربيت، علامه جعفري مقالات، آيت الله محمد شجاعي مقالات تربيتي، آیت الله حسن زاده آملی 🔹خانواده و زن مقام و موقعیت زن در اسلام، علامه طباطبایی مسله حجاب، استاد مطهری نطام خانوادگی در اسلام، استاد مطهری اخلاق جنسی در اسلام و غرب، استاد مطهری زن و مسائل قضایی و سیاسی، استاد مطهری خانواده و اخلاق جنسی، استاد مطهری زن در آينه جلال و جمال، آیت الله جوادی آملی زن یا نیمى از پیكر اجتماع، آیت الله مصباح یزدی 🔹اقتصاد شذرات المعارف، آیت الله شاه آبادی شرکت مخمس، آیت الله شاه آبادی «آیا مالکیت امر فطری است»، علامه طباطبایی نظری به نظام اقتصادی اسلام، استاد مطهری مقدمه ای بر اقتصاد تطبیقی (2 جلد)، استاد مطهری 🔸 غرب شناسی پیام به گورباچف، امام خمینی علل گرايش به مادی گری، استاد مطهری نقدی بر مارکسیسم، استاد مطهری فیلسوف نماها، آیت الله مکارم شیرازی سرگذشت اندیشه ها، علامه جعفری نقدى فشرده بر اصول ماركسیسم، آیت الله مصباح یزدی تحلیلی از فلسفه مارکس، آیت الله سبحانی ادامه دارد .... ایتا https://eitaa.com/hekmat121/424 بله https://ble.ir/hekmat121
📌کتاب‌شناسی امتداد حکمت و فلسفه در عرصه های علمی و اجتماعی بخش سوم: 🔹فرهنگ فرهنگ پیرو و فرهنگ پیشرو، علامه جعفری شهید فرهنگ پیشرو انسانیت، علامه جعفری 🔸 محیط زیست اسلام و محیط زیست، آیت الله جوادی آملی 🔹هنر زیبایی در اسلام. علامه جعفری سه شاعر، علامه جعفری موسیقی از دیدگاه فلسفی و روانی، علامه جعفری مجموعه ای از پیام ها و سخنرانی ها پیرامون هنر، جوادی آملی «نقش شاعران متعهد» 🔸فلسفه پزشکی رساله درباره پزشکی، علامه حسن زاده آملی رساله در باب فلسفه تشریح، علامه حسن زاده آملی 🔹مدیریت «رشد اسلامی»، استاد مطهری «مدیریت و رهبری در اسلام»، استاد مطهری پیش نیازهای مدیریت ، آیت الله مصباح یزدی اخلاق کارگزاران در اسلام، آیت الله جوادی آملی 🔸نقد و بررسی برخی از نظریه های علمی: «قرآن و قانون تنازع بقا و انتخاب اصلح»، علامه طباطبایی طرح ژئوم انسانی (شبیه سازی)، علامه جعفری داروینیسم یا تکامل انواع نقد و تحلیل، آیت الله سبحانی در حال تکمیل ... ایتا https://eitaa.com/hekmat121 بله https://ble.ir/hekmat121
📌فلسفه و نیاز به فیلسوف انقلاب، استاد : 🔹هيچ فنى به اندازه فلسفه به تجزيه و تحليلهاى عقلانى نيازمند نيست و فلسفه نيز با هيچ چيز ديگر- به اندازه اين و سر و كار ندارد- و همين امر موجب شده كه مسايل فلسفه بالطبع داراى يك نوع غموض و اعضال بوده باشد- شديد فلسفه به منطق نيز- از همين جا سرچشمه مى‌گيرد 🔸سر و كار داشتن زياد فلسفه با تجزيه و تحليلهاى عقلانى حكما و بالاخص حكماى جديد اروپا را متوجه اين نكته ساخت كه قبل از ورود در حل و فصل و تجزيه و تحليل معضلات فلسفى بايد انسان و افكار و ادراكات و و عقلانى انسان را مورد بررسى و مطالعه قرار داد تا آنجا كه بعضى يكباره معتقد شدند كه فلسفه خود انسان است. 🔹اين توجه توجه بسيار بجا و بموقعى است و ضمنا اهميت شگرف و عظيم منطق را كه بخشى از اين قسمت است روشن مى‌سازد. 🔸... با آنكه دست يافتن به معماهاى فلسفى منتهاى آرزو و غايت اشتياق غريزى انسان است و موفقيت در اين راه اعماق وجدان و بطون ضمير انسان را خرسند مى‌سازد غموض و پيچيدگى طبيعى مسايل فلسفى از يك طرف و جمود و خشكى آنها- يعنى بر كنار بودن آنها از مداخله عواطف و احساسات و سر و كار داشتن با منطق و تعقل محض از طرف ديگر موجب شده كه فلسفه در نظر غالب اشخاص با يك قيافه عبوس و گرفته‌اى جلوه كند. 🔹ولى ترديدى نيست كه سبك نگارش و طرز تفهيم مطالب عامل مهمى براى آسان كردن يا دشوار ساختن مطالب محسوب مى‌شود. 🛑اصول فلسفه و روش رئاليسم، ج‌2، ص: ۵ _۶. ایتا https://eitaa.com/hekmat121 بله https://ble.ir/hekmat121