eitaa logo
امتداد حکمت قرآنی و فلسفه الهی
1.2هزار دنبال‌کننده
458 عکس
127 ویدیو
26 فایل
حکمت قرآنی در اندیشه فیلسوفان انقلاب اسلامی: امام خمینی علامه طباطبایی شهیدان مطهری، بهشتی، صدر آیات علامه جعفری، مصباح یزدی، جوادی آملی و امام خامنه ای https://eitaa.com/Taha_121 نگاشته‌های سید مهدی موسوی طلبه و مدرس فقه واصول-دکتری فلسفه علوم اجتماعی
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 تغییر معنای فیلسوف و علامه (روایتی از شیوه‌ی جدید فیلسوف شدن در ایران) بخش اول... 🔹گاهی برخی از افراد فیلسوف خوانده می‌شوند که حتی یک روز کلاس منطق و فلسفه نرفته‌اند، یک متن فلسفی را کامل نخوانده است و فقط از دانشجویان اقتصاد و جامعه شناسی و یا ریاضی و... چیزهایی شنیده و استفاده کرده است که گاهی حرف‌های منسوخ قرن ۱۹ اروپا است که صورت اسلامی و معنوی به خود گرفته است. هیچ متن فلسفی را تدریس نکرده است و هیچ کتاب و مقاله‌ای ننوشته است. در عین حال با اساس منطق و فلسفه مخالف باشد و آن را کهنه و ناکارآمد بداند، اما با این وجود توسط مریدان خوانده می‌شود و در تبلیغات گسترده‌ی رسانه ای در تلوزيون و منبر و شبکه‌های مجازی و نادره‌ی دهر و مؤسس مکتب فکری نامیده می‌شود که بنیادهای همه‌ی علوم و فناوری‌ها را تغییر داده است. 🔸این طنز تلخی است که متأسفانه بواسطه‌ی فعالیت‌‌های رسانه‌ای و تبلیغاتی بر جامعه‌ی ما تحمیل شده است و نمونه‌هایی از آن را در جناح غرب‌زده و غرب ستیز می‌توان معرفی کرد. 🔹 مانعی هم نیست می‌توان معنای فیلسوف و علامه را تغییر داد و معنای موسعی برای آن در نظر گرفت. همچنان که القاب در طول تاریخ تبدل مفهومی پیدا کرده و معانی جدید به خود گرفته است. مانند ثقة الاسلام، حجت الاسلام، آیت الله که ابتدا فقط بر برخی از نوادر علمی اطلاق می‌شد اما امروز برای طلاب معمولی هم به کار می‌رود. 🔴 ادامه دارد ... نمونه ها در یاداشت های بعدی معرفی می شود. ✅ https://eitaa.com/hekmat121
📌 تغییر معنای فیلسوف و علامه (روایتی از شیوه‌ی جدید فیلسوف شدن در ایران) بخش دوم: نمونه ها: دهها سال است که نظریات پوپر در زمینه‌های سیاسی و اجتماعی کهنه و منسوخ شده و دهها کتاب علیه نظریات او در اروپا نوشته‌اند؛ اما در سالهای اخیر آدمهایی پیدا شدند که با ادعای فهم فلسفی، شروع کردند به ترویج نظریات پوپر! سالهای متمادی است که نظریات حاکم بر مراکز اقتصادی دنیا منسوخ شده و حرفهای جدیدی به بازار آمده است؛ اما عده‌یی هنوز وقتی میخواهند طراحی اقتصادی بکنند، به آن نظریاتِ کهنه‌ی قدیمی نگاه میکنند! اینها دو عیب دارند: یکی این‌که مقلدند، دوم این‌که از تحولات جدید بیخبرند؛ همان متن خارجی را که برای آنها تدریس کرده‌اند، مثل یک کتابِ مقدس در سینه‌ی خود نگه داشته‌اند و امروز به جوانهای ما میدهند. کشور ما مهد فلسفه است، اما برای فهم فلسفه به دیگران مراجعه میکنند! ۱۳۸۳/۰۴/۱۷ بیانات در دیدار دانشجویان و اساتید دانشگاه‌های استان همدان 🔴ادامه دارد... ✅ https://eitaa.com/hekmat121
📌الگوهای کلان تولید علوم انسانی اسلامی در بستر انقلاب اسلامی: ویژه طلاب و دانشجویان مؤلف: سیدمهدی موسوی ناشر: آفتاب توسعه زبان: فارسی رده‌بندی دیویی: 297.485 سال چاپ: 1395 نوبت چاپ: 1 تیراژ: 1000 نسخه تعداد صفحات: 664 توضیح کتاب: علوم انسانی نقش فرهنگ‌سازی، سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و مدیریت اجتماعی را در هر جامعه‌ای به عهده دارد و زمینه‌ساز ساخت الگوها و شاخصه‌های پیشرفت و تعیین‌کننده مسیر تاریخی یک ملت و راه وصول به غایت مطلوب در زندگی است. در کتاب حاضر تلاش شده تا علاوه بر بیان تطورات تاریخی علوم انسانی، در برخی از مقاطع تمدن اسلامی و تمدن غرب، گزارشی از آرا و الگوهای سیزده نفر از اندیشمندان و متفکران مسلمان ایران و جهان اسلام ارائه شود که به نوعی با گفتمان انقلاب اسلامی قرابت دارند https://eitaa.com/hekmat121
📌الگوهای کلان تولید علوم انسانی اسلامی در بستر انقلاب اسلامی سید مهدی موسوی ناشر : آفتاب توسعه این کتاب در 3 بخش به نگارش درآمده است: بخش اول با عنوان «درآمدی بر تطورات علوم انسانی» و بخش دوم «الگوهای کلان در تولید علوم انسانی اسلامی در ایران و بخش سوم «الگوهای مهم جهان اسلام در تولید علوم انسانی اسلامی». 🔹بخش اول این کتاب با عنوان «درآمدی برتطورات علوم انسانی» شامل دو فصل است که مولف در فصل اول با موضوع «تطورات علوم انسانی در تمدن اسلامی و امتداد آن در انقلاب اسلامی» به مضامینی همچون، جایگاه و مفهوم علوم انسانی در تمدن اسلامی و انقلاب اسلامی محصول علوم انسانی اسلامی پرداخته است. در فصل دوم از بخش اول این کتاب، موضوع «تطورات علوم انسانی در تمدن مدرن غرب» مطرح شده است. 🔸بخش دوم، شامل ۱۰ فصل با موضوعاتی همچون: ✔️بنیان های تولید علوم انسانی از منظر امام خمینی(ره)، ✔️نقشه راه دستیابی به علوم انسانی اسلامی از منظر مقام معظم رهبری، ✔️بسترسازی فلسفی و قرآنی علامه طباطبایی جهت تولید علوم انسانی اسلامی، ✔️گام های اساسی در مسیر تولید علوم انسانی اسلامی در اندیشه شهید مطهری، ✔️علوم انسانی در پرتو مکتب اسلام از منظر شهید آیت الله صدر، ✔️ امکان علوم انسانی اسلامی در بستر حیات معقول از منظر علامه جعفری، ✔️تولید علوم انسانی در پرتو نظریه علم دینی آیت الله جوادی آملی، ✔️روند اسلامی سازی علوم انسانی از منظر علامه آیت الله مصباح یزدی، ✔️اجتهاد عام به مثابه روش علوم انسانی اسلامی از منظر آیت الله علی عابدی شاهرودی، ✔️منطق تولید علوم انسانی اسلامی در نگاه حجت الاسلام حسینی شیرازی. 🔸و در بخش پایانی(بخش سوم) در دو فصل با عناوین «بایسته های اسلامی سازی علوم انسانی از منظر سید محمد نقیب العطاس» و «جغرافیای اسلامی سازی معرفت در نگرش طه جابر العوانی» تهیه و تنظیم شده است. در پایان کتاب مولف، جمع بندی و سخن پایانی خود از الگوهای کلان تولید علوم انسانی اسلامی در بستر انقلاب اسلامی را ارائه کرده است https://eitaa.com/hekmat121
🔹جناب برادر انقلابی و دغدغه مند، آقای سیدمهدی موسوی، بحق برای تراث علوم اسلامی دل می سوزاند، اما از آنجا که، پرمطالعه است و فرصت چندانی برای تعمق و تدقیق پیدا نکرده، فلذا با عبور از سطح نظریات و رویکردها، به گزارشی سطحی از آنها اکتفا می‌کند. 🔹در این جلسات، به گزارش دیدگاه فرهنگستان پرداخته، اما هرکسی که چند جلسه‌ای در طرح عمومی فرهنگستان شرکت کرده باشد یا اینکه متنی از متون این مجموعه را خوانده باشد، با تعجب به این گزارش خواهد نگریست. 🔹بارها خدمت ایشان عرض شد که، در هر مجموعه‌ای که حضرتعالی پیشنهاد میکنید، برای گفتگوی علمی پیرامون دیدگاه فرهنگستان حاضریم، اما مع الاسف از گفتگوی علمی فرار می‌کنند.
قبلا شیوه و اخلاق دعوت این نویسنده‌ی محترم در این کانال منتشر شد. ⏏⏏⏏ میدان اندیشه، میدان توهین و رجز خوانی نیست. مقام نقد است و سنجش. نقد مکتوب را مکتوب جواب می‌دهند و در پاسخ به کتاب ۶۵۰ صفحه‌ای (الگوهای کلان علوم انسانی اسلامی) حداقل ۶۵ صفحه باید نوشت. دوستان عزیز به فصل دهم از بخش دوم کتاب الگوهای کلان علوم انسانی اسلامی مراجعه کنند و نسبت به آن ۶۰ صفحه حداقل ۶ صفحه نقد مکتوب بنویسند. با تشکر
📌ضرورت آشنایی حوزه و طلاب با آثار فکری و اندیشه های غرب 🎤حکیم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله العظمی خامنه ای: 🔸حوزه باید از پیشرفتهای جهانی - در همه‌ی مسائلی که به علوم اسلامی ارتباط پیدا میکند - مطلع بشود و خود را با آنها هماهنگ کند. مثلاً امروز در باب جامعه‌شناسی، مفاهیم جدیدی مطرح میشود که این مفاهیم، با حوزه‌ی کار علمای دین ارتباط پیدا میکند. فرض کنید مفاهیم جامعه‌شناسی یا تاریخی مارکس در داخل اجتماعات می‌آید و وسیله‌یی برای القای تفکرات ماتریالیستی و فلسفی مارکس میشود. مباحث اجتماعی یا اقتصادی مارکس، با مسائل فلسفی مارکس از هم جدا هستند. اگرچه اینها را به هم زنجیر و قفل کرده و ارتباط داده است، لیکن مقوله‌های جدایی هستند. ماتریالیسم یک مقوله است، سوسیالیسم علمی در باب اقتصاد یک مقوله‌ی دیگر است. یا طبقات اجتماعی، آن‌طوری که مارکس در تحول تاریخی - که همان مبنای سوسیالیسم علمی است - ترسیم میکند، یک حرف دیگر است؛ اما همان مسائل اقتصادی و همان مفاهیم اجتماعی میآیند در ذهن فلسفی مخاطبان خودشان اثر میگذارند؛ آن وقت حوزه‌ی علمیه برای مقابله‌ی با ماتریالیسم، این دفعه شروع به تلاش و راه رفتن میکند! 🔹چرا ما از اول متوجه نباشیم که چه چیزی دارد در دنیا فراهم و فرآورده میشود، تا به افکار بشر داده بشود، تا خودمان را از ریشه آماده کنیم؟ بنشینیم تا صد سال بعد از مرگ مارکس، که افکار او همه جا منتشر شد و وارد کشور ما گردید و چهار نفر از بچه‌های ما رفتند توده‌یی یا مارکسیست شدند و خدا را انکار کردند، آن وقت تازه به این فکر بیفتیم که حالا مثلاً علیه بیدینی و بیخدایی آنها کتاب بنویسیم! این درست است؟ راهش این است؟ یا نه، اگر از همان وقتی که تفکرات اقتصادی یا اجتماعی مارکسیسم یا هر مکتب دیگری داشت ریشه میگرفت و جوانه میزد - من به عنوان مثال مارکسیسم را میگویم، که حالا امروز در دنیا دیگر از مارکسیسم تقریباً خبری نیست؛ امروز باز چیزهای دیگری هست - چنانچه حوزه‌های علمیه متوجه بودند و خودشان را هماهنگ میکردند و پیش می‌بردند، میتوانستند بموقع و بجا آن افکار صحیح اسلامی را بدهند و نگذارند که در موضع تدافعی قرار بگیرند؛ همیشه موضع تهاجمی و تبیینی داشته باشند. پس، بایستی خودشان را با افکاری که به نحوی با مسائل اسلامی ارتباط پیدا میکند، هماهنگ نمایند. 🔸 منطق دیالکتیکی مدتها در دنیا پیش آمده بود، هگلی پیدا شده بود و دیالکتیکی درست کرده بود؛ در همه‌ی عالم هم پخش شده بود و یواش‌یواش آمده بود و منطق شکلی و صوری را که پایه‌ی استدلالهای ماست، مورد تعرض قرار داده بود؛ ما تازه به فکر افتادیم که بیاییم دیالکتیک را خراب یا ردش بکنیم! این‌گونه برخورد با قضایا، برخورد انفعالی است. بایستی با تحولات جهانی آشنا بود، تا برخورد انفعالی پیش نیاید؛ بلکه برخورد فعال پیش بیاید. بیانات در آغاز درس خارج فقه‌ - 1370/06/31 https://eitaa.com/hekmat121
📌فلسفه علم دینی است 🔹فلسفه را باید به عنوان یک علم دینىِ محض به حساب آورد. ✍ بیانات آیت‌الله العظمی خامنه‌ای دیدار اعضای مجمع عالی حکمت اسلامی - 1391/11/23 https://eitaa.com/hekmat121
📌 امام خمینی چکیده و زبده فلسفه ملاصدرا 🔸امام (رضوان اللَّه علیه) چکیده و زبده‌ی مکتب ملاصدراست؛ نه فقط در زمینه‌ی فلسفی‌اش، در زمینه‌ی عرفانی هم همینجور است. ✍‌بیانات آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در دیدار جمعی از اساتید و فضلا و مبلّغان و پژوهشگران حوزه‌های علمیه کشور 8 / 9/ 1386. https://eitaa.com/hekmat121
📌سلام فرمانده و راهبرد حضور تمدنی 🔹سرود سلام فرمانده و ترجمه های مختلف آن به زبان‌های مختلف، پیام های مختلفی دارد که یکی از آنها پی بردن به شیوه های نوین حضور تمدنی و گسترش فرهنگ اسلامی است. 🔸از سویی توجه به فرهنگ مهدویت و مقاومت و از سوی دیگر زبان ساده و معصومانه کودکی در قالب سرود از جمله ویژگی‌های این اثر هنری است که توانست در میان ملتها جاگیر شود. 🔹 سلام فرمانده یک سرود تنها نیست بلکه نمادی از حکمت انقلاب اسلامی و فرهنگ متعالی برآمده از آن است که سالیان متمادی متفکران و اندیشمندان انقلاب اسلامی به صورتبندی آن پرداخته اند و توسط امام خمینی و امام خامنه‌ای به یک گفتمان تبدیل شده است و توسط مجاهدان جبهه مقاومت، به عنوان الگوی موفق عملیاتی معرفی شده است. امروز سلام فرمانده با این عقبه تئوریک و زمینه فرهنگی توانست مرزهای جغرافیایی را در نوردد و نمادی از آن فرهنگ و عمل باشد. 🔸 ندیدن این عقبه تئوریک و عدم توجه به حکمت انقلاب اسلامی، موجب می شود که نتوان تحلیلی واقع بینانه از موفقیت سلام فرمانده داشت و صرفا آن را در سطح یک سرود و شعر و آهنگ فهم کرد و به تحلیل نشست. در این صورت، نقدهای هنری برجسته می شود که شاید بسیاری هم وارد باشد. 🔹اما آنچه سلام فرمانده را از سایر آثار همانند متمایز کرد تجلّی فرهنگ متعالی انقلاب اسلامی با محوریت گفتگو با امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) در زبانی ساده و سرشار از احساسات پاک آن هم از زبان کودکان و نوجوانانی است که آینده متعلق به آنهاست. 🔸 لذا می توان آنرا نمونه یک اثر تمدنی دانست. اثری است که اولا قابلیت درنوردیدن مرزهای جغرافیایی را داشته باشد و پیامی نو را به ملتها منتقل کند و ثانیا از آنچنان عمق معنایی برخوردار باشد که قابلیت انعطاف محتوایی با اقتضائات فرهنگی، زبانی و سیاسی جوامع مختلف را داشته باشد و لازمه آن امکان شکل گیری جهش‌های مضمونی در چارچوب شبکه مفهومی و نظام معنایی بنیادین آن است به نحوی که اصل پیام محفوظ باشد. 🔹 سلام فرمانده نمونه یک اثر تمدنی است چراکه آغازی بر یک جریان پاک و طيب و خودجوش انقلابی است که خود مسیرش را در داخل و خارج پیدا کرد و به سرعت نسخه های متنوع آن بدون هرگونه دخالت دولت‌ها در میان ملت ها تولید شد. نکته جالب توجه دیگر، جهش های مضمونی آن در نسخه های ملت‌های دیگر است که کاملا موجب سازگاری آن سرود با فرهنگها و اقتضائات زبانی و سیاسی ملتهاست. ارتقا به یکی از جهش‌های محتوایی این اثر است که در آینده جهش های دیگری را هم در پی خواهد داشت. ✍ سید مهدی موسوی ❇️ کانال https://eitaa.com/hekmat121
📌پرفکرترین انقلاب (درآمدی بر جبهه فکری انقلاب اسلامی) 🔹انقلاب اسلامی ملت ایران محصول تلاش گسترده فکری و فلسفی بود و به یقین می توان اذعان کرد که برای هیچ انقلابی پیش از پیروزی در طول تاریخ به اندازه انقلاب اسلامی کار فکری و فلسفی نشده است. 🔸انقلاب اسلامی محصول مجموعه ای از تلاش های نظری و فکری است که از سالیان دور توسط متفکران بزرگ و اندیشمندان مسلمان در جلسات خصوصی و مجامع علمی و منابر عمومی مطرح شده است و در این راستا طرح‌ها، راهبردها، پیشنهادات مختلفی ارائه شد که زمینه ساز رشد و تعالی جامعه ایرانی و همبستگی کنشگران انقلابی شد. 🔹این طرح‌ها و برنامه‌های نظری و فلسفی شباهت‌ها و تمایزهایی‌ هم با هم داشتند هر کدام افق‌ها و راهبردهای مختلفی را پیشنهاد می‌کردند اما آنچه مهم بود این است که یک نهضت فکری و فلسفی در جامعه شکل گرفت و از طریق رسانه‌ها و منابر به اطلاع عموم می رسید. و فیلسوفان انقلاب_اسلامی متفکران : (ره) https://eitaa.com/hekmat121