eitaa logo
امتداد حکمت قرآنی و فلسفه الهی
1.2هزار دنبال‌کننده
463 عکس
131 ویدیو
26 فایل
حکمت قرآنی در اندیشه فیلسوفان انقلاب اسلامی: امام خمینی علامه طباطبایی شهیدان مطهری، بهشتی، صدر آیات علامه جعفری، مصباح یزدی، جوادی آملی و امام خامنه ای https://eitaa.com/Taha_121 نگاشته‌های سید مهدی موسوی طلبه و مدرس فقه واصول-دکتری فلسفه علوم اجتماعی
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 شناخت صحیح غرب و نفی سلطه طلبی ✍آیت الله العظمی خامنه‌ای: 🔸نفی غرب، به هیچ‌وجه به معنی نفی فنآوری و علم و پیشرفت و تجربه‌های غرب نیست و هیچ چنین کاری را نمیکند. 🔹نفی غرب، به معنای نفی سلطه غرب است که هم سلطه سیاسی مورد نظر است، هم سلطه اقتصادی و هم سلطه فرهنگی. من در این فرصت اندک، در زمینه سلطه فرهنگىِ غرب چند جمله میگویم، شاید ان‌شاءاللَّه برای شما مفید باشد. 🔹ببینید؛ فرهنگ غرب، از زیباییها و زشتیهاست. هیچ کس نمیتواند بگوید فرهنگ غرب یکسره زشت است؛ نه، مثل هر فرهنگ دیگری، حتماً زیباییهایی هم دارد. هیچ کس با هیچ فرهنگ بیگانه‌ای این‌گونه برخورد نمیکند که بگوید که ما درِ خانه‌مان را صددرصد روی این فرهنگ ببندیم؛ نه. فرهنگ غرب، مثل فرهنگ شرق، مثل فرهنگ هرجای دیگر دنیا، یک فرهنگ است که مجموعه‌ای از خوبیها و بدیهاست. 🔸یک ملت و یک مجموعه ، آن خوبیها را میگیرد، به فرهنگ خودش میافزاید، فرهنگ خودش را غنی میسازد و آن بدیها را رد میکند. همان‌طور که گفتم، در این زمینه، بین فرهنگ اروپایی، غرب، امریکایی، امریکایلاتین، آفریقا و ژاپن فرقی نیست و هیچ تفاوتی ندارد و در این حکمی که میگویم، همه یکسان هستند. 🔹ما در مقابل هر فرهنگی که قرار میگیریم، به‌طور طبیعی تا آن جایی که میتوانیم، باید آن را بگیریم و چیزهایی که مناسب ما نیست - بد و مضرّ است - و با چیزهایی که به نظر ما خوب است، منافات دارد، آن را رد کنیم. این است. 🔸 منتها در زمینه فرهنگ غربی نکته مهمّی وجود دارد که من دلم میخواهد شما جوانان به این نکته توجّه کنید. فرهنگ غرب - یعنی فرهنگ اروپاییها - عیبی دارد که فرهنگ‌های دیگر، تا آن جایی که ما میشناسیم، آن عیب را ندارند، و آن «سلطه‌طلبی» است. ۱۳۷۷/۱۱/۱۳ بیانات در جلسه پرسش و پاسخ با جوانان در دومین روز از دهه فجر •┈┈••✾••┈┈• ❇️ https://eitaa.com/hekmat121/1772
📌 آفت شتابزدگی در تحصیل و نگارش 🔹برخی از طلاب و دانشجویان جوان و دغدغه‌مند، با شرکت در چند جلسه کلاس فلسفه اسلامی و شنیدن چند جمله از فلسفه‌ی غرب و نحله‌های مختلف آن، به سرعت احساس استغنا می‌کنند و دست به قلم می‌شوند و به تحلیل و بررسی مکاتب و کشف روابط می‌پردازند و نهایتا در یک یادداشت ۱۰۰۰ کلمه‌ای یکی را تأیید و دیگر مکاتب را نفی می‌کنند و یا مدعی جمع میان چند مکتب فلسفی می‌شوند. گاه خود را علمدار مبارزه با التقاط و انحراف می‌پندارند و گاه بر نظریه‌پردازی در علوم انسانی اصرار دارند و دم و دستگاهی راه می‌اندازند. 🔸 عموم این افراد، محضر استادان عمیق و دقیق حوزه و دانشگاه را به معنای واقعی درک نکرده‌اند و روی آثار یک فیلسوف و متفکر اصیل، تمرکز نکرده و به یک نظام فکری منسجم و مستدل دست نیافته‌اند. بلکه در جلسات کسانی شرکت کرده‌اند که تخصص لازم را یا ندارند و یا وارد حوزه‌های غیرتخصصی می‌شوند و می‌خواهند شرق و غرب عالم را در یک یا چند جلسه به هم ربط دهند و نسبت به آنها حکم صادر کنند. 🔹 عموم این استادان کمتر طلاب خود را به مطالعه‌ی عمیق آثار متفکران و فیلسوفان دعوت می‌کنند و کمتر آنها را از شتابزدگی، پرگویی و ادعاهای بزرگ باز می‌دارند. بلکه آنها را به خود دعوت می‌کنند و غیرمستقیم، چهره‌ای استثنایی، نابغه، علامه، کامل، استاد و مرشد برای شاگردان می‌سازند و آنها را مرید و شیفته‌ی خود می‌سازند. 🔸 این رویه، موجب شده است تا استعدادهای فراوان و طلاب و دانشجویانی که هر کدام می‌توانند نوید بخش آینده‌ی بهتر باشند گرفتار شتابزدگی و پرگویی شوند و ادعاهای عجیب و غریبی در حوزه فلسفه و علم مطرح سازند که به همان میزان که برای خودشان جذاب و نوآورانه جلوه می‌کند نزد دیگران متوهمانه و ناشیانه خوانده می‌شود. 🔹 بزرگان حکمت و تفکر فرموده‌اند که استادان فلسفه و تفکر باید تا می‌توانند بر عمق و دقت طلاب و شاگردان خود بیافزایند و آنها را به‌گونه‌ای راهنمایی کنند که بر متون، آثار و اندیشه‌های حداقل یک حکیم و متفکر مسلمان احاطه پیدا کنند و به نظام فکری آن مسلط شوند. این استادان موظف هستند که طلاب را به مطالعه آثار عمیق و دقت در اظهار نظرها دعوت کنند و از شتابزدگی در تحصیل و از پرگویی و حرف‌های بی‌حساب و کتاب در تحقیق باز دارند. 🔸 ما امروز به طلاب و فضلایی نیاز داریم که حداقل به آرا و اندیشه‌های یکی از و جامع انقلاب اسلامی به معنای واقعی و به حمل شایع مسلط باشد و ده‌ها مقاله‌ی علمی و پژوهشی در اطراف اندیشه آن متفکران منتخب بنویسد و خود را به استادان حکمت و فلسفه عرضه کند تا اشکالات و نواقص او را متذکر شوند. در این صورت است که طلاب دغدغه‌مند از این منظر می‌توانند به مطالعه و تحقیق در فلسفه‌های غربی ورود کنند و با عمق و دقت و به صورت تدریجی و مسئله‌محور در حاشیه‌ی حکمت و فلسفه غرب و اندیشه‌ی بزرگان، مطالبی را بنویسند تا تمرینی انجام داده باشند و به ضعف‌های خود پی ببرند «تا پخته شود خامی» و «محصول دهد روزی» که وقت آنها فرا می‌رسد. ان‌شاءالله 🔹 برخی از اساتید برجسته حکمت بارها فرموده‌اند: هر طلبه و دانشجوی علاقه‌مند به حکمت و فلسفه و دغدغه‌مند نسبت به نقد فلسفه غرب، حتما باید چند استاد مختلف با گرایشهای فکری و توانایی‌های متنوع را درک کند و با سبک و روش هریک از آن استادان آشنا شود و از منظر آنها بتواند مسایل فلسفی را فهم و وقایع و رخدادهای اجتماعی را تحلیل و بررسی کند. چرا که درک استادان مختلف، موجب بالندگی فکری و مشاهده حیثیت های گوناگون مسائل و پدیده‌ها می‌شود و جلوی حب و شیفتگی افراطی نسبت به یک استاد و همچنین تک‌بعدی شدن ذهن و تک ساحتی شدن شخصیت انسان را می‌گیرد. •┈┈••✾••┈┈• ❇️ https://eitaa.com/hekmat121/1774
📌 حد شناسی در تحقیق و پژوهش 🔹یکی از مشکلات تحقیق و پژوهش برخی از طلاب و دانشجویان دغدغه‌مند ورود به عرصه‌هایی است که تحصیل کافی و مطالعه‌ی انبوه در آن عرصه نداشته‌اند و بیشتر به گفته‌های دیگران و شنیده‌ها خود تکیه دارند ولی در عین حال ادعای فهم جامع و نوآورانه در آن عرصه‌ها دارند. 🔸 صرف ورود به عرصه‌های نوپدید و جدید امر ممدوحی است اما می‌بایست به این نکته توجه کرد که در چنین اموری حتما باید به متخصص واقعی (و نه خود متخصص پندارها) این عرصه‌ها مراجعه کرد و از آثار متفکران و نویسندگان برجسته‌ی آن استفاده کرد و با استناد دهی صحیح و درست (نه صوری و دروغین)، به نقل و تحلیل نظرات آنها پرداخت. در این صورت خواننده‌ی فهیم و متفکر می‌تواند به اینگونه نوشته‌ها اعتماد کند و از آن بهره‌ای ببرد. 🔹 این مهم، محصول صفت اخلاقی و عدم تعدّی از حدود معرفتی و قلمرو دانشی خویش است. اميرالمؤمنين امام علي (عليه السلام) به زیبایی تمام فرمودند: «رَحِمَ اللّه ُ امرَءً عَرَفَ قَدرَهُ وَ لَم يَتَعَدَّ طَورَهُ؛ خداوند ، رحمت كند مردى را كه قدر خويش را بشناسد و از حدّ خود درنگذرد!» 🔸 انسان حدشناس، به قلمروهای معرفتی و تخصص‌های علمی احترام می‌گذارد و همواره به متخصصان و دانشمندان برجسته هر عرصه‌ی علمی مراجعه می‌کند و همواره تلاش می‌کند با مطالعه‌ی عمیق و تحصیل طولانی مدت، از محضر استادان مختلف با رویکردهای متنوع بهره‌مند شود. 🔹 انسان حدشناس، به راحتی درباره هر امری نمی‌نویسد و اگر هم دست به قلم برد در حوزه تخصصی و مطالعاتی خود می‌نویسد و به بزرگان علم و دانش ارجاع‌های واقعی و درست می‌دهد و نشان می‌دهد که این سخن او ریشه در کدام کتاب و نظام فکری دارد چون می‌داند که علم در خلأ به وجود نمی‌آید و به راحتی حرف نو به چنگ هرکسی در نمی‌آید، می‌داند که آنچه امروز نوشته است به تفصیل و یا اجمال از دیگران یاد گرفته و صرفا آنها را بازگویی می‌کند. 🔸 انسان حدشناس، خود را در معرض نقد و انتقاد استادان قرار می‌دهد و از نقد و اعتراض آنها استقبال می‌کند و آن را بزرگترین برای خود می‌داند. هیچ گاه با حب و بغض به نقد نمی‌نگرد. از نقد و اعتراض، عصبانی و رنجیده‌خاطر نمی‌شود و به استاد منتقد، توهین نمی‌کند. بلکه در اطراف آن نقد و انتقاد می‌اندیشد برای آن محمل صحیح می‌یابد و سعی می‌کند آن نقص را برطرف کند و بر عمق و دایره‌ی مطالعه و تحقیق خود بیافزاید. •┈┈••✾••┈┈• ❇️ https://eitaa.com/hekmat121/1775
آیت الله مصباح می فرمایند آنقدر طلبه کار واجب دارد که حج باید یک بار برون و آن هم واجب. زائد بر آن حرام است زیرا انسان را از کار طلبگی اش بازمی دارد. درس اسفار استاد آیت الله فیاضی 82/07/0 •┈┈••✾••┈┈• ❇️ https://eitaa.com/hekmat121/1776
📌تنها آرزوی شهید چترباز ارتش من در این ساعت از خدای بزرگ می‌خواهم که به من توفیق دهد تا در جبهه‌های خارج از کشور بر علیه استکبار جهان آمریکا و در خاک بجنگم تنها آرزوی من این است. والسلام بهمن خانجانی ۶۲/۴/۲۷ اهل رشت استان گیلان •┈┈••✾••┈┈• ❇️ https://eitaa.com/hekmat121/1777
📌 کتابهای بنیادین انقلاب اسلامی 🔸پرسش: سلام مجدد و تشکر با توجه به سوابق طرح شهید مطهری و طرح جامع اندیشه و ... لطفا ۱۰ کتاب را نام ببرید که مجموعه آنها حاوی گفتمان انقلاب اسلامی باشد و بتوان با انها بسته ای را برای علاقه‌مندان به انقلاب در خارج کشور تهیه کرد 🔹 پاسخ: سلام علیکم به نظر می‌رسد که این کتابها و منابع می‌تواند معرّف بنیان‌های فکری انقلاب اسلامی باشد: الف: کتابها ۱. نهضت‌های اسلامی در صدساله اخیر ، شهید مطهری؛ ۲. مقدمه‌ای بر جهان‌بینی اسلامی ، شهید مطهری؛ ۳. طرح کلی اندیشه‌ اسلامی در قرآن، آیت الله خامنه‌ای؛ ۴. روح توحید نفی عبودیت غیر خدا، آیت الله خامنه‌ای ؛ ۵. ولایت فقیه، امام خمینی؛ ۶. شرح جنود عقل و جهل، امام خمینی؛ ۷. شناخت اسلام، شهید بهشتی و شهید باهنر؛ ۸. اسلام راهبر زندگی، شهید سید محمد باقر صدر؛ ۹. بیانیه حزب جمهوری اسلامی ایران، شهید بهشتی، شهید باهنر، آیت الله خامنه‌ای؛ ۱۰. قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران. ب: سخنرانی‌ها و پیام‌های جامع ۱. سخنرانی آقا در مجمع عمومی سازمان ملل ۱۳۶۵ ۲. نامه امام خمینی به گورباچف ۱۳۶۷. ۳. پیام آیت الله خامنه‌ای در اولین سالگرد رحلت امام خمینی ، خرداد ۱۳۶۹ ۴. دو نامه‌ی آیت الله خامنه‌ای به جوانان اروپایی؛ ۵. بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی ، آیت الله خامنه ای، ۱۳۹۷. •┈┈••✾••┈┈• ❇️ https://eitaa.com/hekmat121/1778
📌 روشنفکر متعهد [نامه جلال آل احمد به امام خمینی از مکه؛ روز شنبه ] 🔸️آية‌اللها وقتی خبر خوش آزادی آن حضرت تهران را به شادی واداشت، فقرا منتظر الپرواز (!) بودند به سمت بیت‌الله، این است که فرصت دست‌بوسی مجدد نشد. 🔹️گویا فقط دو سال است که به درین ولایت حق تدریس و تعلیم داده‌اند. پیش از آن حق نداشته‌اند. 🔸️دیگر اینکه را در تهران قصد تجدید چاپ کرده بودم با اصلاحات فراوان، زیر چاپ جمعش کردند و ناشر محترم متضرر شد. فدای سر شما. دیگر اینکه طرح دیگری در دست داشتم که تمام شد و آمدم، درباره نقش میان روحانیت و سلطنت، و توضیح این‌که چرا این حضرات همیشه در آخرین دقایق طرف سلطنت را گرفته‌اند و نمی‌بایست. اگر عمری بود و برگشتیم، تمامش خواهم کرد و به حضرت‌تان خواهم فرستاد. علل تاریخی و روحی قضیه را گمان می‌کنم نشان داده باشم. مقدماتش در غرب‌زدگی ناقص چاپ اول آمده، دیگر اینکه امیدوارم موفق باشید. والسلام . 🔹️پانوشت: همچنان‌که آن بار در خدمت‌تان به عرض رساندم، فقیر گوش به زنگ هر امر و فرمانی است که از دستش برآید. دیده شد که گاهی اعلامیه‌ها و نشریاتی به اسم و عنوان حضرات در می‌آمد که شایستگی و وقار نداشت. نشانی فقیر را هم حضرت می‌داند و هم این‌جا می‌نویسم: تجریش، آخر کوچه فردوسی. والسلام». 🔺️مأمور در ذیل نامه چنین می‌نویسد: این نامه از مدارک مکشوفه از منزل به دست آمده در پرونده جلال آل احمد بایگانی شود. 🔗به نقل از تاریخ شفاهی قم •┈┈••✾••┈┈• ❇️ https://eitaa.com/hekmat121/1780
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 پیام عجل الله فرجه جریان ملاقات امام زمان علیه السلام با یکی از علما به نقل از مرحوم آیت الله مصباح یزدی و دستور حضرت به نشر معارف اهل‌بیت علیهم السلام به زبان‌های مختلف •┈┈••✾••┈┈• ❇️ https://eitaa.com/hekmat121/1781
📌ترفندی برای نفوذ مهمترین و کارامدترین شگرد مرموزانه برای نفوذ در یک جریان اجتماعی، تغییر دستگاه محاسباتی آن جریان است. بهترین راه برای تغییر این دستگاه محاسباتی، برجسته‌کردن افرادی به عنوان متفکر و شخصیت راهبردی در آن جریان است؛ افرادی که بتوانند مسیر آن جریان اجتماعی و سیاسی را تغییر دهند و اهداف اصلی و نظام اولویت‌های آن را عوض کند و اهداف و مسایل دیگری را برخلاف نظر پایه‌گذاران برجسته سازند تا آن افراد در نقش متفکر و سخنگو و ... امکانات جریانی را به خدمت بگیرند و از مسیر عاقلانه و درست دور کنند. •┈┈••✾••┈┈• ❇️ https://eitaa.com/hekmat121/1782
چه خوب است دانشگاه‌های ایران هم به نشان همبستگی با دانشجویان دانشگاه‌های غربی در شنبه و یک شنبه اجتماعاتی داشته باشند. تا از بازداشت‌شدگان و مردم غزه حمایت کنند. •┈┈••✾••┈┈• ❇️ https://eitaa.com/hekmat121/1783