eitaa logo
امتداد حکمت قرآنی و فلسفه الهی
1.4هزار دنبال‌کننده
530 عکس
151 ویدیو
26 فایل
حکمت قرآنی در اندیشه فیلسوفان انقلاب اسلامی: امام خمینی علامه طباطبایی شهیدان مطهری، بهشتی، صدر آیات علامه جعفری، مصباح یزدی، جوادی آملی و امام خامنه ای
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▫️رهبر انقلاب اسلامی در دیدار دست‌اندرکاران همایش (نکوداشت مرحوم آیت الله ): «دعوت جوانان به و توجه حوزه‌های علمیه به علوم عقلی و بویژه بسیار مهم است.» •┈┈••✾••┈┈• ❇️ https://eitaa.com/hekmat121/2083
📌 تشکیک انقلابی‌گری (درآمدی بر منطق نقادی فکر و عملکرد کنشگران انقلابی) 🔹 یک واقعیت اجتماعی است که از سطوح مختلفی برخوردار است. همچنین نیز حقیقتی مشکک و ذومراتب است و افراد با توجه به نسبتی که با سطوح مختلفِ واقعیت انقلاب برقرار می‌کنند به این وصف متصف می‌شوند. از این‌رو، به راحتی نمی‌توان کسی را از جرگه‌ی انقلاب خارج دانست و به حذف آن پرداخت. اصلا متهم کردن ساده و سطحی افراد درون جامعه‌ی انقلابی به ضد انقلاب، معلول نشناختن حقیقت ساری و جاری انقلاب و منطق تحول اجتماعی است. 🔸براساس عقلانیت انقلاب اسلامی، انقلاب اسلامی یک حقیقت متعالی است که محصول و ملت ایران است و این تحول از سطوح مختلف معرفتی و عملی برخوردار است که مهمترین سطح آن، اعتقاد به حاکمیت اسلام و نفی سلطه‌ی استکبار جهانی است. هر کس که به این اصل مهم معتقد باشد بدون تردید از سطح متعالی برخوردار است. حتی اگر کسی این سطح از ادراک و بینش را هم نداشته باشد اما با حضور و مشارکت صادقانه‌ای خود در عرصه‌های اقتصادی، فکری و اجتماعی، موجبات اعتلا و پیشرفت جامعه را فراهم کند در جرگه‌ی انقلابیون قرار دارد. لذا به راحتی نمی‌توان عموم افراد ملت و مشارکت‌جویان اجتماعی را به غیرانقلابی و ضدانقلابی متهم نمود. بلکه اصل کلی این است: هرکسی که در جامعه‌ای اسلامی حضور و مشارکت دارد و مشغول به کاری و انجام خدمتی است و آگاهانه ضربه‌ی کاری به نظم اجتماعی نمی‌زند او در دایره‌ی حقیقت تشکیکی انقلاب قرار دارد و در درجاتی از انقلابی‌گری قرار می‌گیرد. امام خمینی: «‏‏هر مسلمانی که موازین و اصول اسلام را پذیرفته است و در اعمال و رفتار از انضباط دقیق‏‎ ‎‏شیعی برخوردار است یک عضو از اعضای حزب الله است؛ و تمامی دستورات این‏‎ ‎‏حزب و خط مشی آن را قرآن و اسلام بیان کرده است. این حزب غیر از حزبهای متداول‏‎ ‎‏امروز دنیاست. امروز تمام مردم ایران ـ در هر سِنی که هستند ـ از زن و مرد که با شعارهای‏‎ ‎‏اسلامی مبارزه می کنند جزء حزب الله هستند.» صحیفه امام ج۵ ص۴۰۸. 🔹 بر این اساس، آنان‌که به بسط عقلانیت و معنویت و عدالت در جامعه اسلامی مشغولند و مردم را به آینده‌ی کشور امیدوار و به اسلام و مکتب اهلبیت (علیهم‌السلام) مومن می‌کنند نقش مهمی در اعتلای انقلاب اسلامی و جامعه‌ای اسلامی دارند حتی اگر نقدی هم به روندهای سیاسی و یا اندیشه‌های مستقر در نظام سیاسی ایران داشته باشند. این افراد به میزان گسترش عقلانیت، معنویت و عدالت، در جرگه‌ی انقلابیون قرار دارند که لازم است جایگاه و نقش آنها مشخص شود. 🔸 به نظر می‌رسد که مهم این است، افراد در سطح و جایگاهی که هستند و با توجه به نقشی که بر عهده گرفته‌اند در چارچوب انقلاب و انقلابی‌گری فهم شوند و براساس همان جایگاه تأیید یا نقد شوند. توضیح اینکه، انقلابی بودن سلسله مراتب و درجاتی دارد و نباید همه را در یک مرتبه و درجه قرار داد بلکه لازم است ابتدا طرحی نظری از جایگاه‌ها و درجات کنش‌گری کنشگران فکری و فرهنگی و یا سیاسی و اجتماعی مشخص شود و سپس اندیشه و کنش افراد براساس آن درجات و جایگاه‌ها تحلیل و بررسی شود. 🔹شاید مشکل امروز جامعه‌ی ما این است که بدون داشتن چنین طرح و الگویی، افراد به صورت هم‌عرض قرار می‌گیرند - به طور مثال هر صاحب فکر و کلامی و آدم سرشناسی را در یک رتبه قرار می‌دهند و یک انتظار از آن دارند و یک شأن و مرتبه‌ی مساوی برای همه آنها قائلند- نتیجه این می‌شود که هرگونه نقد افکار و عملکرد افراد معروف و سرشناس، به معنای نفی و حذف آنها از انقلاب و انقلابی‌گری تلقی شود و اگر از تفاوت فکر و نظر آنها با مکتب انقلاب و اندیشه‌های رهبران انقلاب سخن به میان آید، شنونده لوازمی برای این سخن و نقد در ذهن خود می‌سازد می‌سازد که اصلا مقصود تحلیل‌گر و منتقد نبوده است لذا سریعا هر نقدی به معنای، برچسب زدن و متهم نمودن دیگران به غیر انقلابی و حتی ضدانقلاب‌بودن و ضد رهبران انقلاب تفسیر می‌شود و در نتیجه یا گوینده و منتقد به بی‌انصافی و بدبینی و غرض‌ورزی و ... متهم می‌شود و یا آن فرد سرشناس نقدشده، کاملا از عرشِ ذهنیت‌ساخته شده، سقوط می‌کند و کنار گذاشته می‌شود. 🔸 با این رویه‌ی حاکم بر ذهن کنشگران فکری و فرهنگی جامعه، باب هرگونه نقد و بررسی، تحلیل و آینده‌پژوهی بسته می‌شود و باب ناراحتی و عصبانیت و بی‌اعتمادی و گله گذاری و احتمالا دشمنی باز می‌شود. در چنین فضایی باید با هرگونه تحلیل و بررسی جریان‌ها و افراد وداع کرد و سکوت و تقیه پیشه کرد. و نهایتا به مخاطبین محترم صریحا اعلام کرد: خداحافظ و آخر دعوانا ان الحمدللّه رب العالمین https://eitaa.com/hekmat121/1612
📌 جواب لن ترانی وَلَمَّا جَاءَ مُوسَىٰ لِمِيقَاتِنَا وَكَلَّمَهُ رَبُّهُ قَالَ رَبِّ أَرِنِي أَنظُرْ إِلَيْكَ قَالَ لَن تَرَانِي وَلَٰكِنِ انظُرْ إِلَى الْجَبَلِ فَإِنِ اسْتَقَرَّ مَكَانَهُ فَسَوْفَ تَرَانِي فَلَمَّا تَجَلَّىٰ رَبُّهُ لِلْجَبَلِ جَعَلَهُ دَكًّا وَخَرَّ مُوسَىٰ صَعِقًا فَلَمَّا أَفَاقَ قَالَ سُبْحَانَكَ تُبْتُ إِلَيْكَ وَأَنَا أَوَّلُ الْمُؤْمِنِينَ الأعراف ۱۴۳ ﺯﻣﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﻣﻮﺳﻲ ﺑﻪ ﻣﻴﻌﺎﺩﮔﺎﻩ ﻣﺎ ﺁﻣﺪ ، ﻭ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺵ ﺑﺎ ﻭﻱ ﺳﺨﻦ ﮔﻔﺖ ، ﻋﺮﺽ ﻛﺮﺩ : ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺍ ! ﺟﻤﺎﻝ ﺑﺎ ﻛﻤﺎﻝ ﺫﺍﺕ ﺑﻲ ﻧﻬﺎﻳﺘﺖ ﺭﺍ [ ﺑﻪ ﻗﻠﺐ ﻣﻦ ] ﺑﻨﻤﺎﻱ ﺗﺎ ﺗﻮ ﺭﺍ [ ﺑﻪ ﺭﺅﻳﺖ ﻭﻳﮋﻩ ﺑﺎﻃﻨﻲ ] ﺑﻨﮕﺮم . ﺧﺪﺍ ﻓﺮﻣﻮﺩ : ﻫﺮﮔﺰ ﻣﺮﺍ ﻧﺨﻮﺍﻫﻲ ﺩﻳﺪ ، ﻭﻟﻲ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﻛﻮﻩ ﺑﻨﮕﺮ ﺍﮔﺮ [ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺟﻠﻮﻩ ﻣﻦ ] ﺑﺮ ﺟﺎﻱ ﺧﻮﺩ ﺛﺎﺑﺖ ﻭ ﺑﺮﻗﺮﺍﺭ ﻣﺎﻧﺪ ، ﺗﻮ ﻫﻢ ﻣﺮﺍ ﺧﻮﺍﻫﻲ ﺩﻳﺪ . ﭼﻮﻥ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺵ ﺑﺮ ﻛﻮﻩ ﺟﻠﻮﻩ ﻛﺮﺩ ، ﺁﻥ ﺭﺍ ﻣﺘﻠﺎﺷﻲ ﻧﻤﻮﺩ ﻭ ﻣﻮﺳﻲ ﺑﻲ ﻫﻮﺵ ﺷﺪ ، ﭘﺲ ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻫﻮﺵ ﺁﻣﺪ ﮔﻔﺖ : ﺗﻮ ﻣﻨﺰّﻫﻲ [ ﺍﺯ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﻣﺸﺎﻫﺪﻩ ﺷﻮﻱ ، ] ﺑﻪ ﺳﻮﻳﺖ ﺑﺎﺯﮔﺸﺘﻢ ، ﻭ ﻣﻦ [ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﻣﺮﺩم ﺍﻳﻦ ﺭﻭﺯﮔﺎﺭ ]ﻧﺨﺴﺘﻴﻦ ﺑﺎﻭﺭ ﻛﻨﻨﺪﻩ [ ﺍﻳﻦ ﺣﻘﻴﻘﺖ ﻛﻪ ﻫﺮﮔﺰ ﺩﻳﺪﻩ ﻧﻤﻰ ﺷﻮﻱ ] ﻫﺴﺘﻢ . سعدی: چو رسی به کوه سینا ارنی مگو و بگذر که نیرزد این تمنا به جواب لن ترانی حافظ: چو رسی به طور سینا ارنی بگو و بگذر تو صدای دوست بشنو، نه جواب لن‌ترانی مولوی: ارنی کسی بگوید که تو را ندیده باشد تو که با منی همیشه، چه تری چه لن ترانی فقیر: چو رسی به کوه سینا ارنی بگو و بنگر که جواب می‌دهندت همه ریگ‌های صحرا •┈┈••✾••┈┈• ❇️ https://eitaa.com/hekmat121/2086
📌 بلاغت امام خمینی (ره) ✍خاطره از دکتر جلیل تجلیل؛ استاد ادبیات و زبان فارسی دانشکده ادبیات دانشگاه تهران: یک روز خبر دادند ده نفر از استادان علوم انسانی قرار شده که با امام در جماران دیدار خصوصی داشته باشند، من هم جزو آنها بودم. ما طبق برنامه یک روز ساعت هشت صبح در جماران خدمت ایشان شرفیاب شدیم. شب قبل از دیدار من به فکر رفتم که خب، امام یک حالت مخصوصی دارند. صراحت و صرافتی هم دارند. در همان زمانی بود که  رزمندگان ما و ایثارگران ما در جبهه‌ها ایفای وظیفه می‌کردند، ما هم در سنگر دانشگاه بودیم‌؛ ولی ما دستمان خالی بود از فیض شهادت. اگر از بنده سؤال کنند آقای تجلیل شما چه کار کردید برای انقلاب؟ من چه بگویم؟ در فکر بودم که یک‌باره در ذهنم این جرقه که از سال‌ها پیش، از حدود سی سال پیش که بنده در مسائل بلاغت داشتم کار می‌کردم، متوجه شدم که ریشه‌های بلاغت و ادبیات به قرآن کریم برمی‌گردد و تمام منابعی که راجع به نقد ادبی و بلاغت و بدیع و عروض قافیه اینها متبرک به آیات است و علمای اسلام به زبان عربی و زبان فارسی این منابع را پرداخته‌اند. اما بنده که در دانشگاه ناظر بودم، می‌دیدم که قبل از انقلاب، همه در مسائل ادبی و نقد ادبی، از دیگران، از اروپایی‌ها و امریکایی‌ها می‌گویند و غرب هم کتاب‌هایشان را ترجمه می‌کنند، ولی از منابع خودمان هیچ اشاره‌ای حتی ضعیف و کمرنگ از بلاغت قرآنی نداشته‌اند! این بود که من تصمیم گرفتم تا به عرض ایشان برسانم و یک گزارشی بدهم که بنده و عده‌ای از دانشجویان با همراهی بعضی از استادان، بلاغت قرآنی را پیش گرفته‌ایم. مثلا خاقانی از دیدگاه بلاغت اسلامی، حافظ و سعدی هم که خود حافظ منشور و بیانیه صادر کرده و گفته که: ندیدم خوشتر از شعر تو حافظ                                      به قرآنی که اندر سینه داری بنابراین، این را باید کشف کرد که کجای قرآن آمده و کلام سعدی را و حافظ را و مولوی را اینچنین پر اوج و موج داشته است. تصمیم گرفتم موضوع بلاغت را خدمت ایشان گزارش بدهم. این را یکی از معجزه‌های ایشان می‌دانم که وقتی خدمتشان رسیدیم، ایشان شروع کردند به رهنمودهایی و فرمودند: خوش آمدید شما استادان (به این مضمون). شما اساتید ادبیات فارسی و علوم انسانی ننشینید که دیگران برای شما ببرند و بدوزند و سبک‌ها و استیل‌های خودشان را پیاده کنند. خود شما منابع بلاغت دارید روی این اساس کار بکنید، با عزت تمام و نترسید. من روحیه گرفتم و پرواز کردم، به جهت اینکه آن خطی که من به یاری خداوند می‌خواستم، اجازه بگیرم، ایشان ارائه کردند و دیگران را در برابر عظمت‌های قرآنی و بلاغت منبعث از آیات قرآنی تحقیر کردند. اما بلاغت خود امام و کلماتی که ایشان بیان کرده‌اند، از روز اول همه امت اسلامی بیانات امام را می‌شنیدند و خطابه‌هایشان را می‌خواندند، این چگونه سخنی است که عوام می‌فهمیدند و خواص لذت می‌بردند. امام با کمال سادگی شیوه‌ای داشتند که من مجذوب می‌شدم. مثلا ایشان بدون اینکه به روی خودشان بیاورند که من دارم به شما آیه می‌گویم می‌فرمودند: با هم دعوا نکنید، اختلاف نکنید، نزاع نکنید، فشل می‌شوید، سست می‌شوید. من در یافتم که ایشان آیه قرآنی را ترجمه می‌فرمایند که: ولا تنازعوا، فتفشلوا و تذهب ریحکم.[1] یکی از سخنرانی‌های خیلی مهم امام که از نظر فنی باید کلمه به کلمه روی آن تحلیل ادبی بشود، سخنرانی ایشان در فیضیه قم در هفته شهادت مرحوم مطهری‏(ره)‏ بود.[2] در آن سخنرانی ایشان استعاره‌هایی به کار می‌بردند که از نظر متافرم و صورتگری ادبی ممتاز بود. مثلا می‌فرمودند: بکشید ما را، زنده می‌شویم. این بیان کشتن و مردن و زنده شدن، برخاسته از ادبیات و تبحر و تسلط ایشان به ادبیات فارسی و عربی است. چون در زبان مولوی ایشان غور کاملی داشتند و بدون آنکه شعری بخوانند،[3] از ترکیبات‌شان استفاده می‌فرمودند که در این رابطه: این غزل مولوی در باب دیوان شمس، در ذهن من تداعی کرد: مرده بُدَم زنده شدم                                             گریه بُدَم خنده شدم ✍منبع: امام به روایت دانشوران، صص 84-87 [1]. و از خدا و پیامبرش اطاعت کنید و با هم نزاع مکنید که سست شوید مهابت شما از بین می‌رود. (سوره انفال آیه 46). [2]. برای آگاهی از این سخنرانی نک: صحیفه امام، همان، جلد هفتم، صص 182-184. [3]. امام در همین سخنرانی این بیت از مثنوی را خواندند: آنکه مردن پیش چشمش تهلکه است                            نهی لاتلقوا بگیرد او به دست (مثنوی، دفتر سوم، بیت 3434) •┈┈••✾••┈┈• ❇️ https://eitaa.com/hekmat121/2087
📌 پیام کم سابقه و پر محتوای آیت الله العظمی خامنه‌ای در وفات عارف واصل و فقیه اهلبیت حضرت آیت الله العظمی بهاءالدینی بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم‌ با تأسف و اندوه خبر یافتیم که عالم ربانی و فقیه عارف و پارسا حضرت آیت‌الله حاج آقا رضا بهاءالدینی (قدس‌الله‌روحه) دار فانی را وداع گفته و به جوار رحمت حق پیوسته است. برای حوزه‌ی علمیه‌ی قم و روحانیت معظم اسلام، این بیجبران و فقدانی است. این عالم بزرگ از جمله‌ی بود که همواره در حوزه‌های علمیه همچون درخشان معنویت و عرفان، خواص و دلگرمی و امید برجستگان‌اند. رفیع اخلاقی و معنوی آن ، موجب آن بود که هر کلمه و اشاره‌‌ی او چون برقی در چشم ارادتمندانش بدرخشد و دریچه‌یی به عوالم معنا بگشاید. مجلس او همواره روح مستعد فضلای جوانی بود که میخواستند علم دین را با صفای عرفان دینی توأم سازند. اخلاق و سالک الی الله بود، و صحبت نورانی و کلام راز گشای او، دل را در یاد خدا میکرد. پیر مراد جوانان پاکباز جبهه و جنگ در دوران دفاع مقدس و شمع محفل بسیجیان عاشق بود، و بارها صفوف مقدم جبهه‌ها را با حضور خود نورانیت مضاعف بخشید. این عالم کهنسال و مراد و مقبول فضلاء و علما، عمر با‌برکت و پرفیض خود را در از پارسایی و زندگی زاهدانه، در محقر خانه‌یی که دهها سال شاهد صاحبش بود به سر آورد و بیاعتنایی حقیقی به زخارف ناپایدار دنیوی را که سیره‌ی همه‌ی صاحبدلان برجسته‌ی حوزه‌های علمیه است، خود ساخت. همان‌طور که حیات مبارک آن اسوه‌ی پارسایی و تقوا، در حوزه علمیه‌ی قم برجسته و محسوس بود، وفات ایشان نیز در آن حوزه عظیم‌الشأن، بسی بزرگ و سنگین است. اینجانب این مصیبت را به حضرت بقیة‌الله الاعظم (ارواحنا فداه) و به همه‌ی اعاظم و اعلام حوزه‌های علمیه و نیز به فضلای جوان و طلاب پاکنهاد و همه‌ی دلهای سرشار از شور و شوق معنویت و حضور، و نیز به خاندان معظم و فرزندان مکرم و دیگر بازماندگان ایشان تسلیت میگویم و علو مقام آن را در درجات قرب، از حضرت حق متعال مسألت مینمایم. سید‌ علی خامنه‌ای ۲۸ تیر ۷۶ •┈┈••✾••┈┈• ❇️ https://eitaa.com/hekmat121/2088
📌 کدام اسلام و کدام تشیع؟ شب و روز میلاد با سعادت حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی (صل الله علیه وآله) و امام جعفر صادق (علیه السلام) است و طبیعتاً باید تبریک گفت و خوشحالی کرد اما چند روزی است که ذهنم درگیر این واژگان و مفاهیم است: حزب‌الله، مقاومت، شهامت، مردانگی، شهادت، افتخار، اسلام، جهاد، فقاهت، حماس، حکمت، عقلانیت، عظمت، لبنان، غزه، رفح، ایران، سید حسن نصرالله، ابراهیم عقیل، فؤادشکر، حاج قاسم، ابو مهدی،‌ اسماعیل هنیئه، سید ابراهیم رئیسی، امیر عبدالهیان و ... اینها واژگانی است که این روزها و شب‌ها جلوی چشمانم رژه می‌روند. اگر این واژه‌ها نبود هیچ درکی از اسلام پیامبر اعظم(صل الله علیه وآله) و مکتب حضرت امام جعفر صادق (علیه السلام) نداشتم. اصلا مگر می‌توان بدون این واژگان از اسلام و پیامبر آن، و از تشیع و امامت آن سخن گفت؟ اما نمی‌دانم چرا درس و بحث ما با این واژگان بیگانه است! چرا در فضای هنری و رسانه‌ای ما حضور ندارند! دعواهای سیاسی ما خالی از فضای عطرآگین این واژگان است! نمی دانم چرا این روح در بسیاری از مجالس مذهبی ما و همایش‌های علمی ما حضور ندارد... انگار دو جهان بیگانه شده‌ایم: در یک جهان، شهادت و ایثار، جهاد و مبارزه، عقلانیت و حکمت، فقاهت و مقاومت، عزت و افتخار یک نظام معنایی خاصی را به وجود آورده است که مجاهد پرور است و شهید می‌سازد ... در سوی دیگر اصطلاحات هست و اعتبارات، پول هست و استراحت، درس هست و بحث، مدرک هست و نشان، ذکر هست و ورد، سجاده هست و عرق‌چین؛ خلاصه جهانی بریده از لبنان و غزه، جدا از مقاومت و شهادت، و ... نمی‌دانم به کدام یک از این دو جهان و دو اسلام و دو تشیع تعلق داریم اما این را می‌بینم که نسبت وجودی در قلب و عمل با جهان معنایی اول نداریم و در غم و غصه جبهه مقاومت مشارکت عینی و عملی نداریم. نمی‌دانم چگونه می‌توانیم جای خالی فؤاد شکر، اسماعیل هنیئه، ابراهیم عقیل، ابراهیم رئیسی و حاج قاسم‌ها را پر کنیم و به رسالت تاریخی خود در این پیچ تاریخی عمل کنیم. ما زنده به آنیم که آرام نگیریم موجیم که آسودگی ما عدم ماست •┈┈••✾••┈┈• ❇️ https://eitaa.com/hekmat121/2089
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♥️ شعری که رهبر انقلاب صبح امروز در سالروز میلاد پیامبر اعظم(ص) خواندند (شیخ محمود شبستری در گلشن راز) ✏️ به قول آن عارف بزرگ: در این ره انبیا چون ساربانند دلیل و رهنمای کاروانند ✏️ وز ایشان سیّد ما گشت سالار هم او اوّل، هم او آخر در این کار ✏️ اوّل است، چون در مقدّمِ صفوفِ پیغمبرانِ الهی قرار دارد؛ آخر است، چون کامل‌ترین و نهایی‌ترین برنامه‌ی الهی را به بشریّت عرضه میکند؛ هم او اوّل، هم او آخر در این کار. ۱۴۰۳/۶/۳۱ •┈┈••✾••┈┈• ❇️ https://eitaa.com/hekmat121/2090
♥️ رهبر انقلاب: ما امروز نیازمند تشکیل امت اسلامی هستیم / دو میلیارد مسلمان دنیا اگر تبدیل به یک مجموعه شوند، از همه‌ قدرتهای امروز دنیا قوی‌تر خواهند بود ✏️ رهبر انقلاب در دیدار مسئولان نظام، سفرای کشورهای اسلامی و مهمانان کنفرانس وحدت: ✏️‌ شاید یکی از بزرگترین درسهای نبوی برای ما عبارت است از امت‌سازی؛‌ تشکیل امت اسلامی. آن مبارزات سیزده ساله‌ی مکه، منتهی شد به هجرت که پایه‌گذاری امت اسلامی بود. ✏️ ما امروز به این درس احتیاج داریم، ما امروز فاقد امت اسلامی هستیم. کشورهای اسلامی زیادند، نزدیک دو میلیارد مسلمان در دنیا زندگی میکنند اما عنوان امت نمیتوان بر این مجموعه گذاشت؛ چون هماهنگ نیستند، چون یکجهت نیستند. ✏️ امت یعنی مجموعه‌ی انسانهایی که در یک جهت به سوی یک هدف با یک انگیزه دارند حرکت میکنند ما اینجور نیستیم، ما متفرقیم. نتیجه‌ی این تفرّق سلطه‌ی دشمنان اسلام است. نتیجه‌ی این تفرّق این است که فلان کشور اسلامی احساس میکند اگر بخواهد خودش را نگه دارد باید تکیه کند به آمریکا. اگر متفرّق نبودیم این نیاز احساس نمیشد. ما میتوانستیم پشت در پشت هم، دست در دست هم از امکانات یکدیگر استفاده کنیم به هم کمک کنیم یک واحد را تشکیل بدهیم این واحد از همه‌ی قدرتهای امروز دنیا میتوانست قوی‌تر باشد. کمااینکه یک روز اینجوری بود. ۱۴۰۳/۶/۳۱ 🖼 | 💻 Farsi.Khamenei.ir
📌 وحدت با کدام تفکر و فلسفه؟ بزرگترین پرسشی که بعد از بیانات مهم رهبر معظم انقلاب می‌بایست مطرح شود این است: ❇️ با کدام فکر و فلسفه می‌توان بنیان‌های نظری و معرفتی ایجاد را فراهم کرد؟ این پرسش اصلی به پرسش‌های فرعی ذیل قابل تحقیق و بررسی است: ✔️کدام فکر و فلسفه و چگونه می‌تواند میان هویت ملی و هویت اسلامی ملل مسلمان جمع سالم کند؟ ✔️ کدام فکر و فلسفه و چگونه می‌تواند میان دانش‌ها و میراث علمی و فرهنگی ملل و مذاهب اسلامی ارتباط برقرار کند و باب گفتگو و بحث سازنده را باز کند؟ ✔️ کدام فکر و فلسفه و چگونه می‌تواند بنیاد فرهنگ اسلامی را فراتر از دعواهای مذهبی، کشف و به عنوان نرم‌افزار جوامع اسلامی صورت بندی کند؟ ✔️ کدام فکر و فلسفه و چگونه می‌تواند فقاهت اسلامی را به یک الگوی راهبردی و برنامه زندگی و تمدنی امت اسلامی تبدیل کند و جوامع اسلامی را به تعاون بر خیر و تقوا و مقاومت در برابر جبهه استکبار دعوت کند؟ •┈┈••✾••┈┈• ❇️ https://eitaa.com/hekmat121/2093
📌تحلیلی بر دفاعیه‌ها و واکنش‌های مکرر آقای پیروزمند به تذکرات جدی رهبر معظم انقلاب به جریان دفتر فرهنگستان قم بخش اول: بسمه تعالی 🔸بعداز انتشار متن تذکرات جدی رهبر معظم انقلاب درجلسه غیررسمی ۴/۴/ ۱۳۸۹ به آقای سید محمدمهدی میرباقری و چندنفر دیگر ازاعضای دفتر فرهنگستان با عنوان «کار خطرناک دفتر فرهنگستان» در حدود ده سال بعد یعنی فروردین ماه ۱۳۹۹، محقق محترم جناب آقای علیرضا پیروزمند از اعضای اصلی دفتر فرهنگستان قم چند واکنش مهم و جدی داشتند. ابتدا صوتی در فضای مجازی از وی منتشر شد و ظاهرا چون آن را مفید و قانع‌کننده ندیدند مصاحبه مفصل با سایت دفتر فرهنگستان انجام دادند که گزیده آن به طور گسترده در کانال‌ها و گروها به عنوان «گزارش کوتاه استاد علیرضا پیروزمند از دیدارهای مجموعۀ فرهنگستان علوم اسلامی قم با رهبر معظم انقلاب اسلامی» منتشر شد و دوباره در مهرماه ۱۴۰۳ مطلبی را نوشتند تا به گونه‌ای وانمود کنند که تذکرات حضرت آقا اصلا به آنها ربط نداشته است و به کسان دیگری مربوط بوده است. البته برخی دیگر از وابستگان به این جریان، با صراحت گفته‌اند که این بیانات حضرت آقا ناشی از عدم اطلاع از آرا دفتر فرهنگستان و تأثیرپذیری ایشان از دیگران بوده است و الا خود ایشان تخصصی در این مباحث ندارند. 🔹در باب واکنش‌های آقای پیروزمند نکاتی به ذهن می‌رسد که به اصرار زیاد جمعی از دوستان و استادان محترم تقدیم می‌شود والا به شخصه بنای بر مطرح کردن آن نداشتم. ان‌شاءالله این مباحثات موجب بالندگی فرهنگ نقد و انتقاد در جامعه اسلامی و حوزه‌های علمیه شود. چرا که اساس جامعه اسلامی بر آزاداندیشی و آزادی نقد و انتقاد است و اهل تفکر باید از هرگونه نقد و انتقاد علمی استقبال کنند و تا بهتر بتوانند به اصلاح رویه خود بپردازند. ۱. در عموم این واکنش‌ها و مطالب، اینگونه به مخاطب القا می‌شود که حضرت آقا شناخت درستی از افکار و مطالب این جریان ندارند و به اشتباه کتاب‌های دیگرانی را به آنها نسبت داده و نقدی که به آقای میرباقری وارد نیست را وارد کرده‌اند. در حالی که این مطلب خلاف واقع است و با شناختی که ما از انصاف و عدالت حضرت آقا و مطالعات عمیق و گسترده ایشان از جریان‌های فکری و سیاسی داریم بعید است که ایشان اینگونه جدی و تند و تیز نقدهایی را بیان کنند و قبلاً هیچ شناختی از آن نداشته باشند و تحقیقی نکرده باشند. حال اگر حضرت آقا شناختی از این جریان ندارند و حتی نمی‌دانند که فلان کتاب از آنها نیست و ربطی به آنها ندارد چگونه از قول ایشان نقل می‌شود که «جای دیگری را سراغ ندارم که این کار را انجام دهد و اگر سراغ داشتم به دلیل اهمیت میگفتم شما هم انجام دهید.» بنابراین یا حضرت آقا شناخت و اطلاعی از این جریان ندارد که این نقل از ایشان هم بی‌اعتبار است یا شناخت دارند و بر اساس آن تذکرات جدی داده‌اند و کار آنها را خطرناک دانسته که موجب فرو ریختن سقف معرفت اسلامی و مکتب انقلاب اسلامی می‌شود و ۵ بار هم تذکر داده‌اند که به این «نکته مهم توجه شود.» لذا باید به آن توجه شود و به رفع نواقص و جلوگیری از وقوع خطرات پیش‌رو بود. ۲. جناب آقای پیروزمند ادعا می‌کند که سال ۷۹ بعد از وفات مرحوم سید منیرالدین شیرازی خدمت حضرت آقا برای کسب تکلیف رفته‌اند و در آن جلسه حضرت آقا، از سید منیر «متفکری بزرگ در خدمت به انقلاب بدون آنکه هزینه سازی برای انقلاب کند» یاد کرده‌اند. هرچند هیچ فرد دیکری از این جلسه گزارشی نداده و فقط آقای پیروزمند ناقل است و خبر واحد ایشان اعتبار ندارد، اما می‌توان به پیام تسلیت حضرت آقا به آقایان حائری شیرازی (برادر خانم سید منیر) و سید معزالدین شیرازی(برادر سید منیر) مراجعه کرد که کاملا یک پیام تسلیت شخصی است و اصلا کوچکترین اشاره‌ای به اینگونه تعریف‌ها نظیر متفکر بودن ایشان، و به کارهای علمی و دفتر وی در قم اشاره‌ای ندارد.(ر.ک: کتاب یادی از استاد) ۳. دیدار دفتر فرهنگستان به تقاضا و اصرار آنها با حضرت آقا در ۴/ ۴/ ۱۳۸۹ در ضمن دیدارهای کوتاه در روز دوشنبه با گروها و افراد برگزار شد. جلسه‌ای مختصر وکوتاه درکنار بقیه دیدارهای حضرت آقا بود و آقای میرباقری گزارشی از فعالیت‌های خود ارائه دادند و حضرت آقا هم تذکرات جدی را به آنها دادند که بدون کم و کاست و بدون هرگونه تقطیع در کتاب منشور حوزه و روحانیت ج۵ ص۶و۷ منتشر شده است و اصلا خبری از آن تعریف‌ها و تمجید‌های ادعا شده وجود ندارد. نکته مهم این است که تا قبل از انتشار متن این جلسه در فضای مجازی با عنوان «کار خطرناک دفتر فرهنگستان» در ۱۳۹۹، هیچ گاه اهالی دفتر فرهنگستان به این جلسه اشاره‌ای هم نداشتند. بعد از انتشار متن تذکرات جدی حضرت آقا در فضای مجازی، اهالی فرهنگستان به منتشر کننده آن متن چه توهینها کردند و دفتر رهبری را متهم به تقطیع بیانات رهبری و انتشار گزینشی آن کردند. 🛑 ادامه دارد ... https://eitaa.com/hekmat121/2094
📌تحلیلی بر دفاعیه‌ها و واکنش‌های مکرر آقای پیروزمند به تذکرات جدی رهبر معظم انقلاب به جریان دفتر فرهنگستان قم بخش دوم: ۴. حدود سه ماه بعد از آن جلسه انذار دهنده، حضرت آقا به قم مشرف شدند و در مورخه اول آبان ۱۳۸۹ بازدیدی از نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی حوزه (مشکات) در شبستان نرجس خاتون حرم مطهر داشتند و از حدود ۶۰ غرفه‌ مختلف پژوهشی بازدید کردند از جمله، غرفه محصولات دفتر فرهنگستان با تعدادی تصاویر و نمودار بود. زمانی که حضرت اقا به این غرفه رسیدند آقایان میرباقری و پیروزمند دوباره گزارشی از کارهای مجموعه خودشان ارائه دادند و حضرت آقا دوباره همان تذکرات چند ماه قبل را با زبان دیگری متذکر شدند. قسمت جالب ماجرا این جاست که این بخش از دیدار حضرت آقا و تذکرات ایشان از رسانه ملی منتشر شد. در بخشی از گزارش منتشر شده در رسانه‌ها، حضرت آقا هنگام بازدید خطاب به آقایان میرباقری و پیروزمند فرمودند: «... در اصول، بیراهه ضلال آفرین نیست خوشبختانه ... در فلسفه اگر این تلاش عظیم و متراکمی که در فلسفه اسلامی انجام پذیرفته ندیده گرفته بشه و بخواهید بنا را جور دیگری و بر اساس دیگری بگذارید این چیز خوبی در نمی‌آید از توش. بالاخره حاصل مطلب این میشه که کسانی باید این کار را بکنند که تسلط کامل بر فلسفه – در باب فلسفه – و اصول – در باب اصول – داشته باشند بعد بتوانند افکار جدید رو بیارند یک بنای جدید رو بسازند ...» بعد از این بیانات و پخش آن از رسانه‌ها، ظاهراً واکنش‌هایی را در سطح جامعه داشت و آقای پیروزمند دست به کار شدند و تحلیلی از بیانات مقام معظم رهبری نوشتند و به رسانه‌ها دادند و در برخی از خبرگزاری ها همچون حهان‌نیوز در ۱۵ آبان ۱۳۸۹ منتشر شد. وی در این یادداشت سعی کرد که فهرستی از نمودارهای غرفه خود را گزارش و به گونه‌ای تذکرات رهبری را توجیه کند. علی رغم حضور آقای پیروزمند در این بازدید و انتشار خبری آن، گزارش آزاد و غیرمنطبق با واقع از بیانات رهبری ارائه دادند و نوشتند: «بعد از توضیحات ما حضرت آقا با تأمل دقیق نسبت به توضیحات ارایه شده و با توقف قابل ملاحظه در غرفه، به بیان نکته‌ای پرداختند که نشان از اهتمام معظم له به موضوع ومراقبت بر استحکام بخشی در بررسی موضوعات عمیق و تأثیرگذار دارد. مضمون کلام گران‌سنگ رهبری بدین قرار بود: «در موضوع فلسفه، منطق و اصول که می‌خواهید کار کنید باید به اندوخته گذشته حوزه توجه و تسلط داشته باشید و با توجه به آن، حرکت رو به جلو داشته باشید، اگر این حرکت با تسلط به مطالب گذشتگان حوزه اتفاق نیافتد خروجی خوبی نخواهد داشت. این نوع بررسی‌ها فکربر و مغزبر است و لازم است در ارتباط با فنّان این فنون انجام پذیرد.»» در ادامه آقای پیروزمند به توجیه و تفسیر به رأی تذکرات حضرت آقا می‌پردازند و در نهایت نتیجه می‌گیرند که: «کلام گهربار رهبر معظم دو روی انذار و تبشیر دارد. ظاهر تبذیری کلام این است که کار باید مستحکم باشد. اگر می‌خواهید راجع به اصول حرف بزنید باید مسلط به پیشینه‌ی اصول باشید، اگر می‌خواهید راجع به منطق و فلسفه حرف بزنید باید مسلط به پیشینه‌ی آن‌ها باشید، این یک طرف ماجرا که درست هم هست. طرف دیگر صحبت معظم له، لایه تبشیری آن است که نباید دست کم گرفته شود. در درون این تذکر، دو پیش فرض ارزشمند نهفته است. اول اینکه این کار باید بشود. اگر قرار بود نشود، قرار بود نوآوری در فلسفه، اصول و روش علم با رعایت معیارهایی که فرمودند اتفاق نیفتد، ایشان اصلش را منکر می‌شدند ومی‌گفتند هر حرفی که باید زده می‌شد، دیگران زدند و شما نمی‌توانید حرف جدیدی بزنید. پیش‌فرض دیگر این است که مخاطبان مستقیم کلام رهبری ـ یعنی فرهنگستان ـ این کار را دنبال نمایند. در حالی که می‌شد به راحتی بفرمایند: این گونه بررسی‌ها وظیفه امثال این مجموعه نیست. این نکته را رهبری به درستی برای بقاء مستحکم و مؤثر مجموعه فرمودند.» آقای پیروزمند در این یادداشت، کوچکترین اشاره‌ای به تذکرات جدی حضرت آقا در سه ماه پیش از آن نمی‌کند و سعی می‌کند به مخاطب القا کند که اگر مسیر ما خطرناک بود چرا آقا دستور به تعطیلی ندادند در حالی که آشنایان به منطق و روش حضرت آقا به‌خوبی می‌دانند که که ایشان هیچگاه به هیچ مجموعه‌ای دستور تعطیلی نداده‌اند و همواره بنای بر تقویت مجموعه‌های مختلف با گرایش‌های متفاوت دارند و البته تذکرات لازم را در صورت لزوم می‌دهند تا خود را اصلاح کنند. انصافا این یادداشت و چگونگی تفسیر بیانات رهبری بسیار عجیب است و نیاز به تحلیل مستقلی دارد و از حوصله این مطلب خارج است. 🛑 ادامه دارد ... https://eitaa.com/hekmat121/2095
📌تحلیلی بر دفاعیه‌ها و واکنش‌های مکرر آقای پیروزمند به تذکرات جدی رهبر معظم انقلاب به جریان دفتر فرهنگستان قم بخش سوم: ۵. نکته دیگر این که برخلاف دفاعیات آقای پیروزمند در دو سه سال اخیر که به خاطرات و داستان‌هایی درباره دیدار با رهبری پرداخته‌اند، در متن ۱۵ آبان ۱۳۸۹، وی اصلا اشاره‌ای به آن دیدارها و تعریف‌ها و تمجیدهای حضرت آقا از سید منیر و فعالیت‌های او ندارد و اصلا از «متفکر خواندن سید منیر» و «کس دیگری را سراغ ندارم ... » و «بنا ءاسس علی التقوا» و امثال این گزارش‌ها خبری نیست و این خود نشان می‌دهد که اصل ماجرا محل تردید است چرا که اگر چنین مطالبی بود حتما به آن اشاره می‌شد تا بهتر بتواند تذکرات حضرت آقا را که از رسانه‌ها منتشر شده است را بر اساس آن توجیه کنند. ۶. آقای پیروزمند در متن دفاعیه مهرماه ۱۴۰۳ می‌نویسد: «از آنجا که بنا نداشته و نداریم که از رهبری برای اثبات خود هزینه کنیم و قوت اندیشه باید خود را ثابت کند به دنبال بهره‌برداری از این عبارات نبودیم و نیستیم ،اما به دلیل احساس مسئولیت بعضی، به ویژه کسانی که از آنها انتظار نیست نسبت به تخطئه فرهنگستان از زبان رهبری، به عنوان شاهد بی‌واسطه مواردی را به استحضار آنها و سایر علاقمندان رساندم تا به وظیفه خود بهتر عمل نمایند.» ابن ادعا مطابق با واقع نیست که آقای پیروزمند پیش از این مطلب بارها و بارها از رهبر معظم انقلاب هزینه کرده‌اند و به نقل خاطراتی پرداخته‌اند که جز ایشان کسی از آن مطلع نیست. به طور مثال در همان متن ۱۵ آبان ۱۳۸۹ تذکرات جدی رهبر انقلاب را هم تأییدی برای فعالیت‌های خود تفسیر کردند و در مصاحبه مفصلی که در سایت دفتر فرهنگستان منتشر شده این گونه خاطرات و داستان‌ها را بازگویی کرده‌اند و صدها بار در طی سه سال گذشته در کانال‌ها و گروه‌های مختلف منتشر شده است. ۷. انتشار بیانات و تذکرات رهبر معظم انقلاب به عنوان راهبر جامعه اسلامی یک ضرورت است تا همه جریان‌ها بر آن اساس بتوانند خود را بازشناسی و ارزیابی کنند و نباید آن را «تخریب»، «تخطئه» و «غیر علمی» دانست بلکه همانگونه که آقای پیروزمند در اسفند ۱۴۰۰ گفته است مقام معظم رهبری «مانند باغبانی، به‌دنبال رفع آفات هستند و نصیحت می‌کنند و راه پیشِ رو را نشان می‌دهند.» لذا باید از انتشار بیانات و تذکرات رهبر معظم انقلاب و پرسش‌های بر اساس آن استقبال کرد و به جای برچسب زنی در پاسخ، به رفع آفات و نواقص و خطراتی پرداخت که حضرت آقا بارها به آن تذکر داده‌اند و انتظار اصلاح واقعی و تغییر اساسی در مبانی و رویه‌های غلط دارند. ۸. راه پاسخ دادن به تذکرات رهبر معظم انقلاب و منتقدان، بیان خاطره و داستان‌هایی نیست که بر فرض صحت، به هیچ وجه دلیلی بر درستی و نادرستی یک اندیشه نیست بلکه راه درست این است که به تحلیل درست تذکرات رهبری پرداخت و براساس آن به اصلاح روند گذشته بپردازند و گزارشی از اصلاحات و تجدیدنظرهای علمی را به جامعه‌ای علمی عرضه کنند (همانگونه که در ۱۵ آبان ۱۳۸۹ وعده رفع نوقص و رفع دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب را نسبت به خودشان دادند و تاکنون هیچ گزارشی از آن ارائه ندادند) و یا نهایتا با صراحت و بدون تقیه بیان کنند که تذکرات و نقدهای رهبر معظم انقلاب را وارد نمی‌دانند و بر ادامه همان روند سابق اصرار دارند و از آن دفاع کنند همچنان که برخلاف ادعای رسانه‌ای که از رفع نواقص خود در پاسخ به تذکرات رهبری سخن گفتند، معتقدند: «تفکرات فرهنگستان، نه‌تنها کمبودی ندارد، بلکه در برخی نقاط، قوت قابل توجهی دارد.»(اول مرداد ۱۳۹۷ در سی و پنجمین نشست اندیشه‌ورزیِ مباحثات با موضوع «فرهنگستان علوم اسلامی پس از ۳۵ سال؛ کدام دستاورد؟کدام مقدورات؟» خلاصه اساس علم به شجاعت و شهامت در اظهارنظرهای صادقانه و بیان صریح و شفاف تفاوت‌ها و تمایزهاست و نیازی به تقیه و تفاهم و تفسیر به رأی اندیشه‌های امام و رهبری برای دفاع از خود نیست. بلکه ایشان این حق را دارند و کاملا علمی است که به تفاوت‌های منطقی و فلسفی و اجتهادی خود با مکتب فکری امام خمینی و آیت الله العظمی خامنه‌ای بپردازند و با دلیل به نقدها آنها و اثبات تجدیدنظر طلبی‌های خود در منطق، فلسفه و روش اجتهاد و مبانی انقلاب اسلامی بپردازند. ۹. حضرت آقا در مباحث مفصل پیرامون "بالندگی حوزه "و "تحول حوزه "بارها به تحول غلط و تجدیدنظرهای خطرناک در منطق و فلسفه و روش اجتهاد اشاره کرده‌اند و آن را موجب فروریختن سقف معارف اسلامی و مکتب فکری انقلاب اسلامی و انحراف از جریان اصیل حوزه‌ها دانسته‌اند؛ همچنان که در دیدار ۴/ ۴/ ۱۳۸۹ در دیدار آقایان میرباقری و پیروزمند به آن تأکید داشتند و متن آن جلسه به همراه ده‌ها بیان دیگر در کتاب «منشور حوزه و روحانیت» جلد ۵ از صفحه ۳تا ۹ ذیل عنوان «تحول غلط» آمده است. 🛑 پایان https://eitaa.com/hekmat121/2096
📌تحلیل انتقادی دفاعیه‌ها و واکنش‌های مکرر آقای پیروزمند نسبت به تذکرات جدی رهبر معظم انقلاب به جریان دفتر فرهنگستان قم ⏹متن بیانات رهبر معظم انقلاب «کار خطرناک دفتر فرهنگستان» https://eitaa.com/hekmat121/1505 ❇️بخش اول: https://eitaa.com/hekmat121/2094 ❇️بخش دوم: https://eitaa.com/hekmat121/2095 ❇️بخش سوم: https://eitaa.com/hekmat121/2096
📌 چرا از نقد علمی و گسترش عقلانیت واهمه داریم؟ بعد از هر نگارش هر نکته جریان شناسی و نقد و انتقاد علمی در کانال، برخی از عزیزان به نصیحت و تذکر می‌پردازند و به فروبستن زبان و تعطیلی عقلانیت و انتقاد به بهانه وحدت و همبستگی سفارش می‌کنند. یکی از مفصلترین این تذکرها و نصایح را انتخاب کرده و در اینجا منتشر می‌شود و در ادامه پاسخ آن عرض می‌شود: ⏹ تذکر اگر واقعا دغدغه وحدت و اتحاد امت سازی مورد نظر حضرت آقا هستیم لازم است شرط ولایت مداری و ولایت پذیری را رعایت کنیم و این مقدار خودزنی و شقاق بین صفوف جامعه خودی نکنیم و مسائل اختلافی را در بوق و کرنا نکنیم و یکدیگر را تخریب نکنیم و از دشمن بیاموزیم که آتئیست های خداناباور و مسیحیان و یهودیان در حال حاضر در یک جبهه مشترک و متحد و فارغ از اختلاف نظر و با توجه به اشتراکات و منافع دنیوی یک راهبرد خطرناک در مقابل جریان توحیدی صف آرایی کردند آن وقت ما به نیروهای خودی که می توان با گفتمان سازی اختلاف نظرها را برطرف کرد در متن جامعه بکشانیم و شخصیت های والایی و ارزشمند را تخریب کنیم که سال های زیادی باید سوخت و ساخت تا چنين شخصیت هایی تربیت و پدید آیند آن وقت ما به راحتی و آسانی به آن ها می تازیم و حذف می کنیم. با عذرخواهی اگر ولایت مدار هستیم بگذاریم ولایت تصمیم گیری کند. ❇️ پاسخ: سلام علیکم ممنون از لطف و تذکر شما ادْعُ إِلَىٰ سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَجَادِلْهُم بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَن ضَلَّ عَن سَبِيلِهِ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِينَ (نحل ١٢٥) 🔹اگر ولایت مدار هستید شما هم مثل بنده نقد و انتقاد علمی کنید و به رشد عقلانیت جامعه کمک کنید تا مسیر صحیح ولایت مداری و انقلابی بودن و انحرافات و خطرات پیش‌رو آشکار شود. این خود زنی و شقاق نیست بلکه آزاداندیشی و عقلانیت انقلابی است. اگر خوب بنگریم سکوت و مماشات به هر بهانه‌ای مثل تقیه وتفاهم و یا وحدت و‌ اشتراک منافع، در بلندمدت موجب شقاق و انحراف و تفرقه است. با رشد عقلانیت و گسترش فضای نقد منطقی و انتقاد علمی و پرسش و پاسخ صحیح، زمینه وحدت و اتحاد، همبستگی و همگرایی در جبهه حق ذیل مسیر صحیح ولایت و حاکمیت اسلام فراهم می‌شود. 🔸آزاداندیشی واقعی و نقد و بررسی علمی در جامعه، مطالبه‌ی مکرر حضرت آقا است که متاسفانه به جهات سیاسی و حزبی و گروهی فراموش شده است که اگر این وضعیت خمودگی و تقیه و نفاق ادامه پیدا کند جامعه را تضعیف و بنیان‌های فکری انقلاب اسلامی را دگرگون می‌کند. و به تعبیر حضرت آقا «سقف فرو می‌ریزد». 🔹از نقد و بررسی علمی و منطقی اندیشه‌ها و جریان‌ها نهراسیم که حیات علم و جامعه به نقد جدی و انتقاد منطقی و بیان خطاها و تبیین تفاوت‌ها و تمایزها و پرسش‌گری و پاسخ‌خواهی است. در عرصه علم جای مماشات و تعارف نیست. و وحدت و اتحاد هم محصول تعارف و مماشات و تعطیلی عقلها و چشم بستن بر واقعیت‌ها و اختلافات نیست، بلکه باید تمایزها و اختلافها را دید و درست تحلیل کرد و برای علاج آن فکری کرد. بهترین علاج، معرفی صحیح عقلانیت و فقاهت انقلاب اسلامی از منظر رهبران و متفکران اصیل آن و تطبیق سایر جریان‌ها با آن است. 🔸باید جریان فکر اصیل انقلاب اسلامی و بنیان‌های آن به درستی معرفی شود و ذیل آن جریان‌ها و گروه‌ها طبقه‌بندی شوند تا معلوم شود که کدام جریان اصیل است و در مسیر و کدام انحراف دارد و در عکس مسیر. 🔹به صرف چند جمله شعاری و منبری نمی‌توان کسی را متفکر انقلاب دانست و هدایت جامعه انقلابی را بدو سپرد. 🔸وحدت جامعه و اتحاد امت اسلامی اقتضا می‌کند که جریان اصیل فکر و حکمت اسلامی محور قرار گیرد تا دلها و فکرها را به هم نزدیک کند و نه جریانی که منطق علوم اسلامی را نفی می‌کند و با تمدن بشری ستیز دارد و اندیشه تقریب و وحدت مسلمین را صرفا تقیه و تاکتیک می‌داند و هر کسی غیر خودش را ذیل ولایت شیطان طبقه بندی می‌کند. گسترش این اندیشه بزرگترین خطر برای حکمت و فقاهت اسلامی و ادامه حیات اجتماعی مسلمین است که باید آثار خطرناک آن در آینده امروز آشکار شود تا مرزبندی صحیح با آن بشود. 🔹به همین جهت حضرت آقا در خفا و علن، خطر جریان‌ها را بیان کرده‌اند و به آسیب‌های آن اشاره فرموده‌اند. انسان ولایت مدار در ادامه همین مسیری که ولایت مشخص کرده باید حرکت کند و به نقد علمی و تحلیل و بررسی منطقی جریان‌ها و گروه‌ها و آشکار سازی خطرات احتمالی آن در محیط علمی و اخلاقی بپردازد و این عین ولایت مداری است. فَبَشِّرْ عِبَادِ ، الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُولَٰئِكَ الَّذِينَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَأُولَٰئِكَ هُمْ أُولُو الْأَلْبَابِ (زمر، ۱۷ و ۱۸) فاعتبروا یا اولی الابصار •┈┈••✾••┈┈• ❇️ https://eitaa.com/hekmat121/2098
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹آیت الله العظمی جوادی آملی «...در یکی از سفرها، آن وقت عملیات نبود.اين عزيزان جهرمی، سميناری در جبهه به نام سمينار تهذيب داشتند که در همان ايام بعثت وجود مبارك رسول خدا(صلّی الله عليه و آله و سلّم) در ماه رجب بود که با مرحوم آيت الله فاضل با هم به آنجا رفتيم، در همان شن‌ها می خوابيديم و در برنامه‌های آنها هم يك سخنرانی به مناسبت ايام بعثت به نام همايش تهذيب داشتند؛ پيرمردی بود كه راتِب اينها از نظر بيدار كردن و اذان گفتن بود که اينها را سحر بيدار می كرد؛ اينها نماز شب می خواندند، نافله صبح می خواندند، نماز صبح را به جماعت می خواندند، زيارت عاشورا را بعد از نماز می خواندند و بعد هم روی همان شن‌ها می خوابيدند. ما همان حالی كه در مشعر و عرفات داشتيم، همان حال را در شنزارها داشتيم. اينها كسانی بودند كه به بركت به اين بارگاه راه يافتند» •┈┈••✾••┈┈• ❇️ https://eitaa.com/hekmat121/2100
📌برنامه آینده کانال عقلانیت اجتماعی در بارگزاری صوت‌های دروس استاد: سید مهدی موسوی ۱. درآمدی تاریخی و معرفت‌شناختی به در ۵ جلسه تابستان ۱۴۰۳ مدرسه عالی فقه امام حسین (علیه السلام) ۲. برای دانشجویان رشته فقه و حقوق نیم‌سال اول سال تحصیلی ۱۴۰۳ ۳. برای دانشجویان رشته دانش اجتماعی مسلمین نیم سال اول سال تحصیلی ۱۴۰۳ ۴. (قرائت و تفسیر متون اجتماعی فارابی همچون: احصاء العلوم، الملة، آرا اهل المدینه الفاضلة، السیاسة المدنیة و ...) برای دانشجویان رشته جامعه شناسی نیم سال اول سال تحصیلی ۱۴۰۳ ۵. برای دانشجویان رشته فلسفه علوم اجتماعی نیم سال اول سال تحصیلی ۱۴۰۳ ❇️ https://eitaa.com/usul121/1585
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 به روز بودن و جامع بودن شهید مطهری و علامه جعفری پرفسور مهدی از بروز بودن و زمان شناس بودن استاد شهید و علامه می گوید! و با بعضی دیگر مقایسه می کند... 🎥فیلم کامل گفتگو👉 💎 به نقل از کشکول ناب حوزوی •┈┈••✾••┈┈• ❇️ https://eitaa.com/hekmat121/2103
📌 مکتب عرفانی امام خمینی حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای(حفظه‌الله): 🔹 دفاع مقدّس، جهاد فی‌سبیل‌الله بود؛ دفاع مقدّس، انقلاب را زنده نگه داشت، اسلام را زنده نگه داشت، ملّت ایران را عزیز کرد، را در کشور ترویج کرد، و ایمانی را در جوانها زنده کرد. 🔹 جوان‌هایی که رفتند در میدان جنگ، از یک آدم معمولی تبدیل شدند به یک ولیّ الهی؛ مردانی که با یک نگاه ساده و معمولی به مسائل دینی وارد میدان جنگ شدند، مثل یک و معنوی از میدان جنگ بیرون آمدند. 🔹 امام بزرگوار ما یک بود، یک بود؛ ایشان خطاب به خیلی از بزرگان -به طور عام- گفت: هفتاد سال عبادت کردید، خدا قبول کند از شما، بروید یک مقدار هم وصیّت‌نامۀ شهدا را بخوانید! یعنی این جوانی که وارد جبهه شده و مدّتی در جبهه جهاد کرده و جان خودش را کف دستش گرفته و برای خدا حرکت کرده، راه هفتادسالۀ آن مرد عالِم ملّا را در مدّت کوتاهی طی کرده؛ مضمون حرف امام این است. ✍ بیانات در دیدار پیشکسوتان و فعالان دفاع مقدس و مقاومت | ۱۴۰۳/۰۷/۰۴ •┈┈••✾••┈┈• ❇️ https://eitaa.com/hekmat121/2104
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 پنجاه سال عبادت کردید، خدا قبول کند... مثل چمران بمیرید ... مثل سربازها بمیرید ... 🔷️ عارف کامل و مربی نفوس حضرت امام خمینی(ره): وصیت‌نامه‌هایی که این عزیزان می‌نویسند مطالعه کنید. پنجاه سال عبادت کردید و خدا قبول کند، یک روز هم یکی از این وصیتنامه‌ها را بگیرید و کنید و تفکر کنید. این جوان‌های ما که علیل شدند الآن هم وقتی می‌آیند از من می‌خواهند که دعا کنم که اینها بشوند؛ پایش را از دست داده، عصا زیر بغلش هست، لکن گریه می‌کند و می‌خواهد که دعا کنیم که شهید بشود. از اینها یک قدری و پیدا کنید. •┈┈••✾••┈┈• ❇️ https://eitaa.com/hekmat121/2105
📌 نمایشگاهی فاقد هرگونه خلاقیت انقلابی الان در باغ موزه دفاع مقدس شهر قم با خانواده برای بازدید از نمایشگاه دفاع مقدس آمده‌ایم. نمایشگاهی با تکرار همان برنامه‌های دو دهه اخیر و فاقد هرگونه خلاقیت انقلابی است و کاملا به روزمرگی و تکرار گرفتار شده است. در این نمایشگاه، کمتر از مکتب عرفانی و تربیتی امام خمینی و آن احساس معنوی جبهه‌ها و جهاد تبیین خبری هست و اگر هم هست بسیار ضعیف، بی‌رمق و شعاری است. اما متاسفانه پخش مداحی‌ها و موسیقی‌های بسیار تند در جای جای نمایشگاه، اجرای سرودهایی با موسیقی‌های طرب‌انگیز و در برخی موارد تک خوانی دختران جوان و کف زدن به جای صلوات فرستادن در تشویق‌ها، فروش کتاب‌های شبه روانشناسی و معنویت های کاذب غربی در یکی غرفه‌ها و ... از برجستگی‌های این نمایشگاه در شهر مقدس قم است. صندلی‌های تمیز و زیبا در یک جایگاه اختصاصی بر میهمانان ویژه که کاملا از مردم جدا شده است و صندلی‌ها پلاستیکی برای عموم مردم و همچنین اختصاص پارکینگ برای برخی از بازدیدکنندگان و نبود جا برای مردم از بی‌عدالتی در این نمایشگاه حکایت دارد که کاملا در تضاد با مکتب امام و دفاع مقدس است. چرا وضعیت چنین شده است و از آن روح معنوی و معرفتی دفاع مقدس خبری نیست؟؟؟ قم. شب جمعه ۵ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۳۱ •┈┈••✾••┈┈• ❇️ https://eitaa.com/hekmat121/2106
درآمدی بر فلسفه اجتماعی حکمت متعالی معرفی کتاب دکتر سیدمهدی امامی جمعه 🔴کتاب حاضر با هدف احیای فلسفه اجتماعی حکمت متعالی و تحلیل بنیادی‌ترین مبانی حکمت عملی در نظام اندیشه ملاصدرا به نگارش درآمده است 🔴مطالعه این اثر نشان می‌دهد تلقی حوزه و دانشگاه از فلسفه ملاصدرا با تلقی ملاصدرا از فلسفه‌اش که به حکمت متعالی موسوم است، بسیار متفاوت است مولف در متن کتاب مباحث زیر را بررسی نموده است 🔴ساحات اجتماعی و سیاسی وجود شناسی در حکمت متعالی و اهداف مدنی و تمدنی که آشکارا ملاصدرا به آنها تصریح دارد، در نحوه تدریس حکمت صدرایی نادیده گرفته شده است. 🔴به مباحثی از جمله اصالت زندگی در تفکر فلسفی، صنعت اخلاق در فلسفه مدنی، فارابی و نقشه راه دستیابی به سعادت و فضیلت پرداخته شده است. 🔴به سه پرسش چیستی و چرایی و چگونگی در حکمت متعالیه، به تشریح روش جدید در بررسی چیستی حقیقت فلسفه و چرایی آن و همچنین ابتکار ملاصدرا در ارائه نقشه راه پرداخته شده است 🔴به مباحثی از جمله گستره فلسفه نقد قدرت در نظام اندیشه ملاصدرا، جایگاه رساله سه اصل در فلسفه نقد قدرت، تفاوت بنیادی بین فارابی و ملاصدرا در نگاه به قدرت، قدرت و ساختار آن در مدینه، شبکه سازی روش بررسی نگاه ملاصدرا به قدرت، و ملاصدرا به منابع کسب قدرت پرداخته است. •┈┈••✾••┈┈• ❇️
اللّهُمّ اجعَلهما فی دِرعِكَ الحَصینَةِ الّتي تَجعَلُ فیها مَن تَشاءُ https://eitaa.com/hekmat121/2108