#مقاله_منتخب
🔸مقالات برتر و متخب کمیسیونهای تخصصی کنگره بینالمللی علامه طباطبایی(ره)
▫️کمیسیون اخلاق و عرفان
موضوع:
🔍 عرفان مقایسهای از منظر علامه طباطبایی(ره)
نویسنده:
🖋حجت الاسلام دکتر علیرضا کرمانی
📌 کمیسیونهای تخصصی کنگره بینالمللی بزرگداشت علامه طباطبایی آبانماه در مدرسه علمیه امام کاظم عليهالسلام برگزار شد.
#کنگره_علامه_طباطبایی
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
#مقاله_منتخب
🔸مقالات برتر و متخب کمیسیونهای تخصصی کنگره بینالمللی علامه طباطبایی(ره)
▫️کمیسیون قرآن و حدیث
موضوع:
🔍 نوآوریهای تفسیر«المیزان» در بهرهوری از «وقایع تاریخی»
نویسنده:
🖋حجت الاسلام دکتر سید حسین شفیعی دارابی
🖋سرکار خانم سیده لینا حسینی
📌 کمیسیونهای تخصصی کنگره بینالمللی بزرگداشت علامه طباطبایی آبانماه در مدرسه علمیه امام کاظم عليهالسلام برگزار شد.
#کنگره_علامه_طباطبایی
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
#گزارش #نشست_علمی
⬅️نشست علمی «فلسفه تحلیلی و فلسفه اسلامی؛ تفاوتها و شباهتها» به همت گروه فلسفه غرب مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار شد.
▫️این نشست علمی که به صورت حضوری و مجازی و با حضور حجتالاسلام دکتر یارعلی فیروزجایی، استاد فلسفه دانشگاه باقرالعلوم(ع) و حجتالاسلام دکترمحمدعلی عبداللهی، استاد دانشگاه تهران (پردیس فارابی) برگزار شد، محورهای زیر به بحث و بررسی گذاشته شد.
▫️در ابتدا دبیر جلسه با طرح اولیه موضوع نشست علمی، به معرفی اجمالی #فلسفه تحلیلی در غرب معاصر پرداختند و گفتند فلسفه معاصر غرب، بهطورکلی به دو جریان عمده قابل دستهبندی است:
الف) فلسفه قارهای که شامل جریانهای فلسفی پدیدارشناسی و اگزیستانسیالیسم است که بیشتر به جنبههای عقلیشهودی و نقش خاص سوژۀ انسانی اهمیت میدهند و همچنین معرفتها و شناختهای فلسفی در آنها موضوعیت دارد؛ بدین معنا که این جریانها نگاه ابزاری به این معرفتها ندارند؛
ب) فلسفه تحلیلی که فلسفههای آنگلوامریکن (انگلیسی- آمریکایی) هستند که شامل پوزیتویسم منطقی و فلسفه تحلیل زبانی است. این جریانها بر خلاف فلسفههای قارهای، آبجکتیو و عینیاند و نقش ابژه در آنها مهم است و فلسفه برای آنها نقش ابزاری دارد.
👈 در ادامه این نشست آقای دکتر عبداللهی در پاسخ به پرسش از چیستی فلسفه تحلیلی و چیستی فلسفه اسلامی و بیان شاخصهها و ویژگیهای این دو فلسفه گفتند:
اولاً این دو فلسفه رقیب هم نیستند. فلسفه اسلامی یک مکتب فکری جامع و یک مجموعه سنت عقلی است که در فضا و بافت فکری مسلمانان شکل گرفته است، ولی فلسفه تحلیلی یک مکتب فلسفی نیست، بلکه یک جریان فلسفی- عقلی است که در مقطع خاصی از #تاریخ معاصر در اندیشه فیلسوفانی مانند فرگه در قرن ۱۹-۲۰ شکل گرفت و تداوم یافت. البته باید بدانیم که این دو فلسفه میتوانند نسبت به هم بصیرتافزایی داشته باشند و سنجش این دو فلسفه مهم است تا از یکدیگر تأثیر بپذیرند و بر هم تأثیر بگذارند.
🔹نکته دوم اینکه فلسفه و فلسفهورزی مقید به قید خاصی نیست و تنها قید دانش فلسفه آن است که مدعیاتش را به روش عقلی اثبات میکند و شرقی و غربی هم ندارد. قیدهایی مانند تحلیلی و اسلامی و… عناوینی هستند که به مجموعه مسائل فلسفیای اطلاق میشود که مثلاً تأثیرپذیری آن را از محیطی مانند #اسلام یا فضای فکر غربی نشان میدهد.
🌐مطالعه مشروح گزارش این نشست
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
#خبر_مجمع #کنگره_علامه_طباطبایی
✅ تقدیر دبیر اجرایی کنگره بینالمللی علامه طباطبایی(ره) از معاون پژوهش حوزههای علمیه خواهران
⬅️به پاس حضور و مشارکت کمی و کیفی حوزههای علمیه خواهران در برگزاری کنگره بینالمللی علامه طباطبایی(ره)، طی مراسمی با اهدای لوح تقدیر و تندیس کنگره به خانم متولیان، معاون پژوهش حوزه های علمیه خواهران از ایشان تجلیل شد.
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
#لیله_الرغائب
🔰لیلة الرغائب شب آرزوها یا رغبت ها؟!
آیتالله جوادیآملی:
▫️رغبت یعنی میل نه آرزو. لیله الرغائب به معنای شب آرزوها نیست، بلکه شب رغبتها و گرایشها و مجذوبشدنهاست لذا آن انجذاب و گرایش و میل و شوق را میگویند رغبت، در برابر رهبت. خدای سبحان جنّاتی دارد که ما را به آنها ترغیب کرده و برای روح ما هم بهشتی دارد که ما را به آن هم ترغیب کرده است.
#آیتالله_جوادیآملی
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
#نشست_تخصصی #حکمت_عملی
🔰کار گروه حکمت عملی، جلسه ۶۲
🔹مبادی حکمت عملی در نگاه فارابی(جلسه پنجم)
🎤حجتالاسلام محمدعلی نوری
🗓 یکشنبه، ۱۴۰۲/۱۱/۰۱، ساعت ۱۸:۳۰
🖇حضوری و مجازی
🏢 قم، خیابان ۱۹ دی، کوچه ۱۰،فرعی اول سمت چپ، اتاق جلسات مجمع عالی حکمت اسلامی
💻 لینک حضور در جلسه
https://b2n.ir/hekmat.amali
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
#صاحبالزمان
امام صادق عليهالسلام فرمود:
▫️هر كس به امامت ائمّه هُدی از پدران و فرزندانم اقرار کند، ولی فرزندم مهدی را انكار نمايد، مانند كسی است كه به نبوّت تمامی پيامبران اقرار كند امّا نبوّت محمّد صَلَّی اللهُ عَلَیْه وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ را انكار نمايد.
📚بحارالأنوار ۵۱ / ۱۴۵.
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
#مقاله_منتخب
🔸مقالات برتر و متخب کمیسیونهای تخصصی کنگره بینالمللی علامه طباطبایی(ره)
▫️کمیسیون حکمت نظری
موضوع:
🔍 علامه طباطبایی(ره) و استدلال های زبان بنیاد
نویسنده:
🖋دکتر سید احمد حسینی سنگ چال
📌 کمیسیونهای تخصصی کنگره بینالمللی بزرگداشت علامه طباطبایی آبانماه در مدرسه علمیه امام کاظم عليهالسلام برگزار شد.
#کنگره_علامه_طباطبایی
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
#گزارش_مجمع #نشست_تخصصی
⬅️نشست علمی با موضوع “مبانی صهیونیسم”
🔰به گزارش روابط عمومی مجمع عالی حکمت اسلامی حجت الاسلام علی جدید بناب؛ نویسنده و مدرس حوزه علمیه در نشست علمی مبانی #صهیونیسم که از سوی مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار شد، گفت:
🔸در سال ۸۰ کتابی را با عنوان عملکرد صهیونیسم نسبت به جهان اسلام نوشتم و اثر مشترکی هم با عنوان صهیونیسم را تالیف کردم و در آن به مجموعه شبهات دانشجویان نسبت به یهود پرداخته شد.
🔹نویسنده و مدرس حوزه علمیه با اشاره به برخی سخنان که گفته شده است یهودیان، سرزمینهای اشغالی را خریدهاند، ادامه داد: این دروغ بزرگی است زیرا بیش از ۹۵ درصد از این زمینها به زور گرفته شد و غصبی است و نزدیک به ۴ درصد هم بحث خرید یهودیان نبده است؛ سیدضیاء که به پیشنهاد انگلیس به فلسطین رفت این زمینها را از مردم فلسطین خریداری کرد و در اختیار یهودیان قرار میداد یعنی این درصد کم هم به این شکل خریداری شده است.
🌐مطالعه مشروح گزارش این نشست
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
#فلسفه_غرب
❓خواهش میکنم تلقی و ارزیابی خود را از فلسفه معاصر غرب بیان بفرمائید.
🔸من #فلسفه_غرب زیاد مطالعه نکرده ام؛ بیشتر به فلسفه کانت علاقهمند بودم و دو نقد هم بر آن نوشته ام. من به کانت علاقه مندم، او آدمی است که حرفهایش حساب شده است، البته اشتباه هم دارد، ولی بلاخره سخنانش حساب شده است. دکارت و کانت به نظر من قهرمانانی هستند که میخواهند قله هایی را فتح کنند ولی متاسفانه در کمر کوه متوقف شده اند و به بالای کوه نرسیدهاند.
🔹این دو فیلسوف حرکت کردهاند که به یک واقعیاتی برسند ولی چون اینها منقطع از #فلسفه_اسلامی بودهاند و این ذخیره چهارده قرن را در دسترس نداشته اند، اشتباهات زیادی در تحلیل دارند؛ همین جناب کانت با تمام احترامی که به فکر و فلسفه اش می گذاریم، اگر فلسفه اسلامی را خوانده بود، مشکلات زمان و مکان را حل میکرد و سرانجام سر از سفسطه در نمی آورد. به نظر من اگر دکارت و کانت با اساتید فلسفه اسلامی آشنا بودند، شاید دو طرف از هم استفاده می کردند و بهتر به هدف می رسیدند.»
📚نشریه دانشگاه انقلاب، تابستان و پاییز ۱۳۷۳، شماره ۹۸ و ۹۹، در گفتگو با آیت الله جعفر سبحانی
#آیتالله_سبحانی
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
#حدیثروز #ذکرخدا
پيامبر خدا صلیاللهعلیهوآله:
🔅همه تشنه مى ميرند، مگر ذاكر خدا
🔹كلُّ أحَدٍ يَموتُ عَطْشانَ إلاّ ذاكِرَ اللّهِ
📚 ميزان الحكمه ج4 ص224
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
هدایت شده از مجمع عالی حکمت اسلامی
#نشست_تخصصی #حکمت_عملی
🔰کار گروه حکمت عملی، جلسه ۶۲
🔹مبادی حکمت عملی در نگاه فارابی(جلسه پنجم)
🎤حجتالاسلام محمدعلی نوری
🗓 یکشنبه، ۱۴۰۲/۱۱/۰۱، ساعت ۱۸:۳۰
🖇حضوری و مجازی
🏢 قم، خیابان ۱۹ دی، کوچه ۱۰،فرعی اول سمت چپ، اتاق جلسات مجمع عالی حکمت اسلامی
💻 لینک حضور در جلسه
https://b2n.ir/hekmat.amali
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
#پیام_تسلیت
⬅️ قاب هایی از حضور مرحوم رضوی خرم در کنگره علامه طباطبایی
▪️مجمع عالی حکمت اسلامی، درگذشت زینالعابدین رضوی خرم، استاندار جهادی و انقلابی آذربایجان شرقی را تسلیت عرض میکند.
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
#گزارش #نشست_تخصصی
⬅️نشست علمی با موضوع "چگونه تفکر حکمتبنیان در کودکان ایجاد کنیم؟"
🔰سرکار خانم فاطمه صدر؛ در نشست علمی«درآمدی بر الگوی پرورش تعقل حکمت بنیان؛ در تطبیق با فلسفه برای کودکان» که از سوی این مجمع برگزار شد با بیان اینکه در انسانشناسی اسلامی، انسان دارای غایت است لذا تعقل هم در این راستا یعنی کشف حقیقت و حقجویی و عدم کتمان حق (یعنی وقتی فرد به حق دست یافت شجاعت دفاع از آن را داشته باشد، مورد توجه است)، گفت:
🔹 این الگو چون دنبال حقیقت است لذا نسبت به آن موضع دارد و خنثی نیست؛ دنبال صدق و کذب برای آن میگردد نه دنبال فعلا خوببودن و فعلا مناسببودن. همچنین دنبال چیزهایی است که معنای زندگی به او ببخشد؛ اگر مفهوم خوشبختی را به معنای فلسفی در نظر بگیریم تقریبا همه #فلاسفه نسبت به آن صحبت کردهاند زیرا به زندگی معنا میبخشد.
🔸خانم صدر با بیان اینکه این الگوی #تعقل بدون تزکیه نفس ممکن نیست، اظهار کرد: در حوزه تفکر غربی، حرکت باطنی و عمقی در تعقل وجود ندارد بلکه توسعه عرضی، وجود دارد لذا در تعقل بر مبنای اسلامی #انسان به بواطن دست مییابد. البته ما جایی از تعبیر تعقل استفاده میکنیم که فرد دنبال کشف حقیقت است و برای حل مسائل به منابع حق رجوع میکند که البته لزوما #قرآن و روایات هم نیستند.
🌐مطالعه مشروح گزارش این نشست
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
#نشست_تخصصی #فلسفه_هنروارتباطات
🔰گروه علمی فلسفه هنر و ارتباطات، جلسه ۹۸
🌐 فلسفه فناورانه تربیت مجازی در اندیشه اسلامی
🎤 دکتر محمدمهدی فتوره چی
🗓 دوشنبه، ۱۴۰۲/۱۱/۲، ساعت ۲۰:۳۰
🖇 این جلسه به صورت مجازی و زنده (آنلاین) برگزار میشود.
💻لینک حضور در جلسه
https://b2n.ir/f.honar
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
#حدیث
امام جواد عليه السلام:
🔸هر كس نداند كارى را از كجا آغاز كند، از به سرانجام رساندن آن درماند.
▪️من لَم يَعْرِفِ المَوارِدَ أعْيَتْهُ المَصادِرُ .
📚ميزان الحكمه جلد3 صفحه 54
✨میلاد نهمین گوهر تابناک امامت، حضرت جواد الائمه (ع) مبارک باد.
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
#گزارش #نشست_تخصصی
⬅️نشست علمی با موضوع “درآمدی بر فلسفه مد و فشن در جهان معاصر”
🔸دکتر محمدحسین آشتیانی؛ مسئول آموزش کارگروه ساماندهی مد و لباس در نشست علمی«در آمدی بر #فلسفه مد و فشن در جهان معاصر» که از سوی مجمع عالی حکمت اسلامی در #قم برگزار شد با بیان اینکه مسئله مد و فشن از مباحث بسیار پیچیده نه تنها در ایران بلکه در جهان است، گفت:
🔹#فشن یک حرکت پیچیده فرهنگی است یعنی بیش از آن که پوشش و لباس باشد حمله میکند؛ زمانی کلیسا وقتی اولین تحرکات فشن ایجاد شد تلاش کرد تا جلوی آن بایستد ولی خودش گرفتار آن شد؛ در دهه ۷۰ الی ۸۰ میلادی آنتیفشن ایجاد شد ولی باز خود آن به نحله فشن و تاریخ آن تبدیل شد.
▫️وی با بیان اینکه نهضت فشن از فرانسه بوده است و امروزه با #رسانه پیوند خورده و رشد زیادی کرده است، ادامه داد: امروزه در #ایران هم تب فشن به شدت بالا رفته است به گونهای که نماینده وزارت علوم اعلام کرد حجم دانشجویان مد و لباس در چند سال اخیر به شدت بیشتر شده است.
📌آشتیانی با تاکید بر درهم آمیختگی فشن و رسانه، گفت: امروز یکی از انتشارات کشور کتبی را ترجمه کرد که به چاپ ۹ و ۱۰ رسید و این نشان میدهد که مشتریان فشن زیاد شدهاند؛ لین گری وات آمریکایی که زیباشناس است، کتاب زیبایی و معنا را نوشته است و از کتب خوب در این عرصه محسوب میشود.
🌐 مطالعه مشروح گزارش این نشست
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
#خبر_مجمع #زندگینامه
📣 انتشارات حکمت اسلامی منتشر کرد.
📖 زندگینامه حضرت آیت الله علامه سیدمحمدحسین طباطبایی
🏢 آدرس دفتر مرکزی: قم، خیابان۱۹دی، کوچه۱۰، کوچه۲
⬅️ آدرس فروشگاه: قم، بلوار معلم، مجتمع ناشران، واحد۱۰۴
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
#نشست_تخصصی #فلسفه_سیاسی
🔰گروه علمی فلسفه سیاسی،جلسه ۱۶۸
🔹حکمرانی و سیاستگذاری عمومی از منظر فلسفه سیاسی(جلسه دوم)
🎤 حجت الاسلام دکتر نجف لک زایی
🗓 سه شنبه، ۱۴۰۲/۱۱/۳، ساعت ۱۹
🖇 این جلسه به صورت مجازی و زنده (آنلاین) برگزار میشود.
💻لینک حضور در جلسه
https://b2n.ir/f.siasi
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
#گزارش_مجمع #نشست_تخصصی
⬅️نشست علمی با موضوع "تفسیر وحدت وجود و ادله آن "
🔰به گزارش حجتالاسلام و المسلمین داود حسنزاده کریمآباد؛ پژوهشگر و مدرس فلسفه حوزه علمیه در نشست علمی«تفسیر وحدت وجود و ادله آن» که از سوی مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار شد با بیان اینکه #وحدت_وجود واژهای است که ما از قرن هشتم به بعد شاهد تولید آن بودهایم، گفت:
🔸 این تعبیر در دوره ابن عربی با محتوایی که عرفا میگفتهاند همراه و هماهنگ نبوده است. عارف مدعی این تعبیر است که«خدا هست و غیر خدا نیست» البته «همین هست و نیست»، ادبیاتی است که استفاده کردهاند ولی هیچ عارفی، نفی کثرت نکرده است و حتی نفی کثرت هم خودش نوعی #ادبیات زبانی است.
🔹وی افزود: دو معنای کاملا متفاوت از «اینکه خدا هست و غیر خدا نیست» بیان شده است؛ اول اینکه رسد آدمی به جایی که به جز خدا نبیند یعنی هست ولی رؤیت نمیشود؛ شیخ اشراق آن را به خورشید و ستاره تشبیه کرده است زیرا ستاره با وجود نوری که دارد وقتی خورشید هست بینور است. کثرات هم اینطور است و وقتی #حق جلوه کند و نور حق بیاید مابقی نورها زایل میشود و البته نه اینکه معدوم شوند بلکه نوری ندارند.
🌐مطالعه مشروح گزارش این نشست
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
#خبر_مجمع #کنگره_علامه_طباطبایی
✅ تقدیر دبیر اجرایی کنگره بینالمللی علامه طباطبایی(ره) از رئیس دانشگاه تبریز
⬅️به پاس حضور و مشارکت کمی و کیفی #دانشگاه_تبریز در برگزاری کنگره بینالمللی علامه طباطبایی(ره)، طی مراسمی با اهدای لوح تقدیر و تندیس کنگره به دکتر نصرالله زاده، رئیس دانشگاه تبریز از ایشان تجلیل شد.
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
#نشست_تخصصی #عرفان
🔰گروه علمی عرفان، جلسه ۲۱۵
🔹حرکت حبّی و حرکت جوهریه و ادله آن در آثار علامه حسن زاده آملی
🎤 حجتالاسلاموالمسلمین محمدرضا مصطفی پور
🗓 چهارشنبه،۱۴۰۲/۱۱/۴، ساعت ۱۸:۳۰
🏢 قم، خیابان ۱۹ دی، کوچه ۱۰، فرعی اول سمت چپ،اتاق جلسات مجمع عالی حکمت اسلامی
💻لینک حضور در جلسه
https://b2n.ir/g.erfan
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
#خبر_مجمع #کنگره_علامه_طباطبایی
✅ تقدیر دبیر اجرایی کنگره بینالمللی علامه طباطبایی(ره) از نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی
⬅️ به پاس حضور و مشارکت کمی و کیفی نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی در برگزاری کنگره بینالمللی علامه طباطبایی(ره)، طی مراسمی با اهدای لوح تقدیر و تندیس کنگره به حجتالاسلام والمسلمین آل هاشم از ایشان تجلیل شد.
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
#تفکر
🔰 اول فکر میکردند، بعد به کتاب مراجعه میکردند!
👈 بسیاری از بزرگان قبل از اینكه #مطالعه كنند، فكر میكردند. بعضی از اساتید ما چند جلد كتاب بیشتر نداشتند! امام رضوانالله علیه اینطور بودند، كتابخانه مرحوم علامه طباطبایی اینطور بود، آنها چند جلد كتاب بیشتر نداشتند و بیش از آن مقداری که به #كتاب مراجعه كنند و مطالعه كنند، فكر میكردند كه چه میخواهیم بگوییم، موضوع چیست، محمول چیست، نسبت چیست، بعد شروع میكردند به مطالعه كردن.
📌اینطور نیست كه انسان همین كه وارد منزل شد، كتاب پهن كند و كتاب ببیند، اگر این طور شد، آن وقت از این شخص، كتابی در میآید!
📚تفسیر سوره مبارکه سبا، جلسه ۱۶
#آيتالله_جوادیآملی
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
#امامعلی
پيامبر خدا صلیاللهعلیهوآله:
🔸أنَا المُنذِرُ وَعَلِيٌّ الهادي، وَكُلُّ إمامٍ هادٍ لِلقَرنِ الَّذي هُوَ فيهِ.
🔹من هشدار دهنده ام و على، راه نماست، و هر امامى، راه نماى نسلى است كه در ميان آنهاست.
📚 الكافی جلد۱، ص۱۹۱
***********************
🌸 سالروز ولادت با سعادت امیرمؤمنان علیهالسلام و روز پدر بر شما مبارک 🌸
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami