#کلام_اساتید
❇️ فیلسوف در آغاز نسبت به یک دین معیّن و یک گرایش مشخص، لابشرط است نه بشرط لا...
حجتالاسلام و المسلمین استاد حسن رمضانی:
⬅️برخی از افرادی که بر #فلسفه نقد و اعتراض می کنند به غلط می گویند: فلسفه یعنی بی دینی و بی تعهد بودن نسبت به دین. و نیز می گویند: برای فلاسفه اصلاً دین مطرح نیست و مقصد آنها دین نیست و بر اساس همین برداشت غلط، بر فلسفه خط بطلان کشیده اند. اما واقع امر این نیست بلکه واقع این است که #فیلسوف در آغاز نسبت به یک دین معیّن و یک گرایش مشخص، لابشرط است نه بشرط لا. که متاسفانه معمولاً در مقام بحث بین این دو فرق گذاشته نمی شود و با هم خلط میشوند. و لذا گمان میکنند که فلسفه به شرط لای از دین است و در حالتی که فلسفه، آن هم در آغاز نه تا پایان؛ لابشرط است و بین لا بشرط و به شرط لا، تفاوت از زمین تا آسمان است.
🔸فیلسوف در آغاز، لا بشرط از هر گونه گرایشی است؛ یعنی می گوید من فعلاً هیچ گونه گرایشی ندارم و با الغای همۀ گرایش ها و تعیّن ها وارد بحث میشوم و ممکن است پس از بحث به همان نتیجه ای برسیم که با گرایش به دینی خاص سازگار باشد. لذا کسانی که نسبت به دین و شرع حساسیت دارند نباید در اینجا حساسیت نابجایی را اعمال کنند و بگویند فیلسوف هیچ تعهدی به دین ندارد. چون واقعاً فلسفه بشرط لای از دین نیست.
#استاد_حسن_رمضانی
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
هدایت شده از مجمع عالی حکمت اسلامی
#نشست_تخصصی #کلام
🔰جلسه گروه علمی کلام(جلسه۲۷۵)
⬅️ الحاد جدید و اخلاق مبتنی بر داروینیسم
🎤دکتر عبدالرئوف افضلی
🗓 سهشنبه ۱۴۰۳/۲/۱۸ساعت ۱۷:۱۵
🖇حضوری و مجازی
💻لینک حضور در جلسه
http://yun.ir/kalam
🏢 قم، خیابان ۱۹ دی، کوچه ۱۰، فرعی اول سمت چپ، اتاق جلسات مجمع عالی حکمت اسلامی
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
#فصلنامه #حکمت_اسلامی
🔔فصلنامه حکمت اسلامی(۳۹) منتشر شد
▫️عرفان مقایسهای از منظر علامه طباطبایی / علیرضا کرمانی
▫️نقد و بررسی انحصاری بودن برهان انی مطلق از ملازمات عامه در فلسفه از منظر علامه طباطبایی / عسکری سلیمانی امیری
▫️بستار علّی در فيزيک و نسبت آن با عليت فاعلهای طبيعی از منظر علامه طباطبایی / محمد سربخشی
▫️علامه طباطبایی و استدلالهای زبان بنیاد / سید احمد حسینی سنگچال
▫️بررسی کارکردهای متقابل دین فطرت و دین وحیانی از دیدگاه علامه طباطبایی / جواد گلی
▫️دیدگاه علامه طباطبایی درباره اصالت وجود و سازگاری آن با نظریه حرکت جوهری / محمدجعفر جامه بزرگی
▫️بررسی یکسانی انگاره ادراکات اعتباری علامه طباطبایی و علوم غیر یقینی در آثار فارابی / حسام الدین شریفی
▫️اصل علیت؛ تقریرها، بداهت و اثباتناپذیری با تأکید بر دیدگاه علامه طباطبایی / محمد حسینزاده یزدی
▫️چیستی و چگونگی تغیر و ثبات قانون در اندیشه علامه طباطبایی / محمدیاسین شاهنظری
▫️امکان سنجی سماع موتی در آیات 80 و 81 سوره مبارکه النمل (بر اساس نظریه وضع الفاظ بر ارواح معانی علامه طباطبایی) / زهرا حصارکی، محمدحسین ضیائینیا
▫️رابطۀ «معلوم بالذات» و «معلوم بالعرض» نزد علامه طباطبایی / وحید آرزومندی
🌐 فصلنامه حکمت اسلامی 37 و 38 و 39
https://hekmateislami.com/?page_id=3622
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
#حدیث #علم
امام على عليه السلام:
🔰 غايَةُ العِلمِ السَّكينَةُ وَالحِلمُ.
🔹نهايت دانش، آرامش و بردبارى است.
📚غررالحكم حدیث6380
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
هدایت شده از مجمع عالی حکمت اسلامی
#نشست_تخصصی #فلسفه
🔰جلسه گروه علمی فلسفه(جلسه۲۳۵)
⬅️ تبادل نظر در موضوع، رابطه هستی شناختی حق و خلق
🎤آیتالله غلامرضا فیاضی
و
حجتالاسلام داود حسنزاده کریم آباد
🗓 چهارشنبه ۱۴۰۳/۲/۱۹ ساعت۱۷
🖇حضوری و مجازی
💻لینک حضور در جلسه
https://b2n.ir/g.falsafe
🏢 قم، خیابان ۱۹ دی، کوچه ۱۰، فرعی اول سمت چپ، اتاق جلسات مجمع عالی حکمت اسلامی
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
#کلام_اساتید
❇️ ما به فلسفه و حکمت نیاز داریم
آیتﷲ سید محمد غروی، عضو هیئت مؤسس مجمع عالی حکمت اسلامی:
🔸ما به فلسفه و #حکمت نیاز داریم و این دو میتوانند ابزار خوبی باشند برای درک مفاهیم معرفتی؛ گرچه پرداختن به فلسفه و حکمت، نیاز همهی ما نیست؛ ولی این دو علم هستند که میتوانند بخشی از حقایق هستی را برایمان تبیین کنند؛ لذا معرفتهای فلسفی باید درخدمت اهداف #دین باشد.
#سید_محمد_غروی
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
#خبر_مجمع #نمایشگاه_کتاب
❇️ حضور انتشارات حکمت اسلامی در نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران
📚 عرضه آثار و تولیدات مجمع عالی حکمت اسلامی در سی و پنجمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران همراه با ۱۰ درصد تخفیف
⬅️ مصلی تهران، شبستان، راهرو ۱۳، غرفه ۲۵۲، در انتشارت حکمت اسلامی (وابسته به مجمع عالی حکمت اسلامی) منتظر حضور گرمتان هستیم.
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
#حدیث #مدارا
امام جواد علیه السلام:
🔅مَن هَجَرَ المُداراةَ قارَبَهُ المَكروهُ.
🔹هركه از مدارا كردن فاصله گيرد، ناخوشايندى به او نزديك شود.
📚الدرّة الباهرة صفحه39
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
مجمع عالی حکمت اسلامی
#خبر_مجمع #نمایشگاه_کتاب ❇️ حضور انتشارات حکمت اسلامی در نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران 📚
#معرفی_کتاب #نمایشگاه_کتاب
🔰خداباوری در گذر اندیشهها
🔸فراگیری گسترده و زنده مباحث خداشناسانه در تاریخ اندیشه بشر، نشان از اهمیت و جایگاه این بحث خطیر در حیات فردی و اجتماعی بشر دارد و از اینرو تأملات فلسفی بیش و پیش از هر چیز در حوزه مباحث و مسائل دینی، متوجه مقوله خداباوری بوده است.
⬅️محوریترین موضوع در حوزه #خداشناسی، بحث از وجود خداست و از این رو براهین متعدد و متنوعی در اندیشه اسلامی و غربی در مورد خدا طرح شده که البته همواره در کانون نقد و نظر و تأمل قرار داشته است. بی تردید چالشها و کاوشهای فراروی این براهین در سدههای گذشته، زمینه پویایی و قوت مباحث خدا اندیشی را فراهم نموده و جذّابیت و کشش این حوزه معرفتی را دو چندان نموده است .
👈مجموعه حاضر، حاصل مباحثات و گفتوگوهای اساتید برجسته فلسفه دین در موضوعات مختلف و مرتبط با مقوله «وجود خدا» است که در جلسات متعدد گروه #فلسفه دین مجمع عالی حکمت اسلامی مورد بررسی قرار گرفته است. در هر یک از موضوعات ابتدائاً یکی از اساتید به طرح بحث در موضوع پرداخته است و سپس در ادامه با پرسش و پاسخها و نکته سنجیهای ژرفنگرانه سایر اساتید ، مباحث تفصیل بیشتری یافته و ابعاد موضوع روشنتر شده است.
،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،
📚 نمایشگاه بینالمللی کتاب: مصلی بزرگ تهران، شبستان، راهرو ۱۳، غرفه ۲۵۲
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔 @hekmateislami
مجمع عالی حکمت اسلامی
#نشست_تخصصی #فلسفه_سیاسی 🔰گروه علمی فلسفه سیاسی، جلسه۱۷۲ ⬅️ نمایندگی و جایگاه آن در فلسفه سیاسی
#گزارش #نشست_تخصصی
✅ کارکرد نمایندگی در فلسفه سیاسی اسلام فراتر از وظایف فقهی است
⬅️ نشست علمی با موضوع “نمایندگی و جایگاه آن در نظام سیاسی اسلامی”
🔰استاد مرتضی یوسفی راد، پژوهشگر فلسفه سیاسی اسلام با بیان اینکه نمایندگی از موضوعاتی است که در سیر تحولی جوامع و حکمرانی رخ داده و مفهومی جدید است، گفت:
🔸حاکمیت و #حکمرانی سیر تحولی خاصی از دوره گذشته یعنی فئودالیته تا حاکمیت امپراتوریها تا دوران مدرن دولت ملت داشته است؛ در دوره جدید بحث #نمایندگی مقولهای است که زندگی سیاسی مردم با آن عجین شده است و عاملی برای مشروعیت حاکمیتها و تضمین رعایت حقوق مردم است.
*️⃣استاد فلسفه سیاسی حوزه افزود: در جمهوری اسلامی ایران هم حق نمایندگی و تفکیک قوا پذیرفته شده است و حق نظارت مردم به رسمیت شناخته شده است. با فرض اینکه جمهوری اسلامی نظریه تفکیک قوا را پذیرفته است یعنی مردم ذی حق هستند و میتوانند در سرنوشت سیاسی خود دخالت کنند. #فلسفه انتخابات و نمایندگی به یک معنا جهتدهی به زندگی سیاسی از معرکه جهانبینیها به معرکه آراء است. یعنی نظامها ناچارند برای تثبیت خود از معرکه آراء بهره ببرند تا بتوانند آ راء مختلف را در تعیین سرنوشتشان به کار بگیرند و مشروعیت و تثبیت نظام سیاسی خود را تقویت کنند.
📝گزارش این نشست را اینجا بخوانید.
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislam
#حضرت_معصومه #روز_دختر
امام صادق«ع» فرمودند:
💐 بهراستی زیارت او (حضرت معصومه «سلاماللهعلیها») برابر با بهشت است.
📚بحارالأنوار، ج 57، ص 219.
🌸 سالروز ولادت حضرت فاطمه معصومه «سلاماللهعلیها» مبارک باد.
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔 @hekmateislami