eitaa logo
مجمع عالی حکمت اسلامی
2.6هزار دنبال‌کننده
3.9هزار عکس
553 ویدیو
8 فایل
مجمع عالی حکمت اسلامی، مرکزیتی است برای ترویج و گسترش حکمت اسلامی با حضور اساتید و نخبگان علوم عقلی حوزوی و دانشگاهی
مشاهده در ایتا
دانلود
📣فراخوان پذیرش مقاله فصلنامه «پژوهشنامه » 🔰مرکز تخصصی کلام اسلامی و تفسیر واحد کرمانشاه با همکاری مجمع عالی حکمت اسلامی دفتر کرمانشاه و گروه الهیات دانشگاه رازی ✍️محورهای پیشنهادی در پوستر آمده است. شماره اول در تابستان ۱۴۰۳ منتشر خواهد شد. پس از دو شماره رتبه علمی نشریه تعیین خواهد شد که برای شمارگان یک و دو نیز معتبر خواهد بود. ✅ جهت کسب اطلاعات بیشتر، دریافت راهنمای نگارش مقالات و ارسال مقالات به شماره زیر در ایتا پیام دهید👇 ۰۹۱۵۷۳۶۱۷۶۶ ▫️آدرس کانال نشریه در ایتا👇 https://eitaa.com/mkt_hk ▫️آدرس ایمیل نشریه 👇 m.k.t.kermanshah@gmail.com 🔰🔰🔰🔰🔰🔰 🆔@hekmateislami
✅ نمایی از فصلنامه‌های علمی_پژوهشی مجمع عالی حکمت اسلامی 🔰فرقه بهائیت به ‏وسیله ابوالفضل گلپایگانی، این روایت را دلیلی بر حقانیت ادعای علی‏محمد شیرازی دانسته است 🔹روایت ابولبید در بیان رمز و راز حروف مقطعه قرآن، به قیام قائمانی هنگام تحقق حروف مقطعه فواتح سور اشاره دارد. در این روایت، ظهور حضرت حجت را در تحقق «الر» یا «المر» دانسته است. علامه مجلسی در بحار الانوار چند احتمال را در مراد روایت بیان کرده و در کتاب رجعت دچار توقیت احتمالی گشته، سال 1155ق. را سال ظهور احتمالی تعیین می‌کند. از سوی دیگر، این روایت می‌تواند خاستگاهی برای سوءبرداشت‌ها باشد؛ چنان‏که فرقه بهائیت به ‏وسیله ابوالفضل گلپایگانی، این روایت را دلیلی بر حقانیت ادعای علی‏محمد شیرازی ملقب به باب در سال 1260ق دانسته است. 🔅یافته‌‏های تحقیق نشان می‌دهد این روایت که دچار ضعف سند و دلالت است، در امر خطیر امامت (یا نبوت ادعایی) قابل استناد نیست و در صورت استناد، کاملاً مطابق بر حضرت مهدی(عج) است. 📚 موضوع مقاله: تحلیل توقیت ظهور حضرت مهدی در روایت ابولبید «بازنمایی ترفند بهائیت در استناد به یک روایت» 🖋محمدعلی فلاح‌آباد؛ عزالدین رضانژاد 🆔@hekmateislami
مجمع عالی حکمت اسلامی
#سهروردی 🔸هشتم مردادماه در تقویم رسمی کشور روز بزرگداشت شهاب الدین یحیی ابن حبش بن امیرک ابوالفتوح
🔰زندگینامه شیخ شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق) ⬅️بخش اول ✨شهاب الدین یحیی سهروردی از ﻣﻬﻢﺗﺮﯾﻦ ﺷﺨﺼﯿﺖﻫﺎی ﺗﺎرﯾﺦ ﻓﻠﺴﻔﻪ اﺳﻼﻣﯽ می باشد که در تقویم ، تاریخ ۸ مرداد به نام این بزرگ ایرانی اختصاص داده شده است. 🔹شهاب الدین یحیی بن حبش بن امیرک ابوالفتوح سهروردی، ملقب به شهاب الدین، شیخ اشراق، شیخ مقتول و شیخ شهید ﯾﮑﯽ از ﻣﻬﻢﺗﺮﯾﻦ ﺷﺨﺼﯿﺖﻫﺎی ﺗﺎرﯾﺦ ﻓﻠﺴﻔﻪ اﺳﻼﻣﯽ ﻣﺤﺴﻮب ﻣﯽ‌ﺷﻮد. سهروردی را می توان بنیانگذار روشی نو و یکی از احیاگران فلسفه در شرق به شمار آورد. به مناسبت بزرگداشت این فیلسوف بزرگ اشاره مختصری به زندگی نامه وی می‌کنیم. ▫️تولد و ایام کودکی شیخ سهروردی 🔸شهاب الدین یحیی بن حبش سهروردی از حکما و عرفای بزرگ قرن ششم هجری ایران است که در تاریخ 549 ق در دهکده سهرورد متولد شد و دوران کودکی خود را سپری نمود. سهروردی تحصیلاتش را در مکتب دار سهروردآغاز کرد و قرآن و ادبیات عربی و فارسی را یاد گرفت. ▫️سفر به مراغه و فرا گیری حکمت 🔹سهروردی برای فراگیری دانش در سیزده سالگی از سهرورد خارج و راهی شد و به نزد مجدالدین جیلی رفت. او نزد مجدالدین عبدالرزاق جیلی در مدرسه معروف مجاهدیه، حکمت و اصول فقه را فرا گرفت و با معارف زرتشتیان و مسیحیان آشنا شد. فخرالدین رازی از شاگردان مجدالدین جیلی بود و در همانجا با شهاب الدین آشنا شد و مباحثاتی با او نیز داشت. ▫️سفر به اصفهان و فراگیری منطق 🔸سهروردی به تاریخ 568 قمری در 20 سالگی به اصفهان رفته و در آنجا به تکمیل یادگیری علوم حوزوی پرداخت. او در آنجا نزد ظهیرالدین فارسی، علم منطق را آموخت و برای نخستین بار با افکار آشنا شد و پس از مدتی تسلط خاصی بر آن پیدا کرد و کتاب بصائر عمر بن سهلان ساوی را مطالعه کرد. در بین سال های 577 – 578 ق و قبل از سی سالگی اصفهان را ترک کرد. 🆔@hekmateislami
🏴 شهادت رئیس دفتر سیاسی مقاومت اسلامی حماس را به محضر امام‌عصر(عج)، مقام معظم رهبری، امت شهیدپرور ایران اسلامی و تمامی آزادگان و استکبارستیز جهان، تسلیت عرض می‌نمائیم. 🆔@hekmateislami
✅ نمایی از فصلنامه‌های علمی_پژوهشی مجمع عالی حکمت اسلامی 🔰تنها مفهوم صحیح حق در دانش فلسفه... 🔸تنها مفهوم صحیح حق در دانش فلسفه، حق شایستگی است. این مفهوم، هم همة موارد حق را دربرمی‌گیرد و هم مانع اندراج غیرحق زیر عنوان حق می‌شود (جامع افراد و مانع اغیار است). مفهوم شایستگی، از مقایسة انواع صاحبان حق مختار یا غیرمختار با اهداف مطلوب واقعی (غیرپنداری) یا مقاصد حرکت طبیعی‌شان و با توجه به تناسب افعالی که صاحبان حق را به هدف مطلوب یا مقصد حرکت می‌رساند، به‌دست می‌آید. عقل در برخی از موارد به‌طور مستقل قادر به شناسایی حقوق موجودات است، ولی در بیشتر موارد باید برای شناسایی حقوق موجودات و راه‌هایی که آنها را به حقشان می‌رساند، از وحی کمک بگیرد. 📚 موضوع مقاله: طرحی نو در تبيين معنای حق (در دانش فلسفه حق) و تشخیص مصادیق آن 🖋محمدحسین طالبی 🆔@hekmateislami
📢 پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب اسلامی در پی شهادت مجاهد بزرگ آقای اسماعیل هنیه: 👈خونخواهی مهمان عزیزمان را وظیفه خود می‌دانیم 🔻رژیم صهیونیستی زمینه مجازات سخت را برای خود فراهم ساخت ✏️ متن پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی به این شرح است: بسم الله الرحمن الرحیم انا لله و انا الیه راجعون ملت عزیز ایران! 🔹 رهبر شجاع و مجاهد برجسته‌ی فلسطینی جناب آقای اسماعیل هنیه در سحرگاه دیشب به لقاء‌الله پیوست و جبهه‌ی عظیم مقاومت عزادار شد. رژیم صهیونی جنایتکار و تروریست، میهمان عزیز ما را در خانه‌ی ما به شهادت رسانید و ما را داغدار کرد، ولی زمینه‌ی مجازاتی سخت برای خود را نیز فراهم ساخت. 🔸 شهید هنیه سالها جان گرامی‌اش را در میدان مبارزه‌ئی شرافتمندانه بر سردست گرفته و آماده‌ی شهادت بود، و فرزندان و کسان خود را در این راه تقدیم کرده بود. او از شهید شدن در راه خدا و نجات بندگان خدا باک نداشت، ولی ما در این حادثه‌ی تلخ و سخت که در حریم جمهوری اسلامی اتفاق افتاده است، خونخواهی او را وظیفه‌ی خود می‌دانیم. 🔹 اینجانب به امت اسلامی، به جبهه مقاومت، به ملت شجاع و سرافراز فلسطین و بالخصوص به خاندان و بازماندگان شهید هنیه و یکی از همراهانش که با وی به شهادت رسیده است، تسلیت عرض می کنم و علوّ درجات آنان را از خداوند متعال مسألت می‌نمایم. سید علی خامنه‌ای ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ مصادف با ۲۵ محرم ۱۴۴۶ 🆔@hekmateislami
📢پیام دکتر مسعود پزشکیان رییس جمهوری اسلامی ایران در پی شهادت مجاهد بزرگ آقای اسماعیل هنیه: ▪️امروز ایران عزیز به سوگ شریک غم و شادی خود، همراه همیشگی و پرافتخار راه مقاومت، رهبر شجاع مقاومت فلسطین، شهید القدس، حاج اسماعیل هنیه نشسته‌ است. دیروز دست فاتح او را بالا بردم و امروز باید بر روی شانه‌هایم او را تشییع کنم. ▪️شهادت هنر مردان خدا است. پیوند دو ملت سربلند ایران و فلسطین مستحکم‌تر از قبل خواهد شد و مسیر مقاومت و دفاع از مظلوم پر قدرت‌تر از همیشه دنبال می‌شود. جمهوری اسلامی ایران از تمامیت ارضی و عزت و حیثیت و افتخار و شرف خود دفاع، و اشغالگران تروریست را از اقدام بزدلانه خود پشیمان خواهد کرد. «إِنَّ اللَّهَ عَزِیزٌ ذُو انْتِقَامٍ» 🆔@hekmateislami
مجمع عالی حکمت اسلامی
#سهروردی 🔸هشتم مردادماه در تقویم رسمی کشور روز بزرگداشت شهاب الدین یحیی ابن حبش بن امیرک ابوالفتوح
27.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 l ❇️به مناسبت روز بزرگداشت شیخ شهاب الدین سهروردی (شیخ اشراق) 🎙حجت‌الاسلام والمسلمین استاد علی امینی‌نژاد ▫️جلسه پنجم 🔅موضوع جلسه: علم خداوند در حکمت اشراق 🆔@hekmateislami
📷 گزارش تصویری بازدید محمدباقر خراسانی، مدیر اجرایی مجمع عالی حکمت اسلامی از پژوهشکده زن و خانواده و گفتگو با مسئولین علمی و اجرایی این پژوهشکده 🆔@hekmateislami
◼️پیام تسلیت آیت الله العظمی جوادی آملی در پی شهادت رادمرد مقاوم اسماعیل هنیه بسم الله الرحمن الرحيم انا لله وانا اليه راجعون نداى آسمانى قرآن حكيم هماره از خيانت صهيونيسم و جنايت اسرائيل سخن مى گويد آيه آسمانى ﴿وَلَا تَزَالُ تَطَّلِعُ عَلَىٰ خَائِنَةٍ مِنْهُمْ﴾ هشدارى است به جامعه بين الملل كه اسرائيل، درنده رها شده اى است كه هيچ عهدى را به رسميت نمى شناسد. شهادت راد مرد مقاوم جناب اسماعيل هنيه را كه در حرم ضيافت و حريم جمهورى اسلامى ايران به دست اسرائيل خائن به شهادت رسيد به عقل محوران و عدل مداران و رادمردان تسليت و آزادى قدس شريف را از خداى سبحان مسئلت و صبر جميل و اجر جزيل را براى همه سانحه ديدگان از خدای سبحان درخواست می نمایم. دهم مرداد 1403 جوادى آملى 🆔@hekmateislami
امیرالمؤمنین عليه السلام: ▫️شرط الفت، ترك تكلّف است. ▪️شرطُ الاُلفَةِ تَركُ الكُلفَةِ. 📚المواعظ العدديّة صفحه 57 🆔@hekmateislami
مجمع عالی حکمت اسلامی
#سهروردی 🔸هشتم مردادماه در تقویم رسمی کشور روز بزرگداشت شهاب الدین یحیی ابن حبش بن امیرک ابوالفتوح
🔰زندگینامه شیخ شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق) ⬅️بخش دوم ▫️سهروردی و تصوف 🔸سهروردی پس از تمام شدن تحصیلات به و سلوک معنوی روی آورد و در داخل ایران به سفر پرداخت و از بسیاری از مشایخ تصوف دیدن کرد و مجذوب آنان شد و با عده‌ای از صوفیان سفر خود را شروع کرد و وارد قلمرو پادشاهان سلجوقی در آسیای صغیر شد و به دیار بکر رسید. شیخ در آنجا به مجاهدت نفس و ریاضت مشغول شد و دوره‌های طولانی را مشغول اعتکاف و و تأمل شد و معتقد بود که ریاضت، نه تنها راهی برای دستیابی حکمت عملی بلکه راهی برای فهم بهتر حکمت نظری است. شیخ در دیار بَکر مورد استقبال حکومت سلجوقی قرار گرفت اما متأسفانه با بی مهری گروهی از عالمان قرار گرفت و مجبور به ترک آنجا شد. ▫️سفر به شهر توقات و تألیف کتاب حکمت الاشراق 🔹سهروردی پس از دیار بکر به آناتولی رفت و از آنجا قصد رفتن به حلب سوریه را کرد. در بین راه سهروردی به شهر ماردین رسید و با فخرالدین ماردینی آشنا شد و متنوعی درباره سنت‌های مصر قدیم، اعتقادات صائبی و تعلیمات هرمسی را پیش وی آموخت. بعد از ماردین سهروردی در ادامه سفرهایش به میافارقین و توقات شهری در استان ارض روم میان قونیه و سیواس رفت و در آنجا کتاب الاشراق را به تاریخ ۲۹ جمادی الآخر ۵۸۲ قمری، کامل کرد. و همچنین کتاب الواح عمادیه را نیز در شهر توقات نوشت. ▫️سفر به سوریه و آشنایی با پسر صلاح الدین ایوبی 🔸سهروردی پس از رفتن به حلب سوریه با ملک ظاهر، پسر صلاح الدین ایوبی دیدار می‌کند و ملک ظاهرکه شیفته شیخ شده بود از او می‌خواهد که در آنجا بماند. شیخ نیز این پیشنهاد را می‌پذیرد و فعالیت‌های خود را در مدرسه حلاویه شروع می‌کند. در همین مدرسه شاگرد وفادار او شمس الدین شهروزی به سهروردی می‌پیوندد. ▫️عناد و دشمنی و فرمان قتل شیخ سهروردی 🔹ملک ظاهر برای معرفی سهروردی به عالمان دربارش مناظراتی را ترتیب می‌دهد. شیخ در این مناظرات اعتقاداتش را بیان می‌کند. بی پردگی و بی احتیاطی سهروردی و بیان مسائل، به خصوص احکام و مسائل مربوط به دین با صراحت سبب می‌شود برخی از فقها و دو عالم شافعی یعنی زین الدین عبدالملک بن نصرالله ابن جهیل و برادرش مجدالدین ظاهر، شهاب الدین را ملحد و سخنانش را خلاف اصول دین بدانند به همین دلیل آنها شیخ را عامل انحراف ملک ظاهر دانسته و ملک ظاهر را تشویق به قتل شیخ کردند اما ملک ظاهر به خواسته آنان توجهی نکرد. سرانجام آنها نامه‌ای به صلاح الدین ایوبی نوشتند و صلاح الدین ایوبی هم به پسرش (ملک ظاهر) دستور قتل شیخ را داد. ▫️تاریخ وفات و آرامگاه سهروردی ▪️ملک ظاهر سهروردی را به زندان انداخت و از غذا منع نمود. علت مستقیم وفات وی معلوم نیست اما بالأخره روز جمعه آخر ماه ذی الحجه سال ۵۸۷ ق جسد سهروردی را از زندان بیرون آوردند و شیخ در سن ۳۷ سالگی به قتل رسید و پیکر او را در مسجد امام سهروردی شهر حلب دفن نمودند. ▫️فلسفه اشراق سهروردی 🔅مکتب فلسفی اشراق بعد از مرگ سهروردی رونق یافت. مکتب سهروردی فلسفه است از این جهت که به اعتقاد دارد، اما عقل را تنها مرجع شناخت نمی‌داند. بلکه عرفان را از این جهت که کشف و شهود و اشراق را شریف‌ترین و بلندمرتبه ترین مرحله شناخت می‌داند. شیخ اشراق آمیزشی از آراء و نظرات افلاطون، ارسطو و نو افلاطیون است. پس از شهادت سهروردی، فلسفه در مشرق زمین به راه خود ادامه داد تا اینکه ملاصدرا با ترکیب ذوق و برهان و درآمیختن استدلال و عرفان توانست به نزاع بین مشاء و اشراق پایان دهد و فلسفه اسلامی بنام «حکمت متعالیه» بنیان نهد. 🆔@hekmateislami
▫️امیرالمومنین علیه‌السلام از قول رسول خدا صلی الله علیه و آله می‌فرمایند: 🔸... حضرت مهدی علیه‌السلام زمین را از عدالت لبریز خواهد کرد همانگونه که از ظلم و ستم آکنده شده باشد. در روزگاری که دنیا را هرج و مرج می‌گیرد و مردم همدیگر را غارت می‌کنند و نه بزرگ به کوچک رحم می‌کند و نه قوی به ضعیف، در چنین روزگاری خدا به او اذن قیام خواهد داد. 🔹يمْلَأُ الْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلًا كَمَا مُلِئَتْ جَوْراً وَ ظُلْماً ذَلِكَ عِنْدَ مَا يَصِيرَ الدُّنْيَا هَرْجاً وَ مَرْجاً وَ يَغَارُ بَعْضُهُمْ عَلَى بَعْضٍ فَلَا الْكَبِيرُ يَرْحَمُ الصَّغِيرَ وَ لَا الْقَوِيُّ يَرْحَمُ الضَّعِيفَ فَحِينَئِذٍ يَأْذَنُ اللَّهُ لَهُ بِالْخُرُوجِ. 📚 كفاية الأثر، ص: ۱۵۱. 🆔@hekmateislami
امام هادى عليه السلام: 🔻إنَّ الحَرامَ لا يَنمي، وإن نَمى لا يُبارَكُ لَهُ فيهِ، وما أنفَقَهُ لَم يُؤجَر عَلَيهِ، وما خَلَّفَهُ كانَ زادَهُ إلَى النّارِ. ▪️همانا حرام رشد نمى كند و اگر هم رشد كند، بركت ندارد، و اگر آن را انفاق كند، پاداشى نمى برد، و آنچه بر جاى مى گذارد، توشه اش به سوى آتش خواهد بود. 📚الكافی جلد5 صفحه125 🆔@hekmateislami
✅ نمایی از فصلنامه‌های علمی_پژوهشی مجمع عالی حکمت اسلامی 🔰درباره ارتباط منطقی بین ادراکات حقیقی و ادراکات اعتباری دو دیدگاه عمده وجود دارد 🔹ادراكات حقيقى، انكشافات و انعكاسات ذهنى واقع و نفس ‏الامر است، ولی ادراكات اعتبارى، فرض‏‌هایى است كه ذهن آنها را به ‏منظور رفع نیازهای حياتى ساخته است و جنبه وضعى، قراردادى و اعتبارى دارند. 🔸درباره ارتباط استنتاج منطقی بین ادراکات حقیقی و ادراکات اعتباری دو دیدگاه عمده وجود دارد: دیدگاه نخست را مبنی بر نفی ارتباط منطقی، محقق اصفهانی پایه ‏گذاری کرد و از سوی علامه‌طباطبایی، امام‌خمینی و شهیدمطهری دنبال شد. اما مطابق دیدگاه دوم، بین ادراکات حقیقی با ادراکات اعتباری‌‏ای که پشتوانه حقیقی و نفس‌‏الامری دارد، رابطة استنتاج منطقی برقرار است. 👈پیروان دیدگاه نخست در پرتو مبنای معرفتی فوق، کاربرد ادراکات حقیقی را در مسائل کلامی صحیح ندانسته، بیانگر خلط میان و می‏‌دانند. اما مطابق دیدگاه صحیح که بیانگر دیدگاه مشهور میان متکلمان و غالب فیلسوفان است، کاربرد ادراکات حقیقی در مسائل کلامی صحیح بوده، به ‏عنوان یک پیش‏فرض معرفت ‏شناختی، مورد پذیرش متکلمان قرار داشته و در دو حوزه تعریفات و استدلالات در علم کلام مشهود است. بر اساس این دیدگاه، مسائل کلامی، یا جزء ادراکات واقعی و نفس‌‏الامری‏ است و یا در صورت اعتباری‌بودن، در نفس‏‌الامر ریشه داشته، جزء اعتباریات محض و مشمول شاخصه‌‏های ادراکات اعتباری محض نیست. 📚 موضوع مقاله: پژوهشی در ادراکات اعتباری در علم کلام 🖋محمدعلی اسماعیلی 🆔@hekmateisl