eitaa logo
مجمع عالی حکمت اسلامی
2.7هزار دنبال‌کننده
4هزار عکس
561 ویدیو
8 فایل
مجمع عالی حکمت اسلامی، مرکزیتی است برای ترویج و گسترش حکمت اسلامی با حضور اساتید و نخبگان علوم عقلی حوزوی و دانشگاهی
مشاهده در ایتا
دانلود
مجمع عالی حکمت اسلامی
#نشست_تخصصی #فلسفه_هنر 🔰 گروه علمی فلسفه هنر و ارتباطات، جلسه۱۰۶ 📚 ارائه کتاب نظریه‌پردازی ارتبا
✅ظرفیت فلسفه اسلامی برای تولید نظریات ارتباطاتی ⬅️ نشست علمی با موضوع «ارائه کتاب نظریه پردازی ارتباطات» 🔰دکتر محسن بدره؛ عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا(س) با بیان اینکه دانش ارتباطات از ابتدا دانشی چندرشته‌ای بوده است، گفت: 🔸کتابی که آقای رابرت کریک نوشته است تاریخ‌نگاری و شرح حالی از دانش است و به روشنی چندرشته‌ای بودن دانش ارتباطات هویداست؛ ارتباطات به اندازه عمر بشر قدمت دارد ولی علم ارتباطات در حد علم از چند قرن قبل شروع شد. 🔹وی افزود: موضوعات این دانش و مسائل آن چون به همه علوم انسانی مرتبط بود لذا آن را یک فن و هنر دانستند و نه علم و البته گفتند بخشی از مطالب این فن و هنر مرتبط با روان‌شناسی و برخی مرتبط با جامعه‌شناسی و … است و باید این مطالب را در هر علم بررسی کرد. با پرورش علم ارتباطات در دانشگاه‌های آمریکا سپس توسعه رسانه‌ها و رشد تکنولوژی، ادبیات ارتباطات در دنیا رشد و توسعه یافت تا اینکه نظریه ارتباطات به مثابه یک رشته از سوی رابرت کریک مطرح شد. این نظریه قصد داشت بر روی هویت دانش ارتباطات تمرکز کند و هنوز هم وقتی کارکرد ارتباطات را استقراء کنیم در هر دپارتمانی از یک منظر به این دانش می‌پردازند؛ برخی از زاویه روان‌شناسی، برخی از زاویه جامعه‌شناسی، زبان‌شناسی و …. و این تنوع را شاهدیم. 📝برای مطالعه گزارش نشست، کلیک کنید. 🆔@hekmateislami
#گزارش_تصویری 📸 گزارش تصویری حضور جناب آقای خراسانی؛ مدیر اجرایی مجمع عالی حکمت اسلامی و بعضی از اعضا کارگروه آموزش حکمت برای کودکان و نوجوانان در دومین اختتامیه جشنواره فلسفه کودک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه #مجمع_عالی_حکمت_اسلامی 🆔@hekmateislami
امام جواد علیه السلام: 🔅مَن هَجَرَ المُداراةَ قارَبَهُ المَكروهُ. 🔹هركه از مدارا كردن فاصله گيرد، ناخوشايندى به او نزديك شود. 📚الدرّة الباهرة صفحه39 🆔@hekmateislami
#خبر_مجمع 🔰به گزارش روابط عمومی مجمع عالی حکمت اسلامی خراسان اولین نشست نخبگانی از سلسله نشست‌های علمی با عنوان "گفتمان اندیشه های نوین عقلی" با هدف هم اندیشی اعضای فعال مجمع عالی حکمت خراسان با اساتید سایر رشته‌های علوم اسلامی، برگزار شد. 🔸در نخستین نشست "گفتمان اندیشه های نوین عقلی"، هم اندیشی اعضای فعال مجمع عالی حکمت خراسان، با اساتید تفسیر و قرآن پژوه صورت پذیرفت. موضوع این هم اندیشی، نقش علوم عقلی در بالندگی تفسیر قرآن با تاکید بر تفسیر تسنیم اثر ارزشمند حضرت آیت الله عبدالله جوادی آملی (دامت برکاته) بود. 🔹در این نشست ابتدا استاد حسن حکیم باشی از قرآن پژوهان حوزه علمیه خراسان به تبیین اصطلاحات عقل، عقلی، علوم، علوم عقلی، فلسفه و تفسیر پرداخت. با توجه به تفسیر عقلی در برابر نقلی، باید دید تفسیر اجتهادی در برابر چه رویکردی قرار می گیرد؟ آیا رویکرد عقلی همان رویکرد فلسفی است؟ رویکرد کلامی چه رویکردی است؟ آیا همانقدر که رویکرد فلسفی در تفسیر، عقلی محسوب می شود، رویکرد کلامی هم در تفسیر، عقلی به شمار می آید یا خیر؟ ⬅️ گفتنی است این نشست تخصصی نخبگانی هر دو هفته یکبار در محل ستاد مجمع عالی حکمت اسلامی خراسان با حضور اساتید سایر علوم اسلامی در کنار اساتید علوم عقلی برگزار می شود. #مجمع_عالی_حکمت_اسلامی 🆔@hekmateislami
مجمع عالی حکمت اسلامی
#نشست_تخصصی #عرفان 🔰گروه علمی عرفان، جلسه ۲۲۵ 🔹هستی شناسی ملائکه از منظر علامه طباطبایی(ره) 🎤
✅دیدگاه علامه طباطبایی درباره عصمت ملائکه و طعام و شراب آنان ⬅️ نشست علمی با موضوع «هستی‌شناسی ملائکه از منظر علامه طباطبایی(ره)» 🔰حجت‌الاسلام علی امینی‌نژاد؛ استاد حوزه علمیه با بیان اینکه علامه بسیار روشمند عمل کرده و روش ایشان هم تالیفی است، گفت: 🔹علامه با اینکه هر بحثی را از منظر عقل، وحی و شهود دنبال می‌کند ولی در جایی که بخواهد برهان بیاورد خبری از آیه و روایت نمی‌بینید مثلا در و و رساله و حواشی فلسفی ولی در جایی که بحث دین‌شناسی است به نحو فنی بهره می‌برد و شاید ایشان فنی‌ترین فرد در این عرصه است و در قله آثار او دو کار وجود دارد یکی رسائل و دیگری تفسیر . 🔸وی با بیان اینکه از جمله مباحث ایشان در مورد حقیقت ملائکه و هستی‌شناسی فرشتگان از منظر برهان و وحی است، اضافه کرد: ایشان در تفسیر المیزان جلد ۱۷، خلاصه دیدگاه خود را بحث کرده است و از جمله موارد دیگری که نظر خود را فرموده است در رسائل وسائط است و از صفحه ۱۶۹ وارد این بحث شده است. به لحاظ روایی در جلد ۵۹ بحارالانوار از صفحه ۱۴۴ تا چند صفحه بعد علامه مجلسی هم آیات مرتبط با ملائکه را بحث کرده است؛ هم در مفتاح الغیب از صفحه ۴۱۹ تا چند صفحه بعد به بیان اقسام موجودات ملکوتی از جمله ملائکه پرداخته است. 📝برای مطالعه گزارش نشست، کلیک کنید. 🆔@hekmateislami
🔰گروه علمی کلام، جلسه۲۸۳ ⬅️ «چرا فاطمه سلام‌الله‌علیها قیام کرد» بیان دیدگاه حضرت درباره حاکم وقت 🎤حجت‌الاسلام حسین شهسواری 🗓 سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۹/۱۳،ساعت۱۹ 🖇حضوری و مجازی 💻لینک حضور در جلسه http://yun.ir/kalam 🏢 قم، خیابان ۱۹ دی، کوچه ۱۰، فرعی اول سمت چپ، اتاق جلسات مجمع عالی حکمت اسلامی 🆔@hekmateislami
امام كاظم علیه‌السلام: 🔸در دنيا، مانند كسى باش كه در خانه‌اى ساكن است و مالک آن نيست و منتظر رفتن است... 📚تحف العقول، ص398 🆔@hekmateislami
مجمع عالی حکمت اسلامی
#نشست_علمی #فلسفه_حقوق 🔰گروه علمی فلسفه حقوق، جلسه ۵۳ 🔹شکل‌گرایی و انگاره واقع‌گرایی در حقوق اسلا
✅حقوق اسلامی واقع‌گرا است ⬅️ نشست علمی با موضوع «شکل‌گرایی و انگاره واقع‌گرایی در حقوق اسلامی، نقدی بر استدلال برمن» 🔰حجت‌الاسلام محمد حسینی؛ استاد حوزه علمیه و دانشگاه با بیان اینکه دو بحث در حقوق پرطنین است یعنی شکل‌گرایی و دیگری واقع‌گرایی در حقوق، گفت: 🔹بر خلاف حسب ظاهر که ممکن است تصور شود این مسائل حقوقی، مسائلی سهل است ولی وقتی وارد چالش‌های علمی شود شکل پیچیده به خود می‌گیرد؛ در چند دهه اخیر طبق روایت برخی فلاسفه حقوق، مورد هجمه واقع شده است و برچسب فرمال یا شکل‌گرایی به آن خورده است یعنی با این برچسب قصد دارند بگویند که اسلامی شکل‌گراست. 🔸حسینی افزود: جریان رقیب تلاش دارد با این برچسب‌ها نشان دهد شما وقتی شکل‌گرا شوید واقعیت را از دست داده و حقوقدان و فقیه واقع‌گرا نخواهید بود. مبنای کار بنده هم یک مقاله ای از برمن است که به سنت آمریکایی تعلق دارد؛ او مانند نوع فلاسفه آمریکایی که در سیستم قضایی هستند حقوقدان انتزاعی نیست و در جایگاه وکالت و قضاوت قرار دارد لذا ادراک او با کسانی که صرفا فلسفه حقوق را به صورت انتزاعی بحث می‌کنند فرق دارد. 🌐مطالعه مشروح گزارش این نشست 🆔@hekmateislami
🔰گروه علمی کلام، جلسه۲۸۳ ⬅️ «چرا فاطمه سلام‌الله‌علیها قیام کرد» بیان دیدگاه حضرت درباره حاکم وقت 🎤حجت‌الاسلام حسین شهسواری 🗓 سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۹/۱۳،ساعت۱۹ 🖇حضوری و مجازی 💻لینک حضور در جلسه http://yun.ir/kalam 🏢 قم، خیابان ۱۹ دی، کوچه ۱۰، فرعی اول سمت چپ، اتاق جلسات مجمع عالی حکمت اسلامی 🆔@hekmateislami
امام جواد علیه‌السلام: 🔻سه چیز است که هر کس آن را مراعات کند، پشیمان نگردد: 1️⃣ عجله نکردن 2️⃣ مشورت کردن 3️⃣ و توکل بر خدا 🆔@hekmateislami
🏴 فرا رسیدن سالروز شهادت صدیقه کبری حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها را محضر حضرت بقیه الله الاعظم روحی و ارواحنا له الفداء و تمامی شیعیان تسلیت و تعزیت عرض می نماییم. 🆔@hekmateislami
💠 مکتب فاطمی ▫️ بعد از رحلت پیغمبر (صلی الله علیه و آله وسلم) جبرئیل به حضور فاطمه می آمد و تسلیت می داد و از حوادث آینده خبر می داد، آن وقت وجود مبارک فاطمه سلام‌الله‌علیها آنچه از جبرئیل شنیده بود را می فرمود و امیرالمؤمنین می نوشت. فاطمیه اول، فاطمیه دوم، کربلا، اربعین، 28 صفر و امثال اینها برای ما مکتب است؛ امام شناسی، پیغمبر شناسی، ولایت شناسی در این جاها مطرح است، بعد آن آخرش چند قطره اشک است. 👈 اصل اینها امامت شناسی است، ولایت شناسی است، نبوت شناسی است، وحی شناسی است، کلمات اینها را گفتن است، آخرش هم چند قطره اشک است. 🔹آدم تحقیق بکند که کلمات حضرت امیر که از زهرا (سلام الله علیهما) شنیده و نقل کرده چیست. ▫️ آنچه جبرئیل (سلام الله علیه) به حضرت گفته و وجود مبارک زهرا (سلام الله علیها) برای حضرت امیر فرموده و حضرت امیر (سلام الله علیه) آنها را یادداشت کرده، برای خود اهل بیت معلوم است و اینها اسرار امامت را ولایت را قرآن را برای شاگردان مخصوصشان می گفتند. 🆔@hekmateislami
پیامبر خاتم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم: 🔸آنکه قلب مومنی را بشکند، سپس برای جبرای آن، دنیا به او ببخشد؛ چنین بخششی کفاره گناه وی نخواهد شد. 📚بحار، ج۷۲، ص۱۵۰ 🆔@hekmateislami
مجمع عالی حکمت اسلامی
#نشست_تخصصی #کلام 🔰گروه علمی کلام، جلسه۲۸۲ ⬅️موقف انسان در دنیا از نگاه علامه طباطبایی(ره) 🎤دک
✅نقش انبیاء در ساخت جوامع در آراء علامه طباطبایی کمرنگ است ⬅️ نشست علمی با موضوع «موقف انسان در دنیا از نگاه علامه طباطبایی» 🔰دکتر علیرضا میرزایی با بیان اینکه این بحث به معنای انسان‌شناسی مصطلحی که در دنیا معروف است نیست، گفت: 🔸انسان محقق و متتبع وقتی کتاب رسائل علامه را می‌خواند غیر از رساله الانسان بعد الدنیا که خیلی روان و مستند به قرآن نوشته شده است می‌بیند کلیت ادبیات علامه طوری است که گویا نویسنده همه مراحل و برهان و مراتب دانشی را طی کرده و است و از زاویه بالایی به این مباحث می‌نگرد. انسان حس می‌کند علامه طباطبایی دریافت‌های فراتر از فهم عادی داشته است لذا ادبیات او هم در این بحث مغلق و تا حدودی مشکل است و صعوبت فهم دارد. 🔹وی افزود: در مورد زیست اجتماع انسانی تاملات زیادی دارد. باز از مواردی که در نوشته‌های ایشان قابل بحث است به نحوی برای انسان نوعی عاملیت جدی قائل است و گویی همه این‌ها را برساخته خود انسان می‌داند و از جایی که انسان نمی‌توانسته زیست غیراجتماعی داشته باشد همه این موارد هم در بستر اجتماع به وقوع پیوسته است لذا نقش انبیاء کمرنگ است؛ آیا انبیاء فقط نظم جوامع موجود دوره خود را نظم جهت‌دهی کردند یا اینکه ورای آن وقتی آمدند خودشان ساختارهای اجتماعی را ایجاد کردند. 🌐مطالعه مشروح گزارش این نشست 🆔@hekmateislami
🔰گروه علمی عرفان، جلسه ۲۲۷ 🔹تاملاتی در اندیشه عرفانی امام با تاکید بر کتاب مصباحُ الهِدایَة الی الخِلافَة و الوِلایَة 🎤دکتر علیرضا میرزایی 🗓دوشنبه، ۱۴۰۳/۰۹/۱۹، ساعت ۱۹ 🖇حضوری و مجازی 💻لینک حضور در جلسه https://b2n.ir/g.erfan 🏢 قم، خیابان ۱۹ دی، کوچه ۱۰، فرعی اول سمت چپ، اتاق جلسات مجمع عالی حکمت اسلامی 🆔@hekmateislami
مجمع عالی حکمت اسلامی
#نشست_تخصصی #نقد_کتاب #فابک 🔰کارگروه حکمت برای کودکان و نوجوانان با همکاری اداره کل کانون پرورش ف
✅اهداف، مبانی و روش فلسفه غرب برای کودک با فلسفه اسلامی متفاوت است ⬅️ نشست علمی با موضوع «معرفی و نقد مجموعه ۱۳ جلدی فلسفه برای کودک» 🔰حجت‌الاسلام سیدمحسن میرمرشدی؛ استاد حوزه علمیه با بیان اینکه فلسفه برای کودک سالیان مدیدی ست که در غرب به صورت جدی آغاز شده است و امروزه یک جریان جدی در مدارس غربی است، گفت: 🔸در یونسکو هم برای کودکان یک بحثی جدی است؛ در جمهوری اسلامی هم مقام معظم رهبری در سال ۱۳۷۸ بحث فلسفه برای کودکان را به صورت جدی مطرح فرمودند و از تعبیر فلسفیدن برای کودکان استفاده فرمودند و درخواست کردند که باید کتبی برای تربیت ذهن فلسفی کودکان تولید شود. 🔹وی افزود: از آن سال به بعد برخی مراکز تلاش جدی به کار بستند و آثاری در این زمینه تولید شده است گرچه جای نقد و بررسی دارد و مراکز و نشست‌هایی هم مرتبط با این بحث ایجاد شده است گرچه توجه ویژه و لازم انجام نشده و نگاه نظام‌واره به این مسئله نداریم همچنین از جمله آموزش و پرورش هم آن را جدی تلقی نکرده است. 📝برای مطالعه گزارش نشست، کلیک کنید. 🆔@hekmateislami
امام على عليه السلام ـ در معرّفى منافقان ـ فرمود: ▪️في صِفَةِ المُنافِقينَ ـ : حَسَدَةُ الرَّخاءِ، و مُؤَكِّدو (مُوَلِّد و) البَلاءِ، و مُقنِطو الرَّجاءِ. 🔸حسودانِ آسايش [ديگران] هستند، به گرفتارىِ [مردم ]دامن مى زنند، و اميد را به يأس مى‌كشانند. 📚نهج البلاغة از خطبه194 🆔@hekmateislami
🔰گروه علمی فلسفه سیاسی، جلسه۱۸۱ ⬅️دلالت‌های سیاسی خطابه حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها 🎤حجت‌الاسلام دکتر نجف لک‌زایی فلسفه حکمرانی در خطابه حضرت زهرا (س) 🎤حجت‌الاسلام دکتر غلامرضا بهروزی لک دلالت‌های ولایت محوری فاطمی برای جامعه امروز 🎤حجت‌الاسلام دکتر احمدرضا یزدانی مقدم تحلیل خطبه حضرت فاطمه زهرا(س)، از منظر فلسفه سیاسی 🎤حجت‌الاسلام دکتر محمدعلی سوادی علل سیاسی انفعال خواص و عوام در برابر خطابه جهادی- تبیینی حضرت فاطمه زهرا(س) 🗓سه‌شنبه۱۴۰۳/۰۹/۲۰، ساعت۱۹ 🖇این جلسه به صورت مجازی برگزار می‌گردد. 💻لینک حضور در جلسه https://b2n.ir/f.siasi 🆔@hekmateislami
🔰گروه علمی عرفان، جلسه ۲۲۷ 🔹تاملاتی در اندیشه عرفانی امام با تاکید بر کتاب مصباحُ الهِدایَة الی الخِلافَة و الوِلایَة 🎤دکتر علیرضا میرزایی 🗓دوشنبه، ۱۴۰۳/۰۹/۱۹، ساعت ۱۹ 🖇حضوری و مجازی 💻لینک حضور در جلسه https://b2n.ir/g.erfan 🏢 قم، خیابان ۱۹ دی، کوچه ۱۰، فرعی اول سمت چپ، اتاق جلسات مجمع عالی حکمت اسلامی 🆔@hekmateislami
امام جواد عليه‌السلام: ▪️لَن يَسْتَكمِلَ العبدُ حقيقةَ الإيمانِ حتّى يُؤْثِرَ دِينَهُ على شَهْوَتِهِ، و لَن يَهْلِكَ حتّى يُؤْثِرَ شَهْوَتَهُ على دِينهِ. 🔸بنده، هرگز حقيقتِ ايمان را به كمال نمى رساند، مگر آنگاه كه دينش را بر هوس خود ترجيح دهد، و هرگز به هلاكت درنمى افتد، مگر زمانى كه هوس خود را بر دينش ترجيح دهد. 📚ميزان الحكمه جلد1 صفحه428 🆔@hekmateislami
❓چطور می‌گویید، فلسفه راه دین را کُند می‌کند؟ مرحوم آیت‌الله سید رضی شیرازی: 🔸«خود ما صدها نفر را به کمک همین بحثهای فلسفه اسلامی مسلمان و شیعه کردیم. چطور می گویید فلسفه راه دین را کند می کند؟ والله هرچه بگویم که بی سوادند کم است.» 👈گفتنی است که طی سالیان گذشته نزدیک به 600 نفر از پیروان ادیان مختلف با ملّیتهای متفاوت به دست مرحوم آیة الله شیرازی به دین مبین اسلام و مذهب شیعه مشرف شده اند. 🆔@hekmateislami
🔰 گروه علمی فلسفه دین، جلسه۱۶۲ 🔻 تحلیل عقلی تجربه‌های نزدیک مرگ 🎤 حجت‌الاسلام حمیدرضا گودرزی 🗓 سه شنبه ۱۴۰۳/۰۹/۲۰، ساعت ۱۹:۳۰ 📲جلسه به صورت مجازی برگزار می‌شود 💻لینک حضور در جلسه https://b2n.ir/f.din 🆔@hekmateislami
مجمع عالی حکمت اسلامی
#بزرگداشت #عرفان 🔰دهمین ویژه برنامه‌های علامه طباطبائی(ره) ⬅️ نشست بیست‌وسوم 💢گروه علمی عرفان
✅علامه قائل به توقیفی بودن اسماء الهی نیست ⬅️ نشست علمی با موضوع «اسماءالحسنی در المیزان» 🔰حجت‌الاسلام حسین شهسواری؛ استاد حوزه علمیه با بیان اینکه در سه جلد از المیزان موضوع آمده است که بیشترین مباحث در جلد هشتم طرح شده است، گفت: 🔸در جلد هشتم محوریت بحث با آیه شریفه« وَلِلَّهِ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَى فَادْعُوهُ بِهَا وَذَرُوا الَّذِینَ یُلْحِدُونَ فِی أَسْمَائِهِ سَیُجْزَوْنَ مَا کَانُوا یَعْمَلُون» است؛ مرحوم علامه در جلد هشتم به صورت مفصل به این بحث و به مفهوم اسم و حسنی و یلحدون پرداخته است. علامه درباره معنای اسم، معنای اصطلاحی را لحاظ کرده و فرموده است: ما یدل به علی شیء اسم…؛ در اصطلاح اهل حقیقت یا عرفا گفته شده است: فان اللفظ انما هو الاسم و ان الاسم حقیقی انما هو وجود متعین؛ اسم همان وجود متعین و خاص است. علامه فرموده که اسم گاهی اوقات لفظ، اسم حقیقی یعنی مسمای لفظ و گاهی عین مسمی و … است. 🔹وی افزود: مرحوم علامه معتقد است که اسم عین مسمی است و هم گفته است اسم، نفس تعین یا مطلق وجود و حقیقت ذات است یا چیزی که اشاره به ذات دارد. قیصری در مقدمات فصوص آورده است ذات با صفت معینه و اعتبار تجلی از تجلیات را اسم گویند مثلا رحمان اسمی از اسماء است و به تعبیر علامه ما یک وقت اسم، داریم گاهی اسم اسم و گاهی اسم اسم اسم. 📝برای مطالعه گزارش نشست، کلیک کنید. 🆔@hekmateislami
امام باقر عليه السلام: ◾️اِستَجلِبْ عِزَّ اليأسِ بِبُعدِ الهِمَّةِ. 🔸عزّتِ طمع نداشتن را با بلندى همّت به دست آر. 📚ميزان الحكمه جلد13صفحه 46 🆔@hekmateislami
✅ نمایی از فصلنامه‌های علمی_پژوهشی مجمع عالی حکمت اسلامی ⬅️مراتب عقل عملی در کلام ملاصدرا 🔻مراتب عقل عملی را که در کتب اخلاق آمده، در چهار مرتبه برمی‌‏شمارد: 1️⃣ نخستین مرتبه عقل عملی، تهذیب ظاهر است به اینکه انسان نوامیس و شرایع الهیه و احکام و آداب نبویه که عبارت است از نماز و روزه و صدقات و صله ارحام و شرکت در جمعه و جماعات و اعیاد مسلمین و دیگر عبادات را به کار بندد...گاهی از این مرتبه به «تجلیه» نیز تعبیر می‌کنند. 2️⃣ دومین مرتبه عقل عملی، تهذیب باطن و تطهیر قلب از رذیلت‏های اخلاق و ملکات پست ظلمانی و خواطر شیطانی است که در نتیجه آن نفس مانند آینه‌ای صاف می‌شود و حقایق در آن متجلی می‌گردد. 3️⃣ سومین مرتبه عقل عملی این است که انسان نفس ناطقه خویش را با صورت‌های علمی قدسی و معارف حقه ایمانی بیاراید و نورانی کند و به تعبیر دیگر، به مشاهده همه یا اکثر معلومات بنشیند. 4️⃣ چهارمین مرتبه عقل عملی، مرتبه فناء است که انسان خود را کنار می‌گذارد و همه چیز را صادر از خدا و راجع به او می‌بیند. به تعبیر دیگر، انسان در این مرتبه به غیر خدا توجه نمی‌کند و تمام التفاتش معطوف به پروردگار متعال و کبریا و ملکوت اوست و متخلق به اخلاق الهی می‌گردد و در این مرتبه است که سفر انسان به خدای متعال خاتمه می‌یابد و غایت هر دو عقل نظری و عملی یکی می‌شود. 📚 موضوع مقاله: نقش عقل عملی در کمال انسان 🖋جمال سروش 🆔@hekmateislami
🔰گروه علمی فلسفه سیاسی، جلسه۱۸۱ ⬅️دلالت‌های سیاسی خطابه حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها 🎤حجت‌الاسلام دکتر نجف لک‌زایی فلسفه حکمرانی در خطابه حضرت زهرا (س) 🎤حجت‌الاسلام دکتر غلامرضا بهروزی لک دلالت‌های ولایت محوری فاطمی برای جامعه امروز 🎤حجت‌الاسلام دکتر احمدرضا یزدانی مقدم تحلیل خطبه حضرت فاطمه زهرا(س)، از منظر فلسفه سیاسی 🎤حجت‌الاسلام دکتر محمدعلی سوادی علل سیاسی انفعال خواص و عوام در برابر خطابه جهادی- تبیینی حضرت فاطمه زهرا(س) 🗓سه‌شنبه۱۴۰۳/۰۹/۲۰، ساعت۱۹ 🖇این جلسه به صورت مجازی برگزار می‌گردد. 💻لینک حضور در جلسه https://b2n.ir/f.siasi 🆔@hekmateislami