#عبودیت
وظیفه تو عمل است نه نتیجه
1607 - وَ قالَ امیر المومنین علی عليه السلام: عَلَيْكَ بِالسَّعْىِ، وَ لَيْسَ عَلَيْكَ بِالنُّجْحِ.
@ahadis_tollab
وظيفه تو سعى و تلاش (و عمل به وظيفه) است نه رسيدن به نتيجه.
کتاب احادیث الطلاب ص 449
🔻خودتان را وزن کشی کنید قبل از این که شما را روی ترازوی محاسبه ببرند
▫️امیرالمومنین علیه السلام: زِنُوا أَنْفُسَكُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ تُوزَنُوا وَ حَاسِبُوهَا مِنْ قَبْلِ أَنْ تُحَاسَبُوا وَ تَنَفَّسُوا قَبْلَ ضِيقِ الْخِنَاقِ وَ انْقَادُوا قَبْلَ عُنْفِ السِّيَاقِ وَ اعْلَمُوا أَنَّهُ مَنْ لَمْ يُعَنْ عَلَى نَفْسِهِ حَتَّى يَكُونَ لَهُ مِنْهَا وَاعِظٌ وَ زَاجِرٌ لَمْ يَكُنْ لَهُ مِنْ غَيْرِهَا زَاجِرٌ وَ لَا وَاعِظٌ (خود را وزن کنید قبل از آنکه وزن شوید و حساب خود را بکشید پیش از آنکه مورد حساب قرار گیرید. پیش از آنکه راه گلو تنگ شود نفس بکشید و پیش از بَد رانده شدن، رام شوید. و بدانید که هر کس به او عنایت نشده باشد که بر نفس خود موعظه کننده و نهی کننده ای داشته باشد، دیگران موعظه کننده و و نهی کننده اش نمیشوند)
#مرگ
#نفس
#تبلیغ
#محاسبه
#جلد4/ص311
#امیرالمومنین
#اهل_بیت
حضرت پيـامبر اسلام(صَلَّی اللهُ عَلَيهِ وَآلِهِ) در شأن حضرت امام علی(عَلَیهِ السَّلام) فرموده اند: «ذِكْرُ عَلِیٍّ عِبادَة»،
«اَلنَّظَرُ اِلى وَجْهِ عَلِیٍّ عِبادَةٌ».
#مرگ
امام باقر(علیه السلام) :
🖌 انسان که به چهل سالگی رسید ، منادی از آسمان او را ندا می دهد :
☘ وقت رفتن نزدیک شده ، توشه ای برایش آماده کن.
📗 احقاق الحق ، ج۱۲ ، ص۱۸۸
🍀امام هادی علیهالسلام:
🔸خداوند حضرت ابراهیم علیه السلام را از آن جهت خلیل (دوستِ) خود انتخاب کرد که بر محمد و اهلبیتش زیاد صلوات میفرستاد.
🔹إنَّمَا اتَّخَذَ اللّهُ عز و جل إبراهيمَ خَليلًا لِكَثرَةِ صَلاتِهِ عَلى مُحَمَّدٍ و أهلِ بَيتِهِ صَلَواتُ اللّهِ عَلَيهِم.
📚 عللالشرایع، ص ۳۴.
#صلوات
#دستورالعمل
#اقتصادی
#حرام
➖تاثیرات مال حرام در ذریه
🛑عَنْ عُبَيْدِ بْنِ زُرَارَةَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: كَسْبُ اَلْحَرَامِ يَبِينُ فِي اَلذُّرِّيَّةِ.
🔰عبيد بن زراره گويد:
امام صادق عليه السّلام فرمود:
به دست آوردن سود
حرام ، در فرزندان اثر خودش را ظاهر مىكند.
📚الکافي ج ۵، ص ۱۲۴
#اهل_بیت
#اقتصادی
#حرام
➖با اموالی که از راه حرام به دست آمدهاند چه باید کرد؟
🛑علِيُّ بْنُ أَبِي حَمْزَةَ قَالَ: كَانَ لِي صَدِيقٌ مِنْ كُتَّابِ بَنِي أُمَيَّةَ
فَقَالَ لِيَ اسْتَأْذِنْ لِي عَلَى أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع فَاسْتَأْذَنْتُ لَهُ فَلَمَّا دَخَلَ سَلَّمَ وَ جَلَسَ ثُمَّ قَالَ جُعِلْتُ فِدَاكَ إِنِّي كُنْتُ فِي دِيوَانِ هَؤُلَاءِ الْقَوْمِ فَأَصَبْتُ مِنْ دُنْيَاهُمْ مَالًا كَثِيراً وَ أَغْمَضْتُ فِي مَطَالِبِهِ فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع لَوْ لَا أَنَّ بَنِي أُمَيَّةَ وَجَدُوا مَنْ يَكْتُبُ لَهُمْ وَ يَجْبِي لَهُمُ الْفَيْءَ وَ يُقَاتِلُ عَنْهُمْ وَ يَشْهَدُ جَمَاعَتَهُمْ لَمَا سَلَبُونَا حَقَّنَا وَ لَوْ تَرَكَهُمُ النَّاسُ وَ مَا فِي أَيْدِيهِمْ مَا وَجَدُوا شَيْئاً إِلَّا مَا وَقَعَ فِي أَيْدِيهِمْ فَقَالَ الْفَتَى جُعِلْتُ فِدَاكَ فَهَلْ لِي مِنْ مَخْرَجٍ مِنْهُ قَالَ إِنْ قُلْتُ لَكَ تَفْعَلُ قَالَ أَفْعَلُ قَالَ اخْرُجْ مِنْ جَمِيعِ مَا كَسَبْتَ فِي دَوَاوِينِهِمْ فَمَنْ عَرَفْتَ مِنْهُمْ رَدَدْتَ عَلَيْهِ مَالَهُ وَ مَنْ لَمْ تَعْرِفْ تَصَدَّقْتَ بِهِ وَ أَنَا أَضْمَنُ لَكَ عَلَى اللَّهِ الْجَنَّةَ قَالَ فَأَطْرَقَ الْفَتَى طَوِيلًا فَقَالَ قَدْ فَعَلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ قَالَ ابْنُ أَبِي حَمْزَةَ فَرَجَعَ الْفَتَى مَعَنَا إِلَى الْكُوفَةِ فَمَا تَرَكَ شَيْئاً عَلَى وَجْهِ الْأَرْضِ إِلَّا خَرَجَ مِنْهُ حَتَّى ثِيَابَهُ الَّتِي كَانَتْ عَلَى بَدَنِهِ قَالَ فَقَسَمْنَا لَهُ قِسْمَةً وَ اشْتَرَيْنَا لَهُ ثِيَاباً وَ بَعَثْنَا لَهُ بِنَفَقَةٍ قَالَ فَمَا أَتَى عَلَيْهِ أَشْهُرٌ قَلَائِلُ حَتَّى مَرِضَ فَكُنَّا نَعُودُهُ قَالَ فَدَخَلْتُ عَلَيْهِ يَوْماً وَ هُوَ فِي السِّيَاقِ- فَفَتَحَ عَيْنَيْهِ ثُمَّ قَالَ يَا عَلِيُّ وَفَى لِي وَ اللَّهِ صَاحِبُكَ قَالَ ثُمَّ مَاتَ فَوَلِينَا أَمْرَهُ فَخَرَجْتُ حَتَّى دَخَلْتُ عَلَى أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع فَلَمَّا نَظَرَ إِلَيَّ قَالَ يَا عَلِيُّ وَفَيْنَا وَ اللَّهِ لِصَاحِبِكَ قَالَ فَقُلْتُ صَدَقْتَ جُعِلْتُ فِدَاكَ هَكَذَا قَالَ لِي وَ اللَّهِ عِنْدَ مَوْتِه
🔰ابنابیحمزه گفت:
من دوستی داشتم که از نویسندگان بنیامیه بود. گفت به من اجازه بده نزد امام صادق «علیه السلام» بروم.
برای او اجازه گرفتم. وقتی داخل شد، سلام کرد و نشست.
سپس گفت: فدای شما شوم، من در دیوان این قوم بودم و از دنیاشان مال زیادی به دست آوردم و در مطالبهٔ آن چشمپوشی کردم.
امام صادق (علیه السلام) فرمودند: اگر بنیامیه کسانی را پیدا نمیکردند که برایشان بنویسند و خراج جمع کنند، بجنگند و در جماعتشان حضور یابند، حق ما را غصب نمیکردند.
اگر مردم آنها را با آنچه در دست دارند، رها میکردند، چیزی نمییافتند جز آنچه به دستشان افتاده بود. جوان گفت: فدای شما شوم، آیا راهی برای خروج از این وضع دارم؟
امام فرمودند: اگر بگویم، انجام میدهی؟ گفت: بله، انجام میدهم.
امام فرمودند: از تمام آنچه در دیوانهای آنها کسب کردهای، خارج شو.
هر کس را که میشناسی، مالش را به او برگردان و هر کس را نمیشناسی، با آن صدقه بده. من بهشت را نزد خدا برایت ضمانت میکنم.
جوان مدت زیادی ساکت ماند و سپس گفت: انجام دادم، فدای شما شوم.
ابن ابی حمزه گفت: جوان با ما به کوفه بازگشت و هر چه داشت، حتی لباسهای بدنش را بیرون آورد. برای او لباس خریدیم و هزینهای برایش فرستادیم.
پس از چند ماه بیمار شد و ما به عیادتش میرفتیم. روزی به دیدارش رفتم، در حال جان دادن بود. چشمانش را باز کرد و گفت: ای علی، دوستت به وعدهاش وفا کرد. سپس درگذشت.
ما امورش را بر عهده گرفتیم تا اینکه نزد امام صادق (علیه السلام) رفتم. وقتی مرا دیدند، گفتند: ای علی، ما به وعدهمان به دوستت وفا کردیم. گفتم: درست است، فدای شما شوم، اینگونه به من گفتند.
📚: الکافي ج5 ص 106
#قرآن
#توحیدی
#اهل_بیت
#ثقلین
#مسجد
#معرفتی
#خاص
وَ أَنَّ الْمَساجِدَ لِلّهِ فَلا تَدْعُوا مَعَ اللهِ أَحَداً [18]
و اينكه مساجد از آنِ خداست، پس هيچكس را با خدا.
الکاظم (علیه السلام)- عَنْ عِیسَیبْنِدَاوُدَ النَّجَّارِ عَنْ مُوسَیْعنِجَعْفَرٍ (علیه السلام) فِی قَوْلِهِ عَزَّوَجَلَّ: وَ أَنَّ الْمَساجِدَ للهِ فَلا تَدْعُوا مَعَ اللهِ أَحَداً قَالَ سَمِعْتُ أَبِیجَعْفَرَبْنَمُحَمَّدٍ (علیه السلام) یَقُولُ هُمُ الْأَوْصِیَاءُ وَ الْأَئِمَّهًُْ (علیهم السلام) مِنَّا وَاحِداً فَوَاحِداً فَلَا تَدْعُوا إِلَی غَیْرِهِمْ فَتَکُونُوا کَمَنْ دَعَا مَعَ اللَّهِ أَحَداً هَکَذَا نَزَلَتْ.
امام کاظم (علیه السلام)- عیسیبنداود نجّار از امام کاظم (علیه السلام) دربارهی آیه: وَ أَنَّ المَساجِدَ لِلهِ فَلا تَدْعُوا مَعَ اللهِ أَحَداً نقل میکند که فرمود: «از پدرم جعفربنمحمّد (علیه السلام) شنیدم که میفرمود: «آنها اوصیا و ائمّه (علیهم السلام) از ما، یکی پس از دیگری هستند. بهسوی غیر آنها دعوت نکنید که در این صورت مثل کسانی میشوید که با خدا کس دیگری خوانده است، این گونه نازل شده است».
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۷، ص۱۰۸
بحارالأنوار، ج۲۳، ص۳۳۰/ تأویل الآیات الظاهرهًْ، ص۷۰۵
#قرآن
#دستورالعمل
#توحیدی
بیان السعادة في مقامات... ، جلد 4 ، صفحه 212
وَ اِصْبِرْ عَلىٰ مٰا يَقُولُونَ ...
في اللّه أو فيك أو في ابن عمّك ...
وَ اُهْجُرْهُمْ هَجْراً جَمِيلاً
بان تكون في الباطن مجانبا مباينا متباعدا منهم و في الظّاهر مخالطا مداريا بهم
وَ قالَ الْجَوادُ عليه السلام:
اَلْمُؤمِنُ يَحْتاجُ اِلى تَوْفيقٍ مِنَ اللّه ِ وَواعِظٍ مِنْ نَفْسِهِ وَقَبُولٍ مِمَّنْ يَنْصَحُهُ. [تحف العقول، ص 729.]
امام محمد تقى عليه السلام فرمود: مـؤمن به سه چـيز مـحتاج است: ۱ ـ توفيق الهى، كه كارها را بخوبى به پيش ببرد. ۲ ـ واعظ درونى كه هرلحظه او را پند و انذار دهد. ۳ ـ پذيرش نصحيت كسى كه او را پند مى دهد