eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.3هزار دنبال‌کننده
6.5هزار عکس
533 ویدیو
186 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
کتاب "آخوند درباری" از انتشارات داعیه حوزه علمیه آیت الله دامغانی همدان به چاپ رسیده است. در این کتاب به بررسی این پدیده و نحوه مواجهه حضرت امام خمینی(ره) با آن‌ها پرداخته شده است. این کتاب در دو بخش تنظیم شده که در بخش ابتدایی به مقدمه اعتقادی پیرامون ضرورت حجت الهی پرداخته که در زمان غیبت امام معصوم، فقها بنابر نص صریح آموزه‌های دینی، روایات و سیره معصومین به عنوان نائب پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) و ائمه هدی در جامعه می‌باشند و از نقش خطیری برخودار هستند. در بخش دوم کتاب نیز به صورت مبسوط پدیده "آخوند درباری" اشاره می‌شود. در دوران طاغوت پهلوی، مطبوعات کشور خبر از اجرایی شدن پدیده‌ای با عنوان سپاه دین دادند. در این طرح به دستور دربار اقدام به معمم کردن افراد ساواکی و عده‌ای وابسته به حکومت و دربار می‌شود. در مقابل روحانیت شریف با رهبری حضرت امام خمینی(ره) به مقابله با این طرح برخاستند. لازم به ذکر است که این کتاب بنابر فرموده مقام معظم رهبری مبنی بر جهاد تبیین به رشته تحریر در آمده است زیرا که پدیده "سپاه دین" و به تبع آن "آخوند درباری" برای همگان مشخص نبوده و با پدیده "سپاه دانش" اشتباه گرفته می‌شود. @HOWZAVIAN
🖌فاطمه معصومه شریف صدای العطش کودکان و رود فرات و گریه بر غم طفل رباب خواهی کرد https://eitaa.com/shaeranehowzavi/1925 🖌 عاطفه جوشقانیان همینکه تیر به چشمش نشست هلهله برخاست حواس تیر به مرد و حواس مرد به خیمه.. https://eitaa.com/shaeranehowzavi/1924 🖌فرح یار محمدی هر گوشه‌ای زینت گرفت از جسم پاکت کردی برایم فرصت گریه فراهم https://eitaa.com/shaeranehowzavi/1922 🖌احمد رفیعی وردنجانی مادر به یک گهواره دلخوش بود،آنهم وقتِ هجومِ لشکرِ غارتگران رفت https://eitaa.com/shaeranehowzavi/1917 🖌فائزه امجدیان پرسید حسین: بین‌تان مردی نیست؟ بی‌رحم‌ترین جواب را حرمله داد... https://eitaa.com/shaeranehowzavi/1906 🖌رضا یزدانی نمی‌دانند این اصحاب نار، این شعله بر دوشان که «حمد» آتش نمی‌گیرد که «الرحمان» نمی‌سوزد https://eitaa.com/shaeranehowzavi/1893 🖌علی کاملی به زینب گفت وقتی رفت از خیمه که: ای عمه! شنیدی ناله‌های یوسف در چاه می‌آید؟ https://eitaa.com/shaeranehowzavi/1868 🖌مسعود یوسف پور شفاست تربت تو، گفت هر که را که مریض است نخست تربت، اگر نیست چای روضه بنوشان https://eitaa.com/shaeranehowzavi/1849 @HOWZAVIAN
🏴«دختر خورشید» ✍️نجمه صالحی نور چشم آشناترین آشنا بر بود، همو که همچو معنی لقبش موجب حفظ و نگه‌داری می‌شود*، حفظ خوبی‌ها، نگهداری رابطه‌ها، او "رقیه" است و واسطه‌ی اجابت دعا! هنوز طنین صدای دعوت پدر، در کوچه پس کوچه‌های تاریک تاریخ بشری به گوش می‌رسد. 🔗 متن کامل 🏴«نقش یهود در تحریف واقعه‌ی کربلا» ✍️مخدره چمن‌خواه چگونه ممکن است پس از رحلت پیامبر(ص) جامعه‌ای ۱۸۰ درجه تغییر کند و دگرگون شود؟! به خانه حضرت زهرا(سلام الله‌علیها) حمله کنند و آن‌ را به آتش بکشند و یا حضرت علی(علیه‌السلام) را به اجبار برای بیعت به مسجد ببرند. و دیگر وقایعی که بعد از رحلت پیامبر(صلی‌الله ‌علیه‌وآله) رخ داده است. تحلیل این واقعه نشان می‌دهد که «جریان‌سازی» این حوادث، از قبل طراحی شده است. 🔗 متن کامل 🏴«محرم محفل زیبایی‌هاست» ✍️فاطمه شکیب رخ با آمدن محرم هر سال رنگ مهربانی حسین علیه‌السلام شهر را غرق نظم شور انگیز و نوینی می‌کند؛ مسبب این تغییر مثل آمدن بهار پس زمستان، پیوند محبان را در محافل اشک، به عرضه نمایش می‌آورد. همه با هر عقیده، سن و سال، نژاد، پوشش و امثال آن در زیر یک سقف، به‌خاطر یک عشق مشترک گرد می‌آیند، خود را محتاج به نگاه صاحب‌خانه می‌دانند، خدمت و شرکت در این محافل را رزق می‌شمارند، زیرا که دل‌های محبان متصل به محبتی خالص گشته که اشک و آه و سوز، حاصل تراوش آن شده است… 🔗متن کامل 🏴مِنَ الغَریب اِلی الحَبیب ... ✍️نرگس ایرانپور حکایتش حکایت غریبی است. تکرار تاریخ، قصه هر روز ماست. هم‌چنان تمام زمین‌ها کربلاست و ندای هل من ناصر حسین بن علی در آن طنین‌انداز است و تمام روزها عاشورا است. من الغریب تا الحبیب پیام غربت ابی عبدالله است که دست به دست و به گواهی تاریخ به دست ما رسیده. حبیب‌ابن‌مظاهر، یادگار هفتاد و پنج ساله‌ای بود که شمشیر رزمش را در جمل و صفین و‌ نهروان در دفاع از اسلام از نیام کشیده و حالا در دیار هزار رنگ کوفه سکونت داشت. در رکاب پیامبر و امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام محاسن سپید کرده و گرد پیری بر قاب چهره‌اش نشسته بود. 🔗متن کامل 🏴«سهم ما زن‌ها از عاشورا» ✍️زهرا نجاتی منِ زن، از کربلا زیاد حرف دارم چه از عروس هفده روزه‌ی وهب، چه از مادر وهب که سر پسرش را به سمت عمرسعد پرتاب کرد. چه از همسر زهیر که برخلاف زنان کوفی مردش را فرستاد زیرتیغ دشمن، برای دفاع از امامش، چه از زینب درکربلا که برخلاف همیشه و همه‌جا، موقع شهادت دو جوان رعنایش، رخ به حسین ننمود تا مبادا امامش را شرمنده ببیند. 🔗 متن کامل پ.ن: برای حضور در پویش عاشورانویسی می‌توانید با سردبیر مجله افکار بانوان حوزوی گفت‌و‌گو کنید. @HOWZAVIAN
1896800.mp3
3.95M
🎙حاج محمود کریمی بالا بلندِ بابا؛ گیسو کمندِ بابا…  اگه تو بری تو این غریبی؛ دل به کی ببنده بابا؟  ای ماهیِ غرق خونم؛ ای باغِ گل خزونم  پاشو که منم؛ مثِ تو نیمه جونم... پاشو بریم که سکینه بی‌قراره، چه جوری برتگردونم ای پاره پاره از من مگه دل بریدی؟ حالِ پدروُ ندیدی؟  کشتی منو بس که رو خاک؛ پا کشیدی علی اکبرم…  @HOWZAVIAN
🔻 پاسخی بر دهن کجی روشنفکرانه به عاشورا ✍️ هادی حمیدی، عضو کانون نویسندگان حوزوی در ایام ماه محرم و رمضان المبارک که مناسک دینی بیشتری از سوی مردم انجام می‌شود شاهد تحلیل‌های سکولار به انجام عبادات یا عزاداری با محوریت موضوعاتی چون عشق و ارادت،توبه، بخشش گناهان و قرائت های رحمانی از دین مبین هستیم. در این میان تساهل حداکثری، نسبت به درنوردیدن حد و مرزهای شرعی بسیار پررنگ‌تر است و مساله حجاب نیز با توجه به حضور بانوان و فصل گرما و تابستان اهمیت و ضریب خاصی می‌یابد. در این مقام توجه به دو نکته، ضروری است؛ ۱. حجاب اسلامی واجبی، فردی، اجتماعی و سیاسی است و هیأت و حسینیه مکانی مقدس است. پر واضح است که نباید با توجیه جذب فرد یا افرادی با ورود بی ضابطه آنها به هیئات عزاداری، عده بیشتری از مؤمنین را به گناه آلوده کنیم و نشاید به عادی شدن بیش از پیش حرام الهی آن هم در مکان‌های مقدس کمک نماییم. آغوش هیأت، مسجد، حسینیه و حرم ائمه‌ هدی و امامزادگان واجب التعظیم علیهم‌السلام برای همه مشتاقان و علاقمندان در طول تاریخ باز بوده و هست به شرط رعایت ادب و آداب‌ عزاداری! همان‌گونه که شرکت در هر جلسه،مکان و محیطی قوانین و لوازم خاص خود را می طلبد. به نظر می رسد تذکر محترمانه و دلسوزانه همراه با مدارا و زبان نرم و لیّن نسبت به رعایت احکام شرع مقدس و قانون کشور عزیزمان، بهترین راهکار برای دوگانه سکوت یا تذکر در مواجهه با افراد بدحجاب یا مکشفه هنگام ورود به حسینیه‌ها و هیئات عزاداری است. هدیه شال یا روسری سیاه از طرف مسؤلین مراسم و دعوت توام با احترام بر زیبایی این حرکت مشفقانه همراه با محبّت و قاطعیت می افزاید. ۲. نکته مهم دیگر رعایت حرمت عزاداری و صاحب عزاست. گناه علنی، بی حرمتی و دهن کجی به "دستگاه سیدالشهداء" علیه السلام است.در این ایام حتی برادران زرتشتی و ارمنی و...که از ارادتمندان و عاشقان سید و سالار شهیدان و حضرت باب الحوائج ابالفضل العباس علیهما السلام هستند حرمت نگه داشته و حجاب و آداب اسلامی را رعایت می نمایند! زیبنده نیست برخی شیعه‌زادگان و محبین اهل‌بیت علیهم السلام در کشور اسلامی از این عزیزان عقب‌تر باشند!! بدیهی است که رعایت آداب عزاداری و پاسداشت حرمت آن هم از طرف مهمان هم میزبان در حضور صاحب عزای حقیقی آن،ضروری و الزامیست. چه زیبا سرود شادروان پروین اعتصامی که؛ پاکی آموز به چشم و دل خود، گر خواهی که سراپای وجود تو مطهّر گردد... @HOWZAVIAN
📌 دوگانۀ «قربانی» و «قهرمانی» ✍️ دکتر حبیب الله بابایی نوشت: در تفکر مسیحی نوعا نگرش قربانی‌گرا در برابر نگرش قهرمانی‌گرا بوده، و همین نیز موجب گشته که کسانی مانند اونامونو در صدد برآیند درکانون اندیشۀ دینی‌شان بر نگرش قهرمانی‌گرا به جای نگرش قربانی‌گرا تأکید نمایند و برآن اساس، ایمانی نه صرفا به معنای «پذیرفتن»، بلکه به معنای «در افتادن» درست نمایند. نگاه قهرمانی و توجه به ابعاد وجودی، با نیهیلیسم شرقی در تضاد قرار گرفته و آن را نیز چاره می‌کند. در نیهیلیسم شرقی، جهان ما جهان غیر واقعی است، و وابستگی ما به این جهان وابستگی به یک توهم است. متن کامل در این صفحه @HOWZAVIAN
. 📰دکه‌ی تیترخوانی چهارشنبه ۴ مرداد ۱۴۰۲ @HOWZAVIAN