eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.5هزار دنبال‌کننده
6هزار عکس
434 ویدیو
167 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارسال یادداشت‌ @rahil1357
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 موشک‌های غذایی ✍️مرتضی بذرافشان منظورم، کمکهای هوایی اخیر آمریکایی ست به غزه؛ که حال مقال، به طنز، آن را، موشک های غذایی نامیده؛ مع الوصف، گفته اند، عده ای براثر این بسته ها، کشته شده اند. اما چند نکته: _کشته نشده اند؛ احتمالا ضربه مغزی بوده است؛ از نوع پایگاه عین الاسد. _غزه در محاصره اسرائیل بوده و نگاهها سوی آسمان؛ گفتیم دعایشان اجابت شود. _ با یک تیر، دونشانه بزنیم: محاصره برقرار است و قتل عام ادامه دارد. _بسته های غذایی، برای ما، از موشک، کم هزینه تر است. _ برای دریافت غذا، هر کسی با پای خود به استقبال مرگ شتافته است. _چون تحت فشار مردم آمریکا و جهان بودیم، باید برای کمک به غزه،حرفی داشته باشیم؛ ولی عملیات، طبق نقشه، پیش نرفت. _بعلت مسمومیت بسته ها، نسل کشی مد نظر ما، بدون خونریزی و زودتر اتفاق خواهد افتاد. _ پای کشورهای مسلمان، از جمله اردن، مصر و عربستان، در میان بوده؛ در این کشتار مدرن، ما و اسرائیل، تنها نیستیم. _در این کشتار، حماس، مقصر بوده؛ اگر تسلیم شود، چشم به هم زدنی، جنگ، تمام است. _سعی کردیم، تا ماه رمضان آتش بس شود؛ چون نشد، بسته های افطاری، شلیک کردیم. _جای نگرانی نیست؛ دیه کشته شده ها از پول های بلوکه شده ایران، تا ریال آخر پرداخت خواهد شد. @HOWZAVIAN
✍️ محمدجواد محمودی قانون تصویب نشده، بِه ز قانون تسلیم شده... ....................................... از نظر این قماش، آرمان اگه از زیر دست و پای اون وحوش زنده بیرون میومد، قطعا مقصر بود! ....................................... چادرت نه فقط پوشش، که جامه‌ی رزم است ندیدی چطور دشمن را به ستوه آورده؟! ....................................... وقتی مردان بی‌غیرت، هشتگ ترند می‌کنند، زنان بی‌حیا، سلیطه بودن را فریاد می‌زنند! @HOWZAVIAN
☑️ آیا برچسب‌زنی‌های غیراخلاقی محصول ۳۰ سال انس با جامعه‌شناسی است؟! ✍️حجت‌الاسلام سیدمهدی موسوی در پاسخ به ادعاهای دکتر فاضلی نوشت: ▫️طبیعی است که آقای دکتر فاضلی آثار متعدد و متکثر استاد پارسانیا در فلسفه علوم اجتماعی، جامعه‌شناسی انقلاب اسلامی و جامعه‌شناسی اسلامی از جمله کتاب «نماد و اسطوره»، «جهان‌های اجتماعی»‌، «حدیث پیمانه»، «تطورات روشن‌‌فکری حوزوی»، «سنت، ایدئولوژی، علم»، «حقیقت و دموکراسی»، «مبانی معرفتی و سیمای اجتماعی سکولاریسم و معنویت»، «جامعه‌شناسی معرفت و علم»، «پلورالیسم: زمینه‌های عقیدتی و اجتماعی»، «هفت موج اصلاحات»، «عرفان و سیاست»، «روش‌شناسی انتقادی حکمت صدرایی»، «تحلیل و بررسی سند ۲۰۳۰» و «هستی و هبوط» بخصوص دو کتاب «فلسفه و روش علوم اجتماعی» و «بیست پرسش در باره علم دینی» که به مسئله مورد ادعای ایشان پرداخته است، را بر فرض مطالعه، درک نکند و آن‌ها را نپذیرد؛ زیرا اختلاف ایشان یک اختلاف مبنایی و پایه‌ای و فلسفی است. ▫️لازمۀ نقد علمی این است که ببینیم گوینده در چه فضای فکری و اجتماعی به این بحث پرداخته است و مقصودش چیست، زمانی که از عقبۀ ادبیات فلسفی هوش مصنوعی سخن می‌گوید، باید پرسش شود که منظور گوینده از این عقبه چیست، مقصود از ادبیات فلسفی چیست، هوش مصنوعی را چه میداند و حوزه‌های علمیه چگونه می‌توانند این عقبه را تولید کنند؟ چرا سایرین نمی‌توانند و ده‌ها پرسشی که از این جملۀ تقطیع‌شده می‌توان به‌دست آورد. 🔗 متن کامل در رسانه فکرت @HOWZAVIAN
🟢ارزش‌های دینی از دنیای قدیم تا عصر مدرن ✍️ حجت الاسلام احمدحسین شریفی، رئیس دانشگاه بین المللی قم 🔹برخی از مدعیان دائماً و به گونه‌های مختلفی می‌گویند «دنیای جدید» دنیای تکثرها و تنوع‌هاست. دنیای مدرن، دنیای سکولارشده است. در دنیای جدید، نمی‌توان از «ارزش‌های ثابت» و «مطلق» سخن گفت! نمی‌توان از «حقیقت واحد» سخن گفت! صراط‌های فراوانی وجود دارد که نمی‌توان گفت فقط یکی از آنها مستقیم است! بلکه با صراط‌های مستقیمی مواجهه‌ایم! 🔻اینان خلط بزرگی میان «مقام ثبوت» و «مقام اثبات» و در نتیجه میان «واقعیت» و «حقیقت» کرده‌اند! توضیح آنکه تنوع و تکثر و صراط‌های مختلف در جوامع بشری، از ویژگی‌های دنیای مدرن نیست. بلکه در همیشه تاریخ و در همه جوامع وجود داشته، دارد و خواهد داشت. به عنوان مثال، در کنار توحید و خداپرستی، بت‌پرستی (با تنوع بسیار گسترده‌ای که داشت)، شرک، بی‌خدایی، الحاد، بی‌اعتقادی به معاد، بی‌اعتنایی به ارزش‌های دینی و امثال آن در دنیای قدیم هم بوده است! همواره شاهد وجود ادیان و مکاتب و ملل و نحل مختلفی در میان جوامع بشری بوده‌ایم. 🔸همه سخن در درستی یا نادرستی آنها بوده و هست. یعنی سخن فرزانگان و پیامبران و اولیای الهی و فیلسوفان این بوده است که آیا همه آنچه که «هست»، درست‌ است؟ آیا منطقاً می‌توان گفت هم باورهای دینی درست‌ است و هم باورهای غیردینی و ضددینی؟! آیا می‌توان گفت هم ارزش‌های توحیدمحورانه درست‌اند و هم ارزش‌های الحادپایه؟ معلوم است که پاسخ منفی است. @HOWZAVIAN
🎉 عیدانه طلوع حق 🏷 ۵۰ درصد تخفیف 🔥 ویژه تمامی دوره ها 💌 کدتخفیف : tolu1403 📝 دوره آموزش نویسندگی 🔺با رویکرد داستان نویسی 📚 استاد محمدرضا سرشار (رضا رهگذر) 🔺دارای نشان درجه یک هنری 🔺۶ میلیون شمارگان چاپ آثار ⏱ ۸۶ جلسه آموزشی 🌐 بصورت مجازی 📃 ارائه گواهینامه معتبر 🇮🇷 ثبت نام از سراسر ایران 🔻 مشاهده جزئیات و ثبت نام: 🌐 https://school.toluehagh.ir/nev03-04 💠 موسسه فرهنگی طلوع حق https://eitaa.com/joinchat/2694840323C97c5d26c1c
. 🖋قدم اول ، فردی است. 🖌برای تأثیر همه جانبه و فرهنگی راهی جز نویسندگی نیست. 📚در حقیقت مقصد نویسندگی است. @HOWZAVIAN
رمضان و یادداشت های عدالت در قرآن (۱) «چالش فهم مفاهیم مدرن از قرآن» ✍️ احمد اولیایی، پژوهشگر حوزوی 🔹یکی از سخت ترین کارها فهم قرآنی مفاهیمی است که یا در دنیای امروز تولید شده یا معنای پیشینی آن تغییر کرده است. به عنوان مثال «دولت» به عنوان مفهومی در علوم سیاسی مدرن، آیا مستقیما در قرآن یافت می شود یا حتی غیر مستقیم هم نمی توان در موردش مطلبی یافت؟!!! شاید این پرسش به سوال بنیادی‌تری برگردد که آیا قرآن برای انسان امروز نیز نقش هدایت گری دارد یا خیر که البته این سوال از بحث ما خارج است چرا که پیشفرض و پاسخ ما به این سوال «آری» ست. آیاتی مانند آیه ۵۹ سوره انعام «ِوَ لا رَطْبٍ وَ لا يابِسٍ إِلاَّ في‏ كِتابٍ مُبينٍ»، آیه۸۹ سوره نحل: «وَ نَزَّلْنا عَلَيْكَ الْكِتابَ تِبْياناً لِكُلِّ شَيْ‏ء» یا آیه ۳ه۸ سوره انعام: «ما فَرَّطْنا فِي الْكِتابِ مِنْ شَيْ‏ء» این پیشفرض را تأیید می کند. همچنین در روایات متعددی نیز به این موضوع اشاره شده است. به عنوان مثال امام رضا علیه السلام نقل می کنند که مردی از امام صادق علیه السلام می پرسد: حالت قرآن چگونه است که هرچه خوانده می شود، تازه تر می شود. امام علیه السلام پاسخ فرمود: زیرا خداوند قرآن را برای زمان ویژه و مردمانی مخصوص و معین قرار نداد. قرآن در هر زمانی تازه و نو و نزد هر ملتی تا روز قیامت مورد استفاده است. (بحار‌الانوار، 15/92). 🔸با این پیشفرض که قرآن می تواند انسان و جامعه امروز را هدایت کرده و برای مسأله فردی و اجتماعی او و جامعه اش حرف دارد، به چالش فهم مفاهیم مدرن مانند عدالت اجتماعی از قرآن وارد می شویم. @HOWZAVIAN
🔻کالازجر ✍️ علی بهاری، پژوهشگر و طنزنویس حوزوی 🔸پنج‌شنبه ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ برای گرفتن کالابرگ فجرانه به یکی از شعبه‌های فروشگاه جانبازان قم رفتم. با این تحلیل که مردم روزه‌دار، صبح اول وقت به فروشگاه نمی‌آیند، ساعت ۸:۱۵ دم ورودی فروشگاه بودم. از دیدن جمعیت صف‌بسته شگفت‌زده شدم. هنوز در فروشگاه را باز نکرده بودند. بی‌اعتناء به صف در گوشه‌ای ایستادم. پیرمردی خمیده گفت: «برو ته صف.» گفتم: «هنوز فروشگاه باز نشده. چه صفی؟» با بی‌حوصلگی جواب داد: «برو ته صف. وقتی باز بشه نوبتی راه میدن.» به ناچار به ته صف رفتم. یعنی چه؟ مگر مطب دکتر است که نوبتی راه می‌دهند؟ چند دقیقه بعد در فروشگاه باز شد. صف خیلی کند جلو می‌رفت. برخی با غرور از کنار جماعت در صف رد می‌شدند، نگاهی عاقل اندر سفیه به آنان می‌کردند و وارد فروشگاه می‌شدند. بیشترشان هم چند دقیقه بعد با سر پایین - طوری که توجه بقیه جلب نشود - آرام به انتهای صف می‌رفتند. بندگان خدا به خاطر کالابرگ آمده بودند و در نگاه اول فکر می‌کردند خونشان از بقیه رنگین‌تر است و بدون صف هم دست پر از فروشگاه بیرون می‌آیند. مردم در جمع‌های دو و سه‌نفره صحبت می‌کردند. بیشتر حرف‌ها گلایه از دولت برای اجرای نابخردانه این طرح بود. بعضی‌ هم می‌گفتند رای‌گیری تمام شده و همه چیز به تنظیمات اولیه کارخانه برگشته است. منظورشان را نفهمیدم. مگر در ایام رای‌گیری چیزی بهتر شده بود که الان به تنظیمات کارخانه بازگشته‌ایم؟ 🔹صف همچنان کند جلو می‌رفت. گاهی دو نفر سر نوبت دعوایشان می‌شد و بقیه به آرامش دعوتشان می‌کردند. هر چه می‌گذشت آفتاب، بیشتر خودش را روی زمین پهن می‌کرد. پیرزن‌ها و پیرمردها مدام این پا و آن پا می‌شدند و گاهی لب جدول می‌نشستند تا درد زانویشان التیام پیدا کند. یکی از ماموران فروشگاه که معلوم بود برای ارتباط با مشتری، آموزش ندیده مدام تذکر می‌داد که افراد خارج از فروشگاه به دیوار بچسبند تا ورودی بسته نشود. آرام‌آرام جلو رفتیم تا وارد فروشگاه شدیم. دم در فروشگاه، مافوق همان مامور ایستاده بود و گاهی سوالات مردم را جواب می‌داد. برخوردش با مردم را که دیدم، از این که مامور قبلی را آموزش‌نادیده خواندم احساس شرمندگی کردم. وسط گفتگو با مردم، همان جوان مامور را صدا کرد و بهش گفت: «واسه چی با مردم بحث می‌کنی؟» جوان با اضطراب پاسخ داد: «چون نوبتشون به هم می‌خوره» و او فریادگونه گفت: «به درک. ول کن بابا!» 🔸مردم از ترس این که مبادا وقتی نوبتشان بشود گوشت و مرغ تمام شده باشد جایشان را به افراد کناری می‌سپردند، حواله گوشت و مرغ را می‌گرفتند و بعد به صف برمی‌گشتند. وقتی نوبتم شد فهمیدم گوشت بوقلمون که دنبال تهیه‌اش بودم تمام شده. به همان مامور آموزش‌نادیده اول! قضیه را گفتم. گفت: «شنبه بیا صف وایسا. ایشالا داریم». متعجب از این که مرا بی‌کارترین شهروند قم دانسته به طرف غرفه پروتئین رفتم. برخی اقلام پروتئینی در یخچال بود ولی پیش‌فروش شده بود. ملت، آشفته و مستاصل به این طرف و آن طرف می‌رفتند و هر چه می‌دیدند برمی‌داشتند تا کالابرگ‌شان نسوزد. 🔹تصمیم گرفتم به عنوان شهروندی وظیفه‌شناس به دفتر مدیریت مراجعه کنم و مشکل را بگویم. یک جوان شیک و یک میانسال داخل دفتر بودند. سلام کردم. میانسال، مرا به کشاله رانش گرفت و جوان به سردی پاسخم را داد. گفتم: «این ایام با روزهای عادی فرق می‌کنه. باید همه اقلام، ساعتی تامین بشه تا مردم بتونن راحت خرید کنن». گفت: «داداش روزهای عادی هم سه روز یه بار واسمون بوقلمون میارن. ایشالا شنبه». ناامید از دفترش خارج شدم. خریدم را نصفه و نیمه انجام دادم و از فروشگاه بیرون زدم. به ساعتم نگاه کردم. عقربه کوچک روی عدد ۱۱ بود. به طرف خانه برگشتم و در راه خدا را بابت داشتن دولتی که شب عید به فکر مستضعفان است شکر کردم. @HOWZAVIAN
. ☀️نشست اخلاق‌پژوهی با حضور استادان حوزوی دومین نشست «فصل برکت»، یک‌شنبه، 27 اسفند از سوی رسانه و مدرسه علوم انسانی و اسلامی فکرت، به واکاوی ابعاد معنویت و اخلاق پژوهی می‌پردازد. مجموعه فکرت میزبان دکتر محمد جعفری، عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) خواهد بود که به موضوع «نقش روزه در شریعت و معنویت دینی و نسبت آن با اخلاق و معنویت سکولار» خواهد پرداخت. موضوع دیگر این نشست «بررسی گزاره‌هایی از اخلاق عملی در مبانی دینی و دعاهای مأثور»، است که با حضور حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی ربانی، رئیس انجمن مهدویت حوزه تبیین می‌شود سومین محور نشست اخلاق پژوهی «مفهوم اخلاق در اوصاف الاشراف خواجه نصیر طوسی» است که دکتر سیدمهدی موسوی، استاد حوزه و دانشگاه به آن می‌پردازد. همچنین دکتر مجتبی رستمی‌کیا، پژوهشگر فلسفه زبان نیز موضوع «از سلوک دینی تا NDE (تجربیات نزدیک به مرگ) و نقد رسانه ملی در بسط تجربه مدرن از دین» را مورد بررسی قرار می‌دهد. محمدجواد رحمانی، پژوهشگر علوم قرآن و حدیث نیز دبیری این نشست را بر عهده دارد. رسانه فکرت این نشست علمی را یک شنبه 27 اسفند 6 رمضان ساعت 15 تا 17 به صورت مجازی برگزار می‌کند. برای نام نویسی و حضور می‌توانید به نشانی @madrese_fekrat پیام بدهید. 🔗لینک ورود به نشست @HOWZAVIAN
هدایت شده از ویراستی‌ها
. ☀️پاسخ نرم آیت الله اراکی به آیت الله فاضل لنکرانی 🔘 @VIRASTYHA
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا