✔️ روش تفسیری علامه مصباح به زبان رسول جعفریان
📣 پاسخ به چند سوء برداشت درباره علامه
«خودش فیلسوف بود یعنی به تفسیری از دین باور داشت که بسیاری از علمای اسلام آن را انحراف از نوع بدخیم آن میدانستند و دغدغهی آنرا داشتند»
به بهانهی این جمله، دربارهی روش تفسیر آیةالله مصباح و نسبت ایشان با تفسیر فلسفی، چند نکته عرض میکنم؛
1- آقای مصباح، یک فیلسوف و متکلم بود اما این تصور غلطی است که؛ «هر کس فیلسوف است یعنی تفسیرش از منابع دینی فلسفیاست»، این گزاره، هم کلیّت ندارد،(طباطبائی، المیزان، ج1،مقدمه ص6)، و هم دربارهی آقای مصباح، انتسابی واضحالبطلان است؛ روش تفسیری آقای مصباح، «اجتهادیفقاهتی» بود؛ یعنی همانند سایر فقهاء معتقد بود؛ تفسیر قرآن، باید بر اساس همهی قواعد و قرائن عقلائیِ معتبر، باشد(مصباح، قرآنشناسی ج2،ص158)، تمام بخشهای تفسیری ایشان نیز بر اساس همین روش است؛ روش ایشان در تفسیر، هیچربطی به روش تفسیر فلسفی ندارد.
2- آقای مصباح معتقد بود بخشی از اندیشههای زیربنایی و اعتقادی اسلام، دربارهی هستی، و به روش برهانی است و لذا ماهیتی فلسفی دارد؛ از اینرو مکتب اسلام را در بخشی از اندیشههای زیربنایی، مکتبی فلسفی میدانست؛ اگر منظور ایشان از انحراف بدخیم، همین باشد، باید به عرض ایشان رساند که قریب به اتفاق علمای اسلام، همین برداشت را از مکتب اسلام دارند؛ اینکه؛ «خدا هست چون امام صادق گفته!»، روشی نیست که علمای اسلام در پیش گرفته باشند.
3- آقای مصباح معتقد به مبانی صدرائی بود، اما هیچیک از گزارههای وحیانی را بر پایهی این آموزههای فلسفی تفسیر نمیکرد؛ اینکه کسی تصور کند چون آقای مصباح، صدرائی بود پس خداشناسی در قرآنش را هم با همان مبانی نوشته، احتمالا از بیاطلاعی نسبت به کتب تفسیری ایشان است.
4- آقای مصباح به تحلیلهای عقلی که از متن آیات و روایات برداشت میشد توجه میکرد؛ این خصوصیت، تفسیر او را از دین، قابل ارائه به مجامع علمی، و جهانی میکرد و به مکتب اسلام قابلیت دفاع میداد؛ این خصوصیت همان خصوصیتی است که مورد قبول قریب به اتفاق متکلمان اسلام است و در روایات نیز شواهد متعددی بر ارزشمندبودن این خصوصیت میتوان یافت(کافی،ج1ص87«أ فهمت یا هشام...») البته این خصوصیت، برای دینستیزان بسیار ناگوار بود، اما گمان نمیکنم برای کسی قابل قبول باشد که بسیاری از علمای اسلام، این خصوصیت آقای مصباح را انحرافی بدخیم بدانند.
5- مرحوم آیةالله مصباح در کنار تفسیر هر کدام از آموزههای دینی، نظریهی برخی اندیشمندان را نیز بیان و عقلاً نقد میکرد تا برتری نظریهی قرآن بر سایر نظریات را نشان دهد؛ اگر منظور از تفسیر فلسفی دین، همین باشد، گمان نمیکنم عالمی اسلامی را بتوان یافت که اینکار را انحراف بداند چه رسد به اینکه آنرا انحراف بدخیم بداند.
6- آقای مصباح گاه از برخی آموزههای وحیانی، یک تحلیل عقلانی به دست میآورد که آن را به عنوان مقتضای عقلانی آموزههای وحیانی میدانست؛ در واقع آقای مصباح از آموزههای وحیانی به سمت تحلیلهای عقلی میرفت نه از تحلیلهای عقلی به سمت آموزههای وحیانی، و البته این کار نیز در چارچوب روش اجتهادیفقاهتی بود که در کتب روش و قواعد تفسیر بدان تصریح شده(بابائی، قواعد تفسیر قرآن، فصل ششم؛ رجبی، روش تفسیر قرآن، فصل دوم، قاعدهی ششم)
کوتاه سخن اینکه آقای مصباح یک فیلسوف بود اما؛ روش تفسیریاش، اجتهادیفقاهتی، و معتقد به دفاع عقلانی از اعتقادات دینی بود، از تحلیلهای عقلانیِ وحی بهره میبرد و در کنار تفسیر گزارههای وحیانی، به نظریات اندیشمندان، و برتری نظریهی قرآن، بر نظریهی آنان نیز همت میگماشت؛ معتقد به مبانی صدرائی بود اما نه در فلسفهاش از آیات استفاده میکرد و نه در تفسیر آیاتش از ظهور عرفی تخطی میکرد؛ اینخصوصیاتش مشهورتر از آناند که کسی انکار کند.
عدهای از روشنفکران، ایشان را منحرف میدانستند، اما انحرافش را به جهت ابعاد فلسفیاش نمیدانستند، بلکه ایشان را عوامزده و خشن توصیف میکردند، و گروهی از سیاسیون نیز آقای مصباح برایشان دغدغه شده بود اما آنها نیز بهجهت تفسیر فلسفیاش از دین نبود بلکه خدا خدا میکردند که ایشان از اشتغالات فلسفی و تفسیرهای قرآنیاش خارج نشود.
برچسبهای مختلفی به آقای مصباح زده شده؛ مُضحکترین آنها این تعبیر است که کسی بگوید: «بسیاری از علمای اسلام، آقای مصباح را منحرف از نوع بدخیم آن میدانستند!»
آنچه برای ما موضوعیت دارد شخصیت ایشان است زیرا میتواند الگویی کامل، برای یک طلبهی رسالتمحور در عصر حاضر باشد.
خدا ایشان را با اولیائش و دشمنانش را با اولیائشان محشور فرماید.
#علامه_مصباح
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
✴️ رجب، ماه تجلی اسم «هادی» حضرت حق
🔶ماه رجب ماه تجلی تام «اسم هادی» حضرت حق است. ماه بعثت پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله، و ماه ولادت حضرت ولایتِ اعظم امیرمؤمنان علی علیه السلام و ولادت امام باقر و امام جواد الائمه علیهما السلام است. ماه رجب ماه توحید و نبوت و امامت است.
🔶به تعبیر مرحوم میرزاجواد ملکی تبریزی، ماه رجب، «ماه ظهور رحمت رحیمیه» است. ماه تجلی رحمت خاصه حضرت حق بر بندگان است.
🔶ماه رجب از ماههای حرام است؛ و این یعنی آنکه این ماه حرمت ویژهای نزد خداوند دارد. ماه امن و امان و امنیت است، ماه توجه خاصة حضرت حق به بندگان است. ماه حمایتها و هدایتهای ویژة الهی است.
🔶ماه رجب ماه دعا است. روزها و شبهای آن از بهترین روزها و شبهای مناجات با خدا است. بیایید تصمیم بگیریم تا دیر نشده، از دعاها و اذکار این ماه عزیز بهرهمند شویم.
🔶مناسبترین اذکاری که خوب است با توجه و تمرکز در این ماه بر ذهن و زبان و قلب سالکان و رهپویان کوی دوست جاری شود، «استغفر الله ربی و اتوب الیه» و «لااله الا الله» گفتن است.
🌹خوشا به حال کسانی که خود در معرض هدایتها و بهرههای خاصه خداوند قرار میدهند و از لحظه لحظه این ماه عزیز استفاده میکنند و در تهذیب و تزکیه نفس خویش میکوشند.
✍️ احمدحسین شریفی
#ماه_رجب
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#تنظیمات_روزانه
🔴 جعلیات کرونایی از نوع واکسن!
امروز در حال چت با دوستان دگرانديش آلوده به نگاههای جناحی با تفکرات لیبرالی و اعتدالی بودم که یکی از آن اعزه خبطی فرمودند و این نامه جعلی از وزارت بهداشت را باز نشر نمودند و مدعی بود در فضای بی در و پیکر مجازی بسیار بازدید خورده است.
رگ غیرت انقلابی و فراجناحی حقیر چون بجنبید با تبادر ذهنی و فی البداهه نکاتی را تقدیم کردم که رونوشت آن را برای مطایبه و ادخال السرور مومنین منتشر میکنم؛
1. چرا این نامه به کلی رسمی و سری!! لوگوی وزارت بهداشت را از قلم انداخته؟ جاعلین نامحترم حداقل یه زحمتی به خود می دادند و سرچ گوگلی می کردند تا سربرگ نامه وزارت بهداشت را رویت می نمودند.
فورواردیون ساده لوح نیز این تبادر به ذهن خلاقشان نرسید عایا؟
2.چرا این نامه با فونت غیر مرسوم در مکاتبات اداری تایپ شده؟
3.مهر وزارتخانه که این نامه بدان ممهور گشته چرا اینجورکی است آخه!! مهر وزارت بهداشت که مثل مهر بقال سر کوچه ما نیست....
4.این مدل نامه و قید محرمانه بودن برای وزارت اطلاعات ظاهرا استفاده می شود نه وزارت بهداشت😑
5.این مدل نامه دقیقاً مشابه نامههای ساواک می باشد نه وزارتخانه کشور اونم بهداشت😁
در پایان یک تذکر دلسوزانه وآن اینکه:
در روزگاری که فناوری دیپ فیک، چهره افراد را بازسازی کرده و با صدای خودش ویدئو کلیپ تدوین می نماید این جماعت دارند با کاغذ فیک آن هم رنگ قرمز شبهه جعل می کنند و عده ای نانجیب و برخی ساده لوح منتشر می کنند.
خدایا شکرت که عقل درست و حسابی هم به دشمنان این ملت عزیز ندادی...
✍ هادی حمیدی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔶 انسانی که کنترل می شود، انسانی که حکمرانی میشود و انسانی که ولایت را می پذیرد
چندی است که نیروهای دغدغه مند انقلاب، ایده هایی را ناظر به حکمرانی مطرح می کنند و تلاش دارند تا حوزه های مختلف حیات اجتماعی را ناظر به این ایده، سیاستگذاری نمایند. اگرچه در این باره نیاز به نوشتن کتاب و کتاب هاست، اما «نقد را به نسیه فروختن» در فضای موجود خطاست.
در حیطه ی سیاستی و حاکمیتی، مبتنی بر نگاه های موجود، سه رویکرد قابل تحلیل است.
رویکرد اول، با نگرشی کنترلی، سعی در مهار انسان، به عنوان انسانی که ساحت های موجود در او، باید با سرکوب و از بین بردن برخی به نفع برخی دیگر پیش رود، منطق پیشرفتی را رقم می زند که در آن این انسان، اگرچه در یک نظم پایدار و با ثبات قرار دارد، اما این سرکوب، او را در قفس آهنینی گرفتار می نماید که برای خروج از این قفس، تلاش می کند. در این وجه، قدرت، حاکمیت بنیاد پیش می رود و چهره ی آن، همان چهره ی هابزی قدرت است. در این رویکرد، تکنیک های عام مطیع سازی و شرایط حبس دائم به کار گرفته می شود . منطق سرمایه داری اولیه، که وبر آن را برگرفته از اخلاق پروتستان می داند، و زهد پروتستانی در آن بیداد می کند، بر طبق این نگرش است. در نگاه سیاستی ماخوذ از این نگرش، مکررا تلاش می شود تا ساختارهای بوروکراتیکِ منسجم و منظمی ایجاد شود. به نظر میرسد، چله ی اول انقلاب اسلامی، در بسیاری از ساختارها، فارغ از دسته بندی های سیاسی، دأب این مساله، در حاکمیت، بسیار جدی بود....
بیشتر بخوانید
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#اختصاصی
🔄 تغییر معنا و استعمال «آیت الله»
🔻 القاب امور اعتباری هستند که برای تجلیل از افراد به کار گرفته می شود. یکی از این القاب رایج در فضای حوزه "آیت الله" است که زمانی برای مجتهدان و فقیهان زحمت کشیده به کار می رفت که در هر عصری به تعداد محدودی شأنیت این لقب را داشتند.
🔻اما اخیرا این لقب برای فضلا و تحصیل کردگان فارغ از کفایه نیز به کار می رود و افرادی که فقط یک سال ونیم شرکت در درس خارج را در کارنامه دارند را "آیت الله" می خوانند.
🔻 افرادی که حتی یک روز یک متن حوزوی را تدریس نکرده اند و با مطالعه آثار هگل و مارکس و یا اگزیستانسیالیست ها درصدد تاسیس فلسفه و تغییر منطق حجیت فقه و اصول هستند.
🔻و یا افرادی که فقط مشغول به کار تربیتی و نگارش اثار ذوقی و استحسانی در فهم قرآن و حدیث بوده اند را نیز امروز "آیت الله" می خوانند.
🔻از آنجا که این الفاظ اعتباری محض هستند و واقعیت را نشان نمی دهند، پیشنهاد این است که هر فارغ التحصیل کتابهای مکاسب و کفایه را "آیت الله" بخوانیم تا دیگر کسی #دروغ نبافد و افراد معمولی را در وزان فقیهان و حکیمان بزرگ نپندارند.
#حوزه_علمیه #اجتهاد
#نویسندگان_حوزوی
https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
🔘 چالش گام نخست و اقدامات موازنهساز
«جن ساکی» سخنگوی کاخ سفید شامگاه پنجشنبه در کنفرانس خبری بار دیگر مدعی شد چنانچه ایران به رعایت کامل تعهداتش ذیل برجام برگردد، ایالات متحده همین کار را انجام خواهد داد. وی اضافه کرد: این مطمئناً نخستین گام مورد نیاز خواهد بود.در این خصوص بخوانید:
1⃣ مبنای منازعه راهبردی میان جمهوری اسلامی و آمریکا در دور جدید اصولا بر این اساس میباشد که هر طرف منازعه ابتدا بپذیرد که گام مقدماتی را بردارد، میبایست در طراحی طرف مقابل بر همین مبنا گامهای بعدی را نیز بردارد. به عبارتی گام نخست، گامی برای خارج کردن ابتکار عمل خواهد بود.
2⃣بیگمان چالش گام نخست بنیادین و تعیین کننده است. طرفی در این دور از منازعه پیروز خواهد شد که نگذارد اراده طرف مقابل او را به اقدام نخست وادارد و در این میان طرفی مغلوب خواهد شد که در موازنه فشار تاب نیاورد و مجبور شود گام ابتدایی را بردارد.
3⃣بخش مهم ماجرا این است که جمهوری اسلامی علاوه بر پیش شرط خود، در حال توازن بخشی راهبردی و تاثیر گذار از حیث درون برجامی و فرا فرجامی است. کاهش همکاری با آژانس در سطح پادمانی در ۲۱ فوریه( سوم اسفند) یا به عبارتی متوقف سازی اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی، به عنوان یک اقدام درون برجامی موازنهساز و پیام مهم رهبر انقلاب به آقای پوتین دقیقا در بخش موازنهساز فرابرجامی تعریف میشود. تازه این همه ماجرا نیست؛ اقدامات فرابرجامی ایران میتواند متنوع و در بردارنده طیف گوناگونی باشد و عملا موازنهسازی فشار را در آوردگاه راهبردی ایران و غرب هدف گذاری نماید که مجال پرداختن به آن در این موجز نیست.
4⃣آنچه مشخص است گردانندگان کنونی کاخ سفید میخواهند جمهوری اسلامی را در یک دالانی قرار داده که هر گام عملی ایران، مترادف با عقب نشینی در مولفههای امنیت ملی میباشد. تقریبا روشن است که برای الزام ایران در مسیر طراحی شده، میبایست معیشت مردم و اقتصاد را از طریق تحریم و فشار سیاسی کماکان در گروگان خود نگه دارند.
🔚دیدهبان انقلاب اکنون بخشهای نامرئی طراحی دشمن را که قرار است در صحنه منازعه عملیاتی گردد را مانند گذشته به خوبی شناخته و گام عملی ایران در بازگشت به تعهدات درون برجامی و موافقت برای بازگشت آمریکا به برجام را مشروط به لغو تحریمها کرده است. بیشک اگر در داخل منسجم باشیم و شیفتگان غرب در بزنگاه به خودی گل نزنند، مسیر طراحی شده میتواند مسیر عبور از همه سختیها باشد. کافیست نهراسیم و باور کنیم این مسیر قابل پیمودن است.
✍ احمد بنافی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
◼️ تسلیت
🔅 ابراز احساسات فرمانده متوکل در برابر امام هادی
رفتار مهربانانه امام، سبب علاقه مندى يكى ديگر از فرماندهان بزرگ متوكل به امام گرديد. وقتى امام به بغداد رسيد و با استقبال گرم مردم بغداد رو به رو شد، او همچنان تحت تأثير ابراز احساسات و عواطف مردم بغداد نسبت به امام قرار گرفته بود.
امام در برخورد با هواداران خلافت عباسى، چنان حساب شده عمل مى كرد كه در ديدارى، طرف مقابل تغيير رويه مى داد و به علاقه مندان ساحت پاك اهل بيت عليهم السلام مبدل مى گرديد.
#امام_هادی
#نویسندگان_حوزوی
https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
🔶 نگاهی به الگوسازی رسانهای نسل جدید؛ انیمیشن های خارجی جای بوستان و گلستان را گرفته است
غفلت از الگوهای ایرانی و اسلامی موضوعی است که سالها پیش در کلام رهبری در کنایهای شیرین، با این مضمون بیان شد: «ما در کشوری که چندین الگوی حقیقی میتوانیم داشته باشیم، سریال جومونگ خیالی را بارها و بارها پخش میکنیم.»
روانشناسان بر این باورند که اصل رشد شخصیتی در فرد، بین سنین دو تا هفت سال و بعد از آن در سنین نوجوانی تا چهارده سالگی اتفاق میافتد. امری که به سبب همزمانی با دورهی تحصیل و مدرسه از سویی و کمتوجهی بعضی پدر و مادرها و هم چنین نهادهای فرهنگی و آموزشی، ازسوی دیگر ممکن است به خطر بیفتد.
پس از شهادت سردار دلها، حاج قاسم سلیمانی در اندونزی و مالزی، میزان فروش تیشرتهایی با عکس ایشان، تعجب برانگیز بود؛ در لبنان نیز به فاصلهی چند ماه از شهادت ایشان، انیمیشنی ساخته شد که به زندگی و جایگاه او میپرداخت، درحالیکه در ایران، غیر از نبرد خلیجفارس یک و دو که در زمان حیات ایشان ساخته شده بود، و البته چند کلیپ و نماهنگ بعد از شهادت، هنوز اتفاق خاصی نیفتاده است.
در خبرگزاری حوزه 🌐 بیشتر بخوانید
✍️ باران نجاتی
#انیمیشن
#سبک_زندگی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
◀️ سفری در اعماق
توی اتوبوس سکوت است و هیچ پروتکلی رعایت نمیشود و یک آخوند هم باهامان است. شاید برای هم او است که راننده سر موقع برای نماز نگاه میدارد و سه چهار نفری که نماز میخوانیم پیاده میشویم و از میان موانع میگذریم تا به سرویسهای بهداشتیِ و نمازخانههای خراب و درب و داغان برسیم...
سکوت توی اتوبوس با یک قندان شکسته میشود. راننده و شرکت لطف کردهاند و یک فلاسک چای و یک قندان گذاشتهاند برای کسی که میخواهد چای بنوشد و قندان که زیرش شبکهای فلزی است و با لرزشهای اتوبوس میلرزد و این وسط خانم گیر داده به اینکه چرا این قندان صدا میدهد. اول چندتا دستمال کاغذی گذاشتم زیرش و دیدم که چند دقیقهای حالش خوب شد ولی باز روز از نو، مجبور شدم تعدادِ دستمال کاغذیها را بیشتر کنم اما انگار این هم جواب نداد. یک پلاستیک نان بزرگ از توی ساک درمیآورد و حسابی قندان را مشما میکنم که دیگر هوس صدا کردن نکند... این هم از اخلاق خانمها...
بیشتر بخوانید
✍️ حسین ابراهیمی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔻ما کجاییم و ملامتگر بی کار کجاست
بعد از حواشی مربوط به دفن و کفن علامه مصباح یزدی که در آن جسارتی نیز به آیت الله حق شناس شد میخواستم به عنوان نویسندهی شرح حالش توضیحاتی را مرقوم کنم، ولی چون معلوم بود قضیه صد در صد سیاسی است که ترکشهایش مرحوم آقای حق شناس متوفای سال ۱۳۸۶ را نیز گرفته منصرف شدم تا اینکه جوابیهی آقای حسین شریعتمداری را خواندم و واقعا معلومم نشد نوشتهی ایشان جوابیه بود یا تحت دفاع از شخصیت علامه مصباح یزدی یک رپرتاژآگهی برای برادر گرامی احمدتوکلی رفته اند!
در جوان آنلاین 🌐 بیشتر بخوانید
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
📚چاقی اطلاعات
📒به انباشته شدن چربی ناآگاهی در اطراف دانسته های دینی، چاقی اطلاعات می گویند.
زمانی که کالری دریافتی معارف اسلامی بیشتر از کالری مصرفی باشد، و مقدار دانایی از عمل کردن بیشتر نمایان شود؛ به چربی ناآگاهی و چاقی اطلاعات تبدیل می گردد.
اضافه وزن و چاقی نوشته ها و خوانده ها با ذخیره بیش از حد انرژی به صورت چربی غرور و نخوت در بدن ظاهر می شود. در ایران این اضافه وزن و چاقی اطلاعات در افراد بزرگسال (24تا 50سال) بسیار شایع است و در کودکان و نوجوانان نیز روند رو به افزایشی را طی می کند.
اگر وزن حرف و سخن فرد مناسب قد عمل او نباشد و در واقع بیشتر از استانداردها باشد این فرد مبتلا به اضافه وزن یا چاقی اطلاعات است.
بیشتر بخوانید
✍️ سید جواد محمدزاده
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#نقطه
‼️از برخیها میشنویم که هیچ وقت برای #نوشتن دیر نیست.
🔻اما حقیقت چیز دیگری است:
✍ هر چه بزرگتر و باتجربهتر میشوید، لحظههای نوشتن، بیحد و اندازه به شما اقبال میکند؛ آن گاه سرمایهدارترین آدم برای نوشتن هستید.
🔅فقط یک قلم، #کاغذ یا صفحهی نمایشگر کم است.
✍ علی اسفندیار
#نویسندگی
#پویانویسی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
💠 تربیت ماندگار
📌 ظرفیتشناسی اندیشه و آثار متفکران مسلمان جایگاه ویژهای در تولید و ترویج تربیت اسلامی دارد. بهگونهای که میتوان گفت بدون این اتفاق، حرکت کردن در مسیر تولید علم، سخت و دور از انتظار به نظر میرسد.
🔹 رهبر فرزانه و حکیم انقلاب «آیتالله خامنهای»؛ از جمله اندیشمندانی است که در زمینه تربیت اسلامی صحبتهای ارزنده و قابلتأملی دارد. برخی از صحبتهای ایشان در این زمینه، در کتاب «تربیت ماندگار» توسط کانون دانشپژوهان نخبه تهران گردآوری و تهیه شده است. آنچه موجب ترغیب به آشنایی با اندیشه ایشان و مطالعه این کتاب میشود، ثابت بودن صحبتهای ایشان در سالهای متوالی است؛ و این نشان از وجود اصول و خطوط اصلی جریان تربیت اسلامی در ذهن ایشان است.
📚 کتاب تربیت ماندگار در نه فصل به ارائه اندیشه ایشان پرداخته، که بررسی ویژگیهای کودک، نوجوان و جوان، هدف تربیت، محتوای تربیتی و... ازجمله آنها است. این کتاب که در ۱۶٣صفحه و برای اولین بار در سال ۱٣٩٨ به چاپ رسیده است، دارای فهرست اجمالی در ابتدای کتاب و فهرست تفصیلی در انتهای کتاب است، که جستجوی موضوعی را برای خواننده راحت میکند. والدین، معلمان، مربیان و مسئولان مخاطبان این کتاباند.
✍ علی فاطمی پور
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#ادبستان
🔸لهُ اُعیذُک بِاللَّهِ یا اَبَتاهُ مِنَ الضُّعْفِ
🔹پیامبر(ص) ضعف جسمانی خود را به فاطمه(س) اعلام کردند، سپس ایشان فرمودند: پناه می دهم تو را به خدا ای پدر جان از سستی و ضعف.
✅ نکته: وقتی کسی مشکلش را بیان کرد، بدون نکوهش، با کلامی دلنشین، او را متوجه خدا کنیم و در پناه خدا قرار دهیم.
📚 کتاب ادبستان کسا (نکات تربیتی از حدیث شریف کسا) به قلم علی صغیرا
🔺 «مِدار فرهنگی»
#حدیث_کسا
#تربیت #معنویت
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#پیش_به_سوی_نوشتن
✍️ زیرژانرهای روایت غیرداستانی(2)
♦️روزنوشت (Diary)
روزنوشت نوعی نوشتهی زندگینامهای است که در آن روزنویس فعالیتها و افکار روزانهاش را ضبط میکند.
روزنوشتها اصولاً برای استفادهی شخصی نوشته میشوند و در آن صداقتی وجود دارد که در نوشتههای به قصد انتشار یافت نمیشود. این نوع نوشته اواخر رنسانس شکوفا شد، یعنی زمانی که فرد و فردیت اهمیت یافت. روزنوشتها علاوه بر آنکه شخصیت روزنویس را برملا میکنند، اهمیت فراوانی هم از لحاظ تاریخ اجتماعی و سیاسی دارند.
معتبرترین نمونههای روزنوشت قرن بیستم عبارتاند از: روزنوشتهای رابرت اف. اسکات (۱۹۱۰ تا ۱۹۱۲) سیاح مشهور بریتانیایی، روزنوشتهای کاترین منسفیلد (۱۹۲۷)، روزنوشتهای دوجلدی آندره ژید (۱۹۳۹ تا ۱۰۵۴)، روزنوشتهای دختری جوان (۱۹۴۷) اثر آن فرانک و کتاب پنججلدیِ روزنوشتهای ویرجینیا وولف (۱۹۷۷ تا ۱۹۸۴).
#نویسندگی
#مدرسه_نویسندگی
#نویسندگان_حوزوی
https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
💠 سفری در اعماق
روز سوم سفر است و باید اعتراف کنم که شاید توی یادداشتهام خیلی سطح زاهدان و زابل را وارسیدم، مسئلۀ اهلسنت و زندگی آنان با شیعیان و تقابلشان یک مطلب ساده نیست که بخواهد طی یک یادداشت بررسی شود و نام شیطنت بر آن نهاده شود. باید بهدنبال لایههای مختلف قضیه بود و از دیدِ هردو گروه مسئله را نگاه کرد...
امروز تا عصر جایی نرفتم خانه بودم و خانم ارائه داشتند. من کتاب هزار و نهصدتومانی که دیشب خریده بودم را خواندم. کتابش در حد هشت هزار تومان بود و راضی بودم. «دیلماج» سبک جالبی را شروع کرده بود، سبکی که از پرشهای زمانی و مکانی (بحث انتقال) عبور کرده بود به راحتی. به شیوه و سبک «کتاب تاریخی» داستان را گفته بود اما خوب استفاده نکرده بود و ضعفهای بسیاری در داستان داشت...
بیشتر بخوانید
✍️ حسین ابراهیمی
دوستان خود را به #نویسندگان_حوزوی دعوت کنید.👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
🔻مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات (حوزههای علمیه) با همکاری مدیریت آموزشِ معاونت فرهنگیِ حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت برگزار میکند
⭕️ #مدرسه_زمستانه شبهه پژوهی وهابیت معاصر
▪️به صورت مجازی
▪️ 29 و 30 بهمن ماه 1399
▪️همراه با صدور گواهی پایان دوره
⏰ مهلت ثبت نام: 26 تا 28 بهمنماه
☑️ جزئیات و نام نویسی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
📣من یک نویسنده نیستم...
اگر طلبه باشید، بعید است نشنیده باشید؛ پس برای غیر طلبهها و البته آنهایی که شاید یادشان رفته باشد، مینویسم:
از بعضی علمای بزرگ نقل است که خطاب به طلاب و شاگردان خود میفرمودهاند، درس و بحث تعطیلبردار نیست. همین که یک پنجشنبه و جمعه تعطیل باشید، شنبه که برمیگردید سرِ درس و بحث، بیسوادید!!
این بیان مبالغهآمیز، به دنبال تبیین اهمیت استمرار در فرآیند علمآموزی است. من هم میخواهم بیاجازه بزرگان و علما، پا توی کفش آنها کنم و چیزی شبیه این بیان کنایی، درباره نویسندگی بنویسم.
راستش را بخواهید، نویسنده هم که باشید، اگر چند روزی ننویسید، انگار قلم تا اندازهای از دستتان در میرود؛ انگار به همان اندازه دیگر نویسنده نیستید.
حالا از ما گفتن (البته نوشتن) بود؛ شما هم لطفاً فقط پند بگیرید، نه ملال...😉💐
📢 بیایید بهتر بنویسیم✍:
🌐 eitaa.com/benevisim
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#ادبستان
🔹امیرالمؤمنین و حسنین(ع) وقتی وارد شدند و بوی خوش را حس کردند، گفتند:
کاَنَّها راَّئِحَةُ جَدّی رَسُولِ اللَّهِ(ص)؛ گویا بوی خوش پیامبر(ص) به مشام می رسد.
💠 نکات:
✅ وقتی درباره موضوعی یقین نداریم، نباید با قاطعیت و یقین آن را بیان کنیم.
✅ ذهن خوانی و پیش داوری در خانواده ممنوع است.
📚 کتاب ادبستان کسا (نکات تربیتی از حدیث شریف کسا) به قلم علی صغیرا
🔺 «مِدار فرهنگی»
#حدیث_کسا
#تربیت #معنویت
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔶 انقلاب اسلامی و مردمی ترین حکومت
در نظر خیلی از اندیشمندان دنیا انقلاب سال۵۷ مردم ایران، یا به خاطر توجه به دین دچار همان تئوکراسی غرب و حاکمیت ارباب کلیسا خواهدشد. و اگر بخواهد به دموکراسی گرایش داشته باشد یا چون بلوک غرب به انزوای دین رأی خواهد داد ویا مانند دول شرق به حذف دین اقدام خواهد کرد.
ولی انقلاب اسلامی با سه عنصر" رهبری ولی فقیه،حضور مردم و آموزه های مکتب اسلام، تفاوت خود را با هر حکومتی که تاکنون بوده روشن ساخت. ودر عمل نشان داد نه تخطی از موازین اسلام را قبول دارد و نه به نقش مردم در اداره جامعه بی توجه است.
۱-پیدایش و اصل پیروزی نهضت مدیون حضور مردم بود.ملت در حدوث این انقلاب نقش بی بدیلی داشتند و پشت سر رهبرمذهبی خود پیروز میدان مبارزه با رژیم طاغوت بودند.
۲-تعیین نوع حکومت نیز شجاعانه ومخلصانه به رأی مردم واگذارشد.و در دوازدهم فروردین اولین سال پیروزی، خواست ملت جمهوریت و اسلامیت بود.و رهبران دینی این انتخاب را پذیرفتند.
۳-قانون اساسی نیاز حکومت جدید بود و رهبران نهضت در این مرحله نیز ملت را برای ایفای نقش به صحنه دعوت کردند.در دوازدهم مرداد سال۵۸ اعضای مجلس خبرگان تدوین قانون اساسی توسط مردم برگزیده شدند. سپس در مورخه دوازدهم آذرماه همان سال خط و مشی و ساختارحکومت نیز از طرف ملت تأیید شد. همه پرسی بازنگری قانون اساسیِ ششم مرداد سال۶۸ نیز، باردیگر مردم سالاری دینی را به رخ جهانیان کشید.
۴-تعیین مستقیم و غیر مستقیم مسئولین نظام نیز به دوش مردم سپرده شد.انتخابات اولین دوره ریاست جمهوری و مجلس قانون گذاری در نخستین سال پیروزی انقلاب اسلامی، سند زرین دیگری از افتخارات انقلاب اسلامی است.و دراین چهل سال از این روش حکومت داری عدول نکرده است. تاکنون مردم برای تعیین مسئولین حکومتی در یازده دوره انتخابات مجلس قانون گذاری، دوازده نوبت ریاست قوه مجریه،پنج موسم خبرگان رهبری و پنج وقت در گزینش شوراهای شهر و روستا، مشارکت داشتند.
✍ امین محمدلو
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔻 وضعیت صدا در سیما
🔸در دانش جامعه شناسی یکی از دوگانه های معروف یا بهتر بگویم شاخص ترین دوگانه، تقابل عامل و ساختار است. برخی با تاکید بر نقش اراده و مبتنی بر انسان شناسی، عامل را مقدم می دانند و عده ای نیز بر #بت_وارگی_جامعه استدلال می کنند و اصالت را به جامعه می دهند.
🔹این مقدمه تاملی است بر این روزهای صدا و سیمای ملی که در مواجهه با کارمندان و برخی خطاواره ها در برنامه زنده تلویزیونی ناشیانه عمل می کند که متوجه نیست که انگار اقتضای برنامه زنده بدلیل ریسک بالا و غیرقابل پیشی بینی بودن تمام عیار و البته جذابیت بالایش بعضا همین است.
🔹حداقل در مدل برخورد با برنامه جهان آرا و ثریا و نود و زاویه و… اخیرا هم برنامه شب یلدا نشان دادند که توان اعمال تعادل و تراجیح را در سوژه های داغ و مخاطب ساز و رقابت پذیر ندارند و صدمتاسفانه اقدام به حذف مجریان برنامه یا اصل برنامه جهت رفع حواشی می کنند.
🔹باید برای مدیران رسانه جای تامل و تاسف باشد که لایو کارمند و مجریانشان را بی بی سی و ایران اینترنشنال پخش کنند و از عدم صبر و بصیرت مدیریت، حکایت نمایند.
✍ صدای حوزه
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
💢 هراس مرتجعان از شکست دوباره
اصلاحطلبانی که تنها به طمع رأیآوری، مردممردم میکنند و درواقع هیچ ارزشی برای مردم و رأی و نظر آنان قائل نیستند، باز هم مثل همیشه بهجای متن به حواشی پرداختند و مسائل کماهمیتی مثل حرکت نسنجیدۀ چند جوان اصفهانی را دستاویز قرار دادند تا ناراحتی خود را از شکوه و حماسۀ مردم نشان دهند؛ اما چون این حاشیه چندان پررنگ نبود، با خباثت تمام و نسبت دادن دروغ، دادوهوار کردند که نام حضرت امام خمینی از بیانیۀ پایانی حذف شده است! این درحالی است که در قبال همۀ توهینهای همقطارانشان به ساحت مقدس بنیانگذار جمهوری اسلامی، تنها واکنش آنها سکوت یا فرافکنی است.
اصلاحطلبانی که تا دیروز شعار دمکراسی سرمیدادند و حتی آزاد بودن مردم برای توهین کردن به حاکمان را روش امیرالمؤمنین علیهالسلام میدانستند، امروز با دیکتاتوری مطلق در پی انتقامگیری از چند جوان خاماند که اتفاقاً بیتدبیری و ناکارآمدی همین دولت آنها را عصبانی کرده است.
🌐 متن کامل در خبرگزاری رسا
✍ محمدصادق ناطقی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#قطعی_برق و عرصه تربیت
🔻این چند روز، قطع برق در سراسر کشور عزیزمان ایران بسیار خبر ساز شده است. تحلیلهای مختلفی در مورد این رویداد در رسانهها منتشر شده است. از دستگاههای بیت کوین ساز چینیها تا سوزاندن مازوت و حتی کمبود گاز!
🔻در یکی از همین شبهایی که برق رفته بود، با تعدادی از دوستانمان قرار جلسه با یکی از مدیران حوزهی علمیه داشتیم. مدیری که قبل از این که مدیر باشد، مربی بوده و هست.
🔻فکر میکردیم شاید جلسه کنسل بشود، اما با روحیهی جهادی که این بزرگوار داشت، به ما یاد داد که این موانع کوچکتر از آن هست که بتواند جلوی حرکت ما را بگیرد.
🔻به هر حال در همان تاریکی و با نور چند گوشی جلسه برقرار شد و چه جلسه به یادماندنی شد.
🔻در آخر که دوستان داشتن خداحافظی میکردن و از اتاق میرفتن بیرون، اتفاقی افتاد که بسیار نظرم را جلب کرد.
🔻به علت تاریکی زیاد، جای کفشها معلوم نبود؛ چه برسد به این که هر کس کفش خودش را بیابد و به پا کند. یه مرتبه دیدم این بزرگوار نور گوشیاش را روشن کرد تا رفقای ما بتوانند درست بشناسند و درست انتخاب کنند.
✳️با خودم فکر کردم واقعا کار مربی همین هست. آنجایی که ظلمت و تاریکی جهل است ، نوری بندازد و روشنایی ایجاد کند تا انسانها زمینهی انتخاب صحیحاشون فراهم شود. حالا یا طبق این شناخت انتخاب میکنند و حرکتی رقم میزنند یا این شناخت رو زیر پا میگذارند و به آن کافر میشوند.
✍️ ذکری
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#پیش_به_سوی_نوشتن
✍️ زیرژانرهای روایت غیرداستانی(3)
♦️خاطرهپردازی (Memoir)
خاطرهپردازی نوعی زندگینامهنویسی و جزو روایت غیرداستانی است که در آن معمولاً فرد اتفاقات مهمی را که در آنها سهیم بوده یا شاهدش بوده به خاطر میآورد و هدف از نوشتن آن توصیف یا تفسیر رخدادهاست.
تفاوت خاطرهپردازی با خودزندگینامه این است که خاطرهپردازی معمولاً دربارهی اشخاص و سیر وقایعی است که مربوط است به شخصی جز نویسنده، در حالی که خودزندگینامه بر زندگی شخصی و خصوصی سوژهاش تمرکز میکند.
از آنجا که اصطلاح «خودزندگینامه» در قرن نوزدهم میلادی رواج پیدا کرد، بعضیها از آثاری را که امروزه خودزندگینامه مینامیم (مثل خودزندگینامهی بنجامین فرانکلین) معمولاً نویسندگانشان خاطرهپردازی مینامیدند.
جنگهای داخلی انگلستان در قرن هفدهم میلادی بهانهای برای نوشتن بسیاری از خاطرهپردازیها بود که خاطرهپردازیهای ادموند لادلو و سر جان رِرزبی شاخصترینشان هستند. در قرن بیستم، بسیاری از دولتمردان و نظامیان برجسته تجربیاتشان را در قالب خاطرهپردازی بیان کردهاند. معروفترینِ خاطرهپردازیهای مربوط به جنگ جهانی دوم عبارتاند از خاطرهپردازی ویسکُنت انگلیسی مونتگومری (۱۹۵۸) و خاطرهپردازیهای جنگ (۱۹۵۴ تا ۱۹۵۹) اثر دو گل.
#نویسندگی
#مدرسه_نویسندگی
#نویسندگان_حوزوی
https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
💐 #جمعه_ی_انتظار
ای منـتـهــای آرزوی دردمنــــــدان
ای شهد شاداب همه گلهای خندان
دریـاب ما را یوسـف زیبـایِ زهــرا
بی تو شده دنیا سراسر همچو زندان
✍ عباس بهمنی
#انتظار
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN