eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.4هزار دنبال‌کننده
6.1هزار عکس
444 ویدیو
170 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارسال یادداشت‌ @rahil1357
مشاهده در ایتا
دانلود
🔍 مقام محمود واژه «محمود» از ریشه «حمد و به معنای «ستایش شده» است و عبارت «مقام محمود» علاوه بر زیارت عاشورا در قرآن و زیارت جامعه کبیره هم ذکر شده است: در قرآن از جمله مقاماتی که برای پیامبر(ص) وعده داده شده است، مقام محمود است. خداوند در سوره اسراء می‌فرماید: وَمِنَ اللَّيْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نَافِلَةً لَكَ عَسَىٰ أَنْ يَبْعَثَكَ رَبُّكَ مَقَامًا مَحْمُودًا؛ و پاسی از شب را برای عبادت و بندگی بیدار باش که این افزون [بر واجب،] ویژه توست، امید است پروردگارت تو را [به سبب این عبادت ویژه] به جایگاهی ستوده برانگیزد. (اسراء،۷۹) در زیارت عاشورا درباره امام حسین(ع) آمده است: و أَسْأَلُهُ أَنْ یُبَلِّغَنِی الْمَقَامَ الْمَحْمُودَ لَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ؛ و از خدا درخواست می‌کنم که مرا به مقام ستوده‌ای که برای شما نزد خداست، برساند. در زیارت جامعه کبیره درباره همه معصومین(ع) آمده است: وَلَكُمُ الْمَوَدَّةُ الْواجِبَةُ، وَالدَّرَجاتُ الرَّفِيعَةُ، وَالْمَقامُ الْمَحْمُودُ، وَالْمَكانُ الْمَعْلُومُ عِنْدَاللّٰهِ عَزَّوَجَلّ؛ و برای شماست مودّت واجب و درجات بلند و مقام پسندیده و جایگاه معلوم نزد خدای عزّوجل. خداوند در قرآن، محمود بودن مقام پیامبر را مطلق آورده و به هیچ قیدی مقید نکرده است. از این اطلاق برداشت شده است که مقام مذکور، مقامی است که هر کسی آن را می‌پسندد و همگان آن را ستایش می‌کنند. به همین جهت آن مقام را به مقامی تفسیر کرده‌اند که همه مخلوقات، صاحب آن مقام را ستایش می‌کنند و آن مقام شفاعت کبرای رسول خدا(ص) است که روز قیامت در آن مقام قرار می‌گیرد. روایات وارد شده در تفسیر این آیه از طریق شیعه و سنی همه بر این معنا دلالت دارند. @HOWZAVIAN
نقد، قند است؛ اگر پذیرا باشیم! انتقاد، انتقام نیست؛ اگر منصف باشیم... ✍️ محمدجواد محمودی @HOWZAVIAN
✔️ تحلیل رحیم پور ازغدی درباره اربعین 🔆 اربعین تبلور عدالتخواهی 🔅کار رسانه‌های غربی سانسور اربعین است بزرگترین گردهمایی جهانی در سال ۹۴ با حضور ۲۲ میلیون نفر در راهپیمایی اربعین برگزار شده است؛ البته برای اینکه نام امام حسین در صدر آمار جهانی قرار نگیرد عده‌ای گفتند که در هند هم چنین تجمعی برگزار شده است. مسئله‌ای که مهم است این است که امام حسین(ع) حج را ناقص گذاشت و به کربلا رفت و این در حالی است که همه در منا گوسفند قربانی می‌کردند، اما امام حسین گفت ما می‌خواهیم خودمان را قربانی کنیم. حجی که نقطه مقابل ظلم و جور نباشد حج نیست با این وجود می‌توان گفت حج امام حسین، چون با هدف مبارزه با ظلم و جور ناقص ماند حج است. در این ایام ۷۰۰ میلیون وعده غذا بین زائران اربعین توزیع می‌شود که بخش عمده‌ای از این اطعام نیز توسط مردم فقیر و متوسط رو به پایین عراق انجام می‌شود با این اوصاف می‌توان گفت ما نه تنها در هیچ کجای این دنیا چنین صحنه‌هایی را ندیده ایم حتی آن‌ها را هم نشنیده ایم به هر روی امروز در همه جای دنیا رقابت برای خوردن بوده، اما در ایام اربعین رقابت بر سر خوراندن است. باید فرهنگ شیعیان عراق که در مسیر اربعین شاهد آن هستیم و دوران دفاع مقدس نیز در بین رزمندگان وجود داشت در کشورمان نیز رواج یابد و این یک نگاه اخلاقی و ارزشی است که باید جهانی شود. اربعین تبلور عدالتخواهی و اخلاق است و از طرفی در این تجمع ما شاهد متکثرترین تجمع مذهبی جهان هستیم؛ به گونه‌ای از ادیان مختلف اعم از مسیحی، زرتشتی، ایزدی و مارکسیست‌ها و حتی خوارج که دشمنان امیر المومنان بودند در این راهپیمایی شرکت می‌کنند بنده خودم در راهپیمایی اربعین دو هیئت مارکسیست را دیدم که آن‌ها هم می‌گفتند ما هم همین را می‌گوییم، چون در راهپیمایی اربعین شاهد یک اجتماع بی طبقه هستیم. در مراسم راهپیمایی اربعین بزرگترین سانسور رسانه‌ای تاریخ اتفاق می‌افتد به گونه‌ای که در رسانه‌های غربی حتی یک گزارش خبری دو دقیقه‌ای از این مراسم پخش نمی‌شود، ولی اگر چند نفر در ایران تجمع کنند بلافاصله خبر آن را پخش می‌کنند. سوال این است که آیا حضور ۲۲ میلیون نفر جمعیت در راهپیمایی اربعین ارزش نشان دادن یک عکس را ندارد؛ البته این رویکرد هم در مورد تشییع امام خمینی و شهید سلیمانی هم اتفاق افتاد، چون اگر این‌ها بخواهند چنین اجتماعاتی را رسانه‌ای کنند مردم دنیا خواهند پرسید که این‌ها مگر چه کسی بوده اند و چه کرده اند؟ @HOWZAVIAN
🔻بررسی نزاع کریمی و معاونیان ✍️ علی بهاری، نویسنده حوزوی در وقایع روز نوشت: با گذشت چند روز از دعوای کریمی – معاونیان و هتاکی‌های دوطرفه، اکنون اندکی آرامش برقرار شده و فرصت خوبی است این نزاع رسانه‌ای را بدون جانب‌داری بررسی کنیم و ببینیم کدام راست می‌گوید و کدام نه و شاید هم هر دو اشتباه می‌کنند! ماجرا با یک وضعیت اینستاگرامی از علی کریمی آغاز شد. او نوشته بود: «میلیارد‌ها تومان خرج نذری می‌کنیم و در پایان آرزوی شفای بیماری را داریم که به خاطر نداشتن پول درمان، می‌میرد» بعد از انتشار این وضعیت حامدرضا معاونیان، منبری معروف مشهد در جلسه عزای امام حسین علیه السلام و بر فراز منبر به آن واکنش نشان داد. او کریمی را با الفاظی، چون نادان، احمق و ... خطاب کرد و گفت: «ما برای شفای بیماران سفره پهن نمی‌کنیم. این نذری‌ها به خاطر محبت به خاندان پیامبر است. اگر بیماران را شفا دادند که بسیار عالی و اگر هم ندادند باز هم گله‌ای نداریم.» واکنش تند این خطیب با واکنش متقابل علی کریمی مواجه شد و او هم الفاظی برابر با آن چه خطیب گفته بود به او تحویل داد! در این باره نکات زیر گفتنی است: 1. نذری دادن با کمک کردن به فقیران و بیماران بی‌نوا، منافاتی ندارد. چه بسیار هیئت‌هایی که در انتهای مراسم پول جمع می‌کنند برای مستمندان و چه بسیار هیئت‌هایی که سفره‌شان برای فقیران پهن است و آنان به برکت دستگاه سید الشهدا، گاهی طعم غذا‌های دور از دسترسی، چون گوشت و مرغ! را می‌چشند. 2. علی کریمی احتمالا منظور بدی نداشته است. عکس‌های حضور او پای دیگ نذری در سال‌های پیش خود گواه همین مسئله است. شاید خواسته بگوید می‌توان نذری‌ها را هدفمند و در راه‌های نیک دیگر هزینه کرد. البته لحن و جمله‌بندی‌اش طوری است که انگار از بیخ و بن با نذری مخالف است. او در این زمینه کسی را نباید ملامت کند جز خودش که امیر مومنان فرمود کسی که خود را در موضع تهمت قرار می‌دهد نباید کسی را که به او بدگمان می‌شود سرزنش کند. 3. بر فرض علی کریمی مخالف دستگاه سید الشهدا و عزاداری باشد – که نیست – آیا راه مقابله با یک وضعیت اینستاگرامی، فحاشی و بددهنی بر فراز منبر رسول خداست؟ آیا نمی‌شد با لحنی ملایم‌تر و همراه با احترام و تکریم، سخن نادرست را نقد کرد و دلیلش را به چالش کشید و روشنگری کرد؟ همانگونه که اگر زنان پیامبر کار زشتی کنند از کار زشت مردم کوچه و بازار زننده‌تر است، بددهنی و فحاشی اگر از سوی روحانیت باشد زشت‌تر و ناپذیرفتنی‌تر است و البته اثر بدش ماندگارتر! 4. این ماجرا سر یک زخم کهنه را هم باز کرد. زخم ناروا بودن نقد دستگاه عزاداری سید الشهدا علیه‌السلام. در سال‌های اخیر – و هر چه جلوتر آمده‌ایم اوضاع بدتر شده – عده‌ای از مداحان، خطیبان، سینه‌زنان و گریه‌کنان پشت سر امام حسین پنهان شده و راه را بر نقد و اصلاح دستگاه عزای ایشان بسته‌اند. بعضی از این عزیزان، سوگواری برای امام حسین را مساوی با خود ایشان می‌دانند و چون امام، عاری از خطاست دستگاه منتسب به او را هم خطاناپذیر می‌دانند و هرگونه نقد و نصیحتِ مشفقانه یا مغرضانه را به تندی سرکوب می‌کنند و در این تقابل، هیچ خط قرمز اخلاقی‌ای را به رسمیت نمی‌شناسند. اگر از سوی این جماعت به بی‌اعتقادی و دشمنی با دستگاه سید الشهدا متهم نشوم می‌خواهم بگویم می‌توان برای نذری‌ها طرحی نو در انداخت و کار‌های دیگر کرد. مثلا هیچ لزومی ندارد مسجدِ منطقه مرفه‌نشین هر شب شام بدهد. می‌توان هزینه شامِ این مساجد و هیئت‌ها را در مناطق فقیرنشین توزیع کرد. می‌توان در شب‌های محرم، پویشِ «جهیزیه‌های حسین» راه انداخت و به صد‌ها هزار دختر عقدبسته که به خاطر فقر نمی‌توانند به خانه شوهر بروند جهیزیه داد و زندگی‌شان را سامان بخشید. می‌توان پویش «شفای عباس» راه انداخت و با پول پذیرایی‌های مفصل برخی هیئت‌ها، داروی بیماران خاص را خرید و اشکی از گونه بچه‌های دردمندشان برداشت. اثر تربیتی «جهیزیه حسین» و «شفای عباس» اگر از قیمه و قرمه تاسوعا و عاشورا بیشتر نباشد کمتر نیست. 5. ممکن است بگویید بند چهار با یک منافات دارد. خیر، بند یک مربوط به هیئت‌های مناطق فقیرنشین است و بند چهار مربوط به هیئات مناطق متوسط و مرفه. اگر می‌خواهیم غذای متبرک به مردم بدهیم چای و قند و آب جلسه امام هم متبرک است و به اندازه قیمه و قورمه و زرشک‌پلویش شفابخش. اما اگر بنا بر رقابت با دیگر هیئت‌ها بر سر کیفیت غذاست آن سخن دیگری است. 6. شیعه به اندازه کافی دشمن دارد و دشمنانش هم به اندازه کافی پول و رسانه و انگیزه برای زدنش. بهتر است بر سر مشترکات‌مان وحدت داشته باشیم و اختلافات را با منطق و عقلانیت حل کنیم. وقتی مسلمانان با اهل کتاب به وحدت فراخوانده شده‌اند جایگاه هم‌کیش مشخص است. هر چه باشد اختلاف کریمی – معاونیان از مسلمان – مسیحی بیشتر نیست! @HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 لحظاتی کمتر دیده شده از ارادت ویژه مرحوم آیت الله ناصری(ره) نسبت به رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه‌ای 🆔 @rasanewsagency
◼️ گوهر کمیاب دیگری از دست رفت ✔️اخلاق رمز حیات انسان‌های بزرگ است و سرانجام نیک، پاداش همه‌ی خوبی‌های اکتسابی. @HOWZAVIAN
📌اتحادیه فرانسه (French Union) ✍️ محمد ملک زاده فرانسه از سده 16 تا نیمه قرن 20 میلادی (تا دهه ۱۹۶۰م) بر بخش های وسیعی از کشورهای جهان تسلط داشت و آن سرزمینها را به عنوان مستعمره به زور تحت سلطه خویش درآورده بود. بطوری که در سده‌های ۱۹ و ۲۰ میلادی فرانسه پس از بریتانیا دومین امپراتوری بزرگ جهان به شمار می رفت. در فاصله دو جنگ جهانی (سال‌های ۱۹۱۹ تا ۱۹۳۹) امپراتوری استعماری فرانسه بیش از ۱۲٬۳۴۷٬۰۰۰ کیلومتر مربع را دربر می‌گرفت. چنانچه به این مساحت، بخش های اروپایی فرانسه را نیز ضمیمه کنیم کل مناطق تحت استعمار فرانسه مساحتی بالغ بر ۱۲٬۸۹۸٬۰۰۰ کیلومتر مربع یعنی ۸٫۶ درصد مساحت جهان خواهد شد. پس از پایان جنگ جهانی دوم با به راه افتادن جنبش‌های ضد استعماری در مناطق مختلف تحت اشغال استعمارگران اروپایی، استعمارگران ابتدا به قتل عام و سرکوب شدید استقلال طلبان پرداختند اما در نهایت با تشدید این جنبش ها کم کم مجبور به موافقت با استقلال مناطق تحت اشغال گردیدند. بر این اساس در ۲۷ اکتبر ۱۹۴۶ قانون اساسی جمهوری چهارم فرانسه، اتحادیه فرانسوی را بنا نهاد که تا سال ۱۹۵۸دوام آورد. هدف از تشکیل اتحادیه فرانسه، بازتعریف روابط فرانسه با مستعمرات این کشور و ایجاد تغییراتی در سیستم امپراتوری استعماری قدیمی فرانسه بود. گرچه با تاسیس اتحادیه فرانسه در سال 1946 ادعا می شد که هیچ مستعمره فرانسوی وجود نخواهد داشت، اما مناطق تحت اشغال همچنان از استقلال و آزادی کافی برخوردار نبودند. در طرح جدید، کلان شهر فرانسه و سرزمین های ماوراء بحار با هم ترکیب شده و یک اتحادیه فرانسوی تحت یک دولت واحد فرانسوی را ایجاد کردند. اتحادیه فرانسه از یک رئیس، یک شورای عالی و یک مجمع تشکیل می شد. رئیس جمهور، رئیس کل اتحادیه بود و مجمع اتحادیه از شورای جمهوری ، مجلس ملی و مجامع منطقه‌ای سرزمین‌ها و بخش‌های ماوراء بحار عضویت داشت، اما در نهایت هیچ قدرتی نداشت. مناطق استعماری دارای نمایندگی بودند، اما تمام قدرت در پارلمان فرانسه باقی ماند و بنابراین قدرت به صورت متمرکز بود. مستعمرات دارای مجامع محلی بودند، اما فقط قدرت محلی محدودی داشتند. در خلال جنگ الجزایر کم کم به مناطق اجازه داده شد تا حکومت محلی خود را توسعه دهند و در نهایت استقلال خود را به دست آورند. @HOWZAVIAN
🔻 مسئول هستید اگر به من تذکر ندهید آیت الله نائینی با اشخاصی چون آقا سید جمال الدین گلپایگانی، آقا سید محمد شاهرودی، آقا شیخ موسوی خوانساری و... در شبانه روز دو مرتبه در مسائل علمی به تبادل نظر می پرداخت و علاقه مند بود شاگردانش از جهت علم و تقوا ممتاز و نخبه بار آیند و از این روی این افراد و عده ای دیگر به مقام والای فقاهت و مرجعیت رسیدند. آن فقیه سترگ با آقا سید جمال الدین گلپایگانی و سید عبدالغفار مازندرانی(امام جماعت مسجد بزرگ هندی نجف) خلوت می‌کرد و به این دو نفر گوشزد می‌نمود: «‌شما نزد خداوند مسئول هستید اگر از من خطایی سر بزند به من تذکر ندهید و مرا از هواها و لغزش‌ها متوجه نسازید و چشم‌پوشی کنید.» @HOWZAVIAN
🔆 خاطره شنیدنی از مباحثه آیت الله ناصری ✍️مجتبی میرزایی در گفتگو با حجت الاسلام و المسلمین شیخ علی اراکی، فرزند مرحوم آیت الله محمد اراکی‌، به نقل خاطره ای از حضرت آیت الله ناصری پرداختم. حجت الاسلام والمسلمین اراکی نقل میکند: من نوجوانی پانزده ساله بودم و به مباحثات علمی علاقه زیادی داشتم، از همینرو مراودت و معاشرت بیشتری نسبت به سایر خانواده با پدر داشتم و اکثر دوستان و هم بحث های پدرم رو میشناختم. قبل از انقلاب بود و ما در نجف زندگی میکردیم و پدرم در سرداب خانه مباحثه میکردند. خاطرم هست یکی از هم مباحثه ای های پدر مرحوم آیت الله ناصری بود. منزل آیت الله ناصری در حاشیه شهر نجف بود منزلشون در مرکز شهر نبود. به اون منطقه میگفتیم شارع المدینه. منزل کوچک و ساده و متوسط الحالی بود. ایشان بعد از شرکت در درس خارج آیت الله خوئی برای مباحثه با پدر بنده به منزل ما تشریف می آوردند و من هم کنار ایشان مینشستم و فیض میبردم. ایشان در آن زمان با وجود جوانی سن، ولی شخصیتی با فضل و با کمالات بودند و وزنه ای از جهت علمی بودند. حالا نمیدانم بحث رسائل میکردند یا درس خارج اصولی. چون کتاب فرائد الاصول باز بود. ایشان خیلی متواضع و متخلق و خوش اخلاق بودند و شخصیتی خاکی داشتند و فضل و سوادشان فوق العاده بود. اخیرا چندی پیش، سه چهار سال پیش که از اصفهان آمده بودند برای سرکشی به مراکز علمی‌شان در قم و برای طلبه‌ها جلسه اخلاق گذاشته بودند، رفتم خدمت ایشان و گفتم پدر مرحوم شده، تا این خبر را شنیدند اشک چشمانشون جاری شد و فرمودند: میروم شیخان برای ایشان فاتحه میخوانم. @HOWZAVIAN
📌 شرط دفاع از انقلاب اسلامی ✍️ علی صالحی، عضو تحریریه مدادالفضلاء در روزنامه سراج نوشت: هیچ انقلابی به اندازه انقلاب اسلامی مظلوم نیست و هیچ کاری پر ارج‌تر یا پر اجرتر از کار برای انقلاب نیست. امروز دشمن با تصویرسازی غلط تلاش دارد دستاوردهای انقلاب اسلامی را زیر سؤال برده و مردم را نسبت به انقلاب دلسرد کند. البته آمار جهانی، ادعای دشمن را نقض و خلافش را ثابت می کند؛ زیرا ایران طبق اعلام منبع "Iranproject" جزء ١٠ کشور برتر دنیا در صنعت فضایی بوده و طبق اعلام پایگاه استنادی "web of science (wos)" ششمین کشور پیشرو در زمینه تولیدات فناوری نانو در دنیا است. همچنین ایران طبق وبگاه "wise-uranium.org" در فناوری هسته‌ای، جزو 9 کشور دارنده چرخه کامل سوخت هسته‌ای بوده و طبق اعلام مؤسسه آزمایشات بالینی "ClinicalTrials.gov" در جایگاه دوم پیشرفته‌ترین کشورها در حوزه سلول‌های بنیادی است. و از همه مهم تر، ایران با قدرت موشکی و نظامی خود، دشمنان اسلام را بُهت زده کرده و ابهت پوشالی استکبار جهانی را درهم شکست. البته ایران در سایر عرصه‌های فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، سلامت و خدمات عمومی دستاوردهای فوق العاده‌ای داشته و همه این دستاوردها، محصول انقلاب اسلامی است. امام خمینی(ره) می فرمایند: "حفظ جمهوری اسلامی از حفظ یک نفر و لو امام عصر (عج) باشد، اهمیتش بیشتر است"(صحیفه امام خمینی(ره)، جلد 15) زیرا مسأله انقلاب، مساله اسلام است. اسلام همان مکتب مترقی و عزیزی است که حضرت سید الشهداء(ع) جانش را برای حفظ آن فدا کرده است. قطعا کسی می تواند پرچمدار انقلاب اسلامی باشد که ایمان و بصیرت و علم را در کنار هم داشته باشد. این انقلاب به افراد سطحی نگر، بی عمق و کم خرد نیاز ندارد. از سوی دیگر شعار انقلاب، شکوفایی و استخراچ گنجینه‌های پنهان عقول است. عقلانیت به تعبیر رهبر معظم انقلاب، جزء جدایی‌ناپذیر انقلاب اسلامی است، زیرا انقلاب یک پدیده فکری و عقلانی بوده و حرف‌های جدیدی برای انسان، جامعه و جهان دارد. در حقیقت پیام انقلاب اسلامی، ارجاع انسان به عقل، فطرت و اسلام است و دشمن از رسیدن پیام انقلاب اسلامی به گوش جهانیان به شدت احساس نگرانی می کند. از این رو، پیام انقلاب اسلامی را سانسور می‌کند و تحریف و تحریم انقلاب را در دستور کار خود قرار داده است؛ زیرا به خوبی می‌داند خاصیت انقلاب، جلوگیری از سلطه و اسارت بشر است. دشمن با فضا‌سازی و شبهه پراکنی علیه انقلاب، ذهن نخبگان و عوام را درگیر کرده و به دنبال سربازگیری و پیاده نظام است. البته جبهه انقلاب نمی‌تواند در مقابل جنگ نرم دشمن منفعل عمل کند و باید با آرایشی جدید به مصاف دشمن رفته و دشمن را در خاکش زمین‎گیر کند. بنابراین اصل دفاع از انقلاب یک اصل ضروریِ غیر قابل تخطی است؛ اما شرط دارد. شرط دفاع از انقلاب اسلامی، دفاع عقلانی است. شرط دفاع از انقلاب، مقاومت در برابر سیل شبهات است. شرط دفاع از انقلاب، مرزبندی بین خودی و غیر خودی است. شرط دفاع از انقلاب، جذب حداکثری و دفع حداقلی است. شرط دفاع از انقلاب، پرهیز از مواضع هیجانی و سطحی‌نگری است. شرط دفاع از انقلاب، مسلح شدن به سلاح علم و ایمان است. شرط دفاع از انقلاب، انقلابی‌شدن و انقلابی ماندن است و در یک کلام، شرط دفاع از انقلاب، التزام عملی به کلامِ فصل الخطاب ولی فقیه است. @HOWZAVIAN
🔴 کدام سگ؟! ✍️ فاطمه رجبی، عضو تحریریه مدادالفضلاء در روزنامه سراج نوشت: اخیرا فیلمی در فضای مجازی دست به دست می‌شود، مردی است که با صدایی بلند یا شاید تشر رو به زنی می‌گوید: «شما تا دیروز که بچه منو سگ خورده بود، کجا بودی؟ شما حامی حیوانات نمی‌خواد باشی، حامی انسان باش». صدای زن ضعیف است، ولی چند ثانیه بعد شروع می‌کند به فحش دادن و مانع از لگدزدن مرد به سگ می‌شود. زن فقط داد می‌زند چرا می‌خواهید جمعشان کنید؟ اینها که هار نیستند. زن هیچ راه معقولانه ای پیشنهاد نمی‌دهد. چند وقتی ست که خبر حمله سگ‌های ولگرد در قم دست‌به‌دست می‌شود که متأسفانه در این حادثه دو کودک جان خود را از دست دادند. حالا عده‌ای شدند دوستدار انسان‌ها و عده‌ای دیگر مدعی حمایت از حیوانات‌اند. نکته مهم این است که قرار نیست حیوانات وحشی در کنار انسان‌ها زندگی کنند، مگر در موارد ضروری مثل سگ‌های نگهبان، سگ گله یا محافظ باغ و سگ‌های شکاری. نظر دین درباره سگ‌های ولگرد، ظلم نکردن به آنهاست؛ مثلاً اگر سگ هراش(ولگرد) در حال مردن یا تشنگی بود، واجب است به او غذا دهیم؛ حتی اگر فقط به اندازه وضو آب داشتیم، باید آن را به سگ بدهیم و خودمان تیمم کنیم. از سویی دیگر، اگر غذا دادن به این نوع سگ‌ها باعث زیاد شدنشان شود و برای انسان‌ها مشکل به وجود بیاورند، دیگر غذا دادن در حالت عادی به سگ‌ها جایز نیست. بلکه باید آنها جمع‌آوری و در نقاط خارج از شهر واکسینه و عقیم شوند، به قاعده اهم فی الاهم. صورت مرد سرخ می‌شود و رگ‌های گردنش بیرون می‌زند. به سمت سگ حمله می‌کند. زن می‌دود و می‌گوید چیکارش داری؟ مرد بلندتر از قبل می‌گوید: «شما حامی سگ نمی‌خواد باشی، حامی حیوانات نمی‌خواد باشی، حامی انسان‌ باش». سگ فارغ از هیاهوی پیش آمده، همچون سگی نگهبان، کنار خانه‌ای در انتهای کوچه، زیر سایه درخت دراز می‌کشد و به اطراف نگاه می‌کند. @HOWZAVIAN
🙏 معنای احترام متقابل ✍️ زهرا ابراهیمی اگر بگوییم یکی از گمشده‌های بشر امروزی، احترام متقابل است حرف گزافی نگفته‌ایم. رعایت احترام در زندگی فردی و خانوادگی ما منجر به ترویج اخلاق در اجتماع می‌گردد. کلا احترام گذاشتن کلید قفل بی‌اخلاقی‌هاست. روابط مبتنی بر احترام در خانواده، عواطف را برمی‌انگیزد و افراد را نسبت به هم مهربان‌تر می‌کند. علاوه بر این اعضای خانواده‌هایی که در آن خانواده به موضوع احترام توجه بیشتری شده است، زودتر به موفقیت می‌رسند. شما حتی اگر از روی گوگل‌مَپ روح‌تان هم دنبال آدرس خوشبختی بگردید نهایتا احترام متقابل را به شما پیشنهاد می‌دهد. وقت‌هایی که آدم‌ها از دست یکدیگر عصبانی هستند و یا شرایط محیطی به‌گونه‌ای است که آدمیزاد را به از کوره دررفتن تشویق می‌کند، احترام گذاشتن ضرورت بیشتری دارد چون اکثر بی‌احترامی‌ها در همین شرایط بحرانی اتفاق می‌افتد. احترام گذاشتن اقیانوس ناآرام وجود آدمیزاد را تبدیل به اقیانوس آرامی می‌کند که همه از بودن در ساحل چنین اقیانوسی لذت می‌برند. در سبک زندگی حضرت زهرا سلام‌الله علیها موضوع احترام به دیگران مخصوصاً همسرشان، نمود عینی دارد. به‌عنوان‌مثال در جریان تلخ سقیفه، دشمنان قصد داشتند به‌ظاهر از حضرت زهرا سلام‌الله علیها دلجویی کنند و به دیدار ایشان بروند. اما حضرت زهرا سلام‌الله علیها به خاطر ظلمی که دشمن به حضرت علی علیه‌السلام رواداشت خشم و ناراحتی خود را با عدم اجازه ملاقات به آن‌ها نشان دادند. دراین‌بین برخی از افراد حضرت علی علیه‌السلام را واسطه کردند تا حضرت زهرا سلام‌الله علیها را راضی کنند تا به دشمن اجازه ملاقات دهند. حضرت علی درخواست خود را با زهرا در میان گذاشتند تصور می‌کنید ایشان چه پاسخی دادند؟ آری حضرت زهرا فرمودند: «منزل، منزل شما و من همسرتان هستم. هر کار مایل هستید انجام دهید.» اوج احترام به همسر در شرایط سخت جسمی و روحی را می‌توان در این کلام دید و از آن درس گرفت. یادمان بماند مثل ساعتی که باطری‌اش خوابیده باشد و انگار که عقربه‌ها زمان مرگ ساعت را نشان می‌دهند زندگی بدون احترام متقابل هم بی‌باطری می‌شود و مرگ عواطفش سر می‌رسد. احترام گذاشتن را الصاق کنید به رابطه‌های‌تان و از هیچ‌چیز نترسید. آدمی که احترام بگذارد، محترم می‌ماند. احترام گذاشتن به دیگران فرش قرمزی است که آدم‌ها می‌توانند برای یکدیگر پهن کنند و با خیال راحت روی آن قدم بزنند و به خود ببالند. در واقع فایدهٔ احترام گذاشتن قبل از اینکه به دیگران برسد نصیب خود انسان می‌شود. احترام، همه‌کارهٔ زندگی ماست. اگر رعایتش کنیم ضرر نمی‌کنیم. مثل دماسنجی که به علت گرمی هوا جیوه‌اش بالا می‌رود، احترام گذاشتن به دیگران هم جیوهٔ مهر و محبت‌ها را بالا می‌برد و دمای عشق را در بالاترین درجه نشان می‌دهد. احترام گذاشتن به دیگران به قدری اهمیت دارد که کوچک و بزرگ نمی‌شناسد. در دیدگاه اسلام بچه‌ها هم قابل‌احترام‌اند. پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) در این باره می فرمایند: «لَا تُحَقِّرَنَّ أَحَداً مِنَ الْمُسْلِمِینَ فَإِنَّ صَغِیرَهُمْ عِنْدَ اللَّهِ کبِیر» «هیچ یک از مسلمانان را کوچک و ناچیز نشمارید که خردسالان مسلمین هم در پیشگاه الهی بزرگند». @HOWZAVIAN
🖌قلم به من فرصت داد ✍️محمدجواد محمودی شاید حرف دل بود، شاید هم یک خیال پردازی، و شاید یک سر ریز درونی... هر چه که بود، تجربه‌ی خوبی بود. تجربه‌ی اولین نگاشتن، تجربه‌ی پیوند زندگی و قلم، تجربه‌ی دیده شدن، تجربه‌ی تحسین شدن، تجربه‌ی نقد شدن، تجربه‌ی توهین شنیدن، تجربه‌ی تاثیر گذاشتن، تجربه‌ی همکاری با نشریات، تجربه‌ی تمسخر شدن، تجربه‌ی... قلم به من فرصتی داد تا خودم را بنگارم، هر چند کج و معوج، اما او به من جرأت داد، قلم به من گفت باید بنویسی تا بفهمی چه دردی داری، قلم با من سخن گفت، آن وقتی که هیچ کس حوصله شنیدن حرفم را نداشت. دیروز مغزم را مهمان یک چای دبش کردم و با او به گفت و گو نشستم، می‌گفت در این مدت خیلی جوان شده‌ام، می‌گفت هر وقت ایده‌ای به فکرم می‌زند، سریع با دست، همدست می‌شوم و قلم هم ملّق زنان خودش را می‌رساند... می‌گفت بگذار بیشتر بگویم، گفتم بگذار دل بگوید... دل که پا روی پا انداخته بود و سعی می‌کرد چای داغ را قلپ قلپ بنوشد، لحظه‌ای سرش را جلو آورد و آرام به من گفت: «پس خودت چه؟!» «نگاشته»؛ یکساله شد... .................... پ.ن: نگاشته، کانال این نویسنده در شبکه اجتماعی ایتاست شما هم می‌توانید یادداشت‌های خود را به تحریریه نویسندگان حوزوی ارسال کنید. @HOWZAVIAN
. 📝 شماره ۲۹ مجله فرهنگ و علوم انسانی بر پیشخوان مطبوعات قرار گرفت مجله فرهنگ و علوم انسانی عصر اندیشه به سردبیری روح‌الامین سعیدی شماره بیست و نهم خود را روانه پیشخوان مطبوعات کشور کرده است. موضوع پرونده اصلی این شماره که در طرح جلد مجله نیز انعکاس یافته، به ضرورتِ گریزناپذیرِ بازتولید ایدئولوگ‌هایی همچون شهید بهشتی برای حراست از گفتمان انقلاب اسلامی اختصاص دارد. گفتگوهایی با علی ذوعلم، سید جواد ورعی و محمدرضا تاجیک و سید جواد حسینی در این پرونده خواندنی به نظر می‌رسد. عصر اندیشه در بخش اقتصادی خود به سراغ ربا در سیستم بانک‌داری رفته و این موضوع چالش‌برانگیز را با سید مصطفی موسوی اصفهانی،‌ احمد مبلغی، حسین عبده تبریزی و علی‌اشرف افخمی به بحث گذاشته است. پرونده جامعه‌شناسی مجله نیز به نوجوانان دهه هشتادی و مسائل آن‌ها توجه نشان داده و با سید بشیر حسینی و اشکان خطیبی باب گفتگو گشوده است. در بخش بین‌الملل، عصر اندیشه دغدغه بررسی نظم جهانی پس از بحران اوکراین را داشته و گفتگوی کوتاه با رابرت کوهین، دانشمند سرشناس روابط بین‌الملل و مصاحبه تفصیلی با کیهان برزگر از مطالب شاخص این بخش مجله به شمار می‌آیند. در بخش کتاب، گفتگو با هدایت‌الله بهبودی نویسنده کتاب «رضانام تا رضاخان» و برنده جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی می‌تواند جالب توجه باشد. علاوه بر این‌ها چند تک‌نگاری نیز در موضوعات مختلف در صفحه‌های آغازین مجله به چشم می‌خورد. @HOWZAVIAN
♦️ ایران در آینۀ مجازی و حقیقی ✍️ حسین کاوه 🔹 ایران مجازی؛ در حال پس‌رفت، ذلیل و منزوی، دچار فساد سیستمی، عدم آزادی بیان، دچار استبداد و استعمار، واداده و متفرق، درگیر فقر مطلق و در حال فروپاشی است. 🔸 ایران حقیقی؛ در حال پیشرفت، عزیز و مقتدر، فقدان فساد سیستمی، آزادی بیان مفرط، دارای آزادی و استقلال، مقاوم و منسجم، دارای رفاه نسبی و در حال ساماندهی است. 🔺 آقایان! ولنگاری فضای مجازی یعنی آشوب در فضای حقیقی @HOWZAVIAN
. ■ سلسله یادداشت مهدوی ✍️ الناز رحمت نژاد حضرت مهدی(عج) چاره ای ندارد غایب باشد تا وقتی که شرایط ظهور آماده شد، به اذن خدا قیام و ظالمان را نابود کند ● درگذشته هرجامصلحت بود،پیامبران درمدت کوتاه یاطولانی غیبت میکردند؛ حضرت محمد(ص)، حضرت یوسف و .. غیبت کرده‌اند،چه اشکالی داردحضرت مهدی(عج) که حجت خدا در روی زمین، وارث پیامبران و پیام رسان آزادی است، مدتی غیبت کنند؟ 🔗 متن کامل یادداشت @HOWZAVIAN
✔️ باید روشن می‌شد ✍️ محمدجواد محمودی غفلت از بیانیه‌ی تاریخی آیت الله حائری و تمرکز صِرف بر اتفاقات عراق و جریان صدر، اشتباهی استراتژیک و راهبردی در شناخت اولویت‌های جبهه‌ی انقلاب است. این فتنه‌ها، همچون کف روی آب هستند که ان‌شاءلله به زودی بیش از پیش رسوا خواهند شد؛ امّا زمان طلایی تبیین توصیه‌ها و الزامات آیت الله حائری، همین روزها است و دشمن نمی‌خواهد نور این مشعلی که روشن شده، به توده‌ی مردم برسد تا با گذشت زمان و درگیری با حواشی، حرارت این مشعل فروزان رو به سردی بگذارد. ✅اینکه برای مردم روشن شود: - آیت الله حائری کیست؟ - جایگاه ایشان در میان مردم عراق و علما چیست؟ - کناره گیری از مرجعیت به چه معناست؟ - توصیه به پیروی از آیت الله خامنه‌ای در چنین جایگاه و بیانیه‌ای چه مفهومی دارد؟ و ده‌ها نکته و مسئله‌ی دقیق دیگر، از وظایف مهم پیش قراولان فرهنگی در این روزها است! به اندازه کافی رسانه و خبرگزاری‌های مختلف برای اعلام اتفاقات عراق و تحلیل وقایع وجود دارد امّا متأسفانه فعالان فرهنگی از این وظیفه‌ی مهم فاصله گرفته‌اند! فراوانی اخبار اتفاقات عراق نسبت به اخبار تبیین و تشریح بیانیه‌ی آیت الله حائری، این حقیقت تلخ را به خوبی نشان می‌دهد. ⚠️باید دید به دنبال سلیقه هستیم یا وظیفه... بخشی از بیانیه‌ی آیت الله سیدکاظم حائری(حفظه الله): «بر همه مومنان لازم است که از ولی فقیه، رهبر انقلاب اسلامی، حضرت آیت الله العظمی سید علی خامنه‌ای(دام ظله) اطاعت کنند چرا که ایشان بهترین و شایسته‌ترین شخص برای رهبری امت و اداره مبارزه با نیرو‌های ستمگر و مستکبر در این شرایط هستند که نیرو‌های کفر و شر ضد اسلام محمدی اصیل هم قسم شده‌اند.» @HOWZAVIAN
🔰معرفی آثار اکران مردمی ویژه ⭕️ همزمان با نزدیک شدن ایام اربعین سه بسته اکران در قالب مستند ، نماهنگ و داستانی خدمت اکران کنندگان عزیز معرفی شد. 🔴 لینک بازدید در سایت 👇 🌐https://b2n.ir/b71744 💢 رسانه اکران مردمی باشیم @HOWZAVIAN
هر دم از این رهگذار، رهگذری می‌رود در پی مردان مرد، پی سپری می‌رود عرصه نگردد تهی، گرچه ز همسنگران گه جگری می درند، گاه سری می‌رود @HOWZAVIAN
👌آیت اللهِ همیشه محبوب کاربر فعال فضای مجازی با انتشار تصویری از تشییع پیکر آیت الله ناصری نوشت: میگن «مردم از آیت الله ها بیزارم و دیگه قبولشون ندارند» حالا بیان ببیند جمعیت مردم عزادار که به مراسم تشییع پیکر آیت الله ناصری در اصفهان آمدند. تا کور شود آنکه نتواند دید... ✔️ولایت قضا ندارد کاربر فعال فضای مجازی نوشت: اگر نماز قضا بشه میشه جبران کرد، اگر روزه قضا بشه میشه جبران کرد؛ ولی اگر ولایت قضا بشه، نمیشه جبران کرد! یکبار در سقیفه قضا شد، حضرت زهرا(س) را شهید کردند، یکبار در صفین قضا شد، امام علی(ع) را شهید کردند.یکبار در کوفه قضا شد، تابوت امام حسن(ع) تیرباران شد.یکبار در کربلا قضا شد، بر پیکر امام حسین(ع) اسب تازاندند. مواظب باشیم ولایتمان قضا نشود که اگر قضا شد، همه چیز را باخته ایم. 👌صلح و فرهنگ از دید رئیس جمهور فرانسه! علی رستم نژاد هم در توئیتی نوشت: ماکرون بدون این که خنده اش بگیرد در الجزایر گفته «دشمنان پشت پرده به شما القا می کنند که فرانسه دشمن شماست.» حتما 1800 سر مردم الجزایر در «موزه انسان» فرانسه نشانه تبادل صلح و تمدن و فرهنگ بین دو کشور هست! ✔️توصیه یک عراقی به اربعینی‌ها یک عراقی فعال فضای مجازی خطاب به زائران اربعینی نوشت: مواکب ایرانی سعی کنند مواکب خودشان را (البته در صورت امکان وهماهنگی) مشترک با مواکب عراقی برگزار کنند. تا همدلی وتقارب تجلی پیدا کند. حب الحسین یجمعنا. نکته بسیار مهم... حتما همراه تصاویر امام ورهبر معظم انقلاب که توسط افراد یا مواکب ایرانی نصب میشود، تصاویری از ایت الله سیستانی نیز گذاشته شود. از تصاویر آیت الله شهید سید محمد باقر صدر و شهید سید محمد باقر حکیم نیز استفاده شود. حتما بازگشت خود را قبل از روز اربعین تنظیم کنید چرا که اکثر مواکب عراقی در صبح وظهر اربعین در کربلا و در تمامی مسیرهای نزدیک کربلا ، خدمتشان به پایان میرسد وبه شهرهای خودشان بازمی‌گردند. 👌گرانی سوخت و خشونت پلیس انگلیس «خانم قلندری» با انتشار فیلمی در توئیتر از برخورد پلیس انگلیس با مردم، نوشت: بعضی ها فکر میکنن گرونی فقط تو ایرانه! اینجا انگلیس است و مردم از گرانی سوخت به ستوه اومدن، به برخورد پلیس مهربان انگلیس توجه کنید. ✔️باز هم ماهی گیری فرصت طلبان از آب گل آلود! محمدرضا باقرزاده در پاسخ به توئیت عباس عبدی که توهین‌کنندگان به سرود «سلام فرمانده» را مردم خوانده بود، نوشت: آقای عبدی! آن تماشاگر کذایی که به خاطر بددهنی و فحاشی هایش زنان و نوامیس مردم هم امنیت ندارند تا در ورزشگاه حضور یابند و برای تیم مقابل و‌طرفدارانش هم حرمتی قائل نیست همه واقعیت های بیرونی نیست که با آن روبرو هستیم و مردم خواندن آنها ناشی از نا آشنایی امثال شما با واقعیات جامعه معاصر ایران است‌‌ که انتظار و مهدویت رکن مرکزی آن است. 👌بدون برجام، بدون FATF ‏مسعود براتی هم در توئیتی نوشت: میزان مجوزهای ‎معتبر سرمایه گذاری خارجی در ایران در طول یک سال اول دولت رئیسی نسبت به سال آخر دولت روحانی، دو برابر شده است و از ۲.۳ میلیارد دلار به ۴.۷ میلیارد دلار رسیده است؛ بدون برجام، بدون FATF. ✔️برنامه ریزی درست وزارت نیرو ‏امید قالیباف در صفحه توئیتری خود نوشت: امسال نه تنها برق خانگی قطع نشد بلکه به فولاد ۱۷.۳ ٪، پتروشیمی ۲۷.۵ ٪، سیمان ۱۰.۵ ٪ و خودروسازی ۳.۳ ٪ برق بیش‌تری در فصل گرم نسبت به سال قبل داده شد. با برنامه‌ریزی وزارت صمت و نیرو شرایط برق امسال به مراتب بهتر از سال قبل بود. 👌تحریم کل دنیا؛ ناتوان علیه ایران ‏عبدالرحیم انصاری نوشت: اینکه تحریم کل دنیا نتوانست ایران را از پا درآورد، اما یک قلم گاز روسیه کل اروپا و آمریکا را به خاک سیاه نشانده، موضوعی است که باید در اندیشکده های بزرگ جهان درباره آن بحث شود! ✔️زمستان تگری سوئیس محمدجوادمحمودی از نویسندگان حوزوی با اشاره هشدار رئیس پلیس سوئیس که گفته بود «باید برای شورش مردم در زمستان آماده باشیم»، نوشت: کسانی که تابستان داغ را برای ایران پیش بینی می‌کردند؛ امروز منتظر زمستان تگری هستند! «وَ مَكَرُوا وَ مَكَرَ اللَّهُ وَ اللَّهُ خَيْرُ الْمَاكِرِينَ»، قدرت پوشالی یعنی همین. @HOWZAVIAN
🔴خشونت و وحشی‌گری در غرب باستان ✍️ محمد تهرانی یکی دیگر از ویژگی‌های تمدن غرب، خشونت و ترور می‌باشد. امروز نشانه‌های پدیده تروریسم و خشونت‌گرایی به عنوان یکی از مهمترین کارکردهای سیاسی-فرهنگی غرب در مناطق مختلف جهان آشکار گردیده است. برای بررسی و نقد دقیق‌تر این پدیده می‌توان رویکرد تاریخی گرایش به خشونت‌گرایی در فرهنگ غرب را در سه دوره باستان، میانی و دوره معاصر مورد مطالعه قرار داد: اندیشمندان یونانی قرون پنجم و چهارم پیش از میلاد نخستین مباحث پیرامون این مقوله را ارائه داده‌اند. حتی ریشه بسیاری از نظریات امروزی مارکسیستی که در آنها مباحث مربوط به انقلابها و خشونت‌های سیاسی اهمیت فراوانی دارند نیز تا حدود زیادی در فلسفه افلاطونی قابل مشاهده می‌باشند. نظریات ارسطو در توجیه نظام خشن برده‌داری –با این توجیه که بردگان در خصوصیات فیزیکی و روحی، خلق شده برای بردگی می‌باشند- بعدها مستمسک فاتحان اسپانیایی قاره آمریکا قرار گرفت تا با آسودگی بیشتری به کشتار و اسارت بومیان این منطقه روی آورند و کلیسای کاتولیک در این منطقه نیز با اعلام این حکم که بومیان آمریکایی "فاقد روح انسانی" می‌باشند، دست غارتگران را در قتل‌عام و اسارت گسترده بومیان آزاد گذارد. "توسیدید" از اندیشمندان دوران باستان، نخستین نظریات غربی امروزی در مورد جدایی اخلاق از سیاست را مطرح نمود؛ به باور وی، سیاست باید فارق از هرگونه احساسات و اخلاق، راهنمای تصمیم‌گیری دولتها باشد. محتوای تحریف شده کتب عهد عتیق به ویژه تورات که بعدها پیروان بسیاری در غرب و اروپا به دست آورد نیز آکنده از مفاهیم خشونت‌آمیز می‌باشد. در این کتاب یهود به قوم برگزیده خدا توصیف شده و از غیر یهودیان، به حیوانات و حشرات موذی نام برده شده است! امروزه رواج توهم خودبرتربینی در میان صهیونیسم، به گسترش دیدگاه‌های نژادپرستانه در میان این قوم منجر گردیده است. در کتب تحریف شده عهد عتیق شواهد فراوانی وجود دارد که اشغال و تجاوز و خشونت افراط‌‌‌ گونه علیه مردمان سرزمین‌های اشغال‌شده را تجویز می‌کند: «...جمیع ذکورانشان را به دم شمشیر بکش، زنان و اطفال و بهایم و آنچه در شهر باشد را برای خود به تاراج ببر»! عجیب آنکه تورات موجود این‌گونه خشونتها را حتی به انبیای بنی‌اسراییل هم منتسب می‌سازد! کتاب تلمود نیز سراسر آکنده از دشمنی و ناسازگاری با هر آیین غیر یهودی و مدافع دیدگاه نژادپرستانه این قوم می‌باشد. در این کتاب هر موجود غیریهودی به حیواناتی تشبیه گردیده‌اند که خداوند «در ظاهر آنان را به صورت انسان آفرید تا لیاقت خدمتگذاری برای یهود را داشته باشند»! خشونت‌طلبی و تجاوزگری کنونی رهبران صهیونیسم که همواره مورد حمایت قدرتهای غربی نیز بوده است نمی‌تواند با چنین متون و ذهنیت‌هایی بی‌ارتباط باشد. موشه‌دایان نیز با پشتوانه همین دیدگاه، ادعای صهیونیسم بر سرزمین فلسطین را توجیه می‌کرد. @HOWZAVIAN
🔸دو صد گفته چون نیم کردار نیست! ✍️ محمدجواد محمودی برخی افراد تصور می‌کنند اگر بخواهند انسان خوبی شوند، باید در طول روز دائما ذکر و ورد و مراقبات خاصّ داشته باشند؛ این خوب است، اما برای کسی که به دستورات اولیه‌ی دین پایبند باشد، بعد برود سراغ این مراحل! این افراد، مانند وزنه‌بردار تازه‌کاری هستند که در هفته‌ی اول، هنوز وزنه‌ی ده کیلویی را نمی‌تواند بلند کند؛ رفته سراغ وزنه‌ی صد کیلویی؛ چون دوست دارد زودتر به المپیک برسد. غافل از اینکه با این روش نه تنها به نمی‌رسد؛ بلکه آسیب می‌بیند و چه بسا از این رشته روی گردان شود. من هنوز نمی‌توانم خشم و ناراحتی‌ام را در کنترل کنم، و با کوچک‌ترین مسئله‌ای، همه را آزرده خاطر می‌کنم، آن وقت دنبال دستورالعمل و ذکر و دعای خاص هستم! 🔹«گاهی می‌بینیم که فردی به مجلس (علیهم السلام) می‌آید و اشک می‌ریزد و گریه می‌کند؛ اما وقتی به خانه و خانواده بر می‌گردد، اثری از در زندگی او دیده نمی‌شود؛ زیرا وقتی رابطه‌اش را با همسر و فرزند و فامیل خود اصلاح نکرده باشد، از اهل‌بیت(علیهم السلام) هم نمی‌تواند بهره‌ی کافی ببرد.» کتاب اهل بیتی‌ها؛ استاد محمدرضا عابدینی. @HOWZAVIAN