eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.4هزار دنبال‌کننده
6هزار عکس
439 ویدیو
169 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارسال یادداشت‌ @rahil1357
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لشکر سلبریتی که برای مرگ مهسا امینی اشک تمساح ریختید، زمین به خون ایرانیان رنگین شد نمیخواهید واکنشی نشان دهید؟ ♦️ننگ به شما که حس مردمی بودنتان به خواست آمریکا و اسرائیل میجوشد @serajna @HOWZAVIAN
🔸و اینک پایان آزادی! ✍ علی کردانی این تصویرِ حمله تروریستی به حرم شاهچراغ در شیراز است؛ تروریست‌ها چندین تن از زائران و مردم بی‌گناه را به شهادت رساندند. هر چند که این خباثت‌ها نسبتی با مردم ندارد؛ اما اعتراضات و آشوب‌های دامنه‌دار خیابانی خواسته یا ناخواسته این کد را به دشمنان منتقل می‌کند که تا تنور داغ است بیایید و نان‌تان را بگذارید. دشمنانی که با خواب تجزیه و ناامنی ایران شب را به‌سر می‌برند، گاهی سودای تعبیر خواب می‌کنند. ای کاش جوانان و دختران این مملکت دریابند که پایان آزادی در این تصاویر و مثل آن خلاصه خواهد شد. @HOWZAVIAN
▪️زر و زور و تزویر ✍ محمدحسین مطهری جبهه باطل گاه با لباس زور و گاه با لباس زر و گاه با تزویر به میدان می‌آید فرقی ندارد؛ جبهه باطل، باطل است با هر لباس و هر شعار و هر ندایی. اگر ندای را از حلقوم باطل شنیدی فریب نخور؛ این ندا، همان پیراهن عثمانی است که قرار است علی را مدتها درگیر کند تا عمار و مالک را از او بگیرد. @HOWZAVIAN
📸 انگشتر خونین شهید آرمان علی‌وردی که به دلیل ضرب‌وشتم آشوب‌گران شکسته و خونین شد ◼️برای ما انگشترهای خونین، خود روضه مجسم‌ است... @HOWZAVIAN
به نظرم سهل انگاری مسئولان در حوزه فرهنگ و رسانه و کم کاری شان، بیش از مماشات در برابر اوباش و فتنه گرهاست. @HOWZAVIAN از نقد و نظرتان استقبال می کنیم
☑️روحانیت و ناکامی در خنثی‌سازی اغتشاشات ✍ سیدروح الله سیدی 🔸روحانیت امروز با مسائل متفاوت‌تری از گذشته و پیشینه خود روبه‌رو است. جهان پیچیده‌ای که نمی‌توان آن را همانند اجتماع ساده گذشته قلمداد کرده و در تناسب با موقعیت‌های اجتماعی، سیاسی و حتی فرهنگی اقدام کرد. در هم‌تنیدگی و حجم زیاد معانی موجود در جهان جدید در تعاملات روزمره عرفی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی اجازه تعاملات سنتی را از روحانیت سلب کرده و کارویژه آنها را در جهان امروز معاصر، به چالش کشیده است. بنابراین مسأله‌ی جهان امروز مسأله هویت مدرن و دنیای جدید است که با ایجاد طرح دهکده جهانی تلاش می‌کند ارزش‌ها، باورها و هنجارهای اسلامی را به تدریج با ایجاد تساهل و تسامح از میان برداشته و پس از زدودن هویت اسلامی از چهره کنش‌گران و آحاد امت اسلامی ایران، فرآیند تحقق هویت متناسب با تفکر خود را دنبال نماید. 📎 متن کامل را در «روحانیت امروز» بخوانید @HOWZAVIAN
🔴 درباره شیراز و تبریک به بانیان زن زندگی آزادی 🔸 دقیقا در چهلم فوت خانم امینی، همراه با چند حادثه مشکوک دیگر از جمله ریزش مجدد برج متروپل در آبادان، یکی از حرم‌های اهل بیت(علیهم السلام) توسط دشمنان تکفیری-وهابی مورد حمله سبُعانه‌ای قرار گرفت. تاکنون ۱۵ شهید و بیست و چند مجروح؛ شامل زنان، کودکان، نوجوانان و مردان؛ و در میان مجروحان نیز مادر و کودکی در آغوش هم و زخمی به روی زمین افتاده‌ بودند. 🔸 تبریک به بانیان «زن، زندگی، آزادی» که موفق شدند تا روسری را با خون این مادر و فرزندش از سرش جدا کنند تا این، طعم و را به بهترین وجه ممکن با گلوله‌های یک تکفیری بچشد. 🔗 متن کامل @HOWZAVIAN
. 📛 رمق فتنه ✍️ بابک شکورزاده ♦️تا زمانی که گوش بخش قابل توجهی از مردم به رسانه‌هایی همچون "من و تو" و "ایران اینترنشنال" باشد و منبع خبر درست را امثال این رسانه‌ها بدانند، وضع به همین منوال خواهد بود و در آتش فتنه و اغتشاش دمیده خواهد شد. ♦️وقتی این شبکه‌ها وقاحت و بی‌شرمی را به حد اعلای خود می‌رسانند و جنایت حرم شاهچراغ را کار جمهوری اسلامی می‌دانند تا اغتشاشات خیابانی و به قول آن‌ها انقلاب خیابانی منحرف شود و از آن بدتر عده‌ای از مردم نادان هم همان اراجیف را نشخوار می‌کنند خیلی نباید توقع آرامش و امنیت داشته باشیم. ♦️البته ناگفته نماند مماشات و عدم قاطعیت نیروی انتظامی و قوه قضاییه در برخورد با مجرمان نیز در فروکش نکردن اغتشاشات تاثیر قابل توجهی دارد. @HOWZAVIAN
📌 از کاشت «ارشاد خاتمی» تا فصل برداشت «مهسا» ✍️ علی اسفندیار باید به عقبه فرهنگی شعار زن زندگی آزادی بیشتر توجه کنیم. بخشی از پازل این شعارِ به ظاهر زنانه را باید در به ویژه در دوران خاتمی جستجو کرد. بسیاری از فیلم‌ها دنبال این بودند که زن، چه در خانواده چه در جامعه و دانشگاه و محل کار آزاد باشد، خودرأی باشد، بی‌پروا عمل کند، جسورانه اقدام کند؛ اینها همه هویت کاذبی را در بخشی از زنان جامعه و به دلخواه حتی برخی مردان سیاسترانی و شهوترانی فراهم کرده است. و بسیاری از مسائل دیگری که با بررسی آن فیلم‌ها، آسیب‌های امروز ما، مرجع ضمیرش را پیدا می‌کند. در همان آثار به اصطلاح هنری بود که اعتراض به احکام حجاب و آیات صریح قرآنی باب شد و نقش‌های اصلی و الهی زن ایرانی_اسلامی به محاق رفت. آن فیلم‌ها توانسته با تفکر و سناریونویسی جریان غربگرا، شعار حقوق زنان را به انحراف بکشاند و ذهن مخاطب را در لایه‌های سطحی زندگی و مطالبات حداقلی متمرکز کند. و امروز چوبش را می‌خوریم؛ این که بارها نوشته‌ام سرنخ آفت‌ها را پیدا کنید؛ یکی از آنها «وزارت فرهنگ و ارشاد» است، یکی دیگر جریان سکولار در حوزه علمیه است، یکی دیگر از آنها حضور عناصر بی‌اعتقاد به اسلام و انقلاب در کلاس‌های آموزش و پرورش است و یکی دیگر از آنها تأسیس دانشگاه‌های غیرمفید... 🔗 ناگوار باید گفت که در بررسی آفت‌های فرهنگیِ نخستین انقلاب فرهنگی و اسلامی در دنیا بسی کوتاهی کرده‌این در بخش‌های هنر و فرهنگ کارهای شبکه‌ای هدفمند دیده نمی‌شود و امروز هم که انقلاب اسلامی به محتوای فخیم و وثیق نیاز دارد جای خالی فیلم و سریال و طرح و کاریکاتور و یادداشت دیده می‌شود. بگذریم... آن فیلم‌های در واقع زن ستیزانه دوران ارشاد خاتمی، پر از سوژه برای امروز است برای تلنگر نسل جوان امروز. @HOWZAVIAN
. ✍️ یک پیام و دیگر هیچ ❤️ امام خمینی رحمت الله علیه: «سلام بر حماسه‌سازان همیشه جاوید روحانیت که رساله علمیه و عملیه خود را به دم شهادت و مرکب خون نوشته‌اند و بر منبر هدایت و وعظ و خطابه ناس از شمع حیاتشان، گوهر شب‌چراغ ساخته‌اند.» @HOWZAVIAN
👈 این نشست به پایان رسید؛ عناوین و اسامی کارشناسان این نشست برای معرفی به پژوهشگران و اصحاب رسانه از این کانال حذف نخواهد شد. ✅ همایش بین المللی سیره و زمانه امام حسن عسکری(ع) ⬅️کرسی ترویجی عرضه و نقد ایده علمی: نقش زنان موثر در عصر امام حسن عسکری(ع) 👤ارائه دهنده : سرکار خانم نجمه صالحی 👤ناقد: حجت الاسلام والمسلمین دکتر سیدناصر موسوی 📒دبیرعلمی : سرکار خانم معصومه تقوی 💠لینک ورود به جلسه: http://dte.bz/res1 این نشست از سوی انجمن تاریخ پژوهان باهمکاری معاونت پژوهشی دانشگاه باقرالعلوم(ع) و پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) برگزار شد. @HOWZAVIAN
مثل خمینی ✍️ روایت حجت الاسلام علی مهدیان از دوره «مثل خمینی» 🔸 دیشب و امروز بین دویست سیصد تا طلبه جوان دهه هشتادی بودم. طلبه، انقلابی، دهه هشتادی. اون هم این جمعیت دیدنی بود. وارد جمعشون که شدم چهره‌های پر نشاط، شوخ، معنویشون دیدنی بود. اول یک سخنرانی کردم، بچه ها سوال می‌پرسیدند سوال‌هایی که مجبورم میکرد بیشتر بگویم جلوتر بروم و من این جنس گفتگو را خیلی دوست دارم. 🔸 دلم نمیخواست از جمعشان جدا شوم. این جمع از بین بیش از ششصد نفر متقاضی حضور در این اردو انتخاب شده بودند. ششصد طلبه نوجوان دهه هشتادی پای کار با یک فراخوان محدود یک مجموعه طلبگی انقلابی جمع شده بودند. فکرش را بکن. 🔸 شب نشستیم به صحبت کردن و گعده. چندتایی شون پرسشهای عمیق علمی داشتند در سبک تولید دانش و پژوهشگری برای امروز انقلاب، برخیشون مساله شان تاثیر اجتماعی بیشتر بود. برخیشون از جنس طلبه‌های بسیجی بودند که کف خیابان با اراذل و اوباش درگیر شده بودند. خاطره‌هاشون جالب بود. یکیشون مجروح هم شده بود. بستری در بیمارستان هم شده بود و حالا آمده بود. 🔸 هنگام سحر همگی برای نماز شب بلند شده بودند. بعد نماز با هم جمع شدیم. موضوع بحث، بررسی «» در بود و امتدادهای آن. 🔸 هیچی گفتم شاید برایتان جالب باشد که بدانید زیر پوست حوزه چه خبر است. پرسش‌هایشان، ذکر گرفتن‌هایشان، مناجات کردن‌هایشان، بحث کردن‌هایشان، سوال پرسیدن‌هایشان نشان می‌داد جلوداران آینده این کشور و نسل بعدی چه مختصات روحی دارند و چگونه می‌توانند این مسیر را پیش ببرند. عطش و عشق به او در حوزه زنده است خیلی زنده تر از بیست سال پیش که من به حوزه آمدم و این را با همه وجود احساس میکنم. 🖇 پ ن: اردوی دو روزه «مثل خمینی» به ابتکار «خانه طلاب جوان قم» برای طلاب دهه هشتادی، در جمکران قم برگزار شد. 🔗 خانه طلاب جوان @HOWZAVIAN
🌹سیدالکریم ✍️ الف. رحمت نژاد از نوادگان امام حسن (علیه السلام) بود... او در مدت زندگانی‌اش چهار امام پاک را دید و با تمام قلب، یار و یاورشان بود؛ از امام هفتم تا امام دهم… روزی، نامه‌ی امام هادی (علیه السلام) به دستش رسید که فرموده بودند: تو از دوستان ما هستی روزی هم، نامه‌ی امام رضا(ع) که در آن، همراه چند پیام دیگر نوشته شده بود: ای عبدالعظیم سلام گرم مرا به دوستانم برسان… حضرت عبدالعظیم حسنی تا آخرین نفس، یار باوفای اهل بیت ماند و حالا هرکه به زیارتش برود، انگار سیدالشهدا(ع) را زیارت کرده است... @HOWZAVIAN
📌 وقتی که نظامیان و مسئولان از چشم ما افتادند 🔻اینجا هیچ وقت مثل سوریه نیست و نمی‌شود 🖍 رجزخوانی رسانه‌ها داخلی و خارجی و همراهی ساده دلان ✍️ حجت الاسلام محمد ادریسی، سردبیر روزنامه سراج تصحیح خطاها متوقف درتشخیص و کشف آنهاست و تشخیص خطاها متوقف در ایستگاه عبرت هاست پس کشف و تصحیح خطا ها متوقف در ایستگاه عبرت هاست و این یک صغری و کبری ونتیجه گیری منطقی است که هر ذهنی آن را می پذیرد. ‌ اینجا هیچ وقت مثل نیست و نمی شود چون مردم اجازه نمی دهند اما نمی توان هر چه بادابادی که جلو رفت و برای عبرت گرفتن می گوییم حتی اگر هم برای بعضی ها خنده دار و یا حتی باور نکردنی باشد. وقتی از شهروندان سوریه بپرسی که چگونه شد که به اینجا رسیدین اینگونه می گویند که از زمانی شروع شد که دار العدل (دادگاه) را اول زبانی بعد به صورت عملی به آتش کشیدند و جوانانی بودند که فریاد می زدند که این کار درستی نیست اما گوشی نمی شنید و با خنده های مستانه بنزین بر آتش می ریختند. از برخی دیگر که بپرسی اینگونه می گویند که آتش جنگ درسوریه و جرقه ورود تکفیری ها از در و دیوار کشور و تجاوز به ناموس ها و خون ریزی ها از آن زمانی كه چند محصل با دیوار نویسی و شعارنویسی هایی که بیشتر جنبه بازی داشت تا واقعیت علیه حكومت شروع شد و با اعتراضات خياباني پدر و مادران که خیال می کردند می توانند به سوی رفاه بیشترپیش بتازند و همان ها که به رئیس جمهور سوریه چند وقت قبلش رای محکمی داده بودند معترض او شدند ادامه یافت و با تشویش و رجزخوانی رسانه ها داخلی و خارجی و همراهی ساده دلان مواجه شد و نتیجه هایی که خودتان می بینید. از گروهی دیگر که بپرسی اینگونه می گویند که از یک سال قبل از اعتراضات خیابانی شروع شده بود و مخالفان با انبار کردن امکانات دارویی برای زخمی های آینده و سلاح ها در گوشه و کنار کشوربرای ترورها منتظر بودند تا زمان آسیب زدن و خروج علیه حاکمیت با شعار (الشعب یرید اسقاط النظام) شروع شد و تا الان بیش از چهار صد هزار کشته از زن و کودک و غیر نظامی داریم که روی دستمان مانده اند. عده ای دیگر می گوید که بخاطر حرف ها و فیلم ها و عکس های بود که در شبکه های اجتماعی زده می شد که نیروهای امنیتی بی تجربه کشور ما سوریه چند جوان را با چوب می زدند و زنان و بچه ها گریه می کردند و ما برای دفاع از آنها به خیابان ها آمدیم و شد آنچه که می بینید. دسته ای دیگر می گویند که مسئولین کشور ما برای خودشان و فرزندانشان و نزدیکان خود زندگی رویایی درست کردند و اما نوبت که به مردم کشورشان که می شد جز تنبلی و حرف و حرف در اداره امور چیزی از آنها نصیب ما نمی شد و خواستیم که ادبشان کنیم بعد نظامیان و مسئولین که از چشم ما افتادند یا بهتر بگوییم از چشم ما انداختند پس به غیر خودی ها پناه بردیم و آنها هم رحم مان نکردند و اینها که گفته شد فقط کمی آشنایی به زبان عربی و انگلیسی لازم دارد که مفصل تر آن را ببینیم و بخوانیم و بشنویم. فرجام ها با آغازشان که سنجيده شود عبرت ها پدیدار می شود که در روزگار سیاه و سفید اقوام و ملل و کشور های دیگر براى ما درس های عجیب و باورنکردنی هست تا که عبرت بگیرم قبل از آنکه خودمان عبرت دیگران شویم. @HOWZAVIAN
💠 «تربیت اخلاقی» منتشر شد ✅ پس از ۲سال و نیم تلاش مستمر کتاب "بررسی تطبیقی تربیت اخلاقی از منظر غزالی و نراقی" توسط انتشارات نشر هاجر در ۱۶۰ صفحه به چاپ رسید. نگارنده این کتاب ✅ فاطمه فرهادیان(استاد حوزه و طلبه فارغ التحصیل سطح۳ اخلاق و تربیت و کارشناسی ارشد روانشناسی)است. 🔷این کتاب یک اثر پژوهشی توانمند در عرصه تربیت اخلاقی و با رویکرد تطبیقی است که باقلمی روان به نگارش درآمده است. @HOWZAVIAN
💢 بي‌عدالتي و تبعيض در غرب ✍️ دکتر محمد تهرانی، استاد حوزه و دانشگاه بی‌عدالتی و تبعیض از جمله کارکردهای نظام سرمایه‌داری و فرهنگ لیبرالیستی غرب است. مطالعات تاریخی شواهد فراوانی از بي‌عدالتي را در روند شکل‌گیری نظام لیبرالیسم در غرب نشان مي‌دهد. در تاريخ غرب، نژاد سفيد همواره بر نژادهاي رنگي برتري داده مي‌شد و سياهپوستان و سرخپوستان مورد تحقير، آزار و شکنجه قرار مي‌گرفتند. مهاجران اوليه اروپايي به آمريکا با ورود به اين قاره و تصرف سرزمین‌های آمریکا حتي حق حيات را نيز براي ساکنان سرخپوست بومي به‌رسمیت نمی‌شناختند. ریشه این گونه برخوردها را در اندیشه متفکران غربی از دوره باستان به بعد نیز می‌توان جستجو کرد. استدلالي که "منتسکيو" در حمايت از برده‌داري و طبيعي جلوه‌دادن آن ارائه مي‌کند بر همين رویکرد استوار است؛ به اعتقاد وي «نمي‌توان تصور کرد که آفريدگارِ عاقل، يک روح خوب را در يک تن سياه جاي داده باشد و حتي محال است بتوان باور کرد که سياهان از جنس بشرند»! تبعيض نژادي تنها یکی از شواهد وجود بی‌عدالتی در غرب ازجمله ايالات‌متحده آمريکاست و در کنار آن می‌توان به انواع ديگري از تبعيض‌ها همچون تبعيض جنسي، مذهبي، اقتصادی و... نیز اشاره کرد. امروزه يکي از معضلات بزرگ نظام‌هاي سرمايه‌داري، وجود نابرابري اقتصادي و توزيع ناعادلانه ثروت در جامعه است. آمارهاي رسمي نشان مي‌دهد در جامعه‌اي مثل آمريکا همزمان با رشد اقتصادي، درآمدهاي اقشار مختلف هیچ‌گاه به يک ميزان افزايش نيافته است؛ بر اساس این آمار، رشد درآمدها بیشتر در چهار دهک بالاي جامعه اتفاق می‌افتد؛ در حالي که ساير دهک‌ها با کاهش مطلق درآمدي مواجه بوده‌اند. همچنين بر اساس تحقيقات موجود، يهوديان آمريکا حدود سه درصد جمعيت اين کشور را تشکيل مي‌دهند اما گروه اندکي از اين ميان يعني صهيونيست‌ها بيش از هشتاد درصد ثروت و منافع آمريکا را به طور مستقيم يا غير مستقيم در اختيار دارند! بنابر آخرين آمارهاي رسمي، در سال 2012 حدود 46.5 ميليون نفر در آمريکا زير خط فقر بوده‌اند. برخي آمارها حکايت از آن دارد که در محلات فقيرنشين، 75 درصد دانش‌آموزان به آموزش متناسب با مقطع ابتدايي هم دست نمي‌يابند. اين همه در حالي است که ايالات متحده ساليانه بودجه کلاني صرف برنامه‌هاي تسليحاتي و کمک‌هاي گسترده اقتصادي و نظامي به نظام‌های مستبد وابسته به خود در جهان مي‌کند. روند رو به افزايش نابرابري و بي‌عدالتي در اقتصاد ساير نظام‌هاي سرمايه‌داري غربي نظير انگلستان، کانادا، استراليا‌‌‌‌‌ و نيوزلند نيز به گونه‌ای است که به گفته کارشناسان به ايجاد ياس و نااميدي در ميان جوامع غربي و عدم اطمينان نسبت به وضعيت آينده منجر گرديده است. @HOWZAVIAN
صحنه‌ها را دیدم. دهانم را بستم تا حرفی نزنم؛ اما چشم‌هایم، دهن‌لق‌اند. رسوایم می‌کنند. چگونه در وطن، غریبانه جان دادی؟! ✍️ زهرا ابراهیمی @HOWZAVIAN
«خدا حافظ ای داغ بر دل نشسته» چه قابیلی انگشترت را شکسته ؟ داغ تو خواب از چشم ملت ربود سزای تن تو چنین گونه هرگز نبود ◼️ ✍️الف، شهبازی @HOWZAVIAN
♦️ بدهکارعلی سلیمیان به رخت شعر که دارم به تن بدهکارم به واژه واژه تن بی‌کفن بدهکارم به روضه‌های عجیب حسین مدیونم به روضه‌های غریب حسن بدهکارم حسین گفتن من هم اگر حماسی نیست به این دیار، به این مرد و زن بدهکارم سری‌ست روی تنم سبز، خوب می‌دانم به خون سرخ شهید وطن بدهکارم همانقدَر که دم از شعر بی‌هدف زده‌ام به غزه، سوریه، لبنان، یمن بدهکارم به روز حشر چه خاکی به سر کنم، وقتی که هر شهید طلبکار و من بدهکارم؟ نبود درخور غارت متاع سالم من دلی شکسته به آن راهزن بدهکارم @HOWZAVIAN
☑️ بدن و تمدن حبیب الله بابایی، استاد حوزه و دانشگاه یکی از رخدادهای مفهومی در دورۀ مدرن، تقابل میان فرهنگ و تمدن بوده است که در آن تمدن امری مادی، و فرهنگ امری ذهنی و اخلاقی به حساب آمده است، در حالی که پیش از دورۀ مدرن و قبل از تقابل بین فرهنگ و تمدن، تمدن پیشرفت مادی و معنوی را به طور توأمان در بر می¬گرفت. تمدن می¬بایست علاوه بر ایجاد شرایط مناسب در زندگی، کمال روحی و اخلاقی را هم بوجود می¬آورد و این درجۀ از کمال، غایت نهاییِ تمدن محسوب می‌شد. به دیگر بیان طبیعت همواره ماهیت مزدوجی داشته است که درآن هم قوای طبیعی و هم خواسته¬های انسانی مدنظر بوده است و از این دو، نوع دوم (خواسته¬های انسانی) به رغم جلوه¬¬های بیرونیِ کمتر، به عنوان پیشرفت حقیقی محسوب می¬شد. در این نگاه سیادت عقل بر طبیعت و ماده، تقدم خالص محسوب نمی¬شد، بلکه باید عقل بر نوازع انسانی سیادت داشته باشد تا بعضی بعضی را به استثمار نگیرند، و از قوا و ابزارِ مادی علیه دیگران استفاده نکنند. پیشرفت در عالم ماده و ترقی در عالم انسانی، هر دو کار روحی است که در اوّلی روح در عالم ماده تصرف می‌کند و در دیگری روح در روح تصرف می¬نماید. از نظر آلبرت اشویتسر (در کتاب فلسفه الحضاره) پیشرفت مادی کمترین جوهر تمدن است که ممکن است آثار بد و یا خوب داشته باشد، و پیشرفت اخلاقی اصلی¬ترین جوهر تمدن به حساب می¬آید که همواره دارای آثار نیک و پسندیده است و ادعای تمدن زمانی صحت پیدا می‌کند که بین آنچه که جوهری است و آنچه که نیست تمایز ایجاد شود. اشویتسر از همین منظر، به نقد وضعیت گذشته و امروز تمدن مادی پرداخته و آنها را تهی از ارزش‌های اخلاقی و محکوم به غرایز انسانی می‌داند. هر قومی با تعصّبی که داشته است در پی کسب منافع اقتصادی، مادی و این‌جهانی خود بوده و فارغ از کرامت انسانیِ دیگران علیه دیگر تمدن‌ها تعدی و ستیزه‌گری کرده است، در‌حالی‌که پیش از این، امت‌ها حیات روحی خود را از حیات روحی همسایگانشان تفکیک نمی‌کردند. امروزه شعوب متمدن با تأکید بر تمدن قومی خود، طبع سلیم خود را از دست داده‌ و تابع غرایز شده‌اند. براین اساس، در وضعیتی که روح بربریت در موسسات تمدنی ما جریان یافته و نهادینه شده است، باید در پی روحی جدید و تحولی روحانی در دنیای امروز بود، ،باید دست به عملیات باطنی زد نه عملیات ظاهری، باید خُلق باطن را عوض کرد، و باید خود را به جهت معنایی و معنوی از نو تجدید کرد و تعارض میان امت‌ها را کمتر کرد تا تمدن حقیقی شکل بگیرد. @HOWZAVIAN
قابی برای سکوت دردی برای گریستن فرزندی برای آغوش چادری برای شهادت ✍️ علی اسفندیار @HOWZAVIAN
✏️پای آرمان‌مان، آرمان‌ها می‌دهیم... ▪️ ✍️ محمدجواد محمودی @HOWZAVIAN