🔹ماهی نباشیم
ماهی بهدنبال رهایی و آزادی از دریا بود؛ اما فراموش کرد که دریا خودِ زندگی است و بیرون دریا خودِ مردگی است.
پایانِ ماهی آه شد، نه آزادی.
✍️ علی کردانی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#اطلاعیه
#ویراستاری
#صفحه_آرایی
❇️ واحد ویرایش و صفحهآرایی مؤسسه شناخت برای تکمیل کادر ویراستار و صفحهآرای خود، از افراد با مهارت ویراستاری و صفحهآرایی (ساکن قم) دعوت به همکاری میکند.
✴️ برای کسب اطلاعات بیشتر و ارسال رزومه از طریق لینک زیر اقدام فرمائید.
🆔 @sayyedalirezamostafavi
✉️ mostafavi.sa@chmail.ir
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
@Fekrat_Net
🔍 برجام بدون روتوش
✍️ مهدی جبرائیلی
🔸فعالیتهای هستهای ایران یکی از مهمترین موضوعاتی بوده که از سال ۱۳۸۱ با اعلام رسمی جمهوری اسلامی ایران به دستیابی به فنآوری هستهایی بر روابط این کشور با آمریکا و اتحادیة اروپا سایه افکنده و علاوه بر مناسبات سیاسی، جنبههای دیگر روابط بین آنها را هم تحتالشعاع قرار داده است. به دنبال گفتگوهای چندجانبه ایران با شش قدرت بزرگ، سرانجام برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) با توافق نهایی وزرای امور خارجه ۱+۵ و وزیر امور خارجه ایران در تاریخ ۲۳ تیرماه ۱۳۹۴ به امضا رسید و پس از دو سال مذاکره، توافقی بلند مدت بین ایران و کشورهای ۱+۵ در خصوص فعالیتهای هستهای ایران و لغو تحریمهای ایران حاصل شد.
🔗 متن کامل یادداشت در فکرت
#برجام
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔴 جرأت شروع
✍️ احمدحسین شریفی، استاد حوزه و دانشگاه
🔸در کارهای بزرگ، «شروع»، نقشی کلیدی دارد؛ «ترس و دلهره» نسبت به «احتمال عدم موفقیت» و در نتیجه «شروع لرزان»، میتواند «نبوغ و توانایی و اراده» را خاموش یا بسیار کمرمق کند. «شروع امیدوارانه» و البته حتی الامکان «حساب شده»، جرئت، قوت، «قدرت» و «خلاقیت» را به دنبال میآورد.
#امیرمؤمنان در سخنی حکیمانه میفرماید:
«إِذَا هِبْتَ أَمْراً فَقَعْ فِيهِ، فَإِنَّ شِدَّةَ تَوَقِّيهِ أَعْظَمُ مِمَّا تَخَافُ مِنه (نهج البلاغه، حکمت ۱۷۵)
هرگاه از كارى بترسى خود را در آن افکن، زيرا سختى بر حذر بودن، بزرگتر از آن چيزى است كه از آن مىترسى»
چو ترسی ز امری بينداز خويش
در آن و بپيراى تشويش خويش
دو دل بودن و خود نگهداشتن
بسی سختتر ميكند قلب ريش
#اخلاق
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔘 ژاپن، چین و حالا کره جنوبی در تقسیم کار آمریکا علیه ایران!
✍️ محمدصادق خرسند، نویسنده و پژوهشگر علوم سیاسی
⏪ چندی قبل نماینده ژاپن با پرچم سلطنت طلبان عکس یادگاری گرفت، چین پای بیانیه ضدایرانی شورای همکاری خلیج فارس را امضا کرد و حالا هم به قول وزارت خارجه کره جنوبی فرمایشات حماسی! رئیس جمهور کره جنوبی در امارت ضد ایران نقل محافل رسمی شده است. اما دلیل این تحرکات بی سابقه غیر دیپلماتیک و غیر دوستانه شرق آسیا ضد ایران چیست؟
⏪ آیا پای دلارهای نفتی در میان است؟ چه چیزی باعث شده این کشورها توان ایران برای پاسخگویی را در شریان اقتصادی دنیا نادیده بگیرند؟ قطعا مقایسه کردن ایران با کره شمالی و امارات با کره جنوبی توسط رئیس جمهور کره جنوبی از روی احساس نیست، همان گونه که امضای چین پای بیاینه ضد ایرانی تصادفی نیست.
⏪ افکار عمومی ایران هنوز عذرخواهی رسمی ژاپن از آمریکا به دلیل فروش یک دستگاه تویوتا به ایران را فراموش نکردهاند، در حالی که خودروی رسمی داعش تویوتاهای ژاپنی بود. به نظر می رسد در تقسیم کار برای زمینگیر کردن جمهوری اسلامی نوبت به این کشورها رسیده است.
⏪ تلاش برای محاصره دیپلماتیک و تحقیر سیاسی ایران یکی دیگر از لایههای پنهان جنگ ترکیبی اخیر است که ضد ایران در جریان است. برخورد قاطع و تهدید به پاسخ پشیمان کننده در صورت تکرار ،کمترین توقع افکار عمومی از دستگاه دیپلماسی است. این کشورها باید بفهمند بازی کردن با منافع ملی و تمامیت ارضی ایران شوخی بردار نیست و هزینههای آن بسیار بیشتر از فایده اش خواهد بود.
#سیاسی
#بین_الملل
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
دل من یاد تو را یک نظر از دل نَبَرد
جان من هر چه به جز توست، زِ خاطر برده...
✍️#محمدجوادمحمودی
#شاعران_اجتماعی
#شاعران_آئینی
💠 #شاعران_حوزوی
💠 @shaeranehowzavi
#پویش_نوشتن
🔖مجموعه اولین خاطرهنگاری هیأت گفتگومحور بانوان طلبه تاریخپژوه منتشر شد.
1⃣یادداشت اولین متن دعوت هیأت یاوران زینبی، نجمه صالحی
https://eitaa.com/javal60/1306
2⃣یادداشت همنشینان بهشتی، رویا ایمانی
https://eitaa.com/javal60/1322
3⃣یادداشت جشن متفاوت، نجمه صالحی
https://eitaa.com/javal60/1276
4⃣یادداشت دوشنبههای امام حسینی، صدیقه قصاب ساروی
https://eitaa.com/javal60/1321
5⃣یادداشت محفل بانوان تاریخ پژوه در هیئت بانوی تاریخ ساز، آمنه خالقی فرد
https://eitaa.com/javal60/1319
6⃣یادداشت هیأت یاوران زینبی، زهرا کبیری پور
https://eitaa.com/javal60/1305
7⃣یادداشت پر از شور عین شیرینی، فاطمه میری
https://eitaa.com/javal60/1314
8⃣یادداشت دوشنبههای امام حسینی، وعدهگاه تاریخدوستان و تاریخپژوهان، زهرا مهرجویی
https://eitaa.com/javal60/1304
9⃣یادداشت میدان مسابقه، نجمه صالحی
https://eitaa.com/javal60/1137
0⃣1⃣یادداشت قول دادن ممنوع، مریم زارعی
https://eitaa.com/javal60/1289
1⃣1⃣یادداشت هیأت خانگی، آسیه آخوند قرقی
https://eitaa.com/javal60/1308
2⃣1⃣یادداشت کلمپلوی تاریخی، محبوبه زمانی
https://eitaa.com/javal60/1283
3⃣1⃣یادداشت آخرینها، نرگس سلیمانی
https://eitaa.com/javal60/1323
4⃣1⃣ یادداشت مخاطب خاص من حسین علیهالسلام، خانم صدر
https://eitaa.com/javal60/1326
#پویش_نوشتن
#جهاد_روایت
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
💠 رفتگر حکومتاسلامی
✍ عباس بابایی
تمام هیکلش را اگر با لباسهایش میکشیدی، پنجاه کیلو هم نمیشد؛ اما بنیانهای حکومت شاهنشاهی را به لرزه درآورده بود!
نه خدمی داشت، نه حشمی؛ نه خاندان هزارفامیلی که از او حمایت کنند؛ نه شاگردان و مریدان فراوانی که دورش را بگیرند و ترویجش کنند؛ نه در میان مدیران زورگو و فاسد رژیم پهلوی طرفدارانی؛ اما وقتی برای آزادی یکی از یارانش به ملاقات شاه رفت، چنان دستش را بر میز کوبید و او را امرونهی کرد، که خود شاه به وزیرش گفت: این سید مثل یک افسر که با سرباز صحبت میکند، با من صحبت کرد و اصلاً انگار نه انگار شاهی وجود دارد!
نواب صفوی چه کرد که نام او در تاریخ این میهن با عظمت یاد میشود؟!
نواب در غربت و مظلومیت دوران رژیم منحوس پهلوی فریاد رسای اسلام و مستضعفان بود؛ آنچه برایش اهمیت داشت اسلام بود و آنچه که برایش پشیزی نمیارزید، اخم شاه و درباریان و کنایهی مذهبیهای عافیتطلب گوشهنشینِ متحجر؛ همانها که وقتی حکم اعدامش را شنیدند، گفتند: لباس روحانیت از تنش بیرون کنید که به مقام روحانیتش اهانت نشود!
چه چیزی در وجود نواب شعله میکشید، که دهها سال قبل «چراغ تولید ایران» را بر سر دست میگرفت و آن را بهعنوان تولید ملی ترویج میکرد؟!
کدام ویژگی باعث شده بود که او در هر مکانی قرار میگرفت، تبدیلش میکرد به میدان جهاد؛ جهاد تبیین.
او مگر چگونه فریاد سر میداد که اولین جرقهی انقلابیگری را در دل «بزرگترین رهبر انقلابی عصر حاضر» ایجاد کرد؟!
او چه کرده بود که چنان دل از امام راحل بردهبود که وقتی دستور اعدامش صادرشد، خودش را برای نجات او به آب و آتش زد؟!
نواب چه داشت که عدهای از ما نداریم؟!
مهمترین ویژگی این مرد الهی تاریخ معاصر ایران «غیرت» بود؛ همان صفتی که اگر در وجود انسان شعله کشید، او را نسبت به دیانت و ملت و مملکت حساس میکند و اگر در کسی نبود به انسان ذلیل و بیخاصیتی تبدیل میشود که نه علمش او را فایده رساند و نه معنویت و نه خاندان و نه حزب و گروهش.
مدیر اگر غیرتمند شد، برای حل مشکلات مردم شب و روز نمیشناسد؛
معلم اگر غیرتمند شد، در برابر انحراف فکری و رفتاری شاگردانش آرام نمیگیرد؛
پزشک اگر غیرتمند شد، نداری و فقر مریض، دست و پایش را نمی لرزاند؛
طلبه اگر غیرتمند شد، ذرهای بیحرمتی بر مقدسات را بر نمیتابد؛
پدر اگر غیرتمند شد، حریم حرمش را با عفاف و حجاب محافظت میکند؛
نظامی اگر غیرتمند شد، میشود «حاجقاسم».
رحمت و رضوان الهی بر نواب عزیز که هم نسبت به دیانت، غیرت داشت و هم ملت و هم مملکت. او از سلالهی پاکی بود که جدش فرمود: «كانَ إِبراهيمُ أَبى غَيورا و َأَنَا أَغيَرُ مِنهُ وَ أَرغَمَ اللّه أَنفَ مَن لا يَغارُ مِنَ المُؤمِنينَ؛ پدرم ابراهیم (علیهالسلام) مرد غیرتمندی بود، لکن من غیرتمندتر هستم؛ و خداوند بینی مسلمانی را که غیرت ندارد به خاک ذلّت میمالد.»
همان غیرت علویاش باعثشد تا با تمام وجود سخنی را برای همهی دلدادگان انقلاب به یادگار بگذارد و حجت را بر همه تمام کند:
«آرزو دارم که حکومت اسلامی تشکیل بشود و آن زمان بزرگترین افتخارم این است که رفتگر خیابانهایش باشم.»
#انقلاب_اسلامی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
گامهایی به سوی طنزنویسی
✍ هادی حمیدی
😊 بیشفعال فرهنگی و سیاسی
از جدی ترین کارهایم در زندگی، گفتن و نوشتن طنز و شوخی بوده، هست و خواهد بود!
هر وقت، تفاوت و تشابه طنز ،هزل،هجو،فکاهه و لطیفه را فهمیدید شما آدمی هستید که خوب می فهمید!
امیدوارم با خواندن این مطالب درک کنید که چیزی از طنز نمیدانید ولی به آن علاقه ذاتی دارید.
از اینکه مجبور میشوید این نوشتههای وسوسه انگیز ،روی مخ و اعصاب خوردکن و البته دقیق را که با وسواس زیادی نوشتم را چند بار بخوانید در پوست خود نمیگنجم!
همه آنچه را که در ادامه میخوانید به روح پدر طنز پارسی حضرت عبید زاکانی تقدیم میکنم.هم اویی که در خواب و بیداری مدرّس، مشوّق و منتقد من بوده و هست.
منابع و مآخذ این سلسله یادداشت ها در دفتر انجمن آفرينشهای ادبی و هنری لبخند قلم،خاک میخورد و محفوظ است.
1⃣ https://eitaa.com/Labkhandghalam/81729
2⃣ https://eitaa.com/Labkhandghalam/81750
3⃣ https://eitaa.com/Labkhandghalam/81771
ادامه دارد....
#طنزنویسی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔴 وقتی ادعای آزادی زنان پوچ میشود!
✍️ عبدالرضا محمودی، دکتری دین پژوهی دانشگاه ادیان با ارسال نوشتاری به جمع نویسندگان حوزوی پیوست:
فارغ از نگاه و تعریف فریبنده که دشمنان و مدعیان دروغین حقوق زن در مسئله حجاب دارند، ادعای آنها برای آزادی هم اکنون جای سؤال است؛ در اتفاقاتی که مهرماه امسال افتاد، شاهد بودیم برخی از کسانی که با شعار عوامفریبانه «زن، زندگی، آزادی» به خیابانها آمدند، به تعدادی از خانمهای چادری هتک حرمت کردند و با آتش زدن کتاب آسمانی میلیاردها مسلمان نشان دادند که برداشتشان از آزادی تنها آزادی در پرخاشگری و بیاحترامی به اعتقادات دیگران است.
سؤالی که به وجود میآید این است که علت این همه هجمه علیه موضوع حجاب چیست؟ آیا حجاب مانع از پیشرفت زنان میشود؟ آیا غیر از این است که بانوان و زنان ما زیر سایه حجاب در سالهای پس از انقلاب اسلامی دوشادوش مردان در عرصههای اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و حتی اقتصادی حرکت کردهاند و میکنند؟ اکنون بنا به آمارهای موجود و تنها در عرصه علمی و تحصیلی، در 43 سال گذشته آمار باسوادی زنان از 35 درصد به بالای 90 درصد رسیده است یا تعداد دانشآموختگان خانم که در سال 1355 تنها 6 درصد بود، در آخرین آمار اعلام شده به بیش از 44 درصد رسیده است. وزیر علوم نیز روز شنبه(16 مهرماه) اعلام کرد که هماکنون 60 درصد از دانشجویان کشورمان را دختران تشکیل دادهاند.
در پاسخ به کسانی که مدعیاند آزادی زنان با برداشتن و کاهش حجاب محقق میشود، خوب است به این نکته رهبر بزرگوار انقلاب اشاره کنیم که در 22 اردیبهشت سال 1392 فرمودند: «حجاب مایه تشخص و آزادی زن است؛ برخلاف تبلیغات ابلهانه و ظاهربینانه مادیگرایان، مایه اسارت زن نیست. زن با برداشتن حجابهای خود، با عریان کردن آن چیزی که خدای متعال و طبیعت پنهان بودن آن را از او خواسته، خودش را کوچک میکند، خودش را سبک میکند، خودش را کمارزش میکند. حجاب وقار است، متانت است، ارزشگذاری زن است، سنگین شدن کفه آبرو و احترام اوست؛ این را باید خیلی قدر دانست و از اسلام باید به خاطر مسئله حجاب تشکر کرد؛ این جزو نعمتهای الهی است.»
بارها و بارها دیدهایم که دختران و زنان ما با پوشش اسلامی و بدون هیچگونه محدودیتی در میادین ورزشی ظاهر شدهاند و برای کشورمان افتخارآفرینی کردهاند. رهبر انقلاب درباره برکات حضور بانوان در میادین ورزشی نیز در دیدار با جمعی از ورزشکاران در 14 مهرماه سال 1383 فرمودند: «شما ببینید الان چقدر خرج میکنند و زحمت میکشند، برای این که حجاب را در دنیا از بین ببرند؛ کشورهایی که خودشان را مهد آزادی هم میدانند، میبینید که چه میکنند برای مبارزه با حجاب. حالا همه آن تشکیلاتی که با حجاب مبارزه میکنند یک طرف، این خواهر ورزشکارِ مؤمن و دخترِ جوانِ ما که با حجاب اسلامی و لباس محجّب- یا با چادر یا با آن شکل زیبای ارزشی- جلوِ دوربینهای دنیا ظاهر میشود و نشان میدهد که به این ارزش پایبند است و این صحنه در همه دنیا منعکس میشود، این یک طرف دیگر؛ او در واقع با این کار، همه آن تبلیغات را خنثی میکند.
#اخلاق_اجتماعی
#حجاب #عفاف
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#ویژه
🔴 نقدی بر اخلال بهزیستی کشور در فعالیت مذهبی مددجوها
✍️ علی اکبر محمدی اصل، نویسنده حوزوی
ایده تشکیل هیأتهای اجتماعی در بهزیستی ایده بدیع و تازهای بود که تحسین فعالان دینی و هیأتی را به دنبال داشت و تشکیل هیأتهای مددجویان با شتاب بالایی تاکنون پیش رفت. متأسفانه در این هفته خبری از طرف تعدادی از هیأتهای مددجوها در استانها گزارش شد که ستاد سازمان بهزیستی گروههای مجازی این هیأتها را در شبکههای اجتماعی تعطیل کرده و اعلام کرده که کار هیأتها فعلا متوقف است.
دقیقا معلوم نیست این حرکت با چه هدفی دنبال میشود، اما اساسا آیا سازمان بهزیستی میتواند دستور به تعطیلی هیأت دهد و یا موجب اخلال در کار پیشبرد هیأتها شود؟ طبیعی است که اگر هیأت معینی خارج از اساسنامه مورد تأیید سازمان تبلیغات دچار انحراف یا تخلف شود، سازمان تبلیغات طبق روال قانونی با آن هیأت برخورد میکند و سازمان بهزیستی نه میتواند مجوز هیأت دهد و نه میتواند هیأت را تعطیل کند و روند کلی هیأت در اختیار هیچ سازمانی نیست که دستور به تعطیل یا حتی تعلیق موقت دهد.
خوب است بدانیم، قبل از بهزیستی کمیته امداد امام خمینی(ره) پرچمدار تشکیل هیأتهای مددجوها بود که بهزیستی در سال جدید هم سعی کرد از این قافله عقب نماند و برای مددجوهایش هیأت مذهبی راه بیاندازد.
علت تشکیل هیأت این بود که سازمانهای حمایتی متوجه شدند که مددجویی که جذب هیأت مذهبی میشود کمتر مبتلا به آسیبهای اجتماعی میشود و از گزند مشکلات و معضلات اجتماعی دور میماند.
طبیعی است که بهزیستی همچون سازمانهای دیگر نمیتواند مستقیما اداره هیأت را به عهده بگیرد؛ اما میتواند نقش اطلاعرسانی و تشویق مددجوها به تشکیل هیأت را ایفا کند و بستر حضور مددجوهایش را برای ترویج معنویت و توسل به اهل بیت(ع) فراهم کند و به تعبیری که در اساسنامه هیاتهای مددجوها آمده، نقش تسهیلگر داشته باشد.
در این چند ماه سازمان تبلیغات اسلامی که مرجع صدور هیأتهای مذهبی است، اساسنامه این هیأتها را تأیید و با مشارکت بهزیستی امضا و ابلاغ شد، در پی آن بنا به اعلام بهزیستی چند صد هیأت در همه استانها به همت مددجوها در چند ماه شکل گرفته است.
در این میان، جامعه ایمانی مشعر هم که یکی از بزرگترین شبکه هیأتهای مذهبی کشور را داراست، برای تشکیل این هیأتها ظرفیتهای استانی خود را در اختیار سازمان بهزیستی گذاشت.
نکته دیگری را هم باید اضافه کرد که اگرچه مددجویان کمیته امداد و بهزیستی به صورت ماهیانه خدماتی مثل مستمری از این دو سازمان دریافت میکنند اما این دو سازمان مالک مددجوها نیستند و نمیتوانند و نباید در دیگر فعالیتهای اجتماعی مددجوها دخالت و اعمال نظر کنند.
به خصوص شبکهای دینی مثل هیأت که توسعه کمی و کیفی آن جزء آروزی بزرگان دین و نظام بوده چرا توسط یک دستگاه دولتی آن هم در دولت انقلابی دچار سستی و کندی شود. البته طبیعی است که این کار به حساب دولت گذاشته نمیشود، اما توسعه جدی شبکه هیأتهای مددجوها انتظاری است که از سازمانهای حمایتی وجود دارد.
مگر مددجو در هیأت غیر از ارتباط با خدا و توسل به پیشوایان معصوم کاری انجام میدهد؟ البته یک نقطه قوت در اساسنامه هیأتهای بهزیستی آمده و آن تلاش هیأتها برای توانمندسازی جامعه هدف است که هدف بسیار ارزشمندی است که ضمن حفظ کرامت انسانی و تلاش برای حفظ اسرار شخصی معلولان و مددجویان دنبال میشود.
اما هدف توانمندسازی در درازمدت محقق میشود. اکنون باید هستههای اولیه هیأتهای مددجوها که تشکیل شده دچار کمانگیزگی نشود و سازمان بهزیستی خودش مانع از رشد این نهال نوپا نشود.
اگر آنچه که در اساسنامه این هیأتها که به امضای معاون فرهنگی سازمان تبلیغات و مدیرکل فرهنگی سازمان بهزیستی هم رسیده محقق شود کار بزرگی است که سازمان بهزیستی افتخارش را پیدا کرده است. طبق اساسنامه مذکور هر هیأت مددجویی لازم است یکی از هیأتهای فعال همان محله را با نظارت سازمان تبلیغات به عنوان هیأت راهبر انتخاب کند و از ظرفیت آن هیأت محلی برای پیشبرد برنامههای مذهبی خود کمک گیرد.
در غیر این صورت همان بهتر که بهزیستی فعلا مانع شکلگیری هیأتها نشود و توانمندسازی مددجوها را به عهده همان هیأتهای راهبر محلی بگذارد. طبق آمارهای رسمی بهزیستی نزدیک به سه میلیون مددجو را زیر پوشش دارد که در بیش از دو هزار شهر و بخش و محله حضور دارند. معنای این آمار این است که اگر مدیران بهزیستی اندکی همت کنند، این سازمان به راحتی میتواند زمینه تشکیل بیش از دو هزار هیأت مددجویی در محلات مختلف را تسهیل کند.
به هر تقدیر مدیران ارشد سازمان بهزیستی باید هیأت را خط قرمز خود بدانند و با تمام توان تلاش کنند که هیئتهای مددجویان توسعه پیدا کند و تعداد بیشتری از مددجوهای این سازمان از برکات حضور در هیأت بهرهمند شوند.
#نقد_فرهنگی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
💠 نشاط اجتماعی زنان لازمهی پویایی خانوادهها
✍ سیده ناهید موسوی، عضو تحریریه مجتهده امین
نقش محوری زن در خانواده را نمیتوان انکار کرد و توجه دیگر اعضای خانواده به این رکن اساسی، مهم است.
وضعیت مناسب روحی و عاطفی زن، تمام فضای خانه را تحت تاثیر قرار میدهد و یکی از مهمترین عوامل شادکامیخانوادهها و نشاط اجتماعی است. این موضوع علاوه بر پیشبرد امور در خانوادهها موجب موفقیت فرزندان به عنوان آیندهسازان مملکت نیز میشود، پس باید توجه خاصی به محور خانواده شود؛ اگر هدف ایجاد فضای خوبی در خانواده است، باید از ناراحتی زن خودداری شود، زن به منزله چشم اسفندیار* خانواده است و هر گونه گزندی به او خانواده را تحتالشعاع قرار میدهد.
بنابراین لازم است دغدغههای زن را شناخت و برای رفع سریع آنها تلاش کرد. ازجمله موارد شادبودن انسان، داشتن روابط قوی اجتماعی و خانوادگی است هرچه فرد، روابط اجتماعی بیشتری داشته باشد، از سلامت روحی و روانی خوبی برخوردار خواهد شد، زیرا انسان بهطور ذاتی موجودی اجتماعی خلق شده و برای ادامه حیات نیاز به ارتباط با افراد اجتماع را دارد. برای نمونه یکی از بهترین تضمینکنندههای سلامتی افراد، داشتن تحرک و ورزش است که به تمام زنان توصیه میشود چه خانهدار وچه شاغل، از نظر سلامتی نیاز دارند یک برنامه ورزشی منظم درکنار کارهای روزانه خود داشته باشند. در مقابل، ورزش نکردن و کمتحرکی یکی از معضلات مهم بانوان است، ورزش منظم میزان اضطراب و افسردگی را در افراد کاهش داده و بر افزایش اعتماد به نفس، تامین تعادل و ثبات هیجانی، سازگاری بامحیط، احساس ارزشمندی و بهبود تعاملات اجتماعی به شدت تاثیرگذار است.
خلاقیت، ابتکار و اشتغال، از دیگر موارد
افزایش نشاط روحی زنان و باعث تقویت احساس رضایت نسبت به خویشتن ،کارآمدی بالا است. بانوانی که در بیرون از منزل به فعالیتهای رسمی اشتغال دارند یا در محیط خانه به خوداشتغالی و تولید محصولات متنوع یا خلق آثار هنری می پردازند، بااحساس رضایتمندی و نشاط بیشتری مواجه میشوند.
زنان بانشاط، معمولا درک درستی از خود دارند و توانمندند، نقاط ضعف خود را میدانند و در صدد رفع آن هستند. این افراد، سازگاری خوبی با محیط دارند و از انگیزهها و احساسات خودآگاهند. آنان فقط دریافت کننده محبت نیستند بلکه به دیگران مهر میورزند. بانوان با نشاط، سخت و غیرقابل انعطاف نیستند و در مواقع لازم از گذشت و بخشندگی لازم برخوردارند. آنها قادرند استرسهای پیرامون خویش را مدیریت کنند. در همه امور جوانب احتیاط را رعایت و تلاش می کنند رفتارخویش را در امور فردی و اجتماعی کنترل کنند. این افراد برای زندگی و آینده خویش برنامهریزی دارند و با برنامه به سمت اهداف خویش گام برمیدارند؛ خلاق و صاحب ایدههای نوآورانه هستند.
نکته مهم آن است که نباید از عوامل موثر برسلامت روان زنان غافل بود، از شایعترین این عوامل استرس، اضطراب، خشونت، استفاده نادرست از اینترنت، رایانه، تلویزیون و گوشی همراه است. متاسفانه این روزها استفاده زیاد از تلفن همراه و فضای مجازی بیشتر شده است و تهدید بزرگی برای روان زنان، بهویژه بانوانی که به دلایل مختلف برای ساعتهای فراغت خود برنامه مشخصی ندارند.
روابط اعضای خانواده، بهداشت روان خانواده و ارتباط میان همسران، همگی در محیط خانه شکل گرفته و الگویی برای فرزندان میشود؛ اگر روابط به شکل مثبت و پایدار توأم با سلامتی و آرامش باشد قطعا فرزندان و نسلی سالم تحویل جامعه داده میشود اما اگر خانواده ناآرام و روابط والدین کمرنگ باشد نتیجهای جز سستی بنیان خانواده نخواهدداشت! برنامهریزی جهت کنترل زندگی میتواند اثربخش باشد؛ اما نیازمند حمایت خانوادگی و کمکهای دولتی است.
و پایان سخن، کسی که گهوارهات را تکان داد، میتواند با دعایش دنیایت را هم تکان بدهد، مراقب گرانبهاترین الماس زندگیت باش، که برای خوشبختیات محتاج دعای خیرش هستی!
*اصطلاح جایگزین پاشنه آشیل که رهبری در سخنرانی18فروردین91 اشاره کردند.
#خانواده
#پویش_نوشتن
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
🟢 دوره کارگاهی تولید محتوا در فضای مجازی با رویکرد بینالمللی
⭕️ سرفصلها:
🔸 کنشگری در فضای مجازی
🔹 تقویت فن بیان و گویندگی
🔸 ساختار محتوا برای جذب مخاطب
🔹 اصول نریشن
🔸 اصول تولید پادکست
🔹 تولید کلیپ با موبایل
🏆 مزایای دوره
🖌 ارائه گواهی رسمی دفتر مطالعات اسلامی مرکز ملی فضای مجازی
🖌 پشتیبانی و ارتباط با استاد در طول دوره
🖌 دعوت از افراد برتر جهت تدریس در مراکز آموزشی
📌 ویژه طلاب زباندان
#ظرفیت_محدود
📆 مهلت ثبت نام: 5 بهمن ۱۴۰۱
🏢 مکان برگزاری: قم، بلوار فردوسی، ساختمان نعیم
📝 لینک ثبت نام در دوره:
https://b2n.ir/t24747
#پویش_نوشتن
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
✔️ فقیه آگاه
🔶 آیتالله شیخ لطفالله صافی گلپایگانی از مسنترین و نامآشناترین مراجع و فقهای فقیه جهان تشیع سال گذشته چشم از جهان فروبسته و امت اسلامی را در غم خود فرونشاند. بعد از ارتحال این اندیشمند والامقام جریانات فکری در فضای مجازی تلاش کردند تا روایتهای خود را از اندیشههای این بزرگوار بازسازی کنند.
🔷 در این 👈 شماره از دیدهبان بیان میشود که از منظر آیتالله صافی گلپایگانی مساله حکومت از مسائل مهم بشری است که اسلام هیچگاه آن را بدون حکم رها نکرده و تحت هیچ شرایطی نباید تعطیلی بپذیرد. از این رو در عصر غیبت نیز فقها باید به عنوان جانشینان ائمه، امور مردم را به دست گرفته و مراتب اجراییشدن احکام را فراهم سازند.
🔶 در حوزه مسائل اجتماعی نیز دو محور استقلال حوزه و وحدت شیعه و سنی در اندیشه آیتالله صافی مورد بررسی قرار میگیرد. در مورد مساله وحدت، آیتالله صافی از باب زندگی در فضای انقلاب اسلامی و بخاطر بصیرتی که به عنوان شیخالفقها از ایشان انتظار میرود، بر اهمیت مساله وحدت گروههای مسلمان در کتاب «صوتالحق و دعوه الصدق» تاکید کرده و آن را تنها راه نجات امت اسلامی در برابر هجمههای دشمنان کافر میداند.
🔷 همچنین میتوان مکتب فقهی ایشان را نزدیکترین مکتب به آیتالله العظمی بروجردی دانست چرا که ردپای تمام شاخصههای مکتب ایشان در کتب فقهی آیتالله صافی دیده میشود.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
@didebane_andisheh
#بارتاب_یادداشت
🔻نقدی بر اخلال بهزیستی کشور در فعالیت مذهبی مددجوها
در روزنامه سراسری سراج
https://serajonline.com/News/OnlineNewsItem/16028
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
✉️برای آنی
✍️زهرا سبحانی ،عضو تحریریه مجتهده امین
این روزها من هم باید مثل مردم سرزمینم از زن میگفتم، از بانویی که نمیشناسی، میگفتم. از حس مادری که تجربه نکردی و از مادرم که دیگر...
دوست ندارم بگویم"نیست" چون با تو در این مورد هم عقیدهام که مادرها ابدی هستند و حتی اگر جسمشان نیست خاطرههایشان آنقدری زندهاند که تنهاییمان را پر کنند. با این حال ترجیح دادم برای تو بنویسم، برای تویی که "مادر" نقطهی عطف نوشتنت بود...
در این یک هفتهای که تو را شناختم، بارها برایت دست به قلم شدم، آنقدر نوشتم و دور ریختم و با اگرهایم کلنجار رفتم که خروجیاش، فقط روانه شدن کاغذپارهها به سطل بازیافت بود. آخرسر هم به خودم گفتم:«حالا یک نفر حرفی زده چرا باید برایم مهم باشد که چه میگوید؟!» ولی راستش را بخواهی دلم نیامد که ندانسته بروی، بروی به جایی که من آنرا آغاز حیات میدانم و تو آخر حیات؛ بهویژه اینکه معتقد باشی نویسنده کارش "حقیقت گفتن" باشد.
شباهت من و تو کم نیست؛ هر دو در سن 34سالگی اولین داستانهایمان دیده شد، هر دو طعم تلخ بیمادری را، بعد از تحمل درد و رنج یک دورهی طولانی در بیمارستانها، چشیدهایم؛ هر دو دغدغهی زنها را حداقل بارها در بیان تکرار کردهایم و هر دو هم از اسرائیل بدمان میآید، اگرچه تو آن را استعمارگر میدانی و من آن را غاصب.
با همهی اینها، اصلا مثل هم فکر نمیکنیم چرا که من پایبند اصولام و تو اصلا از اصول نمیدانی؛ همان اصولی که من آنها را "حصار امن" دوران زندگیام میدانم و تو ندانسته آن را "محدودیت مطلق" میخوانی؛ همانی که چهارده سالگیام را در اوج حساسِ احساسات، امنیت بخشید و تو بدون آن، به فکر سقط جنینی بودی که خواسته و ناخواسته، سر راهت سبز شده بود!
خاصیت حصار امنام فقط این نیست؛ مثلا در زمانی که خسته از مدرسه به خانه باز میگشتی، پدرت را دیدی که داشت مادرت را میکشت! حال آنکه بازگشت من از مدرسه مواجه بود با مادری که عشقش را در پختن غذای محبوب بابا، به نمایش میگذاشت.
شاید بگویی قیاس من و تو از اساس درست نیست! به هر حال پنج دهه اختلاف سنی چیز کمی نیست، قبول! اما با همهی اینها، اگر بخواهم تو را حتی با بیبیجانم که دقیق همسن و سال توست مقایسه کنم بازهم به تجربههای تلخ تو نمیرسد.
آن زمان اگر چه ایران دستخوش بی منطقی و غربزدگی پهلویها بود؛ اما با این حال مادربزرگم عروس چهارده سالهی خانهی مردی شده بود که برایش جان فدا میکرد. بیبی جان تا خود مرگ از خوبیهای مردش میگفت، مردی که در آستانهی چلچلیاش او را به خاک، سپرده بود.
نمیخواهم به دروغ ادعا کنم که اصلا لحظهی تلخی بینشان نبوده، نه! ولی برای کسی مثل تو که معتقد است باید عاقلانه نوشت نه احساسی، منطقیست که انبوه شیرینی را به پای کم تلخی، قربانی کنیم؟
این نمونهها را گفتم که یادآوری کنم این همه حس خوب، اتفاقی نیست بلکه مدیون همان "محدودیت مطلق" بیان توست، یعنی همان حجاب و عفافِ اصول من!
بیا صادق باشیم اگر حریمها در دنیایت حفظ میشد، نوجوانیات حرام میشد؟ ذهنت بستر تلخیهای وحشتناک گذشته می شد؟ با این همه، هنوز نتوانستم بفهمم چرا هنگام دریافت جایزهی نوبل ادبی 2022، از من، یعنی زن مسلمان ایرانی گفتی؟! انتظار داشتم بهجای من از تلخی دختران هموطنت بگویی که حسرت شناخت پدر و مادر در چشمهایشان موج میزند، بهجای من، از کور شدن چشمان آن زن در شنبههای فرانسوی، بگویی! از خونهای فرانسهای که دامن دختران و زنان ما را با ویروسی به نام ایدز آلوده کرد، خودت را مبرا کنی! از منش حکومتت که با شعار آزادی، خانواده را پوچ کرد؛ گِله کنی!
ولی فقط از من گفتی و به بهانهی حمایت از من، دنیایم را زیر سوال بردی! دنیایی که براساس فطرت زن، زن را ریحانهی زندگی میداند نه خدمتکار! اگرچه باورش برایت سخت باشد ولی از حقیقت احترامی که به اندازهی انسان به من میگذارد، کم نمیکند. مرا تمدنساز مینامد و از دنیای غربی، که زن را در انحصار میلههای جنسیت به بردگی کشانده است، شکایت دارد.
اینها را برایت نوشتم که بدانی آزادی دنیایت را مردابی بیش نمیدانم که حقیقت انسان را میبلعد و فقط تباهی را پس میدهد. فقط بیا و قبل از رفتن، با بانویی آشنا شو که با گذشت چهارده قرن، هنوز مادری میکند، حتی برای تو، فقط بیا...
🌱پینوشت:
آنی ارنو برندهی جایزهی نوبل ادبی2022 که در هنگام دریافت جایزه، حجاب زنان ایران را محدودیت مطلق خواند!
#زنان
#ایران_قوی
#پویش_نوشتن
#جهاد_روایت
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
مذهبیِ صورتی
✍️طیبه فرید ، عضو تحریریه مجتهده امین
اصطلاح «مذهبی صورتی» عبارتیاست که به تازگی وارد گفتمان و محاورات رسانهها شده است، کلید واژهای که تولید و جعل آن ایده خوبیاست در راستای تفکیک تفکر « اسلام مالی» کردن رفتارها و وقایعِ بیمعیار از خط اسلام مبتنی بر جهانبینی معیارمند و اصیل. تفکری که میخواهد محل وفاق حق و باطل باشد البته چراغ خاموش در راستای تأمین منافع صاحبان خود. قرائتی متفاوت از مذهبی بودن و امروزی بودن. این اندیشه با سیاست یکی به نعل و یکی به میخ میکوشد حتیالامکان همه را از خود راضی نگه دارد.
ملتزمین به این مرام خدا و خرما را با هم میخواهند و برآورد میکنند که چطور موقع حوادث حساس، فاز روشنفکری بگیرند که نه سیخ بسوزد و نه کباب! تجربه نیز نشان میدهد موقع بحران و فتنه نمیشود روی همتشان حساب کرد چرا که عموما عبارات اپوزوسیون را به سبک کاسهی داغتر از آش و با پرستیژ منتقد مذهبی تکرار میکنند.
نکتهی قابل تأمل اینکه «مذهبیهای صورتی» بر گزارهی دینی بودن اصرار دارند و تلاش میکنند با ضرب و زورِ واژهها، تفکر خودشان را به اسلامی بودن مستند کنند، غافل از اینکه دُم خروس این دوگانگی، بالاخره یکجایی بیرون خواهد زد. گفتمان انتقادی مذهبیهای صورتی با ادبیات ضد انقلاب مو نمیزند و گاهی به شیوهای افراطی از آنها نیز جلو میزند و با عنصر زماننشناسی آب به آسیاب جنگ روایتهای خصم میریزد. کلید واژهی «مذهبی صورتی» شرح حال کسانی است که معرفتشناسی معیار را از منظومهی زیستی خود حذف و جای خالی آن را با بلای خانمانسوز تفسیر به رأی پر کردهاند.
امیر بیان علیهالسلام در باب صفات منافقین فرمودند:
«كَثرَةُ الوِفاقِ نِفاقٌ ، كَثرَةُ الخِلافِ شِقاقٌ
موافقتِ زياد [نشانه] نفاق است؛ مخالفتِ زياد [نشانه] دشمنى است»
این خصوصیت از ویژگیهای منافقان است که در موضع موافقت یا مخالفت خود با رویدادها معمولا دچار افراط و تفریط هستند. یا زیادی مخالفت میکنند یا زیادی موافقند که هر دو نوع این رفتار گویای طبع نامتعادل این افراد است. مزاجی دوگانه و در رفت و آمد، خصلتی که دائماً بر این حال نمیماند و عاقبت هزینهای که باید در مسیر حق میشد را در راه باطل تلف میکند. بیشک پایان راهی که «مذهبیهای صورتی» در طلب آن هستند چیزی جز انحراف از صراط مستقیم نیست. وقتی اوج همت انسان حفظ مخاطب و شرایط موجود به قیمت گزافِ کمرنگ نمودن حقیقت باشد.
#پویش_نوشتن
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN