eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.4هزار دنبال‌کننده
6.1هزار عکس
444 ویدیو
170 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارسال یادداشت‌ @rahil1357
مشاهده در ایتا
دانلود
🔶 تأثیر سلبریتی‌ها بر حجاب و نوع پوشش مخاطبان ✍️ مهدی جبرائیلی تبریزی 🔸سلبریتی شکل مدرن‌شده شهرت است که در غرب و در نتیجه‌ی برخی تغییرات و تحولات تکنولوژیکی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی ظهور یافته است؛ و با ظهور رسانه‌های جمعی، به یکی از ویژگی‌های بنیادین مدرنیته تبدیل شده است و با ظهور رسانه‌های جدید و به ویژه شبکه‌های اجتماعی، رنگ و بویی جدید به خود گرفته و دلالت های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و حتی اجتماعی جدیدی یافته است. 🔹اما فرهنگ سلبریتی در ایران نه به عنوان برون‌داد طبیعی تغییرات و تحولات تکنولوژیکی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی بلکه به عنوان یک پدیده فرهنگی وارداتی، به موازات تجربه مدرنیته و ورود تکنولوژی‌های ارتباطی از غرب در دهۀ40 شمسی، وارد ایران شده و تحت تأثیر عوامل اقتصادی، سیاسی و اجتماعی، شکل ویژه‌ای به خود گرفته است. ✍️ ادامه در صفحه عصر زنان @HOWZAVIAN
1631517101-9619-30-6.pdf
503.4K
. 🍃شاگردان ویژه امام صادق علیه‌السلام در بخشی از دوران امامت امام‌جعفرصادق (علیه السلام) تغییر و تحویل دو حکومت بنی امیه به بنی عباس رخ داد و این مسأله فرصت مغتنمی شد تا پیشوای ششم شیعیان علیه السلام با مهندسی فرهنگی مناسب و به‌جا، بنیان مکتب تشیع را محکم‌تر کنند و به گواه گزارش‌های تاریخی به تربیت چهار هزار شاگرد بپردازند. از جمله شاگردان مکتب جعفری، بانوان بودند که در مقاله‌ای به بخشی از فعالیت‌های این یاران پنهانی امام پرداخته‌ام. پ.ن: نقش بانوان شیعه عصر امام صادق (علیه السلام) در بسط جریان تشیع (مقاله علمی_ترویجی وزارت علوم) نجمه صالحی*_مهسا اسدبیگی؛ منبع: سخن تاریخ سال سیزدهم پاییز و زمستان 1398 شماره 30 *نویسنده مسئول @HOWZAVIAN
🔸دورویان از نگاه پیشوای راستگویان ✍ علی‌رضا مکتب‌دار 📌دورویی و نفاق مرزی است میان ایمان و کفر و منافق بر این مرز ایستاده است تا هم از امتیازات ‏جامعه ایمانی بهره گیرد و هم از آبشخور آلوده کفر، جان بی‌ارزش خویش را سیراب کند. 📌منافق، آنگاه ‏که به جامعه مؤمنان وارد می‌شود، صورتک ایمان بر چهره می‌نشاند و آنگاه که پا در حلقه ‏همپالگی‌های کفرکیش خود می‌نهد، چهره حقیقی خود را آشکار می‌سازد. ‏ 📌اما منافق چه ویژگی‌هایی دارد که او را از باورمندان حقیقیِ به خدای یگانه متمایز می‌سازد؟ چگونه ‏می‌توان منافق را از مؤمن بازشناخت و راه خود را از راه او جدا ساخت؟ 📌امام صادق علیه السلام در سخنی نغز، از سه ویژگی منافقان در ناحیه رفتار خبر می‌دهد که معیار ‏مناسبی برای شناخت سره از ناسره است:‏ ‏1.آنگاه که سخن می‌گوید، راست بر زبانش جاری نمی‌شود.‏ ‏2.آنگاه که وعده می‌دهد، آن را زیر پا می‌نهد.‏ ‏3.آنگاه که مورد اعتماد قرار می‌گیرد، خیانت می‌کند.‏ 🟢به فرموده امام علیه السلام، فردی با این ویژگی‌ها، اگر چه نماز و روزه به‌پا دارد، از ویژگی ایمان تهی ‏چ و نام منافق او را سزاست.‏ 🟩قالَ الاِمامُ الصّادِقُ عليه السلام: ثَلاثٌ مَنْ كُنَّ فيهِ فَهُوَ مُنافِقٌ وَاِنْ صامَ وَصَلّى: مَنْ اِذا حَدَّثَ كَذِبَ وَاِذا ‏وَعَدَ اَخْلَفَ وَ اِذَا ائْتـُمِنَ خـانَ‎. ‎ تحف العقول/ ص 229‏ @HOWZAVIAN
🔶 فقیه بمعنی الکلمه ✍️علی‌رضا مکتب‌دار 📌فقه توان استنباط احکام شرعیه از منابع معتبر با درنظرداشت ساحات مختلف وجود آدمی؛ اعم از مادی و معنوی است. 📌تنها به ظاهر رفتار انسان پرداختن و از باطن و راز واقعی رفتار او دست‌شستن و به آن بی‌التفات‌بودن، فقه را ابتر می‌کند. 📌فقیه شدن افزون بر ضرورت احاطه‌داشتن به منابع، نیازمند آگاهی از نیازهای روحی و مادی انسان و نیز انگیزه‌های دست یازیدن او به کردارهای گونه‌گون و گاه متضاد است. انسان ساحت شرع همچون انسان ساحت عرفان، قبض و بسط دارد. فقیه باید قبض و بسط‌های جاری در سیره و حیات دیگران را درک کند تا بتواند حکمی صواب درباره رفتار آنان صادر کند. 📌 مرحوم میرزا محمدتقی شیرازی نماز و روزه استیجاری را فقط به کسانی می‌سپرد که به عدالت آنها اطمینان داشت. روزی فردی از ایشان خواست ادای نماز و روزه استیجاری را به وی بسپارد. از قضا آن زمان نزد میرزامحمدتقی پولی برای این کار وجود نداشت. آن شخص با شنیدن این مطلب به میرزا پرخاش و اهانت کرد و با فحاشی و ناسزاگویی از محضر ایشان بیرون آمد. 📌طولی نکشید که پولی برای ادای نماز و روزه استیجاری به دست میرزا محمدتقی رسید. پس به‌سرعت دستور داد برای آن شخص پولی بفرستند تا نماز و روزه را به‌جای آورد! 📌از ایشان پرسیدند: اگر شما در این کار عدالت فرد را شرط می‌دانید، پس چرا برای کسی که به شما ناسزا گفته است، پول می‌فرستید تا نماز و روزه استیجاری به‌جای آورد؟! 📌فرمود: او در آن زمان از شدت فقر به من ناسزا گفت و حرف‌های او ارادی نبود. به همین سبب، از عدالت ساقط نشده است. @HOWZAVIAN
🔺مانع اقامه‌ی دین ✍️ قاسم یزدانی مقدم یکی از مهمترین عوامل فهم نادرست یا ناقص و در نتیجه دین، عدم کشف ارتباط و در مواردی عدم اعتقاد به وجود ارتباط میان عرصه های مختلف رهنمودهای قرآن و روایات گرانقدر است. در این نگاه معرفتی، هیچگاه مشکلات به درستی تشخیص داده نمیشود و طبعا هیچگاه هم راه حل صحیحی برای رفع آن ارائه نمی شود. این رشته ی درهم تنیده را ببینید: ۱. یکی از اصول دین اسلام است که بر ۹ شیء واجب است(آیه۴۱ سوره حج، آیه۱۰۳سوره توبه/ کافی ج۲ص۱۸) ۲. امام صادق علیه‌السلام می فرمایند اگر همه زکات مالشان را می دادند، باقی نمی ماند(کتاب من لایحضره الفقیه ج۲ص۷). ۳. در منظومه فکری اسلام، فقر قرین شمرده شده (کتاب کافی ج۲ ص۳۰۷) ۴. کافران و سبک زندگی کافرانه، آکنده از ستمهای مختلف است(سوره بقره آیه ۲۵۴) ۵. جامعه ای که در آن ظلم باشد خواهد شد(سوره أنعام آیه۴۵و۴۷). از تعطیلی زکات به نابودی جوامع در اثر ظلم و بی عدالتی های فراوان رسیدیم. حال تفکری که ارتباطات میان گزاره های مختلف شریعت را میبیند، معتقد است که حکومت اسلامی باید را زنده کند و صرف زکات بسیار کم اثر است. یکی از مهمترین زیرساختهایی که زکات بر روی آن، معنا و حیات پیدا می‌کند، جامعه است. چگونه میتوان به نظام مشاغل پشتیبان زکات (کشاورزی و دامداری) بی توجه بود و با اعتماد به نفس مشغول تبلیغ زکات شد. یکی از دهها اثر نامطلوب کشاورزی و دامداری_ به عنوان برترین مشاغل اسلام(تهذیب الأحکام ج ۶ص۳۸۴)_ تعطیلی زکات است. این یعنی شما زکات را برای صد در صد جامعه تبلیغ می‌کنی، غافل از اینکه اساسا شاید دارایی های پنج درصد مردم مشمول زکات شود، چرا که دیگر کشاورز و دامداری باقی نمانده. و این یعنی شروع فقر،کفر،ظلم و نابودی جامعه. @HOWZAVIAN
🔰 اعتراف به «اهمیت ایران در نظم جدید جهانی» ▪️ تأملی در مقالۀ اخیر روزنامۀ «وال استریت ژورنال» ✍️ سید محمدحسین دعائی در روزنامه فرهیختگان نوشت: 🔸 در روزهای گذشته، مقالۀ اخیر روزنامۀ «وال استریت ژورنال»، با تیترِ "Iran’s New Friends: Russia and China"، با موضوعِ «اتحاد ایران، روسیه و چین» و به قلمِ «دیوید اس کلود» ـ خبرنگار مستقر در دبی ـ بازخوردها و تحلیل‌های مختلفی را به‌دنبال داشته است. در همین رابطه به چند نکته اشاره می‌کنم: 🔹 همان‌طور که انعکاس مقالۀ مورد بحث با عنوانِ «انقلابی جدید و بزرگ در راه است» ـ که نه در تیتر و نه در متن مقاله، اثری از آن نیست ـ نادرست بود، بسیاری از ترجمه‌ها و تفسیرهایی که از این مقاله و طرح ضمیمه‌شده به آن ارائه شد هم غلط بود. 🔸 به‌عنوان مثال، در این مقاله از «ایران»، به‌عنوان یک "Junior partner" برای «روسیه» و «چین» یاد شده است. اما بعضی‌ها با اعتماد به برگردان ابتدائی گوگل، این ترکیب را به «شریک کوچک» ترجمه کرده و آن را تحقیرآمیز دانسته‌اند. غافل از آن‌که تحلیل‌گرانی قبلا از همین ترکیب، برای توصیف نسبتِ «روسیه» با «چین» استفاده کرده‌اند و معنای دقیق آن، «شریک جوان، تازه‌وارد و دارای مسئولیت، قدرت یا نفوذ کمتر» است. 🔹 مهم‌ترین سخن مقالۀ مورد بحث، تصریح بر «آشکارشدن نشانه‌های یک نظم جدید جهانی» و ارائۀ تحلیلی از «نقش‌آفرینی بازیگران مختلف ـ از جمله ایران ـ در این نظم جدید» است؛ همان سخن مهمی که در طول یک‌سال گذشته و مدت‌ها پیش از آن‌که خیلی‌ها به آن بپردازند، بارها از سوی «رهبر معظم انقلاب» مورد تأکید قرار گرفته بود، اما عده‌ای کوتولۀ کندذهن و کج‌فهم یا تعدادی غرب‌زدۀ مکار و نابه‌کار، با کمال حماقت یا وقاحت، به انکار یا تمسخر آن می‌پرداختند و هنوز هم از رو نمی‌روند. 🔸 روزنامۀ «وال استریت ژورنال»، بر موفقیتِ «ایران» در پیوستن به یک «اتحاد ضدغرب» (Anti-Western alliance)، با حضورِ «روسیه» ـ که ایالات متحده و برخی از هنجارهای نظم بین المللی را به چالش کشیده ـ و «چین» ـ که می‌تواند نظم جهانی مبتنی بر قوانین بین المللی را در هر نقطه‌ای از دنیا تغییر دهد ـ تأکید می‌کند؛ و این یعنی: اولا هندسۀ سیاسی جهان، به‌نفعِ «شرق» و ضدِ «غرب»، در حال تغییر است؛ و ثانیا «ایران»، با نقش‌آفرینی جدی در روندها و فرایندهای منجر به این تغییر، توانسته است «بقاء» و «امنیت» خود را تضمین کند. 🔹 اعتراف به موفقیت‌ها و دستاوردهای «ایران» در نتیجۀ اتحاد با «روسیه» و «چین»، مطلب دیگری است که در مقالۀ «وال استریت ژورنال» به چشم می‌خورد. خروج از شرائط موسوم به انزوا، باز کردن یک کانال اقتصادی جدید، عبور از مانع تحریم، نجات از فوریت توافق هسته‌ای با غرب، تقویت بنیۀ نظامی خود در خاورمیانه و نهایتا تضعیف جایگاه ایالات متحده و متحدانش در منطقه، بعضی از موفقیت‌ها و دستاوردهای ایران است که مقالۀ مذکور به آن‌ها اشاره می‌کند. 📌 متن کامل یادداشت در «روزنامۀ فرهیختگان»: https://farhikhtegandaily.com/page/237182 @HOWZAVIAN
🔻راه حل بی‌حجابی ✍️ سید عبدالله هاشمی در زنجیره «رفتارهای اجتماعی»، رفتار برخی «دلیل رفتار دیگران» است. در مقوله ناهنجاری های فرهنگی مثل ، اگر با کسانی که رفتارسازی می‌کنند، برخورد شود، دیگران دلیلی بر رفتار ناهنجار خود ندارد. @HOWZAVIAN
. ▫️سومین گعده نویسندگان حوزوی و دانشگاهی برگزار شد 🎙یادداشت‌خوانی، هم‌اندیشی آزاد درباره فرم و محتوا 🔻 فرصتی برای تبادل نظر درباره مهارت‌های یادداشت‌نویسی تحقیقی و اندیشه‌ای با همکاری 🖌 باشگاه فکرت 🖌 تحریریه عصر زنان 🖌 تحریریه نویسندگان حوزوی 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه | ویراستی | اینستاگرام | تلگرام @HOWZAVIAN
🔴 جایگاه زن در بیت امام صادق(ع) ✍️ حجت الاسلام دکتر احمدحسین شریفی، رئیس دانشگاه قم 🔻بدون تردید علیه السلام بیشترین نقش را در شکل‌دهی به نظام فکری و فقهی و فرهنگی شیعیان و حتی به یک معنا اهل سنت داشته است. نه تنها بیشترین روایات مربوط به مسائل زنان از آن امام بزرگوار به دست ما رسیده است، بلکه بیشترین زنان عالم و محدث نیز پرورش‌یافتگان دستگاه تربیتی و تعلیمی آن امام عزیز هستند. 🔻از همسر بزرگوار آن امام گرفته تا خادمان خانه او، عروس‌های خانه او و نوه‌های دختری او همگی از جمله عالم‌ترین و فاضل‌ترین بانوان عالم اسلام‌اند. 🔶، همسر آن حضرت از عالمان بزرگ دوران خود و معتمدترین افراد نزد آن امام عزیز بود. در بسیاری از مواقع امام صادق علیه السلام مسائل شرعی مربوط به امور زنان و کودکان را به وی ارجاع می‌داد و به این ترتیب عملاً زنان و بانوان جامعه اسلامی را به سمت و سوی تحصل علم سوق می‌داد. جایگاه علمی و عملی این بانوی مکرمه تا آنجا بود که امام صادق در وصیت‌نامه خود وی را به عنوان یکی از پنج‌ وصی خود معرفی کردند. 🔶عروس امام صادق و همسر فرزندشان امام کاظم علیه السلام، یعنی بانو یا نجمه، نیز از دیگر بانوان عارفه و فاضله‌ای بود که در دستگاه فکری امام صادق پرورش یافت. 🔶عروس دیگر آن امام یعنی ، همسر اسحاق مؤتمن نیز، که هنوز نیز مرقد او در قاهره مورد احترام مردم مصر است، از دیگران زنان فاضله و عالمه‌ای بود که در دستگاه فکری امام صادق پرورش یافت. او حافظ قرآن و از محدثان و فقیهان مورد اعتماد بود. تا جایی که در احکام قضایی مورد مشورت برخی از قضات آن دوران قرار می‌گرفت. هم «مدرس حدیث» بود و هم «مصحح حدیث» تا جایی که برخی از محدثان برای تعیین صحت و سقم احادیث، آنها را بر سیده نفیسه عرضه می‌کردند. امام شافعی بنیان‌گذار مذهب شافعیه در مباحث فقهی از او نظر می‌خواست و حتی وصیت کرده بود که بعد از مرگ حتی‌الامکان سیده نفیسه نیز در نماز او شرکت کند و چون در آن زمان سیده نفیسه به دلیل ضعف جسمانی قادر بر حضور در نماز میت امام شافعی نبود، جنازه وی را به منزل سیده نفیسه آوردند. افزون بر اینها، در مسائل عرفانی و معنوی نیز مورد مراجعه عارفان و زاهدان بزرگی چون و بوده است. 🔶نوه آن حضرت یعنی سلام الله علیها نیز از دیگران بانوان فاضله و عالمه‌ و عارفه‌ای بود که حتی پیش از تولدش، آن امام همام در بیان عظمت جایگاهش چنین فرمود: «مَنْ زَارَهَا وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّةُ». بانوی مکرمه‌ای که مورد تجلیل و تعظیم همه عالمان و فقیهان و فیلسوفان شیعه بوده و هست. کسی که به تعبیر مرحوم محمدتقی شوشتری در قاموس الرجال: «در میان فرزندان فراوانِ امام کاظم(ع)، پس از امام رضا(ع) کسی هم‌پای معصومه نیست.» @HOWZAVIAN
. 📰دکه‌ی تیترخوانی انتخابات ترکیه روی دکه‌های ایران چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ @HOWZAVIAN
📌خنجر بر حنجر امنیتعلی کردانی سراوان، قم و سبزوار سه جنایتی بود که دو تن را به دیار باقی فرستاد؛ طلبه‌ای که در ایستگاه اتوبوس، نزدیک بود از قطار دنیا پیاده شود. می‌توان این‌گونه برداشت کرد که ماشه حوادث اخیر به سمت یک مثلث است؛ مثلثی که اضلاع آن ۱. حاکمیت ۲. اجرای طرح حجاب توسط نیروی انتظامی ۳. روحانیت نماد حاکمیت در ذهن بخشی از مردم. البته که وجیزه حاضر در رد یا تایید اتفاقات اخیر نیست بلکه در مقام تحلیل وقایع جامعه امروز است. رسانه‌های بیرونی و تصمیمات اشتباه اندرونی سبب می‌شود که آتش به جان این مثلث بیفتد و برخی افراد جامعه درباره آن تنها عصبانیت بروز بدهد؛ اما نااهلانی می‌خواهند سه ضلع آن را حذف کنند. رسانه‌های بیگانه، با انگاره‌ی آزادی دختران-پسران و القای سد بودن مثلث، پروژه ناامنی ایران را دنبال می‌کنند. در چنین فضایی اتفاقاتی مانند ریختن سطل ماست بر سر خانم‌ها، زیر گرفتن روحانیت، حمل چاقو و حمله با آن و ضرب‌و‌شتم آمران به معروف که در متن جامعه شکل گرفت، نشان از هرج‌و‌مرج اجتماعی دارد؛ هرج‌ومرجی که آرامش جامعه را هدف گرفته و ظرفیت آشوب‌های خیابانی خواهد داشت. در این شرایط حساس، تصمیم‌های مسئولان ثبات‌دهنده یا تحریک‌کننده خواهد بود؛ اما مهم‌تر از آن حضور فعال «فهم اجتماعی» است؛ فهم اجتماعی سپری در برابر خنجر ناامنی است. اما فهم اجتماعی چیست؟ و متوجه چه کسانی است و چگونه سدی بر خواسته‌های بیگانگان می‌شود؟ فهم اجتماعی «رفتار عاقلانه ملی» است؛ در این اندیشه، فرد‌ فردِ جامعه اتفاقات را پیش‌بینی می‌کنند و از هر گونه رفتار منجر به دوقطبی‌سازی پرهیز کرده و رفتار خود را با آرامش و مدارا تنظیم می‌کنند. بر اساس این تئوری، قرار بر این نیست که برای امر به معروف دست به هر کاری زد و موقعیت محیطی ارتکاب را نادیده گرفت تا مورد ضرب‌وشتم واقع شد یا عده‌ای دیگر برای رسیدن به هوس‌های شخصی هم‌وطنان را کتک و چاقو بزنند. لازمه ایجاد تحول، آرامش اجتماعی است. برای جلوگیری از زشتی‌ها، اگر دیدگاه منطق و تدبیر را زیر سوال ببریم، نه تنها زشتی‌ها را نمی‌زداییم بلکه آرامش را نیز از دست می‌دهیم؛ بنابراین تحولات مثبت اجتماعی در سایه آرامش محیطی و روانی یک جامعه صورت می‌گیرد. @HOWZAVIAN
|حلقه کتابخوانیِ مدرسه فکرت ▪️مدرسه‌ی علوم انسانی و اسلامی فکرت در نظر دارد با برگزاری سلسله‌ حلقه‌های کتابخوانی به شیوه‌ی تحلیلی، به بازخوانی متون متفکران بزرگ اسلامی بپردازد. ▪️ در اولین حلقه، کتاب طرح کلی اندیشه‌ی اسلامی در قرآن را همراه استاد نجف لکزایی در ۹ جلسه‌ی ۹۰ دقیقه‌ای بازخوانی خواهیم کرد. ▪️جلسات به صورت حضوری(در قم) و آنلاین(در بستر اسکای روم و ایتا) برگزار می‌شود. جهت ثبت‌نام و شرکت به آی‌دی زیر پیام دهید. @fatemedadashi @danial_basir ⏰ چهارشنبه‌ها (۳ ، ۱۰، ۱۷، ۳۱ خرداد - ۷، ۲۱ تیر - ۱۱، ۱۸، ۲۵ مرداد) ساعت ۸ - ۱۰ صبح 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه | ایتا | اینستاگرام | تلگرام
🔻مقایسه حج قبل و بعد انقلاب ✍️ محسن مهدیان یکی می گفت چرا ما فکر می کنیم دین بعد از انقلاب بروز کرده است؟ مگر قبل از انقلاب اسلام نداشتیم؟ مگر مردم قبل از انقلاب دیندار نبودند؟ مگر اسلام بعد از انقلاب اسلام جدید است؟ این سوال مهمی است. پاسخ هم یک خطه نیست. واقعیت اینست که اسلام بعد از انقلاب، هم همان اسلام است و هم نیست. همان اسلام است چون انقلاب اساسا بروز و تحقق دینداری است. همان اسلام. همان که میراث هزار سال تلاش علمی و عملی انبیا و اولیاست. اما همان نیست، چون ظرفیت های روی زمین مانده دین با انقلاب احیا شده است. یک نمونه؛ حج. حج قبل از انقلاب فراتر از نماز و طواف و سعی و حضور در مشاعر نبود. اما یکباره همین حج بعد از انقلاب تبدیل شد به کانون برائت از مشرکین. به یکباره حضرت امام حج را ارتقا دادند تا تحول سیاسی و اخلاقی در عالم. اساسا هنر امام همین بود. احیای ظرفیت های دین. تنها نیز در حج منحصر نبود. نماز و روزه نیز چنین بود. به یکباره نماز از خلوت در محراب تبدیل شد به آئینی جمعی که ثمرات اجتماعی و سیاسی دارد. اشک و ندبه و روضه را از هیات امتداد داد به قیام و ظلم ستیزی. همدلی را از همسایه داری تبدیل کرد به یاری مستضعفین عالم. ظلم ستیزی را از ایستادن مقابل بچه لات محله تبدیل کرد به استکبار ستیزی و ایستادن مقابل اوباش جهانی. دین بود؛ اما انقلاب همین دین را ارتقا داد. ظرفیت هایش را شناخت و سر دست گرفت. هنر انقلاب خمینی این بود که توحید را از یک عنوان بی اتصال به زندگی روزمره انسان ها تبدیل کرد به یک نقطه کانونی در همه ابعاد زندگی بشری. قرآن را از سر طاقچه و صندوقچه بیرون کشید و به نظام نامه برنامه ریزی سیاسی و اجتماعی تبدیل کرد. هرچند هنوز تا بروز حداکثری دین تاسرحد زندگی مسلمانی راه بسیار است اما تحول و حرکت در همین راستاست. با این نگاه سخنان رهبری انقلاب در جمع کارگزاران حج را مرور کنید. اساس سخنان رهبری انقلاب تاکید بر این است که حج فراخونی برای تمدن سازی است. می فرمایند نام حج می آید جوان ایرانی باید یاد ظلم ستیزی جهانی بیافتد. دقت کنیم که این بار کردن بر حج نیست. یک حج نداریم و یک ظلم ستزی در حج. این هویت حج است. عصاره حج است. حج همین است. قبل انقلاب حج مان نیز مانند نماز و روزه و اشک و مناجات مان ناتمام بود. انقلاب همین ها را ارتقا بخشید. لذا رهبر انقلاب می فرمایند: «یکی از افتخارات جمهوری اسلامی این است که ظرفیت حج را شناساند. می فرمایند قبل از انقلاب توجهی به این ظرفیت ها نبود. نه مردم توجه داشتند و نه حتی ما عمامه به سرها. این ها را انقلاب به ما یاد داد» و اما کسری امروز همین است. هنوز نتوانستیم به جهت فرهنگی چنان کنیم که وقتی نام حج و نماز و روزه و مناجات و اعتکاف و غیره می آید وجه تمدن سازی آن جلوه کند. این نیز کم کاری خیلی هاست. از جمله حوزه علمیه و آموزش وپرورش و رسانه و غیره. @HOWZAVIAN