eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.4هزار دنبال‌کننده
6.1هزار عکس
444 ویدیو
170 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارسال یادداشت‌ @rahil1357
مشاهده در ایتا
دانلود
🖇تمدنِ غرب، تمدنی نیازآفرین! ✍️اصغر طاهرزاده 💬شهید آوینی از قول روژه گارودی در کتاب «هشدار به زندگان» این نکته را آورده که: «اقتصادِ آزاد، به شیوهٔ غربی، برای رفع احتیاج بازار نیست بلکه برای ایجاد بازارِ احتیاج است»! 💬 آوینی می‌گوید: مصرف بیشتر برای تولید بیشتر، ضرورت حتمی اقتصاد امروز است؛ چرا که اگر کالاهای تولیدشده مصرف نشوند امکان توسعهٔ تولید، یعنی امکان توسعهٔ اقتصادی، وجود نخواهد داشت. 💬بنابراین، برای تولید بیشتر که ضرورت توسعهٔ اقتصادی است باید مردم را به مصرف هرچه بیشتر ترغیب کرد و بدین علت است که تبلیغات یکی از ارکان اساسی توسعه به شیوهٔ غربی است. 💬روژه گارودی نیز همین مسئله را با بیانی دیگر مورد توجه قرار داده است و می‌گوید: تبلیغات تجاری، به شیوهٔ غربی، بیش از آن که مایهٔ تباهی طبیعت باشد موجب هلاکت انسان است. 💬تصور این که مردم دنیا حتی برای لحظه‌ای به نیازهای حقیقیِ خویش و الگویی متناسب با حوائج واقعی انسان بازگردند، برای یک اقتصاددان وحشتناک‌ترین چیزی است که ممکن است اتفاق بیفتد. 💬اگر حتی برای یک لحظه چنین اتفاقی در دنیا بیفتد و مردم فقط برای یک لحظه، درست به اندازهٔ نیاز واقعی خویش مصرف کنند، ادامهٔ روند کنونیِ توسعهٔ صنعتی دچار مخاطرات و بحران‌هایی خواهد شد که تصور آن بسیار دشوار است. 📕 فرزندم اینچنین باید بود، ج۱ 📲کانال مؤسسه فرهنگی رسانه‌ای استاد محمدحسین فرج‌نژاد @HOWZAVIAN
وقتی که در دنیای ما پا می گذاری هرجا نشان از خویش بر جا می گذاری لبخندهای مادرم را اول صبح با لقمه ای در جیب بابا می گذاری حتی همین نان حلال همسرم را هر شب خودت در سفره ما می گذاری پر می شود این خانه از بوی محبت وقتی در هر عطر را وا می گذاری تا زندگی بر شاخه ها هم پا بگیرد در لانه ها گنجشک ها را می گذاری این زندگی پشتش به لبخند تو گرم است ما را که می گوید که تنها می گذاری؟ ## مولا به یاد جدتان با خانواده من کربلا میخواهم آیا می گذاری؟ @shaeranehowzavi
. ✔️با حضور نویسندگان «مجله‌ی افکار بانوان حوزوی» برگزار می‌شود؛ 💠 هم‌اندیشی نویسندگان حجاب 🔻بیان راهکارهای بانوان نویسنده در مواجهه با مسأله بی‌حجابی ☑️ با حضور اعضای تحریریه‌ی «بانو مجتهده امین» و «عصر زنان» زمان: 6 تیرماه 1402، ساعت 17 🔸این رویداد به همت کانون فرهنگی تبلیغی مدادالفضلاء، مجموعه رسانه‌ای فکرت و ستاد کانون‌های مساجد استان قم برگزار می‌شود. @AFKAREHOWZAVI
. 📰دکه‌ی تیترخوانی از فهرست وام‌های مدیران بانک‌ها تا مذاکره در سایه شنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ @HOWZAVIAN
💠 شور اشتراک گذاری(sharing) در عصر رسانهابراهیم شریفی، پژوهشگر اخلاق و رسانه یکی از ویژگی های رسانه ای بودن شور اشتراک گذاری است؛ به عبارتی مردمان عصر ما تب اشتراک زندگی شان را دارند؛ از ضروریات صفحه(پیج) باز کردن در شبکه های مختلفی همچون اینستا، توئیتر و... نیز کانال و گروه این است که محتوا و مطلبی را با دیگران به اشتراک بگذاریم. 🔻 تا اینجا امر خطیری را مشاهده نمیکنیم، هر آنچه هست تلقی به خوبی میشود ولی چالش از جایی است که ما مردم عصر رسانه، تب اشتراک زندگی خصوصی خود با دیگران را پیدا میکنیم و این امر به نوعی اپیدمی شده که اجتناب ناپذیر شده است. 🔹چه بسیار مرد و زن، جوان و پیری که زندگی خود را تبدیل به اتاق شیشه ای کرده اند و تمام جزئیات زندگیشان را نمایان و در معرض همگان قرار داده اند. 🌐 خانم ربکا نیوبرگر ، در مقاله ای با عنوان « اگر افلاطون عضو توئیتر بود، آنجا چه می‌نوشت؟» که در سال ۲۰۱۴ در نیویورک تایمز منتشر کرده است (به خوبی میدانیم که این تب در سالهای اخیر ، کاهش نداشته بلکه رو به فزونی بوده است) چنین می نویسد: تلفن‌های همراه مردم، هر دو طرفشان، کنار ظرف‌های شامشان گذاشته شده بود تا بتوانند از غذایشان عکس بگیرند و در صفحۀ فیس‌بوک یا حسابِ اینستاگرامشان به اشتراک بگذارند. من می‌دانستم آن‌ها این کار را می‌کنند. 🔰 مردم این روز‌ها، هر جور که بشود، خودشان را اینجا‌ها در معرض نمایش می‌گذارند و با به اشتراک گذاشتن کلمه‌ها و عکس‌ها و فیلم‌هایشان، داستان‌هایی از زندگی خودشان را تعریف و منتشر می‌کنند. آن‌ها افکار و اعمالشان را، بزرگ باشد یا کوچک (گاهی هم بسیار کوچک)، بین همه پخش می‌کنند. چیزی که ممکن است یک تمایل ابدی برای «مورد توجه بودن» به نظر برسد. همه این رخداد ها ریشه در تغییرات فرهنگیِ گسترده‌ای است که در جامعۀ ما رخ داده است. 🔵 این اشتراک گذاری های زندگی خصوص وقتی مهم تر می شود که ابعاد اخلاقی پیدا میکند؛ نزاعها، چالش ها، نقض حریم خصوصی، هتاکی، قضاوتها و... از جمله این موارد هستند که در محاکم قضایی ما هم منشا برخی جرایم، همین اشتراک گذاری ها بوده است. 🔸امیدوارم در مطالب بعدی بتوانم برخی از مصادیق جزئی اطلاعاتی که نباید به اشتراک گذاشت خدمتتان عرض کنم. @HOWZAVIAN
🔸پدر امید (۱) ✍ عباس بابائی در صفحه روحانیت مردمی نوشت: سوال مهم: تکرار فراوان کلمه‌ی «امید» در بیانات رهبر فرهیخته‌ و حکیم انقلاب ناشی از چیست؟ آیا نگرانی و ترسی عمیق از سرانجام نظام و انقلاب باعث این فراوانیِ تکرار شده یا نکته‌ای دیگر در میان است؟ این سؤالات زمانی اهمیت مضاعف می‌یابد که بدانیم بسامد این کلمه در سال‌های اخیر به‌ویژه بعد از صدور «بیانیه‌ی گام دوم انقلاب» در بیانات ایشان بسیار قابل‌توجه بوده‌است. سخن از «امید» گاهی ناشی از ترس است و گاهی ناشی از دیدن حسن عاقبت. مدیر ناکارآمدی که نه به توانایی‌های خود و همراهانش ایمان دارد و نه ایمانی به قدرت لایزال الهی و از طرفی هیمنه‌ی دشمن تمام قلبش را تسخیر کرده، یقیناً کلمه‌ی «امید» در سخنانش ناشی از ترس است اما راه‌بلد دانا و توانمندی که می‌داند پیچ مقابل، آخرین مرحله برای رسیدن به مقصد است و بعد از آن روشنایی قله هویدا می‌شود، به کوهنوردانی که به سختی نفس می‌کشند و از پیمودن ادامه‌ی مسیر ناامیدند، مدام امید تزریق می‌کند. امیدبخشیِ «پدرِامیدوارِخانواده‌ی‌ایران» از نوع دوم است؛ او چون قله را می‌بیند، به وعده‌ها و نصرت الهی یقین دارد و از طرفی ظرفیت‌های فوق‌العاده‌ی امتش را نیک می‌شناسد، لذا مدام از «امید» سخن می‌گوید و در«بیانیه‌ی گام دوم»، نخستین و ریشه‌ای‌ترین جهاد را «امیدبخشی» می‌نامد: «توصیه‌ی من امید و نگاه خوش‌بینانه به آینده است. بدون این کلید اساسیِ همه‌ی قفلها، هیچ گامی نمیتوان برداشت. آنچه میگویم یک امید صادق و متّکی به واقعیّتهای عینی است. اینجانب همواره از امید کاذب و فریبنده‌ دوری جسته‌ام، امّا خود و همه را از نومیدی بیجا و ترس کاذب نیز برحذر داشته‌‌ام و برحذر میدارم... سیاست تبلیغی و رسانه‌ای دشمن و فعّال‌ترین برنامه‌های آن، مأیوس‌سازی مردم و حتّی مسئولان و مدیران ما از آینده است. خبرهای دروغ، تحلیل‌های مغرضانه، وارونه‌ نشان دادن واقعیّتها، پنهان کردن جلوه‌های امیدبخش، بزرگ کردن عیوب کوچک و کوچک نشان دادن یا انکار محسّنات بزرگ، برنامه‌‌ی همیشگی هزاران رسانه‌ی صوتی و تصویری و اینترنتی دشمنان ملّت ایران است؛ و البتّه دنباله‌های آنان در داخل کشور نیز قابل مشاهده‌اند که با استفاده از آزادی‌ها در خدمت دشمن حرکت میکنند. شما جوانان باید پیش‌گام در شکستن این محاصره‌ی تبلیغاتی باشید. در خود و دیگران نهال امید به آینده را پرورش دهید. ترس و نومیدی را از خود و دیگران برانید. این نخستین و ریشه‌ای‌ترین جهاد شما است.» برای تکثیر و تعمیق این «امید» در جامعه چه باید کرد؟ ادامه دارد... @HOWZAVIAN
🔸پدر امید(۲) ✍ عباس بابائی در صفحه روحانیت مردمی نوشت: یکی از حکیمانه‌ترین روایات پیرامون «امید» این سخن نبوی(صلی الله علیه و آله و سلم) است: «إنَّمَا الأَمَلُ رَحمَةٌ مِنَ اللّه‏ِ لاُِمَّتي، لَولاَ الأَمَلُ ما أرضَعَت اُمٌّ وَلَداً، ولا غَرَسَ غارِسٌ شَجَراً!» (امید در حقیقت، رحمتی از جانب خداوند برای امّت من‏است. اگر امید نبود، هیچ مادری فرزندی را شیر نمی‏داد و هیچ باغبانی، نهالی نمی‏كاشت!) شاید این کلمات امام خامنه‌ای را بتوان شرحی بر این روایت فوق‌العاده شمرد: «يكی از بزرگ‌‌ترين نعم الهی، اميد و اعتمادبه‌نفس است كه در مردم هست. روح اميدواری، خيلی نعمت بزرگی است. مردمِ مأيوس، نااميد و بدون افق ديد، بی‌صبری می‌كنند؛ نه اينكه كار نمی‌كنند، مانع كار هم می‌شوند؛ ولی مردمِ اميدوار، خودشان جلوجلو می‌دوند و مسئولان را به دنبال خودشان می‌كشانند.» حال سؤال مهم آن است که برای افزایش اکسیری به‌نام «امید» در افراد و جوامع چه باید کرد؟ راه نخست افزایش ایمان است؛ ایمان به عنوان موتور محرک و پیشرانی است که هرچقدر قوی‌تر و گرم‌تر باشد، حرکتی به نام «امید» را قوی‌تر و سریع‌تر و ماناتر می‌کند. امام‌خامنه‌ای فرمودند: «امید یعنی آن حالتی که با حرکت همراه است، با تنبلی و سکون نمی سازد، کسی که امید دارد به سر منزل می رسد راه می رود، اینکه کسی بنشیند و امید داشته باشد به سر منزل می رسد، این نشدنی است.» بعد از انقلاب بیشترین دشمنی‌ِ‌دشمنان و ناجوانمردیِ بعضی دوستان نسبت به «امامین انقلاب» روا داشته‌شد و حال آنکه این دو در صدر امیدواران عالم قرار داشتند! حل این معما جز با گوهر «ایمان» محقق نخواهدشد. ارتباطی است مستقیم بین افزایش ایمان و افزایش امید. رهبرانقلاب درباره‌ی امید امام فرمودند: «امام خود می‌گویند در طول سال‌ها مبارزه تا پس از پیروزی هرگز دچار یأس نشدم. این امید امام هم ناشی از ایمان او بود.» در طرف دیگر کسانی بودند و هستند که بیشترین امکانات و درآمدها در این کشور از آن آنان بوده اما در صدر ناامیدترین ایرانیان قرار گرفته‌اند؛ چراکه رابطه‌ای است مستقیم بین کاهش ایمان و کاهش امید. حال باید به این سؤال مهم پاسخ داد که برای افزایش ایمان فردی و اجتماعی چه باید کرد؟ ادامه دارد... @HOWZAVIAN
🔰 دانش هسته‌ای دینی | علوم حوزوی سکولار ▪️درنگی کوتاه بر ماهیت حوزه تراز انقلاب اسلامی ✍️ سید محمد‌حسین دعائی ۱. پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله فرمودند: «العلم ودیعة الله فی ارضه و العلماء امناؤه علیه.» این حدیثی است که در دیدار اخیر رهبر معظم انقلاب با اهالی صنعت هسته‌ای، بر دیوار حسینیه امام خمینی نقش بسته بود. ۲. اگر دانش فهمِ «اقوال خدا» در «کتاب تشریع» دینی است، دانش کشفِ «افعال خدا» در «کتاب تکوین» هم دینی است؛ به‌شرط آن‌که در راستای حاکمیتِ «دین خدا» و گره‌گشایی از «خلق خدا» به کار گرفته شود. ۳. امروز، به برکتِ «انقلاب اسلامی»، شاهد آنیم که «دانش هسته‌ای» هم به یک «علم دینی» تبدیل شده و دانشمندان هسته‌ای، امین این ودیعه الهی در زمین هستند. ۴. حال مبادا «حوزویان» با غفلت از «اسلامی‌سازی علوم انسانی» و «کاربردی‌سازی علوم اسلامی»، از «دانشگاهیان»، در مسیر ایجادِ «تمدن نوین اسلامی» عقب بیفتند. ۵. امروز، علوم حوزوی چقدر «در خدمت زندگی مردم» هستند؟ امروز، علوم حوزوی چقدر در پیشبرد اهداف ملی، منطقه‌ای و بین المللیِ «جمهوری اسلامی» نقش دارند؟ امروز، علوم حوزوی چقدر باعث آبرومندی و سربلندی ایران در جهان شده‌اند؟ امروز، علوم حوزوی، در میانِ «مؤلفه‌های قدرت ایران»، از چه جایگاهی برخوردارند؟ امروز حوزویان چقدر در معرض هجمه و ترور دشمنان هستند؟ و بالاخره این‌که امروز حوزویان چقدر در عملیاتی‌کردنِ «راهبردهای رهبری»، پیشرفت پروژه‌های پیشوای امت و شادی دل نائب امام زمان ارواحنا فداه نقش دارند؟ این سؤالات را جدی بگیریم! @HOWZAVIAN
✍ سعید احمدی در قلمدار توضیح داده است: این جمله چه مشکلی دارد؟ «آب را هدر و اسراف نکنید». آب را هدر می‌دهند؛ نه هدر می‌کنند. عطف هدر به اسراف غلط است. آب را هدر ندهید و اسراف نکنید. @HOWZAVIAN
🔸حجاب، اجبار ، حریم خصوصی ✍ بابک شکورزاده کلید واژه "حجاب اجباری" و "خصوصی بودن حجاب" نکته انحرافی است که باعث شد عده‌ای در مقابل این واجب الهی گارد بگیرند. روشن است که شخص بی‌حجاب ، وقتی در مکان عمومی قرار بگیرد، دیگر اسمش حریم خصوصی نیست؛ بلکه کاملا جنبه عمومی پیدا می‌کند. این دقیقا مثل این است که کسی بیماری مسری دارد و بدون رعایت نکات بهداشتی در انظار عمومی حاضر شود و بگوید این بیماری خصوصی است، مربوط به من است و به کسی ربطی ندارد!  در داستان کرونا، کسی که حتی مشکوک به آلودگی بود اگر این گونه رفتار می‌کرد و چنین حرفی می‌زد واکنش مردم چه بود؟ کدام انسان عاقلی چنین استدلالی را می‌پذیرفت؟ در بی‌حجابی هم شخص بی‌حجاب با روح و روان افراد جامعه بازی می‌کند و ذهن خیلی‌ها را به خود مشغول می‌کند و تبعات منفی را نیز به همراه دارد. با این وصف کجای این موضوع خصوصی است؟!   نکته دیگر درباره کلمه "اجبار" است. اصلا چه کسی گفته که اجبار همیشه بد است! مگر زمانی که بچه‌ای مریض می‌شود، آیا پدر و مادر آن کودک، او را مجبور نمی‌کنند که دارو استفاده کند؟ اگر ببینند فرزندشان با شخص نااهلی دوست شده، آیا او را مجبور نمی‌کنند که دست از دوستی با این شخص بردارد؟ و مثال‌های دیگری که هر یک از آن‌ها نشان می‌دهد اجبار همیشه بد نیست و هیچ انسان عاقلی، حتی بی‌دین،‌ با آن مخالفت نمی‌کند. با این وجود اگر حجاب، عنوان اجباری هم داشته باشد، به خاطر مصالحی که دارد معقول و منطقی است. @HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◽️از زندگی ملاصدرا چه می دانید؟ 📚 معرفی کتاب «مردی در تبعید ابدی» 🔹روایتی داستانی از زندگی یکی از ستارگان آسمان عرفان و فلسفه 🖋به قلم نادر ابراهیمی 🔗 با دوستان کتاب، دوست کتاب بمانید @HOWZAVIAN
🍃 مشاهده‌گری و نوشتن از جامعه، خودش دنیایی است؛ خانم دماوندی با ارسال این نوشتار، روایت خود را برای ما ارسال کرده است. ................................................................... سلام و عرض ادب. این نوشته تقریباً از روی درد و دل ساده یک مادر با من بود. ممنون که وقت می‌گذارید و می‌خوانید. نسل نو .. نسل جدید، نسلی ست که حاضر است «جیب خالی و پز عالی» داشته باشد تا کم نیاورد! کاری هم ندارد که پدر و مادر طفل معصوم چه جوری باید جور کنند؟! مثلاً دختر بلقیس خانم که دیده بود مهسای دماغ عملی آیفون ۱۲ با خودش به مدرسه آورده است،(بماند که چه طور و چقدر به هفت خان مدرسه دهن شیرینی داده که گذاشته بودند با خودش گوشی به مدرسه بیاورد.)همان روز بعد از تمام شدن مدرسه به خانه می رود و هنوز سلام نکرده پایش را در یک کفش کرد و صدایش را در گلو انداخت که چرا مهسا خانم!باید فلان مدل آیفون داشته باشد و من،نه؟! الّا و لابُد باید من رویش را کم کنم تا دیگر از این غلط ها نکند.هر چه بلقیس خانم به سر و صورتش چنگ زد که نداریم! و از کجا بیاوریم؟ گوشش بدهکار نبود و گفت:«یا آیفون ۱۳ می خرید یا من دیگر مدرسه نمی روم. تمام.» بلقیس خانم بیچاره هم برای این که دخترش ترک تحصیل نکند و برای خلاص شدن از شرّ حرف های خواهر شوهر و مادر شوهر،گ ردنبند سکه شاهی اش را به نصف قیمت فروخت و هر چه اسکناس لای بالشت های پَرَش قایم کرده بود، روی هم گذاشت تا دخترش سرافراز بماند و درسش را ادامه دهد.شاید دکتری، مهندسی، چیزی شد! @HOWZAVIAN
. 📰دکه‌ی تیترخوانی از شکارگاه پارلمان تا توجیه طالبان یک‌شنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ @HOWZAVIAN