eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.3هزار دنبال‌کننده
6.4هزار عکس
520 ویدیو
182 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰اخلاق پسندیده ✍️سیدعلیرضا موسوی جاء رجل إلى رسول اللّٰه صلى اللّٰه عليه وآله فقال: إنّ لي زوجة إذا دخلت تلقّتني، وإذا خرجت شيّعتني، وإذا رأتني مهمومآ قالت: ما يهمّک، إن كنت تهتمّ لرزقک فقد تكفّل به غيرک، وإن كنت تهتمّ بأمر آخرتک فزادک الله همّآ، فقال رسول اللّٰه: بشّرها بالجنّة، وقل لها: إنّک عاملة من عمّـال الله، ولکِ في كلّ يوم أجر سبعين شهيدآ، وفي رواية: إنّ للّٰه عزّ وجلّ عمّـالا، وهذه من عمّـاله، لها نصف أجر الشهيد. مردی نزد پیامبر خدا(ص) آمد و گفت: زنی دارم که هر گاه وارد [خانه] می شوم، به استقبالم می آید و هر گاه [از خانه] خارج می شوم، بدرقه ام می کند و هر گاه مرا اندوهگین می بیند، می گوید: چرا اندوهگینی؟ اگر غمِ روزی ات را می خوری، غیر تو (خداوند)، آن را برایت ضمانت کرده است و اگر غم آخرتت را داری، پس خداوند بر اندوهت بیفزاید. پیامبر خدا(ص) فرمود: «خداوند، کارگرانی دارد و این زن، یکی از کارگران اوست. برای او نصف پاداش شهید در نظر گرفته شده است». منبع:کتاب من لا یحضره الفقیه: ج ۳ ص ۳۸۹ حدیث۴۳۶۹ @HOWZAVIAN
♨️صاحب قصری که نهایتا صاحب یک قبر شد 🔻امیر کویت هم که باشی سهم تو برای بردن از این دنیا فقط یک کفن است، بی خود حرص دنیا رو نخور و دست و پای الکی نزن. ✍️ محمدحسین رمضانی @HOWZAVIAN
🔰 «حکمت تاریخ و مشروعیت حکومت» ✍️سیدعبدالله هاشمی در کتابخانه قدم می‌زدم، به دنبال کتابی که همنشینم باشد. چشمم به کتابی خورد به نام «حکمت تاریخ» با موضوع «فلسفه تاریخ اجتماعی» اثر اندیشمند معاصر و عالم دینی «سید مهدی میرباقری» ❇️ کتاب را برداشتم و خواندن را شروع کردم . شبیه کودکان پراشتهایی که با ولع غذا می‌خورند و از لب و لوچه‌شان غذا می‌ریزد؛ من هم با ذوق فراوان؛ واژه‌ها را نوش‌جان می‌کردم. دلم می‌خواست محتوای کتاب یک لیوان نوشیدنی بود یکجا سر می‌کشیدم، اما به ناچار پا به پای واژه‌ها به راه افتادم . با نگاه تندچشمانم ابتدا و انتهای تاریخ را دویدم؛ تا فلسفه تاریخ اجتماعی بشر را تماشا کنم. ❇️یکی از موضوعات بسیار زیبا و بدیع مسئله نقش «فلسفه تاریخ اجتماعی» در توجیه «مشروعیت» حکومت‌هاست. 🔸درباره مشروعیت حکومت‌ها دو حیثیت وجود دارد یک جهت مسئله مقبولیت از سوی مردم است. مسئله دیگر توانمندی و قدرت مدیریت جامعه از سوی قدرت حاکم است. اگر یک حکومت بعنوان نهاد قدرت دارای نظریه صحیح پیرامون فلسفه تاریخ اجتماعی نباشد، نمی‌تواند رهبری استعدادهای جامعه را برعهده گیرد و مشروعیت خود در این زمینه را از دست می‌دهد و اگر چنین کند اراده های انبوه جامعه را به زباله تبدیل می‌کند. درنتیجه تاریخ یک ملت زباله دان سرمایه های سوخته خواهد شد. 🔸حکومت چه دینی و چه غیر دینی با این پرسش مواجه است که نقطه کمال جامعه و مسیر رسیدن به آن چیست؟ در صورتی که قدرت حاکم، پیرامون فلسفه تاریخ نظریه روشن و منطبق با سعادت حقیقی نداشته باشد ؛هرچند مقبولیت هم داشته باشد اما مشروعیت نخواهد داشت. @HOWZAVIAN
﷽ بانوی خانه‌دار! ✍️ مجید ابطحی 🔹جامعه‌ی امروز چه کسی را《زن موفق》می‌داند؟ آیا زنی که فقط خانه‌دار است یا فقط مادر و همسر است، یک زن محسوب می شود؟ زنی که عناوین پرطمطراقی چون خانم وکیل خانم دکتر خانم مهندس خانم معلم و... را ندارد، زن موفقی ست؟ 🔹دختر پیامبر اعظم ص که الگوی زنان عالم از ازل تا ابد بود هیچ کدام از این عناوین را نداشت اما عنوان مادری همسری و خانه‌داری داشت! البته اجتماعی داشت، آنجا که وظیفه‌اش را تبیین می‌دانست تبیین می‌کرد خطبه هم می‌خواند و غافل از رسالت اجتماعی‌ش نبود اما شاغل نبود، این نکته جای تامل ندارد؟ در جامعه‌ی امروز ایران هم نقش آفرینی اجتماعی لزوما نیازمند داشتن شغل نیست، فاطمه‌ی زهرا س رسالت اصلی‌ش را بودن نمی‌دانست، بلکه اولویت را با مادری و تربیت فرزند می‌دانست؛ فرزندانی چون حسن و حسین، فرزندانی چون زینب کبری! 🔹این یعنی وکیل و پزشک و معلم بودن ِ یک زن خلاف شرع است؟ نه، بلکه گاهی وجوب شرعی هم دارد و باری از دوش نظام اسلامی برداشتن است و بانوانی هم که از روی تنبلی دنبال عالم شدن و متخصص شدن نروند ظلم می‌کنند، هم به خود هم به جامعه‌! از آن طرف هم زنانی که با وجود نقش‌آفرینیاجتماعی، مراقب اختلاط با نامحرم و حریم هستند قطعا اجری دو چندان دارند! 🔹مقصود این است که سیطره‌ی مدرنیته باعث نشود خانه دار بودن، بودن و بودن را دست کم بگیریم و در تبیین جایگاه 《موفق‌ترین و خوشبخت‌ترین زنِ عالم هستی》که سلام و صلوات خدا بر او باد، از مادری، همسری و خانه‌داری او غفلت کنیم! 🔹یادمان باشد تحقیر خانه‌داری و مادری، تحقیر است؛ و تحقیر خانواده یعنی تخریب نسل شیعه! @HOWZAVIAN
🌹 مادر اهل ادب 🌱 دورِ مادر ✍️ محسن عبدالله زاده بچه ها دورِ مادر نشسته بودند... خدا نیاورد که این را از نزدیک ببینید... خدا خدا می کردند لب بگشاید و حرفی بزند... حسن از همه بزرگتر است و باید سنگ صبور خواهر و برادر باشد اما خدا می داند چه دیده است که این چند وقت گردش اشک در چشمانش مثل گردش آب در دهان جاری و طبیعیست. اصلا اگر چشمانش بارانی نباشد جای تعجب دارد... علی در حیاط دارد کمد می سازد، تخت می سازد، صدف می سازد، خلاصه یک چیزی می سازد دیگر... شاید هم تابوتی باشد که زهرا وصیت کرده. انشالله که نباشد... همان تخت و کمد را بچه ها باور کنند بهتر است.... عجب صبری دارد این مرد که والله خود صبر هم پیش علی کم می آورد... بچه ها همچنان دور مادر نشسته بودند.... فاطمه می داند اینگونه نباید برود. روز آخر به زخم و پهلو قسم می دهد کمی مدارا کنند. برای دل بچه ها هم که شده کمی آرام بگیرند تا بتواند دستی به سر و رویشان بکشد. شاید این آخرین نوازش های مادرانه باشد که می بینند و بعد از آن حسن در تابوت، حسین در قتلگاه و زینب در اسارت، نوازش های تیر و شمشیر و تازیانه را خواهند دید. زهرا که بر می خیزد دل توی دل حسنین نبود. زینب از ته دل خوشحال است. انگار مادر شفا پیدا کرده ... بعد مدت ها از جا برخواسته لباس نو پوشیده. دستی به سر رو روی خانه کشیده. لباس بچه ها را هم عوض کرد. بچه ها به هم نگاه می کردند و با ذوق و شوق می خنیدند. اما ته دلشان می لرزید. حسن دست برادرش را گرفته سمت مسجد رفتند. به امید اینکه با پدر برگردند و باز همه بر سر یک سفره بنشینند.... اما زهرا در فکر دیگریست.... زخم و پهلو آرامش چند لحظه قبل را با دردی دو چندان تلافی می کردند... از سلمی می خواهد یاریش دهد. آرام رو به قبله می شود. زیر لب می خواند:يا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعِي إِلى رَبِّكِ.... آیه با نفس به آخر رسید.... حسین چه رویاها در سر دارد... الان مادر مثل همیشه به استقبالمان می آید. دلم برای قره عینی گفتن های مادر تنگ شده است. اما برادر انگار مادر خوابیده است؟ یَا سَلمَی! مَا ینِیمُ أُمَّنَا فِی هَذِهِ السَّاعَةِ» آیا مادرمان خوابید؟ چرا روی صورت او پارچه انداخته ای؟ بچه ها همچنان دور مادر نشسته اند.... حسن بالای سر مادر نشسته است پارچه را آرام بر می دارد . صورت مادر را می بوسد. با التماس می گوید: کلِّمِینِی یا أُمَّاهْ» مادر با من حرف بزن… «فَأَنَا اِبْنُک اَلْحَسَنُ» حسین پائین پای مادر نشسته است. نوبت اوست صدا بزند شاید مادر جواب دهد.: « فَوَضَعَ خَدَّهُ تَحْتَ قَدَمَیْهَا» صورت خود را کف پای مادر گذاشت : «کلِّمِینِی یا أُمَّاهْ فَأَنَا اِبْنُک اَلْحُسَینُ»... بچه ها همچنان دور مادر نشسته اند... @HOWZAVIAN
🔴 راسک فقط متأسف ✍️ مرتضی بذرافشان چرخه ی خشونت به قول ابطحی باید متوقف شود دو طرف مسلمان به قول ظریف صلح بهتر است در مرگ مهسا که به شکرانه ی سابقه ی بیماری مغزی افتاد مرد و همه آمدند پای کار، مفتخرم سکوت نکردم وشجاعانه گفتم کار نظام است هرگونه مرگ که دستاوردی دارد برای ما عبدل ها ، زیبا کلام ها ،عباس عبدی ها ،جوجه تیغی ها و رضا ربعها، در کسری ازثانیه حتی نیمه شب نمازم راشکستم محکوم کردم و در نوشتن و جمله بندی ، چون غلط املایی دارم مثل صوتم از مشاوران ادبیات آنور آبی کمک خواسته ام انها هم بدون توقع ریالی با تلفن وهزینه ی شخصی متن آماده با واریزی هزاران هزاردلار بی آنکه بشناسمشان برایم می فرستند توییتر بلد نیستم اما چشم به هم زدنی حتی کمتر از پلکی همچون تخت بلقیس نزد سلیمان نبی، کارها راست و روست و روز بعد هم یهویی متوجه میشوم در مرگ دخترک کومله، نظام را محکوم کرده ام تازه هرجمعه باصدای خیلی خوشگلم آن را تکرار می کنم گفته باشم اهل کرامت نیستم از جایی هم خط نمی گیرم . همانطورکه معتقدم بین حماس و اسراییل باید صلح شود با گروه جیش العدل نه جیش الظلم هم صلح بهتر است آنها هم مثل عبدالمالک ریگی فرزندان این آب و خاک هستند احتمالا شب جمعه همسرانشان بی مهری کردند آنها هم از عصبانیت سه بار گفتند طلاق ، از منزل رانده شدند جایی رانداشتنداز ناراحتی زدند به بیابان از پاسگاه راسک سر در آوردند ماموران خواستند آنها را به کانون گرم خانواده برگردانند درگیری و باقی ماجرا . لذا انتظار نداشته باشید بلافاصله به مشاوانم بگویم توییتر محکومیت بفرستند اولا محال است دوما خبری از دلار نیست به همین خاطر به اظهار تاسف در خطبه ها اکتفا کرده ؛ نماز گزاران تندرو و ناآگاه هم که بخواهند باراهپیمایی، مهاجمان نه تروریستها را محکوم کنند دعوت به سکوت و آرامش کرده ، آب به آسیاب مخالفان مهساجون دخترم نریزند . ضمنا هرگونه دخالت اسراییل و شبیه سازی این عملیات به حرکت تروریستی حماس در ۷ اکتبر را بشدت محکوم می کنم درست است ساعت حادثه سردار سلیمانی این اتفاق در استان ما رخ داده ، اما به الله قسم از آن بی اطلاع بودم و به قول آقایی، صبح جمعه بعد از انجام غسل مستحبی نه واجب خبردار شدم تقبل الله، هکذا من بی گناهم بی گناهم بی گناه ، خانواده های داغدار همدردی و اظهار تاسف مرا بپذیرند تمام. @HOWZAVIAN
. 🔴 متولیان وحدت حوزه و دانشگاه بخوانند👆 @HOWZAVIAN
هدایت شده از نویسندگان حوزوی
🔔 فراخوان نهمین جشنواره رسانه‌ای ابوذر استان قم اعلام شد + دستورالعمل 🔹 همزمان با هفته بسیج، فراخوان نهمین جشنواره رسانه‌ای ابوذر استان قم در دو بخش «اصلی و ویژه» و در ۱۰ قالب متنوع رسانه‌ای اعلام شد. 🔻شرایط و ضوابط شرکت در جشنواره: ◻️ آثار ارسالی باید در بازه ۱۰/۱/ ۱۴۰۱ تا ۱۰/۱/ ۱۴۰۲ منتشر شده باشد. ◻️ آثار باید در یکی از رسانه‌های مکتوب، مجازی، دیداری یا شنیداری دارای مجوز و یا رسانه ملی با نام صاحب اثر منتشر شده باشد. ◻️ هر فرد مجاز به ارسال حداکثر ۴ اثر در قالب‌های جشنواره است. ◻️ آثار رسیده به دبیرخانه از لحاظ مالکیت معنوی مورد بررسی قرار می‌گیرد و نباید در جشنواره دیگری برگزیده شده باشد. 🔻جوایز جشنواره: ➖نفر اول هر بخش: تقدیرنامه، تندیس جشنواره و ۴۰ میلیون ریال جایزه نقدی ➖نفر دوم هر بخش: تقدیرنامه و ۳۰ میلیون ریال جایزه نقدی ➖نفر سوم هر بخش: تقدیر نامه و ۲۰ میلیون ریال جایزه نقدی ⏱ آخرین مهلت ارسال آثار : ۱ دی ۱۴۰۲ ◻️اختتامیه جشنواره: نیمه اول بهمن ۱۴۰۲ 📞ارتباط با دبیرخانه جشنواره: 02532901077 / 02532926770 @alizade110 / @resaneqom 📬 لینک ارسال آثار: https://basijrasaneh.ir/form/aboozar-ghom 📎 جزئیات بیشتر ➖➖➖ @HOWZAVIAN @brqom_ir
. 🔻 چرا باید به عملیات فرهنگی نامنظم فکر کرد؟ ✍️ دکتر حبیب الله بابایی در وضعیتی که ما دچار پیچیدگی‌های فزاینده و شتابنده در مسئله‌های فرهنگی می‌شویم، نمی‌توان از شوراهای عالی و دانی در امر فرهنگ و ساختارهای سخت فرسوده در آن انتظار زیادی داشت. دراین میان به نظر می‌رسد «مبادرت فرهنگی» یا «سرعت در اقدام فرهنگی» (ببینید روایت‌های زیادی که در باب «بادروا» آمده است)، «نقطه‌زنی‌های پی‌درپی و بی‌وقفه در اصلاح فرهنگ» و چابکی و چریکی در اجرای اقتضائات «ان تقوموا لله مثنی و فردی» در مقولۀ فرهنگ بسیار اثرگذارتر از آن خواهد بود که سیستم‌های محتاط فرهنگی ما با وسواسی‌های فراوان گاه کمترین اقدام را انجام بدهند. من از این فعال‌سازی ظرفیت‌های اصلاحی ـ فرهنگیِ «فردفرد»ها (هرکسی هرکجا نشسته) تعبیر به عملیات نامنظم فرهنگی می‌کنم. در عملیات نقطه‌زنی فرهنگی (که هر فرد صالحی در امر فرهنگ، خود را معطلِ طراحی نظام کلان مسائل فرهنگی نمی‌کند) نقطه اصلاح و تحول، نه از ناحیۀ مدیران به سمت مردم، بلکه از بدنه‌های مردمی در متن عینیت فرهنگی به سمت مدیران رخ می‌دهد؛ همین طور در این فرایند، تحول فرهنگی نه از نسلی که دچار نوعی از تأخّر زمانی در امر فرهنگ شده، بلکه ازعرصه‌های چابک نسل اکنون شروع می‌شود. به نظر می‌رسد چنین عملیات‌های نقطه‌ای، فشرده، و پیوسته ما را به یک وضعیت انباشت بزرگ از هسته‌های نوری در فرهنگ نزدیک‌تر می‌کند و استمرار آن جامعه را به سمت یک نور بزرگ (من آن را «تمدن نوری» یا «تمدن ایمانی» می‌نامم) با کمترین تضاد و تعارض می‌کشاند. @HOWZAVIAN
🔵 العالم خواب، الجزیره بیدار العالم در عالَم خودش سیر می‌کند و مخاطب ایرانی در تسخیر الجزیره است ✍️امیر نجفی عملیات طوفان‌الاقصی که شروع شد سنگ محک مقبولیت و اثر‌گذاری رسانه‌ها هم به کار افتاد. مؤلفه‌های فراوانی برای موفقیت یا موفق نبودن یک شبکه یا مجموعه‌ی رسانه‌ای می‌شود برشمرد؛ ولی یک شاخص بسیار روشن برای مقبولیت، جلو چشم همگان قرار دارد و کمتر کسی می‌تواند آن را انکار و رد کند: اقبال «جامعه مخاطب غیر هدف». مخاطب غیر هدف یعنی مخاطبی که هدف اولیه شبکه‌ی رسانه‌ای نیست و شبکه‌ی رسانه‌ای محتوای خود را برای جامعه‌ی دیگری هدف‌گذاری کرده باشد؛ ولی به علت ضعف جامعه غیر هدف در اقناع مخاطب خود و نیاز شدید این جامعه به آن محتوا، فقط با ترجمه‌ای ساده از آن استقبال می‌شود. نمونه‌ی آشکار آن در این روزها و حوادث جهانی به‌ویژه غزه، میزان بازنشر تولیدات شبکه‌های صداوسیما (بخش فارسی) و تولیدات شبکه‌ی الجزیره در فضای مجازی ایران است. کلیپ‌های مختلفی از الجزیره در فضای مجازی ایران به‌طور چشم‌گیری در حال انتشار است که نشانگر ضعف رسانه‌ی ملی در چگونگی پوشش اتفاقات غزه و توان بالای الجزیره در مخاطب‌شناسی و انتخاب محتوا است. یکی از برنامه‌های این شبکه‌ی قطری که جامعه‌ای ایرانی استقبال فزاینده‌ای از آن کرد «تحلیل‌های نظامی ژنرال فایز الدویری» است که به‌صورت بلامنازع به مرجع اول تحلیل نظامی در میان ایرانیان تبدیل شد. این‌که چرا تا این لحظه مسئولان صدا‌وسیما به این نتیجه نرسیده‌اند که برای نیاز مخاطب ایرانی خود محتوای نظامی و میلیتاری تهیه کنند، سؤالی است که پاسخ آن را باید در تحلیل‌ها و بررسی‌های مفصل دیگری جست. در این میان نکته‌ و نقطه‌ای که باید بر آن تمرکز کرد این پرسش است که وقتی مخاطب ایرانی به این‌ دست برنامه و محتوا نیاز دارد چرا با وجود تحلیل‌گران نظامی ایرانی که چندین برابر افسران نظامی دنیا در جنگ‌های منطقه‌ای حضور داشته‌اند، باید رسانه‌ی ثالثی از کشوری دیگر، در برآوردن نیاز مخاطب ایرانی موفق باشد؛ اما رسانه‌ی ملی نه. عجیب‌تر این‌که شبکه‌ی برون‌مرزی «العالم» که وظیفه‌ی ذاتی آن پرداختن به چنین موضوعاتی است در این کارزار رسانه‌ای به یک سرباز مفقودالأثر شبیه‌تر است تا یک رهبر یا فرمانده‌ی لایق رسانه‌ای. @HOWZAVIAN
. کارگران اصلاحات مشغول کارند و مؤسسه امام در غفلت رسانه‌ای! با حقیقت باید حقیقت پیدا کند تا کسی به علامه مصباح(ره) نسبت ناروا ندهد. @HOWZAVIAN