eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.4هزار دنبال‌کننده
6هزار عکس
443 ویدیو
169 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارسال یادداشت‌ @rahil1357
مشاهده در ایتا
دانلود
⚪️ انقلاب به جاهای خوبِش رسیده(۵) ✍️ حجت‌الاسلام‌ عباس‌ بابائی رأی‌دادن با چراغ قوه تا اذان ظهر منتظر شدیم تا صندوق سیار رأی‌گیری را به مقر بیاورند. احمد از مسئول دسته پرسید: تکلیف انتخابات چی میشه؟! سرمدی هم فقط در جواب گفت: قراره تا بعدازظهر صندوق رو بیارن. عصر شد و باز هم خبری از بروبچه‌های رأی‌گیری نشد. دل تو دلش نبود‌؛ شال و کلاه کرد که به شهر برود تا بلکه بتواند در انتخابات شرکت کند که خبر رسید هیچ‌کس حق ندارد مقر را ترک کند! ساعت ۱۰ شب رفت بخوابد تا به موقع سر پستش برسد. ناگهان صدا زدند: هر کی می‌خواد رأِی بده،‌ بیاد. از خوشحالی بال درآورد. یکی یکی بچه‌ها را از خواب بیدار کرد و به سمت چادر رأی‌گیری رفت. چادر خیلی تاریک بود. تنها وسیله روشنایی چراغ قوه بود. بسم‌الله الرحمن الرحیم گفت و نوشت: «محمدعلی رجایی» (خاطره‌ای از شهید احمد جعفرنژاد) ✍️عباس بابائی @HOWZAVIAN
. ✔️ نخستین ملاقات با مرحوم آیت الله ناصری ✍️عبدالصالح شمس اللهی گفتم آقا نصیحتی بفرمایید! گفت به کسی بفرمایید نصیحت کند که اوضاعش از من بهتر باشد! گفتم کجا مثل شما گیر بیاورم تا نصیحت کند! با لحنی اعتراض گونه همراه با التماس فرمود چرا نفس من را باد میکنید خدا را خوش نمی آید آخر عمری زمین بخورم. بعد در حالی که عصا زنان میرفت مکثی کرد و فرمود آقا جان همه از ناصری بهترند حتی .... بعد حرفش را خورد و سری به نشان تاسف به حال خود تکان داد و به سمت محراب رفت. حالا واقعا کجا مثل شما پیدا کنیم ای مرد اخلاق و معرفت. پ.ن: إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِي الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا يَسُدُّهَا شَيْءٌ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ. هرگاه عالمی بمیرد رخنه ای جبران ناپذیر در اسلام به وجود می آید که هیچ جایگزینی نخواهد داشت. @HOWZAVIAN
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
1⃣1⃣8⃣ 🎧 ☑️ سال های دور‌ از تو ... ⬛️ تسلیت‌باد ✨ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🖋 نویسنده: محمدجوادمحمودی 🆔 @Negashteh 🎛 تدوین: محمد رضایی 🎙 گوینده: روح‌الله سلیمانی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📻 @RadioMaVa
دوران امامت امام کاظم علیه‌السلام یکی از سخت‌ترین شرایط و دارای خفقان شدیدی برای شیعه و سادات بوده و تقیه کردن امری مهم به شمار می‌رفته است. دوران امامت ایشان به ترتیب مقارن بوده با منصور دوانیقی(148-158ق)، مهدی عباسی(158-169ق)، هادی عباسی(169-170ق) و هارون‌الرشید(170-183ق) لعنت الله علیهم اجمعین. ایشان در سال 148هجری و در سن بیست سالگی به امامت رسید و در سال 183هجری، بعد از 35 سال امامت در سن 55 سالگی به دستور هارون عباسی علیه‌اللعنة و در زندان "سندی بن شاهک" لعنت الله علیه، مسموم شد و به شهادت رسید. در میان ائمه طاهرین علیهم‌السلام، ایشان تنها امامی بود که مظلومانه سال‌های زیادی را در زندان خلافت عباسی به سر برد. در قسمتی از زیارت‌نامه ایشان آمده است: «وَ صَلِّ عَلَى مُوسَى بْنِ جَعْفَر... وَ الْمُعَذَّبِ فِی قَعْرِ السُّجُونِ وَ ظُلَمِ الْمَطَامِیرِ ذِی السَّاقِ الْمَرْضُوضِ بِحَلَقِ الْقُیُود...؛ درود بر کسی که در قعر و تاریکی زندان‌ها اسیر و معذّب بود؛ کسی که ساق پایش به واسطه حلقه‌های غل و زنجیر، کوبیده شده است... . » @HOWZAVIAN
⚫️اسلام و عقلانیت در کلام امام کاظم(ع) ✍️احمدحسین شریفی 🔹امام کاظم علیه السلام به حق امام تبیین و دفاع از عقلانیت اسلامی بود. از جامع‌ترین احادیث در توصیف عقل حدیث مفصلی است که امام کاظم علیه السلام خطاب به بیان کردند. (کافی، کتاب العقل و الجهل، حدیث۱۲). امام کاظم علیه السلام در این حدیث ضمن دسته‌بندی آیات مربوط به عقل و اشاره‌ای به مهم‌ترین مباحث قرآنی درباب عقل، ابعاد مختلفی از عقل و عقلانیت شیعی و اسلامی را تشریح می‌کند. 🔹در این حدیث است که عقل به عنوان رسول الله و حجت الله معرفی شده است. و این بالاترین و زیباترین توصیفی است که می‌توان از عقل کرد. «رسول و حجت باطنی دانستن عقل» از زیباترین آموزه‌های اسلامی است که بدون شک در هیچیک از ادیان دیگر نظیری ندارد. این یعنی اینکه اسلام دینی عقلانی است. معنویت و ایمان اسلامی، معنویت و ایمانی عقلانی است: «يَا هِشَامُ إِنَّ لِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حُجَّتَيْنِ حُجَّةً ظَاهِرَةً وَ حُجَّةً بَاطِنَةً فَأَمَّا الظَّاهِرَةُ فَالرُّسُلُ وَ الْأَنْبِيَاءُ وَ الْأَئِمَّةُ ع وَ أَمَّا الْبَاطِنَةُ فَالْعُقُول؛ ای هشام خدای متعال دو حجت بر مردمان دارد: حجتی ظاهری و حجتی باطنی: حجت ظاهری، رسولان و پیامبران و امامان علیهم السلام هستند و حجت باطنی، عقل‌هایند.» 🔹این را مقایسه کنید با مسیحیت جعلی موجود که مدعی‌ است ایمان و عقلانیت با هم ناساگارند! و برخی از بزرگان گذشته و حال‌شان با افتخار! شعار «ایمان می‌آوریم چون نامعقول است» را سر می‌دهند! @HOWZAVIAN
. 🔻کنش سیاسی تراز ✍️سید عبدالله هاشمی، عضو تحریریه نویسندگان حوزوی در خبرگزاری حوزه نوشت: 🔹در فضای پرشور و هیجان سیاسی همواره انسان به دنبال یک تکیه‌گاه فکری محکم برای کنش سیاسی خود می‌گردد و دوست دارد از میدان پر مین سیاست جان سالم به در ببرد. ▫️نهج البلاغه به شهادت مبارزین سیاسی و رهبران خردمند یکی از بهترین منابع فکری برای سیاست ورزی است.مجموع این خطبه ها و بیانات در دوران حکومت آن حضرت بیان شده است و همگی ناظر به مسائل سیاسی ،اجتماعی موجود در متن جامعه است. ▫️یکی از مهمترین خطبه ها،در این زمینه خطبه 192 معروف به خطبه قاصعه است. این خطبه، فلسفه تاریخ و سیر حرکت پرفراز و نشیب جوامع را تحلیل می‌کند.تصمیم‌های درست و خطای امت‌ها را بازگو نموده، منشأ رفتارهای نادرست و نتایج و پیامدهای آن را گوشزد می‌کند.همچنین، یک جریان شناسی عمیق تاریخی صورت گرفته و به پرسش‌های مهمی از این قبیل پاسخ داده است. 1. مبنای حرکت‌های اجتماعی چیست؟ 2. بازیگران اصلی حرکت های اجتماعی چه ویژگی‌های دارند؟ 3. مسیر صحیح و درست حرکت جامعه چیست؟ 4. نشانه اصلی انتخاب و رأی ناصواب چیست؟ 5. نشانه انتخاب صحیح در مسائل سیاسی و اجتماعی چیست؟ ▫️در این خطبه حضرت اساس و ریشه همه انتخاب‌های نادرست امت‌ها، از ابتدای خلقت تا پایان حیات اجتماعی انسان را «عصبیت وحمیت» می‌داند.شیطان با همین خصلت از درگاه خدا رانده شد برای همین حضرت ، شیطان را امام متعصبین و پیشکسوت متکبرین معرفی می‌کند.شیطان برای گمراه کردن مردم، همین بیماری را سرایت می‌دهد. حضرت در این باره می‌فرماید: «فاحذروا عباد الله عدوالله ان یعدیکم بدائه » مراقب باشید ای بندگان خدا که دشمن خدا بیماری خود را به شما سرایت ندهد و شما را گرفتار «حمیت و تعصب» ننماید. در ادامه خطبه حضرت با تکیه برهمین موضوع به تحلیل سرنوشت امت‌ها پرداخته، توضیحات مفصلی بیان می‌فرماید.پس از نکوهش بسیار از عصبیت و حمیت‌های شیطانی ، می‌فرماید: « اگر ناچار از عصبیت باشید و نتوانید دست از آن بکشید، عصبیت خود را برای اخلاق نیکو و کردارهای پسندیده و امور زیبا قرار دهید که خاندان‌های اصیل و بزرگ‌منش عرب و روسای قبائل به آن موصوف بودند. تعصب به داشتن اخلاق مرغوب نزد عقلا و آرمان های بزرگ ودرجات بالای ارزش‌ها و آثار پسندیده که از خود به یادگار می‌گذاشتند.» 🔻از مجموع فرمایش حضرت می‌توان دریافت که تعصب وحمیت معیار مناسبی برای کنش‌های سیاسی جامعه نیست و اگر حمیت وعصبیت امری ناگزیر باشد‌،باید نسبت به ویژگی‌های شایسته و صفات برجسته تعصب داشت و چنین امری را معیار کنش سیاسی قرار دهیم. 🔰این خطبه برای همه کنش‌گران سیاسی و علاقمندان به فعالیت‌های انتخاباتی، مفید وکاربردی است.در این خطبه، پاسخ بسیاری از دغدغه های ذهنی جوان مومن انقلابی در تحلیل مسائل سیاسی داده شده است. به همه دوستان پیشنهاد می‌کنم از روی کنجکاوی هم شده خطبه192 نهج البلاغه معروف به خطبه قاصعه را از دست ندهند.به لطف خدا ترجمه های بسیار دقیق و فراوانی نیز در این زمینه موجود است. ✅ چقدر خوب می‌شد اگر برای تحلیل مسائل سیاسی ،نشست‌های معرفتی با محوریت این خطبه، در فضای نخبگان، شکل می‌گرفت و به جای تکیه بر اندیشه‌های رعشه‌دار و تحلیل‌های آبدار، منبع معرفت سیاسی اجتماعی خود را به «امیر کلام» و «کلام امیر» می‌سپردیم. @HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☑️ بخوانید و شما هم بنویسید! ✍️ روح‌الله متوسل 1️⃣ یکم: اصلاً تمام آموخته‌هایم از تو با حرف نبوده! من بیشتر از آن‌که مدیون حرف‌هایت باشم مدیون رفتارت هستم 2️⃣ دوم: در خاطرم نیست که در کودکی و نوجوانی‌، مفصل از احکام دین برای‌مان گفته باشی الا همان احکام خاص سن تکلیف! اما حس شوق و یک هفته انتظار برای رسیدن جمعه‌های با نماز جمعه‌ و ناهار در اطراف شهر و شهربازی و سینما با آن موتور سیکلت آبی یاماها 125 و آن پیکان استیشن نارنجی فراموش نشدنی است 3️⃣ سوم: طعم شیرین پول تو جیبی واقعی را وقتی چشیدم که تابستان ١٣٧٠ با یک جین جوراب مردانه من را با یک دنیا سختی و مسؤولیت، راهی دستفروشی در پیاده‌روی مقابل بازار بزرگ شهر کردی و بعدها فهمیدم که آن طرف خیابان هوایم را داشتی 4️⃣ چهارم: از ظاهر کتابخانه‌ات معلوم بود که از کتب شهید مطهری گرفته تا کتاب‌های دِیل کارنِگی، آن‌ها را بارها خوانده‌ای و همین باعث شده بود که کتاب‌هایی که همیشه در اتاق پذیرایی بود، فقط جنبه تزئین و زیبایی نداشته باشد حتی برای ما بچه‌ها 5️⃣ پنجم: حتی آن روز که خوش‌حالی‌ات را برای اجازه ادامه تحصیلم در قامت طلبگی ابراز نکردی تا مبادا ذوق و شوق‌ات، دقت در انتخاب را از من بگیرد، انتخابم را دقیق کردی 6️⃣ ششم: لطف خدا بود که صفای پدرانه‌ات در هدایت به سمت جلسات قرآن خانگی، شامل‌مان شد و تو چه می‌دانی چه معجونی است این جلسات خانگی با مزه قرآنی‌اش! 7️⃣ هفتم: با این‌که از سر غیرت از سال ۵٩ تا ۶٧ بیشترش را نبودی -یادم هست یک بار که از جبهه برگشتی چون نمی‌شناختمت جیغ زدم- و ما محروم از محبت پدرانه اما بجایش آن روزها بذر محبت به خمینی و بعدها خامنه‌ای را عاقلانه و عاشقانه با رفقای شهیدت در دل ما کاشتی 8️⃣ هشتم: با پیشنهادت بهترین ازدواج و همراهی‌ات بهترین آرامش را نصیبم نمودی ⏹ آخر: و تو معصوم نیستی اما از اولین اذان و اقامه در گوشم با معصوم آشنایم کردی؛ "گوش اِستاده‌ام از کودکی‌ام نام تو را زان اقامه که ز لب ریخت پدر، در گوشم" عمرت با برکت و عزت باد! بابا جان @HOWZAVIAN
🔴غرب و «وضعیت زوگزوانگ» در مواجهه با انقلاب اسلامی ✍️حسین انجدانی 🔸در بازی شطرنج، بعضاً به دلیل انتخاب‌های نادرست و حساب‌ناشده، ممکن است شطرنج‌باز به وضعیتی برسد که هر چند حق حرکت دارد و بالاخره باید حرکت کند، اما آرزو می‌کند که ای کاش چنین حقی نمی‌داشت و ای کاش از ابتدا به گونه‌ای حرکت می‌کرد که به چنین بن‌بستی دچار نمی‌شد! زیرا هر حرکتی بکند، با حرکت بعدی حریف، مات می‌شود. در بازی شطرنج به این حالت «زوگزوانگ» یا «حرکت اکراهی» می‌گویند. 🔸نگاهی دقیق به صحنه‌های مختلف بین‌المللی و قدرت نرم روزافزون انقلاب اسلامی نشان می‌دهد که رهبران آمریکا در مواجهه با انقلاب اسلامی و قدرت و خلاقیت شگفت‌انگیز رهبر فرزانه انقلاب اسلامی روحی لک الفداء، چنین حالتی پیدا کرده‌اند؛ غرب به ویژ‌ه ایالات متحده آمریکا در طول ۴۴ سال گذشته به دلیل رفتارهای ابلهانه و متکبرانه و مستبدانه‌ای که با جمهوری اسلامی داشته است، خود را در «وضعیت زوگزوانگ» قرار داده‌اند. علیرغم همه استراتژی‌هایی که برای مهار انقلاب اسلامی و بلکه براندازی نظام جمهوری اسلامی طراحی کرده‌اند، ‌در مواجهه با انقلاب‌ اسلامی به بن‌بست و ته خط رسیده‌اند. آنها فقط برای حفظ پرستیژ و جایگاه بین‌المللی خود می‌کوشند چنین وانمود کنند که در مواجهه با انقلاب اسلامی دستان پری دارند!‌ در حالی که حقیقتاً درمانده و زمین‌گیر شده‌اند. 🔸آنان هنوز هم هیچ فهم درستی از انقلاب اسلامی و حکمت‌های الهی حکیمان فرزانه راهبر انقلاب، یعنی خمینی کبیر و خامنه‌ای عزیز، ندارند. آنان درکی از رابطه معنوی و ملکوتی «امامت و امت» ندارند. آنان هیچ فهمی از «فرهنگ انتظار» و «نظام ولایت» ندارند. 🔸تاریخ انقلاب گواهی می‌دهد که پیچیده‌ترین نقشه‌های دشمن برای ضربه زدن به جمهوری اسلامی با حضور غیورانه و بهنگام ملت ایران نقش بر آب شده است. 🔸قطعا حضور پرشور و متراکم آحاد ملت ایران، به ویژه زنان و جوانان و دانشجویان در انتخابات مجلس شورای اسلامی می‌تواند سیلی محکم و پایانی بر فتنه ترکیبی آمریکایی و اسرائیلی اخیر باشد. @HOWZAVIAN
در حرم مولا تقریباً هر ده دقیقه جنازه‌ای را طواف می‌دهند و می‌برند برای دفن در واد‌ی‌السلام. روز آخر چند شهید از حشدالشعبی می‌آورند. مردم شعار «الموت للآمریکا» و «الموت للاسراییل» می‌دهند و پیکر شهدا را با ندای «لبیک یاعلی» وارد حرم می‌کنند. @Siaahe
. سفر که می‌روید چه زیارتی چه تبلیغی چه خانوادگی می‌توانید در صفحه شخصی خودتان بهترین‌ها را منتشر کنید این طور یک بانک خاطره و ایده هم دارید. بعدها داستانش را بنویسید... @HOWZAVIAN
. فرزندآوری؛ تدبیر هوشمندانه امام‌کاظم (ع) در تبلیغ معارف ✍️نجمه صالحی عباسیان با تحریک افکار عمومی و برگزاری جلسه‌های مناظره، مکارانه قصد جمع کردن آرای مردم و خراب کردن چهره ائمه(ع) را داشتند و امام کاظم (ع) در این شرایط با تدبیر شایسته، هم جامعه شیعه را هدایت کردند و هم در مقابل انحرافات واکنش مناسب داشتند که البته حاکمان وقت هم به تلافی تلاش ایشان دائما در فواصل گوناگون امام را به زندان می‌انداختند و سرانجام هم در زندان به شهادت رسیدند. در عصر امام کاظم(ع) مذاهب فقهی و کلامی متعددی بود، لذا استشهاد به نص و مضامین آیات قرآن، بخش عظیمی از گفتارهای قرآنی امام را در بر داشت. یکی از اقدامات در خور نگاه امام کاظم (ع) در برابر فشار زیاد بر شیعیان و نسل‌کشی عباسیان، توجه به فرزندآوری است، ایشان فرزندان زیادی داشتند که در گسترش تشیع نقش مهمی ایفا کردند. با بررسی متون تاریخی، می‌توان دریافت که فرزندان امام کاظم (ع) نقش کلیدی در گسترش و تبلیغ دین اسلام و حقانیت اهل‌بیت(ع) و شیعه داشتند. آنها با هجرت به مناطق مختلف، قیام مسلحانه علیه حکومت وقت، بیان و نقل روایات معصومین(ع) تربیت شاگردانی معتقد و پایبند به اهداف اسلامی همچنین با سیره، روش و اخلاقی نیکو و بر طبق سنت پیامبر(ص) و ائمه(ع) سعی در جذب مردم و انتشار تشیع در مناطق مختلف داشتند. 🍃اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلَىٰ مُحَمَّدٍ وَأَهْلِ بَيْتِهِ وَصَلِّ عَلَىٰ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ وَصِيِّ الْأَبْرارِ إِمامِ الْأَخْيارِ وَعَيْبَةِ الْأَنْوارِ وَوارِثِ السَّكِينَةِ وَالْوَقارِ، وَالْحِكَمِ وَالْآثارِ...🍃 @HOWZAVIAN @AFKAREHOWZAVI
☀️هر صبح... ✍️ محمدجواد محمودی هر صبح که چشم باز می‌کنم، دوباره مرور می‌کنم، هر آنچه گذشت، روزهایی که دیگر بر نمی‌گردند، می‌نگرم، منی را که یک روز پیرتر شده! روحش امّا در همان سنین نوجوانی مانده و هرروز از این جسم رو به افول بیش از پیش می‌ترسد. چه می‌کند؟ برای چه چشم باز کرد؟ چه سوال آشنایی، سوالی است که سال‌ها از خودش می‌پرسد، جانی که در جسمی خودش را یافته، و در تدریج روزها متورّم گشته، و آه از تورم که کمر آدمی را زیر بار بدهی به وجدان بی‌رحم می‌شکند، وجدانی که فقط وقت خواب دست از سرم بر می‌دارد، البته اگر کابوس را کاسه‌ی زیر نیم کاسه‌ی وجدان نبینم. آری، ندیدن همیشه بد نیست! هر روز صبح، جانم، چشمانم را از غلاف پلک بیرون می‌کشد تا به مبارزه‌ی من بیاید، منِ خسته‌ی بی‌جان... @HOWZAVIAN
| خوانش | حلقه مطالعـه و گفت‌وگــو پیرامون جستـارها و متـون ادبی معاصر در فضای اندیشه و تفکــر، همواره متــن‌ها و آثار علمی، اولین مرجع برای فهم اندیشه‌اند، درحالی‌که گاه اندیشمندی برای برقراری ارتباط بهتر با جامعه متواضعانه داستان نوشته و یا داستان‌ها همچون آینه‌ای فضای فکــری و اندیشه‌ای دوران خویش را بازتاب داده‌اند. بی‌توجهی به این دست آثار و متون ادبی، دریچه‌ای از ظرفیت‌های مهم اندیشه‌ای را به روی ما می‌بندد. «خوانش» در راستای گشودن این دریچه و بهره‌وری اندیشه‌ای از داستان‌ها و متون ادبی، تلاش می‌کند ضمن برگزاری محافل جمع‌خوانی آثار منتخب از مهم‌ترین نویسندگان ایرانی معاصر، به ما نشان دهد «چگونه با داستان و جستارهای روایی بیاندیشیم» و به صورت مصداقی ببینیم «چگونه ادبیات در قالب نثر وضعیت فکر و اندیشه‌های سیاسی-اجتماعی تاریخ ایران معاصر را انعکاس داده است؟» شیوه برگزاری: بعد از تعیین عنوان کتاب، حلقه ماهیانه گفت‌وگو پیرامون آن به صورت حضوری با همراهی نویسندگان و استادان حوزه ادبیات تشکیل خواهد شد. 🔺معرفی اولین کتاب به زودی... جهت ثبت‌نام با شماره تلفن زیر در ایتا یا بله هماهنگ نمایید. 09907629882 ✨آگـاهـے‌‌ بـــراے‌‌ سامـــانے‌‌ دیگــر✨ مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ ‌🆔 @sch_negah
. ✍️مشتاقان دنیای نوشتن 🔸بازخوانی نوشته‌های جلال آل احمد، رضا براهنی، نادر ابراهیمی، بزرگ علوی، سیمین دانشور، محمدعلی جمالزاده، محمود دولت آبادی، احمد محمود، مصطفی مستور و .... در حلقه‌ی ادبی خوانش @HOWZAVIAN
انتشار یادداشت خانم معصومه پازکی در رسانه فکرت 🔗 https://fekrat.net/article/lnk/49391 @HOWZAVIAN
انتشار یادداشت خانم فائزه حسینی در رسانه فکرت 🔗 https://fekrat.net/article/lnk/48278 @HOWZAVIAN
ویژه‌نامه‌دهه‌فجر،روز‌شمار.pdf
9.7M
👆ویژه‌نامه ایام الله 🌷 ⏪ وقایع دهه فجر انقلاب اسلامی ⏪ فرمایشات امام راحل و امام خامنه ای(حفظه الله) ⏪ نگاهی نو به شعار های دوران مبارزه با رژیم پهلوی ⏪ امام خمینی(ره)، آرزوی کدام مرجع بزرگ انقلابی را پس از ۶۹ سال از شهادتش، جامه عمل پوشید (آرزوی تشکیل حکومت اسلامی)؟ ⏪ اطلاع نگاشت (اینفوگرافیک)، ماهیت واقعی یک مرجع درباریِ شاه‌ساخته، که با حمایت سازمان سیا، قصد کودتا علیه نظام و انقلاب و ترور امام را داشت! ⏪ و (تئوری، تحقق، تداوم) @HOWZAVIAN @ShahidRabe
🌹رأی می‌دهم؛ چون پسرم اتیسم دارد ✍️ سمانه بهگام، دانشجوی تاریخ تمدن و فرهنگ ملل اسلامی دانشگاه تهران من رأی می‌دهم چون پسرم اتیسم دارد. چون می‌دانم اگر با صندوق‌های خالی اقتدار و امنیت این مملکت خال بردارد، هزاران مادر نگران مثل من، باید برای داروهای ساده‌ای مثل تب‌بر و سرماخوردگی، مسیر پر رنج مرا طی کنند. تازه معلوم نیست آن موقع اصلا سیزده آبانی باشد... صدای بوق ممتد راننده مرا به بهمن ۱۴۰۲ و حوالی انتخابات برگرداند. زنی با غیظ داشت راجع به چای دبش و قیمت گوشت و شاسی‌بلندهای نماینده‌ها حرف می‌زد. پسر جوان کنارش که نگاه خیره‌ی معذب‌کننده‌ای به یقه‌ی باز زن داشت، در تایید حرفش گفت: «آدم یه گوسفند توی مراتع سوییس باشه شرف داره به اینکه یه شهروند باشه تو این مملکت خراب شده» خواستم بگویم خیلی از مردمان سرزمین‌های جنگ زده اطرافمان هم رفتند سوییس؛ منتها مثل گوشت گوسفندی، قلب و چشم و کلیه‌شان با قاچاق اعضای بدن رفت توی فریزرهای اروپا نه مراتع سرسبزش! اما نمی‌شد. چون هم به مقصد رسیده بودم و هم بعید بود پسرک خبری از آمار شهروندان ربوده شده یا مفقود شده‌ی لیبی و عراق و سوریه، در خلال جنگ‌های داخلی‌شان داشته باشد. 🔗 متن کامل 👈در صفحه یادداشت‌خوانی @HOWZAVIAN
🔴 قدرت گفتمان‌سازی چگونه در رسانه شکل می‌گیرد؟ 🔸سؤال این است که رسانه‌ها تا چه میزان موضوعات کلیدی مبارزات انتخاباتی را پوشش و آن‌ را تبدیل به دغدغه اصلی مردم می‌کنند؟ 🔻خروجی تحقیق در این‌باره، همبستگی بالایی بین تاکید نسبی رسانه‌ها و باورهای رأی‌دهندگان درباره اهمیت مسائل انتخاباتی نشان داد که حاکی از تأثیر تبلیغات رسانه‌ای بر تصمیم‌گیری‌های ملی بود. 🔻حاصل این پژوهش که توسط دو استاد دانشگاه آمریکایی بنام‌های «ماکسول مک‌کامبز» و «دونالد لوئیس شاو» انجام شد به نظریه گفتمان‌سازی یا Agenda Setting Theory و یا برجسته‌سازی عنوان گرفت. 🔻نوک پیکان نظریه مذکور بر پر رنگ‌شدن مسائل سیاسی در رسانه‌های خبری را نشانه می‌گرفت که قصدی جز جذب عامه به اغراض سیاسی بازیگران رجال مملکتی نداشت. 🔻آنچه قطعی است این است که پوشش رسانه‌ای بر اولویت‌های موضوعی انواع برنامه‌های سیاسی تاثیر می‌گذارند اما هنوز این سوال وجود دارد که رسانه‌ها در چه شرایطی می‌توانند توجه سیاسی را به مسائل جذب کنند؟ 🔻سیاست‌مداران با استفاده از تسلط خود بر چرخه اخبار یا سواری بر موج، سعی در ایفای نقش یک سیاست‌مدار فعال، پاسخگو و نگران پیش چشم دنبال‌کنندگان‌شان دارند. آنان فقط حواس کاربران را به خود متمرکز نمی‌کنند بلکه توجه سایر رسانه‌ها مخصوصا روزنامه‌نگاران را به شبکه‌های اجتماعی مثل توییتر جلب می‌کردند. 🔻در ایران هم یک شرکت تحقیقاتی تحلیل داده به مدیریت دکتر «میثم علی‌زاده» پژوهشی با عنوان«برآورد قدرت سیاست‌مداران، رسانه‌ها، سلبریتی‌ها، اپوزیسیون و مردم در گفتمان‌سازی موضوعات مرتبط با کرونا» انجام داد که یافته‌هایی همانند تأثیرپذیری رسانه‌های خبری داخل و عموم از توییت‌های سلبریتی‌ها ارائه می‌کرد. 🔻سوای از فهم قدرت گفتمان‌سازی در شبکه‌های اجتماعی، باید بدانیم افراد برجسته همانند سیاست‌مداران یا سلبریتی‌ها قادر به تغییر گفتمان‌های رسانه‌های سنتی بنابر موضوعات موردنظرشان نیز هستند. 🔻در سال 2022 به‌عنوان یک پژوهش بزرگ تحت عنوان «شبکه‌های اجتماعی و گفتمان‌سازی سیاسی» توسط چند متخصص علم داده و علوم سیاسی با مطالعه موردی انتخابات سوئیس انجام شد که با تمرکز بر سه منبع داده توییتری، روزنامه‌ای و بیانیه‌های احزابی منتشر شد. 🔻نویسندگان مقاله با بررسی‌های ماشینی خود اعلام کردند که بستر شبکه‌های اجتماعی، برای اغراض و ارتباطات سیاسی مناسب است؛ سوشال مدیا تعداد و انواع بازیگران بالقوه گفتمان‌سازی را افزایش می‌دهد و این که ما شاهد کاهش نقش رسانه‌های سنتی در برجسته‌سازی موضوعات و یا تأثیرگذاری شبکه‌های اجتماعی بر روند آن هستیم. 🔻اگر تا دیروز بحث روی روزنامه، تلویزیون و سایت‌ها بود اکنون بحث بر میزان تاثیرگذاری سوشال مدیا بر مردم و حتی سایر رسانه‌های سنتی است. 🔗 متن کامل 🖍 نویسندگان فکرت @HOWZAVIAN
✳️ امام هفتم در گفتار "اِبن‌ها" ✍️سعید احمدی افراد و شخصیت‌های علمی و اجتماعی قرن‌های نخستین اسلامی، هر نام و نژاد و تباری که داشتند، اِبن یک‌چیزی بودند؛ مثل ابن کثیر، ابن ابی‌الحدید، ابن خراط، ابن مقفع، ابن مقله، ابن حاجب، ابن خلدون، ابن جوزی، ابن خلکان و ابن جریر. این جمعیتِ ابنِ هر چیز و هر کس‌ها کم نبودند؛ کم کسی هم نبوده‌اند. گویا به‌تبع جو حاکم فرهنگ عربی در آن روزگار، رسم بر این بود که افراد را به چیزی با عنوان «کُنیه» صدا می‌کردند. بسیاری از این ابن‌ها دانشمند، ادیب و روایتگر حدیث و تاریخ‌اند. می‌گویند امروز شهادت امام موسی بن جعفر، علیه‌السلام است. سری زدم به گفتارهایی از همین ابن‌ها که به وصی هفتم رسول خدا خط‌وربط دارد. این‌ها دو دسته‌اند: برخی «درباره ایشان» سخن گفته‌اند و برخی «از ایشان» سخن آورده‌اند. چند قطعه را به دل‌خواه، از آنان می‌آورم: یک. الحقائق من الصواعق از ابن حجر هیتمی (شاگرد ابن حجر عسقلانی) گفته است: «موسای کاظم وارث علوم و دانش‌های پدر بود و فضل و کمال او را داشت. او در پرتو گذشت و بردباری شگرف، کاظم لقب گرفت. هیچ‌کس در معارف الهی و دانش و بخشش، هم‌پا و پایه او نبود». دو. ابن ساعی بغدادی (ادیب و تاریخ‌نگار) در مختصر اخبار الخلفاء: «او را مقامی است بسیار ارجمند و افتخاری بزرگ. پرعبادت، کوشا در رسیدن به حقایق، دارای کرامت‌های آشکار، مشهور به عبادات و مواظب بر طاعات. شب را به سجده و نماز می‌گذرانید و روزها صدقه می‌داد و روزه می‌گرفت. کاظم شهرت یافت؛ چون بسیار بردبار بود و از ستم‌گرانِ بر خود می‌گذشت... . هر کس او را به‌سوی خدا، وسیله قرار ‌دهد، به نتیجه می‌رسد. به باب‌الحوائج معروف است. عقل‌ها از کرامت‌های او حیرانند و چنین حکم می‌کنند که او در پیشگاه خدا جایگاهی والا و استوار دارد».... ✍️ متن کامل در قلمدار @HOWZAVIAN
ایمان ابوطالب در روایت جالبی نقل شده که شخصی به امیرمؤمنان علیه‌السلام عرض کرد ای امیرالمؤمنین چطور است که شما در مکانی هستی که خداوند شما را در آن مکان فرو آورده، در حالی که پدر تو در آتش معذّب است؟ حضرت فرمود: خدا زبانت را ببرد! قسم به خدایی که محمّد را به پیامبری مبعوث کرد، اگر پدرم تمام گناهکاران زمین را شفاعت کند خداوند آن را می‌پذیرد، مگر می‌شود که پدرم در آتش معذب باشد و فرزند او قسیم بهشت و جهنّم باشد؟! (امالی طوسی / ص ۳۰۵) واضح است که مقام شفاعت، آن هم با این وسعت، نه تنها ایمان این مرد الهی را می‌رساند؛ بلکه جایگاه ویژه‌ای را نیز برای او ترسیم می‌کند که همان ولی الله بودن است. امام صادق علیه‌السلام در روایتی در پاسخ به ادعای عده‌ای مبنی بر عذاب ابوطالب فرمودند: به خدا قسم دروغ می‌گویند اگر ایمان ابوطالب درکفه ترازو قرار داده شود و ایمان این خلق در کفه دیگر، ایمان ابوطالب بر ایمان آنها ترجیح دارد. (بحار ج ۳۵/ ص ۱۱۲) در روایت دیگری از امام صادق علیه‌السلام نقل شده که فرمود: «إِنَّ مَثَلَ أَبِی‏ طَالِبٍ‏ مَثَلُ أَصْحَابِ الْکَهْفِ‏، أَسَرُّوا الْإِیمَانَ‏ و أَظْهَرُوا الشِّرْکَ، فَآتَاهُمُ اللَّهُ أَجْرَهُمْ مَرَّتَیْن‏؛ مَثَل ابوطالب مثل اصحاب کهف است که ایمان را مخفی می‌کردند و شرک را ظاهر می‌ساختند و خدا هم دو اجر به آنها داد.» (کافی / ج ‏۲ / ص ۴۶۲) @HOWZAVIAN
✔️ خواندنی درباره امام موسی بن جعفر(ع) 🔹موسى(علیه السلام): إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ غَضِبَ‏ عَلَى الشِّيعَةِ فَخَيَّرَنِي نَفْسِي أَوْ هُمْ‏ فَوَقَيْتُهُمْ وَ اللَّهِ بِنَفْسِي‏»؛ 🔰ابو الحسن موسى عليه السّلام فرمود: به راستى خداى عز و جل بر شيعه خشم كرد و مرا مخير كرد يا خود فدا شوم يا شيعه،بخدا من با دادن جانم آنها را حفظ‍‌ كردم. مرحوم مجلسی در شرح روایت می نویسد؛ «اینکه خداوند بر شیعه غضب کرد احتمالا بخاطر یکی از این دو دلیل بود. 1️⃣ بخاطر اینکه شیعه تقیه را ترک کرد و امر امامت را منتشر کرد و خداوند نیز امام کاظم علیه السلام را بین اینکه شیعیان کشته شوند و بین محبوس شدن امام و قتل امام مخیر کرد. امام کاظم علیه السلام بلاء را بر جان خویش قبول کرد 2️⃣ بخاطر اینکه شیعیان در امر اطاعت و اخلاص در اطاعت از امام نداشتند که امام علیه السلام‌ بلاء را بر جان خویش قبول کرد» 📚منابع: 1):الکافی ج 1، ص 260 2)مرآة العقول ج3ص 126 ✍️ این نکته یک نکته جدی ست که «ولیِ» جامعه بواسطه عمل اعضای جامعه، در معرض بلا قرار می گیرد... بالخصوص اگر آن اعضا از خواص جامعه باشند. 🖌احمد اولیایی @HOWZAVIAN
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍃سرود انقلابی 🌷این بانگ آزادی 🍃 دهه فجر ۱۴۰۱ مبارک @HOWZAVIAN
ابراز ارادت در تجلیل از مقام حضرت ابوطالب(ع) 💠 ابوطالب، ابومطلوب هم هست حجت الاسلام والمسلمین جواد محدثی، استاد و نویسنده حوزه علمیه قم، در یادداشتی به بهانه همایش بین المللی حضرت ابوطالب، حامی پیامبر(ص) از این شخصیت عظیم تاریخ اسلام تجلیل کرد. ابوطالب، ابومطلوب هم هست فرزند رشیدش علی، هم طالب حق بود هم مطلوب خلق. چون حقِ مجسّم بود، معیار حق‌جویان ومیزان حق پرستان بود ای خدا را محبّ و هم محبوب/ حق طلب را تو طالب و مطلوب اگر حسودان و عنودان، در ایمان ابوطالب تشکیک می‌کنند؛ چون با علی خرده حساب دارند و چون به علی هیچ وصله‌ای نمی‌چسبد، برچسب‌های ناچسب را به ابوطالب می‌زنند و عقدۂ پسر را بر سر پدر خالی می‌کنند، تا از علی انتقام بگیرند. وگرنه ابوطالب، مؤمن قریش بود و مدافع قرآن، و گوهر ایمانش را در صدف تقیّه حفظ کرد، تا بتواند از حقیقت محمدی دفاع کند و چتر حمایتش را بر سر نبوت محمدی بگستراند. علی، فرزند چنین پدری است که در اوج غربت پیامبر، سینه سپر کرد و سدی در برابر سیل کفر و شرک شد، تا ایمان از دستبرد کفر مصون بماند و توحید، در تاریکی شب شرک بدرخشد. ابوطالبِ مؤمن و موحّد، حتی از شعر، شمشیری ساخته بود، برای دفاع از ایمان و توحید. بی‌جهت نبود که پسر ابی‌طالب، اسدالله الغالب، دوست داشت اشعار ابوطالب، گردآوری، تدوین، روایت و نشر شود و می‌گفت: «ابوطالب بر دین خدا بود و در شعرش علم و حکمت فراوان است.» اکنون، طالبان حق را سزاست که نام و یاد ابوطالب(ع) را که مطلوب خلق و خالق و محبوب عام و خاص بود، زنده و گرامی بدارند و نشان دهند که: ابوطالب، ابومطلوب هم هست... @HOWZAVIAN