🇮🇷فریاد الله اکبر
✍️زینب سید میرزایی، مدرس حوزه،عضو تحریریه مجتهده امین
شادمانههای کودکیام با حضور و حماسه گذشت. کلاس دوم ابتدایی بودم که سال ۵۷ به ماههای پایانی خود نزدیک میشد. حدود آذر ماه در خانه از پدر و مادرم جسته گریخته کلمات جدیدی می شنیدم، کلماتی نظیر تظاهرات، تیر اندازی، زخمی شدن و شهادت!
از این کلمات سر در نمی آوردم که منظورشان چیست؟ سرم به درسهای کلاس دوم گرم بود و بازی با کودکان هم سن و سال خودم؛ تا اینکه حضرت امام (ره) فرمان اعتصاب سراسری دادند و از آنجایی که مرحوم پدرم مقید بود که واو به واو اوامر حضرت امام(ره) را اطاعت کنند از من هم خواستند که به مدرسه نروم و این حرکت شد آغاز حرکتهای مبارزاتی من!
اولین روز حضور در تظاهرات برایم بسیار جذاب بود.مادر خواهر کوچکم را که تازه راه افتاده بود، در آغوش میگرفت ومن هم گوشه چادر مادر را میگرفتم و در کنار پدر، به سیل خروشان انقلابیون میپیوستیم.
روز به روز شوقم برای حضور در راهپیماییها بیشتر میشد. آنروزها کل روز به راهپیمایی میگذشت، (حداقل در کرج اینگونه بود!)
ساعت ۸ صبح در میدان شهدا که آنروزها به خیابان مظاهری معروف بود راهپیمایی شروع میشد و تا امامزاده محمد (حصارک کرج) که مسیری طولانی بود، ادامه می یافت.
یکی از نوستالژیهای کودکانه من ویفر «یام یام» بود که مادرم به یمن حضورم در راهپیمایی و اینکه به قول ایشان دختر خوبی بودم و خوب شعار میدادم تعلق می گرفت،که آن را هم با خواهر کوچکم نصف میکردیم.
مرحله بعدی راهپیمایی حدود سه بعد از ظهر شروع می.شد و از همان مبداء به سمت کوههای عظیمیه امتداد پیدا میکرد. شبها هم ساعت ۹ بر فراز بامها فریاد تکبیر سر میدادیم. چونمنزل ما مشرف به خیابان بود، اکثر همسایه ها راس ساعت ۹ بر پشتبام خانه ما حاضر میشدند و اینگونه بود که یک محله پر میشد از فریاد تکبیر!
#این_خاطرات_ادامه_دارد
#دهه_فجر
#پویش_نوشتن
#جهاد_روایت
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
🔴 امام خمینی: ۲۲ بهمن "سرآغاز حکومت الله" بر زمین است
✍ میراحمدرضا حاجتی
1⃣ با گذشت ۴۵ سال از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران هنوز هم ابعاد عظیم آن ناشناخته باقیمانده است؛ انقلابی بی نظیر که میرود تا چهره جهان را به کلی و عمیقا دگرگون نماید؛ چه آنکه امام کبیرمان فرمودند:
۲۲ بهمن سرآغاز حکومت الله بر زمین است (پیام ایشان / سال ۶۲)
2⃣ امام خمینی قدس سره مردی از تبار ابراهیم علی نبینا وآله و علیه السلام بود که با تکیه بر شعار و شعور توحیدی تمامی بتهای بزرگ جهان معاصر را به مبارزه طلبید و تحقیر نمود؛
3⃣ به صراحت اظهار میدارم:
ما اکنون نیز دچار "فقر امام پژوهی" هستیم؛ باید مبداء و مقصد انقلاب و مغز تحولات جاری را درست درک نمائیم؛ بی شک امام خمینی و امام خامنه ای "کلید رمز" درک تحولات عظیمی هستند که بشریت عطشناک درک آنها میباشد؛
4⃣ برای درک امام و انقلاب اسلامی باید به تاریخ انبیاء و اوصیاء مراجعه نمود؛
امام شیوه معرفت شناسی جدیدی بر مبنای آموزه های پیامبران الهی به بشریت معاصر ارائه نمود که جهان کفر در درک ناتوان و در تحلیل آن درمانده گردید؛
5⃣ غرب در شناخت امام خمینی متحیر و سرگردان ماند چراکه برای شناخت مدل رهبری امام الگوئی نداشت، الگوی غرب در تعریف رهبران دینی، "مدل تخت و تاج" و پاپ و اسقف و کاردینال بود که عمیقا با پدیده امام خمینی بیگانه بودند؛
6⃣ در جلسه بررسی اندیشه های امام در وزارت امور خارجه که بنده حضور داشتم اندیشمند و نویسنده شهیر مصری و جهان اسلام، فهمی هویدی تاکید کرد که:
مطالعات من نشان میدهد: امام خمینی در ادبیات سیاسی اش واژگانی را استخدام میکرد که برای موحدین جهان، آشنا و ریشه در کتب آسمانی ادیان الهی داشت واژگانی چون استکبار، مستضعف، شیطان (اکبر) و....و لذا خیل کثیری از موحدین جهان با او همدل و همراه گردیدند؛
7⃣ الوین تافلر نویسنده سرشناس آمریکایی در کتاب "تغییر ماهیت قدرت" در تفسیر نظریه خود و اثبات تغییر ماهیت قدرت در دنیای معاصر به امام خمینی و آثار فتوای قتل سلمان رشدی ایشان استناد مینماید و مینویسد:
ایشان از جمله رهبرانی است که فرمانی (قتل سلمان رشدی) ماوراء مرزهای ملی کشورش صادر نموده و آثار عینی آن قلب اروپا و آمریکا را درنوردیده
8⃣ در طلیعه سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی نگارنده به همه تحلیگران توصیه مینماید با عبور از سطوح ظاهری تحلیل؛ به تحلیل حقیقت انقلاب اسلامی و امامین آن اقدام نمایند تا تحولات عظیم پیش رو غافلگیرمان نکند؛
9⃣ یکی از جامعترین تحلیلها در وصف حقیقت مبداء و مقصد حرکت الهی امام خمینی قدس سره جملات سید شهیدان اهل قلم سید مرتضی آوینی میباشد:
"حتی اگر هیچ برهان دیگری در دست نداشتم ، ظهور انقلاب اسلامی –و بهتر بگویم ، بعثت تاریخی انسان در وجود مردی چون حضرت امام خمینی(ره)- برای من کافی بود تا باور کنم که "عصر تمدن غرب سپری شده" است و تا وضع موعود که انتظار اوست ، " فاصله چندانی" باقی نمانده است.
او اضافه میکند:
تحولاتی که این روزها در کره زمین روی می دهد، نوید "عصر دیگری" را می دهد که در آن "ابوالهول" (شیطانی که تحقق تاریخی یافته و حاکمیت خود را بر ترس و وحشت مردمان از قدرت خویش بنا کرده است) از اریکه قدرت به زیر خواهد افتاد و غرب از هم "فروخواهد پاشید"و تمدنی دیگر نه از شرق و نه از غرب ، که از خاورمیانه برخواهد خواست.
ان شاالله
اندکی صبر سحر نزدیک است
#دهه_فجر
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🎞 به بهانه برگزاری جشنواره فیلم فجر و #سینما
۞ ماجرای بلیتِ حاج خانم و حجابِ عاطفه
✍ روحالله متوسل
یادم میآید سال ۱۳۶۵ کلاس اول بودم که با دو برادر بزرگترم با بلیتِ _آن موقعها بلیطِ_ خانم مهربان و مسنی که مستأجر دو اتاقِ _آن موقعها اطاقِ_ سمت راست خانه پر از خاطره پشت باغ نادری بود به سینما رفتیم؛ آخر حاج خانم هم خادم حرم امام رضا علیهالسلام بود و هم مادر شهید مفقودالأثر بهروز نجاتی؛ برای همین از قضا چند بلیت اهدایی مناسبتی جنگ از بنیاد شهید، نصیب ما شد.
صبح همان روز با اجازه مادر در نبود پدر در روزهای جنگ و جبهه، عازم سینما شدیم؛ از سینما هویزه مشهد خیلی خاطره دارم؛ اینکه دلت برای بوی خاص فضای ورودی یک سینما تنگ شده باشد عجیب نیست؟ برای صفهای طولانی و دلهره اینکه بالاخره به گیشه میرسی یا نه؟ برای آن ساندویچهای کتلت بین فیلم که مادر به جای کاغذهای سفید، روزنامهپیچشان کرده بود و...؛ دل تنگیای از جنس #خانواده!
اما خاطره فیلمِ آن روز چیز دیگریست؛ در نگاه اول، پارچه نقاشی شده فیلم «تنوره دیو» بر سر در سینما، ورود ما را با خوشحالی و هیجان وصف ناشدنیای همراه کرد. خصوصا که با آن شور و حال و هوای کودکانه در قسمت بالکن برای یکدیگر از دیو و ترس و هیجان احتمالی فیلمِ ندیده به واسطه فقط اسم فیلم صحبت میکردیم که ناگهان با تیتراژ فیلمی دیگر روبه رو شدیم؛ فیلمی که به شدت با آن ارتباط برقرار کردم و بعدها فهمیدم که برایم اثرگذار بوده است!
گذشته از همه نقدها و نقاط ضعف فیلم سینمایی #گذرگاه مثل بعضی از کشت و کشتارهای اغراق آمیز و ... دقایق ابتدایی فیلم در درونِ شهر و درونِ خانواده شخصیتهای اصلی فیلم میگذرد، ما در این سکانسها و صحنهها با یک فرهنگ خانواده ایرانی آن زمان _زمانی نه چندان دور_ مواجهیم، سبک زندگی و فرهنگی که از دل باورهای اسلامی و انقلابی آن دوران نشأت گرفته؛ مثلاً سبک برگزاری مراسم عقدی شاد و اجرای گروه تئاتری محلهای و طنز در حسینیه؛ بسیار واقعی و ملموس با سبک زندگی همان زمان که من بارها و بارها مثلش را در محله ایام کودکیام به چشم دیده بودم و یا نوع پوشش و حجاب و نجابتِ عاطفه در همان دقایق نه چندان زیاد فیلم که چقدر در آن سن برایم یا بهتر بگویم در ضمیرِ ناخودآگاهم مؤثّر بود و در بخشی از انتخابهای دورههای بعدی عمرم تأثیر گذاشت؛ این که اسلام عزیز به رعایت حیا و پوشش در مقابلِ طفل ممیّز تأکید دارد بیشتر از آن که برای شخص مکلف مفید باشد برای کودک در آن سن فوق العاده از لحاظ گیرایی ذهنی، مفید است یعنی رعایت نکردنش فاجعه بار است!!! پیشنهاد میکنم دقایقی را به کودکیتان برگردید!😊
از موسیقی متن حماسی فیلم، ساخته استاد مجيد انتظامی هم نباید غافل شد و البته دوبله به یادماندنی صدای بازیگرها ... خلاصه دلم برای روزها و شبهای دهه شصت، برای آن سبک زندگی بدجور تنگ شده است.
👈 سَری بزنید
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🌱 حجاب به مثابه یک کنش اجتماعی
✍مجید ابطحی
🔹بسیاری از آموزههای دین، ظاهری فردی و باطنی اجتماعی دارند؛ نماز در ظاهر یک عمل فردی است، اما شریعت با توصیه به حضور در مساجد، اقامهی جماعت، برگزاری نماز جمعه و... این عمل فردی را تبدیل به یک کنش اجتماعی میکند.
اعتکاف، خمس و زکات و حتی روزه _که کاملا فردی به نظر میرسند_ سرشار از کارکردهای اجتماعی بوده و در ساخت یک #جامعهی_دینی به جدّ تأثیرگذارند.
🔹در این میان کارکرد اجتماعیِ #حجاب عجیبتر است و آن اینکه شخص #محجبه صرفا با یک پوشش عفیفانه _و البته منش عفیفانه_ بدون انجام هیچ فعالیت خاصی در شکلدهی به #فرهنگ_جامعه نقشآفرینی میکند، این ویژگیِ منحصربهفرد حجاب را هیچ آموزهی دینی ندارد! چرا که هر نوع کنشگری اجتماعی نیاز به یک سری فعالیتهای جمعی (و یا حداقل فردی) دارد، که گاه نیاز به #زمان، #صرف هزینههای کلان و #برنامهریزی متناسب با خود دارد، اما حجاب -بیآنکه نیاز به غیرخود داشته باشد- یکتنه کار چند #تشکیلات را انجام میدهد!
🔹جالب اینکه این #فرهنگ_سازی نه تنها در #دینی_کردنِ جامعه بلکه در #آرامش_روانی، #تحکیم_خانواده و حتی در بهبود امور #اجرایی_اداری جامعه و #رشد_علمی جامعه مؤثر است؛ تبیین و اثبات تکتک این گزارهها هرچند امری راحت و میسور است، اما مجال واسعی میطلبد!
🔹مختصرا میتوان گفت جامعهای که مردانش زیباییهای زنان دیگر را میبینند و نتیجتا علاقهمندی و پایبندیشان به زندگی خود کمتر میشود، آمار #طلاقش بالا رفته و خانوادههایی مستحکم نخواهد داشت؛
جامعهای که دانشگاهش مکانی برای ارتباطات آزاد است #تمرکز_علمی بر حل مسائل اجتماعی خود ندارد؛
کارمندانی که در روابط اداری و کاری با جنس مخالف، حریم شرعی را رعایت نمیکنند، تمرکزشان در انجام #وظایف_اداری کمتر است...
📌حجاب به تنهایی توانایی اصلاح بسیاری از این معضلات را دارد؛
با این مقدمه میتوان #حجاب را که به ظاهر یک پوشش و منش فردیست؛ از مؤثرترین کنشهای اجتماعی در #اصلاح_فرهنگ_جامعه در ابعاد گوناگون دانست!
#حجاب
#کنش_اجتماعی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
07-fasle-enghelab-www.Ziaossalehin.ir-bakalam.mp3
1.17M
🎤سرود مثل شعر تازه بود انقلاب
✍ محمدرضا میرزائی اصفهانی
مثل شعر تازه بود انقلاب
مثل قصه قشنگ يک کتاب
مثل رويش نهال در کوير
مثل ميوه رسيده دلپذير
مثل يک پرنده رها شده
مثل غنچه اي که صبح وا شده
آمد و زمين مرده زنده شد
جانشين گريه شور و خنده شد
خانه، خانه گرم شد از آفتاب
فصل نو رسيده، فصل انقلاب
#دهه_فجر
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#بازنشر_کنیم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
الله اکبر
الله اکبر
الله اکبر
اینجا آسمان تهران😍
آری خداوند بزرگتر از همه ی خدایان پوشالی ابرقدرت هاست 👌👌👌
و سلام و درود خدا بر خمینی کبیر
بزرگ مردی که به ما جرات توفان شدن را داد
#امنیت_اتفاقی_نیست
#سهم_من_یک_الله_اکبر
#دهه_فجر
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
40.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
...تشکیلاتیتر
یکم: قرار شد جشن پیروزی انقلاب با حضور همه مردم خصوصاً دانشآموزان در مسجد جامع برگزار بشود.
دوم: برنامهها یکی پس از دیگری چیده شد؛ چیدمان شد مثلِ جایزه، مسابقه، فیلم کوتاه، دکلمه و... اما جای یک مهم خالی بود؛ چی؟ سرود! چرا سرود؟
سوم: میگویند نغمهای که از دل برآید لاجرم بر دل نشیند و نغمه های گروهی بسیار مؤثرتر از یک تکخوانی است.
تاریخ معاصر هم شاهد تاثیر گروههای سرود دانشآموزی مساجد در پیروزی انقلاب اسلامی و مخصوصا هشت سال دفاع مقدس بوده و هست.
چهارم: همین هم باعث شد صبح علیالطلوع وارد مدرسه بشوم؛ وارد کلاس ششم دبستان و تمرین و تمرین و تمرین؛ تمرین سرود، تمرین رفاقت و تمرین ارتقاء از درجه دانشآموزی به درجه مسجدی شدن!
پنجم: اصلاً سرود روی اعتماد به نفس بچهها تأثیر مستقیم دارد. بعد از هر اجرا در رفتار و گفتار بچهها کاملاً مشخص است که به خودشان و تواناییهایشان اعتماد دارند و هزار و چند تأثیر دیگر.
ششم: اینکه بدون واسطه با امام جماعت مسجد و محله، این تمرینها انجام بشود یعنی اجتماعیتر، گروهیتر و تشکیلاتیتر کار دنبال میشود.
آخر: این داستان ادامه دارد انشاءالله
👈 سَری بزنید
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#حال_مقال
🔸خودروی اقتصادی!
✍️مرتضی بذرافشان
باز هم سورپرایز؛ یکی پس از دیگری؛ البته به شرط شگفت زده نشدن؛ دور از جون، مثل جان باختن هوادار نگون بخت، پس از شگفتی باخت تیم ملی به قطر نشود؛ آری خودرویی کاملا اقتصادی و تو دل برو با مختصات ذیل:
_همانطور که از نامش پیداست، اقتصادی ست؛ نه سیاسی، و غیررانتی؛ آن هم باسابقه نیم قرن شرمندگی و خودکشی مدیران؛ نه همچون بی خیالی مدیران کره و ژاپن، برای عمل نکردن به تعهداتشان!.
_به معنای ارزان بودن خودرو نیست. مرغ و تخم مرغ هم اقتصادی ست؛ اما ارزانی را مگر با خودتان به گور ببرید. چرخ خودروسازان، به قول آن آقای لا رحمت الله، باید بچرخد. به قول فردوس در سریال ستایش، افتاد؟؟؟!.
_گفتم خوشحال کننده، البته نه برای مردم؛ چون قراراست، در انحصار دو شرکت بزرگ خودرو ساز و غیر رفاقتی بماند؛ که روز از نو، روزی بیشتر، برای خودروسازان خیلی ورشکسته؛ نیفتاد؟؟!.
_بعلت استاندارد نبودن خودرو، لاجرم، مراجعات پس از فروش، خیلی زیاد و برای شرکت، دوسر سود است. مشتری شاید، در صف انتظار بماند. اگر نخواست، یک سال بعد، پولش را کامل، بدون سود و جریمه دریافت کند؛ حتما افتاد.
_ از کاهش تلفات جاده ای هم خبری نیست. به قول آخوندی وزیر سابق، دیه عزیزشان را وراث، بدون منت، دریافت کرده؛ به نان و نوایی، خواهندرسید.
_فعلا طرح در مرحله خام بوده؛ باشرکت دیزل خودروی میرسلیم، گفتگوی اولیه انجام شده؛ پس از کسب مجوز مدیران معزز دو شرکت و اجازه مافیای قدرت و ثروت، باتصویب مجلس بعدی، بزودی رونمایی خواهدشد.
_ از اینکه ذوق زده نشدید و اتفاق ناگواری برایتان نیفتاد، شاکرم. همین الان خبر رسید مدیران دوشرکت با دفتر بنده بسیار حقیر، تماس گرفته؛ مراتب قدردانی شان را از واردات خودرو دست چندم، باقیمت نجومی، به مقام عالی وزارت اعلام کردند. باسپاس، نمک پرورده.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔴 کمی با آقای اکبرنژاد
✍️بهروز دلاور
🔻ضمن عرض تبریک ایام، پیشاپیش بابت نگارش این متن در ایام سرور و شادی شما عزیزان پوزش می طلبم.
1️⃣ جناب آقای اکبرنژاد در راهپیمایی امروز همه حضور داشتند. جایتان خالی بود. فقط شما تشریف نداشتید. (پیشنهاد می کنم چند دقیقه ای تصاویر را ببینید.)
2️⃣ دوستان عزیز بهترین مواجهه برای پاسخگویی به مباحث ایشان عبور کردن است. پاسخ مباحث ایشان از مسیر علم عبور نمی کند. به نظر می رسد مسأله اصلی ایشان استراتژی انبیاء نیست؛ بلکه مسأله اصلی کارآمدی نظام جمهوری اسلامی ایران است.
3️⃣ می دانم که با هوش هستید و وقتتان را تلف نمی کنید، اما جداً پیشنهاد می کنم به جای صرف وقت در این مباحث، تمرکزتان را بر تقویت ایران اسلامی بگذارید.
4️⃣ برداشت ایشان از استراتژی امامان معصوم با سیره خودشان، مفاهیم بنیادین توحیدی و قرآنی، تحلیل مباحث تاریخی سازگاری ندارد. مهمتر از همه تطبیق این مباحث بر نظام جمهوری اسلامی ایران جدا قطعا روا نیست.
5️⃣ به شدت موافق برگزاری کرسی های آزاد اندیشی در حوزه و دانشگاه هستم، اما به نظرم برای اینگونه افراد(حوزوی و غیر حوزوی، استاد و غیر استاد)، ظرفیت مناسب برای دو اردو را فراهم آورید: الف) اردو راهیان نور با هدف تقویت ایمان، معنویت و عبرت گیری از فرهنگ غنی دفاع مقدس 2. اردو راهیان پیشرفت با هدف نمایش بخشی از کارنامه جمهوری اسلامی ایران در ساحت های گوناگون داخلی کشور.
6️⃣ جناب آقای اکبرنژاد شما روحانی فاضل و مشتاق علم آموزی هستید. پیشنهاد می کنم اولاً از مطالعات جزیره ای پیرامون قرآن، مباحث توحیدی و فقه شیعه پرهیز کرده و ثانیاً چند دقیقه ای از محصولات اندیشکده راهبردی سعدا و استاد راجی استفاده بفرمایید.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔻نکته اخلاقی
⭕️فرق حسرت با حسادت
✍️ بابک شکورزاده
🔸برخی افراد حسد را با حسرت اشتباه میگیرند؛ در حالی که این دو، اختلاف اساسی با یکدیگر دارند. در حسادت، شخص حسود، چشم دیدن نعمتی را برای شخص مورد حسادت ندارد؛ مثلا ناراحت است که چرا فلانی موقعیت شغلی مناسبی دارد.
ولی در حسرت که نام دیگرش غبطه است، شخصی که حسرت میخورد ناراحت نیست که چرا فلان شخص نعمت خاصی را دارد؛ بلکه دوست دارد او هم از این نعمت برخوردار باشد. حسرت اگر در امور معنوی و مثبت باشد ثواب هم دارد؛ مثل اینکه انسان حسرت بخورد که فلان شخص اهل نماز شب است و ای کاش من هم اهل آن باشم؛ ولی ناراحت نیست که چرا آن شخص اهل نماز شب است.
خطر حسد
🔹حسادت از جمله اموری است که میتواند زمینهساز مسائلی مثل غیبت، تهمت، قطع رحم، کینهتوزی و حتی قتل و جنایت شود. اساساً بعضی اوقات، ریشه این امور، همین حسادت است.
اولین قتلی که در بنی آدم رخ داد، ریشهاش همین موضوع بود که قابیل به برادرش هابیل حسادت کرد و در نهایت او را کشت. داستان حضرت یوسف و ظلمی که برادرانش در حق او مرتکب شدند ریشه در همین حسادت داشت.
از حسد در احادیث به عنوان ریشههای کفر و نابود کننده ایمان یاد شده که نشان میدهد چقدر باید مراقب باشیم تا گرفتار این رذیله نشویم.
#حسد
#حسرت
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
چهلوپنج سال «قول ثابت»!
✍️ علی خسروی
🔻علیرغم نجوای دائمی شیطان در محیط رسانه و ذهنسازی تودهای، خوشبختانه انقلاباسلامی، سِیلی ساکت از خلقالله دارد، که همواره در ساعت صفر سیاست پای به عرصه مینهند و تکلیف را یکسره میکنند!
🔻این را نه تنها آنان که امروز خیابانهای اصلی را دیدند، بل آنها که به تصادف از خیابانهای همجوار نیز گذر کردند، به مشاهده نشستند.
🔻با وجود عربدهای مستنکر و ناکام خارجی و نالههای مستصغر و ناشاد داخلی، خصوص در مجازستان، و نقدها و گلایههای دایمی که در کوچه و بازار از مردم میشنوی اما به ناگاه و یکپارچه، از کسانی خاموش در این فتره، بانگی انقلابی میشنوی که تا پیش از ۲۲ بهمن، هرگز گمانِ برآمدن آن و شنیدنش را نمیبردی!
🔻و این یعنی انگار تمام سلولهای تن و تمام زوایای روح و روان چند نسل با انقلاب هویت پیدا کرده، درخشیده و شکفته و آن درخشندگی و شکفتگی را ملت چهلوپنج سال است که گرامی میدارد.
🔻پرواضح معنی این سخن این نیست که همه مردم از هر سنخ و سن و جنس و گرایش همگی از وضعیت موجود خرسندند و حضور آنان در راهپیمایی ۲۲ بهمن به معنی تایید وضع موجود است، نه! ۲۲ بهمن نشانه تداوم پیمان مردم با انقلاب و میراث امام(ره) است. مردم به خوبی نشان دادهاند که میتوانند مطالب و امور اصلی و محوری را از امور حاشیهای هرچند دشوار و رنجآور، جدا کنند.
🔻معطل تان نکنم، این مردم ستون خیمه دین و ستون خیمه کشورند و این حضورشان، نشانه و دلیل «قول ثابت» آنان است:
يُثَبِّتُ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا بِالْقَوْلِ الثَّابِتِ فِيالْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَ فِي الْآخِرَةِ ۖ وَيُضِلُّ اللَّهُ الظَّالِمِينَ ۚ وَيَفْعَلُ اللَّـهُ مَا يَشَاءُ ﴿سوره ابراهیم، آیه٢٧﴾
خدا كسانى را كه ايمان آوردهاند، در زندگى دنيا و در آخرت با سخن استوار ثابت مىگرداند، و ستمگران را بىراه مىگذارد، و خدا هر چه بخواهد انجام مىدهد.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
حوزه علمیه کجا است؟
✍️ علی مهدیان
💥در بین گروههای مجازی که عضو هستم، یک جایی دیدم از من این سوال را پرسیده بودند که فلانی! «حوزه در این سالها نمیتوانست مجموعه ی عالم شورای نگهبان پسند تربیت کند؟ که الان اینطور در برخی حوزه های رای گیری با کمبود عالم مواجه نباشیم؟» میشد در جوابش خیلی بهانه ها آورد اما واقعیت این بود که او راست میگفت.
🔹اینکه شورای نگهبان در رد صلاحیت ها درست عمل کرده یا اشتباه، در این ماجرا، آدرس درستی نیست. آدرس درست همین است که خروجی حوزه چرا نمیتواند برای پشتیبانی خبرگان که اساسی ترین کار حوزه ها در این زمان است عالم تربیت کند.
🔹شنیدم مسوول محترم حوزه ها دهه فجر را تعطیل کرده و اختصاص داده به تبلیغ برای انتخابات و حضور مردم. طیبا طاهرا. الحمدلله ایشان از فهیم ترین مسوولین حوزوی است که تا کنون شناخته ام. اما چند درصد طلاب در این مدت مشغول تبلیغ بوده اند؟ همین چند ماه پیش رهبری گفت «وضع تبلیغ نگران کننده است و اینگونه پیش برویم سیلی میخوریم.» راه عملیاتی هم نشان داد که ایجاد کانونهای عظیم تولید محتوا و تولید روش و تربیت مبلغ بود. خوب؟ چه شد؟ درخواست مستقیم رهبری چه شد انصافا؟
🔹این تحذیرهای رهبری نسبت به تعلل و سکوت و کم کاری و بی صراحتی خواص، مخاطب نخستش اگر طلاب نیستند، کیست؟
آقایون طلبه ای که سخن حقیر به دستتان میرسد! این وضع پیش برود حیثیت برای حوزه باقی نخواهد ماند. این درست نیست که صدای یک عده آخوند نادان بی سواد در فضاهای مجازی در نقد امام و رهبری بچرخد و بعد این خیل عظیم طلبه انقلابی دستورهای روشن ایشان را دنبال نکنند.
🔹حوزه اگر مدد علمی و عملی به انقلاب ندهد «میمیرد یا منزوی میشود». مرگ و انزوای حوزه، باعث انحراف یا کندی حرکت مردم خواهد شد و سیلی خوردن اسلام را باعث میشود.
🔹دانش حوزوی پشتیبان اداره کشور کجا است؟ محتوای تبلیغی جریان دهنده ایمان به عمل چه شد؟ تربیت عالم حاضر در صحنه و خبرگان و کجا و کجا چه شد؟ تربیت مبلغ برای حرکت مردمی انقلاب چه شد؟
✔️رشد حوزه در همه جهات خیلی خوب بوده اما کفاف حرکت کشور را نمیدهد و سرعت رشد ما کمتر از رشد نیازهای صحنه است. باید فکری کرد. اما قدم اول این است که همه مان خود را مخاطب و مسوول بدانیم. سکوت و تعلل و تنبلی و کم کاری خطرناک است. حوزه باید شش دنگ متوجه نیازهای کشور و انقلاب باشد.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
#با_نویسندگان_حوزوی
🔰انتشار یادداشت سرکار خانم مرضیه عاصی در خبرگزاری حوزه
لینک خبر👇
https://hawzahnews.com/xcGRM
🔰انتشار یادداشت سرکار خانم نجمه صالحی در خبرگزاری حوزه
لینک خبر👇
https://hawzahnews.com/xcGS5
#انتخابات
#جهاد_روایت
#پویش_نوشتن
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
💠 «خانهای به وسعت جهان»؛ به بهانه ۱۲ بهمن
✍️ احمد اولیایی
🔹توفیق شد این بار در سفر عتبات عالیات، دو روز پیش به دیدن خانه حضرت امام خمینی رحمت الله علیه در نجف اشرف بروم. خانه ای نه فقط از آجر و خشت و گل، بلکه از صفا، صمیمیت و ساده زیستی.
🔸خانه ای که ۱۳ سال میزبان بزرگ مردی بود که جهان را تغییر داد و معادلات آن را جابجا کرد.
🔹راهنمایی که خانه را معرفی می کرد می گفت: «سال هاست اینجا هستم و میزبان عاشقان امام. بیش از هشتاد درصد مردمی که از اینجا بازدید می کنند، درب و دیوار این خانه را می بوسند». این بوسه نه بر آجر و درب خانه بلکه بر روح حاکم برین خانه است. خانه ای که سال ها محل عبادت و خدمت امام راحل بوده است. این روح امام است که از شدت تعالی چنین بر ساختمان هم اثر گذاشته که هنوز آن را می توان حس کرد.
🔸اوست که در چنین روزی در سال ۵۷ وارد ایران شد و نتیجه سال ها تلاش خود و مردم را به ثمر نشاند....و سال هاست جهان متحیر انقلاب امام است.
#امام_خمینی
#انقلاب_اسلامی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔶 برای انقلاب اسلامی، برای عصر جدید
✍️ علیرضا نصر اصفهانی
برای ایرانی که یک فیلسوف، عارف و فقیه، بنیانگذار آن بود و ایده و روایتی نو به صحنه جهان آورد و راه جدیدی برای رسیدن به حقیقت طرح کرد و عصر جدیدی را رقم زد و با مردم ساده حرف میزد.
برای ایرانی که یک دانشمند، اندیشمند و نوآور، رهبر آن است که موضوع اندیشهاش، حیثیت اجتماعی و سیاسی اسلام است و مبارزی خستگیناپذیر و جنگنده برای پیشرفت انقلاب اسلامی ایران است.
برای ایرانی که پشتش به قهرمانانش گرم است و قهرمانهایش را همه دوست دارند، قاسم سلیمانی، شهریاری، خرازی، رئیسعلی دلواری، میرزا کوچک خان، ستارخان.
برای مردم ایران که همیشه در کنار انقلاب و پشتیبان آن بودهاند و هیچگاه نگذاشتهاند خاکش ضمیمه کشور دیگری شود. برای مردم صبور ایران که رنجها و فشارها را تحمل میکنند، از نو جوانه میزنند و قدرتمندتر میشوند.
برای ملت ایران که بیش از 40 سال است که در میدان است، از جنگ تحمیلی تا دفاع از حرم و برای آن بیش از ۲۵۰ هزار شهید تقدیم کرده است. برای ملت ایران که مسیر پیشرفت خود را پیدا کرده است.
برای ایرانی که سرودها و شعرهای آن شورانگیز است، ایرانی که راهش پر از غرور و بغض توامان است، ایرانی که تماشاچیها آن را دوست دارند، ظرفیتهایش تمام نشدنی است، و بزرگ و غیرقابل صرفنظر است.
برای ایرانی که «قدرتمند امّا مهربان و باگذشت و حتّی مظلوم و آمادهی تصحیح خطاهای خویش است، امّا تجدیدنظرپذیر و اهل انفعال نیست»
برای ایران آینده که مشتاقانه منتظر جوانانی است که در میدان حل مسئله مصمم و امیدوار ایستادهاند، خوشفکر، باایمان، و پرانگیزه هستند و با محدودیتها و سختیها دست و پنجه نرم میکنند و از بذل مال و جان دریغ ندارند.
*مطالب داخل گیومه برگرفته از بیانیه گام دوم انقلاب
#امام_خمینی
#انقلاب_اسلامی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔹نمایشیشدن، آن روی تهیشدن
✍️ حمید احتشامکیا
🔸خادم حرم که مسئول مرتبکردن صفوف بود، مرتب فریاد میزد و میگفت: «زائران بر لبِ فرش عقب بنشینند و مُهرها را بر لبِ فرش جلو بگذارند» چنان دوشادوش هم در یک خطَّ مستقیم نشسته بودیم که اگر صف نمازِ جماعت تا ثُریا هم کِشمیآمد، کَج که نمیشد هیچ، محالبود صفهای جلو یا پشت را هم قطعکند؛ دقیقا مطابق با اصل پنجم نظام هندسه اقلیدسی!
🔸بغلدستیام به پدرش گفت: «وضو ندارم!» پدر گفت: «اَدایش را هم دربیاوری کافی است» البته فرصتی هم برای خروج از صف و تجدید وضو نبود.
🔸خلاصه هیچ خُلَلوفُرَجی در ظاهر ماجرا دیده نمیشد. دسته به دسته با نظم و ترتیب یکجا ایستاده و منتظر تکبیرةالاحرام امام جماعت بودیم.
🔸 صحنِ جامع رضوی (پیامبر اعظم) آماده میشد برای اقامه نماز مغرب به امامت آیتالله ... ببخشید حجتالاسلام و المسلمین ... نه همان حجتالاسلام فلانی که برخلاف سنوسال کمش، صوتولحنش عالی بود.
🔸 امام جماعت هر که بود چنان قواعد تجوید را بر حروف تطبیق میداد که توجهام را کاملا از معانی به بیان جلب کرده بود. واقعا زیبا میخواند!
🔸پیش خودم گفتم قبلَنا که به این چیزا اهمیت نمیدادند. مهم این بود که امام جماعت یک فقیه عارف یا نهایتا یک مجتهد پارسا باشد. معمولا ائمه جماعت، بهویژه در مضاجع شریف و بقاع متبرک، عالمان سرشناسی بودند که اقتدای نماز بهایشان بیشتر بهانهای بود برای زیارتشان. نگاهشان انسان را تربیت میکرد. نَفَسشان قلب مرده را حیات دوباره میداد.
🔸یادم است کسی به قرائت آیتالله بهجت «رحمتالله علیه» ایراد گرفت که فلان حرف را اشتباه تلفظ میکنید، و شنیدم که ایشان پاسخ دادند که بروید جای دیگر اقتدا کنید.
🔸الحمدالله در نسل جدید از ائمه جماعت، اغلب مشکلات، برطرف شده است، محاسنِ اصلاحشده، عبا و قباهای مرتب و اتوکشیده، عمامههای بزرگ و چین و واچین، خوشکلام و خوشبرخورد ...
🔸مسئله شرعی را که بخش پاسخگویی به مسائل شرعی پاسخ میدهند. مشکل روانی هم اگر دارید به بخش مشاوران و روانشناسان دینی مراجعه کنید، همه جوان و تحصیلکرده و مدرن هستند. اگر هم برای ترک جماعت دنبال بهانهای هستید که هیچ! خفتهیِ بیدار را بیدارکردن مشکل است.
🔸نمازهایمان دارد عربستانی میشود، آدم گمان میکند در مسجدالحرام نماز میخواند.
🔸امور هرچهباشد، وقتی نمایشی میشود، از تهیبودنش خبر میدهد. امر تهی، میخواهد از طریق نمایش به خودش غنا بخشد. نمایشدادن، روی دیگرش تهیبودن است.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
آقاجان! مبارکتان باشد!
✍️ عباس بابائی
تجربهی اولین ۲۲ بهمنمان در تهران بسیار حیرتانگیز بود و شورانگیز!
نشان، برای اینکه به ترافیک هولناک راهپیمایی نخوریم، بیش از ۲۰ کیلومتر ما را در چند بزرگراه دور داد تا بالاخره به نزدیکترین مکان به راهپیمایی رسیدیم. نه فقط خیابانهای نزدیک به مسیرهای راهپیمایی، بلکه در حوالی اتوبانها هم ماشین پارک بود. نوع ماشینها نشان میداد که از تمام طبقات جامعه در این «جشن»وارهی ملی حضور دارند.
ذوق و شوق من برای حضور در این جشن بزرگ، کمتر از بچهها نبود؛ هرچه به خیابان «انقلاب» نزدیک میشدیم، هیجانمان بیشتر میشد!
رسیدیم به خیابان انقلاب! وای خدای من!
هرچه در سالهای گذشته، از راهپیمایی تهران در تلویزیون دیدهبودم، محو شد؛ واقعیت چیز دیگری بود؛ سیلی مواج در رودخانهی خروشان انقلاب به سمت ساحل ظهور!
من خس بیسروپایم که به سیل افتادم
او که میرفت مرا هم به لب دریا برد!
اولین تصویری که از این «حرکت عظیم مردمی» در ذهنم دوید، «راهپیمایی میلیونی اربعین» بود؛ یکهدف، یکراه و یکجمعیت متراکم انقلابی!
انقلابیهای دههی هشتاد و نود حضرت سیدعلی، همان شعارهایی را فریاد میکردند که سالیان سال انقلابیهای دههی چهل و پنجاه حضرت روحالله برای آن جانفشانی کردند!
صدای حاجمیثم گاهگاهی از دور در میان خروش مردم به گوش میرسید:
ما صفوف محکم عشقیم، عمّاریم ما
از صف اول نشینان، پرسشی داریم ما
رونق تولید و شوق کاردانیها چه شد؟
وعده ی پیدرپی رفع گرانیها چهشد؟
بهعنوان یک طلبهی ناچیز به «خمینی بزرگ» غبطه خوردم که با کدام نفس قدسی روح حیات را بر ملتی که در آستانهی مرگ بود، دمید که تا کنون در میان این همه از سختیها و ناجوانمردیها، با این جوش و خروش به «صراطمستقیم»ش ادامه میدهد؟
و به «خامنهای عزیز» که چگونه با این همه از دشمنیهای خارجی و خیانتهای داخلی توانسته این انقلاب را مردمی و این مردم را انقلابی نگهدارد؟!
حاجمیثم همچنان فریاد میزد:
۸ سال از عمرمان برجامشان بر باد داد
قطع میشدبرق میگفتند از تحریمهاست
قطع میشد آب میگفتند برجامم کجاست
قحط واکسن بود میگفتند FATF دواست!
خدا لعنت کند بیبیسی را! از بس در این سالها در مذمت کیک و ساندیس دروغ گفت، کلاً بساط پذیرایی در مسیر راهپیمایی تعطیل شده بود و الا شیرینی این جشن برای من و فرزندانم دوچندان شده بود!
خیابان پرخاطرهی انقلاب به دو بخش رفت و برگشت تقسیم شده بود؛ کاملاً معلوم بود که هرکدام از خانوادهها مقداری از این مسیر طولانی را برای راهپیمایی تعيين کردهاند که با رسیدن به آنجا از طرف مقابل بر میگشتند.
با این حساب، مسیرهای چندگانهی راهپیمایی عظیم تهران که دهها کیلومتر میشد، بارها و بارها به قدوم مبارک انقلابیون دهههای مختلف متبرک میشد و این یعنی یک «رفراندوم میلیونی مردمی» در ۴۵ سالگی انقلاب!
ما هم مثل باقی مردم هنوز خیلی مانده بود به میدان آزادی، برگشتیم؛ حالا صدای آقای رئیسجمهور به گوش میرسید:
«امروز مستقلترین کشور در جهان، «جمهوری اسلامی» است.»
این ملت با این سطح از بصیرت و استقامت، یقیناً میتواند همان امت ظهور باشد؛ ان شاء الله.
آقاجان! مبارکتان باشد این همه شور و شعور و حضور و سرور!
#انقلاب_مردم
#انقلاب_مستضعفان
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
مدیریت جامعه
✍️ سید محمد طه موسوی
در آموزههای اسلامى، افراد مسئول یکدیگرند: «کلکمْ راعٍ، وَ کلکمْ مَسْؤُولٌ عَنْ رَعِیتِهِ». به همین دلیل نسلهای گذشته مسئول نسلهاى آینده هم هستند؛ زین رو باید این هدایتى را که به آنها رسیده به نسلهاى آینده برسانند و آنها را براى پذیرش و استفاده آن آماده کنند.
چیزى که این بحث را به صورت یک مسأله در جامعه اسلامی در مىآورد این است که رهبرى یک فرد یا یک نسل در همه جا و در همه وقتى یکسان نیست؛ بلکه شکلها و کیفیتهاى گوناگونى دارد و وسایلى که براى این هدف به کار گرفته مىشود، در هر زمانى با زمان دیگر متفاوت است. مانند صلاة و ثوم تعبدى محض از طرف شارع نیست؛ که مکلف به انجام آنها به شکل خاصى باشیم و احکامی و مرجعی داشته باشد و اگر نتیجه هم نداد، از ما رفع مسئولیت شده باشد. بلکه مسئولیت آن، از نوع مسئولیت نتیجه است؛ یعنى از ما نتیجه خواسته شده؛ با هر شکل و مقدمهاى که باشد یعنی برای رسیدن به هدف باید خلق محتوا و گفتمان کرد تا به رسالت عمل کرده باشد.
مطلبى که در این زمینه باید بدان توجه داشت این است که، مسأله نسبى و موقت بودن وسیلههاست در یک زمان و مکان در جامعه است. یک چیز که در جایى وسیله هدایت است، چه بسا در جاى دیگر وسیله ضلالت شود. منطقى که یک پیرزن را مؤمن مىکند، چه بسا یک جوان تحصیل کرده را گمراه کند. ما کتب بسیارى داریم که در گذشته، صدها و هزاران نفر را هدایت کرده، اما امروز کتب دیگرى لازم است و آن کتب، چه بسا امروز مایه شک و گمراهى مردم شود.
ادامه دارد...
برگرفته از آثار متفکر شهید مرتضی مطهری
@HOWZAVIAN