🔴 ازدواج و پارتنر
✍️سیدعلیرضا موسوی
در پاسخ به سوال پارتنر چیست؟ باید بگوییم امروزه پارتنر به یکی از رایج ترین کلمات میان جوانان تبدیل شده است. پارتنر در لغت به معنای یار و همراه می باشد. اما در معنای کلی پارتنر به افرادی می گویند که رابطه بسیار نزدیکی باهم دارند و قرار است که در آینده با یکدیگر ازدواج کنند. در زمان گذشته به پارتنر نامزد گفته می شد.
در زندگی امروزی میزان افرادی که پارتنر را جایگزین همسر کرده اند بسیار فراوان است. اینگونه افراد شریک عاطفی خود را پارتنر نامیده و با وی ازدواج سفید می کنند. در ازدواج سفید زوجین همانند سایر زوج ها با یکدیگر رابطه جنسی بقرار کرده و در یک محیط زندگی می کنند.
اما رابطه آنها در هیچ کجا ثبت رسمی نمی شود و تنها بصورت دلی به یکدیگر متعهد هستند. متاسفانه در زندگی کنونی به دلیل شرایط سخت و سنگین ازدواج بسیاری از جوانان تن به ازدواج سفید می دهند.
اما دین مبین اسلام که عهده دار سعادت و کمال بشر است و همچنین قرآن کریم که نقشه ی نجات انسانها است تاکید به امر مقدس ازدواج وتشکیل خانواده کرده است
خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید:
و از نشانههاى او این است که براى شما همسرانى از [جنس] خودتان آفرید، تا کنارِ آنان آرامش بیابید و میان شما دوستى و مهربانى قرار داد، بدون شک در این [آفرینش] همواره نشانههایى است براى مردمى که تفکّر کنند1
و همچنین پیامبر اسلام صلیاللهعليهوآلهوسلم میفرمایند: النکاح سنتی فمن رغب عن سنتی فلیس منی؛
پیامبر خدا ازدواج سنت و طریقهای در زندگی من است؛ پس هر کس از این طریقه روی گرداند، از من نیست».
تفاوت پارتنر با همسر را برای شما شرح دهیم:
اصلی ترین تفاوت میان پارتنر با همسر در تعهد محضری میان زوجین می باشد. زمانی که دو نفر تصمیم به ازدواج می گیرند در بسیاری از مسائل به یکدیگر تهعد محضری می دهند. اما در روابط پارتنری هیچ گونه تعهدی وجود ندارد.
فرزندانی که حاصل ازدواج هستند بصورت رسمی در جامعه ثبت می شوند و از زندگی نسبتا مطلوبی برخوردار خواهند بود. اما این شرایط برای فرزندانی که حاصل روابط پارتنری هستند چنین نخواهد بود و جامعه به چشم دیگری به این فرزندان می نگرد.
بیش از 90 درصد خانواده های ایرانی با فرهنگ روابط پارتنری موافق نیستند و اینگونه ازدواج را به رسمیت نخواهند شناخت.
در زندگی پارتنری طرفین تعهد چندانی به یکدیگر ندارند و هر زمانی که بخواهند می توانند از یکدیگر جدا شوند. در حالی که این شرایط در ازدواج رسمی وجود ندارد.
در روابط پارتنری طرفین هیچ گونه مسئولیتی در قبال یکدیگر ندارند. اما در ازدواج رسمی زوجین در مقابل یکدیگر مسئول هستند.
در آخر آنچه که روشن است امر ازدواج بهترین پاسخ دهنده نیاز انسان از جهت امنیت و سلامت روح وجسم انسان است
وآنچه که مجامع غربی برای نابود کردن خانواده و ترویج بی مسئولیتی و عدم تعهد نسبت به یکدیگر ونشر اهداف شوم هرزگی و بی بند باری برای هدف گیری جامعه اسلامی و بالاخص خانواده بر هر کس پوشیده نیست.
منابع:
1سوره روم آیات 21تا30
#ازدواج
#پارتنر
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
جرمانگاری؛ بیحجابی؛ روزهخواری علنی
✍️ بابک شکورزاده
🔹اینکه برخی از افراد نسبت به تذکر حجاب گارد میگیرند و رفتاری حق به جانب دارند به این دلیل است که بیحجابی را جرم نمیدانند. یکی از ریشههای این ناهنجاری همین موضوع است که این افراد قبول ندارند با بیحجابی در ملأ عام مرتکب جرم شدهاند.
🔹مشابه این قضیه در روزهخواری علنی هم صادق است. برخی از افرادی که در ماه مبارک رمضان، اقدام به روزهخواری علنی میکنند و در مقابل تذکرات، حق را به خوشان میدهند، عمدتا به این دلیل است که این کار را جرم نمیدانند. کسانی که از این افراد نیز حمایت میکنند، معمولا به جرمانگاری نرسیدهاند و باور ندارند که این کار جرم است.
🔹به همین دلیل است که معمولا شخص بیحجاب یا روزهخوار علنی، در مواجهه با نهی از منکر، نهی ناهی را بر نمیتابد و میگوید به شما مربوط نیست که گویا خطایی مرتکب نشده است!
🔹این بر خلاف سائر جرائم مثل سرقت و جنایت است که معمولا عامل آن، قبول دارد مجرم است و نسبت به واکنش ناهیانه و منفی دیگران گارد نمیگیرد و اکثریت قریب به اتفاق مردم نیز در مقام دفاع از آنها برنمیآیند.
🔹عدم جرمانگاری، نکتهای کلیدی در مواجهه با این گونه پدیدههای خلاف شرع است که واکنشهایی را به دنبال دارد و در جامعه باعث التهاب میشود و وجهه دینی آن را مخدوش میسازد.
🔹به نظر میرسد تا زمانی که فرهنگ جامعه به این حقیقت نرسد که اینگونه رفتارها جرم، و مرتکب آن مجرم است، آن چنان که باید، راه به جایی نخواهیم برد.
#بیحجابی
#روزه_خواری
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#حال_مقال
📌 موشکهای غذایی
✍️مرتضی بذرافشان
منظورم، کمکهای هوایی اخیر آمریکایی ست به غزه؛ که حال مقال، به طنز، آن را، موشک های غذایی نامیده؛ مع الوصف، گفته اند، عده ای براثر این بسته ها، کشته شده اند. اما چند نکته:
_کشته نشده اند؛ احتمالا ضربه مغزی بوده است؛ از نوع پایگاه عین الاسد.
_غزه در محاصره اسرائیل بوده و نگاهها سوی آسمان؛ گفتیم دعایشان اجابت شود.
_ با یک تیر، دونشانه بزنیم: محاصره برقرار است و قتل عام ادامه دارد.
_بسته های غذایی، برای ما، از موشک، کم هزینه تر است.
_ برای دریافت غذا، هر کسی با پای خود به استقبال مرگ شتافته است.
_چون تحت فشار مردم آمریکا و جهان بودیم، باید برای کمک به غزه،حرفی داشته باشیم؛ ولی عملیات، طبق نقشه، پیش نرفت.
_بعلت مسمومیت بسته ها، نسل کشی مد نظر ما، بدون خونریزی و زودتر اتفاق خواهد افتاد.
_ پای کشورهای مسلمان، از جمله اردن، مصر و عربستان، در میان بوده؛ در این کشتار مدرن، ما و اسرائیل، تنها نیستیم.
_در این کشتار، حماس، مقصر بوده؛ اگر تسلیم شود، چشم به هم زدنی، جنگ، تمام است.
_سعی کردیم، تا ماه رمضان آتش بس شود؛ چون نشد، بسته های افطاری، شلیک کردیم.
_جای نگرانی نیست؛ دیه کشته شده ها از پول های بلوکه شده ایران، تا ریال آخر پرداخت خواهد شد.
#غزه
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#کوتاه_و_گویا
✍️ محمدجواد محمودی
قانون تصویب نشده،
بِه ز قانون تسلیم شده...
#حجاب
#فیلترینگ
.......................................
از نظر این قماش،
آرمان اگه از زیر دست و پای
اون وحوش زنده بیرون میومد،
قطعا مقصر بود!
#سکولاریسم
.......................................
چادرت
نه فقط پوشش،
که جامهی رزم است
ندیدی چطور دشمن را به ستوه آورده؟!
#چادر
.......................................
وقتی مردان بیغیرت،
هشتگ #من_بی_ناموسم ترند میکنند،
زنان بیحیا،
سلیطه بودن را فریاد میزنند!
#غیرت
#پویش_نوشتن
#جنگ_ترکیبی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#نقد
☑️ آیا برچسبزنیهای غیراخلاقی محصول ۳۰ سال انس با جامعهشناسی است؟!
✍️حجتالاسلام سیدمهدی موسوی در پاسخ به ادعاهای دکتر فاضلی نوشت:
▫️طبیعی است که آقای دکتر فاضلی آثار متعدد و متکثر استاد پارسانیا در فلسفه علوم اجتماعی، جامعهشناسی انقلاب اسلامی و جامعهشناسی اسلامی از جمله کتاب «نماد و اسطوره»، «جهانهای اجتماعی»، «حدیث پیمانه»، «تطورات روشنفکری حوزوی»، «سنت، ایدئولوژی، علم»، «حقیقت و دموکراسی»، «مبانی معرفتی و سیمای اجتماعی سکولاریسم و معنویت»، «جامعهشناسی معرفت و علم»، «پلورالیسم: زمینههای عقیدتی و اجتماعی»، «هفت موج اصلاحات»، «عرفان و سیاست»، «روششناسی انتقادی حکمت صدرایی»، «تحلیل و بررسی سند ۲۰۳۰» و «هستی و هبوط» بخصوص دو کتاب «فلسفه و روش علوم اجتماعی» و «بیست پرسش در باره علم دینی» که به مسئله مورد ادعای ایشان پرداخته است، را بر فرض مطالعه، درک نکند و آنها را نپذیرد؛ زیرا اختلاف ایشان یک اختلاف مبنایی و پایهای و فلسفی است.
▫️لازمۀ نقد علمی این است که ببینیم گوینده در چه فضای فکری و اجتماعی به این بحث پرداخته است و مقصودش چیست، زمانی که از عقبۀ ادبیات فلسفی هوش مصنوعی سخن میگوید، باید پرسش شود که منظور گوینده از این عقبه چیست، مقصود از ادبیات فلسفی چیست، هوش مصنوعی را چه میداند و حوزههای علمیه چگونه میتوانند این عقبه را تولید کنند؟ چرا سایرین نمیتوانند و دهها پرسشی که از این جملۀ تقطیعشده میتوان بهدست آورد.
🔗 متن کامل در رسانه فکرت
#استاد_پارسانیا
#جامعه_شناسی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🟢ارزشهای دینی از دنیای قدیم تا عصر مدرن
✍️ حجت الاسلام احمدحسین شریفی، رئیس دانشگاه بین المللی قم
🔹برخی از مدعیان #روشنفکری دائماً و به گونههای مختلفی میگویند «دنیای جدید» دنیای تکثرها و تنوعهاست. دنیای مدرن، دنیای سکولارشده است. در دنیای جدید، نمیتوان از «ارزشهای ثابت» و «مطلق» سخن گفت! نمیتوان از «حقیقت واحد» سخن گفت! صراطهای فراوانی وجود دارد که نمیتوان گفت فقط یکی از آنها مستقیم است! بلکه با صراطهای مستقیمی مواجههایم!
🔻اینان خلط بزرگی میان «مقام ثبوت» و «مقام اثبات» و در نتیجه میان «واقعیت» و «حقیقت» کردهاند!
توضیح آنکه تنوع و تکثر و صراطهای مختلف در جوامع بشری، از ویژگیهای دنیای مدرن نیست. بلکه در همیشه تاریخ و در همه جوامع وجود داشته، دارد و خواهد داشت. به عنوان مثال، در کنار توحید و خداپرستی، بتپرستی (با تنوع بسیار گستردهای که داشت)، شرک، بیخدایی، الحاد، بیاعتقادی به معاد، بیاعتنایی به ارزشهای دینی و امثال آن در دنیای قدیم هم بوده است! همواره شاهد وجود ادیان و مکاتب و ملل و نحل مختلفی در میان جوامع بشری بودهایم.
🔸همه سخن در درستی یا نادرستی آنها بوده و هست. یعنی سخن فرزانگان و پیامبران و اولیای الهی و فیلسوفان این بوده است که آیا همه آنچه که «هست»، درست است؟ آیا منطقاً میتوان گفت هم باورهای دینی درست است و هم باورهای غیردینی و ضددینی؟! آیا میتوان گفت هم ارزشهای توحیدمحورانه درستاند و هم ارزشهای الحادپایه؟ معلوم است که پاسخ منفی است.
#کثرتگرایی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🎉 عیدانه طلوع حق
🏷 ۵۰ درصد تخفیف
🔥 ویژه تمامی دوره ها
💌 کدتخفیف : tolu1403
📝 دوره آموزش نویسندگی
🔺با رویکرد داستان نویسی
📚 استاد محمدرضا سرشار (رضا رهگذر)
🔺دارای نشان درجه یک هنری
🔺۶ میلیون شمارگان چاپ آثار
⏱ ۸۶ جلسه آموزشی
🌐 بصورت مجازی
📃 ارائه گواهینامه معتبر
🇮🇷 ثبت نام از سراسر ایران
🔻 مشاهده جزئیات و ثبت نام:
🌐 https://school.toluehagh.ir/nev03-04
💠 موسسه فرهنگی طلوع حق
https://eitaa.com/joinchat/2694840323C97c5d26c1c
.
#قلمدون
🖋قدم اول #نوشتن، فردی است.
🖌برای تأثیر همه جانبه و فرهنگی راهی جز #اجتماعی_شدن نویسندگی نیست.
📚در حقیقت مقصد نویسندگی #ساخت_اجتماعی است.
#جهاد_روایت
#پویش_نوشتن
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
رمضان و یادداشت های عدالت در قرآن (۱)
«چالش فهم مفاهیم مدرن از قرآن»
✍️ احمد اولیایی، پژوهشگر حوزوی
🔹یکی از سخت ترین کارها فهم قرآنی مفاهیمی است که یا در دنیای امروز تولید شده یا معنای پیشینی آن تغییر کرده است. به عنوان مثال «دولت» به عنوان مفهومی در علوم سیاسی مدرن، آیا مستقیما در قرآن یافت می شود یا حتی غیر مستقیم هم نمی توان در موردش مطلبی یافت؟!!! شاید این پرسش به سوال بنیادیتری برگردد که آیا قرآن برای انسان امروز نیز نقش هدایت گری دارد یا خیر که البته این سوال از بحث ما خارج است چرا که پیشفرض و پاسخ ما به این سوال «آری» ست. آیاتی مانند آیه ۵۹ سوره انعام «ِوَ لا رَطْبٍ وَ لا يابِسٍ إِلاَّ في كِتابٍ مُبينٍ»، آیه۸۹ سوره نحل: «وَ نَزَّلْنا عَلَيْكَ الْكِتابَ تِبْياناً لِكُلِّ شَيْء» یا آیه ۳ه۸ سوره انعام: «ما فَرَّطْنا فِي الْكِتابِ مِنْ شَيْء» این پیشفرض را تأیید می کند. همچنین در روایات متعددی نیز به این موضوع اشاره شده است. به عنوان مثال امام رضا علیه السلام نقل می کنند که مردی از امام صادق علیه السلام می پرسد: حالت قرآن چگونه است که هرچه خوانده می شود، تازه تر می شود. امام علیه السلام پاسخ فرمود: زیرا خداوند قرآن را برای زمان ویژه و مردمانی مخصوص و معین قرار نداد. قرآن در هر زمانی تازه و نو و نزد هر ملتی تا روز قیامت مورد استفاده است. (بحارالانوار، 15/92).
🔸با این پیشفرض که قرآن می تواند انسان و جامعه امروز را هدایت کرده و برای مسأله فردی و اجتماعی او و جامعه اش حرف دارد، به چالش فهم مفاهیم مدرن مانند عدالت اجتماعی از قرآن وارد می شویم.
#رمضان
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔻کالازجر
✍️ علی بهاری، پژوهشگر و طنزنویس حوزوی
🔸پنجشنبه ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ برای گرفتن کالابرگ فجرانه به یکی از شعبههای فروشگاه جانبازان قم رفتم. با این تحلیل که مردم روزهدار، صبح اول وقت به فروشگاه نمیآیند، ساعت ۸:۱۵ دم ورودی فروشگاه بودم. از دیدن جمعیت صفبسته شگفتزده شدم. هنوز در فروشگاه را باز نکرده بودند. بیاعتناء به صف در گوشهای ایستادم. پیرمردی خمیده گفت: «برو ته صف.» گفتم: «هنوز فروشگاه باز نشده. چه صفی؟» با بیحوصلگی جواب داد: «برو ته صف. وقتی باز بشه نوبتی راه میدن.» به ناچار به ته صف رفتم. یعنی چه؟ مگر مطب دکتر است که نوبتی راه میدهند؟ چند دقیقه بعد در فروشگاه باز شد. صف خیلی کند جلو میرفت. برخی با غرور از کنار جماعت در صف رد میشدند، نگاهی عاقل اندر سفیه به آنان میکردند و وارد فروشگاه میشدند. بیشترشان هم چند دقیقه بعد با سر پایین - طوری که توجه بقیه جلب نشود - آرام به انتهای صف میرفتند. بندگان خدا به خاطر کالابرگ آمده بودند و در نگاه اول فکر میکردند خونشان از بقیه رنگینتر است و بدون صف هم دست پر از فروشگاه بیرون میآیند. مردم در جمعهای دو و سهنفره صحبت میکردند. بیشتر حرفها گلایه از دولت برای اجرای نابخردانه این طرح بود. بعضی هم میگفتند رایگیری تمام شده و همه چیز به تنظیمات اولیه کارخانه برگشته است. منظورشان را نفهمیدم. مگر در ایام رایگیری چیزی بهتر شده بود که الان به تنظیمات کارخانه بازگشتهایم؟
🔹صف همچنان کند جلو میرفت. گاهی دو نفر سر نوبت دعوایشان میشد و بقیه به آرامش دعوتشان میکردند. هر چه میگذشت آفتاب، بیشتر خودش را روی زمین پهن میکرد. پیرزنها و پیرمردها مدام این پا و آن پا میشدند و گاهی لب جدول مینشستند تا درد زانویشان التیام پیدا کند. یکی از ماموران فروشگاه که معلوم بود برای ارتباط با مشتری، آموزش ندیده مدام تذکر میداد که افراد خارج از فروشگاه به دیوار بچسبند تا ورودی بسته نشود. آرامآرام جلو رفتیم تا وارد فروشگاه شدیم. دم در فروشگاه، مافوق همان مامور ایستاده بود و گاهی سوالات مردم را جواب میداد. برخوردش با مردم را که دیدم، از این که مامور قبلی را آموزشنادیده خواندم احساس شرمندگی کردم. وسط گفتگو با مردم، همان جوان مامور را صدا کرد و بهش گفت: «واسه چی با مردم بحث میکنی؟» جوان با اضطراب پاسخ داد: «چون نوبتشون به هم میخوره» و او فریادگونه گفت: «به درک. ول کن بابا!»
🔸مردم از ترس این که مبادا وقتی نوبتشان بشود گوشت و مرغ تمام شده باشد جایشان را به افراد کناری میسپردند، حواله گوشت و مرغ را میگرفتند و بعد به صف برمیگشتند. وقتی نوبتم شد فهمیدم گوشت بوقلمون که دنبال تهیهاش بودم تمام شده. به همان مامور آموزشنادیده اول! قضیه را گفتم. گفت: «شنبه بیا صف وایسا. ایشالا داریم». متعجب از این که مرا بیکارترین شهروند قم دانسته به طرف غرفه پروتئین رفتم. برخی اقلام پروتئینی در یخچال بود ولی پیشفروش شده بود. ملت، آشفته و مستاصل به این طرف و آن طرف میرفتند و هر چه میدیدند برمیداشتند تا کالابرگشان نسوزد.
🔹تصمیم گرفتم به عنوان شهروندی وظیفهشناس به دفتر مدیریت مراجعه کنم و مشکل را بگویم. یک جوان شیک و یک میانسال داخل دفتر بودند. سلام کردم. میانسال، مرا به کشاله رانش گرفت و جوان به سردی پاسخم را داد. گفتم: «این ایام با روزهای عادی فرق میکنه. باید همه اقلام، ساعتی تامین بشه تا مردم بتونن راحت خرید کنن». گفت: «داداش روزهای عادی هم سه روز یه بار واسمون بوقلمون میارن. ایشالا شنبه». ناامید از دفترش خارج شدم. خریدم را نصفه و نیمه انجام دادم و از فروشگاه بیرون زدم. به ساعتم نگاه کردم. عقربه کوچک روی عدد ۱۱ بود. به طرف خانه برگشتم و در راه خدا را بابت داشتن دولتی که شب عید به فکر مستضعفان است شکر کردم.
#کالابرگ
#مستضعفین
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
☀️نشست اخلاقپژوهی با حضور استادان حوزوی
دومین نشست «فصل برکت»، یکشنبه، 27 اسفند از سوی رسانه و مدرسه علوم انسانی و اسلامی فکرت، به واکاوی ابعاد معنویت و اخلاق پژوهی میپردازد.
مجموعه فکرت میزبان دکتر محمد جعفری، عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) خواهد بود که به موضوع «نقش روزه در شریعت و معنویت دینی و نسبت آن با اخلاق و معنویت سکولار» خواهد پرداخت.
موضوع دیگر این نشست «بررسی گزارههایی از اخلاق عملی در مبانی دینی و دعاهای مأثور»، است که با حضور حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی ربانی، رئیس انجمن مهدویت حوزه تبیین میشود
سومین محور نشست اخلاق پژوهی «مفهوم اخلاق در اوصاف الاشراف خواجه نصیر طوسی» است که دکتر سیدمهدی موسوی، استاد حوزه و دانشگاه به آن میپردازد.
همچنین دکتر مجتبی رستمیکیا، پژوهشگر فلسفه زبان نیز موضوع «از سلوک دینی تا NDE (تجربیات نزدیک به مرگ) و نقد رسانه ملی در بسط تجربه مدرن از دین» را مورد بررسی قرار میدهد.
محمدجواد رحمانی، پژوهشگر علوم قرآن و حدیث نیز دبیری این نشست را بر عهده دارد.
رسانه فکرت این نشست علمی را یک شنبه 27 اسفند 6 رمضان ساعت 15 تا 17 به صورت مجازی برگزار میکند. برای نام نویسی و حضور میتوانید به نشانی @madrese_fekrat پیام بدهید.
🔗لینک ورود به نشست
#رمضان
#اندیشه #فکرت
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
«همت فرد» و «دعای سـحری»
✍️ علی خسروی
رَستن و رها شدن از غمهای بیشمار و سنگدل روزگار، همچنانکه صدرنشین دیوان غزل میگوید بر دو پایه استوار است؛ اول: «همت خود فرد» و دوم: «دعای سحرخیزان و شِکر دهنان»؛
همت حافظ و انفاس سحرخیزان بود
که زبنــــــــد غــــم ایام نجـــاتم دادند
غمهای روزگار «خار» است و همت فرد و دعای سحرخیزانِ گوشهنشین «سوزن». خار در پای زندگی میخلد و پا را رنجه میکند، اما این سوزن، همه آن خارها را بیرون میکشد و آن غمهای حقیر را میبلعد و به فراموشخانۀ ازلی تبعید میکند.
از شرط نخست که بگذریم، خیرخواهی برای همه (از هر طبقه و کیش و آیین و مرام و نژاد و رنگ)، بیشک از لوازم زیست اخلاقی و سلوک معنوی و نشان انسانیت است.
این ماه مبارک و حال دلپذیر، خصوص سحرهای ناب و مهتابآلود آن، مزرعۀ کاشت این دعا و طلبخیر برای یکدیگر است.
طبق فرمایش نورانی سیدالساجدین-ع: «اَلدُّعَاءُ يَدْفَعُ اَلْبَلاَءَ اَلنَّازِلَ وَ مَا لَمْ يَنْزِلْ» دعا بلای آمده و بلای نیامده را دفع میکند.( کافی،ج۲،ص۴۶۹).
به قول خواجه:
دلا بسوز كه ســوز تـو كارها بكند
نیـازِ نیـمْ شبی دفع صـد بلا بكند
آری؛ در این «مبارک سحر و فرخندهشب» که «آه سحرخیزان سوی گردون» شود و «دعای شبخیزان در شِکر دهنان» در آویزد و «دعای گوشهنشینان بلا بگرداند» و «راه خلوتگه خاص» را به سالکی بنمایند و او را از «شعشعه پرتو ذات» بیخود کنند و «باده از جام تجلای صفات» بدهند، آیا میتوانم امید ببرم «که نسیم سحری بندگی» مرا بدان محبوب برساند «که فراموش مکن وقت دعای سحرم»؟
#رمضان
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
✔️ مدرس یا منبر؛ در تبلیغ استاد نباشید
✍️ مجید ابطحی
پریروز به یکی از مساجد شهر مسیرم خورد. بعد از نماز، امام جماعت محترم صحبت کردن، فرض کنید با موضوعِ ( جریان حق و باطل در قرآن )...
از ابتدای صحبت تا انتها واقعا مطالب منسجم بود و معلوم بود رو اینا کار کردن. تا حدی که احتمال زیاد دادم ایشون برا این موضوع یه مقاله کار کردن و الان همون سیر رو دارن ارائه میکنن.
اما تقریبا هیچ کس گوش نمیداد، چرا؟
علاوه بر این که مردم کم حوصله شدن و ضمنا بسیاری از #مسائل_مهم اصلا براشون دغدغه نیست، نکته ی مهم این بود که: سخنران محترم که به نظر می رسید جوان فاضلی هم باشند، توجه نداشتند که منبر و تخاطب با مردم، با کلاس درس و فضای علمی تفاوت داره،
اشتباهی که بنده خودم بارها مرتکب شدم!
🔹هر قدر مطلب علمی تر باشه، خشک میشه، که این به ذائقه ی ما طلبه ها که اهل درس و بحث هستیم تا حدودی شیرین میاد ولی مردم که عموما اهل مطالعه و کار #فکری نیستن ، زود خسته میشن.
لذا هنر اینه که علوم و معارف عمیق اهل بیت رو تا حد توان هم #ساده کنیم تا قابل فهم باشه هم #جذاب، تا خسته کننده نباشه. و این واقعا سخته! (امثال استاد قرائتی و استاد پورازغدی و استاد پناهیان این هنر رو دارن )
کسانی که این نکته رو رعایت میکنن معمولا تو رسانه هم موفقند!
البته اینم بگم بعضیا هم از اون ور میفتن، یعنی ارائه شون جذاب و شیرینه ولی محتوا نداره.
در هر حال برا مردم امروز که فضای مجازی باعث شده کمحوصله و عجول باشن، ارائه ی معارف دینی کمی هنر میخواد.
📌نکته: علمای اخلاقی که نورانیت خاصی دارن گاهی از این قاعده مستثنا هستن.
#رمضان
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🗨اعتراف دیر هنگام "ظریف"
✍️مرتضی بذرافشان
فایل صوتی مرا، در باره انحصارطلبی اصلاحاتی ها، احتمالا شنیده باشید؛ اما چند نکته بسیار ظریف و لطیف؛ البته از من نشنیده بگیرید؛ مرسی.
_این اعتراف، گرچه دیر هنگام است؛ ماهی را اما، هروقت، از دریا بگیری، قابل خوردن است.
_دوره اصلاحات، بی تعارف، تمام است؛ انتخابات اخیر، نشان داد، بدون آنها هم، چرخش زمین، ادامه دارد.
_در ۸ سال دوره شیخ دیپلمات، لام تا کام، چیزی نگفتم، چون به ریاست جمهوری ام و رای آنها، دل بسته بودم.
_با زن نشسته و از بیکاری واقعا خسته شدم. اخیرا با ناز گل گلی رفتیم کیش؛ چند تا عکس، برای دیده شدن، بالباس غیر دیپلماتیک، در فضای مجازی انداختیم؛ شاید جبران ما فات شود.
_فکرم به روزهایی ست، که در شورای روابط خارجی آمریکا، هر از گاهی دعوت بودم و با" جان کری"، کلی برو بیا داشتم؛ اما الان چی؟! کسی برایم تره خرد نکرده؛ تازه نامرد کری، اخیرا در مصاحبه اش، مرا به اسم کوچک نام برده؛ گویی پسر خاله ام است؛ بهانه دست "نبویان"، منتخب تهران داد و رای آورد.
_من شدم سیبل پایداری ها، هر که بخواهد رای بیاورد، دیواری کوتاه تر از من نشناسد.
_علت اصلی رای آوردن "نبویان" و "رسایی"، کسانی اند که با صندوق رای قهر کردند و اتفاقی هم نیفتاد و انتخابات در امنیت برگزار شد.
_حالا سر ما، بی کلاه و از اینجا رانده و از آنجا مانده؛ در بحث دو گانه میدان و دیپلماسی، قافیه را ناخواسته باختم؛ اما با این مصاحبه خود خواسته و به ظاهر لو رفته، شاید بار دیگر به سیاست راهم دادند؛ شاید.
#سیاست
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔰 «روزه» بهسبک «غزه»
✍️ سید محمدحسین دعائی
تلاش برای تأمین رفاه مادی مردم، قطعا یکی از مهمترین وظائف حاکمیت دینی است.
اما اگر این رفاه، با «رشد معنوی» همراه نبوده و توسعۀ دلبستگیهای مادی و دنیازدگی را به همراه داشته باشد، جدای از آنکه انسان را از رسیدن به کمال الهی خود بازمیدارد، میتواند جامعه اسلامی را نیز در نبرد با قدرتهای زورمند و زورگو زمینگیر کند. چون جامعهای که نتواند در مواجهه با فشار دشمن، از دنیا، راحتیهای دنیا و لذتهای دنیا دل بکند، حتما تن به ذلت داده و شکست خواهد خورد.
به همین خاطر، اسلام عزیز ـ بهعنوانی دینی که ضامن سعادت دنیا و آخرت در دو مقیاس فردی و جمعی است ـ جدای از دستورات عمومی خود، کوشیده است تا با تعریف مجموعهای از برنامهها در خصوص ماه مبارک رمضان ـ مثل «روزه» ـ روحیۀ «عبور از دنیا» را در پیروان خود نهادینه کند؛ همان روحیهای که «امام خمینی قدس سره» در بیانات خویش، از آن با عنوان رمز موفقیتِ «انقلاب اسلامی» در مقابل «حملۀ نظامی» یا «تحریم اقتصادی» یاد میکنند.
حال با این نگاه، میتوان «غزه» را پیشگام امت اسلام در «عبور از دنیا» یا «سبک زندگی رمضانی» دانست و از همین زاویه، به تحلیل تابآوری او در زیر سنگینترین فشارهای نظامی و اقتصادی پرداخت. چون آنچه را که قرار است ما فقط در ماه رمضان و بهشکل بسیار محدود، صرفا تمرین کنیم و ادایش را درآوریم، غزه روزهاست که دارد با همه وجود و در همه ابعاد و به جدیترین شکل ممکن، زندگی میکند.
آری؛ این روزها «غزه» سند حقانیت بسیاری از آموزههای اسلامی است. مثلا اگر کسی بپرسد: «چرا باید روزه گرفت؟» باید غزه را به او نشان داد و گفت: روزه میگیریم تا مثل غزه باشیم: متشخص، تابآور، شکستناپذیر، دشمنشکن و سرافراز.
خلاصه آنکه: امسال، در روزهداری، باید از «غزه» سرمشق گرفت.
#رمضان #غزه
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#اعتراف به سهیم بودن در قتل #شهید حمیدرضا الداغی در مترو
خداوند همه ما را به خاطر سهیم بودن در قتل این شهید ببخشد!
#حجاب
#غیرت_اجتماعی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
اینجا بیشتر یادداشت و نوشتهجات منتشر میکنیم
به حقیقت شرم کردم از بازنشرنکردن این سکانس واقعی
و امان از بی دردی
از سکوت مون
از تبلیغ ناکارآمدمون
#غیرت
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
♦️ تناسب نسخه!
✍️ حسین کاوه
🔹 کسی که حل مسئلۀ کشف حجاب را صرفا در کار فرهنگی میداند دچار خطای شناختی در فهم مسئله است!
🔸 اساسا سنخ مسئله تعیین میکند که چگونه باید حل شود، مثلا؛ علاج جهل ارشاد است و علاج طغیان تأدیب!
🔺 منشأ طغیانگری برخی در کشف حجاب صرفا جهل نیست بلکه هوا و هوس و استکبار هم دخیل میباشد!
#حجاب #عفاف
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🧩 ساختمانِ ایدئولوژی
✍️ احسان قربانی
در شکلگیری و رشد و توسعه تمدنها ایدیولوژی به شدت مؤثر و حیاتی است.
خاصیت یک ایدئولوژی در یک تمدن ، قابل پذیرش بودن آن از طرف جامعه و حکام آن جامعه است.
طوری که اگر ایدئولوژی،جامع و روشن نباشد و نتواند برنامه جامع و کاملی را ارایه دهد،نه تنها پذیرشی از جوامع بشری صورت نمیگیرد بلکه آن تفکر و مکتب ،مطرود و منزوی میشود و شاید از صفحه تاریخ حذف شود.
خاصیت ایدئولوژی های حاکم در دنیا همه فهم بودن و جهانی بودن آن است.
اما تبیین و نشر این ایدئولوژی به دست اهالی تفکر است. درست به مانند ساخت یک ساختمان.
اول باید نقشه این سازه با اندازه گیری دقیق و با ستون هایی که سر جای خودشان باشند طراحی و ارایه شود.
سپس نوبت به مهندس و بنا و کارگرانی میرسد که میخواهند این نقشه را عملی کنند و ساخت آن را به اتمام برسانند.
برای تمام کردن این پروژه اول نیاز به مصالح مناسب و با کیفیت ساختمانی دارند.زیرا اگر مصالح ساختمانی آنها بی کیفیت و ضعیف باشد،ساختمان شکل نگرفته فرو میریزد.
و بعد هم باید دانست که از مصالح کجا و به چه نوعی استفاده کرد تا مبادا شکل ساختمان تغییر کند یا اصلا ماهیت ساختمان عوض شود و برای این کار باید از نقشه پیروی و اطاعت کرد.
تازه اگر قسمتی از نقشه را درست پیاده کنیم و قسمتی دیگر را بیخیال شویم با اینکه کارمان ناقص و نیمه تمام است ، حتی ممکن است تخریب صورت بگیرد.
🔹نقشه جامع،کامل و صحیح.
🔹انتخاب وسایل درست برای پیاده سازی نقشه.
🔹اجرای دقیق و صحیح نقشه.
أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَىٰ وَ فُرَادَىٰ
برای خدا قیام کنید، دو نفره و یک نفره
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
«بندگی و شرمندگی»
🌻مناجات🤲🏼
✍️ استاد جواد محدثی در صفحه برگ و بار منتشر کرد:
باز امشب شعله افشانم چو شمع
بی خود و سوزان و گریانم چو شمع
قطره قطره آب میگردم ز غم
روی اقیانوس رحمت می چکم
ای خدا ممنونِ احسانت منم
بنده ی از حق گریزانت منم
دردمندم ، کاش درمانم کنی
بی پناهم کاش مهمانم کنی
عقده در دل ،بی قرار و بی شکیب
دارم امشب ناله ی«أمّن یُجیب»
شرمگین و بی پناه و مضطرم
جز به درگاهت کجا روی آورم ؟
من گنهکارم تو مولای منی
رازدار اشک و نجوای منی
تو وفا کردی و من کردم جفا
معصیت ها کرده ام اندر خفا
من کیَم؟محتاج برق یک نگاه
بنده ای افتاده در چاه گناه
من تهیدستم خدا ، شرمنده ام
هرکه هستم، هرچه هستم،بنده ام
بارش لطف تو، پاکم میکند
آتش قهر تو ، خاکم میکند
من فقیرم، من حقیرم ، من اسیر
بار دیگر از کرَم، دستم بگیر
#ماه_رمضان
#بندگی #مناجات
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 نویسندگی خود زندگیه!!
✨ داستان رو به مثابه یک ابزار برای اعلام بیانیه سیاسی نمیبینم...
اگه میخواهید در زمینه نویسندگی و راویت، به صورت جدی وارد بشید، دوره نویسندگی خلاق ایشون رو از دست ندید.
🔻 ثبتنام دوره نویسندگی خلاق:
🆔 http://B2n.ir/f31975
#نویسندگی_خلاق
#بانویسندگی_زندگی_کن
اخبار و اطلاعات دورههای مدرسه مبنا:
@mabnaschoole
تبلیغ فرهنگ های مختلف در فرودگاه ملبورن
و بخشی از مسجد شیراز
بگوش متولیان گردشگری برسد
فرودگاه های دنیا بهترین محل تبلیغ ظرفیت های گردشگری است
و بهتریم محل برای زدودن ایران هراسی.
فکری بکنید!
ياداشت های فرامرزی یک طلبه
استرالیا رمضان ۲۰۲۴
✔️ یحیی جهانگیری
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN