eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.3هزار دنبال‌کننده
6.4هزار عکس
516 ویدیو
181 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
🌀 در این لحظات حساس چه باید کرد؟ 📝 غلبه عقلانیت بر احساسات ✍ علی مهدوی 🔹 مهم‌ترین وظیفه ما در این وضعیت حساس و ملتهب فقط و فقط یک چیز است. دور کردن فضاهای احساساتی و غلبه عقلانیت مردم. این مهم با صحبت‌کردن با مردم حاصل خواهد شد. هرکسی به اندازه شعاع وجودی خود و مخاطبینش اعم از خانواده، اقوام، دوستان، شاگردان، همسایگان و خلاصه به هرکسی دسترسی دارد روشنگری کند. 🔹 رسانه‌های بیگانه فقط و فقط روی موج احساسات مردم سوار هستند. نیازی نیست ما برای همراه کردن مردم دست به توجیهات بی‌پایه و اساس یا فضایی و تخیلی بزنیم. فقط یک بار صادقانه با مخاطبین خود، ماجرا را مرور کنیم؛ ضعف‌ها و اشتباهات را قبول کنیم. همچنین قوت‌ها و درستی‌ها را تبیین کنیم و به اندازه خطایی که اتفاق افتاده توقع اقدام قضایی داشته باشیم. 🔹 نکات مهم: 1⃣ در آن شرایط خیلی حساس احتمال اشتباه فردی آن هم برای کسی که فقط ده ثانیه فرصت برای تصمیم‌گیری دارد کم نیست. 2⃣ اقدامات قضایی لازم حتما انجام خواهد شد. 3⃣ ستاد مشترک نیروهای مسلح بایستی قبل از اعلام در رسانه‌های عمومی برخی جوانب را می‌سنجیده و سپس اعلام عمومی می‌کرده است. 4⃣ در این شکی نیست که کوتاهی ستاد مشترک نیروهای مسلح در هماهنگی با سازمان هواپیمایی کشور و اطلاع به آنها نسبت به اینکه هیچ موضعی در این قبال نگیرند، موجب موج سواری رسانه‌های بیگانه و تردید افکار عمومی شد. اما این عدم ناهماهنگی، اقدامی سهوی بوده است که باید مسوولین مربوط بازخواست شوند و پای نظام اسلامی گذاشته نشود. 5⃣ یادمان باشد همواره این نظامِ اسلامی بوده که با فدا کردن جان نیروهای مسلح و به خطر انداختن ایشان از جان و مال مردم ونوامیس این سرزمین محافظت کرده؛ هرگونه تضعیف نظام موجب خشنودی و نفوذ دشمن خواهد شد. 6⃣ در سال ۲۰۱۷ در مرز روسیه و اوکراین هواپیمای مسافری شرکت بویینگ متعلق به کشور مالزی، هدف موشک قرار می‌گیرد و تا امروز هیچ‌یک از کشورها مسؤولیت آن را نپذیرفته است. نظام جمهوری اسلامی نیز می‌توانست از روز اول همه‌چیز را انکار کند و با هیچ‌یک از گروه‌های خارجی مشارکت نکند. این فقط و فقط از سر صداقت نظام اسلامی بود که صریحا مطالب را با افکار عمومی در میان گذاشت. البته گفته شد اشتباهاتی هم بوده که باید رفع و جبران شود؛ اما نباید اصل نظام زیر سوال برود. 🔹 سخن گفتن درباره این نکات و بررسی دقیق ابعاد ماجرا یقینا کمک می‌کند فضای ملتهب احساساتی شکل گرفته به سمت عقلانیت بیشتری حرکت کند. همه ما داغدار و عزاداریم اما نباید یک مصیبت به مصیبتی به مراتب وحشتناک‌تر تبدیل شود و خدای ناکرده موجب نفوذ دشمن و شکست ما گردد. @Manahejj @howzavian
🔷من حقوق‌خوان نیستم! ✍مجید پاک نیت من، امیرعلی حاجی‌زاده، سردار هستم، حقوق‌خوان نیستم! حرف برای گفتن زیاد دارم. من، جزو افرادی نیستم که حقوق خوانده، سردارم و حقوقدان، نه حقوق‌خوان؛ آن هم از نوع نمکدان شکن. از ابتدای زندگیِ جهادی مسیرم روشن بوده. همیشه پادگانی فکر و عمل می‌کردم؛ اشداء علی الکفار، رحماء بینهم. عادت ندارم در چشمان مردم زُل بزنم و دروغ شاخدار بگویم؛ دانستن حق مردم و جزو حقوق شهروندی است. اگر حقوق‌خوان، با چشمان خمار از خواب بی‌تدبیری پوزخند می‌زند که صبح جمعه خبردار شده، سردار حقوقدان، همیشه خبردار است و آمادۀ پیروزی یا عدم فتح. اگر حقوق‌خوان در شب عملیات در رختخواب خروپُف می‌کند به خودش مربوط است، او شیخ دیپلم‌مات است، نه سردار. من سردارم و در شب عملیات بیدار، اشتباه را می‌پذیرم و پیش از همه به مافوق گزارش می‌کنم. من سردارم و حقوقدان، اما سرباز امامِ نظام. امام سزاوار تیرباران شدن نیست. من سپر بلای اویم، نه او سپر بلای من. وقتی او دستور به صراحت و صداقت داده، آتش به اختیار درون تنور راستگویی می‌روم، خطای ناخواستۀ دیگران را به گردن می‌گیرم تا امامم آماج حملۀ کرکس‌های آشنا با عملیات روانی قرار نگیرد؛ آن هم صبح شنبه بعد از جلسۀ درس خارج. من موشک‌باران حمله‌های استعفا و اصلاح‌طلبانه شوم، بهتر است از این که امام و نظامم قربانی تهمت شوند. هرچه باداباد! بقیۀ حرف‌ها باد هواست. بگذار با حملۀ موشکی با اربابشان به خون من تشنه شوند. خون من از خون حاج قاسمِ شهید که رنگین‌تر نیست. یک زمانی او هم نفر اول لیست ترور رسانه‌ای بود. او هم قربانی امضای شهوت‌آلود کنوانسیون‌های اصلاح‌طلبانه بود. حالا به کجای عالم بر می‌خورد، اگر من در لیست سیاه غرب‌گدایان و ارباب سامشان صدرنشین شوم؟ من هم یکی مثل حاج قاسم؛ سردارم و حقوق‌خوان نیستم! @howzavian
.... صادق علیپور 🔹 از خاطرمان نمی‌رود زمانی که ما، تنها مشت‌هایی گره‌ کرده داشتیم در تظاهرات‌هایی خیابانی. و در مقابل, رژیمی تا دندان مسلح و بی‌رحم که جواب مردمان ما را با مشت آهنین و سرب داغ در خیابان‌ها، و شکنجه‌ها و رنج‌ها در بازداشت‌گاه‌ها و زندان‌ها می‌داد. آن زمانی که حتی علمایی بزرگ می‌گفتند کاری از ما ساخته نیست و نمی‌توان بر حکومتی که مالک اسلحه‌ها، تانک‌ها و جنگنده‌هاست شورید و آن را ساقط کرد. اما در آخر باور روح‌الله به الله و باور مردم به ‌الله و روح‌الله معجزه‌ای بزرگ کرد. در آن زمان ما فقط خدا را داشتیم و بندگانی خالص و راستین که به او توکل می‌کردند که همین‌ها هم جلوه‌های رحمت و قدرت او بودند. 🔹 آن زمانی که مگس‌های موذی، بر زخم‌های فرقه‌ای و جغرافیایی نشسته و خواستار تجزیه ایران پس از انقلاب بودند، باز هم ما فقط خدا را داشتیم و بندگانی که به او باور عمیق داشتند و او کارها را برای ما تدبیر می‌کرد. 🔸آن زمانی که کودتا پس از کودتا و نقشه‌های ترور پس از ترور، طراحی و اجرا نیز شد و شخصیت‌های کلیدی و موثری از ما را به خاک و خون کشیدند و نزدیک بود هر دو رهبر بزرگوار ما را هم از ما بگیرند، دست رحمت الهی ما را نگه داشت. 🔹 آن زمانی که لانه نحس شیطان بزرگ را گرفتیم وکرکس‌های امریکایی در بیابان‌های طبس نشستند تا دمار از روزگارمان درآورند، ما در خواب بودیم اما خداوند متعال تمام آن تجهیزات سنگین و نقشه‌های عظیم را با چیزی به سبکی و کوچکی دانه‌های شن نابود کرد و به هم ریخت. 🔸یادمان نمی‌رود وقتی در تحریم‌های اقتصادی و نظامی و در بدترین شرایطی که یک کشور می‌توانست داشته باشد، تهاجم نظامی علیه ما آغاز شد. ما بسیاری از سلاح‌های مورد نیازمان را نداشتیم تا با آنها از خود و شهروندانمان محافظت کنیم. کاش فقط همین می‌بود اما خیانت‌های امثال بنی‌صدر و منافقین چه زخم‌ها بر دل ما که نگذاشت اما در تمامی اینها، ما به پشتبانی او دلخوش و دلگرم بودیم و او نیز ما را هیچ وقت تنها نگذاشت. 🔸 چه در حین جنگ و چه پس از جنگ، فتنه‌های فراوان و امتحان‌های سخت دیده‌ایم. خیلی‌هایمان لغزیده‌ایم و اگر فضل و رحمت خداوند در وجود افراد جان بر کف و بصیرت عده‌ زیادی از مردم و کمک‌های غیبی او متجلّی نبود، این کشور و مردمانش در دهان گرگ‌ها می‌افتادند. در تمامی دوران‌هایِ پر از فتنه‌های نظامی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی که دست‌ساخته بسیاری از منافقان داخلی هم بودند، او به ما کمک کرد تا علی‌رغم دشنه‌هایی که از پشت می‌خوردیم، از آنها عبور کنیم .خداوند ما را به خاطر ترس‌ها و بی‌تدبیری‌هایمان ببخشد که در چنین فتنه‌هایی، یا آتش بیار معرکه دشمن شدیم و یا به وظیفه‌ خود به خوبی عمل نکردیم. 🔹 اکنون در زمانی که بیش از هر وقتی، دارای قدرت سخت و نرم هستیم، به لطف و مدد خداوند، پایگاه مجهز امریکایی‌ها را زدیم و آنها هم برخلاف تهدیدهایشان هیچ غلطی نتوانستند انجام دهند. اینجا ما در اوج اقتدار بودیم و امریکا با تمام قدرتمندی‌اش، ذلیلانه زیر پای ما قرار گرفت. اما فراموش نمی‌کنیم که قدرت حقیقی صرفا از آن خداست و تمامی این امکانات و قدرت‌ها، عاریه‌هایی است که ما همه را مفتقرانه از او داریم. رهبر عزیزمان در فتنه ۸۸ به ما گوشزد کرد که این فتنه زمانی رخ داد که ما در اوج قدرت بودیم و ۴۰ میلیون نفر یعنی ۸۵ درصد از کل واجدین شرایط رای‌ دادن، رای خود را در سبد نظام ریخته بودند و چنین چیزی، قدرت و ظرفیت عظیمی برای یک نظام ایجاد می‌کرد؛ درعین حال و در اوج قدرت، باز هم مستعد پذیرش آسیب بودیم و شاید این آسیب برای این بود که احساس غرور و تکبر و همچنین خیال خام برتری قطعی و آسان بر دشمن را در هر شرایطی در سر می‌پروراندیم. ما همیشه و در هر زمانی، چه در ضعف باشیم و چه در قوت، آسیب‌پذیری‌هایی داریم که این به سبب مخلوق بودن ماست؛ به سبب سنت بنیادین خداوند در آفرینش که نامش را امتحان و ابتلاء گذارده‌است. 🔸 امتحانات بزرگ و کلان الهی برای یک جامعه، به منظور غربال و آماده کردن آن برای پذیرش آخرین ذخیره خداوند می‌باشد. چنین امتحاناتی ضروری است و ما هم نمی‌توانیم از آنها فرار کنیم. حال ما در شرایطی که اقتدار خود را بر فرق امریکا کوبیده‌ بودیم، دچار یکی دیگر از همین آسیب‌پذیری‌ها شدیم و این حادثه تلخ برای مردم کشورمان رخ داده است. امتحان بودن آن به این معنا نیست که خطای انسانی در بروز این حادثه تاثیری نداشته است. در چارچوب اسلامی و خصوصا شیعی، به بهترین شکل بیان شده است که همه چیز، در عین حال که ممکن است مستند به انسان‌ها باشد، اما در چنبره قدرت و اراده الهی است و بدون اذن او و خارج از آن میزان که او بخواهد رخ نمی‌دهد. در این امتحان سخت نیز به او پناه می‌بریم و از او می‌خواهیم ما را به انجام وظایفی که بر عهده داریم موفق گرداند. @rozaneeb @howzavian
🔻چند سوال از رییس جمهور درباره هواپیمای اوکراینی ❗️سخنان امروز آقای روحانی درباره هواپیمای اوکراینی برای من غیرمنتظره نبود. مثل همیشه می دانستم که به زودی سمت طرف خارجی خواهد ایستاد و با همان ادبیاتی سخن خواهد گفت که آنها در این روزها سخن گفته اند. ❌ اکنون که اقای روحانی گفته خطا، فردی نبوده و دیگران هم مقصرند و خواستار شفاف سازی بیشتر شده، چند سوال از ایشان می پرسم: 1️⃣ اینکه پذیرش مسئولیت از سوی سپاه گام اول بوده و باید با گام های دیگر تکمیل شود، تقریبا کلمه به کلمه همان چیزی است که جاستین ترودو و بوریس جانسون گفته اند. آیا آقای روحانی جایی مواضع خود را با انگلیسی ها و کانادایی ها هماهنگ می کند؟ منظور ایشان از گام های بعدی چیست و چقدر با منظور طرف خارجی منطبق است؟ 2️⃣ شنیده ایم آقای روحانی قبل از پذیرش رسمی مسئولیت از سوی سپاه، که در هر حال رخ می داد، اصرار داشته دست امریکا پر است و به زودی اسناد مهمی علیه ایران رو خواهد کرد. آیا ممکن است آقای رییس جمهوری بگویند دقیقا چه چیزی دست امریکا بود، ایشان از کجا اطلاع داشت آنها چه در دست دارند و چرا امریکا نهایتا هیچ چیز منتشرنکرد؟! 3️⃣ یکی از ابهام های اصلی درباره هدف قرار گرفتن هواپیمای اوکراینی این است که چرا نهاد مربوطه آسمان تهران را در وضعیت جنگی کلیر نکرده بود. یک گمانه خیلی جدی می گوید علت، نامه ای بوده که آقای ظریف تقریبا همزمان با حمله عین الاسد به طرف امریکایی نوشته و در آن اطمینان خاطر داده که این حمله پایان عملیات ایران است و حمله دیگری در کار نخواهد بود. ظاهرا همین نامه نهاد مسئول را متقاعد کرده کار تمام شده و نیازی به حفظ وضعیت قرمز در آسمان تهران نیست. آیا مقدور است آقای رییس جمهور درباره نقش وزیر خارجه خود در این باره توضیح بدهند؟ 4️⃣ جمعه شب و در حالی که جلسه شورای عالی امنیت ملی تازه پایان یافته بود، سحام نیوز که ارگان اصلی جریان فتنه است و از خارج از ایران مدیریت می شود، در توئیتی محتوای جلسه را فاش کرد. توئیت لحنی کاملا جانبدارانه و حمایتگرانه نسبت به آقای روحانی داشت. آیا امکانپذیر است آقای روحانی دستور پیگیری سریع منشا این درز اطلاعاتی را داده و نتیجه را با شفافیت به مردم گزارش کنند؟ 🔺سوال های دیگری هم البته هست. ✍️ @zarreh_bin @howzavian
🔸بیانیه بسیج اساتید و نخبگان حوزه درباره اتفاقات اخیر در کشور 🔹بسیج اساتید و نخبگان حوزه علمیه قم در بیانیه ای با ابراز همدردی با خانواده های جانباختگان هواپیمای اوکراینی از سپاه پاسداران حمایت کرد. ♨️ متن بیانیه در لینک زیر: 🌐 rasanews.ir/002fEu 🆔 @rasanewsagency
✔️پاشو داداش جنگه ✍علی خردمردی 🔸سرعت تحولات در این روزها به قدری است که فرصت دل نوشته را هم از آدم می گیرد. 🔸باور کنید نمی توانم. نمی توانم در این شرایط از عشق و اخلاق و هنجارهای اجتماعی بنویسم. مارش جنگ می زنند البته این بار جنگ رسانه ای. از عشق و زندگی گفتن در این اوضاع مثل این می ماند که در تیررس دشمن روی خاکریز دراز بکشی و در حالی که نگاهت به آسمان دوخته شده، از زیبایی ستاره ها حرف بزنی‌. ❓چه باید کرد وقتی که هنوز عده ای نمی توانند درک کنند که فعالیت رسانه ای مثل فعالیت علمی از نان شب واجب تر است. تازه اوضاع وقتی نگران کننده تر می شود که آقایان طلاب و انقلابیون خیالشان از بابت انقلاب راحت است و در کمال آرامش می گویند اولویت ما فعلا رسانه نیست. اتفاقا دشمن هم چقدر خوب این را فهمید و خوشحال است که در اولویت سازی برای ما موفق عمل کرده‌. 📜هفتاد هشتاد سال قبل، امام فریاد می زد که آقایان علما؛ به داد اسلام برسید. در آن هنگام راه کمک به اسلام تبلیغ چهره به چهره بود. شک ندارم که اگر الان امام بود، با همان لهجه ی ساده و بی تعارفش در فیضیه فریاد می زد: آقایان طلاب؛ به داد فضای مجازی برسید. 📌کاش دوستان از خدا بخواهند که توفیق جمع بین درس و تبلیغ را به ما و آنان عطا کند. ⚔امروز مجازی عرصه جنگ شده. جنگ تمام عیاری که با حرفهای کلی و بیرون گود تشویق کردن، به پیروزی ختم نمی شود. پاشو داداش. پاشو خواهر. یا علی بگو. @alikheradmardii @howzavian
🔴 خشونت، آخرین سکانس اقتصاد سرمایه‌داری ✍ ابوالقاسم مرشدی 🔹مبانی و اصول نظام سرمایه‌داری این پیام را داشت که افزایش مالکیت از ناحیه حداکثر نمودن سود مادی شخصی یک نوع ارزش است. 🔹بنابراین، هر کس حق دارد برای گسترش مالکیت خود بر ثروت و دارایی جامعه با دیگران به رقابت برخیزد. در نتیجه، در مدت کوتاهی صاحبان سرمایه، قدرت اقتصادی جامعه را در اختیار گرفتند. 🔹نیروهای کار ماهر و نیمه ماهر و ساده برای پیدا کردن لقمه نانی به استخدام صاحبان سرمایه درآمدند. هر طوری صاحب سرمایه بخواهد باید برای او کار کنند. حق هیچ نوع تصمیم‌گیری درباره نوع، کمیت و کیفیت تولید را ندارند. 🔹در مدیریت فرایند اقتصادی جایی برای آنها تعریف نشده است. هرگاه صاحب سرمایه بخواهد می‌تواند آنها را از کار اخراج کند. او تنها از یک دستمزد ثابت حداقلی بهره‌مند است و تمام محصول تولیدی برای صاحب سرمایه است. 🔹در واقع، نظام سرمایه‌داری آزادی اقتصادی را تنها برای صاحبان سرمایه به ارمغان آورده و نیروهای حقیقی فعال اقتصادی، از آزادی اقتصادی بی بهره ماندند. 🔹صاحبان سرمایه با توجه به فضای آزادی سیاسی، به کمک قدرت سرمایه خود قدرت سیاسی و تقنین جامعه را نیز در اختیار گرفتند. بدین وسیله پول و سرمایه و بهره متعلق به آن،‌ نیروهای فعال حقیقی را از آزادی اقتصادی محروم کردند. 🔹اصل آزادی اقتصادی در نظام سرمایه‌داری نتیجه معکوس داد. نیروهای کار به خدمت سرمایه و صاحب آن درآمده و خدمتگزار سرمایه شدند. ولی، جایگاه سرمایه در پناه اصل آزادی اقتصادی ترفیع پیدا کرد و تبدیل به فرمانروا گردید. 🌐 vasael.ir/00044q 🆔 @vasael_ir @howzavian
☑️ جامعه ایران و سوگ بی‌حماسه ✍سیدیاسر تقوی 🔸هفته گذشته هواپیمای اوکراینی- بنا به آنچه تا کنون اعلام شده است- به جهت خطای انسانی توسط پدافند هوایی مورد اصابت موشک قرار گرفت و موجب جان‌باختن تعدادی از هم‌وطنان عزیز ما شد. همه ما می‌دانیم این اتفاق ناشی از شرایط جنگی بود. آمریکا سردار ما را ترور کرد و ما برای صیانت از هویت و عزت خودمان وارد فرایند انتقام شدیم. حتی اگر سناریوی «خطای انسانی» را بپذیریم و بر تمام احتمالات مداخله‌ی آمریکا چشم بپوشیم باز شرایط جنگی را نمی‌توان نادیده گرفت. 🔸اما چگونه میان افکارعمومی «روایت سوگ» برجسته شد و سخن از انتقام و جنگ با آمریکا به حاشیه رفت؟ عملکرد نهادهای مسئول در توضیح این خطای انسانی از جمله عواملی است که به اندازه کافی درباره آن نوشته و گفته‌اند. اما آنچه کمتر بدان پرداخته می‌شود فقدان نگاه حماسی است که ریشه در زمینه‌های اجتماعی دارد. حماسه روایتی است که در پس رویدادهای ملی و یا مکتبی، نشانه‌های قهرمانی، شجاعت و دلیری را جستجو و پررنگ می‌کند. 🔸حماسه قدرت خارق‌العاده‌ای دارد که می‌تواند سوگ را از رخوت و سرخوردگی نجات دهد و به حرکت و بالندگی برساند. انقلاب اسلامی برآمده از نگاه حماسی به سوگ عاشورا بود. ویرانی جنگ تحمیلی عراق با حماسه «دفاع مقدس» به سبک‌زندگی، صنایع موشکی، شهادت‌طلبی، مدیریت جهادی و... تبدیل شد. می‌توان گفت ایرانِ پس از انقلاب بیش از هر چیز بر پایه حماسه استوار است. 🔸حماسه ذاتا دشمن‌شکن است و سوگ‌ حماسی نیز همچنین. اما پرسش نگارنده این است که چرا در حادثه اخیر خبری از سوگ حماسی نبود و ما با نادیده انگاشتن دشمن و قهرمانی سربازان وطن، به روایت سوگ بسنده کردیم و نتوانستیم آن را با حماسه بیامیزیم؟ در مقابل این سوال مطرح می‌شود که مگر چنین حادثه‌ای می‌تواند ابعاد حماسی داشته باشد و برای آن حماسه سرود؟ 🔸می‌توان گفت هر مواجهه شجاعانه‌ای با دشمن- فارغ از شکست و پیروزی- ظرفیت حماسه‌سرایی دارد. حماسه دو عنصر اصلی دارد، اول: «شجاعت و قهرمانی سرباز وطن یا مکتب» و دوم: «دشمن» که هر دو عنصر در ماجرای اخیر ایفای نقش کرد که می‌توانستیم از آن استفاده کنیم. از سوی دیگر، هنگامی که جامعه با شکست روبرو می‌شود، کنار نهادن روایت حماسه و بسنده کردن به روایت سوگ، جامعه را دچار سرخوردگی و یأس می‌کند. اما چرا جامعه ایران از این سوگ بی‌حماسه یا به تعبیری «اندوه و انفعال» استقبال کرد؟ 🔸به نظر می‌رسد سرخوردگی و انفعال در فرهنگ شیعی ما بی‌سابقه نیست. ما همچنان پس از گذشت 40 سال از پیروزی انقلاب‌مان در روایت حماسی از سوگ عاشورا متفق‌القول نیستیم و در جریان‌هایی نیز انفعال را به عنوان یک ارزش اندوهناک در دوران غیبت منجی، ستایش می‌کنیم. این اگر بخشی از بدنه مذهبی جامعه را علیه نظام نشوراند، روایتی حماسی تولید نمی‌کند. 🔸در بخش دیگری از بدنه جامعه که سرعت بیشتری در مدرنیزاسیون زندگی خود دارند و نگاه دینی را در تحلیل‌های اجتماعی چندان دخالت نمی‌دهند، نوعی خودباختگی نسبت به دیگری ِما یعنی غرب نهادینه شده که در مقاطع شکست ظهور و بروز بیشتری می‌یابد و اجازه خروج از انفعال و آمیختن حماسه در روایت‌های خود را نمی‌دهد. این نگاه در افراطی‌ترین سوگیری خود ممکن است حتی به «روایت سازش» نیز روی بیاورد 🔸عامل دیگر، شیوع روایت انتقادی علیه قدرت (نظام) در ایران امروز است. ادبیات انتقادی خود معلول عوامل گوناگونی است. اقتضائات رسانه در پذیرش «خبر بد» و انتقادی، ناکارآمدی دولت کنونی در مدیریت کشور، سیاه‌نمایی‌های برخی جریان‌های عدالتخواه، دوگانه‌سازی میان مردم و حاکمیت، مذمت قدرت و سیاست و ... را می‌توان از عوامل شیوع ادبیات انتقادی علیه قدرت دانست. طبعا در چنین محیطی مقاومت افکارعمومی نسبت به نفی حماسه شکننده و آسیب‌پذیر خواهد بود. 🔸با توجه به عوامل مذکور می‌توان این فرضیه را مطرح کرد که بخشی از عوامل دگرگونی مواضع افکارعمومی در ایران طی یک هفته از «انتقام‌خواهی فعالانه» به «سوگواری منفعلانه»، ریشه در زمینه‌های اجتماعی ما دارد. ما در واکنش‌های خود به حادثه اخیر نتوانستیم جامعه را به یک سوگ حماسی دعوت کنیم و این تجربه‌ای برای تاریخ انقلاب خواهد بود. کاش صاحبان اندیشه و قلم فکری به حال نگاه حماسی در ایران کنند. ایرانِ پس از انقلاب، صرفا با روایت حماسی می‌تواند به حیات خود ادامه دهد. @sedyaser @howzavian
📝دل‌نوشته‌ای از در فراق و این روزهای تلخ مسلّم ، انقلاب و اسلام را بیمه کرده است. خون شهیدان برای ابد درس مقاومت به جهانیان داده است. و خدا می‌داند که کور شدنی نیست؛ و این ملتها و آیندگان هستند که به راه شهیدان اقتدا خواهند نمود. و همین تربت پاک شهیدان است که تا قیامت‌ مزار عاشقان و عارفان و دلسوختگان و دارالشفای آزادگان خواهد بود. خوشا به حال آنان که با شهادت رفتند! خوشا به حال آنان که در این قافله نور جان و سر باختند! خوشا به حال آنهایی که این گوهرها را در دامن خود پروراندند! ... خوشا به حال شما ملت! خوشا به حال شما زنان و مردان! ... و بدا به حال آنانی که در این قافله نبودند! ... آری، دیروز بود که گذشت. و فردا امتحان دیگری است که پیش می‌آید. و همه ما نیز روز محاسبه بزرگتری را در پیش رو داریم... در این روزها ممکن است بسیاری از افراد به خاطر احساسات و عواطف خود صحبت از و بایدها و نبایدها کنند. هر چند این مسئله به خودی خود یک ارزش بسیار زیباست، اما اکنون وقت پرداختن به آن نیست. چه بسا آنهایی که تا دیروز در برابر این نظام جبهه‌گیری کرده بودند ... و جیره‌خواران استکبار، همانها که تا دیروز در زیر نقاب دروغین صلح، خنجرشان را از پشت به قلب ملت فرو کرده بودند ... و برای از بین بردن خون و نابودی عزت و افتخار مردم، تبلیغات مسموم خویش را آغاز نمایند. که ان شاء الله ملت عزیز ما با بصیرت و هوشیاری جواب همه را خواهد داد... خداوندا! تو می‌دانی که استکبار و امریکای جهانخوار گلهای باغ رسالت تو را پرپر نمودند. خداوندا! در جهان ظلم و ستم و بیداد، همه تکیه گاه ما تویی، و ما تنهای تنهاییم و و . ما را یاری کن، که تو بهترین یاری کنندگانی. خداوندا! را به - ارواحنا لتراب مقدمه الفداء - و رسیدن به خودت جبران فرما. 📚صحیفه امام خمینی، ج21، ص92-95 @souzanchi @yekaye ............. @howzavian
سفیر فلسطین به رهبر انقلاب اسلامی سفیر فلسطین در تهران در پیامی به حضرت آیت الله العظمی خامنه ای رهبر معظم انقلاب، شهادت سردار بزرگ اسلام شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی را به ایشان تسلیت گفت. 🌷متن  پیام صلاح الزواوی به این شرح است: «حضرت آیت الله العظمی سیدعلی خامنه‌ای (دامت برکاته) السلام علیکم و رحمةالله و برکاته به حضرتعالی و کل جهان اسلام تسلیت عمیق خود را به مناسبت شهادت دلاورانی بزرگ و در رأس آنان شهید جاوید حاج قاسم سلیمانی که بوسیله نیرنگ همپیمانی شوم آمریکایی-صهیونیستی به شهادت رسیده‌اند، ابراز می‌دارم. از خداوند متعال برای این شهدای بزرگ بهشت برین و برای حضرتعالی و ملت بزرگ ایران و تمام عاشقان جهاد و شهادت صبر و شکیبایی بر این فاجعه بزرگ خواستارم. تسلی ما در این است که امت و ملت بزرگ ایران هدفش قبل و بعد از پیروزی انقلاب وحدت اسلامی و آزادی فلسطین از رودخانه تا دریا بوده، قادر است فرزندان قهرمانی مانند مالک اشتر زمان شهید حاج قاسم سلیمانی (قدس الله نفسه الزکیه) را همراه با شهیدان همراه تقدیم نماید. از خداوند متعال می‌خواهم که نعمت شهادت را از ما دریغ نفرماید، انشاءالله. به امید روزی که پشت سر حضرتعالی در مسجد آزاد شده الاقصی نماز بخوانیم. والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته فرزندتان صلاح زواوی» @howzavian
📩پیامی به کاخ سفید 🇮🇷اینجا ایران است و جز امید، چیزی نیست🇮🇷 ⚔️ تشییع سردارد؛ قیچی دو لبه و درماندگی آمریکا ✍️ مجید مفید ❗️تشییع با شکوه پیکر پاک سردار عزیز، یک رویداد عجیب، نادر، شگفت انگیز و نابی است که تنها توسط یک ملت پیش بینی ناپذیر رقم میخورد. 🔻گرچه این پدیده، با التهابات ناشی از سقوط غم انگیز هواپیمای مسافربری، در حال کمرنگ شدن یا حذف و فراموشی است، اما واقعیت آن است که پدیده ای سرشار از معانی و پیامهای مختلفی است که باید مورد تحلیل جامعه شناختی و سیاسی قرار گیرد؛ ضرورتی که قشر حزب اللهی و مدافعان نظام و انقلاب در آن کاستی داشته و توان نظری تحلیل جامعه خود را نیز به دست نیاورده است. 🔴 این حادثه، اولاً پیام روشن و صریحی برای کاخ سفید، سفره نشینان اروپایی و چشم به دستان عربی او داشت. این حادثه درست در لحظه ای ناب روی می دهد. همه مستحضریم که در سالهای اخیر، فشارها، تحریم ها و انواع محدودیت زایی آمریکا برای ایران، هم وسعت فراوانی پیدا کرده و هم ابعاد و حوزه های گسترده تری را شامل شده و به عبارتی، آمریکا هر آنچه در توان دارد را برای واداشتن ایران به حداقل های خواسته های خود، به کار گرفته است و پیش بینی اکثر متخصصین و طراحان این فشارها، فروپاشی درونی نظام و شورش حتمی مردم و دست کشیدن نظام از سیاست های منطقه ای و مقابله با آمریکا بوده است. در واقع، آنان این روزها و این ماهها در انتظار شورشهای بنیان برافکن و التهابات و اغتشاشات فاجعه بار در ایران بوده اند و چون در ماجرای بنزین (که مشخص نیست واقعاً چه کسی یا کسانی زمینه ساز آن بودند)، مأیوس شدند، اوج نفرت و خشم خود را در ترور سرادار دلها نمایش دادند. اما چه اتفاقی افتاد؟ 🔺 تشییع با شکوه پیکر سردار که شاید هیچ یک از متخصصین و جامعه شناسان غربی، فکر آن را هم نمی کردند، اولاً نشان از دلبستگی عمیق مردم (نه یک قشر یا گروه خاص، که تمام بدنه اجتماعی جامعه) نه تنها به نظام، به مثابه محافظ مرزهای ایرانی، بلکه به علاوه، به محور مقاومت، جان برکفان سپاهی، رهبر معظم انقلاب و آرمانهای رهبر کبیر انقلاب داشت. 🔺 ثانیاً این تشییع، آمریکا، رژیم صهیونستی، عربستان، اروپا و همه دلبستگان به تحریم و تهدیدهای آمریکایی را در بهت و حیرت فرو برد و از دست و پا زدنهای رسانه ای پساسرداری آنان می توان دریافت که به آخر خط رسیده و هیچ حربه ای در دست ندارند (جز رویارویی احتمالاً مستقیم و نظامی). آنان توقع مشاهده مردمی خشمگین از نظام، ماتم زده از فشارهای اقتصادی، ناامید و افسرده را داشتند، اما زیر تابوت این شهید، جز امید، حب به توحید و ارزشهای توحیدی و خشم و نفرت از آمریکا ندیدند. این مراسم در واقع، قیچی دولبه ای بود که طومار آمریکا را نشانه گرفته است؛ یک لبه آن، عشق، محبت و دلباختگی به اهل بیت (ع) و مقام مقدس شهید بود و لبه دیگر آن، نفرت و خشمی فزاینده از آمریکا و مسببان این ترور بود. 🔻 شاید آمریکا به درماندگی خود پی برده است؛ چراکه با وجود شدیدترین فشارهای اقتصادی و تحریمها، تهدیدات نظامی، اعم از فرستادن پهپاد به مرزهای ایران، تحرکات نظامی در خلیج فارس، شکل دهی سیل عظیم تروریست های آدمخوار داعشی و گسیل آن برای جویدن بندهای محور مقاومت، شکل دهی شورشهای برنامه ریزی شده خیابانی با حمایت های گاو شیرده آمریکا در منطقه، تضعیف شدید سوریه و عراق و دست آخر با ترور مستقیم دومین مرد محبوب ایران، طرفی نبسته است و مهم تر از همه این نکته است که همه این تلاش ها در شرایطی رخ داده است که در ایران، دولتی شیفته غرب سر کار است که بیشترین اختیارات را دریافت کرده و گسترده ترین تلاشها را برای جلب رضایت کدخدا و جیره خواران او انجام داده است و از طرفی نیز اعتقادی به مقاومت و خودبسندگی ملی نداشته و سیاست ها و عزم جدی برای مقابله با تحریم ها یا ساماندهی اقتصاد نداشته است. 🔻 و نهایتاً پیام مهم تر مراسم تشییع پیکر پاک این شهید این بود که علی رغم تهاجم چهل ساله فرهنگی و فکری و عقیدتی به ارزشهای اسلامی و تقدس زدایی از جامعه، این مراسم، حاکمیت ارزشهای ناب اسلامی و اعتقاد محکم جامعه ایران به شهادت و تقدس شهید را نشان داد. شاید بسیاری از شرکت کنندگان در این مراسم، منتقدان جدی برخی سیاست های نظام بودند، اما طبق فرهنگ نهادینه اسلامی ایرانی، شهید را مظهر روحانیت و انسانی سعادتمند می دانند که به فوزی عظیم نائل شده است که هر کسی لیاقت و شایستگی آن را پیدا نمیکند و عدم شرکت در این مراسم را به مثابه جا ماندن از قافله عاشورا و خیر و سعادت دنیا و آخرت می دانند. و ای کاش ما نیز چنین سعادتی داشتیم. @howzavian
❇️ حوزه عمومی تحلیل، پاشنه آشیل جنگ ترکیبی این روزها ✍احمد اولیایی ایران امروز عرصه تقابل پدیده های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و حتی نظامی متعدد بوده که تحلیل را به امری دشوار بدل کرده است. بررسی اتفاقات مختلف فقط در طول 60 روز گذشته می تواند دشواری تحلیل را برای ما نشان دهد. گرانی بنزین، یارانه معیشتی، ترور سردارسلیمانی، تحریم های جدید، تشییع جنازه منحصر بفرد سردار سلیمانی، حمله موشکی ایران به پایگاه نظامی آمریکا در عراق، کشته شدن 60 نفر در تشییع جنازه کرمان، سقوط هواپیمای اوکراینی، رد صلاحیت های نامزدهای مجلس، موضع گیری سپاه در مورد سقوط هواپیما، اطلاع رسانی نادرست رسانه ملی در مورد ماجرای هواپیما و تجمع های اعتراضی عمده اتفاقاتی بوده که ایران را در دو ماه گذشته به کشوری خبرساز تبدیل کرده است. در این بین، حق هر ایرانی ست که بداندچه اتفاقی افتاده و علاوه بر دانستن با رسیدن به حقیقت و تحلیل درست، هم تکلیف خود را بداند و هم کنشگری مناسبی داشته باشد. وجود اظهار نظرهای ضدو نقیض مسئولین، فیلم ها و کلیپ های نظامی، مدارک محرمانه ی پخش شده، عزل و نصب ها، حضور گسترده غربیها دررسانه بر علیه ایران، موضع گیری های اشتباه برخی مجریان تلویزیون و .... را به همه اتفاقات فوق اضافه کنید.سناریوی حمله الکترونیکی و سایبری به هواپیمای اوکراین، سناریوی مشارکت قطر و دو سفر قابل تأمل قطری ها به ایران نیز به پیچیدگی اتفاقات اخیر دامن زده است. فارغ از اینکه چه کسانی، چه کسی، چه نهادی و چه مدارکی به واقعیت نزدیک تر است، آنچه برای ما خطرناک تر است شکست در این جنگ هیبریدی ست. جنگ هیبریدی نسل آخر جنگ هایی ست که از جنگ اولیه نظامی خطی فاصله گرفته و ترکیبی از انواع حملات را شامل می شود. قوه ادراک، شناخت، روش تحلیل و احساس در این جنگ از اهداف اصلی دشمن هستند. هر چند حملات نظامی نیز در جنگ هیبریدی جایگاه خود را دارد اما جنگ شناختی یعنی حمله به شناخت مردم در اولویت قرار می گیرد. اگر چرخی کوتاه در عرصه فضای مجازی اعم از اینستاگرام، توئیتر، کانال ها و گروه های پیام رسان ها مانند تلگرام بزنیم اختلاف تحلیل را میان عموم مردم خواهیم دید. «بروز اشتباه» تا «نقشه دشمن» و «ناکارآمدی نظام» طیف وسیعی از نتایجی ست که مردم در این گفتگوها سعی دارند برای یکدیگر اثبات کنند. دشمن تقریبا در بخشی از جامعه موفق شده است کاری کند که ما تحلیل غلط داشته باشیم. قابلیت فضای مجازی در بمباران اطلاعات و همچنین دسترسی بالا به اطلاعات برای همه، نیز به دشمن کمک شایانی کرده است. هرچند این اولین و آخرین جنگ هیبریدی و ترکیبی دشمن نیست، اما یکی از مهم ترین آن هاست که انسجام اجتماعی و اعتماد ملی را هدف قرار داده است. فارغ از اقدامات دفاعی ترکیبی که از سمت حاکمیت و نظام در این جنگ بکار گرفته می شود مردم نیز باید در مقابل جنگ شناختی دشمن مقاومت کنند. این مقاومت مبتنی بر اولا اعتقاد به بروز این جنگ و ثانیا اراده بر مقابله است. من درین جا فقط یک مسأله را بیان می کنم که در جنگ شناختی، اگر آن را کنار نگذاریم دشمن به هدف خود می رسد؛ «خود عالم پنداریِ» ناشی از کثرت اطلاعات و اعتماد بنفس نشأت گرفته از آگاهی های سطحی مهم ترین آفت این روزهای مردم بخصوص فعالان فضای مجازی و رهبران فکری ست که از اطلاعات فضای مجازی تغذیه می کنند. شما با عضویت در اینستاگرام، توئیتر، چند کانال تلگرامی و مرور تعدادی وبگاه خبری به تعداد انبوهی از داده اطلاعاتی در روز دست پیدا می کنید. این انبوه داده اولین اثری که دارد القای احساس دانستن به شماست. همین که من احساس غنای علمی داشته باشم، خود را بی نیاز از دیگران می بینم. در این برهه ما با کاهش قابل توجه «پرسیدن» و «پرسش» مواجه خواهیم شد. زمانی اگر سوالی ذهن ما را درگیر می کرد می گفتیم برویم از فلان فرد فامیل بپرسیم که چند سالی بیشتر از ما درس خوانده است. یا برویم از فلان کس بپرسیم که تجربه بیشتری دارد. یا برویم از معلم، روحانی، دانشمند و ... بپرسیم. اما اینک ما خود، با دسترسی به اطلاعات فراوان، داناترین فرد فامیل، گروه یا جامعه ایم. تحلیل ما بهترین تحلیل و مبتنی بر انبوهی از دانسته هاست. حوزه عمومی تحلیل که مبتنی بر کنشگری در فضای مجازی شکل گرفته حوزه عمومی استانداردی نیست. کاهش شکاف آگاهی بواسطه گسترش فضای مجازی منجر به یکسان انگاری و عملکرد صحیح همه در تحلیل می شود و حال آنکه «تحلیل» امری مجزا از «اطلاع داشتن» است. تفاوت های معرفت شناسی، هستی شناسی، انسان شناسی، انواع مغالطه و قیاس، چگونگی تطبیق ادعا بر مقدمات، جایگاه عقل و نقل و عرف، شناخت رسانه، تفاوت های ساختار و عامل، اولویت سنجی اهداف و ده ها مسأله دیگر از دانستنی هایی نیست که در فضای مجازی و بمباران اطلاعات به ما هدیه بدهند. @howzavian ادامه👇👇👇