📌 اجبار همیشه بد نیست
✍️ بابک شکورزاده
"حجاب اجباری" واژهای بود که مدتها رسانههای مختلف روی آن مانور دادند و آنقدر این عبارت را تکرار کردند تا بالاخره تقریبا جا انداختند که حجاب اجباری پدیدهای نامناسب است و برخی از متدینین هم به این باور رسیدند و در صدد توجیه آن برآمدند. برخی گفتند ما اجبار نداریم، ولی الزام داریم و بحثهایی شبیه این. به نظر میرسد که این چیزی جز بازی با الفاظ نیست و خیلی نمیتوان بین الزام و اجبار فرقی قائل شد.
نکتهای که دراینجا جا دارد به آن توجه شود این است که خیلیها خواسته یا ناخواسته مرعوب این رسانههای کذایی شدند و تکرار این واژه طوری القاء شد که گویا چیز خوبی نیست؛ ولی اگر واقعگرایانه به این مقوله نگاه کنیم متوجه خواهیم شد که اصولا اجبار همیشه بد نیست. ما در زندگی روزمره خود- جدای مباحث دینی- موارد متعددی از اجبار داریم و هر عاقلی با هر گرایش دینی- فرهنگی، بر خوب بودن این اجبارها صحّه میگذارد و آن را به عنوان امری مثبت تلقی میکند. مثلا اگر فرزند خردسال ما بیمار شود، برای اینکه سلامتی خود را به دست بیاورد او را مجبور میکنیم که دارو بخورد و اگر در دارو خوردن بد قلق هم باشد به زور دارو را به او میخورانیم . یا اگر یکی از عزیزان ما با دوست نابابی معاشرت داشته باشد چه بسا او را مجبور میکنیم که از دوستی با آن شخص دست بردارد. طبیعی است که هیچ عاقلی دراین مورد نمیگوید که اجبار بار منفی دارد. یا مثلا برای اینکه قوت بدنی داشته باشیم مجبوریم که غذا بخوریم؛ برای رفع تشنگی مجبوریم که آب بنوشیم؛ برای محافظت از سرما، مجبوریم که لباس گرم بپوشیم و مثالهای متعدد دیگری که برای هر انسانی پیش میآید و قابل تصور است و هیچکس نمیتواند این مسائل را نفی کند.
در مسئله حجاب هم حتی اگر کسی نخواهد ملتزم به رعایت احکام شرعی باشد، وقتی در جامعهای که حجاب جزء مهمی از روابط اجتماعی آن به شمار میرود، اشکالی ندارد که بگوییم شخص مجبور است پوشش لازم را داشته باشد و این خودش نوعی احترام به قانون است. از این گونه الزامها و اجبارها در سراسر دنیا وجود دارد. درست است که شکل آن، با چیزی که در ایران مرسوم است تفاوت دارد؛ ولی به هر حال در کشورهای مختلف، حداقل برای حضور در برخی اجتماعات، مثل محیطهای آموزشی پوشش خاصی تعریف شده و این گونه نیست که هر کسی هرطور که دلش بخواهد لباس بپوشد. اینها هم نوعی اجبار است که برای قانونمند بودن و جلوگیری از هرج و مرج، همگان ملزم به رعایت آن میباشند. چطور آنجا کسی معترض اینگونه اجبارها نیست؛ ولی اجبار به حجاب در ایران مخالف آزادی است!
#حجاب
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
💠 آسمان شهر
✍️ طیبه فرید
راننده ی میانسال کنار دکه ی روزنامه فروشی ایستاد، زن پیاده شد و چتر سرمه ای گلدارش را باز کرد و رفت سمت پیاده رو .باد می خورد توی گونه ها و پیشانی اش!با شال صورتش را پوشاند و با جلو کشیدن چادرش راه نفوذ سرما را بست.مادر و دختری که چیزی سرشان نبود از کنارش گذشتند !نگاه های معنی دارشان به هم افتاد .
با دیدن آن ها دوباره حرف های دیشب پدربزرگش حاج ابراهیم توی ذهنش جرقه زد!
_آقای خدا بیامرزم این ها خاطرات بچگی اش بود ،تعریف می کرد ،بعضی از زن ها رو به دیوار ایستاده بودند و عین بید می لرزیدند و گریه می کردند!بار اولشان بود و ازین تجربه ها نداشتند،شما فکر کن وقتی همسر و دختر رضا شاه اولش سختشان بوده زن های مومنه و عفیفه چه حال و روزی داشتند!!!!!این اگر اسمش جنایت نیست چی هست؟
✍️ متن کامل
#داستانک
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
♦️ تطهیر چهرهی لیدرهای زن!
✍️ آمنه سادات موسوی، عضو تحریریه عصر زنان نوشت:
برخی از زنان در قضایای اخیر مرتکب جنایت شده و مدافعان امنیتِ مردم را شهید و مجروح کرده، اموال مردم را به آتش کشیدهاند. این قشر از زنان، نه ارزشهای دینی را قبول دارند و نه باورهای ملی را؛ زنانی که با خشنترین رفتارها سبب جرم و جنایت می شوند درحالیکه حجاب برایشان محلی از اعراب ندارد.
▪️سازمان زندانها، درباره «حقوق زندانیان و بازداشت شدگان و رعایت جنبههای اسلامی، اخلاقی و انسانی در برخورد با آنان» سال گذشته بخشنامهای صادر کرده است که در بخشی از آن ممنوعیت اجبار استفاده از پوشش چادر برای زنانِ متهم آمده است. در این ابلاغیه تصریح کرده است: درموارد اعزام به خارج از زندان، الزام به استفاده از چادر یا الزام متهمان جرائم مالی (حقوقی) و افراد زیر 18 سال تمام شمسی به پوشیدن لباس متحد الشکل زندان، ممنوع است.
آقای رئیسی نیز در زمان ریاست قوه قضاییه اظهار کرد: معتقدم متهمان زن لزوما نباید چادر بپوشند بلکه میتوان ترتیباتی اتخاذ کرد که هر متهم زن با همان پوششی که به صورت عادی دارد منتها با رعایت شئونات، در دادگاه، دادسرا و زندان حضور یابد.
▪️ اما متاسفانه ما شاهد بودیم که یکی از لیدرهای آشوب اخیر، که جوانها تحت فرمان او بودند، برخلاف پوشش واقعیاش، در جلسهی دادگاه حضور یافته است، متهمانی که رسانهای شدن چهرهشان با چادر، توهین به چادر و حجاب است. همچنین سبب می شود این زنان به عنوان نماد استقامت، مقاومت و مظلومیت در ذهنها نقش ببندند، در حالی که این جماعت هیچ اعتقادی به وطن و باورها و اعتقادات ندارند.
پوشش چادر برای این جماعت که براندازی نظام را می خواهند، یکی از حربههایی است برای دفاع از تفکرات و راهشان، نه دفاع از نظام.
زن شجاع در آرمانها و تفکراتشان، زنی است که حجاب را قبول ندارد، به جنگ حیا و عفاف می رود و حجاب و حیا را عامل جنایت و ریختن خونها میداند.
🔗 متن کامل
#زنان
#اغتشاش
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
دوستان «دست اول» هم نوشتند:👇
سلام بر علی شاه!
خان خانان!
دایی پدر جد طُغایان!!
🔸گفته می شود این جواهر فروشی که رسماً دعوت به آشوب کرده متعلق است به علی دایی!!
🔸ایران سرزمین شاهنشاهی سلبریتی هاست.
هر جور بخواهند می چرخند
هر چه بخواهند می گویند
به هر که بخواهند می پرند
اما
از هر اتهام و جرمی رهایند
از هر عوارض و مالیاتی معافند
و
از هر کس و هر چیز هم طلبکارند!
این جماعت مظلوم معصوم
از رضا شاه پهلوی
فقط اسمش را ندارند!
🔸راستی قوه قاهره آقای اژهای نکند اذیت شود در ارسال دعوتنامه برای دایی شاه ؟ خاصه که باید با عذرخواهی و حلوای تنترانی بدرقه اش کنند و برای مای عوام هم از هولناکی اخذ وثیقه چند هزار تومانی و عواقب آن برای علی خان ها بگویند!
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
📚 اپلیکیشن کتابخوان نبأ
🔹عرضه رایگان منشورات دینی به زبانهای فارسی؛ عربی ؛ انگلیسی؛ فرانسه و ترکی استانبولی
🔸عرضه رایگان کتب صوتی به زبانهای مختلف
🔹پشتیبانی چندین زبانه
🔸 امکان یادداشت برداری و کپی از متون کتاب و ....
https://myket.ir/app/com.naba14
https://cafebazaar.ir/app/com.naba14
#کتابخوانی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
از عکس حرم بغض غریبانه شکسته
در حسرت خود، سوخته پروانه ی خسته...
✍️ خانم زهره قاسمی به جمع #نویسندگان_حوزوی پیوست #تبریک
#شعر
#شاعران_حوزوی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#خبر_خوب
✍️یعنی نویسنده باشید و برای جشنوارههای ادبی و رسانهای ننویسید؟!
🖌 این شما و این جشنواره ملی نذر قلم
#نذر_قلم
#نویسندگی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
🔲 وارثان باحیایِ چادر خاکی
تمام دشمن به میدان آمد
تا حجاب و عفت و حیا
از دختر و زن شیعی رخت بربندد
اما غافلند...
دختران و زنان زهرایی
نشسته بر سفرهی کرم مادر
دست خالی نیستند
چادر و حیا را
از مادر به ارث بردهاند
✍️ سیدمحیط حسینی کوهساری
#حضرتمادر🖤
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
💠 پنهان پیچدهی انسان و روزآمدی دوگانهای تاریخی
✍️ احمد جاسمی، استاد علوم و معارف اسلامی
نگاه به جریانهای اخیر کشور مختلف است، تحلیل جریان انقلابی هم گمان میرود بجا و منطقی است؛ اما توجه به یک نکتهی مهم در بسیاری از تحلیلها مغفول مانده است که هم هشدار است هم امیدوار کننده!
جهان به صورت تدریجی و بسیار ظریف و حساب شده در حال شکلگرفتن است، به گونهای که هر بار به بهانهای طینت و پنهان پچیدهی انسان ظهور میکند.
در این میانه، برخی طینت پلید، زشت و ناری دارند؛ این طیف، همدیگر را پیدا میکنند، شبکه میشوند برای شیطنت!
برخی هم طینت پاک، زیبا و نوری دارند اینها نیز باید همدیگر را پیدا کنند و جمع شوند...
نتیجهی این عیانسازی و برملاشدگی چه میشود؟ دو جبههی قوی در برابر یکدیگر آرایش میگیرند و دوگانهی نار و نور در میدان رسانه و میدانهای اجتماعی دیگر با معیار و مبنای خود ظهور مییابند و جبهه حزب الله در حزب شیطان عیار خود را در جبهه، در تشکل و تشکیلات به میدان میآورند؛ اینجاست که جبههی میانی و خاکستری تدریجا از بین میرود افکار عمومی انتخاب می کنند یکی از آن دو گانهها را.
این حال امرزوین جامعهی ماست که مقدمهی ظهور ولی الله اعظم(عج) است، آن زمان ندای «جاء الحقِ» جبههی حق با آمدنش نصرت پیدا میکند، جمع باطل، پراکنده خواهد شد و «فیدمغه فاذا هو زاهق» و «زهق الباطل» تحقق مییابد.
سزاست، جریان ایمانی در شرایط کنونی،به مراقب تشکیلاتی بیاندیشد و نگاهش به تدابیر و کنشهای راهبر این تشکیلات عظیم ایمانی_جهانی متمرکز باشد.
#تشکیلات
#عصر_ظهور
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔹باران آمد
دوباره آمدی؛
اینبار چه بیخبر و چه زیبا شروع کردی؛
نه کم بودی که دلم دوباره تنگ شود، نه زیاد بودی که از تو گله کنند!
خوش آمدی؛
با تو بودن حس زیبایی دارد؛ هنگامی که میبینمت، ناگهان یاد «او» میافتم، همو که رحمتش را میخواهم و آمرزش را از آسمانش انتظار میکشم؛ انگار تو جلوهای از خواهش من بودی که وجودم را نوازش کردی.
آری؛ تو رحمت خدایی که در تنهایی مرا در برمیگیری؛ ببار که باریدنت را دوست دارم.
✍️ علی کردانی
#ادبی
#باران #طبیعت
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
برای خواهرم
خواهرت
خواهرش
صرف کن غیرت را...
✍️لیلا گودرزیان فرد، نویسنده حوزوی
برای خواهرم، خواهرت، خواهرش، قامتهایی خم شدند، پدران شهدا را میگویم از پدری که تک پسرش را فداکرد.
برای خواهرم خواهرت خواهرش، موهایی که در انتظار خبری از فرزندانشان سفید شدند از یک ساعتش که هزار سال میگذرد تا۴۰ سال که عمریست به درازای یک تاریخ، مادران شهدا را میگویم.
برای خواهرم خواهرت خواهرش چه نوعروسانی که حنایشان سرخ شد به سرخی خون همسران جوانشان که داغی سنگین روی قلبهای عاشقشان گذاشت.
برای خواهرم، خواهرت، خواهرش صرف کن غیرت را!
به بهای بهانه گیریهای کودکان یتیمی که حسرت شنیدن صدای پدر تا ابد بر دلشان ماند.
برای خواهرم، خواهرت... صرف کن تا یادت نرود شاید آزادی که دنبالش هستی، رقصیدن و بوسیدن در کوچههای بیحیایی ختم شود به اسارت در بازار بردهفروشان زنان ایرانی... اگر این مردان نباشند دور نیست زمانش.
معبر را خودت باز میکنی برای خواهرت، خواهرم، خواهرش، معبری برای هتک حرمت مثل مغولها، داعشیها، انگلیسیها و آمریکاییها.
تاریخ را بخوان و صرف کن برای خواهرم، خواهرت، خواهرش...
#حیا
#حجاب
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔺 آتش! چرا در حوزههای علمیه؟
✍️ ابراهیم شریفی، پژوهشگر و استاد حوزه علمیه قم
💠 در اوج فتنه ها، مخصوصا از فتنه ۸۸ به بعد، یکی از مراکزی که از سوی آشوبگران و فتنه گران تهدید شده است حوزه های علمیه بودند لذا شاهد بودیم که به این بناها و ساختمان ها هر چند گاها به صورت ایذایی یورش برده و تخریب کرده و آسیب میزدند.
⁉️ اما چرا؟! یاد آن گریه پر مفهوم و پر معنای میرزای شیرازی افتادم؛ داستان از این قرار است.
🔹در صدور فتوای تاریخی تحریم تنباکو توسط میرزای شیرازی و تأثیر انکارناپذیر آن در جامعه آن روز جهان تشیع، نکتهای وجود دارد که توسط دختر ایشان مطرح شده است و داستان را اینگونه بیان کرد: زمانی که مرحوم آیت الله سیدحسن مدرس، طلبه جوانی بودند، به سامرا رفته تا با مرحوم میرزای شیرازی ملاقات کنند؛ میرزای شیرازی بعد از پرسیدن نام و نشان شهید مدرس که میفهمد اهل اصفهان ایران است، از اوضاع و احوال ایران از او میپرسد که شهید آیت الله مدرس در پاسخ مرحوم میرزای شیرازی، میگوید: فتوای شما در ایران غوغا به پا کرده و همه مردم حتی در قصر ناصرالدین شاه قلیانها را شکستند؛ بعد از این که میرزای شیرازی این سخنان را از شهید آیت الله مدرس میشنود شروع به گریه میکند؛ شهید آیت الله مدرس از ایشان میپرسند که چرا گریه میکنید من فقط واقعیتهای ایران را عرض کردم؟؛ میرزای شیرازی نیز در پاسخ به شهید آیت الله مدرس میفرمایند من از اهمیت دادن مردم به سخن عالمان دینی ناراحت نیستم، بلکه گریه و ناراحتی من به این دلیل است که دشمنان اسلام که تا کنون نمیدانستند قدرت اسلام در کجاست، از امروز فهمیدند؛ و از این رو از همین امروز برای شکستن قدرت اسلام کار میکنند.
💠 امروز ما در سالهای بعد از انقلاب نیز همین بوده است، دشمن ما به خوبی فهمیده است که باید کجا را هدف قرار دهد! چرا که حوزه ها قرارگاه و پایگاه انقلاب اند. به همین جهت صنفی که بیشترین شهید را تقدیم این نظام کرده است حوزه ها و روحانیت بوده اند؛ آن صنفی که به صورت جهادی در آسیب های طبیعی و آسیب های اجتماعی میدان داری کرده اند حوزه ها و روحانیت بوده است، لذا انها خوب قلب جریان انقلاب را شناخته اند و ان را نشانه رفته اند ولی حوزه و روحانیت را چه باک از این تهدیدها و آتش زدن ها.
🔰 هر چند دشمن فهمیده که کجا را باید بزند و ما هم میدانیم که این آسیب ها ثمره ای ندارد جز این که به قول حافظ «عرض خود می بری و زحمت ما میداری» ولی انچه آسیب برای حوزه محسوب می شود استحاله از درون است مثلا تیتری از سایت رادیو فردا خواندم که برایم جالب بود (البته با غرض این سایت معاند کاری نیست ولی اصل مطلب قابل تأمل است) و باید ما حوزویان توجه کنیم.
🔰 آن تیتر بدین صورت بود: « آتش زدن حوزههای علمیه؛ آیا روحانیت صدای اعتراضات مردم را میشنود؟ - رادیو فردا»
▪️انقلابی بودن و انقلابی عمل کردن، با مردم بودن و برای مردم تلاش کردن هویت اصلی حوزه از ابتدای تاسیس و البته شدت یافته بعد از انقلاب اسلامی ایران است و اگر اینها را از دست بدهیم یعنی دیگر حوزه با آن هویت و ماهیت نخواهیم بود لذا متولیان حوزه و متصدیان آن برای حفظ این ماهیت هر چه می توانند باید تلاش کنند.
#اغتشاش
#حوزه_علمیه
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔵 مکتب ناکارآمد
✍️ محمدحسین مطهری
🔸در دورهی رنسانس، #حق حاکمیت و حق مرجعیت علمی و حق فرمانروایی و حق اطاعتپذیری، از خدای متعال سلب شد و به عقل و تجربهی انسان تعلق گرفت.
🔸اگر کسی مدعی است که عقل و تجربه حق مرجعیت علمی دارد و به تبع آن، انسان حق حاکمیت مطلق را بر طبیعت دارد، باید بتواند مالکیت یا سلطه انحصاری انسان را و کارآمدی و کمال عقل و تجربه را ثابت کند.
🔰آیا فلسفهی غرب، در پاسخ به این سؤال موفق بودهاست؟
🔰آیا فلسفهی غرب توانستهاست جایگاه حاکمیت انسان را در عالم به اثبات برساند؟
🔰آیا فلسفهی مدرن، برای فرمانروایی مطلق انسان در روی زمین، دلیل متقنی دارد؟
🔸ناکارآمدی این فلسفه را میتوانیم در تنازعات تمامنشدنی جهانی بر سر انرژی و منابع ببینیم.
🔸اسلام حاکم عالَم را عادل میداند و مکتب فکری اسلام محور سیاست را کسی میداند که با حاکمیت او، هيچکدام از این تنازعات باقی نخواهدماند...
#غرب
#غرب_شناسی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN