🔰تحریف پوشش زنان ایرانی در سریالهای تاریخی
✍️ فاطمه میری طایفه فرد، کارشناس ارشد تاریخ اسلام
▪️متأسفانه در سریالهای تاریخی شاهد هستیم که یک نوع پوشش خاص را به تمام اقشار جامعه نسبت میدهند، چیزی که گاهی به خاطر ناهمگونی سیرت و صورتِ سریال، نوعی دلزدگی ایجاد میکند.
▪️آنچه مهم مینماید؛ احساس خطر کردن در برابر فرهنگ عفیفانه و تاریخی کشورمان است که با پوششی از رنگ و داستان در قالب سریال به خورد مخاطب داده میشود.
▪️به استناد تاریخی، پوشش زنان ایرانی در ادوار مختلف و با ادیان و گرایشهای متفاوت، همواره عفیفانه و در بستری از ستر و پوشش بوده است.
🔗 مطالعه یادداشت در سایت فکرت
#پویش_نوشتن
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔆 تبیین استراتژیکی شخصیت حاج قاسم
✍️سید صابر رضایی، عضو تحریریه نویسندگان حوزوی در فکرت نوشت:
مؤلفه آینده پژوهی در واقع به نوعی توسعه دهنده مفهوم محیط بینی است، محیط بینی بیشتر شرایط موجود در زمان حاضر را در نظر می گیرد، اما در آینده پژوهی به دنبال شناخت پیشرانهای تغییر و شناخت عدم قطعیتهای مهم است که میتواند سناریوهای دقیق و مشخصی را طراحی کند و با نمایان شدن نشانههای تحقق هر سناریو، طرحی آماده برای مواجهه با شرایط آینده داشته باشد.
در ادبیاتی فراتر مدیر استراتژیک پا را از توصیفات فراتر گذاشته و محیط خلق می کند؛ آنچه آينده نگاري راهبردي را از ديگر اقسام آينده نگاري متمايز مي سازد، توانايي آن در كمك به سازمانها در تعیین چارچوب و لزوم مواردی است که باید در آنها به رقابت بپردازد، بر همين مبنا آينده نگاري راهبردي به پیش آگاهی و خلق گزینههای راهبردی برای آنکه در رقابت با دیگران است، تمرکز دارد.
سردار رئوفی نژاد درباره تحول مدیریتی نیروی قدس در زمان حاج قاسم بیان میکند: «وی در نیروی قدس با فکر و اندیشه و آیندهنگری، جبهه مقاومت را سازمان و شکل داد که قبل از آن اقدامات محدودی انجام میشد اما او سازماندهی و هدفمند کرد و عرصه جهادی را دنبال کرد و امروز آثار آن دیده میشود».
۴. اصل ۲۰-۸۰ پارتو
اصل ۲۰-۸۰ پارتو، اشاره به این دارد که ۸۰ درصد خروجی و بهرهوری محصول؛ ۲۰ درصد از فعالیتهای ما هستند، این نتایج غالبا محصول تعداد کمی از فعالیتهای اولویتدار هستند؛ این اصل در صدد بیان اهمیت فوق العاده اولویتها در نتیجه است، به عبارت روشنتر در مجموع کارهای بیشماری که بر سر مدیر میریزد یک اقلیت حیاتی و مهم وجود دارد که ۸۰ درصد آثار و نتایج محصول آنها است و اکثریتی از جزئیات و چیزهای کماهمیت که جز اتلاف انرژی و تهدید نتایج اثری ندارد، وجود دارد.
بنابراین شناسایی اولویتها از مهمترین خصوصیات یک مدیر راهبردی است. محمد اسدی جوزانی از دوستان و همرزمان قدیمی حاج قاسم در رابطه با ایشان میگوید: «سردار شهید هم به جنبه عقیدتی بسیار توجه و تأکید داشت و اولویت سردار، تربیت نیروها در ابعاد عقیدتی بود و پس از آن ابعاد نظامیگری نیروها، چرا که میدانست نیروهای نظامی امور نظامی را حتما در طی دوران و خدمت خود با مهارت خواهند آموخت».
🔗 متن کامل یادداشت
#حاج_قاسم
#پویش_نوشتن
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
☘️ آشپززادهای که امیرِ «کبیر» شد
✍️حسن طاهری، روزنامه نگار، دکتری مدیریت رسانه
«در ميان همه رجال اخير مشرق زمين و زمامداران و بزرگان ايران كه نامشان در تاريخ جديد ثبت است، ميرزا تقی خان امير نظام بی همتاست. ديوجانس یونانی در روز روشن در پی او می گشت. به حقيقت سزاوار است كه به عنوان اشرف مخلوقات به شمار آيد. بزرگوار مردی بود. اگر ميرزا تقی خان ميماند و انديشههای خود را به انجام می رساند، بدون ترديد در زمره كسانی شمرده می شد كه به باور برخی از سوی خدا، به رسالت
تاريخی برگزيده شدهاند!»
این جملات رابرت واتسون، نويسنده مشهور انگليسی است درباره شخصیت والاامیر و صدراعظمی که بزرگ زاده و آقا زاده نبود، بلکه آشپززاده ای بود از روستای هزاوه ی فراهان.
درست در يکصد و هفتاد سال پیش، ميرزا تقی خان فراهانی ملقب به امير کبير، در ۲۰ ديماه به نیشتر خیانت و حماقت خواص و تیغ استبداد و نخوت قجری، به شهادت رسید.
شهادتی که رگ حیات و عزت ایران را تا سال های سال قطع کرده و کمر ایران را شکست.
اما شگفت آور این است، آشپززاده باشی و امير شوی؟ عجيب است؛ اما شدنی، چرا که ميرزا تقی خواست و شد.
پسر مشهدی قربان هزاوهای فراهانی بود؛ آشپز مخصوص ميرزا عيسی معروف به قائم مقام فراهانی.
زمانه، زمانه رشد و پيشرفت سریع جهان بود. درست همزمان با به ثمر رسيدن جهش علمی فكری غرب و هم دوران با بزرگانی چون نيچه، اديسون، ولتر، روسو، ماركس، هگل، كانت و البته بيسمارك.
🔗 متن کامل در صفحه یادداشتخوانی
#امیر_کبیر
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
💠سخنی با رهبرم
✍️ دکتر زاهره سادات میرجعفری
متنی که قرار بود اگر فرصت سخنرانی یافتم در محضر رهبر بخوانم اما نشد!
انقلاب اسلامی ایران روح تازهای را در کالبد اجتماعی سیاسی نیمی از پیکره این اجتماع دمید تا فارغ از دیدگاههای متحجرانه پوسیده و مبتذل غربی به جایگاه واقعی خود که به بهانه آزادی از آن محروم شده بود بازگردد.
رهبرا فرمودیدالگوی سوم زن مسلمان
الگوی نه شرقی نه غربی، شاهراهی برایمان باز شد و افق دیدی پرشور ترسیم. تلاش مضاعف کردیم، همسرداری و مادری و تلاش علمی در کنار هم ساده نبود اما ثابت کردیم ما میتوانیم. وقتی کودکانمان که از آب و گل درآمدند در کنار جهاد همسرداری و فرزندآوری در جهت تحقق الگوی سوم زن مسلمان به جهاد علمی و عملی، کنشگری پرداختیم. هرچند با سقفهای شیشهای متعددی مواجه شدیم که تلاش ما برایش اهمیتی نداشت و ساختارهای خانوادگی اجتماعی حکومتی که اصلا آمادگی پذیرش چنین الگوی را نداشتند.
🔗متن کامل در صفحه افکار بانوان حوزوی
#پویش_نوشتن
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🌱چای آلبالویی مادر
✍️زینب سیدمیرزایی، استاد حوزه علمیه خواهران
هر صبح که زمین صورتش رادر آبشار اذان میشوید، بانوی خانه سرِچشمهی سپیده وضو میگیرد و نماز بندگی میگزارد.
بانوی خانه چای عاشقی دم می کند، سفره مهربانی میگشاید، سفرهاش بوی نان تازهی مادری میدهد.
وقتی بر ساحل لبخند خستهاش مینشینی، خستگی دنیا از یادت میرود این را از طعم چای آلبالویی رنگی که جلویت میگذارد، میفهمی. بانوی خانه فاصلهها را به هم " کوک" میزند و دلها را به هم میدوزد. او فرشته پیوند زمین و آسمان است. بانوی خانه به وقت نیایش از باغ آسمان برایت گل میچیند و تو عطر آن را تا پان عمر در زندگیات حس میکنی.
بانوی خانه، ایمان بار میگذارد و باچاشنی تربیت، مزهدارش میکند. صبر میکند، وقتیکه خوب جا افتاد، سفرهای به گستره عشق میگشاید. عطر دستپختش تا چند کشور آنطرفتر راهم فرا میگیرد. تا حدی که همه دنیا بر سفره بهشتیاش مینشینند.
بانوی خانه زنی شهید پرور است، دستپختی به طعم مقاومت و آزادگی و امنیت دارد درست مثل مادر شهید سردار سلیمانی، مادر سید روح الله عجمیان و آرمان و دیگر مادران و همسران شهدا.
بانوی خانه، کلید دار مقتدر بهشت است که به اذن و رضای او میتوانی گام در بهشت زهرای سعادت بگذاری. بانوی خانه عاشق است و عفیف، مهربان است و نجیب. بانوی خانه جادههای انتظار را برای آمدن عدالتگستر مهربان آماده می کند، او اهل دیار ولایت است و خانه زاد خانهی مادر هستی، فاطمه زهرا سلام الله علیها است.
#پویش_نوشتن
#جهاد_روایت
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
🔰شخصیت حاج قاسم برای آمریکاییها قابل پیشبینی نبود
✍️ ابراهیم شریفی، دانش آموخته دکتری فلسفه اخلاق و عضو تحریریه نویسندگان حوزوی در گفتوگو با مجله نخبگانی فکرت:
▪️رمز ماندگاری او این است که دریافته بود در این دنیا به چیزی نمیتوان افتخار کرد، افتخارات دنیا ماندگاری ندارد از قوت جسمانی گرفته تا مال و فرزند، قدرت و موقیعت اجتماعی.
▪️ما شخصیتهای ملیگرا در دنیا زیاد داریم از نلسون ماندلا تا چگوآرا، در غرب و شرق عالم؛ ولی کاریزما و شخصیتی که سردار سلیمانی دارد همه جوانب انسانی را پوشش میدهد.
▪️مکتبی که منحصر در بعد معنوی باشد و یا صرفا به امور فردی و مادی تمرکز کند ادعای جامعیت نخواهد داشت و قدرت تعمیم پیدا نمیکند.
🔗 متن کامل گفت و گو
#حاج_قاسم
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
📌با ضوابط شما من هيچ نمیدانم و بهتر است كه ندانم!
✍ مرتضی رجائی، مدیر مجموعه نویسندگان تربیتی
کمتر از یک ماه پس از تسخیر لانۀ جاسوسی در تهران و در تاریخ ۹ آذر ۱۳۵۸، خبرنگار هفتهنامۀ تایم برای مصاحبه با #امام_خمینی به قم رفت.
در یکی از سؤالهایش از امام، چنین پرسید:
«شما زندگى خيلى منزوى ای داشتید. شما اقتصاد جديد و حقوق روابط بين المللى را مطالعه نكردهايد. تحصيل شما مربوط به علوم الهى است. شما در سياست و گرفتن و دادن یک زندگى اجتماعى درگير نبودهايد. آيا اين در ذهن شما اين یک را به وجود نمىآورد كه ممكن است عواملى در اين معادله باشد كه شما نمىتوانيد درک كنيد؟!»
روشن است که این خبرنگار، میخواسته به امام القا کند که در عرف روابط بین الملل، گروگان گرفتن دیپلمات های آمریکایی یک خطای آشکار بوده و بهتر است امام خمینی هرچه زودتر دستور تحویل آن ها را به مقامات آمریکایی صادر کند.
اما پاسخ امام به این پرسش را بخوانید:
«ما #معادله_جهانى و معيارهاى اجتماعى و سياسىاى كه تا به حال به واسطه آن تمام مسائل جهان سنجيده مىشده است را شكستهايم. ما خود چارچوب جديدى ساختهايم كه در آن عدل را ملاک دفاع و ظلم را ملاك حمله گرفتهايم. از هر عادلى دفاع مىكنيم و بر هر ظالمى مىتازيم، حال شما اسمش را هرچه مىخواهيد بگذاريد. ما اين سنگ را بنا خواهيم گذاشت. اميد است كسانى پيدا شوند كه ساختمان بزرگ #سازمان_ملل و #شوراى_امنيت و ساير سازمان ها و شوراها را بر اين پايه بنا كنند، نه برپايه نفوذ #سرمايه_داران و قدرتمندان كه هر موقعى كه خواستند هر كسى را محكوم كنند، بلافاصله محكوم نمايند.
آرى با ضوابط شما من هيچ نمىدانم و بهتر است كه ندانم».
آری، افتخار #بنیانگذار_کبیر این نظام مقدس این بود که از معادله های جهانی نظام استکباری بین المللی هیچ نمیداند و به هیچ یک از قواعد و فرمول های ظالمانۀ مستکبران عالم پای بند نیست؛ حتی اگر نام #علم یا #قانون بر آن نهاده باشند.
امام راحل عظیم الشأن ما، زیر میز بازی کثیف استعمارگران عالم زد و بازی آن ها را به هم ریخت و میدان جدیدی برای نقش آفرینی در این عالم طراحی و معرفی کرد و شجاعانه اعلام کرد که «اميد است كسانى پيدا شوند كه ساختمان بزرگ سازمان ملل و شوراى امنيت و ساير سازمان ها و شوراها را بر اين پايه بنا كنند، نه برپايه نفوذ سرمايه داران و قدرتمندان».
اکنون برخی از مسئولان و وامداران مجاهدت های امام انقلاب و خون شهدا را چه شده است که نان سفرۀ انقلاب اسلامی را می خورند، ولی می ترسند از اینکه دروغ های بزک شده با نام علم را که واردات اصلی از جهان غرب است، کنار بگذارند. از نفوذ این مدل ها در شیوۀ ادارۀ اقتصاد و معیشت مردم گرفته، تا الگوی معماری و شهرسازی، رد پای این خودباختگی پیدا است و نتیجۀ آن، تحمیل قوطی کبریت های عمودی به مردم نجیب و شریف ایران است تا مثلاً در آن زندگی کنند و برای تأمین #جمعیت مورد نیاز برای آیندۀ #تمدن_نوین_اسلامی فرزندآوری و فرزندپروری کنند.
#حکمرانی_اسلامی
#حکمرانی_علم
#اقتصاد
#مسکن
#شهرسازی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔸 میدان دفاع؛
✔️ پانوشتی بر سخنان اخیر امام خامنهای
✍️ عباس بابائی، عضو تحریریه نویسندگان حوزوی
یکی از اصول مسلم سیرهی سیاسی اجتماعی حضرات معصومین (علیهمالسلام)، اصل «اولویتسنجی» است. در این قاعده اگر اصل مهمتر به بهانهی دفاع از اصل پائینتر رهاشود، رهاکنندگان از اندیشه و عقلانیت لازم بیبهرهاند؛ کما اینکه اگر اصل پائیندست به بهانهی فلان فرعِ پر زرق و برق واگذاشتهشود، رهاکنندگان از تدبیر حداقلی نیز تهی هستند!
با این مقدمهی کوتاه، برای دفاع از پدیدهی مبارکی بهنام «انقلاب» و «حرم جمهوری اسلامی» باید از اصل «اولویت» استفاده کرد و «میدان دفاع» را درست ترسیم نمود؛ چرا که اگر در زمین طراحیشده توسط دشمن، بخواهیم از «انقلاب» دفاع کنیم، در هر صورت بازندهایم.
یکی از کلمات ناب امیرالمؤمنین (علیهالسلام) که در دفاع از انقلاب میتوان از آن بهرهبرد، روایت زیر است:
«إذا حَضَرَت بَلِيَّةٌ فاجعَلُوا أموالَكُم دونَ أنفسِكُم ، و إذا نَزَلَت نازلةٌ فاجعَلُوا أنفسَكُم دونَ دِينِكُم ، و اعلَمُوا أنَّ الهالِكَ مَن هَلَكَ دِينُهُ ، و الحَريبَ مَن حُرِبَ دِينُهُ.»
«چون بلايى [براى جانتان ]فرا رسد مالهاى خود را سپر جانهايتان كنيد و چون حادثهاى [براى دينتان ]پيش آيد جانهايتان را فداى دينتان كنيد و بدانيد كه هلاكْگشته، كسى است كه دينش هلاك شده باشد و غارتشده، كسى است كه دينش به غارت رفته باشد.»
مطابق این روایت، انسانها دارای سه ساحت «مال و جان و دین» هستند که هرکدام از این ساحتها، مصادیق فراوانی دارد. به عنوان مثال ساحت مال شامل تمام امکانات رفاهیِ زندگی همچون خوراک و پوشاک و مسکن و اشتغال و... میشود؛ همچنانکه ساحت جان میتواند شامل حیثیت و اعتبار و هویت و آبروی فردی و اجتماعی و ملی بشود. در این روایت امیرالمؤمنین (علیهالسلام) جایگاه جان را فراتر از جایگاه مال معرفی میکنند و پدیدهی دین در مکتب حضرتشان مهمتر از هردوی آنها قلمداد شدهاست.
حال یک سوال مهم:
اگر بخواهیم از اسلام یا مکتب تشیع یا امامزمان(علیهالسلام) یا انقلاب و جمهوری اسلامی دفاع کنیم چه باید کرد؟
🔗 متن کامل
#رهبر_انقلاب
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
❗️زنگار فرهنگی را زدودنم آرزوست
✍🏻 فاطمه شکیب رخ، دانشجوی دکتری تاریخ تشیع
دنیای نوشتن چقدر شبیه دنیای کنونی است، تصورهایی که ما از باورهای خود داریم و در برابر آن دیگران را متهم به کم فهمی میکنیم؛ براساس همان باورهای خودمحورانه، انگشت اتهام را به سوی دیگران میبریم، قضاوت میکنیم، نتیجه میگیریم و نتایج تصوراتمان را به افراد انتقال میدهیم. عادتمان شده که همه باید شبیه ما فکر و اقدام کنند و اگر کسی متفاوت از پندار ما بیاندیشد از دایرهی رفتار صحیح خارج می شود!
جالب آنکه تمام این تصورات و رفتارها برآمده از فرهنگی است که در گذر زمان مورد انواع تجاوزهای فرهنگی قرار گرفته است و اکنون در بسیاری ازعرصه ها حتی در ساحت علم نیز خودنمایی میکند. حال آنکه فرهنگ در جوامع نقشی همچون مادر را به عهده دارد پس اگر مادر دارای فضائل اخلاقی و روحی نباشد، فرزندان در محیطی ناشایست رشد می کنند و در صورت تعدد آنان نیز دردی از جامعه بر طرف نمیشود و بلکه مشکلی بر اجتماع افزوده میگردد.
یکی از تششعات فرهنگ والا، پذیرش منطقی گونههای رفتاری و عملی مختلف در جوامع انسانی است که از مهمترین عوامل ایجاد سازگاری و زندگی توام با امنیت در کشورهاست، همین منش و عادت فرهنگی در سرزمینهایی مانند اندونزی با وجود اقوام، مذاهب و نژادهای گوناگون سبب ایجاد آرامش نسبی و به عبارتی کمتر دردساز برای دولت ها و مردم شده است.
🔗متن کامل
#پویش_نوشتن
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
رسیده ام به حرم با هوایِ چَشمانت
منم کبوتر حاجت روایِ چشمانت
رسیدهام که دلم را شبیه آئینه
هزار تکه کنم زیر پای چشمانت
منی که چشم به جز تو نداشتم به کسی
چگونه شعر نگویم برای چشمانت؟
تویی که داده به لطف نگاه خود تسکین
همیشه درد مرا با دوای چشمانت
طواف میکند این بارگاه قدسی را
دلم حرم به حرم لابهلای چشمانت
چه آسمان قشنگی چه برف و سرمایی
مرا ببر به حرم پا به پای چشمانت
برای خلقِ چُنین صحنه های دلچسبی
چقدر حوصله کرده خدای چشمانت
حرم دوباره مرا نزد خویش می خواند
دوباره گم شدهام لابهلای چشمانت...
#مهتا_صانعی
#برف
#حرم_حضرت_معصومه سلاماللهعلیها
💠 #شاعران_حوزوی
💠 @shaeranehowzavi
🍃شاعران فرهیخته
🍃اهالی ادب و ادبیات
به خانهی خودتان خوش آمدید.
📒اینجا قرار است از دو چیز سخن به میان آید:
✔️از بیتهای شاعران
✔️ از صاحبان بیتها
اینجا خانهی گفتن از شعر و شاعر است
و رسانه، محمل معرفی، تبیین و ترویج آن کلمات ناب...
🍃اصحاب ادبیات و دوستان ادیبتان را به محفل شاعران حوزوی فرا بخوانید😊👇
https://eitaa.com/joinchat/3921805394C8402216852
💠 #شاعران_حوزوی
💠 @shaeranehowzavi
💐 مرا عهدی است با جانان ...
▪️یادداشتی در واکنش به اقدام سخیف «شارلی ابدو»
✍️ سیدمحمدحسین دعائی، استاد حوزه علمیه خراسان
🔸 از امام باقر علیه السلام نقل شده است که: «خداوند متعال در شب معراج پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و در پاسخ به سؤال آن حضرت از جایگاه مؤمن در نزد خود، فرمود: ای محمد! هر کس یکی از دوستان مرا مورد اهانت قرار داده و حرمت او را بشکند، [در واقع] به جنگ با من برخاسته و [باید بداند که] من با سرعت تمام و بسیار زودتر از هر چیز دیگری، به کمک دوستانم خواهم شتافت.»
🔹 بر همین اساس، بر عهده تمامِ «اهل ایمان» است که از بابِ «تخلق به اخلاق الهی» و با لحاظ اهمیت مسئله، در مقابل هرگونه اهانتی به اولیاء خدا و عالمان دین، با شدیدترین شکل ممکن، موضع گرفته و نسبت به حرمت و عزت آنان، اهلِ «حساسیت»، «غیرت» و «جدیت» باشند.
🔸 در این روزها، دشمنان اسلام و انقلاب اسلامی، بعد از سالها تلاش موذیانه برای تخریب شخصیتِ «رهبر معظم انقلاب» در رسانهها و بعد از تمرکز بیسابقه بر توهین به شخص ایشان در «غائلۀ اخیر»، از همۀ خطقرمزها عبور کرده و بهشکل بینهایت وقیحانهای، این «عالم ربانی» و «ولی الهی» را مورد اهانت قرار دادهاند.
▫️باید با هر وسیلۀ ممکن و البته معقول و مشروع، هزینۀ اهانت به «رهبر معظم انقلاب» را بالا برد و به دشمنان نشان داد که امت اسلامی حاضر است برای دفاع از حرمت ولی خود، هر هزینهای را پرداخت کند.
🔹 همهی ما بدون تریبون و مخاطب ـ نسبت به والدین، فرزندان و دوستان خود حساسیم؛ بسیاری از ما تا به حال برای دفاع از عالمان و بزرگانی که دوستشان داریم، حرف زدهایم، حرص خوردهایم و بحث کردهایم. حال چرا برای دفاع از «رهبر معظم انقلاب» کاری نمیکنیم؟! همان عزیزی که حق غیرقابلوصفی بر گردن همۀ ما داشته و حفظ حرمت و شخصیت او، شاید حتی از حفظ جان خود او مهمتر باشد.
🔗 متن کامل در خبرگزاری حوزه
#رهبر_انقلاب
#نشریه_فرانسوی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
☘️ تأملی بر زیارت حضرت زهرا(س)
✍️ حسن ابوطالبی، استاد سطوح عالی حوزه و عضو تحریریه نویسندگان حوزوی نوشت:
شناخت حقیقیِ فضائل و مقامات معصومین جز از زبان پاک خود ایشان ممکن نیست و نتیجه صحیح و مطلوبی نخواهد داشت، از این رو وجود مبارک امام جواد(ع) در زیارتی نورانی، گوشهای از عظمت و مقامات، مادر بزرگوارشان حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا(س) را بیان فرموده و راهی را برای شناخت بهتر حضرتش به رویمان گشودهاند.
این زیارتنامه شریف در کتب بسیار معتبری همچون: المزار شیخ مفید، تهذیب الاحکام و مصباح المتهجّد شیخ طوسی، جمال الاسبوع سید بن طاووس، وسائل الشیعه شیخ حر عاملی و بحارالانوار علامه مجلسی، آمده است.
عصاره و خلاصه این زیارتنامه در سه فراز قابل طرح است:
در فراز نخست به معرفی حضرت زهرا(س) پرداخته شده است؛ در فراز دوم نسبت خودمان را با حضرت و پدر و همسر بزرگوارشان به عنوان وصی رسول خدا بیان کرده است و در بخش پایانی هم مسألت و درخواستی از سیده النساء العالمین(س) آمده است.
🔗 متن کامل یادداشت در نشریهی اندیشهای فکرت
#حضرت_زهرا
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔆جشن متفاوت
✍️نجمه صالحی، مدیر تحریریه مجتهده امین
هیأتهای مذهبی از قدیمیترین نهادهای فرهنگ مردمی و اجتماعی هستند که حول محور حب آل الله علیهمالسلام فعالیت میکنند.
محبان اهلبیت علیهمالسلام در این مراسم شرکت میکنند و سیره علمی معصومین علیهمالسلام را به صورت کاربردی و عملی یاد میگیرند و به رشد علمی و معنوی خود و دیگران کمک میکنند.
اگر این هیأت مذهبی که با نیت خالص پدید آمده با روش صحیح، عالمانه و عاشقانه هدایت شود؛ میتواند بیشترین نقش را در رشد و تعالی فرد، جامعه و فرهنگ آن داشته باشد که هیچ حرکت و تشکل سازمانی، توان رقابت با آن را نخواهد داشت.
در هیأت بانوان تاریخپژوه، استاد و طلبه کنار هم قرار میگیرند و با تکیه بر گفتگو و تبادل اطلاعات علاوه براینکه به رشد علمی هم کمک میکنند، رابطه صمیمی خاصی را به هم هدیه میدهند؛ نگاههایشان نسبت به هم صمیمی است و دوست دارند به هم خوبی کنند.
دوشنبههای امام حسینی، این هفته همراه جشنواره غذا شد و با مولودیخوانی، جو سالم و شادی بین بانوان تاریخپژوه جریان یافت.
🍃 الحمدلله علی کل حال 🍃
#دومین_خاطرهنگاری_هیات
#پویش_نوشتن
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
💠 «برای یکی شدن؛ بررسی رابطه دولت و ملت»
♦️جدیدترین شماره نشریه دیده بان اندیشه
✴️ سرخطهای این شماره:
🔻تبیین رابطه امام و امت در وضعیت مطلوب؛
🔻بررسی نظرات مختلف درباره رابطه مردم و حاکمیت در وضعیت موجود؛
🔻تحلیل آسیبهای موجود در رابطه دولت و ملت؛
🔻ارائه راهکارهای سلبی و ایجابی به منظور ترمیم گسست بین دولت و ملت.
✳️ به ضمیمه یادبود علامه ذوفنون مرحوم آیتالله حسنزاده آملی
🔗 لینک دانلود نسخه رایگان ماهنامه
#دولت_ملت
#گسست_اجتماعی
#پویش_نوشتن
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🌹زن، کرامت، عدالت
✍ بابک شکورزاده، مبلغ و پژوهشگر دینی در فکرت نوشت:
▪️برابری جنسیتی یکی از ظلمهایی بود که به اسم آزادی و عدالت، در حق زنان اعمال شد و کرامت زن را نیز به چالش کشید. عدهای هم کورکورانه همچنان دنبال این تفکر هستند، غافل از اینکه جنس زن و مرد، ذاتا و طبیعتا حداقل در بعضی از مسائل با هم تفاوت دارد و برابری جنسیتی نه تنها عدالت نیست؛ بلکه ظلمی آشکار در حق زنان است. جدای تفاوتهای روحی روانی که معمولا میان زن و مرد وجود دارد، جنبههای جسمی هم هست که برای هیچکسی با هر دین و آئینی قابل انکار نیست؛ مثل قابلیت مادرشدن برای زن و عدم تحقق آن برای مرد.
▪️اینکه هر کاری مردان انجام میدهند، به زنها نیز تحمیل شود و به گونهای وانمود شود که اگر زنان از کارهایی که به قول معروف مردانه به حساب میآید، منع شوند در حقشان جفا شده، تصوری اشتباه هست. به هر حال تفاوتهایی میان زن و مرد وجود دارد که اگر قرار باشد هر کاری که یکی از آنها انجام میدهد، الزاما طرف دیگر هم باید انجام دهد وگرنه اجحاف صورت گرفته، خودش اجحافی در حق آنهاست.
▪️درباره زن و مرد هم این مسأله جاری است و نباید این گونه تلقی شود که عدالت یعنی هر کاری که مرد انجام میدهد، زن هم الزاما همان کار را انجام دهد؛ بلکه عدالت این است که هر چیزی در جای خودش قرار گیرد. وقتی زن و مرد متناسبت با شرایط جسمی و روحی خودشان کاری را انجام دهند این میشود عدالت.
#روز_زن
#حضرت_زهرا
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔸تقدیرِ مادر، تقدیمِ مادر
📌مادرها فرشتهاند؛ از بس که دستانشان در آسمان است.
📌مادرها پایانی ندارند؛ چون قابشان در قلبهاست.
📌تقدیر مادر قدردانی است؛ اگر تقدیرشان را تغییر ندهیم.
✍ علی کردانی
#روز_مادر
#حضرت_زهرا_سلاماللهعلیها
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
هر چقدر شبکههای بین المللی ما تحریم و ممنوعیت پخش در بین الملل خصوصا در غرب دارد، عوضش تا دلتان بخواهد خیلی راحت شبکههای تلویزیونی و رادیویی غربی که دشمنان قسم خورده ایران و ایرانی(فارغ از اسلامی بودنش) هستند با نصب یک ماهواره یا یک فیلترشکن در اختیار پیر و جوان، کوچک و بزرگ، مرد و زن ما قرار گرفته است.
آیا در توازن این مبادله ایرادی وجود ندارد؟
یکی از مبلغین بین المللی میفرمود در کشوری میتوانم فعالیت تبلیغی بصورت رسمی و بی دردسر داشته باشم که دیپلماسی دینی و مذهبی بین کشور ایران و کشور مقصد وجود داشته باشد.
یعنی اگر ما هم به مبلغین آنان اجازه دهیم دین و آئین خود را در کشور ما تبلیغ کنند آنان هم اجازه میدهند.
حال انکه چنین مقصودی در ایران غیر قابل تصور است و ما به ناچار از راههایی دیگر ورود تبلیغی میکنیم چنانکه دُوُل غرب از راههای زیر زمینی اقدام به جذب و گسترش فرقهها و مکاتب ضاله در ایران هستند.
مسئول محترم که رسانه و تصویر و صدا منوط به تصمیمگیری تو است اگر به فکر ایران و ایرانی هستی، اگر به فکر آینده ایران و فرزندانت هستی و اگر احیانا بدنبال پاسخگویی به خون شهدا و ندای رهبری هستی، نگذار به آسانی آب خوردن و حتی کمتر، صدا و تصویر رسانههای غربی به گوش هموطنانت برسد.
مخصوصا با روشن شدن دشمنی آشکار آنان.
مخصوصا با دروغ پراکنی و خیانتهای بیشمار آنان.
مخصوصا با تحریم رسانه و صدا و سیمای ما.
در خانه اگر کَس است همین یک حَرف! بَس است.
رو نوشت به رئیس صدا و سیما، وزیر ارتباطات، شورای عالی انقلاب فرهنگی و...
✍مجتبی میرزایی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVI
✅زن در وضعیت جمع یا گسست؟
✍دکترمریممنصوری، عضو تحریریه مجتهده امین
در اندیشهی یونانی خدای نظم و عقلانیت، در مقابل الههی شور، میل و خلاقیت قرار داشت و تا قرن بیستم میلادی، این خدای نظم و عقلانیت است که بر فراز تاریخ اندیشه ایستاده است و به ویژه _به گفته متفکران پست مدرن_در مدرنیته، زندگی، شور و خلاقیت را سرکوب کرده است. گفتمان زندگی، که در قرن بیستم به خصوص با آرای نیچه صورتبندی شد، در مقابل نظم، عقلانیت و هرگونه جمعیافتگی امور، تلاش میکند تا بر لذت، شور و میل در متن زندگی دست بگذارد با این هدف که از سرکوب عقلانیت مدرن رهایی یابد.
در این گفتمان، هرآن چیزی که علیه نظم مرد سفیدپوست اروپایی(بعنوان نماد عقل مدرن)میتواند قرار بگیرد، به عنوان بدیلی نظمشکن و گسستمحور مطرح می شود.
نتیجهی این نگرش، جنبشهای زنان، رنگین پوستان و تمام بهحاشیهرفتگان به خصوص در دههی 1960 میلادی بود. این نگاه، زن را نمایندهی بازآفرینی شور، خلاقیت، لذت، میل و نهایتا خروج از هرگونه نظم سرکوبگرانهی عقلانیت محور در نظر میگیرد و از همین روست که به جای دست گذاردن بر نظم، با زن، به آشوب میرسد.
در مقابل، اما، رهیافت دیگری است که زن را نه تنها مبدا شور، خلاقیت و زندگی میداند، بلکه حتی در مقام انضباط اجتماعی نیز، در او، مقام جمع یافتگی این نظم را میتوان مشاهده نمود.
در این نگرش، نظم در تقابل و تناقض با شور قرار ندارد، بلکه در حرکت جوهری، پویایی و نظم، در هندسهای منظم و با «تعیین حدود در زندگی» تشریح میشود. از همین رو، زندگی، در آشوب تعریف نمیگردد، بلکه بخشی از آن را لذت، شور، شادی، تغییر، بازی و فراغت دربرمیگیرد و اینها را به عنوان بخشی از ساختار زندگی و جامعه، محترم میشمارد. و این خود، بخشی از نظمی است که در جایگاه "جمع تمام امور" است.
این نظم، سرکوبگر نیست، بلکه در مقام مراقبت و تحفظ بر هستیهای انسانی ظهور مییابد. از همین رو، زن، نه تنها استعارهای از شور و زندگی است، بلکه بیش از آن، بر مدار رحامت و مودت، در مقام جمع و جامعه است. تکثرات را تجمیع میکند و «ام امت» میگردد.
ظهور تام مقام مذکور در حضرت زهرا سلام الله علیها است که در عین آن که زن را در شرایط زندگی شورآفرین ترسیم میکند، این مقام جمع را در چشم همگان روشن میسازد. از همین رو است که ائمهی اطهار سلام الله علیهم، خود را حجت خداوند بر مردم و مادرشان، فاطمهی زهرا سلام الله علیها را حجت خداوند بر خود معرفی مینمایند یا باطن شب قدر، شبی که مقام جمعالجمع زمان است، حضرت صدیقهی طاهره سلام الله علیها برشمرده میشود. مصادیق این جمع یافتگی در احادیث معصومین علیهم السلام و تفاسیر آن کم نیست. اما در این صورتبندی از جمعیافتگی میتوان از «جامعهای بر مدار زن» سخن به میان آورد که نه تنها گفتمان بینظمی، گسست و آشوب را به چالش میکشد، بلکه از دوگانهسازیهای تقابلی خارج میشود و به نگاهی تشکیکی و طولی در وجود راه مییابد.
#پویش_نوشتن
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🍃نجوا
ما را ببخش
که تقدیر را
بهانهی تقصیر کردهایم...
✍️ محمدجواد محمودی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
📌 برکت پول و دست
💵 به تجربه برای من این اعتقاد ایجاد شده که اگر پول دست من باشد، برکتش کمتر است از موقعی که دست همسرم باشد. مثلا من حس میکنم جنسی که ظاهرا ۵۰تومان است را وقتی من میخرم میشود ۹۰ تومان، ولی وقتی همان را خانمم بخرد، میشود ۳۵ تومان! لذا باذنالله مثلا ۲ تومان پول دست او، به اندازه ۵ تومان کار میکند.
💸 این را امشب برای خانمم تعریف کردم. او اضافه کرد که: به #دست_فروشنده معتقد است؛ یعنی مثلا بعضی مغازهدارها جنسی که ازشان میخرد، زیاد میشود و برخی مغازهدارها، برعکس، همان جنس، کمتر. مثلا یک پک میوه از مغازه الف، ۱۰۰ تومان گرانتر از مغازه ب میشود!
📚 #علوم_انسانی کجاست؟ بیاید تجربههای ما را صورتبندی کند، شاید به درد دیگران هم خورد.
✍ علی ابراهیم پور
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🎓 حضور ۳۴۵ بانوی دانشمند ایرانی در بین پژوهشگران پُر استناد برتر دنیا
دکتر فاضلزاده رئیس ISC گفت: باعث افتخار است که در میان دانشمندان پُر استناد جمهوری اسلامی ایران، بانوان پژوهشگر نیز حضور دارند و سهم خود را در مرجعیت علمی ایران ایفا نمودند.
لینک خبر
#علمیوفناوری
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
"شاعرم مثل همیشه با قلم در میزنم
دربهشتم چونقلم در وصفِمادرمیزنم"
روز میلاد گل هستی ست در باغ نبی
سر بهکوی عشق او همچونکبوتر میزنم
در چنین ایام زیبایی به عشق فاطمه
نام حیدر میبرم، من تا نجف پر میزنم
نقش زیبای دلم شد ذکر تسبیحات او
تا نفس دارم، دم از زهرای اطهر میزنم
در بهشت بیکران با آن همه نعمت فقط؛
دَمبهدَم از جرعههای حوض ِکوثر میزنم
#نگین_نقیبی
#میلاد_حضرت_زهرا سلاماللهعلیها
#شاعران_آئینی
💠 #شاعران_حوزوی
💠 @shaeranehowzavi