eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.3هزار دنبال‌کننده
6.2هزار عکس
467 ویدیو
176 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
. . 🌐 ایدئولوگ‌های ضد انقلاب؛ از خطای شناختی تا خطای محاسباتی ✍️ مجتبی عباسی در رسانه اندیشه ای فکرت نوشت: تجمعات کوچک و پرسروصدایی که مدعی انقلاب بودند، اما نتوانستند حتی برای چهار ماه، بدنه اجتماعی پانصد نفره خود را مدیریت کنند؛ حال آنکه انقلاب اسلامی، چهل و چهار سال است بدنه اجتماعی‌ میلیونی را با همه مشکلات و هجمه‌ها حفظ کرده و برخلاف رویه تمام کشورهای دنیا در سالگرد استقلال و پیروزی، ریسک‌پذیری و مخاطرات حمایت مردمی را به جان خریده و هر ساله خودش را با محک مردمی و آزمون رفراندوم عمومی آزموده است. 🔗 متن کامل یادداشت @HOWZAVIAN
. 💠 «بنشسته در سایه؛ آسیب‌شناسی رابطه نهاد دانشگاه و جامعه» ♦️جدیدترین شماره نشریه دیده بان اندیشه 🏛 موسسه فرهنگی ـ رسانه‌ای شناخت شماره چهل و پنجم، آذرماه ۱۴۰۱ ✴️ سرخط‌های این شماره: 🔻تاریخچه نهاد دانشگاه در ایران و جهان؛ 🔻بررسی رویکردهای مختلف در باب جایگاه دانشگاه در ایران؛ 🔻تبیین رسالت و ماهیت دانشگاه و دانشگاهیان؛ 🔻معرفی موانع تاثیرگذاری نهاد دانشگاه در تحولات سیاسی و اجتماعی. ✳️ به ضمیمه یادبود مرحوم آیت‌الله محی‌الدین حائری شیرازی لینک دانلود نسخه رایگان ماهنامه 💢http://fekrat.net/?p=13926 @HOWZAVIAN
. 🔹دومین پیش نشست علمی کنفرانس"دین و دین داری در ایران" ارائه دهندگان: 🎤 حجت‌الاسلام‌والمسلمین لطفی نياسر(جامعه شناس- مديركل صداوسیمای استان قم) 🎤 حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر شجریان(معاون پژوهش مرکز پژوهشی مبنا -عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی) ✍️ دبیر علمی: آقای حامد عبدالهی سفیدان(پژوهشگر مرکز پژوهشی مبنا) @HOWZAVIAN
. 💠 ایران؛ از نقل مکاتب تا نقد مکاتب ➖بخش اول ✍️ علی اسفندیار ۱۸۰۰ میلادی؛ فرانسه پاریسِ قرن هجده، خیلی هیجان‌انگیز بود، ارزان بود، نقاش‌ها، شاعرها، سربازها؛ همه جور آدم حضور داشتند، همه جا آدم‌هایی را می‌دیدی که داشتند روی کتابی کار می‌کردند. پاریس سرمشق نویسندگان مهاجر بود، چهار راه فرهنگ و ادبیات جهانی و عناصر تشکیل دهنده‌اش نویسنده‌های اروپای شرقی، آمریکای لاتین، آسیا و آفریقا هستند. «جرج پلیمپتُن» از سردبیران مجله پاریس ریویو می‌گوید: پاریس محل تلاقی همه ماست. فرانسه یکی از مبادی روشنگری است و تولید ادبیات برایش مسأله بود؛ البته کشورهایی همچون انگلستان و هلند هم پای کار روشنگری بودند، آنها هم به دايره المعارف‌نويسی، برگزاری محافل ادبی و داغ کردن فضای گفت‌و‌شنود در کافه‌ها روی آورده بودند. محافل این چنینی مردم را با نشریات آشنا می‌کردند و نویسندگان حرف‌های خود را به کاغذ و مخاطب می‌سپردند، این شد که جريان‌هاي اجتماعی و سياسی جان گرفتند و کلیسای بی‌خبر از همه جا، محدود و منزوی‌تر شد. ۱۳۴۲ شمسی؛ ایران امام خمینی در سال‌های ۴۱ و ۴۲ شمسی آشکارا بر طاغوت می‌تازید، مردم اعتراض را یاد گرفتند و به ادبیات درآوردند. عکس و نوار و نامه رسانه‌های عمومی آن زمان، برای رساندن پیام امام به خط شدند، حالا دیگر بازداشت امام، بازتاب می‌یافت، اخبار، کار خود را می‌کرد و امام کار خود را! در حوالی سال ۴۵ شمسی، ادبیات متعهد به عنوان عامل بیداری و آگاهی‌دادن به مردم، شکل می‌گیرد و جا می‌افتد. مجموعه‌های شعر، قصه‌های کوتاه و بلند، مقالات ادبی، اجتماعی روزنامه‌ها و جنگ‌ها، برپایی نمایشگاه‌های نقاشی، شب‌های شعر و… آدم را به یاد فرانسه می‌اندازد. امام راحل زمانی به ترکیه و نجف تبعید شدند که ادبیات متعهد و انقلابی جای خودش را در کشور باز کرده، سکوت امام را به صدا درمی‌آوردند. اروپا با کم‌کاری کلیسا جنگید و ایران با ستم طاغوت؛ اما هر دو با عمومی‌شدن ادبیات، بر شرایط خود حاکم شدند؛ در کشوری همچون فرانسه نقل مکاتب شکل گرفت و در ایران دهه‌ی چهل و پنجاه، عصر «نقد مکاتب»! ادامه دارد... 🔗 متن کامل در سایت اندیشه‌ای فکرت @HOWZAVIAN
🌷 شکرالله سعیکم ملت ایران! 🔻 رهبر انقلاب، صبح امروز: لازم میدانم به ملت ایران اظهار تعظیم کنم به خاطر این حرکت ارزشمندی که در بیست و دوم بهمن امسال نشان دادند... اظهار ارادت به ملت ایران در همه جا؛ از منتها الیه شرق کشور تا منتها الیه غرب کشور، از شمال تا جنوب کشور، در شهرهای دوردست، در مراکز، در شهرهای بزرگ مثل تبریز، اصفهان، مشهد و جاهای دیگر تا روستاها؛ همه با هم صدا بلند کردند ملت ایران، خیلی ارزشمند است اینها. شکرالله سعیکم ملت ایران! @AFKAREHOWZAVI
⚫️ شهادت امام موسی‌بن‌جعفر علیه‌السلام 🌹 آسمان روی زمین جایی به جز زندان نداشت غربتش را، آشنایی غیر زندانبان نداشت بی‌ملاقاتی‌ترین زندانی قعر زمین وقت تنهایی به جز از آسمان مهمان نداشت ارثِ مَحبس بود، از زندان به زندان می‌رسید عمرِ زندان‌ سر می‌آمد؛ حبس او پایان نداشت «ربِّ خَلِّصنی» پرِ پرواز از دیوار بود جان برای پر کشیدن از تن او جان نداشت روزهایش شب، شبش شب، کورسویی هم نبود صفحه‌ی تقویمِ عمرش جز شب هجران نداشت اشک‌هایش سیلی و شلاق را مغلوب کرد آسمان در چله‌اش چیزی به جز باران نداشت نور در زنجیرِ ظلمت هم پر از تنویر بود آفتابی که فرار از نور او امکان نداشت در عبایش داشت چترِ «اَلَّذینَ آمَنوا» می‌گشود آن‌ را برای هر کسی ایمان نداشت «لَن‌ترَانی» پاسخِ موسای آل‌الله نیست نورِ مطلق چیزی از آیینه‌اش پنهان نداشت 💠 @shaeranehowzavi
آدم برفی ✍️ علی رضا مکتب دار پس از مدتها که لباس سپید برف را بر تن سیاه شب دیدم، شور و شعفی وصف ناپذیر در خود احساس کردم. از بس که برف ندیده بودم در این سالها، کودک درونم از سرمای برف بر خود لرزید. برخاستم، لباس گرم پوشیدم و دست کودکانم را گرفتم و خود را در دامن سپید برف انداختم. دانه های برف همچون تکه هایی که از ستاره ها جدا شده باشند، بر روی زمین می نشستند. برف نشسته بر روی شاخسار درختان، در پرتو نور چراغها میدرخشید. درختان خردسال، همچون انسانهای کهنسال، گوژپشت شده بودند. در گوشه و کنار، قامت درختانی شکسته بود. آن طرف تر، پیرزنی فرتوت، در راه خانه، پایش لیز خورده بود و کودکی بازیگوش بر زمین خوردن او میخندید. ردپای رهگذران با تنوع اندازه ها و شکلها، بر روی برف نقشهای ناهمگون زده بود. مه ای رقیق که در ارتفاعی پست حضور داشت، نور چراغها را به همه جا می پراکند و چهره و قامت عابران در پس آن محو میشد طوری که حتی اگر آشناترین فرد از کنارم می گذشت، او را نمیشناختم، چون آن مه، علاوه بر فروبردن همه چیز در حالتی مبهم و رازگون، به کمک سرما، رهگذران را در خود فروبرده بود. همگان، از ریز و درشت، از شدت سوز سرمای زمستان خود را جمع کرده بودند. سر در گریبان فروبرده و دستها را به پناهگاه آستین کشانده بودند. به یاد دوران خردسالی، هوس کردم آدمکی برفی بسازم. پسرم از شنیدن پیشنهادم چنان ذوق زده شد که صدای جیغش، همچون توفانی گذرا، دانه های برف را در آسمان شب برای لحظه ای کوتاه پراکنده ساخت. با هم دست به کار شدیم و آدمکی ساختیم سرتاپا سپید! 🔗 متن کامل @HOWZAVIAN
🔻استیک خوک با عطر گلاب ✍️ امیر خندان مراسم‌هایی مثل جشن هالوین، ، روز جهانی ... ساخته و پرداخته جامعه ای است با هویتی و کارکردی متفاوت. در جامعه‌ای که خانواده مفهومی دیگر و آزادی تبدیل به برهنگی شده است، این گونه مراسمات امری عادی و طبیعی خواهد بود. با خوراندن خوراکی که با هویت جامعه ایرانی هیچ تناسب و سازگاری ندارد به اجتماعات، و تغییر در برخی جزییات و ظواهر آن، گوشت خوک نجس و پلید را با کمی گلاب معطر کرده ایم، ولی خبث و پلیدی این طعام روحی را به جامعه خورانده ایم. @HOWZAVIAN
موسسه شناخت برگزار می‌کند: ✨ | تصویر جهان ایرانی در جشنواره چهل و یکم فیلم فجر 👤دکتر رفیع الدین اسماعیلی 👤حجت الاسلام والمسلمین سید یاسر تقوی 👤دکتر نواب همتیان 👤دکتر حفیظه مهدیان 👤دکتر حوریه بزرگی 👤دکتر زهرا راد 👤استاد سهیلا رمضانی 📆پنج شنبه، ۲۷ بهمن ماه ۱۴۰۱ ⏰ساعت ۹ الی ۱۲ 🏢قم، هنرستان، بین خیابان شهید تراب نجف زاده و کوچه ۲۵، پلاک ۲۴۵، مؤسسه فرهنگی رسانه‌ای شناخت 📽پخش مستقیم و لایو از کانال ایتا فکرت @Fekrat_Net @farajnezhad110 @HOWZAVIAN
. ✔️ فرزندآوری؛ تدبیر هوشمندانه امام کاظم(ع) در تبلیغ معارف ✍️ نجمه صالحی عباسیان با تحریک افکار عمومی و برگزاری جلسه‌های مناظره، مکارانه قصد جمع کردن آرای مردم و خراب کردن چهره ائمه(ع) را داشتند و امام کاظم(ع) در این شرایط با تدبیر شایسته، هم جامعه شیعه را هدایت کردند و هم در مقابل انحرافات واکنش مناسب داشتند که البته حاکمان وقت هم به تلافی تلاش ایشان دائما در فواصل گوناگون امام را به زندان می‌انداختند و سرانجام هم در زندان به شهادت رسیدند. در عصر امام کاظم(ع) مذاهب فقهی و کلامی متعددی بود، لذا استشهاد به نص و مضامین آیات قرآن، بخش عظیمی از گفتارهای قرآنی امام را در بر داشت. یکی از اقدامات در خور نگاه امام کاظم(ع) در برابر فشار زیاد بر شیعیان و نسل‌کشی عباسیان، توجه به فرزندآوری است، ایشان فرزندان زیادی داشتند که در گسترش تشیع نقش مهمی ایفا کردند. با بررسی متون تاریخی، می‌توان دریافت که فرزندان امام کاظم(ع) نقش کلیدی در گسترش و تبلیغ دین اسلام و حقانیت اهل بیت(ع) و شیعه داشتند. آنها با هجرت به مناطق مختلف، قیام مسلحانه علیه حکومت عباسیان، بیان و نقل روایات معصومین(ع)، تربیت شاگردانی معتقد و پایبند به اهداف اسلامی همچنین با سیره، روش و اخلاقی نیکو و بر طبق سنت پیامبر(ص) و ائمه(ع) سعی در جذب مردم و انتشار تشیع در مناطق مختلف داشتند. «ای نازنین سلالۀ کوثر  بر تو که یار سلسله‌هایی تابوت تو که جان جهانی دردا که گشت تخته‌ای از در تنها به خاک چهره نهادی  با آنکه بود آن همه دختر جا دارد ار به یاد تو «میثم» گردد بـه اشک دیـده شناور» *سازگار @HOWZAVIAN
🏴 🔹سبک زندگی امام موسی بن جعفر علیه السلام👆 لَیسَ مِنّا مَنْ تَرَک دُنْیاهُ لِدینِهِ اوْ تَرَک دینَهُ لِدُنْیاهُ. آن که دنیای خویش را به بهانه دین و یا دین خویش را به خاطر دنیا رها کند، از ما نیست. تحف العقول (ع) @HOWZAVIAN
☘️ طبیعت درون ✍️حمید فخیمی نوروز 🔸 باران، قطره قطره روی زمین می بارد، زمین را از ناپاکی‌ها، آرام و نم نمک، پاک می کند، هوای پاک استشمام می شود و انگار زمین دوباره متولد می‌شود. 🔺اگر با چشم و گوشِ باز به خود توجه کنیم، در می‌یابیم که درون ما هم باران‌هایی می بارد که زمین وجودی ما را پاک می کند. ✅ بارانِ اشک برای محبوب، آهسته آهسته خار و خاشاک‌ها را از بین می برد و فضای پاک برای عاشق به ارمغان می آورد که می تواند با هوای پاک درونی اش زنده بماند و زندگی کند. @HOWZAVIAN
💠فلسفه آداب اسلامی ✍️سعید کرمی بعضی آداب و مسائل دینی جنبه ی تعبدی دارد و چون شارع مقدس یعنی خداوند متعال امر فرموده میگوئیم چشم. اما اگر دنبال جواب علمی برای آن باشیم دلایل مختلفی میتواند داشته باشد که علم بشر همه ی دلائل آن را کشف نکرده است... 🔗 متن کامل @HOWZAVIAN
. 🔺همه‌چیز را به خدا می‌گوییم! ✍️محمد ادریسی مردم ترکیه این روزها یاد اشک ها و جمله های کودکان سوری افتادند که می گفتند:سَنُخَبَّر الله بُكِل شيء.جمله دختر و پسر بچه های پنج و شش‌ساله که قبل از مرگ می گفتند: «همه‌چیز را به خدا می‌گوییم»گویی به خدا گفته اند که چه بلاهایی ترکیه و برخی سوری‌ها و...بر سرشان آورده‌اند. @howzavian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 🔴 خوک‌درمانی اومانیست‌ها ✍️احمدحسین شریفی، استاد حوزه و دانشگاه 🔻تعجب نکنید، «خوک‌درمانی» یکی از صدها «نسخه حیوان‌پایه» در روان‌پزشکی و روان‌درمانی اومانیستی است! 🔻حیوان‌سازی انسان، سرنوشت محتوم اومانیسم و بریدگی از معنویت و دین الهی است! 🔻اگر باور دینی و روح خدایی انکار شود، زندگی حیواناتی مثل خوک و سگ و گربه، به مدل زندگی آرمانی انسان تبدیل خواهد شد! @howzavian
. ⚫️ مهاجر الی الله ✍️ حمیدرضا باقری بیش از ده ساله با هم رفیق بودیم، در برنامه‌های مختلف با هم همکاری داشتیم. سید با اخلاص بود. یک بار بهش گفتم سید عوض اینکه همتت کمک به بقیه باشه و این حجم عظیم از انرژی رو بگذاری که بقیه بهتر کارشون رو انجام بدن و این همه حرص و جوش بخوری خب خودت حرکتی رو شروع کن بقیه به تو کمک کنند. گفت: من اگه اینها رو کمک کنم اینها خیلی مفیدترن و خروجی بیشتری دارند، تا من کاری شروع کنم بقیه به من کمک کنند. بعد از شهید محسن جعفری تا حالا دوستی به این عزیزی از دست ندیده بودم. حجت الاسلام سید مصطفی مدرس، پژوهشگر پرتلاش حوزوی و مبلغ دینی در سانحه تصادف(مسیر زیارتی مشهد مقدس) دار فانی را وداع گفت. @HOWZAVIAN
💠 ایران؛ از نقل مکاتب تا نقد مکاتب ➖بخش دوم ✍️ علی اسفندیار ۱۹۷۸ میلادی؛ پاریس ۱۴ مهر ۵۷ شمسی امام خمینی(ره) وارد پاریس شد، مأموران کاخ الیزه نظر رئیس جمهور فرانسه را درباره عدم فعالیت سیاسی به امام خمینی(ره) ابلاغ کردند. پرسش مهم این است که چرا پاریس؟ پاریس مرکز خبری جهان بود، بی‌تعارف می‌توان ادعا کرد که سابقه نداشته برای وضو گرفتن یک مسلمان، آن همه عکاس دور امام خمینی حلقه بزنند. اینها قرار است مخابره بشود، این فرهنگ. جهانی‌شدن شعارهای امام در نوفل‌لوشاتو کلید خورد، آن هم در چهار ماه اقامت! دوربین، ضبط صوت، قلم و کاغذِ رسانه‌های جهان، همه برای شنیدن و نوشتن صدای امام به صف شدند. امام با خبرگزاری‌های کشورهای فرانسه، آلمان، اتریش، لوکزامبورگ، سوئد و یونان مصاحبه کرد. در دو ماه نخست، ۴۵۸ صفحه مصاحبه، پیام و سخنرانی از امام به ثبت رسید. پاریس، قرارگاه رسانه‌ای امام و محل تلاقی ادبیات انقلاب و دیگر مکاتب شده بود. امام به جهانی بودن شعارش ایمان داشت. رسانه‌های جهانی حرف‌های جهانی‎اش را بازتاب می‌دادند. ۱۳۹۷ شمسی، قم انقلاب اسلامی حوادث‌ بین راهی را پس می‌زند. رهبرِ راه، بیانیه‌‎ی گام دوم انقلاب صادر می‌کند. ملت همراه، چهل سالگی واقعی خود را جشن می‌گیرد و بالغ و تنومند ظاهر می‌شود. زعیم انقلاب بیش از پیش، رسماً دیدارهای «غیر رسمی» برگزار می‌کند و همچون گذشته پایِ بیتِ‎ شاعران می‌نشیند، با هنرمندان تلویزیون و سینما عکس یادگاری می‌گیرد، جوانان و نونهالان را به دیدار می‌پذیرد و در برابر صراحت لهجه‎ی آنان آغوش می‌گشاید، جوانان اروپایی‌ را فرزندان خود می‌داند، برای‌شان نامه می‌نویسد؛ رهبر انقلاب می‌داند که برای جهانی‌شدنِ زبان انقلاب اسلامی، هنر و ادبیات را باید پاس داشت. از سوی دیگر با اهالی قم دیدار می‌کند، بر مکتب قم پای می‌فشرد و به روحانیت اصیل هشدار می‌دهد که مراقب «آنتی‌تزهای انقلاب» باشید. قم در صنعت چاپ و نشر کشور پیشتاز می‌شود، محافل علمی و پژوهشی به نقد و نظر تن می‌دهند، سلایق ادبی و هنری آثار خود را در گعده‌ها چکش‌کاری می‌کنند و در شعر و طنز و رمان می‌درخشند، طلبه‌ها انیمیشن و بازی می‌سازند، کتاب «قاسم سلیمانی» پس از ترجمه، به آمریکای لاتین ارسال می‌شود؛ گویا دریافته‌اند که رونق هنر و ادبیات، چرخه‎ی تمدن‌سازی را روغن‌کاری می‌کند. انقلاب اسلامیِ گامِ دوم، عزم خود را جزم کرده تا رقیب جدی «ایسم»‌های شکل‌گرفته در غرب باشد. هم درصدد ترمیم دینداری است که کلیسایِ عصرِ رنسانس، آن را بر باد داده است و هم با مکاتب صرفاً این‌جهانی در می‎افتد. امروزه با نگرش جهانی به ادبیات و فراگیری «هنرِ ارائه» می‌توان منطق حکمرانی انقلاب اسلامی را به گوش و چشم جهان رساند و سزاست بگوییم که در گام دوم انقلاب «تمدن ایرانی_اسلامی زیر چاپ خواهد رفت» آن هم از قم که مادر انقلاب است؛ البته اگر نهادهای تسهیل‌گر و نخبگان علم و اجتهاد بیدارتر شوند. اینجا مثل پاریس قرن هجدهمی هیجان‌انگیز است، تلاقی همه ماست، به اضافه تعهد و ایمان! 👈 بخش اول 🔗 متن کامل در سایت اندیشه‌ای فکرت @HOWZAVIAN
. 🔅 سلسله کارگاه‌های «تراث سیاسی اسلامی» پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی با همکاری مرکز آموزش های آزاد دانشگاه باقرالعلوم(ع) و انجمن مطالعات سیاسی حوزه، دومین دوره از سلسله کارگاه های«تراث سیاسی اسلامی» را با عنوان «آشنایی با فلسفه سیاسی اسلامی»برگزار می کند: 👈 برای شرکت در دوره ثبت نام کنید 📌لینک ثبت نام دوره http://dte.bz/torath برای اطلاعات بیشتر از طریق آیدی mosavi_sn@ در ایتا یا شماره 02532136617 ارتباط بگیرید. @HOWZAVIAN
دست از طلب ندارم تا کام من برآید یا تن رسد به جانان یا جان ز تن برآید ✍️ عباس حیدری‌پور 🌿دعاهای شیعه گنجینه‌ای بی‌بدیل است که در کنار میراث عظیم روایی، باید به‌شکلی مستقل هم دیده شود؛ شیعیان باید شکر آن را به جا آورند؛ هم از این سرچشمه بنوشند و سیراب شوند و هم دیگران را به این سفره آسمانی که انسان پای در گلِ هوس را بال پرواز و کنده‌شدن از زمین خاکی می‌دهد، فرا بخوانند. 📚بررسی و پژوهش درباره انواع و گونه‌ها و تقسیمات و مضامین و دلالت‌ها و تضارب محتواهای این ادعیه، خود دنیایی از علم و فهم و معرفت نسبت به این گوهرهای بی‌بدیل ایجاد خواهد کرد که کمتر در میان دانش‌پژوهان بدان پرداخته شده است، گرچه ستارگانی در آسمان درخشان دانش شیعی بدان اهتمام ورزیده و راه‌هایی را به‌سوی این مقصد گشوده‌اند، اما این معدن‌کاوی به نسبت بایسته‌ها، به خراشیدن و آزمون اولیه یک کان عظیم از طلا و سنگ‌های ارزشمند می‌ماند. 🎞واگویه و تمرکز بر این دعاها به عنوان یک منبع ثابت تبلیغی برای امروزی که تشنگی عظیم و گسترده معنوی ناشی از اَبر سمومات فرهنگ دنیاگرایی غربی، بروز و ظهور یافته، حتماً نسخه‌ای شفابخش هم برای مبلغ و هم برای مخاطب است. ✨دعاهای شیعه چنان گسترده است که با انواع زمان‌ها و مکان‌ها و مناسبت‌ها پیوند یافته است و البته اگر زیارتنامه‌ها را به دعاها بیفزاییم این گستردگی چنان می‌شود که کمتر آنی از آنات حیات روزمره می‌تواند خالی از دعا باشد. 🔗 متن کامل این یادداشت @HOWZAVIAN
✔️جهادگری در شرایط خاص ✍️نجمه صالحی می‌خواست فروشگاهش را افتتاح کند از پدرش خواست تا همه اقوام را دعوت کند و افتتاحیه خوبی برپا شد. معمولا هر وقت کار جدیدی را می‌خواهیم شروع کنیم، حمایت دیگران برایمان مهم است خصوصا اگر آن یک نفر تنها فرد تاثیرگذار زندگی‌مان باشد و چون کوه پشت سرمان! دلمان گرم است به حضورش و قوی کار را ادامه می‌دهیم! او نیز برای تبلیغ دین نوظهورش چنین تکیه‌گاهی لازم داشت، کسی که حتی در مقابل مخالفت‌ها، حامی او باشد! و عمو و سرپرست کودکی‌اش این کار را انجام داد! او با فهم عمیق و درک دقیق راه روشن برادرزاده‌اش تصمیم گرفت تا آخر عمر همراهی‌اش کند. او در برابر خدای محمد(ص) تسلیم بود. در روزگار غربت اسلام حامی دین شد! او با از خودگذشتگی بی‌مثال خود از یک کفیل و حامی پا فراتر نهاد و با بذل جان، مال، فرزندان و فداکردن سروری و ریاستش بر قریش، در حمایت از رسالت محمد(ص) جهاد کرد. او به دلیل حفظ جان نبی(ص) و عمق بخشیدن به ریشه‌های درخت اسلام، هیچ گاه به شکل علنی از دین اسلام دفاع نکرد، بلکه بیشتر حمایت مادی، روحی و اخلاقی از پیامبر(ص) و پیروان او می‌کرد. او یک مجاهد فی‌سبیل‌الله بود. عالم‌گیر شدن اسلام نتیجه جهاد او و جهادگرانی همچو اوست. در روایتی در کتاب الغدیر، جلد ۷، پیشوای پنجم(ع) ایمان وی را سنگین‌تر از ایمان همه می‌داند و در این مورد می‌فرماید: «اگر ایمان همه خلق را در یک کفه میزان قرار دهند و ایمان ابوطالب را در کفه دیگر، ایمان رجحان دارد». 🥀بیست و ششم رجب سالروز رحلت سیدالبطحاء علیه السلام تسلیت🥀 @AFKAREHOWZAVI
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مُجاهد مُخلص ✍🏻 زهرا کبیری پور وقتی حرف از جهاد می‌شود، اولین واژه‌ای که به ذهن می‌رسد اخلاص است. امروزه از واژه‌ی جهاد بسیار استفاده می‌شود، اما در همان کارهای جهادی اسم شخص و سازمان حتما باید در پایان کار امضا شود؟! اما در روزگار صدر اسلام، در هنگامی که نهال اسلام نوپا بود و ریشه ندوانده بود و در روزگاری که هجوم دشمنان همچون بادهای سهمگین این نهال نوپا را به این سو و آن‌سو می‌کشاند. افرادی همچو ابوطالب(علیه‌السلام) عموی پیامبر با تمام هستی خود از جان، مال، فرزندان و حتی موقعیت اجتماعی‌سیاسیِ خود استفاده کرده و تکیه‌گاهی قدرتمند برای این نهال جوان شدند. افراد مخلص و مجاهدی که جزئیات دقیقِ ایثار و جهاد آن‌ها به طور کامل در هیچ کتابی روایت نشده است! افراد گمنامی که در راه جهاد برای اسلام دنبال کسب نام و نشان نبودند و هرجا که به آن‌ها نیاز بود سراسیمه حاضر می‌شدند و از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کردند. عموی پیامبر یکی از معروفترین مجاهدان خاموش صدر اسلام بود که در اخلاص و گمنامیِ او همین بس که در طول تاریخ حتی نسبت به ایمان او نیز از طرف دشمنان خدشه‌وار شده است. زندگیِ نورانی حضرت ابوطالب(علیه‌السلام) در تسلیم بر اوامر خداوند خلاصه شده بود و تاریخ گواهی می‌دهد که او با از خودگذشتگیِ خود در کسوت یک حامی در حمایت از مأموریت پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم) از هیچ کوششی کوتاهی نکرد. اگر نهال نوپای اسلام امروز به یک درخت تنومند، مبدل شده و در تمام دنیا سایه افکنده است، نتیجه‌ی حمایت مجاهدان مخلصی مانند حضرت ابوطالب(علیه‌السلام) است که با تمام هستیِ خود از آن محافظت کردند. و تلاش این مجاهدان خاموش و مظلوم صدر اسلام به زودی با ظهور آخرین سلاله‌ی پیامبر و گسترش عدالت او در تمام جهان به ثمر خواهد نشست. ▪️۲۶ رجب سال‌روز رحلت حضرت ابوطالب(علیه‌السلام) تسلیت باد▪️ @AFKAREHOWZAVI
ابراز ارادت در تجلیل از مقام حضرت ابوطالب(ع) 💠 ابوطالب، ابومطلوب هم هست حجت الاسلام والمسلمین جواد محدثی، استاد و نویسنده حوزه علمیه قم، در یادداشتی به بهانه همایش بین المللی حضرت ابوطالب، حامی پیامبر(ص) از این شخصیت عظیم تاریخ اسلام تجلیل کرد. ابوطالب، ابومطلوب هم هست. فرزند رشیدش علی، هم طالب حق بود هم مطلوب خلق. چون حقِ مجسّم بود، معیار حق‌جویان و میزان حق پرستان بود؛ ای خدا را محبّ و هم محبوب/ حق طلب را تو طالب و مطلوب. اگر حسودان و عنودان، در ایمان ابوطالب تشکیک می‌کنند؛ چون با علی خرده حساب دارند و چون به علی هیچ وصله‌ای نمی‌چسبد، برچسب‌های ناچسب را به ابوطالب می‌زنند و عقدۂ پسر را بر سر پدر خالی می‌کنند، تا از علی انتقام بگیرند. وگرنه ابوطالب، مؤمن قریش بود و مدافع قرآن، و گوهر ایمانش را در صدف تقیّه حفظ کرد، تا بتواند از حقیقت محمدی دفاع کند و چتر حمایتش را بر سر نبوت محمدی بگستراند. علی، فرزند چنین پدری است که در اوج غربت پیامبر، سینه سپر کرد و سدی در برابر سیل کفر و شرک شد، تا ایمان از دستبرد کفر مصون بماند و توحید، در تاریکی شب شرک بدرخشد. ابوطالبِ مؤمن و موحّد، حتی از شعر، شمشیری ساخته بود، برای دفاع از ایمان و توحید. بی‌جهت نبود که پسر ابی‌طالب، اسدالله الغالب، دوست داشت اشعار ابوطالب، گردآوری، تدوین، روایت و نشر شود و می‌گفت: «ابوطالب بر دین خدا بود و در شعرش علم و حکمت فراوان است.» اکنون، طالبان حق را سزاست که نام و یاد ابوطالب(ع) را که مطلوب خلق و خالق و محبوب عام و خاص بود، زنده و گرامی بدارند و نشان دهند که: ابوطالب، ابومطلوب هم هست... @HOWZAVIAN
◾️به بهانه‌‌ی رحلت 💠 پرده‌دار پرده‌نشین ✍ علی اسفندیار همیشه می‌گویند: کار را آن کس کرد که تمام کرد. درست. اما چه کسی شروع می‌کند؟ چه کسی مبتدای حرکت‌هاست؟ چه کسی در نقطه آغازینِ رویدادها قرار دارد؟ و پرسش‌های جدیِ دیگر. گفتن از «ابوطالب» گفتن از آغاز است، سرودن از سرچشمه است و «خاموشی»، خصلت سرچشمه‌ها!‌ این سکوت را اهالی رود و مردمان پایین دست، سخت می‌شنوند؛ هیاهوی رود مگر می‌گذارد؟! چشمه‌ها حال چشمه را بیشتر می‌دانند؛ ابوطالب اگر پسر عبدالله را به آغوش و پناه امن خود نمی‌کشید، جوششی رخ نمی‌داد، جریانی به صدا در نمی‌آمد، اسیری به آزادی نمی‌رسید، دختری زنده نمی‌ماند، زهرایی ظهور نمی‌کرد، اسداللهی بر طاغوت غالب نمی‌شد، ما نیز در کعبه و کربلایی وقوف نمی‌یافتیم و عِطر عِترت را عالم‌گیر نمی‌دیدیم؛ همه و همه حاصل آن چشمه‌ی خموش و پرجوش است.  سید بطحای ما، بذل نفس را از دوران سقایت حاجیان تمرین می‌کرد، تا این که چشمه هشت‌ساله را در هنگامه‌ی خشکسالی به آسمان نشان داد، آن گاه ابر را به باران فرا خواند و مردمِ سوت و کور آن زمان را حیات نوشاند! ابرهه کجاست که تسخیر ابرها را ببیند و از دریاشدن زمزم مکه، قالب تهی کند؟! هنوز وقت پیام بریِ ابوطالب فرا نرسیده است، ابوطالب نخستین حافظ طلوع پیامبر است، ماه بطحا باید پرده‌نشین باشد تا شب‌زده‌ها، پذیرای صبح شوند. همان خشک‌های باران خورده، حالا شده‌اند دشنه‌کش مسیر خاتمِ اوصیا! و کفیل باکفایت رسول همچنان خاموش بود، از پشت چشم‌‎های سران بت‎ها باخبر بود و از اسرار مصطفا آگاه؛ بی‌دلیل نیست که حال چشمه را چشمه می‌داند! یقه سفیدهای بی‌خیال آن زمان، با ریش سفیدی طالبُ المؤمنین مدیریت می‌شدند تا فتنه‌های سیاه، راه را بر علنی‌شدن انقلابِ پیامبر نبندد. به راستی چه قرابتی بین ما و آن پرده‌دار پرده‌نشین برقرار است؟ و چه نسبتی با دودمان محمد(ص) داریم؟ با صلب شامخ «طالبِ حقیقت» است که زمین، از صاحبان زمان، رنگ و رو گرفت و انوارشان چشمگیر شد. با ابوالائمه است که دوازده اقیانوسِ تمام‌نشدنی، دارایی ما شدند، و اکنون شُکر این شرب مدام را بر کدام آستان سر بساییم؟! آری! ابوطالب کارهای آغاز اسلام را به خوبی به اتمام رساند؛ ابوطالب با آغازش، پایان اسلام را ضمانت کرد تا وقت دیدارِ «آن یار غایب»، و اگر محبتِ محمد را فرو نمی‌خورد ما رشحه‌ای از عشق سرشارش نمی‌نوشیدیم. ای «نَبَعُ الاِمامَه»، ای چشمه آرام نور! چه هنرمندانه و پنهانی عشق را سر می‌کشیدی و چه هنرمندانه، هنرِ کتمان را به ما آموختی تا عشق عالم‌گیر شود. اگر پدرت عبدالمطلب می‌گفت: أنا ربّ الابل و للبیتِ ربُّ، تو نیز خدای کتمان عشق و لامیّه‌های آشکاری و خدا نیز خدای آخرین پیامبرش! و آخر سخن این که: در کار گلاب و گل حکم ازلی این بـود/ کین شاهد بازاری وان پرده‌نشین باشد. @HOWZAVIAN