eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.3هزار دنبال‌کننده
6.3هزار عکس
484 ویدیو
177 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
. ⛔️ ترمیم کابینه دولت؛ مصلحت یا ضرورت ✍️ محمدصادق خرسند ✅خبرهای ناخوشایندی که در چند روز گذشته در حوزه های ورزشی، اقتصادی و فرهنگی افکار عمومی را متأثر کرده است، نشان از بحران مدیریت در برخی پست های حساس و راهبردی است که ضرورت اصلاح آن بیش از هر زمان دیگری احساس می شود؛ ✅انتصاب یک مدیر نه چندان خوشنام به عنوان رییس فدراسیون فوتبال که اوج هنر مدیریتی او در پرونده ویلموث قابل مشاهده است؛ حذف باشگاه پرطرفدار استقلال از آسیا به دلیل بدهی های انباشته شده این باشگاه، سهل انگاری در پرداخت حقوق اسفند معلمان در پایان سال گذشته که در صورت عدم مداخله مقامات ارشد نظام به یک بحران جدید تبدیل می شد و موارد دیگر نشان می دهد زمان ترمیم کابینه دولت ابراهیم رئیسی فرا رسیده است. ترمیمی که یک ضرورت است و نباید فقط به چند جابجایی نمایشی و مصلحتی اکتفا نشود. ✅نکته قابل توجه دیگر، لزوم ورود مجلس شورای اسلامی و رسیدگی خارج از دستور به موارد یاد شده است. مجلسی که مدعی است باید در رأس امور باشد اما به نظر می رسد از وظیفه ذاتی خود فاصله گرفته است. ✅ به هر حال این ضعف ها به پای کل نظام نوشته می شود و دود بی توجهی به آن به چشم مردم خواهد رفت. @HOWZAVIAN
. 💠 نگرد نیست آیت الله بهجت: کسانی که از مقداری معنویات برخودار بودند، دنبال کشف و کرامت نمی‌رفتند. کسی که از معنویات و معرفت خدا بهره‌مند است، چه نیازی به کیمیا دارد؟! چه کیمیایی بالاتر از . @HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 رهبر انقلاب، عصر امروز: ◇حجاب محدودیت شرعی و قانونی است/ کشف حجاب حرام شرعی و سیاسی است/ خیلی از کسانی که کشف حجاب می‌کنند اگر بدانند پشت کار آنها چه سیاستی است قطعاً این کار را نمی‌کنند/ دشمن با برنامه وارد شده ما هم باید با برنامه وارد شویم/ کارهای بی‌قاعده نباید انجام بگیرد. ◇در مسئله‌ی پوشش، خب مسئله‌ی حجاب محدودیت شرعی و قانونی است. محدودیت دولتی نیست. قانونی است و شرعی است. کشف حجاب حرام شرعی است، حرام سیاسی است؛ هم حرام شرعی است، هم حرام سیاسی است. 💻 Farsi.Khamenei.ir @AFKAREHOWZAVI
. 🔻متفاوت با ویراستی‌ها 📌از حجاب تا دلار @HOWZAVIAN
🌐 زمین متاورسی چگونه خرید و فروش می‌شود؟ ✍ حسین علی بینا، پژوهشگر فقه تکنولوژی با توجه و نگاه ریزبینانه به اطرافمان می‌توانیم به این نتیجه برسیم که زندگی دیجیتالی به صورت سمج، تنبل و غلیظی اطرافمان را پوشانده و افراد مختلف با غرق شدن در زندگی دیجیتالی به نوعی مانند: این هستند که کنده درختی در گوشه ای از دیگدان افتاده و به واسطه تبلیغات توسط افراد مختلف که آن‌ها با سوخت شرکت‌ها و دیگر بنگاه‌های تبلیغاتی شروع به سوزانده شدن کرده و خود به به صورت ذغالی برشته و تمیز در آمده‌اند و افرادی که تبلیغ کننده زندگی دیجیتالی نیستند مانند چوبی که نم دارد و دراین دیگدان پر از ذغال در حال برشته شدن است، به نوعی درحال خفه شدن است و این خفه شدن باعث شده تا درگیر دیگر مسائل مهم نشوند. یکی از مسائلی که توسط این ذغال های برشته شده در حال توسعه و به عبارت رساتر در حال تبلیغ هستند زمین متاورسی است، زمین مجازی که با توجه به شرایط تبلیغی که صورت گرفت توانسته است برای خودش در دل دوستداران تکنولوژی و دیگر دوست دارانی که علاقه مند به انجام کارهایی هستند که نمی‌خواهند حتما در آنجا حضور پیدا کنند قرق کرده و دل هایشان را مانند اینکه در قیر باشد از آن خود کرده است و آرام و بی حرکت توانسته است؛ چهره ای برای خود طرح کند. حال با توجه به آنچه که گفته شد یکی از مهم ترین چیزهایی که این زمین را برای ما در بحث بیع حائز اهمییت است، این است که بیع این زمین از نوع حق است یا عین؟ کدام یک از این دو نوع است. با توجه به شرایط زمین متاورسی که توسط تجهیزاتی مانند: عینک سه بعدی و... است و زمین متاورسی که به صورت سه بعدی و فرد وقتی در این زمین قرار می‌گیرد به نوعی در آن می‌تواند / این امکان را دارد؛ مانند: زندگی واقعی رفتار کند ما را براین می‌دارد که بتواند دارای شرایطی باشد، تا عین بودن را برای این زمین مجازی در نظر گرفت؛ زیرا افراد یا همان کاربر توسط آواتاری در این زمین مجازی به کارهای خودش می‌پردازد و در تعریف عین در کتب مختلف بدین صورت آمده است: عین در اصطلاح به معنای چیزی است که قائم به خود باشد و در برابر این معنایش معنی چیزی که قائم به غیر است قرارمی‌گیرد.(مروج، حسین،ص ۳۶۵) در کتاب فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بیت علیهم السلام به صورت کلی عین را به معنای به انچه که ما به ازاء خارجی دارد گفته می شود، در کلام فقهاء عین را به معنای آنچه در بیرون عینیت دارد و قابل اشاره حسی است می‌توان گفت.(هاشمی شاهرودی، محمود، ج ۵،ص۵۳۱) هر چیزی که تعیین شده و مستقل به ذات است.(سرور، ابراهیم حسین، ج ۱،ص۱۹۶) با توجه به شرایط زمین متاورسی می‌توان دریافت که زمین متاورسی به صورت حق نیست زیرا در محیط سه بعدی که زمین در آن قرار دارد ما به ازاء خارجی داشته و قابلیت اشاره حسی توسط دست است (منظور اشاره توسط دست آواتار به صورت مجازی می‌باشد)و اینکه تعیین شده هم می‌باشد به همین خاطر زمین متاورسی را عین در نظر می‌گیریم. @HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| «حجاب»؛ نماد قدرت دین‌داری 🔸امروزه تمدن غربی براساس باطن، محتوا و تفکر شکل نمی‌گیرد؛ بلکه براساس سبک زندگی شکل می‌گیرد و به‌واسطه‌ی همین سبک زندگی، کم‌کم باور و محتوای تمدنی صورت خواهد گرفت. 🔹تمدن غربی در زیست خانوادگی، پوشش، ازدواج و... الزامات خاص خود را دارد. اما چرا غرب اصرار دارد که نمادهای دینداری اسلام خصوصاً حجاب نباشد؟ زیرا در صورت وجود این نمادها، مشخص می‌شود که فضای مؤمنانه و قدرت دینداری چقدر است! 🎙 دکتر سید سجاد ایزدهی، عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی @Fekrat_Net @HOWZAVIAN
. 🔻می‌دونید چرا پای حوزه در کار رسانه‌ای می‌لنگد؟ 📌چون هنوز نمی‌دانیم "تولید محتوای رسانه‌ای، مصداق روشن تولید فکر و ایده است!" ✍ تا پویش نوشتن راه نیفتد، افکار حوزویان روغن‌کاری نمی‌شود. @HOWZAVIAN
🔶 به جای رفاقت با معتادان می‌توانست امام جمعه بشود ✍️ حمزه شریفی دوست، پژوهشگر معنویت آن چنان به این شیخ ارادت دارم که نگو و نپرس! حرف معتادها کاملا درسته که جنس اصلِ واقعی پیش این آخونده! آن جنسِ اصل که فقط در جیب قبای این شیخ پیدا می‌شود، راهکارهای دینی و مشاوره‌های نابی است که برای ترک اعتیاد می‌دهد. بارها با هم به کمپ های ترک اعتیاد رفته ایم و با روش های مختلف درمانیِ اعتیاد مثل na و کنگره شصت و ... هم آشنایی داریم؛ این شیخ خودش هم چند سالی کمپ ترک اعتیاد داشت و موفق تر از همه روش های درمانی دیگر. اما خلوص و صفای این شیخ همان جنسِ واقعی است؛ که درجای دیگر یافت نمی‌شود. آنچه باعث ارادت من به «شیخ احسان» شده همین است که هیچ چیزی برای خودش نخواسته و نمی خواهد. دوستانش یا امام جمعه شده‌اند و یا هیات علمی فلان دانشگاه و یا مدیر کل فلان سازمان. اما شیخ احسان تاکنون در این میدان آلوده به سم زدایی مشغول است. ارتباطش با معتادها بیش از ارتباطش با طلاب است؛ به گونه ای که گاهی طلاب که می‌خواهند پشت سرش اقتدا کنند، به شوخی می‌گویند: ـ شه رکت نماژ مخرب اقتدا میکنم... بسیاری از جاها همچون دفتر رهبری و ستاد مبارزه با مواد مخدر و بهزیستی هم او می‌شناسند و او تاکنون کیسه ای برای خودش ندوخته است. خلاصه شیخ احسان، گوشی اش پر است از شماره معتادهایی که الان پاک شده اند و وقت و بی وقت و بدون حق ویزیت به درمان معتادان کمک می‌کند. مشهور است به شیخ المعتادین؛ اما نام اصلی‌اش «احسان رنجبر» است که خدا امثالش را زیاد کند. مصرف کننده نیستم؛ اما به رفاقت شیخ احسان معتادم. @HOWZAVIAN
. 🔻دین‌ستیزی روشنفکرانه! کدام یک از جهل افراد استفاده می‌کنند؟ @HOWZAVIAN
♨️ محورهای مهم سخنان اخیر رهبر انقلاب ✍️ محمدصادق خرسند 💢دیدار رهبر انقلاب با کارگزاران نظام در ماه رمضان امسال، حاوی نکات بسیار مهمی در حوزه اقتصاد و فرهنگ بود که به طور جدی نیازمند بررسی دقیق و آسیب شناسانه است. 💢در حوزه فرهنگ دغدغه اصلی این روزهای جامعه انقلابی، معضل بی حجابی است که مطابق فرمایش رهبری باید با برنامه ریزی و پرهیز از رفتارهای هیجانی با آن مقابله شود. 💢هشدار رهبر انقلاب به برنامه ریزی دشمن برای از بین حیا و عفاف در جامعه در دیدارهای چند سال اخیر نشان می دهد حرکتی سازمان یافته در ابعاد امنیتی و رسانه ای برای حیازدایی از جامعه در جریان است. از این روست که رهبر انقلاب از بی حجابی با عنوان «حرام سیاسی و شرعی» یاد می کنند. 💢در حوزه اقتصاد نیز نهیب ایشان به شرکت‌های بزرگ دولتی است که با دلاریزه کردن اقتصاد ایران، به جنگ ریال رفته اند و بدون شک نقش مؤثری در کاهش ارزش پول ملی داشته‌اند. باید دید دولت انقلابی در ریل‌گذاری اقتصادی سال جاری تا چه حد به دغدغه‌های رهبری و مردم توجه دارد. 💢دشمن تمام زور خود را زده است و دیگر تیری در ترکش ندارد. صحبت از توافق موقت به ازای رفع برخی از تحریم ها توسط آمریکای معتاد به تحریم، نشان از توفیق ایران در دور زدن تحریم ها و کاهش روزافزون اثر تحریم هاست. 💢اقتصاد ایران به رغم فشارهای سنگین، بی سابقه و فرسایشی اقتصادی، به تدریج در حال بازیابی خود است و چشم انداز اقتصادی کشور با توجه به تحولات بین المللی و رقابت کشورها در دلارزدایی از اقتصادشان، چشم انداز مثبتی است. به شرط آنکه ریال در این جنگ تمام عیار اقتصادی حمایت شود و راهبرد ایجاد تنوع در سبد ارزی ایران با جدیت بیشتری دنبال شود. @HOWZAVIAN
🔴 فضاسازی به جای آیین‌نامه‌سازی و بیانیه‌بازی ✍️ حجت الاسلام دکتر احمدحسین شریفی، رئیس دانشگاه قم در کشور ما رسم بر آن شده است که در مسائل مهم بلافاصله به «صدور بیانیه» از سوی شخصیت‌های بزرگ و «تهیه آیین‌نامه» از سوی مراکز دولتی و حاکمیتی بسنده می‌کنیم. اما در مقام عمل و در فضای محسوس و عینی مردم هیچ اقدامی صورت نمی‌دهیم. به عنوان مثال، هیچ اقدام عملی و «نمادین»ی در جهت بزرگداشت در کوی و خیابان انجام نمی‌دهیم و به این بسنده می‌کنیم که پلیس با صدور بیانیه‌ای، جرم بودن روزه‌خواری را اعلام کند و شماره‌هایی را در دسترس مردم قرار ‌دهد که روزه‌خواران را به پلیس معرفی کنند و .... مراکز فرهنگی مثل سازمان‌ تبلیغات و دفتر تبلیغات و شورای عالی انقلاب فرهنگی و ... نیز بیانیه‌ها و احیاناً آیین‌نامه‌ها و بخش‌نامه‌هایی در این زمینه تولید می‌کنند! و در کتاب قطور آیین‌نامه‌های خود جای می‌دهند! همین و بس! خلاصه آنکه «تقریباً هیچ» اقدامی در جهت «فضاسازی رمضانی» نمی‌کنیم و اساساً از نقش «فضاسازی» در «فرهنگ‌سازی» غفلت داریم و از موضع قدرت به فرهنگ نگاه می‌کنیم و گمان می‌کنیم با صدور بیانیه و تولید آیین‌نامه، وظیفه فرهنگی خود را انجام داده‌ایم! این در حالی است که در همه کشورهای اسلامی، مثل عراق، عربستان، مصر، تونس، پاکستان، افغانستان، لبنان، سوریه، الجزایر، و ... مردم چندین روز مانده به آغاز ماه مبارک رمضان، با چراغانی خیابان‌ها و معابر عمومی و نصب بنرها و پارچه‌نوشته‌های فراوانی به استقبال ضیافت الهی می‌روند و فضای شهر را فضایی معنوی و رمضانی می‌کنند. مساجد و مراکز فرهنگی برنامه‌های شاد و مفرح و علمی و فرهنگی خود را برای شب‌های ماه رمضان اعلام می‌کنند. در اغلب مساجد سفره‌های رنگین افطاری برای همگان پهن است. رفت و آمدهای خانوادگی و حضور در جلسات علمی و قرآنی از فرهنگ‌های ثابت و نهادینه مردم کشورهای اسلامی در ماه رمضان است. اما دریغ و صد دریغ که در کشور ما .... @HOWZAVIAN
. 🔻غلبه نامبارک سخت افزار حجاب بر نرم‌افزار حجاب @HOWZAVIAN
🔻پندی به حاکمان ✍️ سید عبدالله هاشمی، استاد و نویسنده حوزوی ۱_ از رهگذر اسلامی شدن دولت، جامعه اسلامی می شود.جامعه اسلامی میوه شیرین دولت اسلامی است.طبق نقشه راه موردنظر مقام معظم رهبری،ما در مرحله ساخت دولت اسلامی هستیم.پس از آن جامعه اسلامی و در آخر تمدن اسلامی ایجاد می‌شود. ۲_تلاش دولت برای احیای حجاب در جامعه زمانی به نتیجه می‌رسد که خود،نسبت به حجاب در کارگزاران، رسانه،سیاست ها و برنامه ها طبق دستور اسلام عمل کند.اگر حکومت، اسلامی عمل کرد و جامعه با کمال میل اصلاح نشد،از چماق نظم و قانون بهره ببرید. ۳_ در مقابله با بی حجابی نباید از شیوه ای که در مبارزه با اعتیاد به کار رفت، استفاده کرد.پشت پرده همه ناهنجاری های اجتماعی،یک شبکه مافیا وجود دارد.این شبکه در درون حاکمیت شکل می‌گیرد. حاکمیت باید این سرچشمه ها را مهار کند.درغیر این صورت، چالش دولت و ملت امری ناگزیر است ومعما هرگز حل نخواهد شد. ۴_ بی حجابی یک پدیده اجتماعی است. شکل گیری یک پدیده اجتماعی تابع متغیرهای زیادی است.مجریان،راهبردها و راهکنش‌ها سه مولفه اصلی در تحلیل،آسیب شناسی و کنترل ناهنجاری‌های اجتماعی است.بدون کنترل و اصلاح مجریان،تغییر سیاست ها و توقف برنامه‌ها، نمی‌توان با یک پدیده اجتماعی مبارزه کرد. @HOWZAVIAN
. 📌خان‌بازی تاریخی و مصوبه اخیر مجلس 🔻برخی نمایندگان چنددوره‌ای مجلس باید مهار می‌شدند، از بس با پیشینه‌ی نمایندگی و شهرت سیاسی خود، در انتصابات نهادهای دولتی دخالت می‌کردند حتی با اهرم فشار! https://virasty.com/HOWZAVIAN/1680713615384931481 @HOWZAVIAN
. 💐 کیمیای عشقِ او از خاک، می‌سازد طلا 🌷 یا امام حسن مجتبی (ع) ... 🍃 هر که خوانش بیش، مسکین و گدایش بیشتر هر کسی هم که گدایش بیش، جایش بیشتر کلّ فرزندان زهرا سفره‌دارند و کریم بینِ اولادِ کریمش؛ مجتبایش بیشتر رزق دنیا درمی‌آید از تنور خانه‌اش هر که نانش بیش، خیلِ بی‌نوایش بیشتر تا نفس دارم به عشقِ او نفس خواهم کشید بعدِ مرگم نیز، می‌میرم برایش بیشتر کیمیای عشقِ او از خاک، می‌سازد طلا خاکسارش می‌شود سهمِ طلایش بیشتر هر چه دل‌ها بیشتر از داغِ قبرش بشکند می‌شود اندازه‌ی صحن و سرایش بیشتر 💠 @shaeranehowzavi
🔳 به بهانه ایام شمسیِ ارتحال ادیب بزرگی که در دوران «خفقان مشروطه چیان غربگرا و دیکتاتوری پهلوی» مظلومیت مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره) را فریاد زد. 🔰👇👇
✍️ میرزا محمد علی مدرس تبریزی خیابانی(ره)، فقیه، ادیب، لغت شناس، مفسر، ریاضی دان، منجم، و تراجم نگار برجسته و سخت کوش معاصر است که قدرش چنان که باید شناخته نشده است. وی مراحل عالی تحصیلات دینی را در تبریز نزد آیات عظام آقا میرزا صادق آقا تبریزی میرزا ابوالحسن انگجی فرا گرفت و کسانی چون آیت الله صدرالدین صدر، آیت الله شیخ محمد حسین آل کاشف الغطاء و آیت الله شیخ محمد علی شاه آبادی، اجتهاد وی را کتبا" تصدیق کردند. سپس دامن همت به کمر زد و در کنار تدریس در مدرسه سپهسالار قدیم تهران به پرورش شاگردان فاضلی نظیر دکتر مهدی محقق و دکتر احمد مهدوی دامغانی، آثار ارزشمندی چون کفایه المحصلین در فقه، ریحان الادب در تراجم رجال و دانشمندان، و قاموس المعارف و فرهنگ نوبهار و فرهنگ نگارستان در لغت و ادب فارسی و عربی، به جامعه علمی تقدیم کرد. در مورد مدرس تبریزی نوشته اند: از معدود کسانی است که در دوران خفقان مشروطه چیان غربگرا و عصر حاکمیت و دیکتاتوری پهلوی که نام آوردن از شهید مشروطه مشروعه آیت الله العظمی شیخ فضل الله نوری و دفاع از مرام وی، سخت و سنگین بود و نویسندگان غرب زده، سعی در تحریف و تخریب مرام و نام علامه شیخ فضل الله نوری را داشتند (بابی ازلی ماسون هایی مانند، مهدی ملک زاده در تاریخ مشروطیت ایران، احمد کسروی در تاریخ مشروطیت، فریدون آدمیت در ایدئولوژی مشروطیت، یحیی دولت آبادی در حیات یحیی، ناظم الاسلام کرمانی در تاریخ بیداری ایرانیان...) به دفاع از مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره) برخاست و نام و مرام او را ستود و از وی جانانه تجلیل به عمل آورد و نوشت: حاج شیخ فضل الله نوری...از اکابر علما و مجتهدین و اجلای فقها و محدثین امامیه بود... و سالها در تهران حامل لوای ریاست مذهبی (مرجعیت تام تقلید)، و تمامی اوقات او در ترویج احکام دینیه، تدریسا" و تألیفا" مصروف و مصدر خدمات دینیه بسیاری بوده و سپس به نقل مرثیه ادیب بزرگ صدرالافاضل دانش پرداخته و دو تصویر از او - در حال مصلوبیت و عکس اواخر عمرش- را به چاپ رسانیده است(۶ /۲۵۰-۲۵۱). و این در حالی است که از مؤسسین و مبلغین مشروطه(سید عبدالله بهبهانی و سید محمد طباطبایی) نامی نبرده است. 💠 آیت الله مدرس تبریزی: حاج شیخ فضل الله ابن ملاعباس مازندرانی، نوری الاصل، تهرانی المسکن و المقتل، قمی المدفن، از اکابر علما و مجتهدین و اجلای فقها و محدثین امامیه اوایل قرن حاضر چهاردهم هجرت است که خواهرزاده و داماد حاج میرزا حسین نوری صاحب مستدرک الوسایل و از تلامیذ میرزای مجدد و سالها حاضر درس او بود و تقریرات درسی او را به قید تحریر آورده است. بعد از تکمیل تحصیلات علمیه به ایران مراجعت کرد، سالها در تهران حامل لوای ریاست مذهبی[مرجعیت تام تقلید] بود، تمامی اوقاتش در ترویج احکام دینیه تدریسا و تألیفا مصروف و مصدر خدمات دینیه بسیاری بود تا در اوایل مشروطیت در سیزدهم رجب 1327 هجری در تهران مصلوب، جنازه اش به بلده طیبه قم منتقل و در صحن بزرگ حضور معصومه(س) دفن شد. مقبره اش در آنجا معروف است و آقای میرزا لطفعلی صدرالافاضل در تاریخ وفاتش موافق مذاق خود گفته است: «کفر دیدی چه کرد با اسلام ای عجب لا اله الا الله اعلم عصر را به دار زدند در کجا پایتخت شاهنشاه کفر شد آشکار و دین پنهان گشت اسلام خوار و علم تباه رفت منصوروار بر سر دار آن که حق گفت و شد ز حق آگاه داد از خواب غفلت امروز آه از انتقام فردا آه پی تاریخ این بلیه ز غیب گفته شد: الشهید فضل الله» واضح است عدد ابجدی این جمله 1326 و یک واحد کمتر است، مگر این که عدد لفظ جلاله را 67 فرض کنیم و حرف الفش را دو تا بگیریم و الف ملفوظی غیرمکتوبی را نیز برخلاف قاعده معمول در شمار آوریم. صاحب ترجمه [بود] و شعرِ خوب نیز می گفت و به نوری تخلص می کرد. ... پیش از قتلش مرام خود را مبین داشته است و از بعضی از حوادث که بعد از او وقوع یافته اند خبر داده است... 🔸منابع: زندگی نامه و خدمات ...مدرس تبریزی خیابانی، همان، ص ۱۵۷- ۱۵۸ ، راحیه ریحانه الادب، ناصرالدین انصاری قمی. /ریحانه الادب، میرزا محمدعلی مدرس تبریزی، ج 6، صص 262-264(نوید شاهد)... ✍️ آیت الله محمد علی مدرس در سال ۱۲۹۶ق در تبریز به دنیا آمد. در ۱۶ فروردین ۱۳۳۳ش (برابر با۱ شعبان ۱۳۷۳ق) وفات یافت و پس از تشییع در طوبائیه تبریز به رسم امانت به خاک سپرده شد. سپس به قم منتقل و آیت الله مرعشی(ره) نجفی بر پیکرش نماز خواند و در قبرستان شیخان به خاک سپرده شد./ویکی شیعه ✔️ صفحه شهید رابع @HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. 💚سفره‌دار مدینهنجمه‌ صالحی، عضو تحریریه مجتهده امین در شب پانزدهم ماه مبارک رمضان سال سوم هجری، نخستین پسر علی و فاطمه علیهما السلام متولد شد. بعد از ولادتش، جد بزرگوارش در گوش راستش اذان و در گوش چپش اقامه گفت. هم وزن موى سرش، نقره به مستمندان داد‌ و نام او را "حسن" گذاشت و این نام در جاهلیت سابقه نداشت.* او یکی از مصادیق آیه مودّت، آیه مباهله و حاضر در بیعت رضوان بود*. پس از شهادت پدر، امامت و ولایت امت به او انتقال یافت. در شرایطی امامت را به عهده گرفت که دشمنش،معاویه، با پشتیبانی نظام اشرافی، امکانات وسیعی در اختیار داشت و در اندیشه نابودی آموزه‌های اسلامی بود. توانسته بود با نیرنگ به نام دین بر مردم حکومت کند و هر آنچه را که او می‌گفت جزء دین می‌شمردند و تبعیت می کردند تا آنجا که او نماز جمعه را در روز چهارشنبه خواند و احدی به معاویه اعتراض نکرد.* با توجه به شرایط عصرش، سیاست تثبیت و کنترل اوضاع را در پیش گرفت، حداقل شش نامه خطاب به معاویه نگاشت که در کتاب مکاتیب الائمه* آمده است. صلح او یکی از اقدامات مهم در جهت تثبیت شرایط بود اما حتی یاران نزدیکش متوجه اهمیت موضوع نشدند و به ایشان بی‌احترامی کردند تا جایی که امام گفت: "من نيز به خاطر صلحى كه با معاويه كردم، از طرف كسانى كه علت اين امر را نمى‏دانستند و نسبت به آن جاهل بودند، مورد غضب واقع شدم و اگر من صلح نمى‏كردم معاويه يك نفر شيعه در روى زمين باقى نمى‏گذاشت مگر اين كه همه را مى‏كشت."* در برخی منابع تاریخی عصر عباسی نسبت‌ ناروایی به وجود نازنینش زدند که ریشه در خصومت خلفای عباسی با او به دلیل قیام‌های حسنیان دارد و در احادیث و اسناد تاریخی معتبر قبل از دوره عباسی، اثری از این اتهام به چشم نمی‌خورد! در اغلب منابع اسلامی، القابی نظیر «حَلیم»، «کریم» و «سخیّ» و «جواد» برای او ثبت کرده‌اند.* دومین امام شیعیان کریم اهل‌بیت علیهم السلام شبیه‌ترین فرد از لحاظ ظاهری و رفتاری به پیامبر خدا(ص) بود.* ♡سلام بر نور خدا، کبریای سخا، روح مسیحا، راز دار آینه حُسن خدا، کریم آل طاها، یوسف زهرا، پهلوان صفین و جمل؛ صاحب وجنات محمدی، اویی که سفره‌دار مدینه‌ بود و ثروتش را همچو جده‌اش خدیجه سلام الله علیها در راه خدا صرف کرد!♡ ➖➖➖➖ منابع: *شیخ مفید، الارشاد، ج۲، ص۵. *ابن سعد، الطبقات الکبری، ج۶، ص۴۰۶ـ۴۰۷. *مسعودی، مروج الذهب،ج ۲،ص۷۲. *احمدی میانجی، مکاتیب الائمه، دار الحديث‏ قم. *سید بن طاووس،التشريف بالمنن في التعريف بالفتن، ص۱۹۶. *بلاذری، انساب الاشراف، ج۳،ص۶. *یعقوبی، تاریخ یعقوبی، ج۲، ص۲۲۶. @AFKAREHOWZAVI
. ساختن فرهنگ، باطریقت و سبک ✍ دکتر مریم منصوری، عضو تحریریه مجتهده امین چند‌سال پیش، ماه مبارک، زائر عتبات بودم. یکی از جذاب‌ترین لحظات، قبل از افطار، دیدن زنانی بود که زنبیل روی سرشان، با غذای مفصل، با خانواده، عازم حرم بودند. سفره‌های طولانی، خیلی طولانی(و خالی) را خادمان حرم پهن میکردند، اما زن و مرد، خانوادگی، در دو یا چندین صف(بین الحرمین چند سفره به موازات هم پهن می‌شد)، سفره را پر می‌کردند، می‌نشستند و افطار مفصل می‌خوردند. در باب برکات انسجام اجتماعی _ آن هم در فضایی که از زمین و آسمان، بر سر مردم ایران، تفرُّق و گسست و چند دستگی می‌بارد_ هرچه بگوییم کم است؛ زیر سایه‌ی دین و بعنوان یک منسک هویت بخش، نه فقط این دست حرکت‌ها، تعظیم شعائر است، که قطعا در جهت ترویج دینداری از مسیر ایجاد سبک‌های زندگی و شیوه‌ی حیات، موثر خواهد بود. باورمندی کافی نیست، برای انسان امروز، باید فرهنگ را با "طریقت و سبک" ساخت! @AFKAREHOWZAVI
. 📌مرگ‌اندیشی اصلاح‌طلبانه 🔻از خودسوزی تا خودکشی ✍ دانیال بصیر، سردبیر پایگاه تحلیلی فکرت فرقی نمی‌کند که خبر خودکشی از این گفتمان به گوش می‌رسد یا خبر اینکه وصیت کنی بعد از مرگ، جسد را بسوزانند و خاکسترت را به باد دهند و یا اینکه نقش شومن و دلقک را به عهده‌ بگیری و صد یای دیگر از دهن کجی به مقدسات و کشور و هویت ملی؛اما در این سال‌ها به یک حقیقت پی برده‌ایم که عده‌ای سرگشته که خود هم نمی‌دانند چه می‌خواهند و دنبال چه چیزی هستند، در حساس‌ترین برهه‌های تاریخی، لکه‌های ننگی را بر دامن این سرزمین و ملت زده‌اند که مدت‌ها می‌بایست خون جیگر خورد تا پاک شود. پ ن: روز گذشته کیومرث پوراحمد در گذشت. کسی که سال ۱۳۹۶ در تجمع انتخاباتی حامیان حسن روحانی در ورزشگاه آزادی برای لحظاتی پشت تریبون قرار گرفت و با حرفایی ناپخته که برآمده از شخص افسرده بود، حرکتی را رقم زد که هنوز که هنوز است مردم با مشکلات عدیده روبرو هستند. و یا سید جواد طباطبایی فیلسوف ایران شهر(!) و صاحب «نظریه مرگ اسلام» و کسی که برخلاف مشی اصلی و ماهوی جشنواره فارابی از دست حسن روحانی جایزه گرفت؛ وقتی در کانادا درگذشت و چندین پیام تسلیت از حامیان گفتمان اصلاحات مبنی بر طلب مغفرت وی صادر شد، خبرهایی رسید از اینکه طباطبایی پیش از مرگ در وصیت نامه خود، اعلام کرده تا پس از مرگ جسدش را بسوزانند و هیچ اثری از بدن او باقی نماند. @HOWZAVIAN