eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.5هزار دنبال‌کننده
6هزار عکس
433 ویدیو
167 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، اکسیژن است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارسال یادداشت‌ @rahil1357
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 🔴 دروغ بزرگ یک عکس از سیستان و بلوچستان 📌دکتر مجید نقدی، نویسنده حوزوی و مدرس روزنامه‌نگاری در سومین نشست از سلسله نشست‌های «علوم شناختی و رسانه» به موضوع «فاصله میان واقعیت تا بازنمایی واقعیت» پرداخت. 🖌 این نشست به همت مؤسسه همشهری در تهران برگزار ‌شد. @HOWZAVIAN
. الهیات هنر و رسانه و اقدام خوب دفتر تبلیغات خراسان رضوی @HOWZAVIAN
🔹رسانه به‌مثابه هنری در قله هِرَم ✍️حمید احتشام‌کیا 🔸در این یادداشت به تحلیلی از چیستی و ماهیت رسانه و مقایسه آن با رسالت هنر در گذشته پرداخته‌ام تا از این طریق، ذاتِ زینت‌گر رسانه را نمایان‌تر از قبل بنمایانم. 🔸خوب است بدانید هنر به روایتی اصیل در فرهنگ ما و چه‌بسا در سایر فرهنگ‌ها، چیزی نیست که ارزش بالذات داشته باشد. یعنی هنر امری اصیل نیست، بلکه قرار بود اصیل‌نما باشد. هنر، همیشه نقشِ زینت‌گری برعهده داشته است. یعنی کسی هنر را برای هنر نخواسته است، هنر را برای این می‌خواهند که با آن، چهره امرِ اصیل را بیارایند تا توجه‌ها به سمت‌و سوی آن جلب شود. 🔸کار هنر نشان‌دادن امر اصیل از طریقِ زینت‌بخشیدن به آن است. هنر، زینت می‌بخشد تا توجه را جلب کند. هنرِ شعر، متنِ اصیل را به نظم می‌کشد و هنر خوشنویسی، خوش‌ می‌نویسدش و هنر آواز، خوش‌ می‌خواندش. 🔸هنرِ شعر، هر متنی را نظم نمی‌دهد. هنرِ خوشنویسی هم هر لاطائلات و اباطیلی را خوش ننویسد. هنر شعر و هنر خوشنویسی قرآن حافظ و گنج نظامی را زینت می‌دهد تا دیده شود و در اذهان باقی بماند، اما سگ ولگرد را رها می‌کند تا گم شود که در حدیث آمده است: «الباطل یموت بترک ذکره». آری هنر، ذکر و یادآوری امر اصیل است. 🔸هنرِ تهذیب در خدمت امر نفیس است، نه هر مزخرف مُهملی که نگاشته شود. رسم بود متون اصیل، از قرآن تا متون حدیثی و فقهی و فلسفی، تهذیب می‌شد. تهذیب می‌شد تا جذاب شود. جذاب می‌شد تا هوس شود. هوس که شود، خوانده می‌شود، خوانده که شود، فهم می‌شود؛ تربیت می‌شود؛ و خلاصه می‌شود آنچه باید بشود. اما هنر قرار نبود هر بی‌سر و پایی را ... 🔸ناگفته نماند که امر اصیل، برای اهلش آن‌چنان نمایان و جذاب است که حاجت مشّاطه نیست روی دل‌آرام را؛ اما در فرهنگ اسلامی، قصد بر هدایت و جذب حداکثری است. پس هنر را مشاطه‌گری آموختند و مأمورش کردند که امور اصیل را لایه به لایه بدرخشاند. 🔸به هنر دستور دادند مسجد را زینت‌ کند، محراب را طرحی زند تا معراج در آن دیده شود. بی‌جهت نیست که حرم اهل‌بیت علیهم‌السلام پر از هنر است. هنرمندان همگی در خدمت امر اصیل بودند. مثلا وقتی قرار شد چیزی از شخصیت امام به‌مثابه امر اصیل نمایان شود، شهریار شعر را فرمان دادند که همایِ رحمت به‌نظم کشد یا فرشچیانِ عرش را گفتند که نقش آن جناب برکشد یا طلا و نقره را موم کند، آستان و ضریحش زرکوب کند. 🔸هنر که کارش روایتی جذاب از امر اصیل بود، رفته‌رفته دچار اعوجاج و کژی شد، نامش شد رسانه و کارش شد مشاطه‌گری امر قبیح. رسانه همان هنر است. لایه‌ به لایه امر را می‌پروراند تا دیدنی شود و پذیرفته شود. به نظرم رسانه آخرین ورژن و کامل‌ترین نوع از هنر است. همه هنرها را درهم‌آمیخته و خود را به عنوان زینت الزَّیِّنات درآورده است. او حالا می‌تواند هر چیزی را آن‌چنان بدرخشاند و بیاراید که کمتر کسی در مقابلش تاب‌آورد. من معتقد نیستم رسانه ذاتا به دنبال نیکو جلوه‌دادن امر قبیح است، بلکه گمان می‌کنم هنر و رسانه در این دوران از رسالتش عدول کرده، بیشتر به تدلیس و فریب مایل شده است. 🔸رسانه اکنون و در این دوران اوج هنر است. رسانه قله هِرَم هنر است. او اکنون می‌تواند امر زشت را زیبا و امر زیبا را زشت جلوه دهد. رسانه چنان به امور رنگ و طعم می‌دهد و چنان ذائقه را تسخیر می‌کند که واقعا برای تماشای چهره اصیلِ امور از پشت این همه رنگ و لعاب، بصیرت لازم است. بصیرت کسب کنید. @HOWZAVIAN
🍃تبریک به نویسندگان حوزوی که در جشنواره امسال ابوذر خوش درخشیدند و در کنار خبرنگاران و هنرمندان قم تجلیل شدند. حوزه علمیه و بخش‌های مرتبط تبلیغی و رسانه‌ای آن اگر سرمایه‌گذاری کنند، شاهد دستاوردهای بیشتری در رقابت های رسانه‌ای(محلی، ملی و بین‌المللی) هستیم. سر در لاک فرو ببرید همچنان... به زودی نقدی بر انحراف موضوعی و فرمی جشنواره هنرهای آسمانی منتشر می‌کنیم که نوشتن در آن هنر نیست؛ چون هنرهای حجمی به شدت چشمشان را پر کرده است!🥺 @HOWZAVIAN
. درباره هشتگ رحیمی: هشتگ قلمدون نویسندگان حوزوی مطالبه صریحی دارد ای کاش برسد به دست مدیران محترم حوزه. مع الاسف حرف های دلسوزانه را نمی شنویم. تشکر از زحمات شما ........................... سپاس از شما بزرگوار🙏 دعا کنید صدق گفتار داشته باشیم @HOWZAVIAN
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
. 🔴 نمونه عمامه‌دار استحاله فرهنگی! 🔸همیشه برایم سوال بود که چرا در فحشاگری جشن هنر شیراز پهلوی، حوزات علمیه جز اندک معدودی از افراد، همگی سر در سکوت مرگ داشته‌اند؟ آنچه بنده فهمیدم اینکه درس و بحث و مباحثه فقه و اصول،اوجب بوده از قیام علیه فساد و فحشای جامعه! بالاخره هرکس وظیفه‌ای داشته! ایشان را چه به کار عقیده و عمل منکران؟ 🔸علی الاحوط، رتق و فتق امور نماز و روزه مردم و محاسبه خمس و زکاتشان،اولی است از آلوده کردن قبا و عبای پیامبر به سیاست و جنگ و حکومتداری! 🔸نهایت حجتی که این جماعت تمنا داشتند، ساختن انجمن حجتیه بوده برای مقابله با دیو بهاییت! جهادی پهلوی شاد کن که هم دهان معترضان به آخوندی نشستنکی را می بست و هم عبا و عمامه پیغمبر را از غبار عمل سیاسی،دور دوررر نگه می‌داشت! 🔸آخوندهای تسبیح به دست سجاده نشینی که از کفران نعمت آقای خمینی! بسیار کفری بودند! بسکه آقا روح الله، تندرویِ حوزه خراب کن بوده! بسکه آقا روح الله، ضد مدار شریعت بوده! بسکه آقا روح الله حجتیه نشناس بوده! 🔸تعجب دارد اگر شاگرد آن آیت‌الله سکولار دیروز،امروز هم شاگرد تربیت کند؟ آخوندی که دیدن منکر الهی در جامعه برایش اهمیتی ندارد! مهم حفظ آن عبا و عمامه است و آن سجاده و تسبیح استخاره و دفتر محاسبه وجوهات! حجتش را هم خدا قبلاً فرستاده: لکم دینکم و لی دینی! الباقی قرآن هم باشد برای خود خود حضرت حجت، هر وقت که تشریف آورد!! ما را چه به دخالت در امور سخت اسلام! آپشن به روز حجتیه! فعال ما یشاء! 🔺بیخ گوش مدیریت حوزه علمیه! 🔺بیخ گوش جامعه مدرسین! ✔️ دست اول @HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 قدم برمی‌داریم برای رضای خدا؛ قلم برمی‌داریم به روی کاغذ برای رضای خدا؛ حرف می‌زنیم برای رضای خدا؛ شعار می‌دیم برای رضای خدا؛ می‌جنگیم برای رضای خدا؛ همه چی... همه چی... همه چی... خواست خدا باشه... که اگر شد، پیروی نزدیکه..🤍✨ (عج) @HOWZAVIAN @rasekhoon_online
⭕️اسباب برکت در خانه ✍️ غلامرضا رضایی در نشریه صدای خاوران نوشت: اگر بخوهیم خانه‌ای با برکت داشته باشیم این کارها را به عنوان اسباب برکت انجام دهیم. قربانی کردن به هنگام ساختن خانه، اطعام دادن به دیگران خصوصاً فقرا، سلام دادن هنگام ورود به خانه، نام‌گذاری اهل خانه و فرزندان به نام پیامبران ائمه و داشتن اولاد دختر در خانه ⭕️اسباب برکت در رزق نیت خیر داشتن، خوش اخلاقی و خوش‌‎خویی، گفتار نیک، مودت و محبت، رفتار نیک با همسایه، صدق و راستی، سخاوت، بخشندگی و هدیه دادن، قناعت، رضایت به قسمت الهی، همچنین بعضی از مشاغل چون کشاورزی و دامداری و مانند آن از کارهای با برکت بیان شده است. 🔹 دیگر از اموری که سبب خیر و برکت می‌شود ارتباط خالصانه با اهل بیت(ع) است، بندگی خداوند سبب برکت در زندگی می‌شود و هر مقدار از خداوند دور شویم به همان اندازه برکت از زندگی‌های ما دور می‌شود. این که امروز بسیاری از مردم از بی‌برکتی می‌نالند دلیل آن دوری از خداوند و اهل بیت(ع) است. شیخ عباس قمی(ره) حدود یکصد جلد کتاب تألیف کرده که یکی از آن‌ها مفاتیح‌الجنان است که دارد پا به پای قرآن تألیف می‌شود و مشتری زیادی دارد و در تمام کشورهای شیعه‌نشین محبوب است. شیخ عباس قمی در ثواب تمام کسانی که دعاهای این کتاب را می‌خوانند شریک است. متن کامل @HOWZAVIAN
🔴 قواعد زیست فیلسوفانه؛ 🔶 برجسته‌سازی خوبی‌ها و مثبت‌اندیشی ✍️ حجت الاسلام احمدحسین شریفی، رئیس دانشگاه بین المللی قم یکی دیگر از قواعد زیست فیلسوفانه است. فیلسوفان حتی در سخت‌ترین شرایط و تاریک‌ترین فضاها، امیدها و نورها را می‌بینند و خوبی‌ها را بزرگ‌نمایی می‌کنند و اصالت می‌دهند. توضیح آنکه دربارة يک موضوع واحد ممکن است دو نگرش و نگاه کاملاً متضاد وجود داشته باشد و هر دو هم فی نفسه درست باشند؛ اما يکي «نيروکُش» و ديگري «نيروبخش»؛ يکي «مرگ‌آور» و ديگري «حيات‌بخش». با ديدن گلي که بر شاخه‌هاي پر خار روييده است، مي‌توان گفت: «چه دنياي بدي! حتي «شاخه‌هاي گل» هم خار دارند!» این نوع نگاه فی نفسه درست است. حافظ هم می‌گفت: حافظ از باد خزان در چمن دهر مرنج فکر معقول بفرما گل بی‌خار کجاست اما با دیدن همان گل، این نگاه را هم می‌توان داشت که: «چه دنياي زيبايي حتي «شاخه‌هاي پر خار» هم گل دارند!» هر دو سخن به نوبة خود درست‌اند؛ اما اولاً، دريچة نگاه متفاوت است؛ نگرش آنها به عالم و آدم متفاوت است و ثانياً، نتيجه و‌ آثار اين دو نوع نگاه هم بسيار متفاوت است. @HOWZAVIAN
💢 ۱۰ توصيه برای زيبانويسی در نثر معیار ✍ مرحوم رضا بابایی ۱. اگر می خواهيد زيبا و دلنشين بنويسيد، سعي نکنيد که زيبا بنويسيد. زيبایی در فکر شما است، نه در قلم شما. با قلمتان راحت باشيد تا قلم هم به‌راحتی بتواند فکر شما را بر روی کاغذ بياورد. ۲. به ساختار متن، بيشتر از جمله‌ها، و به جمله‌ها بيشتر از کلمه‌ها اهميت بدهيد. ۳. به مخاطب احترام بگذاريد تا او نيز به نوشتار شما به ديدۀ تحسين و احترام بنگرد. کمترين احترام به خواننده، آن است که پاکيزه و درست بنويسيد و ساده‌ترين اصول تايپ(مانند فاصله‌ها و نيم‌فاصله‌ها) را رعايت کنيد. ۴. نوشتار شما، رفتار شما با خواننده است. هر قدر در رفتارتان صميمی تر باشيد، او نيز با شما همدلي بيشتری می کند. پس در وقت نوشتن، يکی از احساسات انسانی خود را اجازۀ ابراز بدهيد؛ احساساتی مانند شادی، خشم، غمگينی و هيجان. شما نويسنده‌ايد نه ديپلمات. اگر مي‌خواهيد خشک و جدی هم باشيد، باشيد؛ ولی نفس‌گير ننويسيد. ۵. غني‌ترين سرمايۀ پنهان براي نويسنده، ديوان‌هايی است که خوانده و از ياد برده است. ۶. وظيفۀ نخست نويسنده، صراحت و صداقت است، و حلاوت و ملاحت در رتبه‌های بعدی است. بنابراين شيپور را از دهان گشادش ننوازيد. از صراحت شروع کنيد تا به حلاوت برسيد. ۷. يکي از مهم‌ترين عوامل زيبايی در نويسندگی، سرعت نويسنده در چينش مطالب اصلی نوشتار است. رانندۀ خوب، راننده‌ای است که نه تند مي‌رود و نه آهسته. نويسنده هم نبايد قلمش را به دست تداعی های پی درپی و گريزهای فرعی بسپارد كه سرعتش در پيشبرد مطالب كم شود و خواننده را معطل کند. همچنين نبايد چنان مختصر و تلگرافی بنويسد كه از هوش و تمرکز خواننده، سبقت بگيرد. تنظيم سرعت قلم در چيدن مطالب كنار هم، خواننده را به وجد می آورد. ۸. متن نارس و نارسا زيبا نيست؛ حتي اگر همۀ آرايه‌های زبانی در آن کارگذاری شده باشد. ۹. فقط کسي مي‌تواند زيبا بنويسيد که می داند چه می خواهد بگويد و چقدر و چرا و برای چه کسی. نويسنده‌ای که گيج مي‌زند، خواننده‌اش را دچار سرگيجه مي‌کند. هيچ انسانی دوست ندارد او را گيج کنند. ۱۰. بپذيريم که هر کسی نمی تواند زيبا بنويسد؛ ولي باور کنيم که هر کسی می تواند نازيبا ننويسد. @HOWZAVIAN
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 نوآوری در آموزش نویسندگی آقای جوان آراسته و مدرسه مبنا، یک نوآوری در آموزش نویسندگی ایجاد کردند؛ اون هم طرح مساله «هفته آموزشی» به جای «جلسه آموزشی» هست؛ که بازدهی آموزش رو خیلی افزایش میده. این روزها، یک کارگاه یک هفته‌ای رایگان نویسندگی خلاق، توسط مدرسه مبنا و با حضور آقای جوان آراسته برگزار میشه. با توجه به برگزاری مجازی دوره، پیشنهاد می‌کنیم حتما در این کارگاه شرکت کنید. 🆔لینک ثبت‌نام رایگان نویسندگی خلاق: 🔗https://formafzar.com/form/wuue6 اطلاعات بیشتر درباره این دوره در کانال مدرسه مبنا: https://eitaa.com/mabnaschoole