eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.3هزار دنبال‌کننده
6.2هزار عکس
474 ویدیو
177 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ ده ویژگی کاسبان عدالتخواهی ✍️ محسن مهدیان این روزها با پدیده جدیدی به نام "کاسبان عدالتخواهی" مواجهیم. "سوپرمن های دست ساز" و "بتمن های تخیلی" که تلاش می کنند قهرمان مبارزه با فساد باشند و از این دکان کاسبی کنند. هرکس تخلف کرده است طبیعی است که باید در عدلیه پاسخگو باشد و البته نقش ما است. لذا سوال اصلی اینست که ما حق داریم افراد را بدون محاکمه وشنیدن ودیدن همه مستندات قضاوت کنیم و بدتر از آن حکم صادر کنیم و آبرو ببریم؟ با این مقدمه کوتاه لازمست مختصری درباره کاسبان اینروزهای عدالتخواهی بدانیم. شناخت کاسبان عدالتخواهی کمک می کند مطالبه گری مومنانه را فدای خدعه خناسان نکنیم و زمین بازی آنها نشویم. 🔻کاسبان عدالتخواهی چند دسته اند. 1️⃣گروه اول پروژه بگیرهای افشاگری اند که برای دادزن از دست کارفرما صله می گیرند. 🔸نحوه شناسایی اینها چیست؟ این افراد اساسا هیچ معیار و مبنای مشخصی ندارند و اگر سابقه اینها را چک کنید مملو از رفتارهای متناقض است. 2️⃣دسته دوم کاسبان لایک و فالور و دیده شدن هستند. اینها پول نمی گیرند اما گدایی توجه می کنند. 🔸نحوه شناسایی اینها چیست؟ تولیدات اینها بدون هرگونه محتوای عمیق است. اغلب احساسی و هیجان زده اند. بیش از دو خط توئیت نمی توانند بنویسند و برای خط سوم دچار لکنت می شوند. 3️⃣دسته سوم کاسبان سیاسی اند که دو دسته اول را به خدمت می گیرند تا به قدرت و مکنت برسند. 🔸نحوه شناسایی اینها چیست؟ شناسائی این افراد مشکل تر از بقیه است. اما اجمالا این افراد را بیشتر در ایام انتخابات و بزنگاه های سیاسی بشناسید. ✅اما کاسبان عدالتخواهی چه ویژگی هایی دارند؟ شاخص کلان همان است که رهبری انقلاب درباره مطالبه گری فرمودند؛ اینکه مطالبه گری مذموم آنست که با دشمن مخرج مشترک پیدا کند. 🔻با این اصل کلیدی چند مورد قابل فهرست است: 1️⃣یکم. عدالتخواهی غیر اخلاقی: این جریان برای کاسبی در عدالتخواهی هیچ حد و مرزی نمی شناسند. آبروی افراد برای آنها از بی ارزش ترین هاست و هیچ مرزی برای حریم شخصی و عمومی افراد قائل نیستند. هتک و تهمت و دروغ و غیره بماند. 2️⃣دوم. عدالتخواهی شتابزده: هر چه دیدند و دست شان رسید، بدون تحقیق و بررسی به سرعت منتشر می کنند و به همین دلیل در اغلب موارد مورد سوء استفاده کارفرماهای سیاسی و ابرپروژه بگیرها قرار می گیرند. 3️⃣سوم. عدالتخواهی سوپرمنی: عدالتخواهی این افراد اغلب برای ایجاد قهرمان های دست ساز است. برای همین مهمترین هدف شان دیده شدن است و جائیکه عدلیه ورود کند و بخواهد عالمانه و منصفانه قضاوت کند، زیست عدالتخواهی آنها نیست و نابود می شود. 4️⃣چهارم. عدالتخواهی فریبنده: در این سبک عدالتخواهی یک مصداق را در فرد یا نهاد پیدا می کنند و آن مصداق را به کل تعمیم می دهند. این خطای شیطانی مهمترین ابزار برای تخطئه و حذف کامل افراد و بدتر از آن ایجاد تلقی فساد سیستمی است. 5️⃣پنجم. عدالتخواهی کاریکاتوری: مهمترین ویژگی این گروه جابجا کردن اصل و فرع است. یک حاشیه را تبدیل به اصل می کنند تا مخاطب از ظاهر فرعیات منکر اصول شود. 6️⃣ششم. عدالتخواهی در بن بست: پروژه نهایی این افراد القای بن بست است. اینکه عدلیه تعطیل است و نهادهای نظارتی خوابند و هیچ اراده ای برای مبارزه با فساد نیست، جز همین افشاگری های توئیتری. 7️⃣ هفتم عدالتخواهی تخیلی: این جریان هیچ اعتنایی به واقعیت های زمانه ندارد و در یک رویای خیالی و توهمی هر نوع عقلانیتی را مصلحت اندیشی می دانند. برای این جریان، آرمان ابزار ظاهرسازی در عدالتخواهی کاسبکارانه است. 8️⃣هشتم. عدالتخواهی کور: این جریان اساسا به ثمره اقدامش در مخاطب توجه ندارد. اینکه مخاطب دچار تلقی فساد سیستمی شود یا از اصلاح ناامید شود اصلا و ابدا برایش مهم نیست. این جریان کور است چون حتی برایش مهم نیست با دشمن مخرج مشترک پیدا می کند و ابزار دشمنی می شود. 9️⃣نهم: عدالتخواهی متناقض: این جریان را باید در فرآیندها و در طول زمان تحلیل کرد نه در یک مصداق مشخص. این جریان اغلب نسبت به کارفرمای خود ساکت اند و هیچ سطحی از مطالبه را نمی پذیرند. بدتر اینکه درباره خودشان نیز حاضر نیستند پاسخگو باشند. از سوابق عدالتخواهی شان و دروغ ها و تهمت هایی که زدند تا سوابق کیفری و محکومیت هایی که داشتند و تا سوال هایی که اول از همه خودشان باید پاسخگو باشند. 🔟دهم. عدالت خواهی فصلی: این گروه ها اغلب در بزنگاه ها فعال می شوند. حالا این بزنگاه یا زمان انتخابات است یا زمانیکه یک مجموعه خوب می درخشد و باید تخطئه شود یا شرایطی که فرد باید تمام و کمال حذف شود تا پروژه ای که دست گرفته است ناتمام بماند یا چه و چه. خلاصه اینکه برای اینها عدالتخواهی پوسته ای برای پروژه های مهمتر است. این ده ویژگی باعث میشود بیشترین خوراک دشمنی ضدانقلاب را فراهم کنند و عملا آلت دست دشمن شوند. @HOWZAVIAN
✔️ یادداشت‌هایی درباره حجاب حجاب، فرع اساسی دین https://eitaa.com/bshn60/340 باور کنیم حجاب در قرآن آمده https://eitaa.com/bshn60/341 کارکرد حجاب https://eitaa.com/bshn60/381 حریم خصوصی https://eitaa.com/bshn60/396 تبرج https://eitaa.com/bshn60/557 اسوه حسنه https://eitaa.com/bshn60/581 تکلیف حجاب https://eitaa.com/bshn60/631 حضور اجتماعی بانوان https://eitaa.com/bshn60/632 جرم انگاری https://eitaa.com/bshn60/745 حدیث نبوی https://eitaa.com/bshn60/426 عکس و فیلم https://eitaa.com/bshn60/515 @HOWZAVIAN
🛤 سکــوتِ نغـمــه‌یِ آشـنا ✍️ میلاد حسن‎زاده از زمانی که تار و پودِ سکوت، بر سیمِ صمیمت سایه افکند، از زمانی که نغمه‌یِ آشنایِ یار، در گوشِ جان نغمه سَر نداد، از زمانی که دریایِ بی‌خبری، موج‌هایِ تردید و دوری را به ساحلِ دل نشاند، بی خبری، بر احوالِ خیلی‌ها سایه افکنده است. 🍂 بی خبری، از یارانِ دیرین، از همسفرانِ صمیمی. دیگر نغمه‌یِ دلنشینِ یاران، در خلوتِ تنهایی نجوا نمی‌کند. دیگر گرمایِ وجودشان، در کوچه پس کوچه‌هایِ احساس جاری نمی‌شود. دیگر انعکاسِ لبخندشان، در آینه‌یِ خیال نقش نمی‌بندد. و در سکوتِ نغمه‌یِ آشنا، هاله‌ای از بی‌خبری، بر دل سایه افکنده است. در انتظارِ طلوعِ دوباره‌یِ خورشیدِ صمیمیت، در انتظارِ روزی که بار دیگر، تار و پودِ صمیمت، بر سیمِ دل نغمه‌یِ آشنایی را سر دهد، در انتظارِ روزی که بار دیگر، دریایِ بی خبری، موج‌هایِ تردید و دوری را به ساحلِ فراموشی بسپارد، در انتظارِ روزی که بار دیگر، نغمه‌یِ دلنشینِ یاران، در خلوتِ تنهایی نجوا کند و گرمایِ وجودشان، در کوچه پس کوچه‌هایِ احساس جاری شود. 🍃 تا آن روز، در سکوتِ نغمه‌یِ آشنا، در انتظار خواهیم ماند و در اعماقِ وجودِ خود، زمزمه خواهیم کرد: "ای یارِان سفر کرده، ای همسفران دیرین، ای آشنایانِ جان، کجایید؟!" و در قلبِ خود، نجوا خواهیم کرد: "به امیدِ دیدار، به امیدِ روزی که بار دیگر، نغمه‌یِ آشنایی، در سیمِ دل طنین انداز شود." "به امیدِ روزی که بار دیگر، در آغوشِ گرمِ صمیمیت، یکدیگر را بیابیم." 🌸🌹🌸 @HOWZAVIAN
💎 «آن‌»های عارفان ✍️ حجت الاسلام علی‌اکبر مظاهری نوشت: عارفان هردمی دو عید کنند عنکبوتان مگس قدید کنند در این «آن»؛ همین الان، نیمه‌های شب ماه رمضان، دارم «کشف‌الاسرار» را می‌خوانم؛ سورهٔ الانسان. چه حلاوتی! صاحبدلی (که نامش را «مولوی _ شمس» نهاده‌ام؛ زیرا مولوی‌وار، شیفتهٔ شمسی است)، پیام داد: «معذرت که این وقت شب مزاحم شدم. نماز که می‌خوانم، از آن لذت نمی‌برم. دوست دارم به خدا نزدیک‌تر شوم. باید چه‌کار کنم؟ می‌شود من را پله‌پله ببرید بالا؟ باید چه‌کار‌ کنم؟» گفتم: از قضا وقت خوبی است. مزاحمتی هم نیست که معذرت بخواهد. اکنون چنین کنید: ۱. هیچ لذتی، مطلقاً، به لذت عبادت نمی‌رسد. بهتر بگویم: لذت عبادت، از همهٔ لذت‌های جهان، بالاتر است؛ همهٔ لذت‌های بردنی، چشیدنی، اندیشیدنی. این معنا را به دل و ذهن‌تان تلقین کنید تا باور کنند. آن‌گاه با همهٔ وجودتان، آن لذت بی‌بدیل را ادراک کنید. ۲. عادت‌های ستبرشدهٔ عبادت‌هایتان را بشکنید. یکنواختی، دلزدگی می‌آورد، یا کسالت یا ملالت. نمازهایتان را تطور دهید؛ طوربه‌طور کنید. با حفظ واجبات‌ نماز، شکل‌های عادت‌شدهٔ آن را بشکنید. زمان‌ها، مکان‌ها، بیان‌های آن‌ را گوناگون کنید. چونان عارفانی باشید که در هر دمی دو عید دارند؛ این «آن»، عیدشان است. در «آن» بعدی، عیدی دیگر دارند. اما عنکبوتان، (دور از جان خودمان)، عادت دارند مگسان شکارکردهٔ خود را کهنه کنند. عارفانه هردمی دو عید کنند عنکبوتان مگس قدید کنند @HOWZAVIAN
اگر حوزه‌ی علمیه استادان و طلبه‌هایش را دست به قلم نکند با لگد دشمن بیدار می‌شود. @HOWZAVIAN
MANSOORI_367067.mp3
6.48M
شـب جــمعه شده و باز دلم رفت حرم دل آشفته ى من، صحن تو را كم دارد سلام می دهیم از بام خانه سمت حرم و دلخوشیم به مستحبی که جوابش واجب است. ❤️ صلی الله علیک یا ابا عبدالله الحسین علیه السلام @HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢نمازِ ماشاءالله ✍ استاد فاطمی نیا فرمودند: این یادگاری را به شما می گویم به شرط آنکه من را هم دعا کنید و طبق روایتی از امام صادق علیه السلام فرمودند 🔻 که بعد از نیمه شب شرعی تا اذان صبح چهار رکعت نماز می خوانی، دو تا دو رکعتی مانند نماز صبح، به نیت نمازی که امام صادق علیه السلام فرموده اند 🔻 و بعد از سلام نماز دوم به سجده می روی و صد بار می گوئی "ما شاء الله" یعنی هرچه خدا بخواهد. 🌹 با انجام این نماز خداوند به ملائکه اش میگه چی بدم به این بنده ام،ملائکه میگه:ما عقلمون نمیرسه هرچی میخوای،این تو واینم بنده ات 🔰 نکات مهم: 1- وقت خواندن این نماز در هر شبی است، از زمان نیمه شب شرعی تا اذان صبح، استاد فاطمی نیا فرمودند:بهترین وقت خواندنش،سحرهای ماه رمضان است 2.رهبر انقلاب در درس خارج فقه و اصولشان هم درباره این نماز صحبت کردند و خواندنش را توصیه فرمودند. @HOWZAVIAN
. ‼️هنرمند بی‌پروا چکار کند تا طبق قوانین سازمان دیگر ممنوع التصویر می‌شود؟! @HOWZAVIAN
💠 امشب است... با شاعران سلمان ساوجی (قرن هشتم هجری) 🔽 عاشقان را از جمالش، روز بازار امشب است لیلة‌القدری که می‌گویند، پندار امشب است حلقه‌ها، بین بسته، جان‌ها، گرد رخسارش چو زلف قدسیان را نیز گویی روز بازار، امشب است عاشقان! با بخت خود شب زنده دارید امشبی ز آنکه در عمر خود آن شوریده، بیدار امشب است پای دار، ای شمع و منشین، تا به سر خدمت کنیم پیش او امشب، که ما را خود سر و کار، امشب است عود در مجلس دمی خوش می‌زند بی‌هم‌نفس آری! آری! وقت انفاس شکربار، امشب است جنس فردا پیش نقد جان من، امشب، به می می‌فروشم، کان بضاعت را خریدار، امشب است زاهدان! یک دم مجالی چون کنم تدبیر چیست؟ چون پس از عمری، مجال صحبت یار، امشب است گفته‌ای سلمان، که سر ایثار پایش می‌کنم گر سر ایثار داری وقت ایثار، امشب است @HOWZAVIAN @ghalamdar
روایتی دل‌انگیز و امیدبخش عَنِ اَلنَّبِيِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ قَالَ : قَالَ مُوسَى إِلَهِي أُرِيدُ قُرْبَكَ قَالَ قُرْبِي لِمَنِ اِسْتَيْقَظَ لَيْلَةَ اَلْقَدْرِ ، قَالَ إِلَهِي أُرِيدُ رَحْمَتَكَ قَالَ رَحْمَتِي لِمَنْ رَحِمَ اَلْمَسَاكِينَ لَيْلَةَ اَلْقَدْرِ ، قَالَ إِلَهِي أُرِيدُ اَلْجَوَازَ عَلَى اَلصِّرَاطِ ، قَالَ ذَلِكَ لِمَنْ تَکصَدَّقَ بِصَدَقَةٍ لَيْلَةَ اَلْقَدْرِ ، قَالَ إِلَهِي أُرِيدُ مِنْ أَشْجَارِ اَلْجَنَّةِ وَ ثِمَارِهَا قَالَ ذَلِكَ لِمَنْ سَبَّحَ تَسْبِيحَةً فِي لَيْلَةِ اَلْقَدْرِ ، قَالَ إِلَهِي أُرِيدُ اَلنَّجَاةَ مِنَ اَلنَّارِ قَالَ ذَلِكَ لِمَنِ اِسْتَغْفَرَ فِي لَيْلَةِ اَلْقَدْرِ ، قَالَ إِلَهِي أُرِيدُ رِضَاكَ قَالَ رِضَايَ لِمَنْ صَلَّى رَكْعَتَيْنِ فِي لَيْلَةِ اَلْقَدْرِ . وسائل الشیعه ج ۸ ص ۲۰ خداوندا! می خواهم به تو نزدیک شوم، فرمود: قرب من از آن کسی است که شب قدر بیدار شود، گفت: خداوندا! رحمتت را می خواهم، فرمود: رحمتم از آن کسی است که در شب قدر به مسکینان رحمت کند: گفت: خداوندا! جواز گذشتن از صراط را از تو می خواهم فرمود: آن، از آن کسی است که در شب قدر صدقه ای بدهد. گفت خداوندا! از درختان بهشت و از میوه هایش می خواهم، فرمود: آنها از آن کسی است که در شب قدر تسبیحش را انجام دهد گفت: خداوندا! رهایی از جهنم را می خواهم، فرمود: آن، از آن کسی است که در شب قدر استغفار کند: گفت خداوندا خشنودی تو را می خواهم، فرمود: خشنودی من از آن کسی است که در شب قدر دو رکعت نماز بگذارد. @HOWZAVIAN
☑️ کاش به احترام حقیقت، گاهی سکوت کنیم اگر حوزوی، دانشگاهی، بازاری و... در آن‌جا كه تخصص ندارد از نظریه پردازی خودداری کند، اختلافات از جامعه بشرى ريشه‌كن مى‌شود. نقل شده است که امیرالمؤمنین عليه‌السلام در اين زمينه فرمودند: لَو سَكَتَ الجاهِلُ مَا اختَلَفَ النّاسُ. اگر جاهل سکوت کند، مردم دچار اختلاف نمی‌شوند. ✍️ محمد مختاری @HOWZAVIAN
کسی آمد و از غنایم جنگی سهم‌ خواست، علی علیه‌السلام فرمود: اين مال نه حقّ من است و نه حقّ تو، غنيمتى است مربوط به مسلمانان كه با شمشيرهايشان به دست آمده، اگر تو در نبرد آنان شركت كرده بودى، سهمى همانند سهم آنان داشتی! "۱" آری، در حکومت علی، هر کس به اندازه‌ی مجاهدتش سهم می‌برد، نه به اندازه‌ی ریش و اعتبار پدرش! "۱". نهج البلاغه، خطبه ۲۳۲ ✍️ محمدجواد محمودی @HOWZAVIAN
🟢 وقت رستگاری ✍️مرتضی بذرافشان مرد پلید و زشت رو که از کثرت عبادت، پیشانی اش پینه بسته‌؛ در حالی که شمشیر زهرآلودش را زیر دشداشه پنهان کرده است، وقت سحر برای انتقام کشته شده‌های نهروان، به مسجد کوفه داخل شد و در گوشه‌ای به کمین نشست. برای آخرین بار، نقشه‌ شومش را در ذهن مرور کرد؛ باز به فکر فرو رفت و به "قطام"اندیشید و به مهریه ای که به او وعده داده؛ حالا به اجرای آن قبل از عقد، متعهد شده است. در میان سلام و صلوات نمازگزاران، امام علیه السلام وارد مسجد شد. آنکه در مسجدالحرام چشم گشود و اکنون هم بدست شقی ترین فرد قرار است در مسجد کوفه، چشم فرو بندد و آسمانی شود و به وصال حق نائل آید؛ موعدی که رسول خدا بشارت داده و امیر مومنان سالها در انتظارش، بوده است. "عبدالرحمن" فرصت را غنیمت شمرد؛ یک لحظه از لابلای جمعیت، با شتاب خود را به محراب رساند و شمشیر کین و تیزش را، با قساوت بر فرق عدالت و انسانیت، فرود آورد. واویلا وااسفا. مولود کعبه بعد از عمری تلاش و مجاهدت، سرانجام رستگار شد و به آرزوی دیرینه اش، دست یافت. بدرستی امتی گریست؛ در تاریخ بشریت اما، نامش همیشه و مع الحق جاودانه باقی ماند. @HOWZAVIAN
✅ درنگی بر تقارن ماه مبارک رمضان با عید نوروز ✍️ عباس سنگانی ماه مبارک رمضان، ماه فوق تخصصیِ عبادت بالمعنی الخاصّ است، ماه قیام، صیام، صلاة، صعود، سلوک، سرور، خلوت، عزلت، انزوا، اعتکاف، شب زنده داری، سحر نشینی، شب نشینی(با خدا)، تنهایی، تذکر، توجه، تعالی، توحید، توحّد، تولّد، تولید، تلاوت، طهارت، محبت، عشق بازی و انس ویژه و گسترده با خدای متعال و مهربان است. ماهی که اعمال زیاد عبادی در آن وارد شده است، نمازهای زیاد، دعاهای زیاد، غسل های زیاد، تلاوت قرآن زیاد و... حداقل حدود یک ساعت دعای روزانه دارد و دو ساعت دعای شبانه و سحرگاهی ... این ماه، حقیقتا قطعه ای بهشتی در جهنم سوزان دنیای مادّی ماست. فرصتی طلایی برای سلوک الی الله است که با هیچ ماه و زمان دیگری، قایل قیاس نیست و تمام لحظات و ساعات آن، ظرفیتی ویژه و بی نظیر برای ارتقاء روحی و معنوی دارد‌. انسانی که برای بندگی و عاشقی خدا خلق شده است باید این فرصت طلایی را قدر بداند و اولویتش را در این ماه، عبادت و عبودیت و خلوت و ذکر و دعا و تلاوت قرآن بگذارد و فعالیتهای دیگر را بشدت محدود کند حتی فعالیتهای شغلی، درسی، خانگی و... 🔗 متن کامل در خبرگزاری حوزه @HOWZAVIAN
👤 عمر گران می‌گذرد ✍️ علی خسروی وقــت را غنیـمت دان آن قـــدر کــه بتـوانــی حاصل از حیات ای‌جان، این دم است تا دانی رمضان از ایستگاه نیمه رد شده و من، به گذر عمر می‌اندیشم؛ به اینکه با شتاب می‌رود و به آدمی مجال نمی‌دهد. در ذهنم سخن جناب زکریا(ع) می‌درخشد که از پیری‌اش می‌گوید؛ وَاشْتَعَلَ الرَّأْسُ شَيْبًا!(مریم/۴) بسیاری از مترجمان این عبارت را بدین‌گونه به فارسی برگردانده‌اند: «شعله پیری سرم را فرا گرفته است.» استاد خرمشاهی هم با سلیقه تمام ترجمه کرده: «برف پیری بر سرم نشسته است.» معرکه این دو تابلو در ذهنم برپاست، «برف پیری» یا «شعله پیری؟» در جستجوی واژه «شعله»، در لغت‌نامه دیدم فیروزآبادی در قاموس نوشته است: سپیدی دم اسب! «وَاشْتَعَلَ الرَّأْس»، یعنی سپیدی پیری سر را فراگرفته است.. همان که خرمشاهی ترجمه کرد: برف پیری بر سر نشسته است. به قول خواجه: قدر وقت اَر نشناسد و دل و کاری نکند بس خجـالت که ازین حـاصـل ایام بـرد برای نسل ما که همچون رمضان سال ۱۴۰۳ نیمۀ دوم عمر خود را می‌گذراند و آرام آرام برف پیری بر سرش در حال نشستن است، این رمضان، روزها و لحظات‌اش، بیدار باش غریبی‌ است که باید قدرش را بدانیم. قدر سکوت و پیشانی بلند و لبخندهای این ماه تابان را. خداوند را می‌خوانم تا برکاتش را بر ما و بر همۀ درگذشتگان فرو فرستاده، بر استقامت‌ ما بیفزاید و جان‌ ما را از اسارت تن رهایی بخشد! باری، حریف عشق تو بودم، چو ماه نو بودی کنون که ماه تمامی نظـر دریغ مـدار @HOWZAVIAN
🔰ابعاد مختلف زندگانی امام علی(ع) ✍️ سیدعلیرضا موسوی زندگانی حضرت ابعاد مختلفی دارد در هر بعدی که انسان عنایت می کند هیمنت و جلالت و بزرگواری این شخصیت بی نظیر را ملاحظه می کند در زهد ایشان اشاره ای می کنیم به نامه ای که حضرت به عثمان بن عفان مرقوم فرموده اند : من اگر مى خواستم، مى توانستم از عسل پاك، و از مغز گندم، و بافته هاى ابريشم، براى خود غذا و لباس فراهم آورم، امّا هيهات كه هواى نفس بر من چيره گردد، و حرص و طمع مرا وا دارد كه طعامهاى لذيذ بر گزينم، در حالى كه در «حجاز» يا «يمامه» كسى باشد كه به قرص نانى نرسد، و يا هرگز شكمى سير نخورد، يا من سير بخوابم و پيرامونم شكم هايى كه از گرسنگى به پشت چسبيده، و جگرهاى سوخته وجود داشته باشد، يا چنان باشم كه شاعر گفت: «اين درد تو را بس كه شب را با شكم سير بخوابى و در اطراف تو شكم هايى گرسنه و به پشت چسبيده باشند».نهج البلاغه نامه ۴۵ در عبادت بی نظیر در شفقت و یتیم نوازی مثال زدنی، در عدالت که حدیث آمده: قُتِلَ عَلِیٌّ فِی مِحْرَابِ عِبَادَتِهِ لِشِدَّةَ عَدْلِهِ؛علی ـ علیه السلام ـ در محراب عبادت خویش قربانی عدالتش گردید.» تعبیر دانشمند مسیحی، جرج جرداق. ودر عین حال شجاعت ایشان زبان زد خاص وعام بود که فرمود: به خدا سوگند اگر عرب جملگى با هم به پيكار من درآيند بدان پشت نمى كنم . [نهج البلاغه ، ن 45، ص 971.] ودر کل به فرموده صفی الدین حلّی- که در قرن هشتم هجری می‌زیسته است- می‌گوید: جُمِعَتْ فی صِفاتِکَ الْاضْدادُ *** فَلِهذا عَزَّتْ لَکَ الْانْدادُ حضرت امیر علی علیه السلام ویژگی و صفات متضادی در شخصیت ایشان جمع شده در عین حال که به فقراء شفقت ومحبت دارند ،در مقابل کفار و مشرکین بسیار قوی ونفوذ ناپذیر بودند، در عین حال که فقیر بودند اما بخشندگی بی مانند داشتند. واین دلالت بر عظمت وکمال و والایی این شخصیت بی نظیر می کند زیرا در هر بعدی از زندگی شرایط ایجاد می کند که شخص خود را با آنچه که تکلیف الهی است خود را منطبق کندو احکام دینی و حکم حکومتی را به احسن وجه پیاده کندهرچند که کام خیلی ها را تلخ کند. خداوند عنایت بکند که در این ایام که مصادف با شهادت حضرت علیه السلام است بتوانیم خصلتی ولو کوچک را الگوی خود وخانواده خود بکنیم چنانچه فرمود مرا با پرهيزکارى و تلاش (براى پاک زيستن) و عفت و پيمودن راهِ درست يارى دهيد» وَلَکِنْ أَعِينُونِي بِوَرَع وَ اجْتِهَاد، وَ عِفَّة وَ سَدَاد).نامه ۴۵نهج البلاغه @HOWZAVIAN
🖌سؤال: برای شناسایی استعدادهای حوزوی و پرورششون برنامه ای دارید؟ ✍️پاسخ: شعر که نه برای شعر فقط انگیزه ما استفاده از ظرفیت شعر و شاعران حوزه است که صفحه‌ای به نام شاعران حوزوی باز کردیم. برای نویسندگی هم انرژی‎مون رو گذاشتیم در نثر مطبوعاتی و رسانه‌ای که فضلا را بیشتر به نوشتن میدانی ترغیب می‌کنیم، در کنارش هم گعده و آموزش هم به صورت قطره‌چکانی ادامه دارد. البته به دلیل خودجوش بودن و جهادی‎بودن صفحات‌مون روند تحقق که شعار ما در حوزه است به صورت آرام در حرکتیم. @HOWZAVIAN
نویسندگان حوزوی
#فوری اگر حوزه‌ی علمیه استادان و طلبه‌هایش را دست به قلم نکند با لگد دشمن بیدار می‌شود. #عصر_رسان
. . 🙏سلام و طاعات قبول در هفته‌های اخیر با رصد و بازدید میدانی از محتوای روشنفکری در تلگرام، مأموریت اصلی منتقدان انقلاب اسلامی را تضعیف دینداری در ایران، اعتبارزدایی نمادها و احکام شرعی در افکار عمومی و شبهه افکنی علیه حوزه‌های علمیه دیده‌ایم. غالب آنان هم نوشتن می‌دانند، هم میدان رسانه و بازی‌سازی و هم همراه‌کردن طیف‌های گوناگون جامعه را که شایسته است حوزه علمیه به ویژه شخص آیت الله اعرافی و اعضای شورای عالی حوزه در تحلیل این مسیر پرشتاب و راهکاریابی، تدبیری کنند. 🍂 از ما گفتن! هشتگ‌های زیر👇 تزئینی نیست؛ نیاز مغفول حوزه است و ترک فعل‌های مدیران تبلیغی و حوزوی کشور. @HOWZAVIAN
💢حافظه یا آگاهی ✍️ سیدجواد محمدزاده 🔹امیر المؤمنین امام علی علیه السلام در زمان حکومت خود با افزایش مقرری و حقوق به چند برابر اقدام کرد. سکه و زر و سیم را تا دینار آخر برای معاش مردم هزینه می کرد. شبانه آذوقه به منزل فقرا می‌رساند و یکی از دوران شکوفایی اقتصاد مردم در زمانه حکومت عدل علوی بود. جامعه مشکلی به نام اقتصاد نداشت. مردم با جنگ با قاسطین و مارقین و ناکثین نیز مسأله‌ای نداشتند. 💥جهل ابر قدرت برای انهدام یک امت است. 📌ابن ملجم مرادی یک نفر نبود بلکه نماد جهل؛ جامعه امام علی علیه اسلام بود. دام جهل؛ شمشیر بر فرق مبارک می نشاند! معاویه را با صلح حسن بن علی علیه السلام خانه نشین می کند! حسین بن علی علیه السلام را به مسلخ می کشاند! امام کاظم علیه السلام را به سیاه چال تبعید می کند! تکرار واژه ها و ریختن انبوه داده ها در اذهان مردم، همان ساختن هارد ذهنی است و تا آگاهی فاصله از زمین تا آسمان است. «وَأَنْزَلْنَا إِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَيْهِمْ» نمونه یک آگاهی مرد عربى خدمت پيامبر(ص) آمد و از ایشان درخواست آموزش قرآن کرد.«علِّمنى ممّا علّمك اللّه»؛ (از آنچه خدا به تو آموخته به من بياموز). او را به یکی از یارانش سپرد تا سوره «إِذَا زُلْزِلَتْ الاَْرْضُ» را تا آخر به او تعليم داد، آن مرد از جا برخاست و گفت: «تَكْفينى هذه الآيَةُ»؛ «همين مرا كافى است»(يعنى همين آيه آخر سوره: «فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّة خَيْراً يَرَه...» مرا كفايت مى كند. مرد عرب خداحافظى كرد و رفت. ! پيامبر اكرم(ص) فرمود: «اِنْصَرَفَ الرَّجُلُ و هُوَ فقيهٌ» ؛(او فقيه شد و بازگشت) @HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️مقتدرِ مظلوم 🔰شرم بر ما که زنده‌ایم هنوز... ✍️ محمدعلی هراتی نمیدانم تا حالا شده خبری شنیده باشید، اما دوست داشته باشید که دروغ باشد. دیروز یک همچین حسی داشتم. دوست داشتم اخباری که از برایمان گزارش میکنند، همگی دروغ باشد. دیروز اگر مسلمانی از داغ این جنایت جان تهی میکرد، حق بود. مگر کلام مولایمان امیر المومنین علی علیه السلام - وقتی که برایش خبر آوردند که زینت آلات یک زن مسلمان و یک زن غیر مسلمان را به یغماء بردند- را نشنیدیم که فرمودند: 🌷فَلَوْ أَنَّ امْرَأً مُسْلِماً مَاتَ مِن بَعْدِ هَذا أَسَفاً مَا کَانَ بِهِ مَلُوماً، بَلْ کَانَ بِهِ عِنْدِی جَدِیراً. ☘️ اگر به خاطر این حادثه (بسیار دردناک) مسلمانى از شدت تأسف و اندوه بمیرد، ملامتى بر او نیست، بلکه به نظر من سزاوار است. «1» این روزها باید این قسمت از دعای افتتاح را از عمق وجود و با چشم‌هایی اشک بار خواند: 🥀اللّهُمَّ اِنّا نَشْکوُ اِلَیْکَ فَقْدَ نَبِیِّنا صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَالِهِ وَ غَیْبَهَ وَلِیِّنا وَکَثْرَهَ عَدُوِّنا وَقِلَّهَ عَدَدِنا وَشِدّهَ الْفِتَنِ بِنا وَ تَظاهُرَ الزَّمانِ عَلَیْنا «2» و حرف آخر ما این است: 🔸سوگند به خاک حرم ثار الله 🔹اللهم عجل لولیک الفرج یا الله 📚منابع: 1. نهج البلاغه خطبه27 2. دعای افتتاح @HOWZAVIAN
🔴 «مردم» کدام‌اند؟ ✍️محمدمهدی دستورانی شما را نمی‌دانم؛ ولی من به عنوان یک دهه‌هشتادی، به عنوان کسی که دنبال فهم حقیقت و طرف حق است، مطلبی بدجور در ذهنم رژه می‌رود. رسانه‌ها و آزادی‌خواهان، باید چند نفر دور هم به خاطر هدفی مشترک جمع شوند، که این‌ها نام «مَردُم» را روی آن‌ها بگذارند؟ حتما باید تعدادشان یک عدد خاصی باشد که کمتر یا بیشتر آن، دیگر نام «مردم» نمی‌گیرد؟ یا حتما باید زمان مورد نظر آن‌ها باشد؟ یا حتما باید هدف مورد نظر آن‌ها باشد و اگر این هدف نباشد، دیگر به آن‌ها نمی‌گویند «مردم»؟ کاری ندارم که کدام طرف حق است و کدام باطل؛ کدام ظالم است و کدام آزادی‌خواه؛ ولی این نحوه‌ی مصداق‌یابی آن‌ها برای مفهوم «مردم» خیلی روی مخم راه می‌رود. کافی است که مثلا ۱۰۰۰ نفر از خانه بیایند بیرون و دور هم جمع بشوند و شعار ضد نظام سر بدهند؛ دیگر این‌ها می‌شوند «مردم»! کاری ندارم که آیا سخنشان درست است یا نه؛ ولی آیا نامردی نیست که این‌ها را بگویی «مردم»، ولی این چند صد هزار نفری که نصف شب از خانه بیرون می‌آیند، می‌روند در صحن اماکن زیارتی و خیابان‌های اطراف آن و نیز خیابان‌های دیگر، آن‌هم با تمام اعضای خانواده و خانوادگی می‌نشینند تا صبح بیدار می‌مانند؛ همگی یک دعا را می‌خوانند؛ همگی یک کتاب(قرآن کریم) را برسر می‌گیرند؛ همگی پای صحبت یک طلبه می‌نشینند. این بیرون آمدن این‌ها، بیدار ماندن این‌ها تا صبح، پای سخنان یک طلبه نشستن؛ یک دعای مشترک را خواندن؛ هیچکدام از این‌ کارها نشان نمی‌دهد که «مردم» یا تعداد زیادی از «مردم» هنوز پای دینشان ایستاده‌اند؟ اگر ۱۰۰۰ نفر شعار ضد دین بدهند، می‌گویید:«مردم دیگر دین را نمی‌خواهند»، ولی اگر این‌همه آدم (اصلا گیرم تعدادشان هم به میزان همان مخالفان باشد که قطعا اینگونه نیست اگر چشممان را باز کنیم) بیایند و سه شب قدر را در خیابان‌ها تا صبح بیدار بمانند و پای سخنان طلبه‌ای بنشینند و قرآن برسر بگیرند، نمی‌گویید «مردم هنوز پای قرآن هستند، و از بی‌دینی بیزارند». به راستی شما، آزادی را برای کدام «مردم» می‌خواهید؟ شما پای حرف دل کدام «مردم می‌نشینید»؟ همه‌ی «مردم»؟ @HOWZAVIAN
یادداشت رسانه ای.pdf
79.9K
💥فراخوان یادداشت رسانه‌ای 🇯🇴به مناسبت "روز قدس" ♦️محورها: در فایل پیوستی👆 ✅یادداشت ارسالی باید بین 600 تا 1200 کلمه باشد ✅یادداشت‌های ارسالی به نام نویسنده، در فضای مجازی منتشر خواهند شد ✅حق‌الزحمه بنا به تصویب هیئت تحریریه و بر اساس تعداد کلمات تقدیم می‌گردد 📆مهلت ارسال؛ پانزدهم فروردین 1403 📎ثبت موضوع، ارسال یادداشت و اطلاعات بیشتر👈 @asadi246 🇯🇴🇮🇷🇯🇴🇮🇷🇯🇴🇮🇷🇯🇴🇮🇷🇯🇴 @HOWZAVIAN
✔️ قاطعیت مولا ✍️ بابک شکورزاده یکی از شاخصه‌های امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام در دوران خلافت ظاهری‌اش، برخورد صریح و موضع‌گیری قاطعانه و بدون تعارف در برابر خطای کارگزاران می‌باشد که این مسئله باید الگویی برای حاکمان باشد. در واقع این موضع‌گیری‌ها، به نوعی امر به معروف و نهی از منکر نیز محسوب می‌شود که لازمه حاکم اسلامی و آحاد جامعه، متناسب با شرایط خودش می‌باشد. 🔻نمونه‌ای از این موارد: نامه به زیاد بن ابیه، جانشین فرماندار بصره همانا من به راستى به خدا سوگند مى‏خورم که اگر به من گزارش کنند در اموال عمومى خیانت کرده‌اى، کم یا زیاد، چنان بر تو سخت می‌گیرم که کم بهره شده و در هزینه عیال، در مانده و خوار و سرگردان شوى! والسلام. نامه 20 نهج‌البلاغه نکوهش یک کارگزار اما بعد! از تو خبرى رسیده است که اگر چنان کرده باشى، پروردگار خود را به خشم آورده و امام خود را نافرمانى و در امانت خود خیانت کرده‏اى! به من خبر رسیده که کشت زمین‌ها را برداشته، آن‌چه را که مى‏توانستى گرفته و آن‌چه در اختیار داشتى به خیانت خورده‏اى؛ پس هر چه زودتر حساب اموال را براى من بفرست و بدان که حساب‌رسى خداوند از حساب‌رسى مردم سخت‏تر است! والسلام. نامه 40 نهج‌البلاغه نامه به فرماندارِ اردشیر خرّه‌ی «فیروز آباد» از شهرهاى فارس گزارشى از تو به من دادند که اگر چنان کرده باشى، خداى خود را به خشم آورده‏اى و امام خویش را نافرمانى کرده‏اى؛ خبر رسید که تو غنیمت مسلمانان را که نیزه‏ها و اسب‏هایشان گرد آورده و با ریخته شدن خون‏هایشان به دست آمده، به اعرابى که خویشاوندان تو هستند و تو را برگزیدند، مى‏بخشى! به خدایى که دانه را شکافت و پدیده‏ها را آفرید، اگر این گزارش درست باشد، در نزد من خوار شده و منزلت تو سبک گردیده است! پس حق پروردگارت را سبک مشمار و دنیاى خود را با نابودى دین آباد نکن که در این صورت زیان‌کارترین انسانى. آگاه باش! حق مسلمانانى که نزد من یا پیش تو هستند، در تقسیم بیت‌المال مساوى است، همه باید به نزد من آیند و سهم خود را از من گیرند. نامه 43 نهج‌البلاغه @HOWZAVIAN