eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.4هزار دنبال‌کننده
6هزار عکس
439 ویدیو
169 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارسال یادداشت‌ @rahil1357
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️ از آزادی خرمشهر تا آبادی ✍️ زینب سید میرزایی نوشت: ... لازم بود و می طلبید شهیدانی جلیل القدر، مأموران این پیروزی باشند. اینجا لازم بود که شهدایی از جنس علم ایثار، دیانت و خدمت، گفتمانی متعالی را به رخ استکبار جهانی و همراهان داخلی آنان بکشانند. و این بار شهدایی از صدر مجلس برگزیده شدند. تا غبار از آینه‌ها بزدایند و راه به سمت قله را روشن‌تر بنمایانند. 🌐 متن کامل @Howzavian_alborz
بازگشت جمعه‌ها به جمهور ✍️ علی حیدری بالاترین ترک فعلی که ما را از ظهور در زمان غیبت دور می‌کند چه چیزی می‌تواند باشد؟ هزار وچهارصد سال است که کار اسلام روی زمین مانده و آن طور که باید امر دین برداشته نمی‌شود. و کار بدان جا می‌رسد که حتی بعد از چهل سال از گذشت عمر جمهوری اسلامی رهبر معظم انقلاب حکم وجود جهاد تبیین را صادر می‌فرمایند. یا نسبت به تبلیغ می‌فرمایند ما در تبلیغات ضعیفیم. خیلی از طلبه‌ها آماده جهاد و شهادت هستند، اگر گفته شود شبی صد رکعت نماز بخوانید تا ظهور محقق شود این کار را خواهند کرد، حتی اگر اغراق نباشد همه طلبه‌ها این کار را انجام می‎‌دهند تا ظهور اتفاق بیفتد. این امورات آسان است اما کاری که ظهور را رقم بزند مطمئنا از این جنس امورات نیست. پس چه اموراتی می‌تواند ظهور را رقم بزند؟ اگر تبلیغات و دروس حوزوی ما درست به طلبه‌ها دین را معرفی ‌می‌کرد باید به جای گناهان فردی و اخلاقی مهمترین گناه ما عدم «قیام به قسط» شمرده می‌شد. و باید یاد آن می‌افتادیم، یاد تعاونی می‌افتادیم. یاد زندگی جمعی و مشارکت اجتماعی می افتادیم. اقدامات دیگر کارهای راحتی است و این‌ها سخت است! امام صادق(ع) فرمودند از پيامبر (ص) سؤال شد: مَن أحَبُّ النّاسِ إلَى اللّهِ؟ قالَ: أنفَعُ النّاسِ لِلنّاسِ. (دوست داشتنى‏ترينِ مردم در نزد خداوند كيست؟ فرمودند کسی که بیشترین نفع را به مردم برساند. اعتقاد به جمهور، ایمان به جمهور یکی از اصول دین و اساس بعثت انبیاء است. بعضی فکر می‌کردند امام کلمه‌ی جمهوری را از روی رودربایستی گفت! امام آدمی که در رودربایستی گیر کند نبود. همان رئیس‌جمهوری که خود امام او را قبول نداشت و [به او] رأی نداده بود، تنفیذ کرد؛ چرا؟ چون مردم رأی داده بودند؛ برای رأی مردم اعتبار قائل بود. رهبر انقلاب در باره ایمان به جمهور می فرمایند: «ایمان به مردم. «یُؤمِنُ بِاللهِ وَ یُؤمِنُ لِلمُؤمِنین» را که در آیه‌ی کریمه‌ی قرآن هست، ممکن است بعضی جور دیگری معنا کنند؛ معنای درست «یُؤمِنُ لِلمُؤمِنین» همان «یؤمن بالمؤمنین» است. «ایمان»، در استعمالات قرآن کریم، با لام متعدّی شده؛ مثلاً «فَآمَنَ لَهُ لوط» «یُؤمِنُ لِلمُؤمِنین» یعنی اعتماد به مردم، اعتقاد به مردم. در طول این سالها مکرّر افرادی پیش امام اظهار نگرانی میکردند که ممکن است مردم تاب نیاورند و نتوانند این راه دشوار و سنگین را با گامهای امام طی کنند؛ امام میفرمود نه، من مردم را بیشتر از شما و بهتر از شما می‌شناسم؛ و حق با او بود؛ میدانست که مردم اگر تشخیص بدهند که این راه، راه خدا است، همه‌ی مشکلات را در این راه تحمّل میکنند.» یعنی از معانی ایمان به مردم این است که به مردم نفع برسانیم یکی از بارزترین ویژگیهای حضرت مسیح(ع) که در قرآن به آن اشاره شده است این است که« وَ جَعَلَني‏ مُبارَكاً أَيْنَ ما كُنْتُ»(مریم31) یعنی هر جا كه باشم بسيار بابركت و سودمندم ساخته. رسول خدا(ص) در بیان این آیه می‌فرمایند: «جَعَلَني نَفّاعاً أينَ اتَّجَهت‏» هرکجا بود برای مردم سودمند بود. یا در روایت دیگری امام صادق(ع) درباره مردم این گونه جملات زیبایی را بیان می کنند که : قالَ اللَّهُ عزّوجلّ: الخَلقُ عِيالي، فأحَبُّهُم إلَيَ‏ألْطَفُهُم بهِم، وأسْعاهُم في حَوائجِهِم‏ ؛خداوند عزّوجلّ فرموده است: مردم خانواده من هستند، پس، محبوبترين آنان نزد من كسانى هستند كه با مردم مهربانتر و در راه برآوردن نيازهاى آنان كوشاتر باشند.(کافی،ج2،ص199) مردم مانند خانواده من هستند. مردم در نگاه شهید آل هاشم این گونه بودند. امامان جمعه باید تاسی کنند به شهیدان خدمت از آیت الله رئیسی گرفته تا آیت الله آل هاشم. صرف بیان ویژگی‌ها و صفات خوب این شهدا در خطبه‌های جمعه کفایت نمی‌کند بازگشت جمعه‌ها به جمهور با اقداماتی شبیه اقدامات شهید رئیسی و شهید آل هاشم رقم خواهد خود. بله بازگشت جمعه ها به جمهور اصول دین و سیره عملی رسول خدا (ص) و اهل بیت (ع) است . @HOWZAVIAN
💢 قبل از نهایی شدن کاندیداها، وظیفه ما چیست؟ ✍️ محمدحسین ابوطالبی 🔻 تا دیروز ظهر جوابم این بود که این گمانه‌زنی‌ها، خاله‌بازی است و فعلا سرکاریم! و بهترین کار این است که مکتب شهید رئیسی را روایت کنیم تا اسامی نهایی مشخص شود و تازه بفهمیم چه باید کرد. 🔹 امروز اما می‌گویم تمام فکر و ذکر افکار عمومی را یک سوال درگیر کرده: "رئیس جمهور بعدی چه کسی خواهد بود؟" و فقط پاسخ عینی به این سوال است که از این به بعد شنیده می‌شود؛ نه کلی‌گویی‌ها. 🔸 وقتی افکار عمومی به طور جدی درگیر این سوال می‌شود، نمی‌تواند ده روز تحمل کند تا همه ثبت‌نام کنند! خودش با همه عوامی‌اش می‌رود به سمت پاسخ و هرچیزی به ذهن قاصرش می‌رسد را فریاد می‌زند! و نتیجه‌‌اش می‌شود این اسامی متکثر و مضحک... 🔻 در چنین شرایطی، باید پاسخ جدی و شایسته‌ی این سوال را فورا معرفی و برجسته کرد. باید افکار عمومی را نسبت به نفر شایسته‌ی بعدی، آماده و آرام کرد. حتی قبل از ثبت‌نام‌ها.. 🔹 اگر به سرعت، پاسخ اصلی را مطرح و برجسته نکنیم، پاسخ‌های فیک، جدی می‌شوند و کار ما را در روزهای تبلیغات، سخت می‌کنند. خصوصا که انتخابات امسال، کاملا بوی انتخابات 84 را می‌دهد. ❗️از کجا معلوم آقای اصلح ثبت نام کند و بیاید؟ 🔻 اولا اصلح آمدنی نیست! آوردنی است.. و نباید فعالیت های خود را در این راستا دست کم بگیریم و وظیفه داریم برای آمدن اصلح تلاش کنیم به جای انتظار منفعلانه. 🔹 ثانیا اگر کمی پرس و جو کنیم از نزدیکان و اطرافیان ایشان، به ما میگویند که آقای اصلح قصد جدی برای حضور دارد یا هنوز احساس تکلیف نکرده..! 🔰 بنابراین به نظر میرسد در این روزها باید به سرعت و با قدرت، گزینه اصلی را برجسته کنیم و جا بیندازیم. ولو در حلقه نزدیکان و دوستان و اطرافیانی که مردد هستند یا در حلقه نخبگانی. شبیه اتفاقی که در سال 1400 برای سعید محمد افتاد. @HOWZAVIAN
🔰 جایگاه فقاهت در ریاست‌جمهوری ✍️ محمد استوار میمندی ✍️ اگرچه در قانون اساسی جمهوری اسلامی، اجتهاد و فقاهت برای رئیس‌جمهور شرط نشده است، اما آنچه که در نگاه تمدنی اسلامی به‌عنوان یک مطلوب می‌تواند مورد توجه قرار گیرد این است که رئیس‌جمهور در نظام سیاسی جمهوری اسلامی، به‌عنوان بالاترین مقام اجرایی، در کنار داشتن شرایط عمومی و تخصصی مدیریت کلان کشور، اسلام‌شناسی باشد که بتواند در بزنگاه‌های پیچیده مدیریت کشور و در تزاحمات پیش روی عرصه اجرا، تصمیماتی بگیرد که از چارچوب حجیت خارج نشود تا به سبب استناد تصمیمات مدیریتی بر اساس فقه اسلامی، این تصمیمات، اتقان دینی بیشتری پیدا کنند. 🔸 پر واضح است که برای رئیس‌جمهوری که مجتهد نیست و قدرت استنباط احکام شریعت از منابع دینی را ندارد همیشه این امکان وجود ندارد که در مقام تصمیم‌گیری، از ولیّ فقیه یا یک مرجع دینی استفتاء نماید و در بسیاری اوقات این خود اوست که مرجع نهایی تصمیم‌گیری‌های بخش‌های مختلف دولت است و در صورتی که مجتهد نباشد ناگزیر است در بسیاری موارد تن به نظراتی دهد که سنخیتی با قواعد مورد نظر اسلام ندارد. 🔸 در نگاه اسلامی رئیس‌جمهوری در اقامه دین موفق‌تر است که در کنار التزام به اسلام و داشتن تدبیر و عقلانیت لازم، قوانین اسلامی را نیز به‌خوبی بشناسد و بتواند در عرصه اجرای قوانین و مدیریت کشور اسلام را به‌درستی و با نگاه جامع پیاده کند و اوست که می‌تواند با دارا بودن ویژگی ولایت‌مداری، بسط ید بیشتری به ولی‌فقیه دهد. 🌐 ارسال یادداشت طلاب و فضلای استان فارس به این صفحه @howzavian_fars
🔘 کاسبان تحریف و تقطیع ♨️گویی زشت نویسی امثال عباس عبدی تمامی ندارد 📌 البته مشکل کاسبان تحریف و تقطع، شخص آیت الله سعیدی نیست، چرا که هیچ روز شنبه‌ای نیست که همراهان و رسانه داران جناب عباس عبدی بیانات ائمه جمعه کشور را تقطیع و تحریف نکنند و با تلخ زبانی مشغول کنایه زنی نشوند. ♨️ ويلَكُم! إنْ لمْ يَكنْ لَكُم دِينٌ فَكُونُوا أحرارا في الدُّنيا ✍️ @antisecular_ir @HOWZAVIAN
🏷 تقابل و تغایر ✍️علی محمدی هوشیار با ارسال نوشتاری به نویسندگان حوزوی پیوست: «نسبت حق و باطل؛ تقابل تغایُری است» جریان تقابل هابیلی ها و قابیلی های عالم را به خاطر دارید. قابیلی ها اقامه ولایت شیطان می کردند و هابیلی ها در تقابل و تغایر با آنان، کمر بر اقامه ولایت الله بسته بودند. همیشه ی عالم؛ جنگ قابیلی ها با هابیلی ها بر سر عبادت خدا و اقامه نماز و اجرای احکام الهی بود، اما نه آن نمازی که در محراب خانه ها و مساجد خنثی باشد، بلکه آنان از نمازی واهمه داشتند که در میانه میدان تقابل و تغایر اقامه شود. مانند نماز سیدالشهداء علیه السلام که نماز در اعتراض به عالم بود. عیار هابیلیان عالم را با سنگ تقابل و تغایر محک میزنند. در جریان هابیلی ها به میزانی که اَشِدّاءُ عَلَی الکُفّار باشید، عیار حقانیت شما بالاتر است و اگر باطل را أَوْلِیَاءَ مِن دُوْنِ الْمُؤْمِنِینَ بدانید، بهره ای از تقابل و تغایر نبرده و در شمار هابیلی ها خوانده نخواهید شد. این سؤال را از خودتان بپرسید؛ در عصر حاضر، کدامین پرچم در برابر شیاطین عالم قد علَم کرده، اقامه کننده نماز بیدارگری و قرار دهنده مستضعفین عالم در برابر مستکبرین عالم است؟! پاسخ واضح است و چشمان بینا بر این حقیقت شهادت خواهد داد. این انقلاب اسلامی است که در امتداد هابیلیان عالم، در مقابل قابیلیان عالم ایستاده و لحظه ای از شدّت خود، علیه آنان نکاسته است. شیاطین بزرگ نیز به خوبی می دانند؛ نماز و عبادت هیچکدام از ادیان و مذاهب عالم در تضاد با منافع آنان نیست و اذان مأذنه مذاهب و ناقوس کلیساها و صدای شوفار کنیسه ها کسی را از خواب بیدار نخواهد کرد. صدای بیدارگر؛ صدای اقامه کننده ی انقلاب اسلامی است که خواب از چشمان شیاطین عالم ربوده است. صدایی به بلندای همه تقابل ها و تغایرهای مظلومین عالم با مستکبرین، که روزی وارثان زمین خواهند شد. @HOWZAVIAN
📜 برگی از تاریخ ناگفته و ناشنیده👇 💠 به بهانه ایام قمری ارتحال مؤسس آیت الله شیخ عبدالکریم حائری یزدی(ره)، استاد (ره) و شاگردِ علامه شیخ فضل الله نوری(ره)/۱۷ ذی القعده ⁉️از عوامل دعوت و ماندگاری آیت الله شیخ عبدالکریم حائری در اراک کدام شخصیت بود؟! متن کامل در صفحه شهید رابع @HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍃تاکنون 🌐معرفی 160 صفحه شخصی فضلای حوزه در بانک «صفحات نویسندگان حوزوی» https://eitaa.com/howzavian/12700 ، پویش آگاهی است.
🔆 جامعه ایمانی؛ همیشه در خیر و راستی ✍️ محمدمهدی حسین زاده ▪️امام صادق عليه‌السّلام فرمودند: از مؤمن در شگفتم؛ خداوند براى او سرنوشتى مقدّر نكند مگر آنكه خير او باشد. ▪️اگر بى‌نيازش كند، برايش خير است و اگر گرفتارش كند نيز برايش خير است. اگر ما بين مشرق و مغرب را به مِلكش در آورد، خيرش باشد و اگر با قيچى‌ها تكه‌تكه‌اش كنند، برايش خير باشد. براى مؤمن در تمام احكام خدا خير است. | مشکاة الأنوار في غرر الأخبار: ج ۱، ص ۶۴۳ ◾️ جامعه ایمانی نيز چنین است. جامعه‌ای که دل در گروه خدا داشته و در مسیر الهی حرکت کرده است هر حادثه‌ای برای او خير خواهد بود هرچند در ظاهر تلخ و ناگوار باشد. حادثه شهادت رئیس جمهور و همراهان او سنگین و ناگوار است؛ اما آینده روشنی برای جامعه در انتظار است. ▪️اگرچه زبان ما از بیان این کلمات والا به لکنت می‌افتد ولی به تبعیت از امام راحل عرض می‌کنیم: این شهادت از الطاف خفیه الهی بود. شهید رئیسی بزرگوار الگویی تراز از مدیریت جهادی و مردمی در سطح کلان پای نهاد که مسیر دولت‌مردان آینده را ترسیم کرده و کشور را به سوی دولت اسلامی مطلوب نزدیک خواهد نمود. دولت اسلامی نهالی است که با خون‌ شهید بهشتی و رجایی آبیاری شده بود و اکنون خون شهید رئیسی آن را بالنده خواهد کرد. @HOWZAVIAN
. «مسئله تحمیلی حجاب از باورها تا هنجارها!» 📌لینک مجازی: https://online.jz.ac.ir/rbhyyb897yoy 🗓زمان: سه شنبه 1403/03/08، ساعت 9 الی 11 🏢مکان: جامعه الزهرا سلام الله علیها، معاونت پژوهش، طبقه سوم 🌐معاونت پژوهش @HOWZAVIAN
. 🔴 اسلام سیاسی؛ اجتماع‌گرا یا اجتماع‌گریز؟ ✍️ داوود سلطانی با ارسال یادداشتی به نویسندگان حوزوی پیوست: حضور دو چهره معمم و روحانی در سیاست و امور اجرایی با تأکید و‌ تکیه بر زی طلبگی و مراقبت از هضم شدن، بانشستن در مسند قدرت و سیاست نشان داد تئوری و ایده سکولاریسم در بین ادیان توحیدی و تحریف نشده باطل است و این تفکر فقط در ادیان تحریف شده مثل مسیحیت می‌تواند درست باشد و نظریه کلیسامحوری که موجب زایش این تفکر شده، می‌تواند بهترین مصداق آن باشد. متحجران شیعی و آخوندهای عرفانِ اجتماع‌گریز که بین خلوت و رهبانیت تفاوتی قائل نیستند و اخباریون نوظهور شیعی که به نام تقدس دین و بازی سیاست، خود را به انزوا کشانده و با چوب تکفیر و تحمیق و توهین، روحانیان و عالمان و حتی عارفانی مثل امامین انقلاب را زده اند، باید کمی در تحلیل‌ها و تفکرات خود بازنگری کنند. همچنین برخی مادحان و روضه‌خوانان که در بستر امن و ایمانی تنها نظام شیعی دنیا در آن برای خود نامی به دست آورده‌اند، نباید فراموش کنند که اسلام شیعی تنها آیین توحیدی است که نظریات سیاسی عمیقی دارد و آن را می‌توانند در این یک هفته که مجلس تعطیل است و رئیس جممورش شهید، چطور با قدرت الهی ولی فقیه، هیچ چیز مملکت دچار اخلال نشده است. اندکی تفکر مذهبیون و متدنین عزیز! @HOWZAVIAN
. طلبه اهل آگاهی است اهل کلمه و کتاب است اهل آرمان و عمل است نگذاریم مسیرمان عوض شود... بنویسیم و روایتگر معنویت و سعادت باشیم. @HOWZAVIAN
💠 تأثیر اصل "تغافل" در تحکیم خانواده ✍️ دکتر علی صالحی اصل تغافل [چشم پوشی از خطای دیگران، سعه صدر و خود را به غفلت زدن] یک اصل مدیریتی موثر در تحکیم نظام مقدس خانواده است. اینکه انسان مدام دیگران را زیر ذره بین قرار بدهد و مو را از ماست بیرون بکشد و به تعبیر امروزی" گیر" بدهد، این کار نه فقط به اصلاح طرف مقابل بلکه می تواند اعصاب دیگران را به هم بزند و نتیجه معکوس بدهد. امام علی (علیه‌السلام) می‌فرماید: «تَغَافَلْ يُحْمَدْ أَمْرُك؛ چشم پوشى کن تا کارهایت ستایش شود»، همچنین آن حضرت در روایتی می‌فرمایند: هر کس تغافل نکند و از خطای دیگران چشم پوشی نکند، زندگی بر او تلخ و ناگوار می‌شود. واقعیت این است که بسیاری از چالش های اصلی زندگی ‌که در موارد متعددی به طلاق منجر می شود، به عدم رعایت این اصل باز می گردد. البته اصل تغافل به معنای بی توجهی مطلق به خطای دیگران نیست بلکه به مفهوم این است که بسیاری از خطاهای دیگران واقعا ارزش توقف ندارند. افراد زیادی را می شناسم که در گذشته ماندند و لو اینکه در حال زندگی می کنند، نمی توانند ببخشند و نمی توانند فراموش کنند و چون نمی توانند ببخشند، رنج می برند‌. گاهی باید چنان تعامل کرد که شتر دیدی ندیدی. گاهی انسان تمام ظرفیت خود را برای اثبات چیزی به کار می گیرد، که فایده ندارد بلکه آسیب دارد. به تعبیر طلبگی " ثم ماذا؟ سپس ثابت شد که عمرو یا زید مقصر است؟ فایده اش چیست؟! از همین رو به کارگیری اصل "تغافل"، هنر خردمندان است. و چه زیبا فرمود امیر المومنین علی (علیه السلام): إنّ العاقِلَ نِصفُهُ احتِمالٌ ، و نِصفُهُ تَغافُلٌ .خردمند، نصفش تحمل و بردبارى است و نصف ديگرش ناديده گيرى. https://eitaa.com/joinchat/3164274938C4f975d6c1b
🏷 امتحان «وعده‌ها» فرا رسید! ✍️ محسن بختیاری ⭕️ کودکان و فرزندان ما، چشمشان اول به دهان ما است که چه قول‌هایی می دهیم، و بعد از اندکی چشمشان به طرف دست و پای ما می چرخد، که چقدر قولمان قول است. بی حساب و کتاب، نه قول ندهیم تا عیارمان پیش بچه ها کم نشود! ⭕️ داوطلبین انتخابات هم همیشه با وعده هایشان امتحان می شوند. این روزها کم کم ندای وعده های رنگارنگ به گوش می رسد. خدا کند با حساب و کتاب باشد، تا فردا روزی نگویند «نگذاشتند»، «اختیاراتمان کم است» و ... ⭕️ وعده های خدای قدرتمند دانا، اما فرق می کند. این جا هم بازار «امتحان وعده ها» رونق دارد، اما قصه متفاوت است. ما بندگان امتحان می شویم: 🟢 که چقدر روی وعده های خدا حساب باز می کنیم و باورشان می کنیم؟ 🟢 چقدر زندگی خودمان را بر اساس وعده های خدا تنظیم کرده ایم؟ 💎 خدا پای حرف خود هست، ما پای قول هایمان هستیم؟ @HOWZAVIAN
🔰 جهانزیست طلبگی؛ بهره‌گیری از الگوها و تعامل بی‌منّت و صادقانه با مردم آیت الله حائری شیرازی(ره) به طلبه ها می‌فرمود: عکس مرجع شهید علامه آقا شیخ فضل الله نوری درحالی‌که بر سر دار است را نگه دار و به خودت بگو: طلبه یعنی این روحانی یعنی این. این آخوند است! اگر می خواهی آخوند بشوی مثل این بشو. اگر نمی خواهی مثل آشیخ فضل الله بشوی،نیا. اگر برای آقا شیخ فضل الله شدن آمدی اگر فحش به تو بدهند دیگر برایت مهم نیست. آن که فحش_خوری اش محکم نباشد نقطه ضعف دارد به‌درد این راه نمی‌خورد....ادامه مطلب ✍هادی حمیدی @HOWZAVIAN
. زخم اراجیف این نادان‌ها، کمتر از تهمت ناجوانمردانه‌ی شش کلاسه بودن به شهید رئیسی نیست. این افراد در مدیریت‌های میانی کشور چه غلطی می‌کنند؟ شهید رئیسی در زمان حیاتش مظلوم بود، لااقل بعد از شهادت در حقش جفا نکنید. ✍️ محمدجواد محمودی @HOWZAVIAN
🔰 چهارمین شماره از فصلنامه علمی مطالعات تفسیری آلاءالرحمن، منتشر شد. 📚عناوین مقالات این شماره عبارتند از: ۱. بررسی مصداقی انفکاک حق و باطل از منظر قرآن کریم زهرا تام / علیرضا نیازاده / محمدکاظم خواجه احسنی ۲. تبیین راهکارهای عملی مؤثر در مبارزه با هوای نفس از دیدگاه ثقلین سیده فاطمه معصومه جلالی ۳. تحلیل تفسیر ادبی رابطه بین سلوک‌ معنوی تخلیه، تحلیه و تجلیه با نوشیدنی‌های بهشتیان مذکور در سوره‌ی انسان نسرین انصاریان ۴. عوامل رفتاری مطلوب بانوان در همسرداری از نگاه قرآن و روایات فاطمه اسبقی / معصومه عینی‌زاده ۵. نقد تحلیلی دلایل سیدابوالفضل برقعی در جهت اثبات نظریه‌‌ی قرآن بسندگی در حوزه‌ی تفسیر طاهره سلیمانی‌نژاد / سیدحسین شفیعی دارابی ۶. واکاوی‌ چیستی «اعتباریات» و نقش آنها در فهم قرآن از منظر آیت الله جوادی آملی محمدعلی مظهر قراملکی / فهیمه صفوی اسکندانی 🔴 علاقه‌مندان جهت ارتباط و دسترسی به مقالات می‌توانند به سامانه فصلنامه مراجعه کنند. 🔘https://alaorahman.jz.ac.ir صفحه این مجله در ایتا @HOWZAVIAN