eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.3هزار دنبال‌کننده
6.5هزار عکس
531 ویدیو
186 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
👌گزارشی از سیزدهمین رواق اهل قلم 📗 ویراستاری چه مقدار یادداشت شما را سامان می‌دهد؟ ✍️ سیده ناهید موسوی سعید احمدی، مدرس نویسندگی و ویراستار در سیزدهمین رواق اهالی قلم که به همت رسانه‌ی رحا مدیا برگزار شد، گفت: ویراستار کمک حال نویسنده در زیبانویسی و ویرایش متن است که می‌تواند متنی را از لحاظ زیبایی و رسایی مفاهیم بهبود ببخشد بنابراین نویسندگان و ویراستاران دو بال اوج همدیگر هستند. وی در ادامه به نکاتی راجع به عملکرد نویسندگان و ویراستاران با توجه به تجربه‌های شخصی خود پرداخت که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم: 1.لزوم دقت نویسنده در نکات ویرایشی لازم است خود نویسنده برخی نکات مهم و ضروری را یاد گرفته و در متن پیاده کند. چرا که متن با عدم تکمیل نکات ویرایشی مثل نقطه و ویرگول ناقص می‌ماند. و در زمان نقد یک یادداشت ممکن است ویراستار، مجبور به دقیق شدن برخی نکات ظریف شود و این کار او را از محورهای اصلی ویرایش و زیباسازی متن بازدارد. 2.کار ویراستار فرم و فضای جمله است بخش مهم کار ویراستاری مربوط به فضای جمله‌ای و فرم آن‌ها است. جاهایی که پیوند میان نویسنده و مخاطب دچار خلل می‌شود، ویراستار ورود پیدا می‌کند. در عرصه قلم زدن نیز باید آن مواردی را نباید مرتکب شویم که بین ما و خوب نوشتن فاصله ایجاد می‌کند و تفهیم و تفهم شکل نمی‌گیرد. نکات ویرایشی در صورت و شکل ظاهری جمله، در این باب مسائل فراوانی وجود دارد. برای مثال فعل بسیار مهم است و جمله زمانی که بیان می‌شود، نهاد و گزاره و یا همان فعل و فاعل… در اصل ساختار و معنا را فعل تمام می‌کند. فعل جایگاه ویژه و مهمی در جمله ایفا می‌کند. براساس تجارب ویراستاری بسیاری از نویسندگان در مکان استفاده از فعل و جایگاه آن اشکالاتی دارند. پس در جایگاه فعل باید پرسید: فعل کجا در متن ایراد و اشکال وارد می‌کند و باعث می‌شود ما پیام و معنای خود را به مخاطب به‌خوبی نرسانیم و میان ما و مخاطب پارازیت ایجاد می‌کند؟ یکی از کتبی که درمورد ویرایش و افعال شرح بسیار خوبی دارد، کتاب انواع ویرایش استاد ابوالفضل طریقه دار می‌باشد. در یک بخش از این کتاب تنها به جایگاه فعل اختصاص داده شده‌است و شامل نکات ناب می‌باشد. در موارد فعل را در جمله حذف و یا عطف به جمله سابق می‌کنیم در صورتی که هیچ ربطی به یکدیگر ندارند. یعنی حذف و عطف جمله رخ می‌دهد به‌جای آوردن یک فعل در جمله ان را حذف یا عطف می‌دهیم. 3.تتابع افعال، کی و کجا؟ زمانی‌که چند فعل پشت سرهم می‌آید تتابع افعال در جمله رخ می‌دهد. یعنی چند جمله آورده‌ایم که فعل آنها در جای خود استفاده نشده است بلکه همه را پشت سرهم قرار داده‌ایم. تتابع افعال در جمله ویرایش نوشته را دشوار می‌کند. برای مثال؛ جمله «هرانچه که از یک تبلیغات مؤثر می‌خواهید داریم.» در این جمله دو فعل کنار هم آورده شده‌است که آن را نارسا و نازیبا می‌کند. در حالی‌که اگر یک فعل را حذف و ترکیب جمله را به کلی تغییر دهیم، زیبایی جمله دو چندان می‌شود. پس دقت داشته‌باشیم که در باب فعل از افعال خاص استفاده شود. 4.شناخت افعال و استفاده صحیح از آن مهم است. برخی یادداشت‌نویسان عادت به استافاده چند فعل شناخته شده دارند و علاقه‌ای به آوردن فعل‌های متفاوت و کوتاه ندارند این کار برای یادداشت‌ها و نوشته‌ها آسیب‌زا است. بنابراین شناخت افعال در نویسندگی از درجه اهمیت بالایی برخوردار است که ویرایش را هم سهل و آسان می‌کند. به‌عنوان مثال افعالی نظیر بود، شد، گشت و گردید افعال پر مصرف در یادداشت‌ها است و نویسنده تا جایی که می‌تواند نسبت به افعال پرمصرف دوری کرده و از افعال دیگری استفاده کند. مثلاً اگر جایی لازم است از فعل «کوشش کرد» استفاده کند به‌جای آن فعل «کوشید» را بیاورد. همچنین اگر به‌جای استفاده از افعال چند واژه‌ای مثل «به رشته تحریر درآورد» از فعل کوتاه «نوشت» بهره‌مند شوید در یادداشت‌نویسی که باید رعایت واژگان کنید موفق‌تر خواهید بود. 5.دوری از فعل دقت به این موضوع مهم است که قسمت ویژه جمله، فعل آن است اما گاهی نویسندگان افعال را حذف می‌کنند بدون اینکه توجه به ظرایف این نحوه نوشتار داشته‌باشند و عملاً جمله را از استخوان‌بندی خود خارج می‌کنند. درحالی‌که باید توجه داشت؛ پرهیز از فعل موجب نقص جمله می‌شود. در حقیقت نویسنده خوب کسی است که ساده و بی تکلف می‌نویسد برای مثال از شاهکار گلستان سعدی و روانی آن لذت خواهید برد چون از فخامت پرهیز کرده است. ما باید روانی و شیوایی انتقال معنا در ذهن خود را در نظر بگیریم. و مخاطب خیلی به الفاظ ما دقت نکند، در اصل این شیوه صحیح نویسندگی است. هرچه ساده و صمیمی بنویسید ارتباط با انسان‌ها ساده‌تر رخ می‌دهد. ادامه 👇👇
6.ظاهر نوشته ما چگونه باشد؟ یکی از نکات مهم در نوشتن آشنایی با فاصله و نیم‌فاصله است چرا که عدم رعایت آن سبب وارد آمدن ضربه به نوشته می‌کند. فاصله یعنی وقتی یک کلمه کامل می‌شود باید یک فاصله مستقل ایجاد کنیم و به سراغ کلمه بعدی برویم. زبان فارسی با ترکیب کلمات خلق شده‌است. نیم‌فاصله‌ها باید کاملاً رعایت شوند عدم رعایت صحیح این قانون سبب متلاشی شدن کلمات می‌شود. احترام یک کلمه باید حفظ گردد. البته گاهی نیم‌فاصله و فاصله به ذوق و سلیقه هم بستگی دارد اما دقت داشته‌باشیم که این سلیقه با شناخت از کلمات اتفاق بیفتد چرا که در صورت استفاده نامناسب از نیم فاصله شاهد شکاف خواهیم بود. 7.نقش نقطه در جمله گذاشتن نقطه یعنی اینکه جمله به پایان رسیده است. گاهی عنوانی برای یادداشت و یا مقاله و… می‌نویسیم اینجا لازم نیست از نقطه استفاده کنیم. اما برای جملاتی که در متن باشند و معنای مستقلی از آن اراده کردیم و پایان یافته باشد، باید نقطه‌گذاری کنیم. یعنی پایان چند واژه که دربرگیرنده معنایی باشد که این کاربرد نقطه در جمله است. در موارد اختصاری هم از نقطه استفاده می‌شود. اما کاربرد اصلی ان در پایان جملات است. 8.نحوه استفاده از ویرگول در یادداشت چگونه است؟ ویرگول و نقطه ویرگول نکات خاصی دارد. ممکن است گاهی برای فهم یک جمله نیاز به مکث، و استفاده از ویرگول داشته‌باشیم. کاربرد اصلی ویرگول ایجاد مکث است که اگر رعایت نشود مخاطب به‌اشتباه دچار می‌شود و منظور ما برای مخاطب نامفهوم می‌شود. برای مثال: برای ایرانی مسلمان در هرجا گرامی است. اگر ویرگول میان ایرانی و مسلمان رعایت نشود برداشت معنایی صحیحی رخ نمی‌دهد. و جمله صحیح این است که؛ «برای ایرانی، مسلمان در هرجا گرامی است.» پس اگر ویرگول حذف شود گویی کلمه مسلمان بر ایرانی اضافه شده‌است. یک مکث کامل وجود دارد که با نقطه مشخص می‌شود و یک مکث کوتاه که با ویرگول حاصل می‌شود. @HOWZAVIAN
. ✍️رواق اهل قلم(۱۴) 💢 ۲۰ تجربه از دنیای نگارش رسانه‌ای 🖊تجربه‌های مهدی مولایی نویسنده و مدرس سواد رسانه 👤به میزبانی حجت الاسلام محمدرضابابایی فعال فرهنگی_تبلیغی 📅 زمان: شنبه ۱۲ آبان‌ماه ⏰ ساعت: ۲۰ الی ۲۱ 🔗 در بستر اسکای روم نام نویسی: @Jahaderevayat @rahamedia @HOWZAVIAN
«شهادت» «شهادت، آرزوی هر انسان آزاده و عبد مخلص خداست. دیدم، خواندم و شنیدم کسانی به این لیاقت رسیدن، که دنبال شهرت و بزرگی نبوده‌اند. به دنبال رضایت خدا بوده‌اند تا خلق خدا!! هزاران بار با عمل، نفس خود را به قربانگاه برده اند. وطن من هزاران مرد و زن این چنین دارد، چه در انقلاب، چه در هشت سال دفاع مقدس، جان خود را برای اسلام و وطن هدیه کردند. اما میان این شهدا، شهیدانی داریم گاهی در حقشان بی توجهی شده و مظلوم واقع شده‌اند. آن هم شهدای ناجا. با اینکه اسم و فامیل انها ذکر می‌شود ولی توجهی درخور به آنها نمی شود. یا شهدای جوان، سرباز مرزبان ها! شهادت سعادت است و هرکه لیاقت دارد، او را از جام شهادت سیراب می کنند.» هنیئا الشهداء ✍سیده الهام موسوی @AFKAREHOWZAVI
حکم ثانویه... نزدیک به یکسال بود که عبور و مرور از آن خیابانِ همیشه مرده را بر خود حرام کرده بودم؛ اما دعوت رفیق خوش قریحه‌ام به صرف نهار مرا ایجاب کرد تا کمی با او قدمی بزنم و دمی در کنارش غزلی بشنوم. حکم ثانویه را صادر کردم و با ان‌شاءالله بادمجان است، هم‌قدم حضرت دوست شدم. از میان درختان پارک، آهسته گام بر می‌داشتیم. دیدن عاشقانه‌های آرام، برای رفیقم سخت و ملال آور بود. نفسی عمیق کشید و " ای کاش" گویان پشیمان از آمدن به پارک! تاسف او زیر عینک قاب مشکی‌اش، مرا نیز متاثر ساخت. متاثر از لحظاتی که بعد از فتنه‌ی تنبان‌های بی‌جان و روسری‌های بر زمین افتاده، خیابان را بیابان ساخته بود و عشق را جامه‌ی تنفر پوشانده بود. نرسیده بر سر خیابان به رفیقم گفتم که یک‌سالی می‌شود پای خود را قلم کرده‌ام تا مبادا قدم عابران، رهزن ایمانم شود... کلامم به پایان نرسیده بود که حلال‌زادگان، حرمت حکم ثانویه‌ام را روا ندیدند و با لباسی از عریانی، رهزن افکار خوش‌بینانه‌ام شدند. کالبد جسمانی زن، در نظر افتاده بود و هویت پنهانی او از نظر افتاده! دوست، خودش را سرزنش می‌کرد که چرا اکنون و چرا حالا؟ حالا که تو دعوت مرا پذیرفتی و حکم جواز دادی، باید سر و کله‌ی سارقان روح پیدا شود؟ آن هم وسط ظهر که کاسبان آروق دیزی‌شان بلند است و کارمندان صدای خوروپف‌شان؟! دیده ندیده از پله‌های کبابی پایین می‌رفتیم و ناخوشنود از خیابانی که نظرگاه شیطان گشته بود. نظرگاهی که روزی قدم‌گاه مراجع و عارفان طریق حق بودند... در افکار پراکنده‌اش غوطه‌ می‌خورد و سخنی چند بر زبانش می‌راند که چه می‌شد اگر با صراحت لهجه، خسارت به روح و روان را از آنان طلب می‌کردیم؟! لبخندی بر لبانم نشست و او را در دلم ستایش می‌کردم که خوشا به غیرتش و بدا به غیرتشان... همان‌ها که حلال خدا را حرام کردند و حرام خدا را با الفاظ فرنگستانی‌شان حلال شمردند... همان‌ها که با تابلو‌های مغازشان به غربی‌ها ok دادند تا غیر آن را بی‌کلاسی و اُمُّلیسم بشمارند. همانان که صفائیه‌ی قم را به کلبه‌ی احزان مومنان مبدل ساختند. ✏علی عسگری @howzavian_qom
💢 ثمرات تسخیر سفارت آمریکا 💢 ✍️ محمدرضا آتشین صدف، استاد حوزه علمیه قم ▫️ثمرات تسخیر سفارت آمریکا در ۱۳ آبان ۱۳۵۸ ▫️ 📌تسخیر سفارت آمریکا در ایران، ثمرات و برکات بسیاری برای ملت ایران به همراه داشت که در گذر زمان آشکار شدند. مهم‌ترین نتایج آن به شرح زیر است: ۱. کاهش خطر کودتا با این اقدام، خطر کودتای احتمالی آمریکا برای شکست انقلاب اسلامی به‌طور چشمگیری کاهش یافت؛ زیرا اسناد دخالت‌های آمریکا افشا و شرایط برای دخالت آن‌ها دشوارتر شد. ۲. تقویت هویت ملی و انقلابی تسخیر سفارت، به‌عنوان «لانه‌ی جاسوسی»، نمادی از مقاومت در برابر استعمار و نفوذ خارجی شد. این رویداد حس همبستگی و وحدت ملی را تقویت کرد. ۳. مقاومت در برابر فشارهای بین‌المللی با به‌دست‌آوردن اسناد جاسوسی، ایران توانست در مجامع بین‌المللی از مواضع خود دفاع کرده و مشروعیت سیاست‌های ضد استعماری خود را افزایش دهد. ۴. استقلال در سیاست خارجی این واقعه به ایران این امکان را داد تا سیاست خارجی خود را بر اساس منافع ملی و بدون وابستگی به قدرت‌های بزرگ تنظیم کرده و جایگاه خود را در منطقه و جهان تقویت کند. 💡این رخداد، نقطه‌ی عطفی در تاریخ انقلاب اسلامی شد و به مردم ایران نشان داد که می‌توانند در برابر قدرت‌های بزرگ ایستادگی کنند و سرنوشت خود را به‌دست گیرند. @rahamedia
📲 جولان بلاگرهای زرد در سطح شهر 🔸 امروزه فضای مجازی با مدیریت و سلطه‌ای که غربی‌ها بر آن دارند، تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین آسیب‌های نسل جدید شده است. 🔸 کافی است سری به بلاگرهای سطح شهر شیراز بزنیم تا بیشتر متوجه عمق فاجعه شویم! شهوت نام و نان انسان‌ را بسان برده‌ای به هر نقطه منحطی که می‌خواهد می‌کشد؛ به‌طوری که هیچ خط و مرز اخلاقی را نمی‌بینید که این بلاگرها از آن عبور نکرده باشند! 🔸 آقایان مسئول، آقایان متولی، اگر ذره‌ای فرهنگ و عفت عمومی برای‌تان اهمیت دارد، کمر همت ببندید و اجازه ندهید این بلاگرهای سخیف اینگونه ریشه به تیشه دین و فرهنگ شهرمان بزنند! 🔸 تأسف بعدی در مقیاسی بالاتر برای دولت جمهوری اسلامی است که تمام اولویت‌های اقتصادی و معیشتی را کنار گذاشته تا با رفع فیلترینگ فضا را بیش از پیش برای جولان شبکه‌های مسموم غربی فراهم سازد! امیدواریم رئیس‌جمهور به نصایح دلسوزانه مرجعیت گوش بسپارد و دست از این خطای تاریخی بردارد. ✍️ محمد ابراهیم‌زاده 🆔 @howzavian_fars
. توصیه رهبر انقلاب به تاریخ‌خوانی؛ 🔴 جوانان اسناد و مدارک را ببینند؛ آمریکا از اول بنای توطئه داشت رهبر انقلاب اسلامی گفتند: اینکه من تأکید میکنم که جوانها کتابها را بخوانند، اسناد را، مدارک را ببینند و از حقایق مطّلع بشوند، به خاطر این است. سفارت آمریکا از ساعات اوّل انقلاب، از روزهای اوّل انقلاب، مرکز شبکه‌سازی و توطئه‌ علیه انقلاب بود. البتّه اوّل گیج شدند، اوّل نفهمیدند چه اتّفاقی دارد می‌افتد… مشروح بیانات رهبر انقلاب در دیدار دانش‌آموزان و دانشجویان 📚@dostaneketab | دوستان کتاب
🔖 فصلِ رویشِ نسلِ انقلابی 🖋آمنه عسکری منفرد بررسی ابعاد گوناگون پدیده‌ی انقلاب اسلامى ایران در سال ۵۷ به عنوان یک پدیده‌ی اجتماعی، مانند هر پدیده‌ی دیگری دستاوردهایی را برای جامعه و حتی بشریت، نتیجه داده است که میزان و سطح دستاوردهای آن مانند دیگر پدیده‌ها، نشان از قدر و اهمیت و بزرگی آن پدیده دارد. با این مقدمه، می‌توان گفت پیام انقلاب اسلامی ایران به دنیا این است که اسلام مکتبى است که نه‌تنها توانایى سازماندهى یک مبارزه عظیم را دارد؛ بلکه در دوران پیچیده‌ی عصر ماشینى، با همه‌ی معارضه‌ها و تضادهایى که سیاستهاى جهانى دارد، قادر به حل مشکلات جامعه و اداره آن بوده، بقا و ماندگاری‌اش را تضمین مى‌کند. نکته مهم‌تر اینکه؛ بقا و تداوم انقلاب مهم‌تر و حتى مشکل‌تر از حدوث انقلاب است، زیرا تداوم هر انقلابى، بسته به شرایط و قواعدى است که بقاى آن را تضمین مى‌کند و طبق قاعده‌ی فلسفیِ «علت مُبقیه شى ء، همان علت موجده آن است»، اگر عوامل پدیدآورنده‌ی هر حادثه، همچنان پایدار باشند موجب تداوم حیات آن حادثه خواهند شد. بنابراین آنچه باعث پیدایش و پیروزى انقلاب گردید، عامل بقاى آن نیز به شمار مى‌رود و زنده نگه‌داشتن ارزش‌های انقلاب نظیر؛ تقوا، زهد، جهاد و شهادت، در بارور نمودنِ نسل جدید و پرورش آنها با هویتِ صحیح، نقشی مهم در پویایی انقلاب اسلامی و ارزش‌های آن دارد. اینک در سالروز تاریخی تسخیر لانه‌ی جاسوسی آمریکای جنایتکار به دست دانشجویان و دانش‌آموزان غیور در سال ۵۷ و همزمان با گذشت یک‌سال از شروع طوفان کوبنده‌ی الاقصی در فلسطین اشغالی که با شهادت بیش از ۴۰ هزار زن و کودک و پیر و جوان غزه و لبنان؛ این صدای خردشدن هیمنه‌ی پوشالی و استخوان‌های استکبار و استبداد جهانی است که بار دیگر از حرم جمهوری اسلامی ایران، گوش فلک را پرکرده و تمام آزادگان جهان را به خونخواهی از مظلومان غزه و لبنان، تا محو کامل رژیم غاصب اسرائیل از صحنه‌ی روزگار فرا‌می‌خواند. این بار نیز حضور پرشور مردمِ بصیرِ ایران در راهپیمایی عظیم روز ۱۳ آبان، خون تازه‌ای در رگ‌های انقلاب به جریان خواهد انداخت که در سایه‌ی این حضور معنادار، رویش‌های جدید انقلابی از جوانان و نوجوانان عزیز و انقلابی را به رخ دنیا خواهد کشید. همان‌ها که با اقتدا به خونِ شهدای مدافع حرم و مدافع امنیت، بار دیگر با انقلاب و آرمان‌هایش عهد خون بسته، گوش به‌ فرمانِ جهادِ ولیّ جامعه، صف‌ به صف ایستاده‌اند. ادامه در👇👇 https://eitaa.com/ghalamnegaremonfared/3296 @howzavian_tehran
برخی آیات مقاومت.pdf
161.2K
🔘 آیات مربوط به مقاومت بخش اول: ویژگی های فکری دشمن ■نسبت دشمنان با شما مسلمانان ■نسبت دشمن باخود بخش دوم: وظیفه مسلمانان در مقابل دشمن ■داشتن صبر و تقوا در مقابل دشمن ■ داشتن صبر و همبستگی در مقابل دشمن ■عدم تفرقه و اختلاف ■عدم غفلت از دشمن ■خدا همیشه حواسش به شما هست ■مهلت دادن به دشمن را خیر ندانید. ■دبدبه و کبکبه دشمن شما را فریب ندهد. ■با دشمن همراز نشوید. ■با دشمن رابطه دوستانه برقرار نکنید. ■تا رفع تمام فتنه ها با دشمن بجنگید. ■به دشمن پشت نکرده و فرار نکنید. ■در مقابل دشمن هرچه میتوانید خود را قوی کنید. ■در شکست ها هیچ وقت نا امید و سست نشوید. ■از عدالت حتی در مقابل دشمن خارج نشوید. ✍️سیدمرتضی_خلیلی @HOWZAVIAN_kerman
به مناسبت ✍️ صدرالله اسماعیل زاده، مدیر حوزه علمیه مازندران یا همان و به نقلی (به دلیل سکونت قوم تپورها) تنها منطقه ای در ایران است که جز مذهب مذهبی دیگر را مرام و کیش خود نساخت . اینکه چرا روز چهاردهم آبانماه را روز مازندران نامیدند به پیشینه ای قریب به سیزده قرن بازمیگردد؛ در عید فطر سال ۲۵۱ هجری قمری که مردم مازندران به ویژه اهل کجور در مسجد جامع شهر با حسن بن زید علوی _که از نسل پنجم امام حسن علیه السلام بود و ازمدینه از جور خلفای عباسی به طبرستان گریخته بود _پس از اقامه ی نماز عید فطر کردند و نخستین حکومت شیعی در جهان را شکل دادند. معروف به هرچند به بودن مشهور بود و فقه حنفی و کلام معتزلی را باور داشت اما ظاهرا مکاتبات و ارتباطات مخفی او با برادرزاده‌اش، محمد بن علی بن خلف (خالد) العطار،در باورهای او اثرگذاشته بود ازاین رو در فرمانی که ابتدای حکومت صادر کرد احکامی را بیان میکند که به عقیده ی امامیه نزدیک تر است مانند بسمله در نماز ،پنج قنوت در نماز میت و عدم صحت مسح بر کفش و مانند آن که موجب شد برخی اورا امامی بدانند. اما علت عمومی و نیز از او توسط اهالی دیار طبرستان که هرگز با خلفای عباسی و حکام طاهریان و صفاریان سر سازش نداشتند و کیش غیر شیعی نپذیرفته بودند ،نمیتواند منحصر در شخصیت زید باشد بلکه به نظر می رسد مردم مازندران پیشتر به دلیل همزیستی با ساداتی که پس از هجرت امام رضا ع از سال ۲۰۳ به این سو به ایران خصوصا مازندران هجرت کرده بودند باورهای مذهبیشان شکل گرفته بود و با جریان شیعی ارتباط نزدیک داشتند چنانکه شیخ آقا بزرگ طهرانی در الذریعه از کتابی به نام المنتقله الطالبیین نقل میکند که پس از هجرت امام رضا(ع) حدود پانصد اهل دانش به ایران مهاجرت کردند که عمده ی آنها در طبرستان ساکن شدند و چنانکه ابن اسفندیار مورخ نامی اهل مازندران نقل میکند مردم به دلیل حسن خلق این سادات هر روز گرداگرد آنان جمع شده به انان گرایش پیدا میکردند. چنین فضای آماده ای سبب شده بود که نیز پیش از سکونت در ری ،در مازندران ساکن بود . از این رو بود که آنان همین که حسن بن زید به عنوان یک دانشمند علوی قیام کرد از او حمایت کردند هرچند عقیده ی امامیه داشتند. بنابراین میتوان گفت اهالی طبرستان نه تنها خود مذهب تشیع را پذیرفتند بلکه یکی از مهمترین عوامل گسترش جریان شیعی در ایران نیز اهالی طبرستان هستند . 🆔 @howzavian_mazandaran