eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.3هزار دنبال‌کننده
6.2هزار عکس
467 ویدیو
175 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 کتاب اسپانیایی زبان «عمویم سلیمانی» امروز با حضور شماری از مقامات کشور ونزوئلا در شهر کاراکاس رونمایی شد. https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
📕 کتاب را بخوانیم(7) ✍️ استاد سیدمهدی شجاعی ریسمان در گردن خورشید. طناب بر گلوی حق. مظلومیت محض. تو باز نتوانستی تاب بیاوری. خودت نمی توانستی به روی پا بایستی اما امامت را هم نمی توانستی در چنگال دشمنان تنها بگذاری. خودت را با همه جراحت و نقاهت از جا کندی و به دامن علی آویختی. من نمی گذارم علی را ببرید. نمی دانم تازیانه بود، غلاف یا دسته شمشیر بود، چه بود؟ عمر آنقدر بر بازو و پهلوی مجروح تو زد که تو از حال رفتی و دستت رها شد. @HOWZAVIAN
برای نوشتن یک متن خوب از کجا آغاز کنم؟ 🔻پرسش کاربر: بنده می‌خواستم یک متن بنویسم برای اولین بار. اولین قدم چیست؟ 🔻مشاور ما 📝 مرتضی رجائی: 1⃣ اولین قدم، پیدا کردن یک موضوع برای نوشتن. 2⃣ قدم بعد فکر کردن به این‌که درباره این موضوع چه حرفی برای گفتن دارید. 3⃣ قدم سوم اینکه سعی کنید همان حرف‌هایی را که فکر می‌کنید برای گفتن دارید، یکی دو بار به زبان بیاورید. 4⃣ قدم چهارم اینکه سعی کنید همین حرف‌ها را بنویسید. 5⃣ قدم پنجم یک بار این نوشته را بخوانید و ببینید آیا همان چیزی که منظور شماست از آن فهمیده می‌شود یا نه؟ ⏪ تا قدم‌های بعد، خدا نگهدار... @HOWZAVIAN
🔻این چند روز، قطع برق در سراسر کشور عزیزمان ایران بسیار خبر ساز شده است. تحلیل‌های مختلفی در مورد این رویداد در رسانه‌ها منتشر شده است. از دستگاه‌های بیت کوین ساز چینی‌ها تا سوزاندن مازوت و حتی کمبود گاز! 🔻در یکی از همین شب‌هایی که برق رفته بود، با تعدادی از دوستانمان قرار جلسه با یکی از مدیران حوزه‌ی علمیه داشتیم. مدیری که قبل از این که مدیر باشد، مربی بوده و هست. 🔻فکر می‌کردیم شاید جلسه کنسل بشود، اما با روحیه‌ی جهادی که این بزرگوار داشت، به ما یاد داد که این موانع کوچکتر از آن هست که بتواند جلوی حرکت ما را بگیرد. 🔻به هر حال در همان تاریکی و با نور چند گوشی جلسه برقرار شد و چه جلسه به یادماندنی شد. 🔻در آخر که دوستان داشتن خداحافظی میکردن و از اتاق میرفتن بیرون، اتفاقی افتاد که بسیار نظرم را جلب کرد. 🔻به علت تاریکی زیاد، جای کفش‌ها معلوم نبود؛ چه برسد به این که هر کس کفش خودش را بیابد و به پا کند. یه مرتبه دیدم این بزرگوار نور گوشی‌اش را روشن کرد تا رفقای ما بتوانند درست بشناسند و درست انتخاب کنند. ✳️با خودم فکر کردم واقعا کار مربی همین هست. آنجایی که ظلمت و تاریکی جهل است ، نوری بندازد و روشنایی ایجاد کند تا انسان‌ها زمینه‌ی انتخاب صحیح‌اشون فراهم شود. حالا یا طبق این شناخت انتخاب می‌کنند و حرکتی رقم می‌زنند یا این شناخت رو زیر پا میگذارند و به آن کافر می‌شوند. 🌐 ذکری @HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
گزارش خبرگزاری صدا و سیما از رونمایی کتاب در ونزوئلا 📚 کتاب اسپانیایی زبان «عمویم سلیمانی» امروز با حضور شماری از مقامات کشور ونزوئلا در شهر کاراکاس رونمایی شد. https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
⬛️فاطمیه اداره هنرهای ادبی، معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی تقدیم می کند: 🌹مجموعه رسانه‌ای《سلام مادر》 عرض ارادت شاعران طلبه به ساحت مقدس حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها برای تماشا و دریافت به اینستاگرام اشراق به نشانی https://www.instagram.com/eshragh_dte/ مراجعه نمایید. @HOWZAVIAN
🔅 جای خالی حاج قاسم گفتی فاطمیه سال بعد من نیستم... می‌خواهیم بگوییم، ای سردار! ای پرچمدار فاطمی تباران، فاطمیه امسال زنده تر از همیشه در کنارمان هستی. اما سردار، فاطمیه امسال زنده تر از همیشه و هر فاطمیه دیگر در کنارمان هستی وسط روضه دست مجروحت به سینه می‌خورد و برای مادر گریه می‌کنی و شانه هایت می‌لرزد. ای گریه کنِ مادر! فاطمیه امسال حضورت برایمان پررنگتر است، هر جا پرچم فاطمیه علم است عکس شما هم در قاب است. ✍ عارفه مرادی @HOWZAVIAN
💠 استفتاء از حراج های نجومی تهران! 🔹شیخ انصاری در کتاب مکاسب محرمه خود، قاعده ای عقلایی برای جواز یا حرمت بيع و يا هر معاوضه شرعی بیان می کند که طبق آن پیرامون خرید و فروش خون و نجاسات و سگ و... فتوا می دهد. امروزه شاید بتوان گفت به اتفاق علما این قاعده را پذیرفته اند. 🔸بر مبنای این قاعده، هر شي که منفعت محلله مقصوده داشته باشد، ماليت دارد و می تواند در معاملات مورد استفاده قرار گیرد. برای نمونه تا زمانی خون بهره حلال قابل توجه نداشت، اما امروزه می توان از آن برای نجات جان انسان استفاده کرد همین امر خون را تحت آن قاعده آورده و بيع و معاوضه آن را روا می دارد. 🔹از آن سو، هر گاه چیزی، هر کدام از سه مورد قاعده را نداشته باشد از ماليت خارج و به وادی مکاسب محرمه می افتد. یعنی اگر چیزی منفعت عقلائی و عرفی نداشت یا منفعتش حلال نبود، یا منفعت حلالش مقصود جامعه نبود، نمی توان آن را مورد معامله قرار داد. 🔸قاعده دیگری نیز اینجا وجود دارد و آن اکل مال بالباطل است که طبق نظر امام خمینی و شیخ انصاری باطل در اینجا علاوه بر باطل شرعی، باطل نزد عرف را هم شامل می شود یعنی هر گونه تصرف مالی که در عرف بر اساس حق و عدالت صورت نگیرد مصداق باطل و معامله آن صحیح نیست. این قاعده به نوعی به همان بحث منفعت در قاعده قبلی باز می گردد. با این مبنا می خواهم چند پرسش مطرح کنم که انشالله علما و مراجع و فضلا پاسخ درخوری به آنها بدهند. 🔹چند سالیست که بازارهای حراج در کشور باب شده است و آثار هنری را در رقابتی عجیب با قیمت‌های گزاف تصاحب می کنند. آیا طبق آنچه گفته شود چنین خرید و فروشی دارای منفعت محلله مقصوده می باشد؟ آیا این قاعده فردی است یا شامل مسائل سیاسی و اجتماعی هم می شود؟ یعنی ممکن است در شرایط خاص اقتصادی این نمایش، گرچه منفعت فردی داشته باشد اما برای کشور و مردم و نظام ضرر داشته باشد و از قاعده مزبور خارج و مصداق بیع حرام شود؟ اگر چنین است آیا عرف امروز واقعا این نوع رد و بدل شدن پول را می پذیرد؟ 🔻 در مجموع پرسش این است، رسمی که این سال‌ها باب شده و در آن یک اثر هنری را در رقابت ثروتمندان با قیمت‌های نجومی به فروش می رسانند آیا از لحاظ شرعی جایز است یا مصداق اکل بالباطل و خروج از قاعده منفعت محلله مقصوده است؟ ✍ مهدی_عامری @HOWZAVIAN
🔴 تیپولوژی سه گانه در باب رسانه خوان ها تیپ اطلاعات محور: برخی بشدت عاشق خبرند و در پی اطلاعات و داده بیقرارند. اینکه چه کسی چه گفت برایشان بسیار اهمیت دارد و کارکرد اصلی این پیگیری مجدانه، اشباع حس کنجکاوی و قدرت نقل خبر بالا برای صاحبان چنین روحیه و تیپ رفتاری است. هستند و انسان مطلع در پیشانی آنها نقش بسته است و به دلیل فقدان مبانی، تحلیل درست و واقع نمایانه ای ندارند و دچار نزدیک بینی یا دوربینی های بد موقع می شوند. تیپ دانش محور: برخی برایشان دانش رسانه ای مهم است و کبریات و قواعد رسانه ای را بشدت دنبال می کنند و هیجان شناختی بالایی دارند. عمده کتاب های در باب رسانه و ارتباطات را خریده و خوانده اند و قافله دانش را رهروی قدران و جدی هستند. این تیپ رفتاری نیز دانشمندانی با پرستیژ و دیسیپلین بالا به شمار می آیند و از سر هیجان شناختی و نداشتن داده های کافی در تحلیل مسائل، چه بسا در و خطاهای شناختی ناشی از ضعف در مساله شناسی گیر افتاده اند. تیپ مساله محور: برخی از رسانه دان ها و خبرخوان ها به معنای واقعی، هم قواعد رسانه ای و راهبردها را خوب بلدند و هم دیتا و اطلاعات کافی جهت آنالیز و ارزیابی در چنته دارند و اساسا در رسانه به دنبال حل مساله هستند. دچار افراط و تفریط در خوانش رسانه ای نمی شوند و کمتر هیجانی شده و واکنش های تکانشی و آنی ندارند. نه جبران ضعف خودکم بینی و ارائه دانش برایشان یک رسالت به شمار می آید نه یک پرستیژ و افزایش شخصیت و سرمایه اجتماعی. ✅این تیپ رفتاری سوم، اطلاعات را با نگاهی قاعده مند و چینشی پازل گونه و حتی الامکان متصل باهم و شبکه ای مطالعه می کنند. از آنجایی که صرف مطالعه اخبار باعث کاشت روحیه انفعالی و اقدام انعکاسی می شود، هر متنی را با فرامتن و زیرمتن آن ضرب نموده و جمع بندی دقیق تری برای کنشگری فعال در اتمسفر رسانه ای طراحی می کنند تا از مارپیچ مصرف کننده های ساکت و مقلد رسانه ای به در آیند. ✍ علیرضامحمدلو @HOWZAVIAN
📕 کتاب را بخوانیم(8) ✍️ استاد سیدمهدی شجاعی علی جان! همسرت خوب همسری است. فاطمه جان! شوهرت خوب شوهری است. دخترم من تو را به بهترین مرد روی زمین شوهر داده ام، همسرت بزرگ دنیا و آخرت است. دخترم مبادا از شویت نافرمانی کنی، شوهرت، مسلمان ترین، عالی‌ترین و حلیم‌ترین خلق روی زمین است. علی جان! با فاطمه‌ام مهربان باش. به او محبت کن که او پاره تن من است و من ملالت او ملول می‌شوم و به شادی‌اش مسرور. شما دو تن را به خدا می‌سپارم. https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
◾️سوگنامهٔ برترین بانو ◾️نالیدن دلاوران، شگفتی‌آور است. مگر دلیران نیز، مانند عاجزان، می‌نالند؟! اما باید دانست که نالهٔ آنان، نه چونان نالهٔ اینان، از سر عجز و نابردباری در برابر ناملایمات این‌جهانی است؛ بلكه نالیدن‌شان، چونان غرش نیمه‌شبان شیران است در غربت کوهستان. هیبت و صلابت امیر مؤمنان - علیه‌السلام - چنان بود که هنگام رویارویی با جنگاوران، حتى دل پهلوان‌ترین‌هایشان، می‌لرزید و همهٔ وجودشان، مقهور و مغلوب آن حضرت می‌شد. امیر دلیران - علیه‌السلام - در هیچ میدانی و در پیکار با هیچ جنگاوری و در کارزار با هیچ لشکری، هرگز ننالید. اما این دلاور مظلوم، هنگام خاک‌سپاری پیکر همسر محبوبش، فاطمه - سلام‌الله‌علیها - اینسان می‌نالد و با پیامبر اکرم - صلی الله علیه و آله - نجواگونه، چنین راز دل می‌گوید: سلام بر تو ای پیامبر خدا؛ سلام من و دخترت، که اینک در جوارت آرمیده و شتابان و بی‌تاب، به تو پیوسته! یا رسول‌الله! داغ مرگ دختر نازنینت، صبوری‌ام را کاسته و فراق او، بی‌تابم ساخته و غم فقدانش، طاقتم را فرسوده است؛ اما من که - پیش از این - داغ فراق تو را (که توان‌فرساتر بود) چشیده‌ام و سنگینی جدایی تو را کشیده‌ام، این مصیبت را نیز می‌توانم طاقت آورم. 👈  خواندن بیشتر 👉 ✍ علی‌اکبر مظاهری @HOWZAVIAN
◾️سوگنامهٔ برترین بانو ◾️نالیدن دلاوران، شگفتی‌آور است. مگر دلیران نیز، مانند عاجزان، می‌نالند؟! اما باید دانست که نالهٔ آنان، نه چونان نالهٔ اینان، از سر عجز و نابردباری در برابر ناملایمات این‌جهانی است؛ بلكه نالیدن‌شان، چونان غرش نیمه‌شبان شیران است در غربت کوهستان. هیبت و صلابت امیر مؤمنان - علیه‌السلام - چنان بود که هنگام رویارویی با جنگاوران، حتى دل پهلوان‌ترین‌هایشان، می‌لرزید و همهٔ وجودشان، مقهور و مغلوب آن حضرت می‌شد. امیر دلیران - علیه‌السلام - در هیچ میدانی و در پیکار با هیچ جنگاوری و در کارزار با هیچ لشکری، هرگز ننالید. اما این دلاور مظلوم، هنگام خاک‌سپاری پیکر همسر محبوبش، فاطمه - سلام‌الله‌علیها - اینسان می‌نالد و با پیامبر اکرم - صلی الله علیه و آله - نجواگونه، چنین راز دل می‌گوید: سلام بر تو ای پیامبر خدا؛ سلام من و دخترت، که اینک در جوارت آرمیده و شتابان و بی‌تاب، به تو پیوسته! یا رسول‌الله! داغ مرگ دختر نازنینت، صبوری‌ام را کاسته و فراق او، بی‌تابم ساخته و غم فقدانش، طاقتم را فرسوده است؛ اما من که - پیش از این - داغ فراق تو را (که توان‌فرساتر بود) چشیده‌ام و سنگینی جدایی تو را کشیده‌ام، این مصیبت را نیز می‌توانم طاقت آورم. 👈  خواندن بیشتر 👉 ✍ علی‌اکبر مظاهری @HOWZAVIAN
♦️ خدا کیست؟ بگفتا طفلکی آقا خدا کیست؟ تن ودست وسرومویش چه شکلیست؟ چرا تنها شده رَد کرده ما را کجا پیدا کنم من این خدا را کدامین کوه ودشت است و بیابان کدامین کوچهء شهر و خیابان کجا چرخد، کجا هست وکجا نیست کدامین سرزمین است و کجائیست نمی ترسد ز تاریکی به صحرا نمی لرزد ز سوز برف و سرما ... خدا خود خالق هر رنگ و رُو هست نَمک شُورَست وشُوری ذات اوهست خدا که اهل دَرد و لَرز و تَب نیست خدا که اهل ترسِ صبح و شب نیست خدا که اهل پول و خواب و غم نیست خدا که قید خوردن یا شکم نیست خدا در برگ و بار هر درخت است خدا درنقش این کوه های سخت است خدا رشد و نُموِّ هر گیاهیست........... خدا پرواز مرغان هواییست.............. خدا خودگردش این روز وشبهاست خدا در مِهر و فروردین هویداست خدا در مِهرِ مادرهای دنیاست خدا در پینهء دستان باباست خدا در اشک پاک جمله زنهاست خدا در قلب انسانهای شیداست خدادر شعر بهمن یا کُمَیت است زبان شاعران درپشت بیت است خدا خود عالم هر رمز و رازیست نه اَخمو بلکه خیلی تند راضیست خدا زیبا وکیل وخوب قاضیست بگو جانا خدا اکنون کجا نیست 👈  خواندن بیشتر 👉 ✍ عباس بهمنی @HOWZAVIAN
👆 📙 جدیدترین اثر آیت الله بطحائی گلپایگانی(ره) با عنوان “منشور حکمرانی در حکومت اسلامی مطابق با سیره امام علی علیه السلام” به همت نشر میزان از چاپ خارج شد. ◾️این اثر در تاریخ ۱۵دی۹۸ توسط آن فقید سعید به روح مطهر سردار پرافتخار اسلام حاج قاسم سلیمانی و مجاهد بزرگ اسلام جناب آقای ابومهدی المهندس و شهدای همراهشان هدیه گردید. @HOWZAVIAN
🔅 در هر کاری، در هر شغلی آرزو دارم که حکومت اسلامی تشکیل شود، و آن زمان بزرگترین افتخارم این است که رفتگر خیابان‌هایش باشم. @HOWZAVIAN
✴️ حجتی برای به خواب‌ برده شدگان 📕 کتاب را بخوانیم(9) ✍️ استاد سیدمهدی شجاعی بانوی من! وقتی به خانه بازگشتید گریه امان‌تان را ربود، آن‌چنان که صدای ضجه‌ی‌تان فضای خانه را پر کرد. پدرتان را صدا می‌زدید و از حاکمیت جور شکوه می‌کردید. ناگهان تصمیم غریبی گرفتید؛ اعلام کردید که به مسجد می‌روید و سخنرانی می‌کنید‌. آخرین حربه‌ای که در دست مظلوم می‌ماند، اظهار مظلومیت است و افشاگری. باشد تا حجت بر همگان تمام شود. آنها که خود را به خواب زده‌اند، بیدار نمی‌شوند؛ اما شاید آنها که به خواب برده شده‌اند، تکانی بخورند. @HOWZAVIAN
🔵 زبان شعر و غفلت‌های ما چیرگی بر قلم، نیازمند برخی مقدمات از جمله آشنایی با فرهنگ و هویت زبان، آشنایی با اسلوب‌ها و ساختارهای مخصوص زبان و داشتن دایره‌ی واژگانیِ مناسب است. شما با مطالعه‌ی اشعار فارسی، شعر نمی‌خوانید؛ از قله‌ی احساساتِ یک تمدن، به تاریخ ادبی آن می‌نگرید. همان گونه که یک فسیل کوچک، آینه‌ی تمام نمای تاریخِ چند هزار ساله‌ی قبل است؛ یک بیت شعر نیز می‌تواند گویای بخش بزرگی از فرهنگ باشد. اهمیت این نکته زمانی روشن‌تر می‌شود که بدانیم در حال مطالعه‌ی زبان مردمی هستیم که سالیان طولانی، برای بیان مقصود خود از بستر شعر استفاده می‌کردند. اشعاری که به تناسب حالت ها، زمان ها، مکان ها و شخصیت‌های مختلف؛ گستره‌ی پهناوری دارند. مطالعه‌ی اشعار کهن و اثر‌گذار زبان فارسی، ضمن اینکه درک عمیقی از فرهنگ و هویت فارسی به خواننده می‌دهد؛ موجب دستیابی به اسلوب ها و نیز واژگانی می‌گردد که متعلق به این زبان است و در قلب اشعار جای دارد. دستیابی به این موارد در غیر از مسیر شعر ناممکن است. 🌐 در خدمت باشیم! ✍ اسماعیل دشمیر @HOWZAVIAN
🔴 جت اسکی نمادین در ۲۲ بهمن! خون می‌زدی کاردش در نمی اومد. ببخشید قاتی کردم، کاردش می‌زدی. می‌گفت: هنوز یک ماه مونده به راهپیمایی ۲۲ بهمن، روحانی لغوش کرده و گفته به صورت «نمادین» برگزار بشه؛ ولی کاری به کار مسافرت‌های ۲۵ تا ۲۸ دی‌ماه به مناطق قرمز شمال کشور نداره. انگار که اون سفرها هیچ تأثیری توی کرونا ندارن. گفتم: چه نتیجه‌ای می‌خوای بگیری؟ گفت: اینا کرونا را بهونه کردن واسه انتقام گرفتن از انقلابیا و مذهبیا. این از این، اونم از تعطیل کردن نماز جماعت‌ها و مراسم‌های مذهبی ولی کنسرت‌ها و جشنواره‌های سلبریتی‌ها و... همه سر جاشه. گفتم: دیگه این همه بدبینی هم زیاده‌رویه. پدرمون در اومده تا کشتار سه رقمی کرونا تو کشور دو رقمی شده. حالا راهپیمایی ۲۲ بهمن هم برگزار بشه با اون جمعیت، تو تضمین می‌کنی دوباره تلفات کرونا زیاد نشه؟ تازه اون مسافرت‌ها و کنسرت‌ها و... یه جاهای محدودیه ولی راهپیمایی ۲۲ بهمن همه جای ایرانه. گفت:‌ ولمون کن بابا. با همین توجیهات پدر ما رو دراوردین. گفتم: نه خداییش غیرمنطقی میگم؟ بابا نگاهت رو مثبت کن. تو این‌جوری فکر کن که جان انقلابی‌ها و مذهبی‌ها براشون مهم‌تره. حتماً با خودشون می‌گن اونی که می‌ره کنسرت یا مسافرت به درک، بذار بره کرونا بگیره؛ جان نیروهای ارزشی برای ما مهم‌تره. اینان که کشور و نظام رو نگه داشتن. یه نگاه عاقل اندر بزی به من انداخت و گفت: یعنی تو فکر می‌کنی این چیزا به عقلشون می‌رسه؟ گفتم: چرا که نه. بابا همین آقای روحانی کلی سوابق انقلابی و مبارزاتی داره. بالاخره اینا هم فرزندان انقلاب‌اند. سری تکون داد و گفت: من که فکر ‌کنم توی بیمارستان عوضشون کردن. 👈  خواندن بیشتر 👉 ✍ جیم جواتی @HOWZAVIAN
💠 چرا علی علیه‌السلام قیام نکرد علی علیه‌السلام بر سر دو راهی قرار داشت که پیمودن هر دو برایش سخت و دشوار بود: ۱. در برابر خلافت ابوبکر، انقلاب مسلحانه اعلان نماید؛ ۲. خار در چشم و استخوان در گلو، صبر پیشه کند. حاکمان آن زمانه کسانی نبودند که با کوچک‌‌ترین مخالفت، از قدرت خویش دست کشند. دانستیم که ایشان به خلافت بسیار دل‌بسته بودند. این بدان معنا بود که به دفاع از قدرتِ تازۀ خویش می‌‌پرداختند. در این حال،‌‌ کاملاً معقول بود که سعد‌‌بن‌‌عباده از فرصت استفاده کند تا در راه هوس‌‌های سیاسی خود،‌‌ جنگی تازه به راه اندازد. می‌‌دانیم که وقتی از وی بیعت خواستند، حزب پیروز را تهدید به حرکت انقلابی نمود و گفت: «نه، به خدا سوگند! با شما بیعت نخواهم کرد تا همۀ تیرهایم را به سوی شما بیفکنم...»؛ اما به گمان قوی، او از پرداختن به این انقلاب هراس داشت و جرئت نمی‌‌‌‌کرد که نخستین کسی باشد که در برابر دستگاه حاکم شمشیر از نیام برکشد… پس اگر بانگی نیرومند را می‌‌‌‌شنید که آشکارا ندای انقلاب بر‌‌‌‌می‌‌‌‌‌‌آورد، این قابلیت را داشت که هیجان و حمیّتش برانگیخته شود و شورش را از سر گیرد. افزون‌براین، نباید امویان و تشکّل سیاسی آنها برای دستیابی به قدرت و مقام را فراموش ‌‌کنیم. همچنین نباید از یاد ببریم که آنان در واپسین سال‌‌‌‌های جاهلیت، در مکه دارای نفوذ بسیاری بودند…. پس امویان آمادۀ شورش و کودتا بودند و آنگاه که به علی علیه‌السلام پیشنهاد کردند فرماندهی مخالفان را به عهده بگیرد، او آشکارا این را دریافت، اما می‌‌دانست امویان کسانی نیستند که بتوان به حمایتشان اعتماد نمود؛ بلکه تنها می‌‌خواهند از این راه به اهداف خویش دست یابند. پس درخواست آنها را نپذیرفت. بدین‌‌سان، انقلاب علوی در آن زمان به‌معنای راه انداختن جنگی خون‌‌بار بود که نبردهای خونین پیاپی با اهدافی متفاوت را در پی داشت و زمینۀ اوضاعی را فراهم می‌‌‌‌آورد که ابتدا فتنه‌‌گران و سپس منافقان از آن سوء‌‌استفاده می‌‌‌‌کردند. بنابراین،‌‌ شرایط آن بلای پیش‌‌آمده به‌‌گونه‌‌ای بود که به علی اجازه نمی‌‌داد به تنهایی در برابر قدرت حاکم ندای انقلاب برآورد؛ بلکه اگر او چنین می‌‌کرد، انقلاب‌‌های متعددی شکل می‌‌گرفت و جبهه‌‌های گوناگون با اهداف مختلف در برابر هم به نبرد برمی‌‌خاستند و بدین‌‌سان، کیان اسلامی در آن لحظۀ دشوار برچیده می‌‌شد. 🌐 کانال داود مؤذنیان @HOWZAVIAN
♨️ رکاب‌زنی در میان تکنولوژی هیچ وقت آن فرد فکر نکرده است که چه تأثیری روی اطرافیانش گذاشته است؟ هیچ وقت آن فرد برای خودش فکر کرده است؟ اینجاست که نویسندگی هم جذاب می‎شود و هم سخت. جذاب از این جهت که چیزی می‎نویسی که اگر ماندگار باشد تا سال‎ها خواننده دارد و باقی می‎ماند و می‎ماند در افواه و اذهان و در چشم‎ها و دهان به دهان می‎شود... و هم سخت است از این جهت که می‎ماند... جذابیت نوشتن و هنر به چیست؟ به ماندن و ماندگاری و جاودانگی. همان چشمۀ آب حیاتی که بسیاری دنبال آن هستند تا جاودان بشوند... کجا بودیم؟ اصلاً حواسم پرت شد. آن چرخ‎سوار هیچ وقت فکر نکرده که این‎که هر روز که آن لباس رنگ‎ورورفتۀ قهوه‎ای را می‎پوشد و بعد یک کلاهِ کاسکتِ حرفه‎ای چرخ‎سواری روی سرش می‎گذارد و از ابتدا تا انتهای خیابان را رکاب می‎زند کسی هست که او را می‎نگرد و از او تأثیر می‎پذیرد. چرخ‎سوار... خداییش تا به حال این چرخ‎سوار میان‎سال به این فکر کرده که من حتی در روزهای آلودۀ اصفهان که او را می‎بینم به این فکر می‎کنم که من هم باید مثل او چرخ‎سوار شوم ولی در این هوای آلوده نمی‎توانم و عجب همتی داری که باز در این هیاهوهای ماشین‎ها و سواری‎ها راه خودت را پیش نمی‎گیری... رکاب بزن چرخ‎سوار... رکاب بزن... درست که نمی‎توانی بر ماشینیسم غلبه کنی و سرنوشت محتوم ما شکست از تکنولوژی است اما همین کورسوی امید هم خوب است... بجنگ با تکنولوژی گرچه که ما در همین هوای آلوده شکست‎خوردگانیم.... راستش من دیگر تسلیم شده‎ام برای همین هم ترجیح می‎دهم از ماشین و گاز دادن و توی ترافیک ماندن لذت ببرم و تو را تماشا کنم که از کنار من دی‎اکسیدها را نفس می‎کشی و رکاب می‎زنی... ✍ حسین ابراهیمی @HOWZAVIAN
🔻سایه به سایه‌ی ما چقدر این جملات در باب مرگ تأمل‌برانگیزند: وَ بَادِرُوا الْمَوْتَ الَّذِي إِنْ هَرَبْتُمْ مِنْهُ أَدْرَكَكُمْ وَ إِنْ أَقَمْتُمْ أَخَذَكُمْ وَ إِنْ نَسِيتُمُوهُ ذَكَرَكُمْ و بر مرگ پيشى گيريد كه اگر بگريزيد شما را دريابد و اگر بايستيد شما را مى‌گيرد و اگر فراموشش كنيد شما را ياد می‌آورد. گاهی به آدم‌هایی که یک سنی از آن‌ها گذشته است اصطلاحا می‌گویند که پای‌شان لب گور است؛ اما این تعبیر حضرت علی علیه‌السلام آدم را به این نتیجه می‌رساند که: مرگ سایه‌به‌سایه‌ی ما می‌آید، که آدمیزاد از همان لحظه‌ی تولد، پایش لب گور است. ✍️ روز نوشت یک طلبه @HOWZAVIAN
🔴 چرا اصلاح‌طلبان نیازمند رحم اجاره‌ای شدند؟ ابراهیم اصغرزاده، اصلاح‌طلب نامدار، در اسفندماه سال ۹۲، دولت روحانی را «رحم اجاره‌ای» برای پرورش یک نطفه نامید. (روزنامه‌ی کیهان، دوشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۴، شماره‌ی ۲۱۳۰۴). پرسش‌های گوناگونی در اینجا طرح‌شدنی است؟ یکی اینکه اولاً رحم اجاره‌ای چیست؟ ثانیاً چه زمانی نیاز به رحم اجاره‌ای پیدا می‌شود؟ متخصصان در این زمینه چنین پاسخ داده‌اند. رحم اجاره‌ای (surrogacy) چیست؟ یکی از انواع روش‌های کمک باروری است و زنی که به عنوان حامل محسوب می‌شود، نه ماه دوران بارداری را سپری خواهد نمود و این در حالی است که جنین درون رحم، ژنتیک پدر و مادر اصلی خود را دارد. برای بارداری با کمک رحم اجاره‌ای ابتدا تخمک و اسپرم از زوجین گرفته می‌شود و با کمک یکی از روش‌های کمک باروری مانند ای وی اف، جنین تشکیل می‌شود؛ بنابراین جنین تشکیل‌یافته دارای ژنتیک «مشابه با پدر و مادر ژنتیکی» خود می‌باشد. سپس در صورتی که جنین رشد کافی در محیط آزمایشگاه را داشته باشد، در رحم فرد دیگری قرار می‌گیرد. 👈 خواندن بیشتر 👉 ✍️ جیم جواتی @HOWZAVIAN
🍎 سیب بهشتی به درخواست مدرسه قرار شد در جمع دانش آموزان مدرسه و در ایام شهادت حضرت زهرا(س) راجع به شخصیت ایشان صحبت کنم. چند روزی به تأمل و جستجو پیرامون موضوع صحبت گذشت، تا اینکه نکته ای زیبا مرا جذب کرد و به نظرم مناسب آمد. روایتی چشمم را گرفت که حضرت زهرا (س) را به تفاحه الفردوس (سیب بهشتی) تشبیه کرده بود. موضوع خوبی برای من بود که نمی‌خواستم مستقیم راجع به حضرت زهرا(س) برای بچه های دبستان حرف بزنم و دنبال تمثیل مناسبی بودم. سیب قرمزی را آماده کردم و روز مراسم با خود به مدرسه بردم. از ویژگی‌های سیب و ارتباطش با حضرت گفتم؛ سیب، بیماری را از بدن دفع می کند، ارتباط با حضرت زهرا هم انسان‌ها را از گناهان و آسیب های روحی دور می‌کند. از خود بچه‌ها کمک گرفتم و ویژگی های متعددی را باهم شمردیم. روضه من هم، فقط نشان دادن خراش های روی سیب بود... دو سه روز بعد، چند نفر از بچه‌ها به من گفتند ما در کلاس هم این بحث را ادامه دادیم و راجع به شباهت‌های سیب و حضرت زهرا(س) به همراه معلم مان گفت‌وگو کردیم. من به آن گرهی که در ارتباط و ذهنیت بچه‌ها دنبالش بودم، اکنون رسیده بودم. ✍️ علی فاطمی‌پور @HOWZAVIAN