eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.3هزار دنبال‌کننده
6.2هزار عکس
469 ویدیو
176 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
تصاویری ماندگار از مراسم تشییع روحانی مجاهد و مردمی، شهید حجت الاسلام و المسلمین اصلانی @HOWZAVIAN @rasanewsagency
. برای حاشیه نشین‌ها که باشی، به متن می‌آیی! این رسم خداست که، حاشیه‌ها را به متن می‌آورد... و چه متنی عاشقانه‌تر از حرم امام رئوف؟! هنیئاٌ لَکَ حاج آقای ... (علیه‌السلام): فی یکون الخلاص! ✍️محمدجوادمحمودی @HOWZAVIAN
🔆 ذوالفقار عمامه ✍️ سعید احمدی نشان ذوالفقار فقط آن نیست که بر سینه‌ی کسی می‌چسبانند. کسانی هستند که بدون نام و عنوان و تشریفات، نه نشان، که خود ذوالفقار را با خود داشته و دارند. شمشیر دو دم علی همیشه فولاد نیست. از وقتی که نعره‌های حیدری زینب، ستون‌های مارپیچ امپراتوری زر و زور یزیدی را لرزاند ذوالفقار شد افشاگری و روشن‌گری. نشانه‌ی آن هم پارچه‌ی سفید و سیاهی است که زینبیون روی سر بسته‌اند و نام خود را مبلغ مکتب علی گذاشته‌اند. بی علت نیست که احزاب جاهلیت و تو بگو احزاب شیطان، چرا این اندازه از چپ و راست چنگ می‌کشند به عمامه‌ی آخوندها. رفتن زیر بار عبا و ردا و عمامه در روزگار جنگ احزاب علیه نماد تبلیغ مکتب علی و مرام حسین، هم لیاقت می‌خواهد هم شجاعت. آخوندیسم را ساخته‌اند برای بد نشان دادن مردان میدان تبلیغ دین. ناکارآمدی‌های مسئولین با ربط و بی‌ربط نظام جمهوری اسلامی را می‌کوبند روی سر طلبه‌های کف خیابان. کج‌فهمی و نافهمی عده‌ای مجهول‌الحال عمامه‌به‌سر بی‌بوته را سرایت می‌دهند به رود جاری و جریان ریشه‌دار و مردمی حوزه‌های علمیه. این‌ها و صدها سعی پیدا و پنهان برای خراب کردن وجاهت عالمان شجاع و جان بر کف، کار به جایی نخواهد برد؛ چون کاروان‌سالار علی است. فرمانده و رهبر فقط اسدالله الغالب است. نه لیبرالیسم با این همه هیاهو و نوکر داخلی و خارجی از پس سنت خدا بر می‌آید نه قرائت اموی از اسلام و قرآن. دشمنان سنتی و صنعتی منطق گویای مولای موحدان، از خیالات و موهومات و لاطائلات خودشان در نمی‌آیند؛ چون شیطان همیشه لشکری آماده به خدمت دارد. فرقی هم نمی‌کند با الله‌اکبر علیه ذوالفقار بازو و زبان علی صف بکشند یا با علم کردن بچه‌هایی مثل نیچه. روزگار می‌گذرد و مانند همیشه روسیاهی سهم زغال باقی خواهد ماند. تکفیریسم و لیبرالیسم یک دشمن دارند آن هم به گفته‌ی خودشان آخوندیسم است. سرتان را به همین ایسم‌ها گرم کنید. سنت خدا تا الان کار خودش را کرده از این پس هم می‌کند. صاحبان واقعی نشان ذوالفقار را هم از کشتن و مردن نترسانید. مرگ برای یاران حسین، زندگی و برای احزاب شیطان، نابودی ابدی است. هنوز هم رسول‌الله، علی دارد هنوز هم علی ذوالفقار. شمشیر بران شیر خدا همیشه فولاد نیست. قرن‌هاست که شمشیر به‌نام و خوش‌نام فاتح خیبر شده چند متر پارچه به نام عمامه. @HOWZAVIAN
درس گفتار ویژه ماه مبارک رمضان 💢«زن در تراث دینی»💢 🔸روزهای زوج (شنبه، دوشنبه، چهارشنبه) 🔸از شنبه ٢٠ فروردین تا شنبه ١٠ اردیبهشت 🔸ساعت ٢١:٣٠ 🔸لینک ورود https://meet.google.com/mon-qbvr-pah 🍃🍂🍃 قبل از ورود، اپلیکیشن گوگل میت را بر روی گوشی خود نصب نمایید. @HOWZAVIAN @hqe_seyedenafiseh
🔴 بی‌پروایی جوکر ✍️ بابک شکورازه یکی از برنامه‌هایی که به صورت پلتفرم اینترنتی و خارج از فضای صدا و سیما چند ماهی است که برای مخاطبین عرضه می‌شود برنامه جوکر است؛ برنامه‌ای به تهیه کنندگی احسان علیخانی و مجری‌گری سیامک انصاری. در این برنامه هشت نفر از هنرمندان معروف که معمولا هفت بازیگر شناخته شده سینما و تلویزیون و یک چهره‌ی تئاتری یا شناخته شده در فضای مجازی است که به مدت ۶ ساعت در محیطی قرار می‌گیرند و باید بدون این‌که خودشان بخندند، سایر شرکت‌کنندگان را بخندانند. هر کسی که بخندد بار اول کارت زرد گرفته و بار دوم از دور مسابقه خارج می‌شود. در پایان آخرین شخصی که نخندیده برنده‌ی جایزه‌ی نقدی این برنامه می‌شود. هر قسمت جوکر بی‌سناریو و متکی بر بداهه پردازی‌های چند بازیگر طنز است. نقدهایی زیادی به این برنامه وارد شده و از ‌ترویج مصرف گرایی، کثرت استفاده از موسیقی و نشان دادن علنی آلات موسیقی، متلک‌های جنسی و یا حداقل دو پهلو که شائبه مسائل جنسی را دارد به طوری که گاهی اوقات صدای سیامک انصاری را نیز در‌آورده و او به شرکت کنندگان متذکر شده که بچه‌ها هم برنامه را می‌بینند! به هر حال باید بپذیریم که این برنامه و برنامه‌های مشابه معمولا مخاطبین قابل توجهی دارد و گویا ذائقه مخاطبین تغییر کرده و گرایش خاصی به این گونه برنامه‌ها دارند. بی تردید یکی از عوامل جدی حذب مخاطب به این گونه برنامه‌ها درون مایه طنز و فضای شادی است که این برنامه‌ها دارد. اصلا این مطلب که مخاطب نیاز به برنامه شاد و مفرح دارد چیز بدی نیست و اتفاقا طبیعی هم هست که مردم تقاضامند برنامه طنز و مفرح باشند؛ ولی نکته این است که چگونه به شادی و طنز پرداخته شود؟ آیا پسندیده است که به هر قیمتی مردم را بخندانیم؟ آیا درست است که با زیر پا گذاشتن مسائل شرعی و اخلاقی برنامه شاد درست کرد؟ هنر واقعی این است که یک برنامه‌ساز با در نظر گرفتن معذوریت‌های شرعی و اخلاقی دست به خلاقیت بزند و بتواند از دل این محدودیت‌ها فضای شاد و مفرحی را ایجاد کند که از یک طرف از این نکات منفی به دور باشد و از طرف دیگر تا جایی که امکان دارد، در ضمن مفرح بودن، آموزنده نیز باشد . نکته دیگری که جا دارد درباره برنامه جوکر از آن یاد شود این است که با توجه به اینکه افراد شرکت کننده بداهه گویی می‌کنند و بعضا بی پروا و بدون ملاحظه سخن می‌گویند تا حدودی ماهیت برخی بازیگرها و سلبریتی‌ها برای مخاطب شناخته می‌شود! @HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. مرگ استمرار زندگی است 🌹در محضر استاد مرحوم علی صفایی رحمت الله @HOWZAVIAN
🍃برداشتی آزاد از ابوحمزه ثمالی (1) راه طولانی است. هوا متعادل است و نسیم خوبی می‎وزد، دلم پراز عشق است و امید. نفس‎نفس نمی‎زنم اما عمیقاً نفس می‎کشم... حس می‎کنم خدا دارد بهم نگاه می‎کند. آرام با خدا حرف می‎زنم.. ای خدای من عزیزم... من را با مجازات‎هایت ادب نکن و درست که من حیله زدم اما تو به من حیله نزن. راه نجات من کجاست؟ درحالی که یافتن راهی جز با تو امکان ندارد... . حالا که فکر می‎کنم نه آن انسان خوب، بی‎نیاز از رحمت و کمکت است و نه من که بدم اما با همۀ بدی باز هم تحت قدرت توام... شناخت من که نسبت به شما کم است اما همین‎قدر که شناخته‎ام هم تو یادم داده‎ای... خودت دستم را گرفته‎ای و آورده‎ای این‎جا... اولش خودت من را خواندی... و حالا صددرصد می‎گویم، حتی حاضرم قسم بخورم اگر تو نبودی من خودم هم نمی‎دانستم شما که‎اید؟... . حالا می‎خواهم شکرت را بگویم به‎خاطر این‎که هروقت خواندمت جوابم دادی و بهم توجه کردی... اگرچه بعضی وقت‎ها این توجه کردن‎ها را نفهمیدم... یا گاهی وقت‎ها تنبلی می‎کنم وقتی مرا می‎خواندی و ای کاش فقط تنبلی بود عزیزم... خب بگذار با خودم رو راست باشم... حمد ازآن شما است خدایا، زیرا من وقتی تو را می‎خوانم تو به من می‎بخشی اما اگر من را دعوت کنی به بخشیدن می‎بینی که بخیلم... اف به من... 🔗 حرکت در مه @HOWZAVIAN
💠 دلنوشته‌ همسر یک طلبه پیرامون ترور چند طلبه در حرم مطهر حضرت رضا(ع) ✍️ زهرا کاردانی ✅ این را می‌دانید و شنیده‌اید که توی هر صنفی آدم خوب و بد هست. اما اینجا توی صنف تنها جایی‌ست که همه اعضا را به کردار آدم بده می‌شناسند و با دست نشانش می‌دهند. 📚 در سال‌های دور روایت های زیادی از کتک‌زدن و شکنجه‌کردن بچه‌ها در دیده‌ایم و شنیده‌ایم اما هیچ کس این صنف را به گری نمی‌شناسند. 👨🏻‍🎓 وقتی کسی می گوید که پدرش بوده، هیچ‌کس به خنده نمی‌گوید: «عه! بابای شما هم ترکه به دست بوده؟» 🧑🏻‍⚕ توی این سال‌ها بارها و بارها از زیر میزی گرفتن برخی ها، بی‌اخلاقی برخی پرستارها، روابط پیچیده و غیر اخلاقی برخی ها، کم‌فروشی کارخانه‌دارها، رشوه‌گیری برخی قاضی‌ها و... شنیده‌ایم. اما هیچ کدام را مطلقا نمی بینیم. ✴️ هنوز هم پزشک‌ها، پرستارها، قاضی‌ها و معلم‌ها و هستند و ما تشخیص می‌دهد که باید برای عده‌ای واژه استثنا را استفاده کرد. ‼️ اما اینجا، توی صنف ما همه به پای هم می‌سوزند. اگر خبر فلان نماینده مجلس و خورد و بردهایش بپیچد، از فرداش نگاه مردم روی قبای زمستانه همسر من سنگینی می‌کند. اگر گران شود، روغن نایاب و جوجه‌های یک روزه را در دارقوزآباد زنده زنده دفن کنند...شوهرم در بقالی باید به ده نفر پاسخ بگوید. چرا؟ چون هم‌لباس اوست. 🔰 فرقی نمی‌کند که ما از آقای رئیس‌جمهور چقدر باشد، اینکه گرانی بنزین اول از همه کمر نحیف ما را می‌شکند، اینکه ما مدت‌هاست رنگ گوشت قرمز را ندیده‌ایم، مهم نیست. مردم به است و چشم فقط لباس را می‌بیند. 💔 خانواده فشار زیادی را تحمل می‌کنند. این را فقط از تجربه زیسته خودم نمی‌گویم. ده سال است که دارم کنار طلبه‌های زیادی زندگی می‌کنم. محرومیت‌ها، سختی‌های زندگی، که گاهی تا اندرونی خانواده خودشان هم حضور دارد، ناامنی اجتماعی که گاهی از کودکی تجربه‌اش می کنند. ❓شما از چهارتا فرزند طلبه بپرسید که کجای زندگی‌اش بخاطر لباس پدرش خورده. اول از همه ! اگر بچه کند، معاون مدرسه گوشش را می‌کشد و می‌گوید: «بچه آخونده دیگه.» ‼️ اگر خوب درس نخواند، اگر توی با هم کلاسی بخواهد حقش را بگیرد. محال است توی جمعی بنشیند و یک بامزه‌ای پیدا نشود که با نیشخند بپرسد: «تو ام می‌خوای عین بابات بشی؟!» یک طور پلشت‌واری به بچه‌ات از همان اول می‌فهمانند که پدرش چه جایگاه دوست نداشتنی‌ای دارد. ⚠️ نتیجه‌ی محرومیت‌ها، نان و پنیر سق زدن‌ها، دوری‌کشیدن‌ها از بستگان و زندگی در هر روستای دور افتاده‌ای برای ما جز برچسب، و نگاه‌های سنگین نیست. ‼️ حواس همه نکته‌سنج‌های عالم که شغلشان توجه به جزئیاتی‌ست که دیگران نمی‌بینند، به همه چیز هست. الا اینکه و و بچه‌هایش هستند. ما هیچ کجای دسته‌بندی اخلاقی انسانی تربیتی آنها جایی نداریم. همین حالا که دارید این مطلب را می‌خوانید همه دارند توی توییتر و اینستا به هم تذکر می‌دهند که حواستان به جمعیت باشد که این وسط هیچ کاره‌اند. ⛔️ مراقب باشید مبادا صرفا بخاطر ضارب اتفاق دیروز، رفتارتان با این عزیزان عوض شود. خیلی هم خوب. من هم همین نظر را دارم. اما دلم می‌خواست یک نفر از همین‌ها که دینشان است، درباره آن سه نفر که با زبان در خون خودشان غلطیدند و خانواده هاشان که با خون دل کردند، حرف بزند. از دختر هشت ساله شهید اصلانی که نمی‌دانم توی دل کوچک تبدارش چه کربلایی ست... @HOWZAVIAN
📌 روایت «حب وطن» سؤال: آیا جمله «حُبُّ الوَطَنِ مِنَ الایمانِ» در منابع حدیثی بیان شده است؟ دوست داشتن وطن بخشی از ایمان است جمله‌ای است که در منابع روایی شیعه و اهل سنت بیان نشده است. اما در تاریخ اسلام در حالات پیامبر(ص) بیان شده است که ناراحت و غمگین بودند به دلیل خروج از مکه که محل ولادت و وطن ایشان بود و جبرئیل وعده بازگشت و رفع این غم را به پیامبر(ص) می‌دهد. درباره معانی وطن وجوه مختلفی از قبیل بهشت، مکه، معاد، وطن عرفی و نیز وطن بزرگ اسلامی ذکر شده است. و اما درباره ارزش آب و خاک مطلب مهم این است که زمان و مکان ارزش ذاتی ندارند بلکه ارزشمندی آن‌ها با توجه به اتفاق و ماجرای خاصی است که در آن زمان دو یا مکان رخ داده است. حس وطن خواهی و وطن دوستی از امور فطری انسان است و وطن عرفی یا زادگاه انسان‌ها چیزی است که انسان ناخودآگاه به آن علاقه دارد. در تاریخ اسلام درباره پیامبر(ص) بیان شده است هنگامی که از خوف مشرکان هجرت می‌نمود، از مکه بیرون رفته و در غار ثور پنهان گردید تا این که پس از سه روز به جحفه رسید، در این هنگام رسول خدا(ص) بسیار محزون و از فشار مشرکین ناراحت بود و به یاد مکه آه سردی کشید؛ در این هنگام جبرئیل نازل و آیه: «إنَّ الّذی فَرَضَ عَلَیْکَ القُرْآنَ لَرادُّکَ إلی مَعادٍ؛ آن کس که قرآن را بر تو فرض کرد، تو را به جایگاهت بازمی‌گرداند.»(قصص:۸۶) را برای پیامبر نازل و او را دلداری داده و پرسید آیا مشتاق به مکه هستی؟ فرمود: آری و آه سردی کشیده فرمود: «الوطن، الوطن.» @HOWZAVIAN
📽 آیا سینما ذاتا ضد دین است؟ 🎞خودکشی از عشق یوزارسیف! ✍️ قاسم یزدانی مقدم برادری میگفت چند سال پیش در اردوی جهادی به ما گفتند: دختری از عشق مصطفی زمانی(یوزارسیف) خودکشی کرده و تا سرحد مرگ هم رفته. لطفی کنید و برای مشاوره بیایید! بعد دوستمان به شوخی سخن قابل تاملی میگفت: اینکه یک فیلم دینی از یک پیامبر درست شد، اما ازین طرف هم خیل عظیمی از دختران و زنان مملکت را عاشق آن جوان کردیم و بی میل به شوهرانشان! وهكذا در مورد خانوم زلیخا! همانطور که در مورد شبکه های اجتماعی عرض شد، تکنولوژی های مدرن از جمله سینما، ابدا خنثی و بی جهت نیستند بلکه میل به باطل دارند. مثلا از نظر اسلام، حقیقت انسان قلب اوست و از مهمترین اوصاف قلب هم طهارت. تنها یک مورد در قرآن داریم که به طهارت قلب اشاره شده و آن هم در مورد به حداقل ممکن رساندن ارتباط با نامحرم است(۵۳ احزاب و ۳۰ نور).حال چگونه می‌توان سینما و فیلمی که ساختش مبتنی بر ارتباطات حداکثری با نامحرم است را، ابزاری مورد تایید دین دانست؟ از دیگر سوی، تاکیدات اسلام عزیز در مورد حفظ نگاه، آنقدر محوری است که حضرت آقا امام صادق عليه السلام فرمودند: هیچ کس در اثر هیچ کاری مانند حفظ چشم از نامحرم، به طهارت نرسیده است(بحارالانوار ج۱۰۱ ص۴۱). باز چگونه می‌توان سینما و فیلمی که بنیادش، نگاه کردن به زنان و مردان نامحرم و غالبا زیباست را دینی دانست؟ بنابراین تعجب از کسانی است که از بیانیه زنان سینماگر متعجب اند! اساسا کدام سینما تا کنون در جهان سالم بوده که ما دومینش باشیم؟ @HOWZAVIAN
⭕️ انتشار یادداشت‌ها در کانال نویسندگان حوزوی به منزله تأیید همه محتوای آن نیست. سپاس از همراهی شما عزیزان
🔺در بین شهدا بودم از خدا خواستم همیشه بین شهدا بمونم 🔸با خودم فکر میکردم که چه طور میتونم همیشه بین شهدا باشم ؟ ✅به نتیجه رسیدم که خدا برای رسیدن به خواستم راه هایی قرار داده و برای رسیدن به اینکه بین شهدا باشم باید جسمم و قلبم و ذهنم بین شهدا باشه 📍۱. زیارت قبور پاک شهدا 📍۲. زیارت با خانواده شهدا 📍۳. آشنا شدن با سیره علمی و عملی شهدا 📍۴. آشنایی با آرمان های شهدا از طریق وصیت نامه ها و کتب و آشنایان 📍۵. استعانت خواستن از شهدا 📍۶. قدم های عملی برای اینکه دیگران هم بین شهدا قرار بگیرند. 📍۷. زنده نگه داشتن سيره علمی و عملی و آرمان های شهدا 🔸در لا به لای این مطالب و تفکر و قدم زدن بین قبور مقدس شهدا متوجه صحبت سردار شهید سلیمانی شدم که فرمودند: هر کسی شهید میشه از اول شهید هست یعنی از اول شهدایی زندگی می‌کند. 🔹در بین شهدا بودن توفیق در بین شهدا شدن را به ما میدهد. ☘️سلام و درود خدا بر ارواح طیبه شهدای عزیز خصوصا شهید اصلانی و دارایی عزیز☘️ 🔗 کشکول علمی یک طلبه @HOWZAVIAN
✋🏻 قلْ هَلْ تَرَبَّصُونَ بِنَا إِلَّا إِحْدَی الْحُسْنَیینِ... 🚨 توجه توجه 🚨 🔻 « آموزش روایتگری حماسه مقاومت؛ با محوریت » 🔰 مزایای دوره: ۱. اعطای گواهینامه شرکت در دوره ۲. معرفی به مراکز اعزام های زیارتی و مراکز بین الملل ۳. برگزاری دوره عملی و بازدید میدانی برای منتخبین دوره در 🚨 دوره مخصوص برادرانِ طلبه معممِ ساکنِ قم (سطح دو به بالا) می‌باشد. 🔰 زمان ثبت‌نام و مصاحبه حضوری: تا ۳۱ فروردین‌ماه ۱۴۰۱ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ⚠️ برای ثبت نام؛ ذکر را به همراه خود، به شماره ۰۹۹۳۹۴۰۰۱۰۹ پیامک فرمایید. @HOWZAVIAN
🌹خون‌بها ✍️ فاطمه میری یک نفر چقدر باید خوشبخت باشد که زمان و مکان و اوضاع جسم و روحش همه دست در دست هم دهند تا او را به بهترین سیرت و صورت به محبوب برسانند؟!. یعنی باید پشت پنجره فولاد چه گفته باشد؟ وقتی دستانش را وصل شبکه‌های فولادی می‌کرد. مثلا شاید گفته باشد: اللهم الرزقنا توفیق شهادت فی سبیلک. اما نمی‌دانست خدا خواسته او را. نمی‌دانست فولاد آب دیده حرم در دستان او چون موم شده. حالا او مستجاب الدعوه است. خدا تو را خرید به بهترین وجه. به بهترین خون‌بها. در ماه حرام پس خون‌بهایت بیشتر است. حالا تشنگی هم بیاید رویش بشوی مثل ارباب بی کفنت. گرسنگی هم بيايد تا شبیه عائله اربابت باشی. بعد تداخل زمان مرگت با مکان مقدس پیوند بخورد. بعد شقی‌ترین‌ها از قبل منتظرت باشد. بعد قبل از ریخته شدن خونت امام زائر عنه را هم ببینی. چه کسی از تو خوش‌بخت‌تر است؟ هنیاً لک خدا توی گوشت می‌گوید: از ایتام دین محمدِ(صلی‌الله‌علیه‌وآله) من حمایت کردی. من هم خون‌بهایت. تو که آن بالا نشستی برای ما هم دعا کن @HOWZAVIAN
🔹فرهنگ که هیچ؛ امنیت چه شد! ✍️ علی کردانی در این هفته دومین بار است که روحانیت مورد تعرض جانی قرار می‌گیرد. اینکه فرهنگ و عقیده در برخی موارد به قهقرا می‌رود و برنامه و دستانی در کار است و این دو اتفاق به‌صورت اتفاقی رخ نداده جای هیچ‌گونه شکی نیست؛ اما جای تأسف دارد که دو اتفاق در دو مکان مهم و با آسودگی تمام رخ داده است؛ حوزه و صحن مقدس. طلبه‌هایی که برای مصونیت اسلام و این مرز و بوم مجاهدانه تلاش می‌کنند اما مظلومانه آسمانی می‌شوند؛ این ناسزا و بدبرخوردی را تحمل کرده است اما گلوله و چاقو را کجای دلش بگذارد!؟ خلاصه می‌گویم؛ فرهنگ شاید زمان ببرد، امنیت چه شد؟! @HOWZAVIAN
🔎فقدان رژیم مصرف و تاثیرات دهگانه رسانه بر مدیریت ذهن ✍️ علیرضامحمدلو، پژوهشگر رسانه و علوم اجتماعی 💡برای اینکه از حضور روزانه ۴ تا ۶ ساعته نوجوانان و جوانان در فضای رسانه ای اعم از دیدن فیلم و سریال تا بازی های رایانه ای و چت کردن و حضور در شبکه های اجتماعی، ارزیابی دقیقی داشته باشیم و روش حل مساله و خط مشی گذاری درستی در سطح ۱.فرد و ۲.خانواده و ۳.جامعه، اتخاذ نمایبم، ده مورد از در افراد را باهم مرور می کنیم. ۱.پایین آمدن سطح تمرکز و توجه ذهنی در اثر مصرف زیاد و متنوع رسانه و بنوعی در برابر حوادث و رویدادها و مسائل زندگی است که بقولی کثرت دریافت اطلاعات رسانه ای، فقرتوجه و تمرکز بدنبال خواهد داشت. ۲.رو به افول نهادن قدرت تفکر و تحلیل و پردازش مسائل بدلیل انباشت بی رویه و بدون دروازبانی اطلاعات که همان عادت به می باشد که حاصلش نتیجه گیری های غلط با مقدمات هرجایی و همه جایی رسانه ای بدون دقت در منبع و فرهنگ و موقعیت خاص آن اطلاعات دریافتی است. ۳.خستگی و و پایین آمدن تاب آوری مغز در برابر حوادث و رویدادهای روزمره که بنوعی ذهن عصبی و افسرده و عجول را منجر می شود که رفتارهای تکانشی خاصی هم بدنبال خواهد آورد. ۴.ساده سازی ذهن و پایین آمدن بدلیل مواجهه با رسانه بدون رژیم مصرف خاص که ندیدن ابعاد متعدد ماجرا در روش حل مساله یکی از نشانه های آن می باشد. ۵.شرطی شدن ذهن و عادت کردن به سرگرمی رسانه ای _اطلاعاتی و درنتیجه فکری و نداشتن ایده های کلان برای اتفاقات بزرگ زندگی همچون مساله انتخاب رشته و شریک زندگی و شغل و ... ۶.تنبلی ذهنی و و اعتیاد افراطی به محرک بیرونی جهت فعالیت و برنامه ریزی روزانه یا بلندمدت بدلیل عدم مدیریت مصرف رسانه ای ۷.تنزل ذوق معرفتی و درنتیجه افت شدید علمی_شناختی بدلیل خاصیت هیجان زای رسانه ای و فاصله گرفتن از کتاب و درس و ۸.آسیب دیدن هوش بصری بدلیل و بدون مکث و تحلیل و همچنین انعکاس مستقیم تصاویر از طریق مانیتورها و سبقت گرفتن تخیلاتِ رسانه_ساخته بر تاملات_خودساخته در ذهن ۹.لاغرشدن و بنوعی ضعیف شدن ذهن انسان در برابر جهان هستی بدلیل عادی شدن مصرف بدون فیلتر رسانه ای و در نتیجه پیدایش اخلاق محافظه کار در زندگی ۱۰. و نداشتن فرصت یا حوصله یا دغدغه برای خلوت فکری و مراقبه و محاسبه شخصیتی بدلیل مصرف حجم بالای رسانه ای که استقلال ذهنی و شخصیتی انسان را نیز زیر سوال برده و به یک موجود وابسته و هراسان از تنهایی و معتاد به تایید و حضور دیگران تبدیل می کند. @HOWZAVIAN
🌅 حضرت خدیجه کبری(س)؛ مجاهد راه اسلام ✍️ محمد ادریسی بسیاری از نوابغ تاریخ از رفتار همسرانشان رنج می‌بردند و از عدم اعتقادشان به نبوغشان رنج‌کشیده‌اند اما او همواره با سخنان شیوا و خردمندانه، به شوهرش پاسخ می‌داد، او را تشویق و تأیید می‌کرد حجت الاسلام محمد ادریسی / ماه رمضان با آیین‌های بسیاری همراه است و همچنین در این ماه مبارک شاهد تولد و درگذشت چهره‌هایی از شخصیت‌های برجسته تاریخ اسلام هستیم و یکی از این شخصیت‌های بزرگ تاریخ خانم حضرت خدیجه (س) محبوبه و حبیبه حبیب رسول‌الله محمد مصطفی (ص) است که در این ماه رحلت یافت. نقش و موقعیت او در برقراری دین واقعی و گسترش آن بسیار بزرگ و تاثیرگذاراست و نادیده گرفتی نیست. سخن درباره یک زن جهادگر و همدم و سرشار از احساسات انسانی است که در هر زمینه‌ای بر بسیاری از زنان دیگر در زمانه خود مقدم است و چه کسی شایسته‌تر از خدیجه که در قلب محمد (ص) و در زندگی او باشد. ایشان یکی از بزرگ‌ترین بازرگانان قریش بود و در زمانه محاصره و تحریم غیرانسانی اسلام هر آنچه را که داشت در اختیار اسلام قرارداد. کسی در مکه نبود که محمد راستگو و امین را نشناسد و خدیجه نیز او را شناخته بود و به او اطمینان کامل داشت. بسیاری از نوابغ تاریخ از رفتار همسرانشان رنج می‌بردند و از عدم اعتقادشان به نبوغشان در رنج هستند اما او همواره با سخنان شیوا و خردمندانه، به شوهرش پاسخ می‌داد، او را تشویق و تأیید می‌کرد. او همواره با چشم نگران و مراقب و مهربانش حرکات و آرامش او را تماشا می‌کرد و با او همراه بود. خدیجه (س) اولین همسر پیامبر اسلام (ص) بود که در دوران جاهلیت زنی پاک خوانده شده بود و محمد (ص) بعد از ازدواج با او در کمال خوشبختی زندگی کرد و همواره از وی راضی بود. سال‌ها می‌گذرد و حوادثی به دنبال آن رخ می‌دهد و خدیجه عادت داشت که در زمان تنهایی محمد (ص) در غار و مشغول عبادت شدن او به‌دوراز غوغاهای روزگار غذا و آب به دست او برساند. حضرت خدیجه (س) یکی از پیشگامان در اسلام است که می‌توان گفت بیشترین تأثیر را نیز در زندگی پیامبر اسلام داشت. بانوی پاک‌دامن اسلام بدون اینکه در هیچ‌یک از جریان‌های تاریک و سیاه آن دوران که در اطراف او موج می‌زدند زندگی شرافتمندانه داشت و هدایت یافت. حسن معاشرت و راست‌گویی، کمال، زیبایی، مقام و منزلت در زمانه جهل و خرافات، قوت شخصیت، استواری اندیشه و صحت عقیده و با همه این‌ها اخلاق و ثروت زیاد از ویژگی‌های این مادر بود. بانوی بزرگوار اسلام و ام المومنین سه سال قبل از هجرت و قبل از معراج پیامبر صلی‌الله علیه و آله و سلم درگذشت اما عشق بین پیامبر صلی‌الله علیه و آله و محبوبش خدیجه قطع نشد. (اَلسَّلامُ عَلَیک یا اُمَّ الْمُؤْمِنِینَ، اَلسَّلامُ عَلَیک یا زَوْجَةَ سَیدِ الْمُرْسَلِینَ، اَلسَّلامُ عَلَیک یا اُمَّ فاطِمَةَ الزَّهْراءِ سَیدَةِ نِساءِ الْعالَمِینَ، اَلسَّلامُ عَلَیک یا أَوَّلَ الْمُؤْمِناتِ، اَلسَّلامُ عَلَیک یا مَنْ أَنْفَقَتْ مال‌ها فِی نُصْرَةِ سَیدِ الاْنْبِیاءِ، وَنَصَرَتْهُ مَا اسْتَطاعَتْ وَدافَعَتْ عَنْهُ الاْعْداءَ) @HOWZAVIAN
🌹فهم ژرف حضرت خدیجه(س) در آغاز حرکت بزرگ اسلام ✍️ محمدحسن مبین ⭕️نمونه ای برجسته از یک حلقه ی میانی: 💡به راستی چه کسی است که بتواند مدعی شود که در اغاز یک حرکت که نه ثمره ای داده است و نه نتیجه ای، به آن لبیک گوید ✅آیا نمونه ای در ذهن ها هست؟ بلی؛ خدیجه علیها الصلاة و السلام ،همان کسی که رسول خدا صلی الله علیه درباره اش فرمود:خدیجه،و کجاست مثل خدیجه؛او امر مرا تصدیق کرد،آنگاه که مردم مرا تکذیب نمودند 💥کسی که در آغاز راه رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم اول زن مومن به اسلام شد،در زمانی که نه کسی به او اعتماد داشت و نه باور. 💥او ایمان را از طرق عشق و فهم با قلب و عقل، و عمل را از طریق همان فهم با تحرک و زایندگی ممزوج کرد 💥کسی که معتقد بود(المال مال الله) و با همین فکر تمام ثروت و هستی خود را به پای اسلامی که در راس آن فرستاده خدا بود ریخت و انفاق کرد؛ انفاقی که دائما به دنبال پر کردن خلاء های این نهضت و حرکت بود 💥او با روح توحیدی دمیده شده در کالبد جسمش،تمام وجود و هستی اش را فدای پیشبرد این نهضت کرد تا بتواند به حرکت عالم به سمت حاکمیت حضرت حق سرعت ببخشد 💥با ؛ فهمش نقشش جهت گیری هایش اولویت بندی هایش 💡 و در آخر: خدیجه کبری سلام الله علیها توانست با فهمی درست از خود و نقش اجتماعی اش، صحنه انقلاب رسول الله صلی الله علیه،اولویت بندی و جهت گیری درست و استفاده از مال خود عاملی امید بخش شود و واسطه ای بین توده های مردم و ارزش های حاکمیت اسلامی ک در راس آن رسول خدا بود بشود. 💥آری خدیجه سلام الله علیها اینگونه زیست و در شعبی تاریک و غمناک در اوج جهاد و فداکاری دعوت حق را لبیک گفت و الگویی کامل شد تا قیام قیامت برای تمام مبارزین و مجهاهدین این راه و مسیر . 💡آیا خودمان را در ادامه ی راه او می بینیم ؟ @HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. ✨به افسانه می‌ماند آن روزها ✍️ حسن طاهری، مدرس روزنامه‌نگاری نوجوان بهبهانی گریان در فیلم، با اینکه برادر دیگرش در جبهه اسیر شده، با التماس و گریه خود، قصد اعزام به جبهه را دارد، اما فرمانده او از اعزام او ممانعت می کند. سرانجام با پادرمیانی مادر این بسیجی، او اعزام می شود... این یک صحنه کوتاه است از روزهای مقاومت دهه ۶۰ و دورانی نورانی جهاد و شهادت، که برای انسان قرن ۲۱ میلادی و ربات های گوشتی اشباه الانسان، بیشتر به افسانه های تاریخی و اساطیر تخیلی می ماند. اما نسل انقلابی آن روزها، انسان های سراپا باور و عقیده و پرورش یافته در کرانه آتشفشانی اندیشه حضرت روح الله را نظاره کرد، که دیگر مادر گیتی چون آنان را نزاده است. انسان هایی که از سر تا قدم، مملو از ایمان و اخلاص بودند و فرشتگانی واصل و متصل، که یک شبه راه صدساله عارفان دیرنشین را سپری کردند. فقط یک جمله زیبا و مانا از حضرت روح الله می تواند چنین صحنه هایی شگفت آور را تفسیر کند: خوشا به حال آنان که با شهادت رفتند! خوشا به حال آنان که در این قافله نور جان و سر باختند! خوشا به حال آنهایی که این گوهرها را در دامن خود پروراندند! @HOWZAVIAN
📣📣📣 💠 سواد رسانه‌ای از منظر قرآن در ماه قرآن(۲) ✍️ ابراهیم شریفی، پژوهشگر اخلاق و رسانه 🌐 قرآن کلام خداوند است و طریق بیانش، اسلوبی است برای طریق بیانی انسانها؛ لذا در ادامه به خبرهای قرآنی می پردازیم و سعی می کنیم ببینیم این اخبار و محتوا و پیامها دارای چه ویژگی ها و ارزش هایی هستند که انشالله در ادامه به تعدادی از آنها به صورت مختصراشاره می کنیم : ✳️۱) انعکاس واقعیت بدون سوگیری؛ در تمام مراحل خبر، از خبردهی و خبرگیری و خبر پروری و خبر رسانی و خبرداری و خبرپراکنی این ملاک محور است که واقعیت صرفا محور و اصل باشد بدون کمترین تحریف يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَقُولُوا قَوْلًا سَدِيدًا (احزاب ۷۰) ❇️۲) آگاهی بخشی و بصیرت افزایی؛ حتی قصه گویی و تاریخ گذشتگان را ذکر کردن در همین راستا است نَحْنُ نَقُصُّ عَلَيْكَ أَحْسَنَ الْقَصَصِ بِمَا أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ هَٰذَا الْقُرْآنَ وَإِنْ كُنْتَ مِنْ قَبْلِهِ لَمِنَ الْغَافِلِينَ(یوسف ۳) ✳️۳) امید آفرینی(بشارت) ؛ برخلاف آنچه در دنیای کنونی گرفتاری عمده جوامع شده که اکثریت اخبار را اخبار سیاه تشکیل می دهند وَبَشِّرِ الْمُؤْمِنِينَ بِأَنَّ لَهُمْ مِنَ اللَّهِ فَضْلًا كَبِيرًا(احزاب ۴۷) ❇️۴) اخلاق پروری؛ ارزش های الهی برای سعادت بشریت است و به نوعژ فطری انسانهاست لذا قرآن به شدت با رذائل مقابله میکند و با ترویج اخلاق و کار حسنه همراهی دارد و الگوسازی می کند وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرَىٰ عَلَى اللَّهِ كَذِبًا أَوْ كَذَّبَ بِآيَاتِهِ ۗ إِنَّهُ لَا يُفْلِحُ الظَّالِمُونَ(انعام ۲۱) ❇️۵) مستندسازی؛ هم اکنون یکی از اصول اصلی خبرنگاری نوین، منبع خبر است. البته با تکنیکی همچون «دروازه بانی خبر» عمدتا اخبار، تحریف می شوند ولی در قرآن بر صیانت از خبر از جهت منبع و سند تاکید فراوانی می شود. يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ جَاءَكُمْ فَاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَيَّنُوا أَنْ تُصِيبُوا قَوْمًا بِجَهَالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلَىٰ مَا فَعَلْتُمْ نَادِمِينَ(حجرات ۶) @HOWZAVIAN
〽️ منزلت اجتماعی روحانیت (1) 🔰 از «روایت» تا «فَرا روایت» ✍️ عبدالحسین مشکانی به‌نظر می‌رسد قاطبه روحانیون، متدینین و مخالفین و معاندینِ روحانیت، درباره روحانیت، به یک باور مشترک در طیف‌های گوناگون رسیده‌اند و آن‌هم «کاهش منزلت اجتماعی روحانیون» است. در این‌باره چندین نکته و نظر وجود دارد که إن‌شاءاللّٰه تلاش خواهدشد تا به‌مرور زمان، به آن‌ها پرداخته شود. در این مرقومه، تلاش دارم تا نگاهی به نسبت بین این «روایت» و «سنجش‌ها»ی مستند آن، بیافکنم. سنجش‌ها، حتی از نوع علمیِ آن، در چند نقطه می‌توانند دارای سوگیری باشند: «نظریه پشتیبان»، «گویه‌های برآمده از آن»، «نوع نمونه‌گیری» و «دستگاه تحلیل داده‌ها». ازاین‌جهت، اگر پژوهش‌گر، اهل بی‌تقوایی در پژوهش باشد، یا اگر دقت کافی در هرکدام از موارد فوق را از دست بدهد، امکان «روایت‌سازی غیر واقع»، در آن وجود دارد. به‌نظر می‌رسد اگر روایت برآمده از یک سنجش را نتوان به‌صورت پسینی، مؤید به ادلّه، شواهد و قرائن نمود، استناد به آن، جای تأمل دارد؛ به‌خصوص اگر استناد به چنین روایتی، جهت «سیاست‌گذاری کلان» یا «شکل‌دهی به فرهنگ عمومی و باورهای رایج»، صورت پذیرفته باشد. سنجش‌های علمی و یا ارتکازی موجود، باید بتواند به‌صورت پسینی، از روایت ارائه‌شده که «کاهش منزلت اجتماعی روحانیت» است، دفاع نماید. برخی از پرسش‌ها و چالش‌هایی که این روایت را محتاج استناد پسینی می‌سازد، از این‌قرار است: 1️⃣⟩ «منزلت اجتماعی روحانیت» با «قداست اجتماعی روحانیت» چه نسبتی دارد؟ آیا لزوماً کاهش قداست اجتماعی، با کاهش منزلت اجتماعی همراه است؟ (ادبیات نظریِ پشتیبان و گویه‌های سنجش) 2️⃣⟩ بین منزلت اجتماعی روحانیت و نقش‌های جدیدِ تعریف‌شده برای روحانیت، چه نسبتی برقرار است؟ به‌صورت روشن و شفاف، آیا انتقال و انقلاب در «پرسش‌گری و مطالبه‌گری مردم» از سؤالات و مطالبات پیرامون طهارت، صوم و صلاة، به پرسش‌ها و مطالبات حاکمیتی و تمدنی که از نظر کمّی و کیفی، قابل‌مقایسه نیستند، نشان‌دهنده کاهش منزلت اجتماعی است؟ (ادبیات نظری پشتیبان) 3️⃣⟩ روایت پیشینی قالب و غالب در بین مردم از نارضایتی از روحانیون چه تأثیری در «باز سنجش‌ها» و «بازخوردگیری‌ها» داشته و دارد؟ به‌شکل واضح و روشن: وقتی به‌هر علتی، در یک همراهی بین سه قشر پیش‌گفته («روحانیون»، «متدینین»، «مخالفین و معاندین») گزارهٔ نارضایتی، روایت قالب و غالب شده است، در سنجش‌های جدید، به‌صورت فزاینده، این گزاره تأیید نخواهد شد؟ (گویه، جامعه آماری، دستگاه تحلیلی) 4️⃣⟩ نقض تحلیل: قریب‌به‌اتفاق کسانی‌که در تحقیقات اجتماعی با آن‌ها روبرو شده‌ام، علی‌رغم «نقد بنیادین»،‌ «تخریب» و «تهاجم» به روحانیت، یک گزاره را مطرح می‌کردند که دالّ بر حاکم‌بودن یک «فراروایت»، بر روایتی با اشکالات فوق‌الذکر بود. تمامی این افراد اذعان می‌کردند که «مسئول روحانی، دوست و یا دوستانی روحانی دارند که استثناء محسوب می‌شوند و بسیار آدم‌های شریفی هستند». ⁉️ به نظرتان: تکرار حداکثری و چه‌بسا کامل این گزاره، نشان‌دهنده چه چیزی است؟ آیا چنین نمی‌نمایاند که گویا همهٔ مردم، علی‌رغم ناراضی‌بودن و ناراحت‌بودن از «جامعه روحانیت»، اما همه‌شان یک یا تعدادی روحانی می‌شناسند که مورد قبول و وثوق‌شان است و این‌ها را استثناء می‌کنند؟! ➕ به‌نظر می‌رسد که با پاسخ به پرسش‌های فوق و ارائه تناقضات موجود در تحلیل‌های رایج در این‌باره، می‌توان به فراروایتِ روایتِ مذکور پی بُرد. 🔸 پ.ن: ⟨1⟩ نگارنده، به «کاهش نسبی قداست اجتماعی روحانیت» که از قضا آن‌را مثبت می‌داند، «وجود مطالبه‌گری شدید مردم از روحانیت» که آن‌را نشانه‌ای بر ارتقاء کیفی منزلت اجتماعی روحانیت می‌داند و «وجود نارضایتی شدید در بخشی از جامعه نسبت به روحانیت» قائل است و در این یادداشت، تنها درصدد ارزیابی روایت فوق‌الذکر است. ⟨2⟩ وقایعی مانند حمله تروریستی حرم مطهر و تلاش در جهت قراردادن آن در طول روایت فوق‌الذکر و پخش کلیپی از سوی شخصی مجهول‌الهویه (حجت‌الاسلام ذکایی) جهت بازگویی رسانه‌ای و عوامانه روایت فوق و…، نشانه‌هایی از وجود چنین فراروایتی است. @HOWZAVIAN
«جهاد تبیین در دهکده جهانی ارتباطات» ✍️ الهه دهقانی 🔹به‌جای فرار از فضای مجازی یا دهکده جهانی، با این واقعیت روبرو شویم ولی از این اسلحه به نفع خودمان استفاده کرده و هویت غرب را آشکار نماییم. اکنون همان‌طور که رهبر معظم انقلاب، آیت‌الله خامنه‌ای (حفظه‌الله) فرمودند وظیفه‌ی ما جهاد تبیین است... 🔹به قول شهید آوینی در عرصه‌های ارتباطی، نباید یک شهروند چشم و گوش بسته و مطیع محض غرب باشیم؛ بلکه باید قدرت تحلیل انتقادی داشته و اطلاعات درست را از نادرست تشخیص دهیم. 🔗 متن کامل را در ندای اصفهان بخوانید. @HOWZAVIAN