📌 تکلیف حجاب
✍️ بابک شکورزاده
🔷در ماجرای حجاب یکبار برای همیشه تکلیفمان را با خودمان مشخص کنیم. بالاخره اسلام را قبول داریم یا نه؟! اگر -نعوذ بالله- قبول نداریم که هیچ؛ ولی اگر قبول داریم بپذیریم که حجاب از ضروریات دین اسلام است و تردیدی هم در آن وجود ندارد و جایی برای چون و چرا آوردن نیست. نص صریح قرآن گویای این حقیقت است و در اصل وجوب حجاب بحثی نیست. روایات معصومین علیهمالسلام و سیره ایشان هم اهمیت حجاب را به روشنی میرساند. مسلمان واقعی کسی است که تمام احکام دین را بپذیرد؛ نه اینکه اگر حکمی به مذاقش سازگار نبود آن را کنار بگذارد.
🔷شیخ طوسی در کتاب «تهذيبالاحکام» که از کتب اربعه شیعه است از امام صادق علیهالسلام نقل میکند که فرمود: «اوّلين تابوتى كه در اسلام ساخته شد، تابوت فاطمه عليهاالسلام بود. زيرا آن بانو در آن بيمارى كه از دنيا رفت به اسماء فرمود: من لاغر شدهام و گوشت بدنم از بين رفته است، آيا چيزى كه بدنم را بپوشاند، براى من درست نمىكنى؟ اسماء گفت: زمانى كه در حبشه بودم نوعى تابوت مىساختند. مايل هستيد من شكل آن را نشان دهم؟ فرمود: مانعى ندارد. اسماء گفت تا تختى را آوردند، آنگاه آن تخت را وارونه بر روى زمين قرار داد، دستور داد تا شاخههاى خرمايى هم آوردند، آن شاخههاى خرما را به پايههاى آن تخت تابيد و يک پارچه روى آنها انداخت و گفت: اين شكل همان تابوتى است كه من ديدم. حضرت فاطمه زهرا عليهاالسلام فرمود: نظير اين تابوت را براى من بساز و بدنم را به وسيله آن بپوشان! خدا بدن تو را از آتش حفظ کند!» (تهذیبالاحکام/ج۱/ص۴۶۹)
🔷این روایت اهمیت خاصی درباره حجاب و دور بودن از چشم نامحرم را گوشزد میکند؛ چرا که حضرت زهرا علیهاالسلام از اینکه بعد از فوت حجم بدنش نمایان باشد و بخواهد نامحرمی او را با این وضع ببیند نگرانی دارد. این در حالی است که تشییع حضرت شبانه و با عده انگشت شماری صورت گرفت و شاید حداکثر 5 نامحرم در تشییع حضرت حضور داشت که آنها هم همچون سلمان فارسی انسانهای باتقوا و چشم پاکی بودند.
حضرت زینب علیهاالسلام که وقتی در کاخ یزید قرارمیگیرد، با وجود آن همه رنج و سختی و مصیبتی که دیده دغدغهاش حجاب و عفت است و به یزید ملعون میفرماید که آیا عادلانه است که زن تو در پشت پرده باشد و فرزندان رسول خدا در معرض نامحرم!
♦️حالا جای سوال دارد که چرا برخی از کسانی که ادعای دینداری دارند موضعگیریهای منفعلانهای درباره حجاب میگیرند و برخوردی مسامحهگونه با آن دارند؛ مثلا برخی با نگاه عرفی به حجاب مینگرند و میگویند چون اکثر مردم تمایلی به حفظ حجاب شرعی ندارند نیازی نیست که با حجاب شرعی در جامعه حاضر شوند و نظریت اکثریت ارجحیت دارد! اگر اکثر مردم خواستار آزادی مشروبات الکلی و راهاندازی کاباره و فاحشهخانه شدند آیا باز هم باید نظر اکثریت را تمکین کرد؟!
♦️چنین استدلالی اصولا با فلسفه وجودی حکومت اسلامی و اصل دین در تعارض است. اگر قرار باشد نظر اکثریت جامعه بدون ضابطه عملی شود پس دیگر چرا حکومت اسلامی تشکیل شده است؟! آیا با این مبنا فلسفه حکومت دینی زیر سوال نمیرود؟! آیا این بدنام کردن اسلام نیست؟!
♦️از طرفی اعتنا کردن به عرف زمانی موضوعیت دارد که حکم قطعی از نظر شارع نباشد و خود شارع مقدس موضوع را به عرف واگذار کرده باشد؛ مثلا اگر عرف و اکثریت جامعه بگویند ما نماز را قبول نداریم و به جای آن هر گونه که خواستیم خدا را عبادت میکنیم چنین عرفی سر سوزنی اعتبار ندارد؛ چرا که حکم قطعی درباره وجوب نماز و چگونگی آن از جانب شرع وجود دارد. برای مثال درباره اصل وجوب حجاب نمیتوان عرف را لحاظ کرد، ولی در مورد نوع پوشش، عرف معنا پیدا میکند؛ مثلا اگر پوشش شخص به گونهای باشد که لباس شهرت حساب شود و انگشتنمای خاص و عام گردد، این پوشش و حجاب صحیح نیست و عرف دراینجا دخیل است؛ ولی درباره اصل حجاب، عرف موضوعیت ندارد.
#حجاب
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
👈 دیه بر عاقله است
✍️ انتشار یادداشت زهرا سبحانی، عضو تحریریه بانو مجتهده امین در روزنامه سراسری سراج
🔗 متن کامل در روزنامه
#سقط_جنین
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔍 لوازم جهاد تبیین
✍️ انتشار یادداشت علی صالحی، عضو تحریریه مدادالفضلاء در روزنامه سراسری سراج
🔗 متن کامل
#جهاد_تبیین
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
😍 شوخی ادیبانه با حافظ خان شیرازی!
✍️ تهیه و تنظیم هادی حمیدی
از آنجایی که لسان الغیب شیرازی هم از طنز و شوخی های ادیبان معاصر در امان نبوده و نیست برخی از این مطایبات دلنشین نوش جان و طبعتان:
«به مژگان سیه کردی هزاران رخنه در دینم»
از آن تاریخ دینم کاملاً سوراخ سوراخ است
«از نامه سیاه نترسم که روز حشر»
همراه خویش لاک غلطگیر میبرم!
«بیا که رونق این کارخانه کم نشود»
که هست شخص وزیر از سهامدارانش!
«ناصح به طعنه گفت برو ترک عشق کن»
رفتم به یک مؤسسه ترک اعتیاد!
«تنت به ناز طبیبان نیازمند مباد»
علیالخصوص اگر عضو بیمه هم باشی!
«درویش را نباشد برگ سرای سلطان»
زیرا که او اصولاً کوبیده دوست دارد!
«من از آن حسن روزافزون که یوسف داشت دانستم»
گریمش کردهاند انگار قبل از فیلمبرداری!
«سالها دل طلب جام جم از ما میکرد»
بیخبر بود که ما مشترک کیهانیم
#طنز
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
🖍 ادای دِین قلم
✍️ فاطمه میری، نویسنده حوزوی
در کوچهپسکوچههای شهر قدم میزنم، چشمم به گنبد بلند حمدالله مستوفی میافتد. هنوز فاتحهای نخوانده به کوچه مرکبفروشها میرسم.
ذهنم در تلاطم است. چندبار از این کوچه رد شدم چرا دقت نکردم؟ کوچه مَرکبفروشها یا مُرکّبفروشها؟
در دنیای قدیم این کوچه محل چه شغلی بوده؟ شاید مَرکب راهوار میفروختند، شاید هم مُرکّب تازه...
راستش را بخواهید چیزی نیافتم که حجتی باشد برایم یا مثلاً قسم حضرت عباس بخورم که این است و جز این نیست، اما اگر به پیشینه شهرم نگاه کنم، بیشتر دلم سمت مُرکّب میرود، این شهر پایتخت خوشنویسی ایران است، انگار کوچه مُرکّبفروشها بیشتر به اینجا میزیبد.
این روزها حال و هوای قلمم فرق کرده، انگار میخواهد ادای دین کند به یک عمر عزت در سایه پرچمی که نام خدا در وسط آن حک شده است.
به همه چیز جور دیگری نگاه میکنم، مثلاً حالا همین کوچه... همین کوچه که نمیدانم کدامش بخوانم، هر کدامش باشد واجآرایی زیبایی دارد. فکر میکنم که مُرکّب قلم من، مَرکب راهواریاست برای بیان حقیقتها، حقیقتی به نام عزت، به نام اقتدار، بهنام ایران.
مَرکب من، همین قلم است که خدا برآن قسم خورده و بر هر آنچه مینویسد.
دلم میخواهد با پررنگترین مُرکّبها بنویسم:
«ایران دوستت دارم.»
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
✂️ زلف بر باد نده تا نشود داعش شاد
اثر هنرمند: سید محمدرضا موسوی
#شیراز
#داعش
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
لشکر سلبریتی که برای مرگ مهسا امینی اشک تمساح ریختید، زمین #شاهچراغ به خون ایرانیان رنگین شد نمیخواهید واکنشی نشان دهید؟
♦️ننگ به شما که حس مردمی بودنتان به خواست آمریکا و اسرائیل میجوشد
#مهران_مدیری #علی_کریمی
@serajna
#شیراز
#داعش
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
May 11
🔸و اینک پایان آزادی!
✍ علی کردانی
این تصویرِ حمله تروریستی به حرم شاهچراغ در شیراز است؛ تروریستها چندین تن از زائران و مردم بیگناه را به شهادت رساندند.
هر چند که این خباثتها نسبتی با مردم ندارد؛ اما اعتراضات و آشوبهای دامنهدار خیابانی خواسته یا ناخواسته این کد را به دشمنان منتقل میکند که تا تنور داغ است بیایید و نانتان را بگذارید.
دشمنانی که با خواب تجزیه و ناامنی ایران شب را بهسر میبرند، گاهی سودای تعبیر خواب میکنند.
ای کاش جوانان و دختران این مملکت دریابند که پایان آزادی در این تصاویر و مثل آن خلاصه خواهد شد.
#اجتماعی
#ایران_امن
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
▪️زر و زور و تزویر
✍ محمدحسین مطهری
جبهه باطل
گاه با لباس زور
و گاه با لباس زر
و گاه با تزویر به میدان میآید
فرقی ندارد؛ جبهه باطل، باطل است با هر لباس و هر شعار و هر ندایی.
اگر ندای #اسلام را از حلقوم باطل شنیدی فریب نخور؛ این ندا، همان پیراهن عثمانی است که قرار است علی را مدتها درگیر کند تا عمار و مالک را از او بگیرد.
#شیراز_تسلیت
#ایران_تسلیت
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
📸 انگشتر خونین شهید آرمان علیوردی که به دلیل ضربوشتم آشوبگران شکسته و خونین شد
◼️برای ما انگشترهای خونین، خود روضه مجسم است...
#شهید
#آرمان #آرتین
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
نویسندگان حوزوی
✏️آقای مسئول! ▪️#شیراز_تسلیت ▪️#مردم_بیگناه ✍️ محمدجواد محمودی #نویسندگان_حوزوی @HOWZAVIAN
#با_کاربران
به نظرم سهل انگاری مسئولان در حوزه فرهنگ و رسانه و کم کاری شان، بیش از مماشات در برابر اوباش و فتنه گرهاست.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
از نقد و نظرتان استقبال می کنیم
☑️روحانیت و ناکامی در خنثیسازی اغتشاشات
✍ سیدروح الله سیدی
🔸روحانیت امروز با مسائل متفاوتتری از گذشته و پیشینه خود روبهرو است. جهان پیچیدهای که نمیتوان آن را همانند اجتماع ساده گذشته قلمداد کرده و در تناسب با موقعیتهای اجتماعی، سیاسی و حتی فرهنگی اقدام کرد. در همتنیدگی و حجم زیاد معانی موجود در جهان جدید در تعاملات روزمره عرفی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی اجازه تعاملات سنتی را از روحانیت سلب کرده و کارویژه آنها را در جهان امروز معاصر، به چالش کشیده است. بنابراین مسألهی جهان امروز مسأله هویت مدرن و دنیای جدید است که با ایجاد طرح دهکده جهانی تلاش میکند ارزشها، باورها و هنجارهای اسلامی را به تدریج با ایجاد تساهل و تسامح از میان برداشته و پس از زدودن هویت اسلامی از چهره کنشگران و آحاد امت اسلامی ایران، فرآیند تحقق هویت متناسب با تفکر خود را دنبال نماید.
📎 متن کامل را در «روحانیت امروز» بخوانید
#روحانیت
#آسیب_شناسی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔴 درباره شیراز و تبریک به بانیان زن زندگی آزادی
🔸 دقیقا در چهلم فوت خانم امینی، همراه با چند حادثه مشکوک دیگر از جمله ریزش مجدد برج متروپل در آبادان، یکی از حرمهای اهل بیت(علیهم السلام) توسط دشمنان تکفیری-وهابی مورد حمله سبُعانهای قرار گرفت. تاکنون ۱۵ شهید و بیست و چند مجروح؛ شامل زنان، کودکان، نوجوانان و مردان؛ و در میان مجروحان نیز مادر و کودکی در آغوش هم و زخمی به روی زمین افتاده بودند.
🔸 تبریک به بانیان «زن، زندگی، آزادی» که موفق شدند تا روسری را با خون این مادر و فرزندش از سرش جدا کنند تا این#زن، طعم #زندگی و #آزادی را به بهترین وجه ممکن با گلولههای یک تکفیری بچشد.
🔗 متن کامل
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
📛 رمق فتنه
✍️ بابک شکورزاده
♦️تا زمانی که گوش بخش قابل توجهی از مردم به رسانههایی همچون "من و تو" و "ایران اینترنشنال" باشد و منبع خبر درست را امثال این رسانهها بدانند، وضع به همین منوال خواهد بود و در آتش فتنه و اغتشاش دمیده خواهد شد.
♦️وقتی این شبکهها وقاحت و بیشرمی را به حد اعلای خود میرسانند و جنایت حرم شاهچراغ را کار جمهوری اسلامی میدانند تا اغتشاشات خیابانی و به قول آنها انقلاب خیابانی منحرف شود و از آن بدتر عدهای از مردم نادان هم همان اراجیف را نشخوار میکنند خیلی نباید توقع آرامش و امنیت داشته باشیم.
♦️البته ناگفته نماند مماشات و عدم قاطعیت نیروی انتظامی و قوه قضاییه در برخورد با مجرمان نیز در فروکش نکردن اغتشاشات تاثیر قابل توجهی دارد.
#رسانه
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
📌 از کاشت «ارشاد خاتمی» تا فصل برداشت «مهسا»
✍️ علی اسفندیار
باید به عقبه فرهنگی شعار زن زندگی آزادی بیشتر توجه کنیم.
بخشی از پازل این شعارِ به ظاهر زنانه را باید در #سینمای_دهه_80 به ویژه در دوران خاتمی جستجو کرد.
بسیاری از فیلمها دنبال این بودند که زن، چه در خانواده چه در جامعه و دانشگاه و محل کار آزاد باشد، خودرأی باشد، بیپروا عمل کند، جسورانه اقدام کند؛ اینها همه هویت کاذبی را در بخشی از زنان جامعه و به دلخواه حتی برخی مردان سیاسترانی و شهوترانی فراهم کرده است.
و بسیاری از مسائل دیگری که با بررسی آن فیلمها، آسیبهای امروز ما، مرجع ضمیرش را پیدا میکند.
در همان آثار به اصطلاح هنری بود که اعتراض به احکام حجاب و آیات صریح قرآنی باب شد و نقشهای اصلی و الهی زن ایرانی_اسلامی به محاق رفت.
آن فیلمها توانسته با تفکر و سناریونویسی جریان غربگرا، شعار حقوق زنان را به انحراف بکشاند و ذهن مخاطب را در لایههای سطحی زندگی و مطالبات حداقلی متمرکز کند.
و امروز چوبش را میخوریم؛ این که بارها نوشتهام سرنخ آفتها را پیدا کنید؛ یکی از آنها «وزارت فرهنگ و ارشاد» است، یکی دیگر جریان سکولار در حوزه علمیه است، یکی دیگر از آنها حضور عناصر بیاعتقاد به اسلام و انقلاب در کلاسهای آموزش و پرورش است و یکی دیگر از آنها تأسیس دانشگاههای غیرمفید...
🔗 ناگوار باید گفت که در بررسی آفتهای فرهنگیِ نخستین انقلاب فرهنگی و اسلامی در دنیا بسی کوتاهی کردهاین در بخشهای هنر و فرهنگ کارهای شبکهای هدفمند دیده نمیشود و امروز هم که انقلاب اسلامی به محتوای فخیم و وثیق نیاز دارد جای خالی فیلم و سریال و طرح و کاریکاتور و یادداشت دیده میشود.
بگذریم... آن فیلمهای در واقع زن ستیزانه دوران ارشاد خاتمی، پر از سوژه برای امروز است برای تلنگر نسل جوان امروز.
#جامعه_شناسی
#آسیب_شناسی_فرهنگی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
✍️ یک پیام و دیگر هیچ
❤️ امام خمینی رحمت الله علیه:
«سلام بر حماسهسازان همیشه جاوید روحانیت که رساله علمیه و عملیه خود را به دم شهادت و مرکب خون نوشتهاند و بر منبر هدایت و وعظ و خطابه ناس از شمع حیاتشان، گوهر شبچراغ ساختهاند.»
#شهید
#آرمان #آرتین
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
👈 این نشست به پایان رسید؛
عناوین و اسامی کارشناسان این نشست برای معرفی به پژوهشگران و اصحاب رسانه از این کانال حذف نخواهد شد.
✅ همایش بین المللی سیره و زمانه امام حسن عسکری(ع)
⬅️کرسی ترویجی عرضه و نقد ایده علمی: نقش زنان موثر در عصر امام حسن عسکری(ع)
👤ارائه دهنده : سرکار خانم نجمه صالحی
👤ناقد: حجت الاسلام والمسلمین دکتر سیدناصر موسوی
📒دبیرعلمی : سرکار خانم معصومه تقوی
💠لینک ورود به جلسه:
http://dte.bz/res1
این نشست از سوی انجمن تاریخ پژوهان باهمکاری معاونت پژوهشی دانشگاه باقرالعلوم(ع) و پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) برگزار شد.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
✅ مثل خمینی
✍️ روایت حجت الاسلام علی مهدیان از دوره «مثل خمینی»
🔸 دیشب و امروز بین دویست سیصد تا طلبه جوان دهه هشتادی بودم.
طلبه، انقلابی، دهه هشتادی. اون هم این جمعیت دیدنی بود.
وارد جمعشون که شدم چهرههای پر نشاط، شوخ، معنویشون دیدنی بود.
اول یک سخنرانی کردم، بچه ها سوال میپرسیدند سوالهایی که مجبورم میکرد بیشتر بگویم جلوتر بروم و من این جنس گفتگو را خیلی دوست دارم.
🔸 دلم نمیخواست از جمعشان جدا شوم. این جمع از بین بیش از ششصد نفر متقاضی حضور در این اردو انتخاب شده بودند. ششصد طلبه نوجوان دهه هشتادی پای کار با یک فراخوان محدود یک مجموعه طلبگی انقلابی جمع شده بودند. فکرش را بکن.
🔸 شب نشستیم به صحبت کردن و گعده. چندتایی شون پرسشهای عمیق علمی داشتند در سبک تولید دانش و پژوهشگری برای امروز انقلاب، برخیشون مساله شان تاثیر اجتماعی بیشتر بود. برخیشون از جنس طلبههای بسیجی بودند که کف خیابان با اراذل و اوباش درگیر شده بودند. خاطرههاشون جالب بود. یکیشون مجروح هم شده بود. بستری در بیمارستان هم شده بود و حالا آمده بود.
🔸 هنگام سحر همگی برای نماز شب بلند شده بودند. بعد نماز با هم جمع شدیم. موضوع بحث، بررسی «#هویت_طلبه» در #دوران_روح_الله بود و امتدادهای آن.
🔸 هیچی گفتم شاید برایتان جالب باشد که بدانید زیر پوست حوزه چه خبر است. پرسشهایشان، ذکر گرفتنهایشان، مناجات کردنهایشان، بحث کردنهایشان، سوال پرسیدنهایشان نشان میداد جلوداران آینده این کشور و نسل بعدی چه مختصات روحی دارند و چگونه میتوانند این مسیر را پیش ببرند. عطش #مسیر_خمینی و عشق به او در حوزه زنده است خیلی زنده تر از بیست سال پیش که من به حوزه آمدم و این را با همه وجود احساس میکنم.
🖇 پ ن: اردوی دو روزه «مثل خمینی» به ابتکار «خانه طلاب جوان قم» برای طلاب دهه هشتادی، در جمکران قم برگزار شد.
🔗 خانه طلاب جوان
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🌹سیدالکریم
✍️ الف. رحمت نژاد
از نوادگان امام حسن (علیه السلام) بود...
او در مدت زندگانیاش
چهار امام پاک را دید و با
تمام قلب، یار و یاورشان بود؛
از امام هفتم تا امام دهم…
روزی،
نامهی امام هادی (علیه السلام) به
دستش رسید که فرموده بودند:
تو از دوستان ما هستی
روزی هم،
نامهی امام رضا(ع) که
در آن، همراه چند پیام دیگر
نوشته شده بود:
ای عبدالعظیم
سلام گرم مرا به دوستانم برسان…
حضرت عبدالعظیم حسنی
تا آخرین نفس، یار باوفای
اهل بیت ماند و حالا هرکه به زیارتش
برود، انگار سیدالشهدا(ع) را زیارت کرده است...
#السلام_علیک_یا_سیدالکریم
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
📌 وقتی که نظامیان و مسئولان از چشم ما افتادند
🔻اینجا هیچ وقت مثل سوریه نیست و نمیشود
🖍 رجزخوانی رسانهها داخلی و خارجی و همراهی ساده دلان
✍️ حجت الاسلام محمد ادریسی، سردبیر روزنامه سراج
تصحیح خطاها متوقف درتشخیص و کشف آنهاست و تشخیص خطاها متوقف در ایستگاه عبرت هاست پس کشف و تصحیح خطا ها متوقف در ایستگاه عبرت هاست و این یک صغری و کبری ونتیجه گیری منطقی است که هر ذهنی آن را می پذیرد.
اینجا هیچ وقت مثل #سوریه نیست و نمی شود چون مردم اجازه نمی دهند اما نمی توان هر چه بادابادی که جلو رفت و برای عبرت گرفتن می گوییم حتی اگر هم برای بعضی ها خنده دار و یا حتی باور نکردنی باشد.
وقتی از شهروندان سوریه بپرسی که چگونه شد که به اینجا رسیدین اینگونه می گویند که از زمانی شروع شد که دار العدل (دادگاه) را اول زبانی بعد به صورت عملی به آتش کشیدند و جوانانی بودند که فریاد می زدند که این کار درستی نیست اما گوشی نمی شنید و با خنده های مستانه بنزین بر آتش می ریختند.
از برخی دیگر که بپرسی اینگونه می گویند که آتش جنگ درسوریه و جرقه ورود تکفیری ها از در و دیوار کشور و تجاوز به ناموس ها و خون ریزی ها از آن زمانی كه چند محصل با دیوار نویسی و شعارنویسی هایی که بیشتر جنبه بازی داشت تا واقعیت علیه حكومت شروع شد و با اعتراضات خياباني پدر و مادران که خیال می کردند می توانند به سوی رفاه بیشترپیش بتازند و همان ها که به رئیس جمهور سوریه چند وقت قبلش رای محکمی داده بودند معترض او شدند ادامه یافت و با تشویش و رجزخوانی رسانه ها داخلی و خارجی و همراهی ساده دلان مواجه شد و نتیجه هایی که خودتان می بینید.
از گروهی دیگر که بپرسی اینگونه می گویند که از یک سال قبل از اعتراضات خیابانی شروع شده بود و مخالفان با انبار کردن امکانات دارویی برای زخمی های آینده و سلاح ها در گوشه و کنار کشوربرای ترورها منتظر بودند تا زمان آسیب زدن و خروج علیه حاکمیت با شعار (الشعب یرید اسقاط النظام) شروع شد و تا الان بیش از چهار صد هزار کشته از زن و کودک و غیر نظامی داریم که روی دستمان مانده اند.
عده ای دیگر می گوید که بخاطر حرف ها و فیلم ها و عکس های بود که در شبکه های اجتماعی زده می شد که نیروهای امنیتی بی تجربه کشور ما سوریه چند جوان را با چوب می زدند و زنان و بچه ها گریه می کردند و ما برای دفاع از آنها به خیابان ها آمدیم و شد آنچه که می بینید.
دسته ای دیگر می گویند که مسئولین کشور ما برای خودشان و فرزندانشان و نزدیکان خود زندگی رویایی درست کردند و اما نوبت که به مردم کشورشان که می شد جز تنبلی و حرف و حرف در اداره امور چیزی از آنها نصیب ما نمی شد و خواستیم که ادبشان کنیم بعد نظامیان و مسئولین که از چشم ما افتادند یا بهتر بگوییم از چشم ما انداختند پس به غیر خودی ها پناه بردیم و آنها هم رحم مان نکردند و اینها که گفته شد فقط کمی آشنایی به زبان عربی و انگلیسی لازم دارد که مفصل تر آن را ببینیم و بخوانیم و بشنویم.
فرجام ها با آغازشان که سنجيده شود عبرت ها پدیدار می شود که در روزگار سیاه و سفید اقوام و ملل و کشور های دیگر براى ما درس های عجیب و باورنکردنی هست تا که عبرت بگیرم قبل از آنکه خودمان عبرت دیگران شویم.
#حجاب
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
💠 «تربیت اخلاقی» منتشر شد
✅ پس از ۲سال و نیم تلاش مستمر کتاب "بررسی تطبیقی تربیت اخلاقی از منظر غزالی و نراقی" توسط انتشارات نشر هاجر در ۱۶۰ صفحه به چاپ رسید.
نگارنده این کتاب
✅ فاطمه فرهادیان(استاد حوزه و طلبه فارغ التحصیل سطح۳ اخلاق و تربیت و کارشناسی ارشد روانشناسی)است.
🔷این کتاب یک اثر پژوهشی توانمند در عرصه تربیت اخلاقی و با رویکرد تطبیقی است که باقلمی روان به نگارش درآمده است.
#نشر_هاجر
#تربیت_اخلاقی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#غرب_از_نمای_نزدیک
💢 بيعدالتي و تبعيض در غرب
✍️ دکتر محمد تهرانی، استاد حوزه و دانشگاه
بیعدالتی و تبعیض از جمله کارکردهای نظام سرمایهداری و فرهنگ لیبرالیستی غرب است. مطالعات تاریخی شواهد فراوانی از بيعدالتي را در روند شکلگیری نظام لیبرالیسم در غرب نشان ميدهد. در تاريخ غرب، نژاد سفيد همواره بر نژادهاي رنگي برتري داده ميشد و سياهپوستان و سرخپوستان مورد تحقير، آزار و شکنجه قرار ميگرفتند. مهاجران اوليه اروپايي به آمريکا با ورود به اين قاره و تصرف سرزمینهای آمریکا حتي حق حيات را نيز براي ساکنان سرخپوست بومي بهرسمیت نمیشناختند. ریشه این گونه برخوردها را در اندیشه متفکران غربی از دوره باستان به بعد نیز میتوان جستجو کرد. استدلالي که "منتسکيو" در حمايت از بردهداري و طبيعي جلوهدادن آن ارائه ميکند بر همين رویکرد استوار است؛ به اعتقاد وي «نميتوان تصور کرد که آفريدگارِ عاقل، يک روح خوب را در يک تن سياه جاي داده باشد و حتي محال است بتوان باور کرد که سياهان از جنس بشرند»! تبعيض نژادي تنها یکی از شواهد وجود بیعدالتی در غرب ازجمله ايالاتمتحده آمريکاست و در کنار آن میتوان به انواع ديگري از تبعيضها همچون تبعيض جنسي، مذهبي، اقتصادی و... نیز اشاره کرد. امروزه يکي از معضلات بزرگ نظامهاي سرمايهداري، وجود نابرابري اقتصادي و توزيع ناعادلانه ثروت در جامعه است. آمارهاي رسمي نشان ميدهد در جامعهاي مثل آمريکا همزمان با رشد اقتصادي، درآمدهاي اقشار مختلف هیچگاه به يک ميزان افزايش نيافته است؛ بر اساس این آمار، رشد درآمدها بیشتر در چهار دهک بالاي جامعه اتفاق میافتد؛ در حالي که ساير دهکها با کاهش مطلق درآمدي مواجه بودهاند. همچنين بر اساس تحقيقات موجود، يهوديان آمريکا حدود سه درصد جمعيت اين کشور را تشکيل ميدهند اما گروه اندکي از اين ميان يعني صهيونيستها بيش از هشتاد درصد ثروت و منافع آمريکا را به طور مستقيم يا غير مستقيم در اختيار دارند! بنابر آخرين آمارهاي رسمي، در سال 2012 حدود 46.5 ميليون نفر در آمريکا زير خط فقر بودهاند. برخي آمارها حکايت از آن دارد که در محلات فقيرنشين، 75 درصد دانشآموزان به آموزش متناسب با مقطع ابتدايي هم دست نمييابند. اين همه در حالي است که ايالات متحده ساليانه بودجه کلاني صرف برنامههاي تسليحاتي و کمکهاي گسترده اقتصادي و نظامي به نظامهای مستبد وابسته به خود در جهان ميکند. روند رو به افزايش نابرابري و بيعدالتي در اقتصاد ساير نظامهاي سرمايهداري غربي نظير انگلستان، کانادا، استراليا و نيوزلند نيز به گونهای است که به گفته کارشناسان به ايجاد ياس و نااميدي در ميان جوامع غربي و عدم اطمينان نسبت به وضعيت آينده منجر گرديده است.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN