.
سرد است هوا بیا وضویی بکنیم
در عشق دوباره جست و جویی بکنیم
گرمای دل هموطن خود باشیم
در مصرف گاز صرفه جویی بکنیم
✍️مهتا صانعی، عضو تحریریه مجتهده امین
#صرفهجویی_گاز
#هر_خانه_یک_بخاری
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
✔️ دژبانی مرجعیت
✍️ علیرضا مکتبدار، عضو تحریریه نویسندگان حوزوی
در تاریخ حیات بشر، پاسبانی از منظومه باورها، رسوم و فرهنگها ضرورتی انکارناپذیر یافته و همواره زبده ترین افراد و آشناترین آنان به مبانی آن باورها و فرهنگها، بر پاسداری از آن گمارده شده اند تا دست غرض ورزان بداندیش را از دامن آن کوتاه نمایند.
در گستره تعالیم آسمانی ادیان الهی، این انبیاء و در دوران پس از خاتمیت، این امامان معصوم علیهم السلام بوده اند که پاسداری از تعالیم نجات بخش دین را عهده دار شده اند و انسانهای حقیقت جو با اطمینان و آرامش در پی آنان ره پیموده اند. با آغاز عصر غیبت امام معصوم، نزدیکترین و شبیه ترین افراد از جهت علم و عمل به آن وجودهای مقدس که از سفره معارف آنان لقمه ها برگرفته و شراب ناب معرفت نوشیده اند، بارِ این مسئولیت سترگ را بر دوش کشیدند و از هیچ تلاشی برای نگاهبانی از آن میراث ارزشمند فروگذار نکردند. در طول بیش از یازده قرن که از تاریخ شکل گیری نهاد مهم مرجعیت درون جامعه شیعی میگذرد، عالمان فراوانی همچون دژبانانی شجاع و بیدار، پاسداری از این دژ استوار را عهده دار شده و از نفوذ موریانه های انحراف و تردید در دیوارهای این دژ مستحکم مانع شده اند. هرچند نفوذناپذیری این دیوارهای فراز آمده را نباید به معنای تحجر و تعصب عالمان راستین دین دانست؛ چرا که آنان همواره با اندیشه هایی که از دروازه دژ و نه از دیوار آن و با هدف گفتگو و نه تخریب وارد شده اند، با روی گشاده برخورد کرده اند و با آنان به محاجه نشستهاند، اما با مهاجمانی که از هیچ گونه تلاشی برای نفوذ در حصن استوار دین فروگذار نمیکنند، نیز با هوشیاری مقابله نموده اند. دشمنان بدسیرت به خوبی دریافته اند که تنها مانع مهم فراراه آنان برای از پای درآوردن جامعه مؤمنان و در خدمت اهداف خود درآوردن آنان، رخنه در دژ استوار مرجعیت است، از این رو به هر تلاشی برای تخریب آن دست یازیده اند.
حضور مرجعیت وارسته و راستین و گریزان از القاب و عناوین در جامعه مؤمنان، یادآور حضور حجتهای الهی بر روی این کره خاکی و مثال ناخدایی است که کشتی زندگانی بشر امروز را که گرفتار در امواج سهمگین اندیشههای الحادی است به ساحل آرامش می رساند.
#مرجعیت
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔴 هشدار دردآلود یکی از کاربران
⁉️ آیا تجزیه فرهنگی در کمین است؟
ممکن است یادداشتم به مذاق برخیها خوش نیاید؛ اما از آنجا که یادداشت میتواند باعث ایجاد دغدغه برای پیشگیری برخی مسائل در جامعه به کسانی که متصدی امر هستند، برساند نوشتم. نوشتم؛ اما نه برای خواندن، بلکه برای به فکر واداشتن و انجام اقدام شایسته!
این روزها بسیاری خود را تحلیلگر میدانند و انتظار نقد شدن هم ندارند. برای برخی طلاب که خود را مسئول دین و فرهنگ جامعه میدانند؛ اما مانند برخی، کار خود را این گونه معنا میکنند که ما محل رجوع مردم هستیم و مردم مسائل مبتلابه خود را با ما طرح میکنند، مدعی هستند مردم به ما مراجعه میکنند و پاسخ میشنوند و گاهی اقدام آگاهانهای برای حل مسأله انجام نمیشود.
داشتم وقایع اخیر در سیستان و بلوچستان و یا جریانهای غرب کشور در اغتشاشات اخیر را مجددا بررسی میکردم، بحمدلله نیروهای انقلابی چون همیشه موفق بودند و تفکر تجزیهطلبی را در نطفه خفه کردند. اگر چه هزینههای زیادی را برای رشد و حرکت کشور و یا تضعیف و پوشاندن موفقیتها در عرصههای سیاسی چون عضویت در شانگهای و یا در عرصه ورزشی چون افتخار آفرینان والیبالیست و کشتیگیران جوانان این مرز و بودم موفق داده ایم؛ اما نباید از یک موفقیت دشمن نیز غافل بود، آن هم تجزیه فرهنگی است.
هم اکنون وقتی وارد شهرهای تهران یا کرج میشویم، انگار بغداد است در تقابل فرهنگی با کربلا و یا اقدیر ترکیه است در تقابل فرهنگی با استانبول. در شهری بیرحمانه میشتابند برای بیحجابی و در شهری اعتقادات و مذهب موج میزند. شهروندان هر دو شهر حاضر به مسافرت به شهر یکدیگر نیستند و شعار موسی به دین خود، عیسی به دین خود را خوب فرهنگسازی کردهاند. نشست اغتشاشات را میتوان در تجزیه فرهنگی دید.
آن شهری که فرهنگ غرب را الگوی خود کرده است دیگر شهرها را افرادی متعصب و غیر معقول میداند و خود را معیار روشنفکری و تجدد.
راهکار حل این مسأله منش اسلامی و نگاه دلسوزانه به مسلمانی است که راه خود را عوض کرده و موظف هستیم به یاری او بشتابیم تا به راه خود برگردد. اول بایستی تبیین صورت گیرد برای شناخت راه درست. پس از شناخت هم کمک کنیم که به راه اصلی برگردد. تفکر شکل گرفته را نباید از خودمان دور کنیم. ایجاد گفتمانی همچون «دارابودن هویت مشترک» راه نجات از این تجزیه فرهنگی و راه پیوند دلهاست است.
آیا فقط پیشگیری از موضوع تجزیهطلبی جغرافیایی و سرزمینی، کافیست و نباید به این فکر کنیم که شاید دشمن هدفش همین تجزیه طلبی فرهنگی بوده نه جغرافیایی؟
مراقب باشیم مصداق ضرب المثل "سر کسی را گم کردن" نشویم.
#با_کاربران
#تجزیه_فرهنگی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
✏️سلسله عکس نوشت «پدال زندگی» با موضوع ...
نمیگم تا خودتون بخونید و کیف کنید!(😊)
🍃کجاها فکر میکردی پدال زندگی زیر پای خودته،
بعد دیدی خدا کنار دستت نشسته؟!(🤔)
🔹طراح: محمدحسین جلالالدینی
نویسنده: ✍️محمدجواد محمودی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
🔸دست فرمان آقای رئیسی!
▪️بر اساس گزارش مرکز پژوهش های مجلس از بودجه ۱۴۰۲در سال آینده رشد اقتصادی۳.۱ تورم همچنان بالای۴۰٪ یارانه ۳۰۰هزار تومان و نرخ فقر کاهش نخواهد یافت!
این آمار بر فرضی است که شوک اقتصادی جدیدی نباشد و اتفاقی ملی-جهانی رقم نخورد. باید آقای رئیسی صادقانه واقعیتها را با مردم مطرح کنند.
ظاهرا کشور با همان دست فرمان قبلی اداره میشود. تحول بنیادین، سیاست های مردمی کجای کار است نمیدانیم!
✍️ محمدامین رضایی
🔻گزارش مرکز پژوهشها
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
♨️سامانه نظارت مردمی حجاب
رهبر معظم انقلاب: "حجاب یک ضرورت شرعی است که باید رعایت شود و جای هیچ خدشه و تردیدی در وجوب آن وجود ندارد" ۱۴۰۱/۱۰/۱۴
📍باتوجه به
۱.تاکید مجدد رهبرانقلاب مبنی بر وجوب رعایت حجاب و دغدغه قشر متدین
۲.از آنجایی که سناریوی #انقلاب_جنسی به #کشف_حجاب ختم نخواهد شد و قصد حرکت دومینوار برای تخریب هنجارها را دارد
۳.وقتی بیقانونی برخی افراد معاند را نمیتوان با صرفا با تذکر لسانی رفع کرد و نیاز به اقدامات سلبی حاکمیتی نیز است.
لذا به دغدغهمندان این عرصه پیشنهاد میشود درحد توان، تصاویر ترجیحا واضحی از کشفحجاب افراد در معابر عمومی تهیه کنند و برای آیدی زیر ارسال کرده تا اقدام بعدی برای برخورد انجام شود
@samane_nezarat_mardomi
📌گزارشات این سامانه برای موارد ضعیفالحجابی و بدحجابی نمیباشد؛ ضمنا از ارسال سوال و موارد متفرقه خود داری کنید
#طرح_مردمی_پارسا
#پارسا_مردمی_قم
#ما_مردمیم
عضویت در طرح پارسا👈 @ParsaEfaf
عضویت در کانال👈 @parsamardomi
┄┅═══🇮🇷═══┅┄
#تبلیغ_جهادی
#عفاف #حجاب
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
✅ نظام توحیدی؛ مبنای باورهای مدیریتی حاج قاسم
🖋مصطفی شجاعیان، پژوهشگر حوزه فلسفه و کلام اسلامی
▪️شناخت موقعیتها، هوشیاری، قوت و صلابت، تلاش مضاعف، اراده والا، انسجام و احساس مسئولیت در همه امور، ساده زیستی و فساد ستیزی، مقام ندادن به نزدیکان، خدا ترسی و مهار هوای نفس، اطاعت و ولایتپذیری، احساس مسئولیت در برابر مسلمانان و سختگیری بر مستکبران؛ ویژگیهای برتر حاج قاسم به شمار میرود.
▪️خضوع شهید حاج قاسم سلیمانی در هنگام نماز و زیارت، راز و نیاز عارفانه او با ارواح طیبه شهیدان، عشق زبانزد او به وصول به معشوق و شهادت و رقصی چنین میانه میدان، از جلوههای بروز و ظهور این فرهنگ علوی و حسینی است.
🔗 متن کامل یادداشت در پایگاه اندیشهای فکرت
#حاج_قاسم
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
♦️ رنج زن غربی
✍️ محمدرضا آقازاده، نویسنده حوزوی با ارسال نوشتاری به جمع نویسندگان حوزوی پیوست:
🌾 رهبر انقلاب در دیدار روز زن، بیان کردن که زن غربی، دچار یک رنج ناخودآگاه و در مواردی خود آگاه است، در رادیو دیدهبان، 10 مورد از مواردی که باعث رنج و سختی برای زندگی زن در فرهنگی غربی وجود دارد را بیان کنیم.
📄 عدم توجه به شرایط جسمی و روحی زن، به نام آزادی و برابری مرد و زن
📄 فضای فرهنگ عمومی جامعه، حیا و عفاف که از فطریات زن هست را به تدریج از او میگیرد.
📄 مادر شدن افتخار نیست، بلکه مانعی است برای رسیدن به مقامات و پیشرفت ها و ارزش های اجتماعی
📄 زن غربی میداند که به سبب فراهم بودن برخی شرایط در جامعه، احتمال خیانت همسرش به وی بالاست.
ادامه دارد...
#رادیو_دیده_بان
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
مجاهدت خودباوری!
✍️زهرا سعادت، عضو تحریریه مجتهده امین
با ظهور انقلاب اسلامی، تغییر نگاه به جامعه زنان در قالبِ بنیادی نوساخته، پایه گذاری شد و بر این اساس، زنان توانستند توفیقات بارزی در عرصههای علمی و تبلیغی داشته باشند.
زنانی که نیمی از جامعه را برگرفته و بار مشکلات اجتماعی را بیش از کمیت خود به دوش گرفتهاند در سایه خودباوری که با شناسایی اصولی از توانمندی.ها و استعدادهای درونی و دانستن نارساییهای خود کسب نموده اند، حضوری متناسب با خلقت خود را به نمایش میگذارند!
با اینکه در طول تاریخ اجحافهایی در حق زنان صورت گرفته و هنوز هم شخصیت والای زن بر حسب شایستهمداری در جامعه تحقق نیافته و با وجود تلاشهای سیاستمداران غربزده در مظلوم نگهداشتن و قربانی نمودن اندیشه.های کارآمد، جامعه زنان ما در پرتو خودباوری از رشد علمی چشمگیری برخوردارند که علاوه بر ساختن شخصیت آنان، امنیت بیشتری را برایشان به ارمغان آورده است!
بر خلاف تصور دنیای استکبار، فرهنگقرآنی ما زن را معیار و شاخص قدرت در کانون خانواده دانسته و با چنین رویکردی، زنان باید متولّی مسائل حقوق خود در خانواده و اجتماع بوده و برای تصحیح نگاه غلطی که نسبت به زنان و مسائل مرتبط با جنسیت او وجود دارد، به دور از خودباوری کاذب در جهت مرد ستیزی و ناهنجارگرایی که باآموزهای دینی منافات دارند، کار فرهنگی را در اولویت فعالیتهای خود قرار داده و نیازمندیهای خود را در عرصههای مختلف تامین نماید!
توجه ویژه به ارتقای جهاد علمی زنان از نگاه بصیر مقام معظم رهبری هم دور نمانده و محروم نمودن زنان از تحصیل و تعلیم و تربیت را به مثابه ظلم و اهانتی که عدهای به نام اسلام و سنت در حق زن روا داشته معرفی نمودهاند!
آنچه مسلّم است، گفتمان غالب دنیای امروز، گفتمان زنان است و دنیای متوهّم، در زمینه مسائل حقوقی برپایه قواعد فقهی به شبههافکنی پرداخته و چنین به نظر میرسد که خودباوری زنان بر اساس سه محور ایمان و تقوا و اعتقاد راسخ، افکار عمومی جامعهای که وارث چندین هزارسال انحراف دیدگاه تاریخی در مورد زنان است تصحیح و باز اندیشی نموده و الگویی که تدیّن همراه با تمدّن نوین اسلامی باشد ترسیم مینماید!
انقلاب اسلامی در جهت مهندسی جامعه نوین اسلامی باید زنان را با شیوههای علمی به خودباوری رسانده و امکانات لازم برای ترسیم الگویی در خور نظم نوین جهانی در اختیار آنان قرار دهد تا به دور از التقاط گرایی، قدرت نظر و دیدگاه زنان را ارتقا بخشیده و به تخصص کافی برای گشودن گرههای قانونی و مغفول مانده خود، نائل گردیده و گام بلندی در افتخار آفرینی جهانی زنان مسلمان بردارند.
#الگوی_تمدن_نوین_اسلامی
#پویش_نوشتن
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
📌اسباببازیهای متعهد
✍️زهرا نجاتی، عضو تحریریه مجتهده امین
دههی هفتاد، در اوج گفتگوی تمدنها، رهبری معزز، به قشر مذهبی و بسیجی در موضوع هنر سفارش جالبی دارند و از آنها حضور در عرصهی هنر در تمام مشتقاتش و به خصوص هنرهای تجسمی را مطالبه میکنند.
مطالبهای که حالا در این اغتشاشات، بیش از همیشه، درست و به حق بودن آن ثابت شد. اما متأسفانه جز عدهای از خواص، کمتر کسی وارد این عرصه، برای اطاعت فرمان رهبر شد یا واردشد و بسیجی باقی ماند.
قبول دارم جو خراب بوده اما قبول کنید خیلی جاها ما خودمان باید شکلدهندهی جو باشیم اما نیستیم.
عرصهی هنر هم، یکی از همین عرصه هاست. نادرطالب زاده اما با این دغدغه در فیلمسازی و مستندسازی کار کرد، خیلی از مطالب حق را برملا کرد و ای بسا ازهمهی کارهایش، مهمتر راهاندازی «سینماعمار»، سینمایی مردمی، برخاسته از دل مردم و هماهنگ با رسم و تمدن ایرانی، و فارغ از آیینی بودن به معنای خیلی خاص و نچسبش به راه انداخت.
من هنوز تلخندها ومارک زدنهای عدهای انقلابی را به همین امثال نادر طالبزاده و آقای پناهیانی که استاد دانشکدهی هنر صدا وسیما بود و امثال یامین پور، به جرم وارد این عرصه شدن را، به خاطر دارم.
اما سالها گذشت و ما مثل اغلب مواقع خیلی دیر پی بردیم که رهبرمان چقدر حق میگفته، حق میاندیشیده و آینده را میدیدهاست.
شاید نه، قطعا، اگر آن زمان در شکلگیری سینما، در شکلگیری و ساخت هنرهای تجسمی، از جمله شکل دادن پایه و اساس هنر متعهد نه تنها تاثیرپذیری از سینمای غرب و تطابق با آن و به تبع آن، ساختن و معرفی هنرمندانی متعهد، شکل میگرفت، ریزشها در این اغتشاشات، به وضوح کمرنگتر میبود.
حالا ما به عینه دیدهایم سرود و موسیقی و شعر و هنرسینما، اگر به شکل واقعی هنری متعهد باشد (نه به شکل کلیشهای و نه به شکلی که از هنرخارج شود و نه هنر به معنای هنر در عقلانیت غربی)، میتواند صدهزارنفر را در استادیوم آزادی و در سراسر دنیا، به سلام نظامی به محضر دلبر، بکشاند.
میتواند زن، زندگی، آگاهی را به جای زن زندگی آزادی بنشاند، میتواند میلیونها نفر درجهان را با مختار شنا کند و میتواند...
در تعریف رهبری از هنر متعهد آمدهاست:« منظور خواندن آیات قرآن و حدیث در هنر متعهد نیست، بلکه این است که با ابزار هنر درقالبهای موسیقی، شعر، سرود، فیلم، بتوان ارزشهای اسلامی و ایرانی را منتقل کرد.»
بر و بچههایی که لوپتو را ساختهاند، با بالاترین کیفیت، نه تنها در گرافیک، بلکه در فرهنگسازی تمدن و عقلانیت و تولید ملی، به جنگ تمدن غربی رفتهاند.
به زیباترین حالت ممکن، و فارغ از عناصر سینمای غرب، ازجمله سکس و خشونت، ساختهاند.
فیلمی پراز سکانسهای زیبا، که معماری ایرانی اسلامی، اعتقاد به فرشته و کمکهای الهی و همچنین تولید ملی و صنعت بازی، که با گرافیک بالا، نه تنها بچهها،که پدر مادرها را به شوق میآورد.
راستش را بخواهید به نظرم تا به حال در حقش اجحاف شده، پس، اگر شما هم مثل ما دنبال تنوع، فرهنگسازی و تفریح سالم خانوادگی میگردید، میتوانید در روزهایی مثل شنبه و سهشنبه در بهترین سینماها، لوپتو را ببینید و از آن لذت ببرید.
دستبوس همهی سازندگانش، زدبانو
#پیشنهاد_فرهنگی
#پویش_نوشتن
#جهاد_روایت
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
🔸 شروع ثبت نام دورههای بهمن ماه #مدرسه_تبیین
🔺 آخوندهای ضد انقلاب
مدرس: حجت الاسلام رضا اکبری آهنگر(نویسنده و تاریخ پژوه)
🔻 جریان شناسی سیاسی و تاریخی
تحولات پهلوی دوم؛
مدرس: وحید خضاب(نویسنده، مترجم، تاریخ پژوه)
⏳ مهلت ثبت نام: تا پایان دی ماه ۱۴۰۱
🖊نحوه برگزاری دوره: حضوری (قم) و مجازی(آنلاین)
📍ظرفیت محدود
✅ اطلاعات بیشتر و ثبت نام👇👇👇
https://eitaa.com/tabiinschool
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
به فرزنــدان خود آمــــوزش بدهیــــم: “ ارسـال تصاویـر خصوصی در فضای مجازی به اشخاص غـــریبه ممنوع است”
#کلیک_امن
#کودکان_سایبری
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔻چیستی شانس
✍️بابک شکورزاده
در عرف، گاهی شانس به معنای فرصت، موقعیت و احتمال استعمال میشود؛ مثلاً گفته میشود که فلانی از شانس خوبی برای عالم شدن برخوردار است و این به خاطر این است که مثلاً آن شخص در خانوادهای از اهل علم رشد و نمو کرده و مأنوس با علم و دانش بوده است و قاعدتاً از موقعیت بهتری برای دانشمند شدن برخوردار است. این معنای از شانس صحیح است و مورد بحث نیست.
اما معنای دیگری که اکثراً به این معنا استعمال میشود، امری تصادفی و بدون حساب و کتاب است که هیچ علتی ندارد و صرفاً به عنوان یک اتفاق از آن یاد میشود. شانس به این معنا با آموزههای دینی سازگار نیست ؛ چرا که استفاده کننده شانس در این معنا، عملاً معتقد به عدم علیّت در نظام هستی شده است و چنین چیزی قطعاً با واقعیت مخالفت دارد.
اگر کسی شغل خوب و پر برکتی دارد، اگر کسی فرزند صالح دارد و...، به خاطر خوش شانسی نیست؛ اگر مثلاً در یک حادثه رانندگی کسی فوت میکند، دیگری به شدت مجروح میشود و دیگری جراحت سطحی میبیند، از روی شانس بد و خوب نیست، تمامش دلیل و حکمت دارد. این گونه نیست که صرفاً از روی اتفاق، ماشینی دچار سانحه شده و عدهای کشته و زخمی شدهاند. حتماً بیدلیل نبوده؛ چرا که رابطه علیت در نظام هستی پابرجاست و هیچ حادثهای بیحکمت نیست؛ عملکرد خود ما تأثیر به سزا دارد، امتحان الهی است و عوامل دیگری که میتواند در این امور اثرگذار باشد و علت محسوب شود.
رابطه علیت
مسئله «علیّت و معلولیّت» یکی از اصول و ضروریّات عقل است که وحی نیز آن را تأیید کرده است. معنای «علیّت» آن است که اگر هستی چیزی عین ذاتش نبود، یعنی به نحو ضرورت ازلی ضروریالوجود نبود، بلکه ممکنالوجود بود، چنین پدیدهای نه بیسبب وجود مییابد و نه بیسبب از بین میرود. «بخت»، «شانس» و «اتّفاق» در عالم هستی مستحیل است و هر پدیدهای، قطعاً علّتی دارد و معجزه نیز از این قانون عقلی استثنا نشده است. قرآن کریم بر اصل علیّت صحّه گذاشته و همه موجودات جهان را نیازمند علّت و مخلوق خدای سبحان میداند: «اللهُ خالقُ کلِّ شیء.» (قرآن در قرآن/ص۹۵)
از امام صادق سلام الله علیه روایتی نقل شده است که فرمودهاند: «أبی الله أن یجریَ الأشیاء إلا بأسبابها فجعل لکلّ شیء سبباً؛ خدای سبحان برای هر چیزی سببی قرار داده و سنّتش بر این است که اشیا و افعال را بر اساس اسباب خود و بر محور نظم و قانون علّت و معلول صورت دهد.» نتیجه آنکه قانون «علیّت» قانونی عقلی است که اساس وحی و کتاب و سنّت نیز بر آن نهاده شده است و از این رو، معجزه توان آن را ندارد که این قانون را نقض کند. (تفسیر تسنیم/ج۱۶/ص ۱۲۳)
خود کرده را تدبیر نیست!
علی علیهالسلام میفرماید: به خدا قسم، رفاه و خوشی از امتی زایل نمیشود، مگر به واسطه کردار زشتی که انجام دادند؛ زیرا خداوند به بندگان ستم نمیکند. (نهج البلاغه/خطبه ۱۷۸)
در جای دیگر میفرماید: از گناهان اجتناب کنید که هیچ بلا و کمبود روزی نیست، مگر به واسطه گناه کردن؛ حتی خراش بدن و زمین خوردن و مصیبت دیدن. خداوند میفرماید: «وَ ما أَصابَکُمْ مِنْ مُصیبَةٍ فَبِما کَسَبَتْ أَیْدیکُم؛ هر مصیبتی که به شما میرسد نتیجه و اعمال خود شماست.» (خصال صدوق/ج۲/ص۶۱۶)
از امام صادق علیهالسلام نقل شده است که انسان گناهی میکند و از نماز شب محروم میگردد؛ تأثیر عمل شر در صاحبش از تأثیر چاقو بر گوشت سریعتر است. (محاسن برقی/ج۱/ص ۱۱۵)
امام رضا علیهالسلام میفرماید: هر زمان بندگان گناهان تازهای که قبلا انجام نمیدادند مرتکب شوند، خداوند بلاهای ناشناختهای بر آنها مسلط میکند. (کافی/ ج۲/ص۲۷۵)
#شانس #بخت
#تقدیر #سرنوشت
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
✔️ کلاس درس در ایستگاه اتوبوس
✍️ محمدجواد محمودی
دخترک با لپهای گل انداخته و کفشهای بانمکش،
سریع از مقابلم رد شد.
همانطور که با لبخند قدمهایش را دنبال میکردم،
چند متر جلوتر زمین خورد.
صدای گریه بلند شد،
خانم چادری دوان دوان به سوی بچه دوید،
ترسیدم خودش هم زمین بخورد،
مادر است دیگر، طاقت نمیآورد!
🍃شروع کرد به تکاندن لباس دختربچه،
و در همان حین که با گوشهی دهان، چادر را گرفته بود،
مدام میگفت:«چقدر گفتم جلوتر نرو؟ چرا گوش نمیکنی؟»
صدای گریهی بچه هم بلندتر میشد و گوله گوله اشک میریخت!
آخر سر وقتی خواستند حرکت کنند،
مادر با اخمی تند، رو به دخترک که نشان میداد قصد دارد ادبش کند،
گفت:«دیگه بیرون نمیارمت! تا فردا هم حق نداری شکلات بخوری...»
دختر کوچولو که بغض امانش نمیداد تا درست حرف بزند،
به زور بغضش را قورت داد و پای مادر را چسبید
و گفت:«باشه مامانی شکلات نمیخورم! ببخشید! تروخّدا باهام قهر نکن.»
🎋مادر از یک طرف نمیخواست ژست اقتدارش به هم بریزد،
و از یک سو معلوم بود حسابی با این حرف به هم ریخته و احساساتی شده،
آخر سر طاقت نیاورد و بچه را به هر سختیای بود بغل گرفت و یک ماچ نثارش کرد...
🌱با خودم گفتم وای بر من که
از ترس عذاب و محرومیت از نعمت، از گناه دوری میکنم!
خدای من،
از مادر مهربانتر است،
همین کافی نیست که از ترس قهر و دوری از او،
دست از گناه بکشم؟!
آن کودک فهمید،
ولی من...
🍂«ای خدا و آقا و مولا و پروردگارم،
بر فرض که بر عذابت شکیبایی ورزم، ولی بر فراقت چگونه صبر کنم؟!»
-فرازی از دعای کمیل-
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
تبلیغ اتحادیه اروپا برای کاهش مصرف انرژی
✍️ احمد اولیایی
🔻عدالت اجتماعی در سه مرحله تولید، توزیع و مصرف خود را نشان می دهد.
🔹در بحران ها که قطعا ذوابعاد است و می تواند معلول علل فراوان از جمله تولید ضعیف و توزیع نابرابر باشد این، مصرف صحیح است که موقتا فرایند بسط عدالت را اصلاح می کند.
🔹اکنون در بحران موقت گاز، انرژی را عادلانه مصرف کنیم. تسلط بر منابع گاز که در درجه بخاری، دستگیره گاز یا درجه پکیج معنا پیدا کرده اکنون در تسلط ماست. در بحران انرژی، عامل (agent) بسط عدالت آحادند.
🔸پس از بحران مجددا باید عدالت در تولید و توزیع را پی گرفت.
#گاز #برق
#عدالت_اجتماعی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
⚪️ با مردم بودم
پانوشتی بر سخنان امامخامنهای در دیدار مداحان
✍️ عباس بابائی
«امامخامنهای» سالها پیش در جمع تعدادی از روحانیون فرمودند: «بنده وقتى مسجد مىرفتم، در میان صد نفر، اقلاً نود نفرش جوانها بودند. بنده هیچ چیز خاصى نداشتم؛ نه یك مایهى آنچنانىِ معنوى، نه یك مایهى دنیوى؛ اما با مردم بودم.»
از جوانان روشنفکر حوزوی و دانشگاهی تا جوانان پوستینپوشِرژیم منحوس پهلوی، در زمانی که به شدت علیه اسلام و روحانیت تبلیغات ناجوانمردانه میشد، هر روز بسان شمعی دور وجود مبارکش را میگرفتند؛ چون مرام «مردمیبودن» را زندگی میکرد.
«ارتباطات مردمی» ایشان بعد از انقلابِ ایران با همهی مشغلههای کلان، بسیار بیشتر شد و همهی اینها به همان نگاه عالیِ اسلامیِ ایشان دربارهی «جایگاه مردم» بر میگشت.
یکی از حلقههای ارتباطیشان با مردم، جلسهی ۴۰ ساله با مداحان و ذاکران اهلبیت(علیهمالسلام) است. با مقدمات پیشگفته، میخواهم از زاویهای دیگر به فلسفهی این جلسه بپردازم:
«امامخامنهای» بارها از اهمیت و ضرورت و ظرفیت «فضایمجازی» در کنار تهدیدها و آسیبها و خطرات آن سخنراندهاند؛ اما هيچگاه جایگاهی برای آن در حد و اندازهی «محراب و منبر» نگشودهاند؛ چراکه ظرفیت انسانسازی و جامعهپردازی و تمدنسازی اینها را بسیار فراتر از آنها میدانند. «محراب و منبر» یعنی همان «گفتمان چهره به چهره» با مخاطبِ غالباً جوان و مؤمن، در فضایی مثل مسجد و هیأت.
اگر برای سخنان فوق بخواهم مؤیدی بیاورم، همین اغتشاشات ۱۴۰۱ را مثال میزنم؛ یک جنگ جهانیِ تمامْعیار رسانهای علیه باورها و ارزشها و هویت یک ملت! مگر ندیدیم که هشتگ فلان خانم، صدها میلیونبار تکرارشد؛ هزاران سلبریتی ایرانی و غیرایرانی با میلیونها دنبالکنندهی غالباً جوان و با حمایتهای عجیب رباتهای انساننما هرچه توانستند دروغ و افتراء و تهمت به نظام و انقلاب و امام امت بستند آن هم برای فریب ملت و آوردنشان به میدان آشوب و غارت؛ نتیجه چه شد؟! چرا آنی که میخواستند نشد؟! چرا فراخوان همزمان چند سلبریتی با میلیونها دنبالکننده، گاهی به اندازهی انگشتان دو دست را هم به خیابان نمیآورد؟!
پاسخ روشن است؛ دلبستن به فضای مجازی برای کنشگریها در فضای حقیقی، سرابی بیش نیست!
این اصل، با اندکی تفاوت در مورد سلبریتیهای انقلابی هم صادق است؛ همان برادران نازنینی که تمام میدانهای مجاهدت در عرصههای تبیین و تربیت را منحصر در همین فضا میدانند!
«آقا» با همان ذکاوت خدادادی در عینحالیکه بارها به اهمیت «فضای مجازی» اشارهکردهاند، بارها و بارها و بارها در افکار و گفتار و رفتارشان توجهی مضاعف به «فضای حقیقی» و آثار حیرتانگیز گفتگوهای چهره به چهره در قالبهایی چون «هیأت و حلقههای صالحین و تریبونهای آزاد» داشتهاند.
هیچکس نمیتواند منکر تأثيرات عجیب رسانه و فضای مجازی شود؛ اما کارِ تربیتی و فرهنگی و اجتماعیِ انسانساز و جامعهپرداز و تمدنساز فقط در «میدان حقیقت» محقق خواهدشد؛ درست مثل کاری که «امام راحل» انجام دادند و «امام حاضر» به شایستگی آنرا باور دارند و دنبال میکنند.
«بنده وقتى مسجد مىرفتم، در میان صد نفر، اقلاً نود نفرش جوانها بودند. بنده هیچ چیز خاصى نداشتم؛ نه یك مایهى آنچنانىِ معنوى، نه یك مایهى دنیوى؛ اما با مردم بودم.»
#رهبر_انقلاب
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN