📌اسباببازیهای متعهد
✍️زهرا نجاتی، عضو تحریریه مجتهده امین
دههی هفتاد، در اوج گفتگوی تمدنها، رهبری معزز، به قشر مذهبی و بسیجی در موضوع هنر سفارش جالبی دارند و از آنها حضور در عرصهی هنر در تمام مشتقاتش و به خصوص هنرهای تجسمی را مطالبه میکنند.
مطالبهای که حالا در این اغتشاشات، بیش از همیشه، درست و به حق بودن آن ثابت شد. اما متأسفانه جز عدهای از خواص، کمتر کسی وارد این عرصه، برای اطاعت فرمان رهبر شد یا واردشد و بسیجی باقی ماند.
قبول دارم جو خراب بوده اما قبول کنید خیلی جاها ما خودمان باید شکلدهندهی جو باشیم اما نیستیم.
عرصهی هنر هم، یکی از همین عرصه هاست. نادرطالب زاده اما با این دغدغه در فیلمسازی و مستندسازی کار کرد، خیلی از مطالب حق را برملا کرد و ای بسا ازهمهی کارهایش، مهمتر راهاندازی «سینماعمار»، سینمایی مردمی، برخاسته از دل مردم و هماهنگ با رسم و تمدن ایرانی، و فارغ از آیینی بودن به معنای خیلی خاص و نچسبش به راه انداخت.
من هنوز تلخندها ومارک زدنهای عدهای انقلابی را به همین امثال نادر طالبزاده و آقای پناهیانی که استاد دانشکدهی هنر صدا وسیما بود و امثال یامین پور، به جرم وارد این عرصه شدن را، به خاطر دارم.
اما سالها گذشت و ما مثل اغلب مواقع خیلی دیر پی بردیم که رهبرمان چقدر حق میگفته، حق میاندیشیده و آینده را میدیدهاست.
شاید نه، قطعا، اگر آن زمان در شکلگیری سینما، در شکلگیری و ساخت هنرهای تجسمی، از جمله شکل دادن پایه و اساس هنر متعهد نه تنها تاثیرپذیری از سینمای غرب و تطابق با آن و به تبع آن، ساختن و معرفی هنرمندانی متعهد، شکل میگرفت، ریزشها در این اغتشاشات، به وضوح کمرنگتر میبود.
حالا ما به عینه دیدهایم سرود و موسیقی و شعر و هنرسینما، اگر به شکل واقعی هنری متعهد باشد (نه به شکل کلیشهای و نه به شکلی که از هنرخارج شود و نه هنر به معنای هنر در عقلانیت غربی)، میتواند صدهزارنفر را در استادیوم آزادی و در سراسر دنیا، به سلام نظامی به محضر دلبر، بکشاند.
میتواند زن، زندگی، آگاهی را به جای زن زندگی آزادی بنشاند، میتواند میلیونها نفر درجهان را با مختار شنا کند و میتواند...
در تعریف رهبری از هنر متعهد آمدهاست:« منظور خواندن آیات قرآن و حدیث در هنر متعهد نیست، بلکه این است که با ابزار هنر درقالبهای موسیقی، شعر، سرود، فیلم، بتوان ارزشهای اسلامی و ایرانی را منتقل کرد.»
بر و بچههایی که لوپتو را ساختهاند، با بالاترین کیفیت، نه تنها در گرافیک، بلکه در فرهنگسازی تمدن و عقلانیت و تولید ملی، به جنگ تمدن غربی رفتهاند.
به زیباترین حالت ممکن، و فارغ از عناصر سینمای غرب، ازجمله سکس و خشونت، ساختهاند.
فیلمی پراز سکانسهای زیبا، که معماری ایرانی اسلامی، اعتقاد به فرشته و کمکهای الهی و همچنین تولید ملی و صنعت بازی، که با گرافیک بالا، نه تنها بچهها،که پدر مادرها را به شوق میآورد.
راستش را بخواهید به نظرم تا به حال در حقش اجحاف شده، پس، اگر شما هم مثل ما دنبال تنوع، فرهنگسازی و تفریح سالم خانوادگی میگردید، میتوانید در روزهایی مثل شنبه و سهشنبه در بهترین سینماها، لوپتو را ببینید و از آن لذت ببرید.
دستبوس همهی سازندگانش، زدبانو
#پیشنهاد_فرهنگی
#پویش_نوشتن
#جهاد_روایت
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
🔸 شروع ثبت نام دورههای بهمن ماه #مدرسه_تبیین
🔺 آخوندهای ضد انقلاب
مدرس: حجت الاسلام رضا اکبری آهنگر(نویسنده و تاریخ پژوه)
🔻 جریان شناسی سیاسی و تاریخی
تحولات پهلوی دوم؛
مدرس: وحید خضاب(نویسنده، مترجم، تاریخ پژوه)
⏳ مهلت ثبت نام: تا پایان دی ماه ۱۴۰۱
🖊نحوه برگزاری دوره: حضوری (قم) و مجازی(آنلاین)
📍ظرفیت محدود
✅ اطلاعات بیشتر و ثبت نام👇👇👇
https://eitaa.com/tabiinschool
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
به فرزنــدان خود آمــــوزش بدهیــــم: “ ارسـال تصاویـر خصوصی در فضای مجازی به اشخاص غـــریبه ممنوع است”
#کلیک_امن
#کودکان_سایبری
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔻چیستی شانس
✍️بابک شکورزاده
در عرف، گاهی شانس به معنای فرصت، موقعیت و احتمال استعمال میشود؛ مثلاً گفته میشود که فلانی از شانس خوبی برای عالم شدن برخوردار است و این به خاطر این است که مثلاً آن شخص در خانوادهای از اهل علم رشد و نمو کرده و مأنوس با علم و دانش بوده است و قاعدتاً از موقعیت بهتری برای دانشمند شدن برخوردار است. این معنای از شانس صحیح است و مورد بحث نیست.
اما معنای دیگری که اکثراً به این معنا استعمال میشود، امری تصادفی و بدون حساب و کتاب است که هیچ علتی ندارد و صرفاً به عنوان یک اتفاق از آن یاد میشود. شانس به این معنا با آموزههای دینی سازگار نیست ؛ چرا که استفاده کننده شانس در این معنا، عملاً معتقد به عدم علیّت در نظام هستی شده است و چنین چیزی قطعاً با واقعیت مخالفت دارد.
اگر کسی شغل خوب و پر برکتی دارد، اگر کسی فرزند صالح دارد و...، به خاطر خوش شانسی نیست؛ اگر مثلاً در یک حادثه رانندگی کسی فوت میکند، دیگری به شدت مجروح میشود و دیگری جراحت سطحی میبیند، از روی شانس بد و خوب نیست، تمامش دلیل و حکمت دارد. این گونه نیست که صرفاً از روی اتفاق، ماشینی دچار سانحه شده و عدهای کشته و زخمی شدهاند. حتماً بیدلیل نبوده؛ چرا که رابطه علیت در نظام هستی پابرجاست و هیچ حادثهای بیحکمت نیست؛ عملکرد خود ما تأثیر به سزا دارد، امتحان الهی است و عوامل دیگری که میتواند در این امور اثرگذار باشد و علت محسوب شود.
رابطه علیت
مسئله «علیّت و معلولیّت» یکی از اصول و ضروریّات عقل است که وحی نیز آن را تأیید کرده است. معنای «علیّت» آن است که اگر هستی چیزی عین ذاتش نبود، یعنی به نحو ضرورت ازلی ضروریالوجود نبود، بلکه ممکنالوجود بود، چنین پدیدهای نه بیسبب وجود مییابد و نه بیسبب از بین میرود. «بخت»، «شانس» و «اتّفاق» در عالم هستی مستحیل است و هر پدیدهای، قطعاً علّتی دارد و معجزه نیز از این قانون عقلی استثنا نشده است. قرآن کریم بر اصل علیّت صحّه گذاشته و همه موجودات جهان را نیازمند علّت و مخلوق خدای سبحان میداند: «اللهُ خالقُ کلِّ شیء.» (قرآن در قرآن/ص۹۵)
از امام صادق سلام الله علیه روایتی نقل شده است که فرمودهاند: «أبی الله أن یجریَ الأشیاء إلا بأسبابها فجعل لکلّ شیء سبباً؛ خدای سبحان برای هر چیزی سببی قرار داده و سنّتش بر این است که اشیا و افعال را بر اساس اسباب خود و بر محور نظم و قانون علّت و معلول صورت دهد.» نتیجه آنکه قانون «علیّت» قانونی عقلی است که اساس وحی و کتاب و سنّت نیز بر آن نهاده شده است و از این رو، معجزه توان آن را ندارد که این قانون را نقض کند. (تفسیر تسنیم/ج۱۶/ص ۱۲۳)
خود کرده را تدبیر نیست!
علی علیهالسلام میفرماید: به خدا قسم، رفاه و خوشی از امتی زایل نمیشود، مگر به واسطه کردار زشتی که انجام دادند؛ زیرا خداوند به بندگان ستم نمیکند. (نهج البلاغه/خطبه ۱۷۸)
در جای دیگر میفرماید: از گناهان اجتناب کنید که هیچ بلا و کمبود روزی نیست، مگر به واسطه گناه کردن؛ حتی خراش بدن و زمین خوردن و مصیبت دیدن. خداوند میفرماید: «وَ ما أَصابَکُمْ مِنْ مُصیبَةٍ فَبِما کَسَبَتْ أَیْدیکُم؛ هر مصیبتی که به شما میرسد نتیجه و اعمال خود شماست.» (خصال صدوق/ج۲/ص۶۱۶)
از امام صادق علیهالسلام نقل شده است که انسان گناهی میکند و از نماز شب محروم میگردد؛ تأثیر عمل شر در صاحبش از تأثیر چاقو بر گوشت سریعتر است. (محاسن برقی/ج۱/ص ۱۱۵)
امام رضا علیهالسلام میفرماید: هر زمان بندگان گناهان تازهای که قبلا انجام نمیدادند مرتکب شوند، خداوند بلاهای ناشناختهای بر آنها مسلط میکند. (کافی/ ج۲/ص۲۷۵)
#شانس #بخت
#تقدیر #سرنوشت
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
✔️ کلاس درس در ایستگاه اتوبوس
✍️ محمدجواد محمودی
دخترک با لپهای گل انداخته و کفشهای بانمکش،
سریع از مقابلم رد شد.
همانطور که با لبخند قدمهایش را دنبال میکردم،
چند متر جلوتر زمین خورد.
صدای گریه بلند شد،
خانم چادری دوان دوان به سوی بچه دوید،
ترسیدم خودش هم زمین بخورد،
مادر است دیگر، طاقت نمیآورد!
🍃شروع کرد به تکاندن لباس دختربچه،
و در همان حین که با گوشهی دهان، چادر را گرفته بود،
مدام میگفت:«چقدر گفتم جلوتر نرو؟ چرا گوش نمیکنی؟»
صدای گریهی بچه هم بلندتر میشد و گوله گوله اشک میریخت!
آخر سر وقتی خواستند حرکت کنند،
مادر با اخمی تند، رو به دخترک که نشان میداد قصد دارد ادبش کند،
گفت:«دیگه بیرون نمیارمت! تا فردا هم حق نداری شکلات بخوری...»
دختر کوچولو که بغض امانش نمیداد تا درست حرف بزند،
به زور بغضش را قورت داد و پای مادر را چسبید
و گفت:«باشه مامانی شکلات نمیخورم! ببخشید! تروخّدا باهام قهر نکن.»
🎋مادر از یک طرف نمیخواست ژست اقتدارش به هم بریزد،
و از یک سو معلوم بود حسابی با این حرف به هم ریخته و احساساتی شده،
آخر سر طاقت نیاورد و بچه را به هر سختیای بود بغل گرفت و یک ماچ نثارش کرد...
🌱با خودم گفتم وای بر من که
از ترس عذاب و محرومیت از نعمت، از گناه دوری میکنم!
خدای من،
از مادر مهربانتر است،
همین کافی نیست که از ترس قهر و دوری از او،
دست از گناه بکشم؟!
آن کودک فهمید،
ولی من...
🍂«ای خدا و آقا و مولا و پروردگارم،
بر فرض که بر عذابت شکیبایی ورزم، ولی بر فراقت چگونه صبر کنم؟!»
-فرازی از دعای کمیل-
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
تبلیغ اتحادیه اروپا برای کاهش مصرف انرژی
✍️ احمد اولیایی
🔻عدالت اجتماعی در سه مرحله تولید، توزیع و مصرف خود را نشان می دهد.
🔹در بحران ها که قطعا ذوابعاد است و می تواند معلول علل فراوان از جمله تولید ضعیف و توزیع نابرابر باشد این، مصرف صحیح است که موقتا فرایند بسط عدالت را اصلاح می کند.
🔹اکنون در بحران موقت گاز، انرژی را عادلانه مصرف کنیم. تسلط بر منابع گاز که در درجه بخاری، دستگیره گاز یا درجه پکیج معنا پیدا کرده اکنون در تسلط ماست. در بحران انرژی، عامل (agent) بسط عدالت آحادند.
🔸پس از بحران مجددا باید عدالت در تولید و توزیع را پی گرفت.
#گاز #برق
#عدالت_اجتماعی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
⚪️ با مردم بودم
پانوشتی بر سخنان امامخامنهای در دیدار مداحان
✍️ عباس بابائی
«امامخامنهای» سالها پیش در جمع تعدادی از روحانیون فرمودند: «بنده وقتى مسجد مىرفتم، در میان صد نفر، اقلاً نود نفرش جوانها بودند. بنده هیچ چیز خاصى نداشتم؛ نه یك مایهى آنچنانىِ معنوى، نه یك مایهى دنیوى؛ اما با مردم بودم.»
از جوانان روشنفکر حوزوی و دانشگاهی تا جوانان پوستینپوشِرژیم منحوس پهلوی، در زمانی که به شدت علیه اسلام و روحانیت تبلیغات ناجوانمردانه میشد، هر روز بسان شمعی دور وجود مبارکش را میگرفتند؛ چون مرام «مردمیبودن» را زندگی میکرد.
«ارتباطات مردمی» ایشان بعد از انقلابِ ایران با همهی مشغلههای کلان، بسیار بیشتر شد و همهی اینها به همان نگاه عالیِ اسلامیِ ایشان دربارهی «جایگاه مردم» بر میگشت.
یکی از حلقههای ارتباطیشان با مردم، جلسهی ۴۰ ساله با مداحان و ذاکران اهلبیت(علیهمالسلام) است. با مقدمات پیشگفته، میخواهم از زاویهای دیگر به فلسفهی این جلسه بپردازم:
«امامخامنهای» بارها از اهمیت و ضرورت و ظرفیت «فضایمجازی» در کنار تهدیدها و آسیبها و خطرات آن سخنراندهاند؛ اما هيچگاه جایگاهی برای آن در حد و اندازهی «محراب و منبر» نگشودهاند؛ چراکه ظرفیت انسانسازی و جامعهپردازی و تمدنسازی اینها را بسیار فراتر از آنها میدانند. «محراب و منبر» یعنی همان «گفتمان چهره به چهره» با مخاطبِ غالباً جوان و مؤمن، در فضایی مثل مسجد و هیأت.
اگر برای سخنان فوق بخواهم مؤیدی بیاورم، همین اغتشاشات ۱۴۰۱ را مثال میزنم؛ یک جنگ جهانیِ تمامْعیار رسانهای علیه باورها و ارزشها و هویت یک ملت! مگر ندیدیم که هشتگ فلان خانم، صدها میلیونبار تکرارشد؛ هزاران سلبریتی ایرانی و غیرایرانی با میلیونها دنبالکنندهی غالباً جوان و با حمایتهای عجیب رباتهای انساننما هرچه توانستند دروغ و افتراء و تهمت به نظام و انقلاب و امام امت بستند آن هم برای فریب ملت و آوردنشان به میدان آشوب و غارت؛ نتیجه چه شد؟! چرا آنی که میخواستند نشد؟! چرا فراخوان همزمان چند سلبریتی با میلیونها دنبالکننده، گاهی به اندازهی انگشتان دو دست را هم به خیابان نمیآورد؟!
پاسخ روشن است؛ دلبستن به فضای مجازی برای کنشگریها در فضای حقیقی، سرابی بیش نیست!
این اصل، با اندکی تفاوت در مورد سلبریتیهای انقلابی هم صادق است؛ همان برادران نازنینی که تمام میدانهای مجاهدت در عرصههای تبیین و تربیت را منحصر در همین فضا میدانند!
«آقا» با همان ذکاوت خدادادی در عینحالیکه بارها به اهمیت «فضای مجازی» اشارهکردهاند، بارها و بارها و بارها در افکار و گفتار و رفتارشان توجهی مضاعف به «فضای حقیقی» و آثار حیرتانگیز گفتگوهای چهره به چهره در قالبهایی چون «هیأت و حلقههای صالحین و تریبونهای آزاد» داشتهاند.
هیچکس نمیتواند منکر تأثيرات عجیب رسانه و فضای مجازی شود؛ اما کارِ تربیتی و فرهنگی و اجتماعیِ انسانساز و جامعهپرداز و تمدنساز فقط در «میدان حقیقت» محقق خواهدشد؛ درست مثل کاری که «امام راحل» انجام دادند و «امام حاضر» به شایستگی آنرا باور دارند و دنبال میکنند.
«بنده وقتى مسجد مىرفتم، در میان صد نفر، اقلاً نود نفرش جوانها بودند. بنده هیچ چیز خاصى نداشتم؛ نه یك مایهى آنچنانىِ معنوى، نه یك مایهى دنیوى؛ اما با مردم بودم.»
#رهبر_انقلاب
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
☑️ پازل جملات
✍️مجتبی میرزایی
جای علامت سؤال عدد صحیح را وارد نمایید.
جمله(؟):
امام خمینی در کتاب دشمن شناسی با استفاده از معارف دینی من جمله سیره نبوی و علوی شناخت دشمن را گام نخست پیروزی در برابر او میداند.
جمله(؟):
رهبری فرزانه در بیانیه گام دوم عمده فعالیت دشمن را ایجاد ترس و القاء نا امیدی میدانند.
جمله(؟):
امام خامنهای در آخرین فرمایش گُهَر بارشان نقشه و مهندسی دشمن را خوب دانسته ولی محاسباتشان را معیوب عنوان کردند.
جمله(؟):
یکی از بحثهای داغ این روزها بین مردم در کوچه و بازار، خانه و مهمانی، بحث از اتفاقات اخیر است.
جمله(؟):
گروهی از مردم دغدغه دین را اولی دانسته و ابراز نگرانی از وضع حجاب دارند. گروهی اقتصاد را.
پنج جمله بیان شد. جایگاه جملات طبق همین سیری که عرض شد صحیح است. یعنی عدد جایگزین علامت سؤال یک تا پنج به ترتیب است.
امّا پاسخ نادرست به این سؤال:
اول گرانی و بیحجابی را میبینیم، نا امید میشویم، میترسیم و خیلی کم به جملات امام و رهبری، به دشمن شناسی میاندیشیم(حتی او که مدعی ولایی بودن است).
از همینرو پازلی که من و تو میچیند پیام نا امیدی و ترس است.
آری عمده پیام مباحثات مردم، ترس از آینده حجاب و اقتصاد و ناامید بودن به آینده کشور است!
پس این مهندسی دشمن بیتأثیر نبوده و محاسبات خودی را هم تغییر داده است.
پس بیخود نبوده است که سکاندار کشور #جهاد_تبیین و #بصیرت افزایی را مکرراً سفارش نموده است.
بنده خدا میگوید بروید مطالعه کنید.
میفرماید بچههای ما متأسفانه کتاب کم میخوانند.
میپرسد فکر کنید نقش ایران و آسیا در نظم نوین جهانی چیست؟
به مسئولین میگوید بروید یک دوری در پایگاههای نظامی و هستهای ایران بزنید.
عزیزان من مشکل در کشور وجود دارد اما آن نیمه کم لیوان!
شما میتوانی مخالفت کنی و این حرف من را قبول نداشته باشی چون آنچه با چشمانت میبینی قبول میکنی.
پس ببین رویشها را!
ببین پیشرفتها را!
ببین دستاوردها را!
ببین موفقیتهای بیشمار را!
دائماً دنبال دیدن کاستیها هستی! چَشمانَت عادت کرده و پُری لیوان دیگر به چَشمَت نمیآید.
اگر درست محاسبه کنی، نتیجه چینش پازل جملات، تقویت ایمان و باور به آینده ایران و انقلاب است.
سُخَن بسیار است امّا مَقال اَندَک.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔹ماهی نباشیم
ماهی بهدنبال رهایی و آزادی از دریا بود؛ اما فراموش کرد که دریا خودِ زندگی است و بیرون دریا خودِ مردگی است.
پایانِ ماهی آه شد، نه آزادی.
✍️ علی کردانی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#اطلاعیه
#ویراستاری
#صفحه_آرایی
❇️ واحد ویرایش و صفحهآرایی مؤسسه شناخت برای تکمیل کادر ویراستار و صفحهآرای خود، از افراد با مهارت ویراستاری و صفحهآرایی (ساکن قم) دعوت به همکاری میکند.
✴️ برای کسب اطلاعات بیشتر و ارسال رزومه از طریق لینک زیر اقدام فرمائید.
🆔 @sayyedalirezamostafavi
✉️ mostafavi.sa@chmail.ir
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
@Fekrat_Net
🔍 برجام بدون روتوش
✍️ مهدی جبرائیلی
🔸فعالیتهای هستهای ایران یکی از مهمترین موضوعاتی بوده که از سال ۱۳۸۱ با اعلام رسمی جمهوری اسلامی ایران به دستیابی به فنآوری هستهایی بر روابط این کشور با آمریکا و اتحادیة اروپا سایه افکنده و علاوه بر مناسبات سیاسی، جنبههای دیگر روابط بین آنها را هم تحتالشعاع قرار داده است. به دنبال گفتگوهای چندجانبه ایران با شش قدرت بزرگ، سرانجام برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) با توافق نهایی وزرای امور خارجه ۱+۵ و وزیر امور خارجه ایران در تاریخ ۲۳ تیرماه ۱۳۹۴ به امضا رسید و پس از دو سال مذاکره، توافقی بلند مدت بین ایران و کشورهای ۱+۵ در خصوص فعالیتهای هستهای ایران و لغو تحریمهای ایران حاصل شد.
🔗 متن کامل یادداشت در فکرت
#برجام
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔴 جرأت شروع
✍️ احمدحسین شریفی، استاد حوزه و دانشگاه
🔸در کارهای بزرگ، «شروع»، نقشی کلیدی دارد؛ «ترس و دلهره» نسبت به «احتمال عدم موفقیت» و در نتیجه «شروع لرزان»، میتواند «نبوغ و توانایی و اراده» را خاموش یا بسیار کمرمق کند. «شروع امیدوارانه» و البته حتی الامکان «حساب شده»، جرئت، قوت، «قدرت» و «خلاقیت» را به دنبال میآورد.
#امیرمؤمنان در سخنی حکیمانه میفرماید:
«إِذَا هِبْتَ أَمْراً فَقَعْ فِيهِ، فَإِنَّ شِدَّةَ تَوَقِّيهِ أَعْظَمُ مِمَّا تَخَافُ مِنه (نهج البلاغه، حکمت ۱۷۵)
هرگاه از كارى بترسى خود را در آن افکن، زيرا سختى بر حذر بودن، بزرگتر از آن چيزى است كه از آن مىترسى»
چو ترسی ز امری بينداز خويش
در آن و بپيراى تشويش خويش
دو دل بودن و خود نگهداشتن
بسی سختتر ميكند قلب ريش
#اخلاق
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔘 ژاپن، چین و حالا کره جنوبی در تقسیم کار آمریکا علیه ایران!
✍️ محمدصادق خرسند، نویسنده و پژوهشگر علوم سیاسی
⏪ چندی قبل نماینده ژاپن با پرچم سلطنت طلبان عکس یادگاری گرفت، چین پای بیانیه ضدایرانی شورای همکاری خلیج فارس را امضا کرد و حالا هم به قول وزارت خارجه کره جنوبی فرمایشات حماسی! رئیس جمهور کره جنوبی در امارت ضد ایران نقل محافل رسمی شده است. اما دلیل این تحرکات بی سابقه غیر دیپلماتیک و غیر دوستانه شرق آسیا ضد ایران چیست؟
⏪ آیا پای دلارهای نفتی در میان است؟ چه چیزی باعث شده این کشورها توان ایران برای پاسخگویی را در شریان اقتصادی دنیا نادیده بگیرند؟ قطعا مقایسه کردن ایران با کره شمالی و امارات با کره جنوبی توسط رئیس جمهور کره جنوبی از روی احساس نیست، همان گونه که امضای چین پای بیاینه ضد ایرانی تصادفی نیست.
⏪ افکار عمومی ایران هنوز عذرخواهی رسمی ژاپن از آمریکا به دلیل فروش یک دستگاه تویوتا به ایران را فراموش نکردهاند، در حالی که خودروی رسمی داعش تویوتاهای ژاپنی بود. به نظر می رسد در تقسیم کار برای زمینگیر کردن جمهوری اسلامی نوبت به این کشورها رسیده است.
⏪ تلاش برای محاصره دیپلماتیک و تحقیر سیاسی ایران یکی دیگر از لایههای پنهان جنگ ترکیبی اخیر است که ضد ایران در جریان است. برخورد قاطع و تهدید به پاسخ پشیمان کننده در صورت تکرار ،کمترین توقع افکار عمومی از دستگاه دیپلماسی است. این کشورها باید بفهمند بازی کردن با منافع ملی و تمامیت ارضی ایران شوخی بردار نیست و هزینههای آن بسیار بیشتر از فایده اش خواهد بود.
#سیاسی
#بین_الملل
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
دل من یاد تو را یک نظر از دل نَبَرد
جان من هر چه به جز توست، زِ خاطر برده...
✍️#محمدجوادمحمودی
#شاعران_اجتماعی
#شاعران_آئینی
💠 #شاعران_حوزوی
💠 @shaeranehowzavi
#پویش_نوشتن
🔖مجموعه اولین خاطرهنگاری هیأت گفتگومحور بانوان طلبه تاریخپژوه منتشر شد.
1⃣یادداشت اولین متن دعوت هیأت یاوران زینبی، نجمه صالحی
https://eitaa.com/javal60/1306
2⃣یادداشت همنشینان بهشتی، رویا ایمانی
https://eitaa.com/javal60/1322
3⃣یادداشت جشن متفاوت، نجمه صالحی
https://eitaa.com/javal60/1276
4⃣یادداشت دوشنبههای امام حسینی، صدیقه قصاب ساروی
https://eitaa.com/javal60/1321
5⃣یادداشت محفل بانوان تاریخ پژوه در هیئت بانوی تاریخ ساز، آمنه خالقی فرد
https://eitaa.com/javal60/1319
6⃣یادداشت هیأت یاوران زینبی، زهرا کبیری پور
https://eitaa.com/javal60/1305
7⃣یادداشت پر از شور عین شیرینی، فاطمه میری
https://eitaa.com/javal60/1314
8⃣یادداشت دوشنبههای امام حسینی، وعدهگاه تاریخدوستان و تاریخپژوهان، زهرا مهرجویی
https://eitaa.com/javal60/1304
9⃣یادداشت میدان مسابقه، نجمه صالحی
https://eitaa.com/javal60/1137
0⃣1⃣یادداشت قول دادن ممنوع، مریم زارعی
https://eitaa.com/javal60/1289
1⃣1⃣یادداشت هیأت خانگی، آسیه آخوند قرقی
https://eitaa.com/javal60/1308
2⃣1⃣یادداشت کلمپلوی تاریخی، محبوبه زمانی
https://eitaa.com/javal60/1283
3⃣1⃣یادداشت آخرینها، نرگس سلیمانی
https://eitaa.com/javal60/1323
4⃣1⃣ یادداشت مخاطب خاص من حسین علیهالسلام، خانم صدر
https://eitaa.com/javal60/1326
#پویش_نوشتن
#جهاد_روایت
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
💠 رفتگر حکومتاسلامی
✍ عباس بابایی
تمام هیکلش را اگر با لباسهایش میکشیدی، پنجاه کیلو هم نمیشد؛ اما بنیانهای حکومت شاهنشاهی را به لرزه درآورده بود!
نه خدمی داشت، نه حشمی؛ نه خاندان هزارفامیلی که از او حمایت کنند؛ نه شاگردان و مریدان فراوانی که دورش را بگیرند و ترویجش کنند؛ نه در میان مدیران زورگو و فاسد رژیم پهلوی طرفدارانی؛ اما وقتی برای آزادی یکی از یارانش به ملاقات شاه رفت، چنان دستش را بر میز کوبید و او را امرونهی کرد، که خود شاه به وزیرش گفت: این سید مثل یک افسر که با سرباز صحبت میکند، با من صحبت کرد و اصلاً انگار نه انگار شاهی وجود دارد!
نواب صفوی چه کرد که نام او در تاریخ این میهن با عظمت یاد میشود؟!
نواب در غربت و مظلومیت دوران رژیم منحوس پهلوی فریاد رسای اسلام و مستضعفان بود؛ آنچه برایش اهمیت داشت اسلام بود و آنچه که برایش پشیزی نمیارزید، اخم شاه و درباریان و کنایهی مذهبیهای عافیتطلب گوشهنشینِ متحجر؛ همانها که وقتی حکم اعدامش را شنیدند، گفتند: لباس روحانیت از تنش بیرون کنید که به مقام روحانیتش اهانت نشود!
چه چیزی در وجود نواب شعله میکشید، که دهها سال قبل «چراغ تولید ایران» را بر سر دست میگرفت و آن را بهعنوان تولید ملی ترویج میکرد؟!
کدام ویژگی باعث شده بود که او در هر مکانی قرار میگرفت، تبدیلش میکرد به میدان جهاد؛ جهاد تبیین.
او مگر چگونه فریاد سر میداد که اولین جرقهی انقلابیگری را در دل «بزرگترین رهبر انقلابی عصر حاضر» ایجاد کرد؟!
او چه کرده بود که چنان دل از امام راحل بردهبود که وقتی دستور اعدامش صادرشد، خودش را برای نجات او به آب و آتش زد؟!
نواب چه داشت که عدهای از ما نداریم؟!
مهمترین ویژگی این مرد الهی تاریخ معاصر ایران «غیرت» بود؛ همان صفتی که اگر در وجود انسان شعله کشید، او را نسبت به دیانت و ملت و مملکت حساس میکند و اگر در کسی نبود به انسان ذلیل و بیخاصیتی تبدیل میشود که نه علمش او را فایده رساند و نه معنویت و نه خاندان و نه حزب و گروهش.
مدیر اگر غیرتمند شد، برای حل مشکلات مردم شب و روز نمیشناسد؛
معلم اگر غیرتمند شد، در برابر انحراف فکری و رفتاری شاگردانش آرام نمیگیرد؛
پزشک اگر غیرتمند شد، نداری و فقر مریض، دست و پایش را نمی لرزاند؛
طلبه اگر غیرتمند شد، ذرهای بیحرمتی بر مقدسات را بر نمیتابد؛
پدر اگر غیرتمند شد، حریم حرمش را با عفاف و حجاب محافظت میکند؛
نظامی اگر غیرتمند شد، میشود «حاجقاسم».
رحمت و رضوان الهی بر نواب عزیز که هم نسبت به دیانت، غیرت داشت و هم ملت و هم مملکت. او از سلالهی پاکی بود که جدش فرمود: «كانَ إِبراهيمُ أَبى غَيورا و َأَنَا أَغيَرُ مِنهُ وَ أَرغَمَ اللّه أَنفَ مَن لا يَغارُ مِنَ المُؤمِنينَ؛ پدرم ابراهیم (علیهالسلام) مرد غیرتمندی بود، لکن من غیرتمندتر هستم؛ و خداوند بینی مسلمانی را که غیرت ندارد به خاک ذلّت میمالد.»
همان غیرت علویاش باعثشد تا با تمام وجود سخنی را برای همهی دلدادگان انقلاب به یادگار بگذارد و حجت را بر همه تمام کند:
«آرزو دارم که حکومت اسلامی تشکیل بشود و آن زمان بزرگترین افتخارم این است که رفتگر خیابانهایش باشم.»
#انقلاب_اسلامی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
گامهایی به سوی طنزنویسی
✍ هادی حمیدی
😊 بیشفعال فرهنگی و سیاسی
از جدی ترین کارهایم در زندگی، گفتن و نوشتن طنز و شوخی بوده، هست و خواهد بود!
هر وقت، تفاوت و تشابه طنز ،هزل،هجو،فکاهه و لطیفه را فهمیدید شما آدمی هستید که خوب می فهمید!
امیدوارم با خواندن این مطالب درک کنید که چیزی از طنز نمیدانید ولی به آن علاقه ذاتی دارید.
از اینکه مجبور میشوید این نوشتههای وسوسه انگیز ،روی مخ و اعصاب خوردکن و البته دقیق را که با وسواس زیادی نوشتم را چند بار بخوانید در پوست خود نمیگنجم!
همه آنچه را که در ادامه میخوانید به روح پدر طنز پارسی حضرت عبید زاکانی تقدیم میکنم.هم اویی که در خواب و بیداری مدرّس، مشوّق و منتقد من بوده و هست.
منابع و مآخذ این سلسله یادداشت ها در دفتر انجمن آفرينشهای ادبی و هنری لبخند قلم،خاک میخورد و محفوظ است.
1⃣ https://eitaa.com/Labkhandghalam/81729
2⃣ https://eitaa.com/Labkhandghalam/81750
3⃣ https://eitaa.com/Labkhandghalam/81771
ادامه دارد....
#طنزنویسی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN