🔅به بهانه طرح مولدسازی
✍️علی مهدیان
🔹نقدهای مخالفین این طرح را اگر ببینید عمدتا از جنس نگرانی است. نکند مثل اصل ۴۴ خوب اجرا نشود. نکند به نزدیکان دولتیها و سوداگران و خصولتی ها و طایفه سودبرنده از دردهای مردم، برسد. نکند دولت برای حل مشکلات عاجلش داراییهایش را به ثمن بخس بفروشد و چه و چه. خوب حالا چه کنیم؟
🔹میگویند اینکه مجموعه ای بالاتر از نهادهای رسمی و قانونی درست کنید که در تصمیماتش مصونیت قضایی هم داشته باشند، خطرناک است. پس چه کنیم؟ بگذارید این کار بر اساس روالهای موجود قانونی پیش برود. مجلس و دولت و شفافیتهای رسانه ای و نهادهای مختلف و متفاوت نظارتی. این هم یعنی کلا همان که بود باشد. و این طرح را بیخیال.
🔹چند نکته فقط. اولا سپردن کار به دستگاه و ساز و کار بروکراتیک موجود آنهم در وضعیت جنگی که نیاز به تصمیم سریع و اقدام سریع داریم، عملا ابتکار عمل را از کشور میگیرد. اگر بگویید خوب بگیرد و هر چه باداباد که هیچ. اما اگر موافقید طرحتان چیست؟ راه حلتان چیست؟
🔹 ثانیا ساختار سیاسی و نظام قدرت در کشور ما یک ویژگی اش آن است که توان تصمیم گیری واحد و منسجم و سریع و به موقع را دارد. بخشهایی در قانون مافوق نظامهای عادی هستند و در هر زمان هم میتوانند شکل بگیرند، این نهادها تصمیماتشان حکومت دارد بر دیگر نهادها. رهبری در کشور یک نهاد گسترده است که شوراهای تخصصی مختلفی دارد، تصمیمات آنها تصمیم او است و حاکم بر دیگر تصمیم گیریها. این یک ساختار قانونی است و متکی به رای مردم.
🔹بعلاوه اساسا منشا مشروعیت قوانین مجلس، تصمیمات دولت و تصمیمات دادگاهها همگی از جایگاه امامت و حاکمیت شرعی الهی و ولایی تامین میشود، او میتواند ساختارهایی شکل دهد و این دستورات خود را بر آن اساس در کشور جریان دهد. البته سبک تصمیم گیریهای ولایت، استفاده از تصمیمات مردم و اراده عمومی و عقل جمعی است. حالا اگر شورای سه نفره روسای قوا تصمیمی بگیرند که رهبری آن را حاکم بر همه تصمیم گیریها قرار میدهد، چه منع حقوقی و قانونی و شرعی خواهد داشت؟
🔹دشمنان که تکلیفشان روشن است روی تاخیرها و فشالتها و نقصهای دستگاه های بروکراتیک و تصمیم گیر حساب کرده اند. پس مخالف این طرحها هستند. اما دوستان بهتر است به جای بیان صرف نگرانی، ایده ای بدهند که دغدغه تصمیم سریع و سهل و به هنگام در موقعیت جنگ در امور کلان و اساسی کشور را حل و فصل کند و قدرت ایجاد تحول را داشته باشد و نقش اراده عمومی مردم را هم لحاظ کند.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
📌«مسئولان ترک فعل» سرعتگیر عدالت در انقلاب اسلامی
✍️ مجتبی عباسی، نویسنده حوزوی در پایگاه اندیشهای فکرت نوشت:
طبق آمارهای بینالمللی، ضریب جینی ایران پس از انقلاب اسلامی برخلاف دوران پهلوی و با وجود افزایش نابرابری در دنیا به جز پنج سال اخیر دولت روحانی رو به کاهش بوده و چرخه رشد اقتصادی و پیشرفت ایران در گام اول انقلاب، رکورد زده است؛ اما چرخه عدالت با هجمه سازمانیافته پدرخواندهها و آقازادهها و با ضربه نهایی دولتِ بایدها و سلطان ترکِ فعلها بر مدار خود نچرخیده و به یکی از مهمترین دغدغههای گام دوم انقلاب تبدیل شده؛ زینرو دهه چهارم از سوی رهبر حکیم انقلاب، دهه پیشرفت و عدالت نامگذاری شده است.
جهانی که اسلام برای ما تبیین و توصیف میکند با جهانی که غرب و غربگرایان تخیل کردهاند بسیار متفاوت است؛ بدین رو انقلاب اسلامی، پیروزی در جنگ و پیشرفتهای گام اول انقلاب با بیستسالههای پیرو خط امام اتفاق افتاد؛ اما رفوزه شدن در اقتصاد و تساهل فرهنگی با شصستسالههای لیبرال، واقع شد، پیامد تفکر انقلابی و مدیریت جهادی، اقتدار، افتخار و عزت ایران اسلامی بود و نتیجه بیعدالتی و اشرافیگری بانیان وضع موجود، تحمیل رنج و سختی بر ملت و اعتراض شد.
اکنون با وجود برقراری عدالت نسبی در عرصه آموزش، سلامت و دیگر عرصهها؛ اما عدالت مبتنی بر گفتمان امامین انقلاب در عرصه اقتصادی، اجتماعی، قضایی و فرهنگی، نیاز حیاتی کشور شده است و عدم اجرای آن، دردهایی از جنس محرومیتهای عمیق و درازمدت برای محرومان و گردنکشی بیشتر مفسدان و غارتگران بیتالمال را به دنبال خواهد داشت.
هرچند عدالتخواهی با سیاهنمایی و سفیدنمایی یا نمایش داغ و درفش ممکن نیست؛ چون راه عدالت از باتلاق تهمت، دروغ و حقالناس متقلبان و از سرابِ سفیدنمایی و نشانیهای نادرست غربگرایان جداست؛ هرچند برخی با نِقزدن، بزک کردن غرب و سوارشدن بر مشکلات مردم یا خارج گود نشستن وگریبانگیری از نظام اسلامی عدالتخواری میکنند.
بیشک عدالتگستری با تقسیم ثروت و درآمد کشور و کشاندن مسئولان ترک فعل و مفسدان اقتصادی و فرهنگی به عدالتخانه، امکانپذیر است و در عین حال از پیچیدهترین و سختترین مأموریتهای حکومت و پایه امنیت کشور محسوب میشود.
در این میان، نقشآفرین اصلی میدان عدالت و آمران به معروف خیابان انقلاب، طبق آیه «لِیَقومَ النّاسُ بِالقِسط» مردم هستند که با مطالبهگری هنرمندانه میتوانند مسئولان را به پاسخگو بودن عادت داده و مسیر اجرای عدالت را بازگشایی و مراقبت کنند.
برقراری عدالت نه فقط هدف اسلام که آرزوی پیامبران الهی و جزء اصول دین و از آرمانهای شیعه در حکومت جهانی امام عصر(عجل الله تعالی فرجه) شمرده میشود، چنان که امیرمؤمنان علی(علیه السلام) الگوی شیعه و قهرمان مبارزه با بیعدالتی است که با تأسیس عدالتخانه علوی، رسالت ناب و اجتماعی اسلام را جان بخشید.
#ترک_فعل
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
🔴 اهانت جنونآمیز
✍️علیرضا مکتبدار
بر اساس آمارهای معتبر جهانی، دین مقدس اسلام و تعالیم نورانی قرآن کریم، روز به روز حصار مغزها و قلبها را میشکند و تا عمیقترین لایههای اندیشه و جان افراد آگاه و حقیقتجو، رسوخ مییابد. قرآن کریم خورشیدی تابناک است که جز شبپرگان جزماندیش، پنجه بر چهره آن نمیافکنند. تعالیم حیاتبخش قرآن کریم، چون جویباری پاک و زلال، در رگ رگِ درخت اندیشه انسان جاری میشود و بر شاخسار آن میوههای گوارا و شیرین میرویاند. هر کس جرعهای از این جویبار بنوشد، پنجرههایی از نور و روشنایی بهسویش گشوده میشود و هر کس خود را در جاری آن افکند، از هر چه آلودگی است، پالوده میگردد و تمام وجودش صبغه ملکوت میگیرد.
این کتاب حیاتبخش، هر چند در طول تاریخ –گاه و بیگاه- در معرض خوارداشت سُفلگان و بدسرشتان قرار گرفته است اما بهرغم تلاش نافرجام آنان، پرتو انوارش چشم دل بسیاری از مردمان را روشنایی بخشیده و آنان را به گواهی دادن به عظمت این کتاب مقدس و کُرنش در برابر شکوهش واداشته است.
به آتش کشیدن این کتاب مقدس و یا سبکشمردن آن از سوی بدخواهان، تاریخی دراز دارد. این کار همواره واکنشی از سر استیصال و درماندگی بوده است و امروزه در غرب متمدن، به بهانه آزادی بیان صورت میگیرد در حالیکه این دست اقدامات درست بر عکس، عین سلب آزادی بیان از دیگران است. تلاش بدخواهان همواره دستاوردی معکوس برای آنان به همراه داشته است و انسانهای آزاده را به سمت پژوهش بیشتر درباره قرآن سوق داده است.
#قرآن_کریم
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#حدیث_نگاری
🔅همراهی اجتماعی؛ ارمغان آرامش معنوی و مادی
✍️ جواد رستمی، عضو تحریریه نویسندگان حوزوی خراسان
امام جواد علیه السلام، داشتن سه خصلت را سبب جلب محبّت معرفی میکند؛
۱. انصاف در معاشرت با مردم
۲. همدردى در مشکلات آنها
۳. همراه و همدم شدن با معنویات
این روایت اجتماعی را در جلد 75 بحارالانوار خواندم.
انصاف در معاشرت با مردم در بین وابستگان اقوام، دوستان، همسایه و همکاران از انسان چهره و شخصیت قابل اعتماد میسازد به حدی که برداشت نیک و مثبت از گفتار و کردار او یکی از ثمرات آن است.
شهرت به خیرخواهی و احترام و عزت در بین مردم هم از همین رفتار نشأت میگیرد. و از سوی دیگر سبب می شود دیگران نیز در قبال او همین رفتار را در پیش بگیرند.
همدردی با مشکلات مردم یکی از شئون انسانیت است و در اشعار فارسی هم مکرر اشاره شده مثل آنجا که می گوید چو عضوی به درد آورد روزگار دگر عضوها را نماند قرار.
همدردی زبانی و گفتاری به دردمند قدری آرامش خاطر همراه با افزایش تحمل سختی می دهد. همراهی و همدردی دیگران در غم و غصه و مشکلات به او قوت قلب وامید و انگیزه میدهد تا از این وضعیت خلاص شود.
حال اگر همدردی فقط زبانی نبوده بلکه در عمل کارگشایی و رفع گرفتاری نیز همراه آن شود اثری چندیدن برابر در اجتماع دارد و ضمن جلب رضای خالق و مخلوق، تکثیر محبت و نوع دوستی و همیاری را در بین مردم درپی خواهد داشت.
اکنون که بخشی از مردم میهنمان ایران گرفتار زلزله و مشکلات عدیده در این سرمای سخت شدهاند هر قدمی که هرکسی برای همدردی و کمک به آنها بردارد در یاد و خاطر آنها خواهد ماند و سبب کِشش قلبی و جلب محبت آنها می شود.
همراه و همدم شدن با معنویات صیقل روح و جلای آن را در پی دارد سبب لطافت گفتار و کردار در تقابل با اطرافیان و اجتماع می شود.
هر اندازه انسان اهل معنویت باشد و در قلب خود محبت خدا را اندوخته کند خدا نور محبت او را در قلب دوستان و اطرافیان و اهل معاشرت با او قرار می دهد.
معنویات سبب اصلاح رفتار انسان می شود صفات بد را از او دور کرده و زمینه رشد صفات نیک و انسانی را فراهم می کند و نسبت به جامعه اطراف هم تاثیر مثبت می گذارد.
در کل مجموع این سه گانه انسان را در نظر دیگران عزیز و باعزت و مورد احترام می سازد و شخصیت نیکی از آن به نمایش می گذارد.
#یادداشت_کوتاه
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN_khorasan
#عرض_ارادت🍃❤️🌹
به نام آن صفت کز آن جهان نان میخورد آری
که آن نامی است زیبنده برای حضرت باری
ازین نام بلند آوازه معروف است عیاری
به نعمت خفته اند از این صفت والله بسیاری
*تمام آسمان ها و زمین یا هر چه پنداری
به نام نامی او، او كه نان داده دو دنيا را
به زير سايه اش روزی رسانده از ازل ما را
نه ما را بلكه ابراهيم و شیث و عيسی را
نه آن ها را فقط بلكه همه پنهان و پيدا را
*ازين ها صد برابر هم ندارد پيش او كاری
كدامين نام! نامی كه سراسر جود و احسان است
تمام ملك بر اين خوان بی اندازه مهمان است
همان نام عزيزی كه لطيف از جنس باران است
و در ابن الرضا پيدا شده هر چند پنهان است
*جواد ابن الرضا آن جلوه تام خدا آری
به دستش هفت دريا قطره ای بوده است نا پيدا
همه معشوق ها او را اسير و عاشق و شيدا
كريم ابنِ كريم آن جلوهی جانانهی زيبا
همو كه عرش هم در زير پايش خفته است اما
الي يوم القيامه نيست او را فضل تكراری
صدای كاظمين از دور ما را مست آقا كرد
لب سائل كشش ما را زِ جمع خلق پيدا كرد
بساط عيش را بر خوان احسانش مهيا كرد
تمام جرعه خواران را سيه مست دو مينا كرد
*كه رفت از خاطر باده پرستان ياد هوشياری
#مهتا_صانعی
#بابالجواد
#شاعران_اجتماعی
#شاعران_آئینی
💠 #شاعران_حوزوی
💠 @shaeranehowzavi
ولادت با برکت
✍️نجمه صالحی ، عضو تحریریه مجتهده امین
سالها از ازدواجش گذشته بود و فرزندی نداشت. سودجویان پس از شهادت پدرش برای به دست آوردن مال بیشتر امامتش را انکار میکردند. فرزند نداشتن او موجب سرزنش یاوهگویان شده بود. کاش فقط غریبهها سرزنش میکردند، اقوام نزدیکش هم زبان به طعنه گشوده بودند!
چه بسا غریب الغربا لقب گرفت نه برای اینکه دور از وطن تبعید شد بلکه برای این بود که در میان خانوادهاش هم غریب بود! هنگامی که دردانهاش به دنیا آمد، اقوامش چهرهشناس آوردند، شک کرده بودند!
اما با دنیا آمدن جواد اهلبیت علیهمالسلام، برکت به زندگی پدر آورد. بابرکت بود چون از تحیر شیعه در یافتن امام بعدی جلوگیری کرد، نیکو بود چون مانع انحراف خویشاوندان حضرت رضا علیهالسلام شد، پر از خیر بود چون برکات علمی زیادی برای مسلمانان داشت. برای همین بود که پدر در وصف ولادتش فرمود:
«این مولودى است که براى شیعیان ما، با برکت تر از او زاده نشده است»*.
جواد الائمه علیهالسلام با وجود سن کمش با علما و دانشمندان عصر خویش مناظره میکرد و آنها را تسلیم و مجذوب خویش ساخته بود و به خوبی جامعه شیعی را هدایت کرد، یادگار نبی خاتم صلیالله علیه وآله همچو ریسمان هدایت بود و مومنین را از کجروی و خطر انحراف نجات داد.
🕊میلاد مولود با برکت اهل بیت علیهم السلام، ابن الرضا علیهالسلام تهنیت🕊
*شیخ مفید، الارشاد، ص ۳۱۹
#جوادالائمه🍃
#میلادامامجواد
#پویش_نوشتن
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
☘امید، اقتدار، تلاش، بارش و پیروزی نهایی☘
🍃جَاءَ الْحَقُّ وَزَهَقَ الْبَاطِلُ ۚ إِنَّ الْبَاطِلَ كَانَ زَهُوقًا🍃۸۱/اسرا
#پویش_نوشتن
#جهاد_روایت
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
📌 وقتی که شاه قهر می کند
✍️ حسن مددخانی
به نظرم شاه فرار نکرد، قهر کرد؛ با مردم ایران قهر کرد. با این قهر خواست به مردم بگوید من این همه دست آمریکایی ها را در تصمیم گیریها باز گذاشتم و آزادانه برای من و به جای من که شاه این مملکت بودم، (ببخشید تا اطلاع ثانوی، با اجازه آمریکاییها، فعلاً شاه هستم)، تصمیم می گرفت. نه من با آنها کاری داشتم، نه آنها با من. من هم به گفتگوی خود با کورش و هخامنش مشغول، که راحت بخوابید، من بیدار هستم. اگر من برای شما آزادی نتوانستم بیاورم، برای آمریکا و چند کشور اروپایی که توانستم. اصلا مردم ایران آزادی رِ برای چه می خواهند. من و پدرم به نمایندگی از این ملت، آزاد بودیم، بس نیست، کافی نیست؟ من که به عنوان شاه این مملکت، حاضر نبودم و نیستم آزادی رِ به مردم تحمیل کنم. تصمیم گرفتم من و خاندانم تا میتوانیم به جای آنها آزاد باشیم. اما مردم قدر این آزادی رِ ندانستند. من می روم و مملکت رِ به (امام) خمینی میسپارم. خمینی می آید و جلوی آزادی آمریکاییها رِ می گیرد و آزادی رِ بر مردم تحمیل می کند و مردم هم مجبور هستند این آزادیِ تحمیلی رِ تحمّل کنند. آمریکاییها هم متأسفانه هیچ غلطی نمیتوانند بکنند. فقط در سلطنت من که شاه این مملکت بودم توانستند هر غلطی بکنند.
#انقلاب
#آزادی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
بهمن ۱۳۵۰ یادآور سرمایی خانمانسوز
✍️زینب نجیب، عضو تحریریه مجتهده امین
در بهمن ماه ۱۳۵۰، کولاک و بوران، بخش وسیعی از ایران را به گونهای در برف و یخبندان فروبرد که سرانجام منجر به مرگ بیش از ۴۰۰۰ نفر شد و به خشکسالی سیزده ساله کشور پایان داد. برخی معتقدند، این رویداد به عنوان سختترین و مصیبتبارترین بوران در تاریخ نوشتهشدهٔ بشر بودهاست. همچنین در این مدت برخی از شهرهای کشور به دمای منفی ۳۷ درجه رسید(سردتر از کمترین دمای قطب شمال) که این حادثه در کتاب گینس نیز ثبت شده است.
اما مصیبتبارتر از این واقعه در سال ۱۳۵۰، دستور محمدرضا پهلوی برای تشکیل كمیتهی مشترك ضد خرابكاری با هدف هماهنگسازی عملیات سركوب مخالفان بود که نتیجهی آن، هفت سال شکنجهی ملت ایران به بهانهی حمایت از آرمانهای امام به وحشیانهترین و شنیعترین رفتارها بود. آری، حکومت طاغوتی پهلوی، روزهایی بسیار سردتر و رنجآورتر از آنچه زمستان با طبیعت خود به همراه دارد خلق کرده بود.
از جمله:
۱- بستن دستها و پاها به تخت و شلاقزدن با کابلهای نازک و کلفت به کف و روی پاها که منجر به ریختن ناخنها میگردید.
۲- بستن دستها و پاها توسط آپولو و گذاشتن کلاه مخصوص همراه با سر و صدا و زدن کابل و شوک الکتریکی به جاهای حساس بدن.
۳- زدن دستبند قپانی و آویزان کردن با همین حالت و زدن کابل از نوک پا تا فرق سر.
۴- بستن به آسیبان، همراه زدن با کابل و شوک الکتریکی.
۵- صلیبی آویزان کردن از نردههای اطراف فلکه (طبقات) همراه با شوک، زدن با کابل و انواع آزار و اذیتها مانند سوزاندن و لگد کردن.
۶- آویزان کردن به وسیله دو دست یا یک دست از قلابهای اتاق بازجویان پس از تحمل شکنجههای اتاق شکنجه.
۷- سوزاندن جاهای حساس به وسیله سیگار، فندک، شمع، بخاری برقی، قفس آهنی، ماند روی دستها، پشت کمر، باسن، سینهها، روی پاها، روی کتفها.
۸- تهدید و استعمال بطری به زندانی.
۹- ایستادن تک پا و دواندن زندانی و رفتن بازجو با کفش روی پاهای مضروب و مجروم و به شدت ورم کرده و سیاه شده.
۱۰- بیخوابیهای ممتد و ایستاده همراه با گرسنگی و تشنگی.
۱۱- بستن دستها و پاها به تخت و بستن چشمها و قرار دادن زندانی در کنار هشتی بند برای مدت بسیار طولانی در شبانه روز (یک روز تا پنج روز مشاهده شده).
۱۲- نگه داشتن در سلول انفرادی برای مدت طولانی همراه با بازجوییهای مستمر وقت و بیوقت (چندین ماه).
۱۳-تحقیر و توهین و دادن فحشهای رکیک و مستهجن به همه بستگان زندانی به ویژه مقدسات و اندیشهها و امام و روحانیان و مبارزین خاص.
۱۴-دادن شوک به وسیله باتوم الکتریکی و استفاده از آن به عنوان دروغ سنج.
۱۵-کشیدن ناخنها و زدن روی دستها و پاهای متورم و مجروح و چرک کرده و متعفن شده.
۱۶-فرو کردن سوزن یا سنجاق زیر ناخنها و داغ کردن آنها به وسیله فندک و کبریت و عفونی شدن ناخنها و افتادن آنها (معمولاً دست چپ).
۱۷-زدن سیلیهای ممتد توی صورت و گوش افراد که منجر به پاره شدن پرده گوش میشد.
۱۸-فرو کردن چوب و میله آهنی به مقعد زندانی و گذاشتن چوب به و میله آلوده در دهان فرد.
۱۹-ادرار کردن در دهان زندانی به شدت تشنه و دارای دهان و گلوی خشک شده.
۲۰- لگد زدن فرد در حالات مختلف (زیر شکنجه- آویزان- داخل سلول- بستن به تخت و...)
حال میپرسم
آنانکه کمی کمتر از نیمقرن از پیروزی انقلاب اسلامی، با این حجم از اقتدار، زبان به مدح پهلوی باز کردهاند و با تطهیر دولتی این چنین فاسد و وحشی قصد مقایسهای ناجوانمردانه با جمهوری اسلامی را دارند و توهم بازگشت آن دوران را با ربع پهلوی در سر میپرورانند، بهراستی سر در کدام آخور دارند و به چه حقی ملت ایران را همچون خود... فرض میکنند؟
#جهاد_روایت
#پویش_نوشتن
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#کتابخوانی
💎 «بازتاب جهانی انقلاب اسلامی»
🌐 AEOS.IR/post/74 اطلاعات بیشتر
♦️ گزیده / کتاب بازتاب جهانی انقلاب اسلامی در چهار گفتار شامل سیزده فصل ارائه می گردد. پس از ارائه مقدمه در فصل اول، در فصل دوم به کلیات انقلاب اسلامی و ویژگی های نظری و عینی پرداخته شده است. در فصل سوم صدور انقلاب، برداشت ها و نظریات متفاوت مربوط به آن مورد بحث قرار خواهد گرفت. در فصل چهارم و پنجم بازتاب انقلاب اسلامی بر نظام جهانی مورد بررسی قرار می گیرد و در فصل ششم تا دوازدهم، بازتاب انقلاب اسلامی بر جهان اسلام در حوزه های مختلف جغرافیایی مورد توجه خواهد بود و در نهایت در فصل سیزدهم با ارائه جمع بندی از مطالب ارائه شده، آثار جهانی انقلاب اسلامی به تفکیک و با استفاده از سطوح مختلف تحلیلی در جهان اسلام و نظام جهانی بیان خواهد گردید. نویسنده: دکتر منوچهر محمدی / تعداد صفحات: 527 / قطع: رقعی / تاریخ اولین چاپ: 1385 / ناشر: سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
#علوم_سیاسی
#انقلاب_اسلامی
#منوچهر_محمدی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔎زلزله، جنگشناختی و ضلع سوم مدیریت بحران
✍ علیرضامحمدلو، کارشناس و مدرس رسانه
▫️بحران های طبیعی، نظم عادی را از وضعیت انسانی جوامع به یغما میبرند و تعادل سیستمی را هم مختل میکنند. تشکیل ستاد بحران از فناوری هایی است که بشر امروز برای مدیریت وضعیت پیشامده تدبیر کرده تا آلام و مصائب جامعه را به حداقل برساند و هزینه ها و تلفات را تا حدممکن به حداقل برساند.
▫️آنچه که به عنوان آسیب شناسی مدیریت بحران تابحال مطرح بوده، ضلع دومی است که توجه ستادمدیریت بحران را از کارویژه عمرانی و غذایی و تدارکات به سمت ریکاوری روحی و روانشناختی نیز جلب نماید. در واقع آنچه که در زلزله ها و سیل ها و....رخ میدهد علاوه بر ابعادجسمی و فیزیکال، اضلاع عاطفی و احساسی هم دارد که ضرورت حضور مشاوران و روانشناسان و همچنین روحانیت به عنوان تئوریسین های #الهیات_بحران ایجاب میکند.
▫️اما در قضیه زلزله اخیر شهرستان خوی که جسم و روح مردم را آزرده خاطر نمود و بدلیل پسلرزه های کثیر و مستمر و برودت زمستانی توامان، وضعیت سکونت در منازل را نیز تاحدود زیادی در شهر و روستاها غیرممکن ساخت، شاهد یک #نومساله_در_مدیریت_بحران هستیم. شدت و کثرت زلزله ها بطور طبیعی باعث کاهش آستانه تحمل مردم می شود ولی مساله #فلج_ذهنی_جامعه تحت تاثیر شبهات و خوانشهای غیررسمی تیز و تقابلی و متضاد در فضای رسانهزده، بایستی مورد توجه جدی واقع شود.
▫️دولت و مسئولین رده بالا با خدمات بموقع و حضور میدانی باعث دلگرمی مردم میشوند. حضور روحانیت دلسوز و مشاورین کاربلد می تواند آلام روحی و احساسی مردم را کاهش داده و باور و امید و انگیزه را به همان میزان افزایش دهد. اما با همه این اوصاف و علی رغم برخی کاستی های گزارش شده شاهد هستیم که آتش #جنگ_شناختی بیشتر از ابعاد جسمی و روحی، سوزاننده و شکننده نشان داده است.
▫️ستاد مدیریت بحران نیازمند ضلع سومی است که ابعاد ذهنی و رسانه ای ماجرا را مدیریت کند و با رصد و پاسخگویی دقیق نسبت به #تکانههای_شناختی بحران به وجود آمده، از رنج و فرسودگی ذهنی جامعه جلوگیری به عمل آورد. در واقع نبایستی با تعمیم ضعف ها و به محاق رفتن خدمات نیروهای خدوم مردمی و بایکوت شدن حضور میدانی برخی از مسئولین رده بالا و روحانیت معزز، از طرفی دیگر شاهد جولان #فیک_نیوزها، اهالی شهرت، شبه زمینشناسان و دانشمندنمایانی باشیم که جنگ شناختی را رونق بخشیدهاند و بحران موجود را با #آگاهی_کاذب، مضاعف کردهاند.
▫️#ستاد_مدیریت_بحران ضمن تدارک آواربرداری از جسم و روح جامعه بایستی اقتضائات عصرجدید را جدی بگیرند و تا قبل از فوت وقت، گسل های شناختی ناظر بر علل و عوامل زلزله و همچنین تدارکات ناظر بر نتایج زلزله را با تیم های حرفه ای رسانهدان و کاربلد جبران نمایند و ابتکارعمل و اجازه ماهیگیری از آب گل آلود زلزله را از کف مغزافزارهای جنگ شناختی معاند برُبایند.
#مهارت_رسانه
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
📌اگر مردم نبودند...
✍ مرتضی رجائی، استاد و مدیر کانون نویسندگان تربیتی
همه دوستانی که مرا میشناسند، میدانند که #امام_خمینی برای من یک قله دستنیافتنی است؛ یک فقیه تراز اول که از پلههای نردبان #فقه_حکومتی بالا رفت تا بتواند از بام تاریخ افقهای جدیدی را ببیند و به ما نشان دهد، ولی از نظر من، او یک گوهر دردانه است که نه مثلش بوده و نه خواهد بود.
با این همه، چند سالی است که یقین دارم اگر ایرانیان مسلمان آن عصر نبودند که گرد سید روح الله الموسوی خمینی جمع بشوند و امامت او را بپذیرند، نه آقا سید روح الله "امام خمینی" میشد، و نه این عصر، #عصر_خمینی نام میگرفت.
امام خمینی قطعاً نهضت خود را موحدانه و فقط با توکل به خدا آغاز کرد، ولی کم نبودند فقهای بزرگی که در طول تاریخ همین اندازه مخلصانه و موحدانه برای اقامه دین خدا قیام کردند و چنین توفیقی پیدا نکردند.
من میگویم امام به پشتوانه مردم راهی تبعید نشد، ولی اگر آن مردم خاص نبودند که نهضت را ادامه دهند و زمینه را برای بازگشت او فراهم کنند، معلوم نبود خدا مقدر کند که امام برگردد و این نظام برپا شود. همین بود راز این اعتقاد راسخ امام عظیم الشأن ما به نقش مردم در تحقق #حکمرانی_دینی و احترامی که به آنها بهعنوان ولی نعمتهای نظام میگذاشت.
#حکمرانی_مردمی
✍پ.ن: به احترام امام و همه مردم آن عصر که زمینهساز پیروزی #انقلاب_اسلامی و تشکیل #حکومت_اسلامی در ایران شدند، ساعت ۲۱ شب ۲۲بهمن ۱۴۰۱ بر فراز بام میروم و ۴۴ الله اکبر سر میدهم؛ ثوابش برسد به آنها.
شما هم بفرمایید!
#امام_خمینی
#انقلاب_اسلامی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🍃مهدی باوریم اما...
✍زينب نجیب، عضو تحریریه مجتهده امین
وقتی در آرزوی احیای تمدنی اسلامی به ابعاد و زوایای انسان و جامعهی انسانیِ تمدنساز مینگرم، چیزی نمییابم جز آنچه به نامِ آرمانهای امام و انقلاب بر صفحهی تاریکِ تاریخِ بشر همچون ستارگانی میدرخشد.
تاریخی که سایهی شوم استکبار و ظلم و فساد، قرنها بر چهرهی انسانیت آن مُهرِ خاموشی زده بود و یک روز، صبحی روشن، در افق دید آزادیخواهانِ جهان کلید خورد و آن فریاد دعوت پیر جماران بود در قلب ایران .
البته، او پرچم سه رنگ منقش به توحید را در حالی به یار خراسانی داد که هنوز نهالی بود تازه ریشهدوانده در خاک انقلاب.
باید این نهال، با دستی پر مهر، با دیدی بصیر، با عقلی مدبر و با شجاعتی بیمانند آبیاری میگشت و اینچنین شد که آن نهال جوان به شجره طیبهی ریشهدواندهای تبدیل شد که دیگر با باد که هیچ، با طوفانهای زمانه هم نلرزید و نخواهد لرزید.
و اینک...
اینک ما به برکت وجود الگویی به این زیبایی و بزرگی، میتوانیم با قدرت، دولت کریمه مهدوی را باور کنیم؛ چراکه اگر در غیاب معصوم میتوان به آرمانهای تمدنساز، اندیشید، آنها را خواست، از آنها دفاع کرد و امید به تحقق آن داشت و آن را محقق کرد، پس به طور قطع میتوان با حضور مهدی موعود (عج) در آن زیست و آن را حفظ کرد. بنابراین میتوان گفت؛ انقلاب اسلامی، نه فقط بسترسازِ ظهور که مقدمه ساز آن است.
و اما، ما ...
ما میتوانیم با برداشتن قدمهای بلند و محکم در مسیر انقلاب اسلامی و با جهاد تبیین در جهت حفظ شعائر آن و مقاومت در برابر دشمنان آن، ظهور منجی عالم بشریت را رقم بزنیم. و شاهد جهانی باشیم که عدالت، تنها، نگین انگشتر حکومت آن ابر انسان است.
آری ما مهدیباوریم اما کافینیست؛ باید مهدییاور باشیم.
#پویش_نوشتن
#جهاد_روایت
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
«ساقی کوثر»🍃🌹❤️
عقل گفت از باغ فردوس آرزو داری کجا را؟
حور می خواهی ز جنت یا مقام کبریا را؟
گفتمش رضوان و انعام کثیرش سهم خوبان
جز نمی از آب کوثر که به وجد آورده ما را
با تعجب گفت آخر آب؟ گفتم آب آری…
نیست پاداشی از این جذاب تر روز جزا را
گفت در فردوس نهری از عسل جاری ست! گفتم
آنچه از دست علی باشد لذیذ است و گوارا
حوض و آبش هر دو معمولی ست، ساقی بی نظیر است
روز حشر از شوق در صف می کشاند انبیا را
منتظر می مانم آن دنیا چون اسکندر بیاید
پای حوض آخر نشانش می دهم آب بقا را
خواست بشناسد علی را، گفتمش کو عقلت ای عقل؟
جز خدا و مصطفی نشناخت قدر مرتضی را
هیچکس نشناخت مولا را، ولی او می شناسد
شب به شب کوچه به کوچه سائل دردآشنا را
گفت شاه ماسوا بودن کجا و زاغه گردی؟
گفتم او خود دوست دارد هم نشینی با گدا را
او که دائم انبیا را در خفا یاری نموده
بوده یار مصطفی هم چند روزی آشکارا
کار جبرائیل اگر آوردن پیغام وحی است
پس خدا روز احد فرموده باشد لافتی را
نشنو از من مدح تیغ ذوالفقارش را که حیف است
بشنو از مرحب که می گوید به حیدر مرحبا را
منقلب شد، مست شد، گفتم نجف را بنگر ای عقل
تا از انگور ضریحش خود بفهمی ماجرا را
هرکسی شد مبتلایش، می رود بالا بهایش
آری ایوان طلایش، قیمتی کرده طلا را
چون منی در بحر عشقش دست و پا خواهد زد ای کاش
روز حشر از خود نراند بنده بی دست و پا را
از همین حالا به فکر توشه روز حسابم
من که از این شعر نفروشم به عالم یک هجا را
در قیامت نامه ها بی مِهر او مُهری ندارد
جز صراط مستقیمش نیست راهی بنده ها را
باز هم شعرم کم آورده است در توصیف حیدر
انتهایش هم رسید و من نگفتم ابتدا را…
#سیدجعفر_حیدری
#امیرالمومنین_حیدر
💠 #شاعران_آئینی
#شاعران_حوزوی
💠 @shaeranehowzavi
🔴مشهور یا مفید
✍️احمدحسین شریفی، استاد حوزه و دانشگاه
به جای تلاش برای «مشهور» شدن؛ تلاش کنیم «مفید و مؤثر» باشیم.
امیرمؤمنان(علیه السلام) میفرماید:
«الشُّهرَةُ خَيرُها و شَرُّها في النارِ؛
شهرت، خوب و بدش، در آتش است»
امام رضا (علیه السلام) میفرماید:
«مَن شَهَرَ نفسَهُ بِالعِبادَةِ فاتَّهِمُوهُ على دِينِهِ ؛ فإنَّ اللّهَ عَزَّ و جلَّ يُبغِضُ شُهرَةَ العِبادَةِ و شُهرَةَ اللِّباسِ؛
هر كس خود را به عبادت شهره سازد، به ديندارى او بدگمان باشيد؛ زيرا خداوند عزّ و جلّ از شهرتِ عبادت و شهرتِ لباس نفرت دارد.»
دهها روایت دیگری که در مذمت شهرت و شهرتطلبی وارد شده است همگی نشان از آفات اخلاقی، دینی و اجتماعی آن میدهد. به همین دلیل، انسان خردمند عاقبتاندیش در اندیشه کسب شهرت نخواهد بود.
خویش را رنجور سازی زار زار
تا تو را بیرون کنند از اشتهار
که اشتهار خلق بند محکم است
در ره، این از بند آهن کی کم است
#اخلاق_شهرت
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔅جهان با او
✍️نجمه صالحی
در کعبه چشم بر جهان گشود. جهانی را که در کودکی و نوجوانی در دامانش بزرگ شد و پرورش یافت، دوست داشت. دوشادوش او سختی بلندیهای کوه نور را میپیمود، غار حرا برایش بهترین کارگاه انسانسازی شد.
جهانی که در جوانی و بهار جانش رقم خورد با بهار زندگی و بهترین همراه و یار بود. طولی نکشید دستتقدیر به جهانش ضربهای زد. برترین مربی و بهترین یارش از جهان رخت بربستند.
جهان او بعد از نبی صلیاللهعلیهوآله و دخت گرامی او، سکوت و تنهایی شد. جهان در نظرش همچو سکه دو رو داشت.
جهان در چشمش خوار بود حتی از برگ جویدهای در دهان ملخی، خوارتر* و از دانه تلخی بر شاخه درخت بلوط تلختر* او از جهان قاسطین، ناکثین و مارقین و نوع نگرش آنها نسبت به دنیا بیزار بود و دید آنها را نسبت به دنیا مورد سرزنش قرار میداد اما روی دیگر دنیا را روی سازنده آن یعنی محل عبادت دوستان و محل نزول وحی الهی میدانست.*
دنیا را با دو نقش مثبت و منفی به ما شناساند، دنیایی که میتواند بر روی چشم حقیقتبین انسان پرده افکند و بالعکس. سکّهای دو رو که هم طرف برد دارد و هم طرف باخت. هم میتواند انسان را کور کند و هم میتواند بصیرت و بینایی دهد. به انتخاب و گزینش بستگی دارد که کدام طرف را برای قرائت انتخاب کند؛ طرف «من ابصر بها» یا طرف «من ابصر الیها» *
و او بهترین الگو برای درست زیستن در این جهان بوده و هست. جهان بیعلی و اولادش بیشاز کویر و برهوت نخواهد بود.
*نهجالبلاغه، خ215
*همان،ن 45
*همان،ح131
*همان،خ82
🍃 تابلورنگ روغن اثرجدید حسن روحالامین🍃
@AFKAREHOWZAVI