eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.3هزار دنبال‌کننده
6.2هزار عکس
457 ویدیو
172 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
. 🌻 جهان تازه‌ی مسعود دیانی 🔅مسعود دیانی به واسطه کلماتش دریچه‌ای از یک جهان دیگر برای خوانندگان باز کرده بود. عالمی که احتمال داشت ما هم روزی درگیرش شویم اما آیا می‌توانستیم مثلِ مسعود دیانی امیدوارانه از دردهایمان بنویسم؟ یا مثلِ او می‌توانستیم در میانِ رنج‌ها همچنان قبل یا حتی بیشتر، به خدای معطی رنج ایمان داشته باشیم؟ قطعا پاسخ به این سوال برای بسیاری از ما مشخص است. 🔅کسانی که بیمار سرطانی داشته‌اند؛ می‌دانند که حد فاصل انجام آزمایش‌های اولیه، انجام گاما اسکن تا آمدن جواب نمونه برداری حد فاصل خوف و رجاء برای بیمار و خانواده است. خانواده بیمار دلشان نمی‌خواهد که احتمال ابتلا به سرطان را باور کنند و همه به دنبال نام‌های اعظم الهی هستند تا خودشان را گره بزنند و نور امید به دل‌هایشان بتابد. مسعود دیانی اما اینگونه نبود. نه ترس به ابتلا داشت و نه انکار بیماری. از همان اولین کلماتی که از بیماری نوشت، آرام بود. از درد می‌گفت اما واژه‌هایش تاریک نبود. حتی اشک و بغض بعد از خواندن‌شان هم سبک بود. مثل وقتی که آدم به روضه اباعبدا.. می‌رود، دل سیر برای غربت ایشان می‌گرید اما پس از پایانِ روضه، روحش سبک می‌شود. غرق شدن در میان کلمات مسعود دیانی هم همین بود. گریه از روی غمِ بیماری نبود، بلکه معرفت به مرگ بود که دیانی در روزهای بیماری‌اش به دست آورد. 🔗 بخش اول https://eitaa.com/yaddashtkhani/357 🔗 بخش دوم https://eitaa.com/yaddashtkhani/358 @HOWZAVIAN
🔘 🔴 تطبیق نادرست مناسک کلیسایی بر مناسک شیعی ✍ احمد اولیایی در نقد یادداشت مهراب صادق‌نیا نوشت: 🔹اخیرا یادداشتی از دکتر صادق‌نیا خواندم که دغدغه اخلاق را در مناسک نیمه شعبان جستجو می کرد. از شور و حرارت نیمه شعبان امسال و هیاهوی تلویزیون در تقویت این شور گفته و تفاوت نیمه شعبان های دهه شصت با الان را در احساس عمیق و طبیعی آن موقع تبیین کرده بود. نهایتا ایشان این پرسش را مطرح کرد که آیا این همه افزایش شور و جمعیت منجر به تقویت اخلاقیات مشارکت کنندگان می شود؟! 🔸در مواجهه با این یادداشت چند نکته به ذهن می‌رسد؛ ✔️ یک. بخشی از آن یادداشت می خواهد بگوید (ظاهراً به صورت منفی) که تلویزیون نقش بسزایی در افزایش مشارکت مردم در نیمه شعبان امسال داشته است. پاسخ این است که رسانه ملی به این هیاهویی که ایجاد کرده افتخار هم می کند. اساسا رسانه ملی باید مسئول بسیج عمومی مردم در جهت مشارکت های ملی و مذهبی باشد. این، به هیچ وجه نقصی بر تلویزیون نیست. ✔️ دو. گویی یادداشت دکتر صادق‌نیا، تمام مناسک نیمه شعبان را با یک سوال، تقلیل می دهد. آن هم سوالی که اساسا پرسش بجایی ازین مراسم نیست. این پرسش انتقادی که «نیمه شعبان چقدر اخلاقیات را ارتقاء می بخشد؟» تداعی می کند که یگانه مسئول ارتقای اخلاقیات در جامعه، جشن هایی مانند نیمه شعبان هستند! اگر هم جشن نیمه شعبان مجبور باشد به این پرسش پاسخ دهد، شاید پرسش آخر می بود. اینکه « نیمه شعبان چقدر نشاط اجتماعی ایجاد می کند؟»، «جشن نیمه شعبان چقدر انسجام اجتماعی ایجاد می کند؟»، «این جشن چه مقدار تقویت احساس مذهبی دارد؟»، «این دو سه روز جشن عمومی چه مقدار فضای امید ایجاد می کند؟» و مانند اینها می تواند پرسش های سودمندتری از جشن نیمه شعبان باشد. پرسش هایی که پاسخ هایش عموما بله و مطلوب است. پرسش یادداشت دکتر صادق‌نیا، آن سوال تکراری شبهه گونه ایام محرم را تداعی می کند؛ که آیا مثلا بهتر نیست هزینه ایستگاه صلواتی و نذری را به فقرا بدهیم؟! پرسشی که ناشی از عدم شناخت کافی مناسک شیعی ست. ✔️ سه. استدلال به پژوهش پوزیتیویستی رابین گیل (Robin Gill) نوعی مقایسه نابجاست. چرا که روح مناسک شیعی که اتصال آن به عالم بالا حقیقی ست هنگامی که خود را در فعل جمعی مناسکی شیعیان نمایان می کند، اشتراک آیینی خاصی در میان مشارکت کنندگان ایجاد می شود و کمی با کنش کلیسایی متفاوت است. ضمن اینکه در روش‌شناسی رابین گین، فقدان مؤلفه‌های دیگر در عدم تأثیر مشارکت کلیسایی در اخلاق آشکار است. ✔️ چهار. اساسا چرا در اوج احساس نشاط از یک فعل ملی که اتفاقا ریشه در مذهب هم دارد، تحلیل گر اجتماعی ما به نکات ابهام احتمالی آن فعل می اندیشد و از آن پرسش می کند؟! این، شاید ناشی از فقدان چاشنی «امید» در تحلیل‌ها باشد. متن یادداشت دکتر صادق نیا را می توانید در این صفحه بخوانید https://eitaa.com/yaddashtkhani/351 @HOWZAVIAN @Fekrat_Net
. 📰دکه‌ی تیترخوانی یکشنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ @HOWZAVIAN
♦️عوامل خارجی حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی ✍️ سید حسین شرف‌الدین 🔷واژه «حماسه» برطبق معنای متفاهم و متبادر به نوعی جهش، تحول انقلابی، جهاد، همت مضاعف، شگفتی‌آفرینی و خرق عادت در روند عادی تغییر و تحولات زندگی شخصی یا اجتماعی ناظراست. موصوف‌کردن این واژه به دو صفت سیاسی و اقتصادی به عنوان دو نهاد کانونی و دو خرده‌نظام محوری جامعه، بیش از هر چیز به اهمیت تحولات این دو بخش و نقش تعیین‌کننده آنها در سایر تحولات بنیادین اجتماع اشاره دارد. 🔶 تردیدی نیست که حصول تحول انقلابی در این دو بخش متغیری است که به مجموعه‌ای از عوامل و عناصر داخلی، پیرامونی و فرابخشی وابسته است. عمده‌ترین عوامل فرابخشی، جریانات و فرایندهای بین‌المللی است که روند کلی تحولات کشور را همچون سایر کشورها متاثر می‌سازد. دولت اسلامی نیز به عنوان مجری و هدایت‌گر اصلی این مهم تنها هنگامی به ایفای این رسالت و ماموریت خطیر توفیق خواهد یافت که در همه وظایف محوله و تمهید سازوکارهای لازم، حماسی و جهادی عمل کند. 🔷 در این کتاب به چند سوال عمده پاسخ داده خواهد شد: ☑️ حماسه سیاسی و اقتصادی چیست و چه لوازمی دارد؟ ☑️ علل و دلایل شکل‌گیری و استمرار حماسه سیاسی و اقتصادی کدام‌اند؟ ☑️حماسه سیاسی و اقتصادی در اسناد بالادستی نظام اسلامی و برنامه‌های کلان توسعه، از چه جایگاهی برخودار است؟ ✅ آگاهی از بخش‌های مختلف کتاب، اینجا امکان‌پذیر است. @HOWZAVIAN @sharafoddin_ir
🔴 گرگ‌های وال‌استریت ✍️ حسین عباسی‌فر، پژوهشگر اقتصادی نظام سرمایه‌داری سعی می‌کند نفع و سودِ بخشی از طبقه متوسط جامعه را به نفع اغنیا گره بزند تا طبقات متوسط تبدیل به مدافعین و سینه‌چاکان حقوق سرمایه‌داران شوند. در حقیقت وارد کردن مردم به بورس و بازارهای سفته‌بازی و ... دو منفعت دارد برای گرگ‌های وال‌استریت! اولا ورود پول‌های مردم فرصت خوبی برای شکار است. ثانیا این جماعت از تورم و بالارفتن نرخ ارز و ... سود می‌برند و اجازه نمی‌دهند قیمت از یک حدی پایین‌تر بیاید. رسانه‌ها هم محل همبستگی این دو جریان است. @HOWZAVIAN
🟢 راهیان نور ✍️سعید کرمی 🔸راهیان نور، واژه ای دو پهلوست که گستره‌ی آن از شهریور سال ۱۳۵۹ و آغاز جنگ تحمیلی شروع شده و تا قیام قیامت ادامه دارد... 🔗 متن کامل در این صفحه ............................ 🔹چتر عقل ✍️حسن مددخانی از تربیت بسیار گفته‌ایم و بسیار شنیده‌ایم. در تربیت با یک انسان مواجه هستیم، انسانی که در کنار احساساتش دارای عقل است. در کنار عاطفه ای که دارد، دارای تفکر است. اگر پدر و مادرها نگران این هستند که بچه هایشان با عقلشان زندگی کنند نه فقط با احساساتشان؛ ...... 🔗 متن کامل در این صفحه @HOWZAVIAN
⁉️چرایی یک ناهنجاری اجتماعی ✍️ بابک شکورزاده پدیده بدحجابی یا بی‌حجابی معلول عوامل مختلفی است و ریشه تمام این‌ها را می‌شود در یک چیز دانست و آن هم بی‌توجهی به احکام الهی است. این بی‌توجهی خودش ابعاد مختلفی دارد و دارای اقسامی است. اصولا برخی نسبت به این مسئله جهل دارند و اوضاع ناهنجار پوشش آن‌ها ناشی از این جهل است که این هم از دو منظر قابل بررسی است؛ یکی عدم اطلاع از احکام دینی در این باره که از حیث کیفیت و کمیت، پوشش چگونه است؛ یکی هم عدم شناخت از روحیات مرد که بدحجابی زن چه تأثیراتی در او می‌گذارد. شاید اگر برخی از این بانوان می‌دانستند که بی‌حجابی آن‌ها چگونه چشمان مردان را به دنبال خود می‌کشاند و چگونه تلذذ جنسی را نصیب آن‌ها می‌کند تن به این بی‌حجابی نمی‌دادند. برخی دیگر این مسائل را می‌دانند؛ ولی نسبت به آن بی تفاوت هستند و برای ایشان مهم نیست که در معرض نگاه آلوده باشند. چه بسا اینگونه افراد ادعای دینداری هم داشته باشند؛ ولی در واقع دین‌داری این جماعت با چالش رو به رو است. عده دیگر شمشیر را از رو بسته‌اند و با آگاهی از اینکه محدوده حجاب و پوشش چیست و چه تبعاتی را برای مردان دارد بی‌حجاب و یا بد‌حجاب در جامعه ظاهر می‌شوند. خب طبیعی است که این افراد عملا بی‌دین هستند و رسما با دهن کجی به دستورات دینی برخورد می‌کنند. در واقع نوع این افراد اصولا اسلام را قبول ندارند. این یک تحلیل کلی از افراد بدحجاب و بی‌حجاب در جامعه است و چه بسا گونه‌های دیگری نیز بتوان ترسیم کرد؛ ولی تقریبا شاکله کلی بی‌حجابی‌ها همین است. با این اوصاف همه بدحجاب‌ها و بی‌حجاب‌ها را نمی‌شود با یک چشم دید و برای همه یک حکم صادر کرد. طبیعتا کسی که از روی جهل یا غفلت و یا حتی عادت و فرهنگ غالب، حجاب مشروعی ندارد با کسی که عالمانه و عامدانه بی‌حجاب است و چه بسا هدفش ترویج بی حجابی و ولنگاری است تفاوت زیادی دارد؛ ازاین رو باید مراقب بود و به راحتی دیگران را قضاوت نکرد. نقش غیرت مرد در حجاب زن دراین جا نکته‌ای که جا دارد به آن اشاره شود و در ترویج بی‌حجابی و فرهنگ درآمدن این مقوله ناهنجار نقش اساسی دارد و چه بسا مورد توجه قرار نمی‌گیرد، غیرت مردان است. غیرت از صفات پسندیده است که از آموزه‌های دینی و احادیث معصومین علیهم‌السلام اهمیت آن فهمیده می‌شود. این واقعیت را نمی‌توان انکار کرد که بی‌غیرتی مردان در بی‌حجابی و بی‌حیایی زنان تأثیرگذار است. مردی که دوست دارد همسرش با ولنگاری در مقابل مردان نامحرم نمایان شود و محجبه بودن زنش بی‌کلاسی و کسر شأن به حساب آید و یا حداقل نسبت به پوشش همسرش منفعلانه و بی تفاوت باشد، طبیعتا در ایجاد این فرهنگ ناهنجار دخیل است. @HOWZAVIAN
. 🔶 نقش نوشتن در کاهش اضطراب ✍️ علیرضا مکتب دار فرض کنید شما فردا یک آزمون بسیار مهم دارید، لذا به‌سختی مطالعه می‌کنید. شما داده‌ها را به‌خوبی درک می‌کنید، در کلاس هم به‌خوبی ظاهر می‌شوید، اما همچنان احساس نگرانی می‌کنید! در چنین شرایطی شما به استراحت و آرامش نیاز دارید. اما چه چیزی می‌تواند در این وضعیت به شما کمک کند؟ شاید فکر کنید یک قدم‌زدن آهسته، یا نوشیدن فنجانی چای یا انجام کمی یوگا، اما روانشناسان ایده دیگری دارند: «بنشینید و بنویسید!» درباره استرس‌هایی که متوجه شماست بنویسید. اما نوشتن چگونه به شما کمک می‌کند؟ دو دلیل وجود دارد که نوشتن به کاهش استرس و اضطراب شما کمک می‌کند: دلیل نخست: استرس.ها همواره بخشی از مغز شما را اشغال می‌کنند. در نتیجه، فضای کمتری برای حافظه باقی می‌ماند. اما نوشتن، استرس.ها را به خارج از مغز هدایت و آن‌ها را به صفحه کاغذ منتقل می‌کند. در نتیجه فضای بیشتری در مغز برای حافظه باقی خواهد ماند. حافظه شما همچون حافظه یک رایانه عمل می‌کند. شما هر از گاهی نیاز دارید که برای بازکردن فضای لازم در رایانه، برخی فایل‌ها را حذف کنید. دانشجویان نیز باید داده‌های زیادی را به‌خاطر بسپارند، بنابراین به فضای بیشتری از مغز برای به‌خاطرسپردن مطالب نیاز دارند. آنها باید فایل‌های استرس‌زا را از مغز خود پاک کنند تا فضای کافی برای انباشت داده‌های مهم و ضروری فراهم شود. 🔗 ادامه متن در این صفحه @HOWZAVIAN