🔴 فضاسازی به جای آییننامهسازی و بیانیهبازی
✍️ حجت الاسلام دکتر احمدحسین شریفی، رئیس دانشگاه قم
در کشور ما رسم بر آن شده است که در مسائل مهم بلافاصله به «صدور بیانیه» از سوی شخصیتهای بزرگ و «تهیه آییننامه» از سوی مراکز دولتی و حاکمیتی بسنده میکنیم. اما در مقام عمل و در فضای محسوس و عینی مردم هیچ اقدامی صورت نمیدهیم.
به عنوان مثال، هیچ اقدام عملی و «نمادین»ی در جهت بزرگداشت #ماه_رمضان در کوی و خیابان انجام نمیدهیم و به این بسنده میکنیم که پلیس با صدور بیانیهای، جرم بودن روزهخواری را اعلام کند و شمارههایی را در دسترس مردم قرار دهد که روزهخواران را به پلیس معرفی کنند و .... مراکز فرهنگی مثل سازمان تبلیغات و دفتر تبلیغات و شورای عالی انقلاب فرهنگی و ... نیز بیانیهها و احیاناً آییننامهها و بخشنامههایی در این زمینه تولید میکنند! و در کتاب قطور آییننامههای خود جای میدهند! همین و بس!
خلاصه آنکه «تقریباً هیچ» اقدامی در جهت «فضاسازی رمضانی» نمیکنیم و اساساً از نقش «فضاسازی» در «فرهنگسازی» غفلت داریم و از موضع قدرت به فرهنگ نگاه میکنیم و گمان میکنیم با صدور بیانیه و تولید آییننامه، وظیفه فرهنگی خود را انجام دادهایم!
این در حالی است که در همه کشورهای اسلامی، مثل عراق، عربستان، مصر، تونس، پاکستان، افغانستان، لبنان، سوریه، الجزایر، و ... مردم چندین روز مانده به آغاز ماه مبارک رمضان، با چراغانی خیابانها و معابر عمومی و نصب بنرها و پارچهنوشتههای فراوانی به استقبال ضیافت الهی میروند و فضای شهر را فضایی معنوی و رمضانی میکنند.
مساجد و مراکز فرهنگی برنامههای شاد و مفرح و علمی و فرهنگی خود را برای شبهای ماه رمضان اعلام میکنند. در اغلب مساجد سفرههای رنگین افطاری برای همگان پهن است. رفت و آمدهای خانوادگی و حضور در جلسات علمی و قرآنی از فرهنگهای ثابت و نهادینه مردم کشورهای اسلامی در ماه رمضان است.
اما دریغ و صد دریغ که در کشور ما ....
#تبلیغات
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
#غلبهی_نامبارک
🔻غلبه نامبارک سخت افزار حجاب بر نرمافزار حجاب
#حجاب
#ویراستی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔻پندی به حاکمان
✍️ سید عبدالله هاشمی، استاد و نویسنده حوزوی
۱_ از رهگذر اسلامی شدن دولت، جامعه اسلامی می شود.جامعه اسلامی میوه شیرین دولت اسلامی است.طبق نقشه راه موردنظر مقام معظم رهبری،ما در مرحله ساخت دولت اسلامی هستیم.پس از آن جامعه اسلامی و در آخر تمدن اسلامی ایجاد میشود.
۲_تلاش دولت برای احیای حجاب در جامعه زمانی به نتیجه میرسد که خود،نسبت به حجاب در کارگزاران، رسانه،سیاست ها و برنامه ها طبق دستور اسلام عمل کند.اگر حکومت، اسلامی عمل کرد و جامعه با کمال میل اصلاح نشد،از چماق نظم و قانون بهره ببرید.
۳_ در مقابله با بی حجابی نباید از شیوه ای که در مبارزه با اعتیاد به کار رفت، استفاده کرد.پشت پرده همه ناهنجاری های اجتماعی،یک شبکه مافیا وجود دارد.این شبکه در درون حاکمیت شکل میگیرد. حاکمیت باید این سرچشمه ها را مهار کند.درغیر این صورت، چالش دولت و ملت امری ناگزیر است ومعما هرگز حل نخواهد شد.
۴_ بی حجابی یک پدیده اجتماعی است. شکل گیری یک پدیده اجتماعی تابع متغیرهای زیادی است.مجریان،راهبردها و راهکنشها سه مولفه اصلی در تحلیل،آسیب شناسی و کنترل ناهنجاریهای اجتماعی است.بدون کنترل و اصلاح مجریان،تغییر سیاست ها و توقف برنامهها، نمیتوان با یک پدیده اجتماعی مبارزه کرد.
#سیاست #تمدن
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
📌خانبازی تاریخی و مصوبه اخیر مجلس
🔻برخی نمایندگان چنددورهای مجلس باید مهار میشدند، از بس با پیشینهی نمایندگی و شهرت سیاسی خود، در انتصابات نهادهای دولتی دخالت میکردند حتی با اهرم فشار!
https://virasty.com/HOWZAVIAN/1680713615384931481
#ویراستی
#تاریخ
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
💐 کیمیای عشقِ او از خاک، میسازد طلا
🌷 یا امام حسن مجتبی (ع) ... 🍃
هر که خوانش بیش، مسکین و گدایش بیشتر
هر کسی هم که گدایش بیش، جایش بیشتر
کلّ فرزندان زهرا سفرهدارند و کریم
بینِ اولادِ کریمش؛ مجتبایش بیشتر
رزق دنیا درمیآید از تنور خانهاش
هر که نانش بیش، خیلِ بینوایش بیشتر
تا نفس دارم به عشقِ او نفس خواهم کشید
بعدِ مرگم نیز، میمیرم برایش بیشتر
کیمیای عشقِ او از خاک، میسازد طلا
خاکسارش میشود سهمِ طلایش بیشتر
هر چه دلها بیشتر از داغِ قبرش بشکند
میشود اندازهی صحن و سرایش بیشتر
#رضا_قاسمی
#کریم_اهلبیت
#شعر
#ادبیات
💠 @shaeranehowzavi
✍️ میرزا محمد علی مدرس تبریزی خیابانی(ره)، فقیه، ادیب، لغت شناس، مفسر، ریاضی دان، منجم، و تراجم نگار برجسته و سخت کوش معاصر است که قدرش چنان که باید شناخته نشده است. وی مراحل عالی تحصیلات دینی را در تبریز نزد آیات عظام آقا میرزا صادق آقا تبریزی میرزا ابوالحسن انگجی فرا گرفت و کسانی چون آیت الله صدرالدین صدر، آیت الله شیخ محمد حسین آل کاشف الغطاء و آیت الله شیخ محمد علی شاه آبادی، اجتهاد وی را کتبا" تصدیق کردند. سپس دامن همت به کمر زد و در کنار تدریس در مدرسه سپهسالار قدیم تهران به پرورش شاگردان فاضلی نظیر دکتر مهدی محقق و دکتر احمد مهدوی دامغانی، آثار ارزشمندی چون کفایه المحصلین در فقه، ریحان الادب در تراجم رجال و دانشمندان، و قاموس المعارف و فرهنگ نوبهار و فرهنگ نگارستان در لغت و ادب فارسی و عربی، به جامعه علمی تقدیم کرد.
در مورد مدرس تبریزی نوشته اند:
از معدود کسانی است که در دوران خفقان مشروطه چیان غربگرا و عصر حاکمیت و دیکتاتوری پهلوی که نام آوردن از شهید مشروطه مشروعه آیت الله العظمی شیخ فضل الله نوری و دفاع از مرام وی، سخت و سنگین بود و نویسندگان غرب زده، سعی در تحریف و تخریب مرام و نام علامه شیخ فضل الله نوری را داشتند (بابی ازلی ماسون هایی مانند، مهدی ملک زاده در تاریخ مشروطیت ایران، احمد کسروی در تاریخ مشروطیت، فریدون آدمیت در ایدئولوژی مشروطیت، یحیی دولت آبادی در حیات یحیی، ناظم الاسلام کرمانی در تاریخ بیداری ایرانیان...) به دفاع از مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره) برخاست و نام و مرام او را ستود و از وی جانانه تجلیل به عمل آورد و نوشت:
حاج شیخ فضل الله نوری...از اکابر علما و مجتهدین و اجلای فقها و محدثین امامیه بود... و سالها در تهران حامل لوای ریاست مذهبی (مرجعیت تام تقلید)، و تمامی اوقات او در ترویج احکام دینیه، تدریسا" و تألیفا" مصروف و مصدر خدمات دینیه بسیاری بوده و سپس به نقل مرثیه ادیب بزرگ صدرالافاضل دانش پرداخته و دو تصویر از او - در حال مصلوبیت و عکس اواخر عمرش- را به چاپ رسانیده است(۶ /۲۵۰-۲۵۱). و این در حالی است که از مؤسسین و مبلغین مشروطه(سید عبدالله بهبهانی و سید محمد طباطبایی) نامی نبرده است.
💠 آیت الله مدرس تبریزی:
حاج شیخ فضل الله ابن ملاعباس مازندرانی، نوری الاصل، تهرانی المسکن و المقتل، قمی المدفن، از اکابر علما و مجتهدین و اجلای فقها و محدثین امامیه اوایل قرن حاضر چهاردهم هجرت است که خواهرزاده و داماد حاج میرزا حسین نوری صاحب مستدرک الوسایل و از تلامیذ میرزای مجدد و سالها حاضر درس او بود و تقریرات درسی او را به قید تحریر آورده است. بعد از تکمیل تحصیلات علمیه به ایران مراجعت کرد، سالها در تهران حامل لوای ریاست مذهبی[مرجعیت تام تقلید] بود، تمامی اوقاتش در ترویج احکام دینیه تدریسا و تألیفا مصروف و مصدر خدمات دینیه بسیاری بود تا در اوایل مشروطیت در سیزدهم رجب 1327 هجری در تهران مصلوب، جنازه اش به بلده طیبه قم منتقل و در صحن بزرگ حضور معصومه(س) دفن شد. مقبره اش در آنجا معروف است و آقای میرزا لطفعلی صدرالافاضل در تاریخ وفاتش موافق مذاق خود گفته است:
«کفر دیدی چه کرد با اسلام ای عجب لا اله الا الله اعلم عصر را به دار زدند در کجا پایتخت شاهنشاه کفر شد آشکار و دین پنهان گشت اسلام خوار و علم تباه رفت منصوروار بر سر دار آن که حق گفت و شد ز حق آگاه داد از خواب غفلت امروز آه از انتقام فردا آه پی تاریخ این بلیه ز غیب گفته شد: الشهید فضل الله»
واضح است عدد ابجدی این جمله 1326 و یک واحد کمتر است، مگر این که عدد لفظ جلاله را 67 فرض کنیم و حرف الفش را دو تا بگیریم و الف ملفوظی غیرمکتوبی را نیز برخلاف قاعده معمول در شمار آوریم.
صاحب ترجمه [بود] و شعرِ خوب نیز می گفت و به نوری تخلص می کرد.
... پیش از قتلش مرام خود را مبین داشته است و از بعضی از حوادث که بعد از او وقوع یافته اند خبر داده است...
🔸منابع: زندگی نامه و خدمات ...مدرس تبریزی خیابانی، همان، ص ۱۵۷- ۱۵۸ ، راحیه ریحانه الادب، ناصرالدین انصاری قمی. /ریحانه الادب، میرزا محمدعلی مدرس تبریزی، ج 6، صص 262-264(نوید شاهد)...
✍️ آیت الله محمد علی مدرس در سال ۱۲۹۶ق در تبریز به دنیا آمد. در ۱۶ فروردین ۱۳۳۳ش (برابر با۱ شعبان ۱۳۷۳ق) وفات یافت و پس از تشییع در طوبائیه تبریز به رسم امانت به خاک سپرده شد. سپس به قم منتقل و آیت الله مرعشی(ره) نجفی بر پیکرش نماز خواند و در قبرستان شیخان به خاک سپرده شد./ویکی شیعه
✔️ صفحه شهید رابع
#علما
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
💚سفرهدار مدینه
✍نجمه صالحی، عضو تحریریه مجتهده امین
در شب پانزدهم ماه مبارک رمضان سال سوم هجری، نخستین پسر علی و فاطمه علیهما السلام متولد شد. بعد از ولادتش، جد بزرگوارش در گوش راستش اذان و در گوش چپش اقامه گفت. هم وزن موى سرش، نقره به مستمندان داد و نام او را "حسن" گذاشت و این نام در جاهلیت سابقه نداشت.* او یکی از مصادیق آیه مودّت، آیه مباهله و حاضر در بیعت رضوان بود*.
پس از شهادت پدر، امامت و ولایت امت به او انتقال یافت. در شرایطی امامت را به عهده گرفت که دشمنش،معاویه، با پشتیبانی نظام اشرافی، امکانات وسیعی در اختیار داشت و در اندیشه نابودی آموزههای اسلامی بود. توانسته بود با نیرنگ به نام دین بر مردم حکومت کند و هر آنچه را که او میگفت جزء دین میشمردند و تبعیت می کردند تا آنجا که او نماز جمعه را در روز چهارشنبه خواند و احدی به معاویه اعتراض نکرد.*
با توجه به شرایط عصرش، سیاست تثبیت و کنترل اوضاع را در پیش گرفت، حداقل شش نامه خطاب به معاویه نگاشت که در کتاب مکاتیب الائمه* آمده است.
صلح او یکی از اقدامات مهم در جهت تثبیت شرایط بود اما حتی یاران نزدیکش متوجه اهمیت موضوع نشدند و به ایشان بیاحترامی کردند تا جایی که امام گفت: "من نيز به خاطر صلحى كه با معاويه كردم، از طرف كسانى كه علت اين امر را نمىدانستند و نسبت به آن جاهل بودند، مورد غضب واقع شدم و اگر من صلح نمىكردم معاويه يك نفر شيعه در روى زمين باقى نمىگذاشت مگر اين كه همه را مىكشت."*
در برخی منابع تاریخی عصر عباسی نسبت ناروایی به وجود نازنینش زدند که ریشه در خصومت خلفای عباسی با او به دلیل قیامهای حسنیان دارد و در احادیث و اسناد تاریخی معتبر قبل از دوره عباسی، اثری از این اتهام به چشم نمیخورد!
در اغلب منابع اسلامی، القابی نظیر «حَلیم»، «کریم» و «سخیّ» و «جواد» برای او ثبت کردهاند.* دومین امام شیعیان کریم اهلبیت علیهم السلام شبیهترین فرد از لحاظ ظاهری و رفتاری به پیامبر خدا(ص) بود.*
♡سلام بر نور خدا، کبریای سخا، روح مسیحا، راز دار آینه حُسن خدا، کریم آل طاها، یوسف زهرا، پهلوان صفین و جمل؛ صاحب وجنات محمدی، اویی که سفرهدار مدینه بود و ثروتش را همچو جدهاش خدیجه سلام الله علیها در راه خدا صرف کرد!♡
➖➖➖➖
منابع:
*شیخ مفید، الارشاد، ج۲، ص۵.
*ابن سعد، الطبقات الکبری، ج۶، ص۴۰۶ـ۴۰۷.
*مسعودی، مروج الذهب،ج ۲،ص۷۲.
*احمدی میانجی، مکاتیب الائمه، دار الحديث قم.
*سید بن طاووس،التشريف بالمنن في التعريف بالفتن، ص۱۹۶.
*بلاذری، انساب الاشراف، ج۳،ص۶.
*یعقوبی، تاریخ یعقوبی، ج۲، ص۲۲۶.
#ماه_رمضان
#امام_حسنیام
#ولادت_امام_حسن
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
.
ساختن فرهنگ، باطریقت و سبک
✍ دکتر مریم منصوری، عضو تحریریه مجتهده امین
چندسال پیش، ماه مبارک، زائر عتبات بودم.
یکی از جذابترین لحظات، قبل از افطار، دیدن زنانی بود که زنبیل روی سرشان، با غذای مفصل، با خانواده، عازم حرم بودند.
سفرههای طولانی، خیلی طولانی(و خالی) را خادمان حرم پهن میکردند، اما زن و مرد، خانوادگی، در دو یا چندین صف(بین الحرمین چند سفره به موازات هم پهن میشد)، سفره را پر میکردند، مینشستند و افطار مفصل میخوردند.
در باب برکات انسجام اجتماعی _ آن هم در فضایی که از زمین و آسمان، بر سر مردم ایران، تفرُّق و گسست و چند دستگی میبارد_ هرچه بگوییم کم است؛
زیر سایهی دین و بعنوان یک منسک هویت بخش، نه فقط این دست حرکتها، تعظیم شعائر است، که قطعا در جهت ترویج دینداری از مسیر ایجاد سبکهای زندگی و شیوهی حیات، موثر خواهد بود.
باورمندی کافی نیست، برای انسان امروز، باید فرهنگ را با "طریقت و سبک" ساخت!
#سبک_زندگی
#میلاد_امام_حسن_مجتبی
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
.
📌مرگاندیشی اصلاحطلبانه
🔻از خودسوزی تا خودکشی
✍ دانیال بصیر، سردبیر پایگاه تحلیلی فکرت
فرقی نمیکند که خبر خودکشی از این گفتمان به گوش میرسد یا خبر اینکه وصیت کنی بعد از مرگ، جسد را بسوزانند و خاکسترت را به باد دهند و یا اینکه نقش شومن و دلقک را به عهده بگیری و صد یای دیگر از دهن کجی به مقدسات و کشور و هویت ملی؛اما در این سالها به یک حقیقت پی بردهایم که عدهای سرگشته که خود هم نمیدانند چه میخواهند و دنبال چه چیزی هستند، در حساسترین برهههای تاریخی، لکههای ننگی را بر دامن این سرزمین و ملت زدهاند که مدتها میبایست خون جیگر خورد تا پاک شود.
پ ن:
روز گذشته کیومرث پوراحمد در گذشت. کسی که سال ۱۳۹۶ در تجمع انتخاباتی حامیان حسن روحانی در ورزشگاه آزادی برای لحظاتی پشت تریبون قرار گرفت و با حرفایی ناپخته که برآمده از شخص افسرده بود، حرکتی را رقم زد که هنوز که هنوز است مردم با مشکلات عدیده روبرو هستند.
و یا سید جواد طباطبایی فیلسوف ایران شهر(!) و صاحب «نظریه مرگ اسلام» و کسی که برخلاف مشی اصلی و ماهوی جشنواره فارابی از دست حسن روحانی جایزه گرفت؛ وقتی در کانادا درگذشت و چندین پیام تسلیت از حامیان گفتمان اصلاحات مبنی بر طلب مغفرت وی صادر شد، خبرهایی رسید از اینکه طباطبایی پیش از مرگ در وصیت نامه خود، اعلام کرده تا پس از مرگ جسدش را بسوزانند و هیچ اثری از بدن او باقی نماند.
#خودکشی
#طباطبایی
#حسن_روحانی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#رادیو
📻نوع مواجه با قرآن پژوهان غربی
🎙حجت الاسلام و المسلمین محمد تقی سبحانی
🔹از بررسی آرای قرآن پژوهان غربی (1860 1977) چهار دیدگاه متفاوت درباره زمان تدوین قرآن به دست میآید: جان برتن جمع آوری قرآن را در عهد پیامبر میداند؛ فردریش شوالی مدعی است که قرآن در عصر عثمان جمع آوری شده است؛
🔹پل کازانوا و آلفونس مینگانا بر این باورند که قرآن در دوران خلافت عبدالملک به دستور حجاج بن یوسف گردآوری شد؛ جان وانزبرو تدوین قرآن را در آغاز قرن سوم میداند. مبنای این آرا، رویکردهای شکاکانه گولت تسیئر و شاخت درمورد احادیث اسلامی است.
🔹از میان آرای مذکور، دیدگاه برتن را میتوان پذیرفت؛ ولی نه براساس دلایلی که وی در تحقیقات خود بر آنها پای فشرده، بلکه بر مبنای دلایل عقلی، تاریخی، روایی و قرآنی که برخی از عالمان مسلمان اقامه کردهاند.
🔰مدرسه زمستانی شبههپژوهی مطالعات قرآنی خاورشناسان
#شرق_شناسان
#شیعه
#قرآن
🔻 کانال رادیو فکرت:
| ایتا | روبیکا | تلگرام |اینستاگرام
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🌹از بخشش دستان کریمش چه بگویم🍃
یک شهر چشیده همه طعم رطبش را
دیدند یتیمان عرب تاب و تبش را
از بخشش دستان کریمش چه بگویم
خورشید گرفتهست از او نان شبش را
نان و نمک سفرۀ او چشمبهراهاند
تا باز کند لحظۀ افطار لبش را
آنقدر کریمانه کرم کرده که سائل
یک عمر نهان داشته دست طلبش را
دریای کرم جوهر توصیف ندارد
با این قلم گنگ چگونه لقبش را...؟
او مرد قیام است که در اوج سکوتش
با صلح نشان داده به عالم غضبش را
#سیدعلی_نقیب
#امام_حسن_مجتبی_علیهالسلام
#شعر
#ادبیات
💠 @shaeranehowzavi
🔸جای خالی باور
✍ حسن مددخانی
🔷 برادر کیومرث پوراحمد: هنوز فوتش را باور ندارم
✍ اتفاقا مشکل همین جاست که باور نداریم
♦️برادر شما چند تا فیلم برای تقویت باورها ساخت تا چنین روزی را باور کنید؟!
#باور
#پوراحمد
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔸غریبهای در شهر
✍ علیرضا مکتبدار
اولینبار بود که گذر مرد به مدینه می افتاد. از شام آمده بود. پس از گذر از کوچهها و پسکوچهها، ناگاه خود را در همهمه مردمی که در چارسوق بازار با هم گرم گفتگو بودند، یافت. گرد و غبار نشسته بر چهرهاش، خبر از خستگی میداد. در گوشه چارسوق، روی سکویی نشست. پیالهای آب از آبفروشی که کمی آنسوتر، مشکی بر دوش داشت و آستینهای گشاد پیراهن متقالش را برای اینکه دست و پا گیرش نشود، تا زده بود، طلب کرد. خنکای آب که در رگ رگ وجودش دوید، احساس کرد کمی حالش بهتر شده است. نسیم خنکی که از بادگیرهای بازار میوزید، بدن مرد را سست کرد و پلکهایش کمی سنگین شدند. بین خواب و بیداری، ناگاه چشمان بیرمقش به چهره مردی زیبا که بر شتری رام و خوشرفتار سوار بود، افتاد. غریبه، مردی به زیبایی و دلربایی او ندیده بود. بیاختیار به سمتش رفت. از مردم پرسید که او چه کسی است؟ گفتند: حسن بن علی علیهالسلام.
#امام_حسن_علیهالسلام
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔸چراهایی که پاسخ ندارد
✍ علی کردانی در «وقایع روز» نوشت:
چرا دینداری بین مردم کمرنگ شد؟
چرا قیمتها ارزان نمیشود؟
چرا حجاب اینگونه شد؟
و طلاق زیاد شد؟
در زمینه حل نشدن مشکلات، «حاکمیت قانون» و «سلامت حاکمیت» واژههای مهمی بودند که به آن توجه نشد. «تحقیقات دانشگاه بازل سوییس با همکاری دانشگاه پردو آمریکا اثبات کرد که مردم ترجیح میدهند در پاسخ به درخواستهایشان جواب منفی بشنوند تا اینکه بیپاسخ بمانند.»
آیا هنوز هم برای پاسخ به نیازهای روز جامعه فرصت داریم؟ یا پاسخی نداریم؟
🖥 متن کامل در سایت وقایع روز
#اوضاع_اجتماعی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
📌کسی که "خودساخته" باشد
به مرگ "خودخواسته" تن نمیدهد.
عبارت "مرگ خوخواسته" را جریان روشنفکری و دینستیز برای ماستمالی کردن و زیبا نشان دادن "زشتی خودکشی" به کار میبرند شاید در فتنهی ناامیدسازی جامعه، سهم سیاسی خود را از قدرت دریافت کنند.
#خودکشی
#اباحه_گری
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
✅ از کنترل انتظامی قضایی تا درمان فرهنگی
✍ حجت الاسلام دکتر محمدرضا باقرزاده
کشف حجاب های برنامه ریزی شده اخیر موجب نگرانی بسیاری از نیروهای انقلاب و نظام شده است. این نگرانی مطالباتی را رقم زده و گفتگویی حول اولویت کار فرهنگی یا قضایی و انضباطی بوجود آمده است.
همه ما قبول داریم برای مقابله با هر بحرانی هم اقدامات اورژانسی و کنترلی نیاز است و هم اقدامات درمانی که به حل بنیادین بحران بیانجامد.
این قاعده در بحران کشف حجاب و هنجار شکنی های اخیر هم صادق است. بر این اساس امروز دغدغه اصلی همه ما باید کنترل کشف حجاب هایی باشد که مثل آتش بر خرمن انقلاب وجامعه افتاده و مثل ویروس خطرناک در حال سرایت به خانواده های ایرانی است. عقل حکم می کند که ابتدا باید این آتش مهار شود تا بعد برای تکرار نشدن آتش راه حل هایی چاره شود.
صد البته که کار اساسی برای درمان اساسی مسایل فرهنگی، کار فرهنگی است. اما وضعیت اورژانسی اینپدیده را هم باید درک کرد.
حکایت مهار گسترش کشف حجاب حکایت اقدام پلیس برای الزام به زدن ماسک است که جای تولید واکسن را نمیگرفت اما تا زمان تولید واکسن ضرورت داشت.
#حجاب
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#پزشک_سکولار
پزشک سکولار یعنی در جمع ۵۶۰۰ پزشکی باشی که "فاقد دستگاه کارتخوان" شناسایی شدند.
یعنی به مالیات، اخلاق حرفهای و قانون اعتقاد نداری.
فکر میکنید راه دیگری برای بدنام کردن جامعه خدوم و فرهیخته پزشکی وجود دارد؟!
#اخلاق
#تمدن
#پزشکی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🍃حجاب، فرع اساسی دین
✍ بابک شکورزاده
معروف است که فروع دین ۱۰ مورد است؛ ولی حفظ حجاب جزء این موارد نیست. حالا این موضوع ممکن است که برای برخی سوال ایجاد کند که با این وصف این همه بحث و جنجال بر سر حجاب چیست و چه اهمیتی دارد؟!
پاسخ این است که فروعات دین فقط این ۱۰ مورد نیست؛ بلکه این موارد مهمترین مواردی است که عالمان دین از مجموع آموزههای دینی(قرآن و روایات) به آن رسیدهاند و در متون دینی اینگونه جا افتاده که فروع دین فقط این موارد است؛ در حالی که اینها بخشی از فروعات است و منحصر در این ۱۰ مورد نیست.
بیتردید موضوع حجاب از مهمترین احکام و بدیهیات دین اسلام و نص صریح قرآن است و روایات قابل توجهی بر اهمیت آن دلالت دارد. از طرفی انکار آن میتواند منجر به ارتداد شود.
در پایگاه اینترنتی آیت الله مکارم شیرازی مطالبی در این باره ذکر شده که در تبیین این موضوع راهگشاست. بخشی از آن بدین شرح است:
فروع دین مجموعه تکالیفی است که یک مسلمان باید به آنها عمل نماید. مهمترين اين فروع عبارتند از: نماز، روزه، خمس، زكات، حج، جهاد، امر به معروف، نهى از منكر، تَولّى و تبرّى. فروع دين بسيار زياد است و هر شخصى نمىتواند آنها را از منابع آن مثل قرآن و احاديث و ساير ادلّه فقهى استخراج كند. شمارش آنها به هشت یا ده، از باب اهمیت این ها در بخش عبادات است و گرنه آن چنان که برخی از علما گفتهاند، هر آنچه در برابر اصول جای دارد و جزء احکام عملی است، یعنی همه واجبات و محرمات و احکام معاملات از فروع دین شمرده میشوند.
#حجاب
#فروع_دین
#نویسندگان_حوزوی
@howzavian