eitaa logo
نویسندگان حوزوی همدان
251 دنبال‌کننده
56 عکس
19 ویدیو
1 فایل
✍️یک نویسنده، بی تردید نخبه است✍️ 🌤نوشتن، اکسیژن است و نویسندگی، نان شب. 🍃اینجا فضایی برای نشر دیدگاه نخبگان حوزوی استان همدان است. #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای ✒️✒️✒️ارسال یادداشت‌ها و نظرات 👇 @S_mohammad_mosavi @allikhosravi #جهاد_روایت
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸ادب (بی‌ادبی) نوشتاری این آقا را ببینید! 🔹از اعضای کارگروه تعیین وزرا و احتمالاً سایر مدیران دولت چهاردهم است! 🔻آیا با چنین افرادی می‌توان امید داشت که اساساً «دولت» به معنای حقیقی، چه رسد به «دولت وفاق ملی»، شکل بگیرد؟! 🔸امیدوارم دلسوزان جناب دکتر پزشکیان ایشان را نسبت به خطرات فرهنگی و اجتماعی و سیاسی حضور چنین افراد بی‌ادب و نادانی در اطراف ایشان مطلع کنند. و ایشان نیز قاطعانه از چنین هتاکانی برائت جسته و آنها را از گرد خود دور گرداند. منبع: صفحه دکتر احمدحسین شریفی @howzavian_hamedan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اين جملات را فقط در مسیر امام حسین علیه السلام خواهید شنید: چاي ابو علي تفضل يزاير هلا بالزوار استريح اتغدا تفضل اتريگ اوگف اتعشى هاك اشرب مي إگعد ارتاح هلا بزوار ابو علي عظم الله اجوركم هلا بالزوار مأجورين هلا بزوار الحسين نسألكم الدعاء عساكم ماتعبتم گواكم الله اليوم باتوا عندنا والله ماتروح الا انضَيفك رايات قصائد شغف للقاء عامود رقم كذا موكب خيمة طبخ تنور طين شعائر لطم مواساة نصرة اصرار تكاتف إخوّة تراحم تشجيع هلا بيكم الصلاة يزاير توصلون بالسلامة @cafe_fekr @howzavian_hamedan
🌸تعاملی بودن موفقیت و خوشبختی🌸 موفقیت و خوشبختی اموری تعاملی و جمعی‌اند؛ همچون «شبکه‌های اجتماعی» می‌مانند؛ اگر دیگران عضو آنها نباشند، هیچ فایده‌ و ثمره‌ای برای شما هم نخواهند داشت. هیچ انسانی به تنهایی نمی‌تواند «موفق» و «خوشبخت» شود. بنابراین، اگر خوشبختی خود را می‌خواهیم باید خوشبختی دیگران را هم بخواهیم. و اگر دنبال موفقیت خودمان هستیم، باید تلاش کنیم دیگران هم موفق شوند. ✍احمد حسین شریفی @Ahmadhoseinsharif @howzavian_hamedan
⚠️ یک اعتراف تلخ: یکی از مهم‌ترین متون و اسنادی که در چند سال اخیر نوشته شده، «الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت» هست، که در سال ۹۷ منتشر شده. این متن، الگوی پیشرفت ایران در پنجاه سال آینده است. مهم‌ترین مبانی و آرمان‌های پیشرفت و حتی مسیر و تدابیر پیشرفت همه جانبه در متن نوشته شده. اما افسوس که من امروز و بعد از نزدیک به ۶ سال، با این متن مواجه شدم. ابتدا از خدا طلب بخشش می‌کنم به دلیل این غفلت، و دوم از همهٔ دوستان و اقوام و عزیزان خودم، به خصوص طلاب و دانشجویان و دغدغه‌مندان فرهنگی خواهش می‌کنم اگر تا الان این متن رو ندیدند، حتما و حتما با دقت و حوصله و با فکر و تدبر و تامل، متن الگو رو بخونند... 🔻قسمتی از متن ابلاغ رهبر انقلاب: این سند، اهمّ مبانی و آرمانهای پیشرفت را تدوین کرده و افق مطلوب کشور را در پنج دهه‌ی آینده ترسیم و تدابیر مؤثّر برای نیل به آن را طرّاحی کرده است که با تحقّق آن، که کاری عظیم و دشوار امّا ممکن و شیرین است، کشور راه پیشرفت را خواهد پیمود و طلیعه‌ی مبارک تمدّن نوین اسلامی ایرانی در زیست‌بوم ایران رخ خواهد نمود. ان‌شاءالله. 📌 نشانی متن «الگوی پایهٔ اسلامی ایرانی پیشرفت» و پیام رهبر انقلاب: https://farsi.khamenei.ir/news-content?id=40693 محمد مهدی الوندی @howzavian_hamedan
🔵رشدفردی در گرو خودخواهی فردی 🔻انسان ذاتاً موجودی خودخواه است و هر چیز را برای خود می‌خواهد؛ پدر و مادر خوب، همسر خوب، فرزندان خوب، خانۀ خوب و...؛ اینها برخی خواسته‌های انسان‌اند که وجودشان مسرت‌بخش و عدمشان مایۀ تأسف و ناراحتی است. 🔻اما آیا تا کنون اندیشیده‌ایم که چرا وجود و عدم اینها موجبات مسرت یا تأسف ما را فراهم می‌کند؟ به راستی چرا می‌خواهیم فرزندان خوبی داشته باشیم؟ به‌خاطر خود آنان یا برای خودمان؟ چه فرقی بین فرزندان ما و دیگران وجود دارد، غیر از اینکه آنها منسوب به ما هستند؟ 🔻بی پرده بگویم؛ «نفع شخصی افراد است که خواسته‌های اطراف آنان را شکل می‌دهد». جمله‌ای ترسناک، ولی حقیقتی است که از خداخواهی انسان نشأت می‌گیرد. خداخواهی، همان خواست تمام زیبایی‌ها و خوبی‌هاست؛ زیرا منشأ تمام خیرات و برکات، خداوند تبارک و تعالی است. 🔻حتی ایثار افراد نیز برای خود آنان است؛ ایثار می‌کنیم که چه شود؟‌ خیری به دیگران برسانیم، اما چرا؟ مگر ما موظف به کمک به غیر هستیم؟ آری! حتی ایثار هم چون نتیجه‌اش توجه خداوند به فرد و جلب ثواب در معاد یا در بعد دنیایی، متصف شدن به انسان خوب و تغییر نگاه‌ها به فرد است. 🔻بالاخره خودخواه باشیم یا نباشیم؟ خودخواه بودن قطعاً‌ خوب است، زیرا همانگونه که گفتیم از خداخواهی انسان است؛ اما هدایت آن به سمت‌وسوی صحیح است که فرد را به مقصد حقیقی خواهد رساند؛ تشخیص مصادیق حقیقی خیرات و نیل به سمت آنان است که عطش خودخواهی را به خیر و خوبی متصف می‌کند. 🔻افراد برجسته، خودخواهی خود را به سمت کمالات الهی سوق داده و با دریافت حقیقت خیر، راه به سرمنزل حقیقت که امری ورای عالم ماده است بردند. 🔻خودخواهی یک کودک را خوراکی‌ای خوشمزه یا اسباب‌بازی‌ای زیبا تصویر می‌کند؛ خودخواهی یک جوان را اتوموبیلی لوکس؛ خودخواهی یک دانشجو را اخذ مدارج علمی؛ و خودخواهی یک متدین حقیقی را خود خداوند یا جلوۀ حقیقی او سیراب می‌کند. انتخاب با خودمان است؛ هر چقدر بزرگ‌تر شویم، خواسته‌هایمان نیز بزرگ‌تر می‌شوند و ارزش هر فرد به اندازۀ خواسته‌های اوست. 🌀تا در طلب گوهر کانی کانی تا در هوس لقمهٔ نانی نانی این نکتهٔ رمز اگر بدانی دانی هر چیزی که در جستن آنی آنی ( مولانا ) ✍️محمد موسوی @howzavian_hamedan
. ☑️ شیوخ الازهر شاگرد سید جمال‌الدین همدانی 📌 تبعید غم‌انگیز علامه حکیمی می‌نویسد: «یکی از بزرگ‌ترین متفکرانی که _به تصدیق همه آگاهان شرقی و غربی و حتی خود عرب_ در بازسازی ادبیات اجتماعی عرب نقشی بسیار مهم_بلکه منحصر به فرد_داشته است، سید جمال‌الدین شیعه‌ ایرانی همدانی است. اما روزی که ما او را با تن برهنه در زمستانی مهیب، از حضرت عبدالعظیم بیرون کشیدیم و به دست دژخیم سپردیم و تبعید کردیم، آنان از وی استقبال کردند. هشت سال شب و روز با او بودند و از خرمن اندیشه‌های او خوشه چیدند، روزنامه‌نویسان متعهد و ادیبان آگاه در مکتب او پرورش یافتند و فقها و شیوخ ازهر، دست از بسته‌ذهنی و محدوداندیشی برداشتند و به ندای مصلح روشن‌نگر پاسخ دادند.» 📕 «کلمه و کتاب» 🖊 @howzavian_hamedan
. «اربعین» تولد یک نسل جدید .. اگر کسی بخواهد-خواسته یا ناخواسته- خود و دیگران را از دیدن واقعیت‌های اصلی، شگرف و سرشار از لذت معنوی پیاده‌روی اربعین محروم کند، باید این پدیدۀ بزرگ و شگفت‌انگیز را صرفاً با عینک مناسک، آن هم مناسک شیعی ببیند! یا از همه بدتر و دورتر، از این راهپیمایی تفسیری «سلبی» ارائه و آن را به «لشکرکشی» فرقه‌ای با انگیزه‌های تولید نفرت و تفرقه تقلیل دهد. تحلیل اربعین با کانتکست مناسک‌گرایی، و تقلیل این پدیده در سطح یک رسم و آئین، نامی جز ظلم به صاحب این مسیر نورانی و همه کسانی که با باورهای گوناگون در آن حاضرند ندارد. مسلماً اربعین منسکی از مناسک شیعه هست، اما نه فقط همین! در جهان ورژن قرن ٢١ و در مدرنیته‌ای که فردگرایی مبالغه‌آميز و بزک شده ترویج می‌شود، پدیده‌ای عمیق ظهور کرده که همه تعاریف و فهم‌های رایج را زیر سئوال برده است! در دنیایی که افکار عمومی‌اش مسحور جلوه‌ها و عشوه‌های متظاهرانه عقلانیت ابزاری غرب است، ناگهان عقلانیتی به میدان آمده که با تاکید و تحکیم ارزش‌ها در برابر سلطۀ همه ‌جانبه امپراتوری غرب و پروپاگاندای رسانه‌ایش قد علم کرده است. اربعین تولد یک نسل جدید است؛ نسلی که می‌تواند تحت لوایی واحد پایان دهنده قوم گرایی‌ها و فرقه‌گرایی‌های باشد. اربعین مظهر تلاشی تاریخی برای ایجاد یک ملیت و نشنالیتی جدید است؛ ملیتی که محدود به جغرافیا و خاک نخواهد بود. اربعین رنسانسی است که برای تشکیل امت واحده به معنای واقعی‌اش به راه افتاده است. به برکت اربعین دور نیست آن روزی که وقتی از فرزندان ما در مورد ملیت‌شان می‌پرسند، پاسخ خواهند شنید: مسلمان؛ مسلمانی که به اسلام محمد(ص) ایمان آورد و با حسین(ع) ایمانش را تثبیت کرد و بقا داد! ✍️ علی خسروی   @bahr_dar_koze @howzavian_hamedan
آه از این شرمندگی...💔 ✍ خدایا! می‌بینی آنچه را که دارم برای تو می‌نویسم. اگر دعا و مناجات بندگانت را می‌شنوی، پس یقینا آنچه که می‌نویسند را هم می‌بینی می‌شود با نوشتن با تو مناجات کرد؟! می‌شود با قلم زدن رو به درگاه تو آورد؟! می‌شود روی کاغذ دعا کرد؟!... گنه‌کار، گنه‌کار است، آلوده است، چه دستش چه زبانش پس چه فرقی می‌کند کلمات را خط خطی کند، یا بر زبان براند... اما بنده‌ات به این دلخوش کرده که مولایش هرچه بگوید، می‌شنود، و هرچه بنویسد می‌بیند مولایی که از بنده‌اش دور نیست. نزدیک است. نزدیک‌تر از حبلِ ورید پس می‌شنود و می‌بیند، حتی اگر بنده نگوید و ننویسد... و همین است دلیل شرمندگی و آه از این شرمندگی...! تو که عالِم به ظاهر و باطنِ بنده‌ات هستی در من چه می‌بینی؟ خودم می‌دانم؛ غیر از گناه چیزی نیست غیر از ظلم، جهل، ضعف و غفلت، چیز دیگری نیست و بیچارگی این است که بنده‌ات، در محضرِ تو گناه می‌کند می‌داند که می‌بینی؛ می‌بیند که می‌دانی اما... و آه از این شرمندگی...! اما خدایا، خودت فرمودی «يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنْفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ» (زمر،۵۳) مولای من! مرا با همان کلمه‌ی اول، از خود بی‌خود کردی «یا عِبادی»... «یا عِبادی»... «یا عِبادی» چه شیرین است از زبان مولی شنیدن که «ای بندگان من»! ما بنده‌ی تو هستیم، هر که باشیم، هر چه باشیم بنده و عبد و برده‌ی تو هستیم؛ مالِ تو هستیم؛ مخلوقِ تو هستیم...🌹 و تو می‌شناسی بندگانت را، بندگانِ گنه‌کارت را. بندگانی که به خود ظلم کردند، بدی را از حد گذرانده‌اند، خطا رفتند، گناه کردند با چشم خود گناه کردند؛ با دست خود، با زبان خود، با گوش خود. و چه چشم و گوشی؟ چشم و گوش و زبان و دستی که تو به آنها داده‌ای رزق تو را خوردند اما باز در پیشگاهت گناه کردند...❤️‍🩹 اما خدایا! تو با این بندگان چه می‌کنی؟ ظلم آنها را چگونه جواب می‌دهی؟ «لَا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ»... بندگان من! بندگان گنه‌کارِ من! از رحمتِ من نا امید نشوید...❣ «إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعًا» من شما را می‌بخشم، از شما می‌گذرم... آری خدایا! تو بخشنده‌ای، مهربانی و ما... آه از این شرمندگی...! ✍ محمد مهدی الوندی @howzavian_hamedan
🔸مجلس ناتمام! 62 نماینده غایب بودند! از مهمترین شئون نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، بررسی برنامه‌های وزیران پیشنهادی دولت و رأی اعتماد به آنهاست. مجلس شورای اسلامی ۲۹۰ نماینده دارد. رأی هر کدام از آنان می‌تواند سرنوشت کشور را تغییر دهد. اما سومین جلسه بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی دولت چهاردهم نیز با حضور ۲۲۸ نماینده محترم آغاز شد! آن ۶۲ نماینده دیگر کجایند؟! چه کار مهم‌تری از بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی دارند؟! آیا جایی هست که دلیل غیبت آنان در مهم‌ترین روزهای مجلس را جویا شود؟! ✍️ احمد حسین شریفی @howzavian_hamedan
👌 بهشت برین، رزق واسع و فرج عاجل، از برکات زيارت امام حسین (ع) 💠 می‌گوید: از شنیدم که می‌فرمود: ❇️ زورُوا ع‏ وَ لَوْ كُلَّ سَنَةٍ، فَإِنَّ كُلَّ مَنْ أَتَاهُ عَارِفاً بِحَقِّهِ غَيْرَ جَاحِدٍ لَمْ يَكُنْ لَهُ عِوَضٌ غَيْرَ الْجَنَّةِ، وَ رُزِقَ رِزْقاً وَاسِعاً، وَ آتَاهُ اللَّهُ بِفَرَجٍ عَاجِلٍ. إِنَّ اللَّهَ وَكَّلَ بِقَبْرِ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍ ‏ع أَرْبَعَةَ آلَافِ مَلَكٍ كُلُّهُمْ يَبْكُونَهُ وَ يُشَيِّعُونَ مَنْ زَارَهُ إِلَى أَهْلِهِ، فَإِنْ مَرِضَ عَادُوهُ، وَ إِنْ مَاتَ شَهِدُوا جَنَازَتَهُ بِالاسْتِغْفَارِ لَهُ وَ التَّرَحُّمِ عَلَيْهِ. ✅ حسين عليه السّلام را زيارت كنيد اگر چه سالی یک بار باشد، زيرا كسانى كه او را در حالى كه به حقّش عارف بوده و آن را انكار ندارند زيارت كنند عوض و پاداشى ندارند مگر بهشت، و روزى آنها واسع و فراخ بوده و خداوند منّان در دنيا فرج نصيبشان مى‏كند، حق تبارك و تعالى چهار هزار فرشته را موكّل قبر حسين بن على عليهما السّلام فرموده كه تمام بر او مى‏گريند و زائرين حضرت را مشايعت كرده تا به اهل خود برسند و اگر مريض شوند آنها را عيادت كرده و هنگامى كه از دنيا روند بر سر جنازه آنها حاضر شده و بر ايشان طلب آمرزش و رحمت مى‏نمايند. 📗 ، ص۸۵، ح۱۳. @MahdiAsgariiii @howzavian_hamedan
آقای پزشکیان با تمام اختلاف نظر هایی که با شما داریم...قلبا مشتاق پیشرفت های ایران در دولت شماییم... چرا که کارآمدی و ناکارآمدی شما پای نظام نوشته میشه... دیگه بهونه‌ای برا کار نکردن وجود نداره..‌. دیگه کسی نمیتونه بگه نذاشتن...مانع شدن... طبق ادعای آقای رئیس جمهور، رهبری که تأیید کردن، نهادهای امنیتی هم موافقت کردن، سپاه هم که همراهه، مجلس هم که یه جا رأی اعتماد داده... خودتون هم گفتید وفاق ایجاد شده... مشتاقانه منتظریم... به قول خودتون بسم اللّه... ✍بدرلو @Serat1357talabe @howzavian_hamedan
💢 کنار قـــــــدم‌های جابــــــــــر از قبیله خزرج بود و فرزند شهید.‌ پدرش در غزوه اُحُد به شهادت رسید. رشته محبت میان او و پیامبر در اولین سال‌های رسالت گره خورده و از زبان مبارک پیامبر مژده عمری طولانی را شنیده بود. آنقدر طولانی که سلام پیامبر را به امام باقر علیه‌السلام رساند.‌ جابر بن عبدالله انصاری، پیرمردی که عمر طولانی‌اش را با محبت علی و فرزندانش سپری کرده و بر سینه‌‌اش مُهر «علیٌّ خَیر البشر» حک شده بود. هنگام وقوع حادثه کربلا، جابر در مدینه بود و کهولت سن، دستش را از میدان رزم کوتاه کرده بود اما پس از شهادت فرزند رسول‌الله به قصد زیارت تربت سیدالشهداء از مدینه راهی کربلا شده و بنیانگذار زیارت اربعین شد. در روزگاری که رسانه و تبلیغات، فرزند پیامبر را خارجی و شورشی خوانده و حتی از دفن شهدای کربلا خودداری کردند، جابر بن عبدالله که مسلمانی سرشناس و معتبر است برای زیارت همان شهید رها شده در صحرای کربلا به جاده می‌زند و آبرو خرج می‌کند تا همه بدانند که این مدفون در کربلا نور چشم پیامبر و همان سرور جوانان اهل بهشت که رسول‌الله روی دوشش نشاند و مردم را به محبت او سفارش کرد. جابر، این صحابی معمر پیغمبر در سال‌های آخر عمر خود و بنا بر روایاتی با چشمانی نابینا، علناً اعلام می‌کند که به نیت زیارت تربت حسین‌بن‌علی(ع) رهسپار کربلا می‌شود‌. جابر با آدابی شبیه آداب حج به زیارت می‌رود. در فرات، غسل می‌کند و لباس احرام می‌پوشد و‌ مُحرِم محبت حسین می‌شود. قدم‌ها را آهسته برمی‌دارد تو گویی نفس‌های رسیدن به قطب عالم را می‌شمارد. «عطیه عوفی» هم‌سفر و هم‌قدم اوست، علت را جویا می‌شود که چرا این گونه می‌روی؟ جابر جواب می‌دهد از پیامبر شنیدم «هر قدمی در راه زیارت سیدالشهداء ثواب چندین حج و چندین عمره را دارد.»[۱] پیامبر در مقام یک خارجی که با او رفتار غیر مسلمان کرده‌اند این روایت را بیان فرموده است؟ خیر، جابر بلندگوی جهاد تبیین را برداشته و به تمام تاریخ اعلام می‌کند که این حسین که من به زیارتش آمده‌ام ذریه فاطمه زهرا (س) و نسل پیغمبر است. جابر به کمک عطیه، مرد همراهش خودش را به قبر می‌رساند و دستش که به تربت حسین علیه‌السلام می‌رسد بی‌هوش بر روی قبر می‌افتد. عطیه می‌گوید به صورت جابر آب پاشیدم تا به هوش آمد آنگاه سه بار صدا زد: «یا حسین» و ادامه داد: «حَبيبٌ لا يُجيبُ حَبيبَهُ»؛ آيا دوست، پاسخ دوستش را نمى دهد؟! سپس با خودش گفت: «چگونه (حسين) پاسخت را بدهد، در حالى كه ميان خون آغشته شده و بين بدن و سرش جدايى افتاده است؟».[۲] و حالا یک اربعین است و خیل سیاه‌پوشانی که پشت حکومت استکبار را به لرزه درآورده و تیتر اخبار آزادگان جهان است. این کشتی نجات به راه افتاده و هر سال دست هزاران رنگ و نژاد و تفکر را گرفته و تا مقصد آزادگی می‌رساند. پیام خیل زائران پیاده اربعین ادامه بانگ «اُریدُ اَن آمُرَ بِالمَعروف و اَنهی عَنِ المُنکَر» امام حسین علیه‌السلام است. معروف چیست که سیدالشهداء به خاطر احیای آن ترک وطن کرده و شهید غربت شد، آن معروف، همان ولایت و حکومت صالحی است که در طول تاریخ زیر چکمه‌های ظلم له شده و حالا نفیر فریادش از حنجره مردم ستم‌دیده غزه و فلسطین بلند است. معروف، محفوظ نگه داشتن هیهات من‌الذله است که ابی عبدالله با نثار خون خویش بر آن مهر زده است. اما منکر چیست؟ منکر همان حکومت ظالم و غاصبی است در مقابل آزادگی انسان‌ها و ارزش‌های الهی قد علم می‌کند، منکر همان وحوشی هستند که از کودکان و نوزادان غزه سر بریده و با ناله مادران بی دفاعشان سمفونی مرگ و حسرت می‌نوازند. این است پیام سیاهی لشکران مشایه که ما می‌آییم و هر ساله می‌آییم تا در این مسیر، علَم امر به حکومت صالح و نهی از ستم ستمگران صهیون را بر نقطه نقطه عالم کوبیده و در این راه صدها هزار جان می‌دهیم. پی‌نوشت: [۱]. کامل‌الزیارات، ص۱۳۳. [۲]. مجلسی، بحارالانوار، ج۹۸، ص۱۹۶. ✍نرگس ایرانپور @yekAsemankhial @howzavian_hamedan
. شراب روحانی اربعین و رهایی از رنج هستی! درباره راهپیمایی اربعین و چرایی اقبال به آن سخن فراوان گفته شده است. مسلماً در جهان آیین‌ها، شرط بقا پاسخگویی حقیقی و ملموس به نیازی درونی یا بیرونی است. تا آنگاه که آیینی یا مناسکی، نیازی را پاسخ می‌دهد، ماندگار است؛ حتی اگر دگراندیشان آن را همایشی سیاسی یا موجی احساسی و زود گذر بخوانند. اربعین به چندین هنر آراسته است؛ این راهپیمایی برای بخشی از دینداران شورمند، رزمایش انتظار و مقدمه‌سازی ظهور، برای برخی دیگر تجدید بیعت با امام، و برای عده‌ای تجربه‌ای سرشار از لذات‌‌ معنوی و دل‌انگیز و برای گروهی راهی برای بازسازی هویت فردی و جمعی ولشکرکشی‌ فرقه‌ای و چشم‌درار و .. است. اما به نظرم این آیین را هنر دیگری نیز هست که آن را محبوب و نیاز انسان‌ها می‌کند و یا لااقل به عنوان یک فرضیه می‌شود به آن توجه کرد و آن، خاصیت «هوش‌ربایی» یا هوش‌زدایی است. و کیست که نخواهد برای مدتی هم که شده از دست هوش حسابگر و جزئی‌نگر و کاسب‌منش خود، اندکی بیاساید. در طول سال، پیرامون آدمیان پر از واقعیت‌های بی‌رحم و چندش‌آور زندگی است که آنها را در تنگنای ذهنیت‌های مزاحم و واقعیت‌های چسبناک زندگی می‌فشرد، و چنان پیلۀ تنگ و تاریکی بر گِردشان می‌تند که راه نفس کشیدن را می‌بندد تا به هر دری زنند تا گاهی از دست‌ آنها خلاص شوند. انسان‌ها گاهی به چیزی به اندازۀ غفلت و ندیدن و نشنیدن و ندانستن، محتاج نیستند و کیمیای اربعین، آنها را ـ ولو چند روزـ از آنچه در درون و پیرامونشان می‌گذرد، غافل می‌کند و سرپناهی دل‌پسند برای برون‌رفت از وضعیت ذهنی و عینی و پراکندگی خاطر و تشویش ضمیر آنان می‌شود و به یمن و برکتش چشم عاشق‌شان را رواق منظر یار می‌کند، و پس از آن، هر لحظه تماشاخانۀ دردی و رنجی نیست. اگر امروز دارو‌های مسکّن، بالاترین مصرف را در میان مردم دنیا دارد و اگر همیشه شمار بسیاری از انسان‌ها، «تا دمی از رنج هستی وارهند/ ننگ بنگ و خمر بر خود می‌نهند»، از همین رو است که می‌خواهند اندکی از دنیای پیچ در پیچ خود بیرون بیایند و در جهانی دیگر سیر کنند. مقایسۀ اربعین با داروهای تسکینی، دور از ادب، اخلاق و باورها است؛ اما گاهی آنها در اثرگذاری بر عصب‌های حامل درد و رنج، همتای یکدیگرند. هر دو، عصب‌های سمج و وظیفه‌شناس را گیج و منگ می‌کنند؛ آنقدر که مدتی، خبر رسانی به مغز تعطیل می‌شود و ما می‌توانیم نام این تعطیلی کوتاه را «آسودگی از حجاب جسمانی» و رنج هستی بگذاریم و بگوییم: ساقیا بده جامی، زان شراب روحانی تا دمی بیاسایم زین حجاب جسمانی و اینکه: گر رود از پی خوبان دل من معذور است درد دارد چه کند کز پی درمان نرود .. علی‌خسروی @howzavian_hamedan
🔸علم و عمل 🔹علت عمده ناکامی‌ها در زندگی فردی و اجتماعی عبارت است از: ✔️علم بدون عمل؛ به تعبیر امیرمؤمنان علیه السلام: العِلمُ بِلا عَمَلٍ وَبالٌ؛ العَمَلُ بِلا عِلمٍ ضَلالٌ؛ علمِ بدون عمل وبال است؛ عملِ بدون علم گمراهى است. ✔️و عمل بدون علم؛ به تعبیر زیبای پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله: مَن عَمِلَ عَلى غَيرِ عِلمٍ كانَ ما يُفسِدُ أكثَرَ مِمّا يُصلِحُ؛ كسى كه بدون شناخت عمل كند، خراب كردنش بيشتر از درست كردن اوست.» ✍احمد حسین شریفی @Ahmadhoseinsharifi @howzavian_hamedan
🔰آثار شهادت امام حسین 👌پیش از شهادت امام حسین علیه السلام، محبت اهل بیت در دل ها فراگیر نشده بود. به ویژه در جغرافیای اموی که مردمان با اندیشه دو پسر ابوسفیان با عداوت اهل بیت تربیت شده بودند. پس از شهادت امام حسین محبت اهل بیت، عمیق و فراگیر در دلها منتشر شد که همه حاکمان تا عصر غیبت یعنی دویست سال پس از عاشورا از کثرت علاقه مردم به اهل بیت هراسناک بودند. حکومت با وجود اهل بیت بازی بود؛ زیرا حاکمان و خلفا پس از شهادت حسین علیه السلام بر سر ها حکومت می کردند و اهل بیت بر دل ها حاکم بودند. از همین رو با اینکه اهل بیت به هیچ وجه قصد قیام نداشتند و حتی برخی مانند امام کاظم علیه السلام تعهد کتبی دادند که هیچ اقدامی علیه حکومت نکنند با این حال هرگز از دست حکومت در امان نبودند. در این میان با اینکه امام حسین در حیات نبود کانون هجمه ها نام و یاد حسین بن علی بود امامی که قبر مطهرش بیش از ده بار توسط حاکمان خراب شد تا اثری از آن باقی نمانَد ولی همچنان پا برجاست آن هم با اربعین هایش... (برشی از کتاب: روزنه ای گشوده بر معرفت) بزودی... ✍ حجت‌الاسلام غلامعباس هاشمی https://eitaa.com/hashemighir @howzavian_hamedan
| در حال به روزرسانی ... ✍️ پویش نوشتن بانک صفحات نویسندگان حوزوی استان همدان نویسندگان حوزوی 👇🏼 ۱. آیت الله حبیب‌الله شعبانی| ۲. حجت‌الاسلام غلامعباس هاشمی همدانی| ۳. حجت‌الاسلام حسینی مجد| ۴. حجت الاسلام محمد علی ارزنده| ۵. حجت‌الاسلام باقری| ۶. حجت‌الاسلام احمدحسین شریفی| ۷. حجت‌الاسلام هاشمی| ۸. مهدی تکلو | ۹. دانیال بصیر | ۱۰. حسین مهدی‌زاده| ۱۱. مصطفی گودرزی | ۱۲. مجید رحیمی | ۱۳. سید محمد امین موسوی | ۱۴. مهدی عسکری | ۱۵. محمد رسولی ۱ | ۱۶. ابراهیم دارابی ستوده | ۱۷. محمد مهدی شهبازی | ۱۸. سیدحسن حسینی فاضل ۱ | ۱۹. امید محمدی سروش | ۲۰. ابراهیم مومنی‌فر ۱| ۲۱. علی خسروی | ۲۲. محمد لیاقت | ۲۳. سید حسن حسینی فاضل ۲| ۲۴. علی بختیاری| ۲۵. مهدی الوندی | ۲۶. نرگس ایران‌پور| ۲۷. محمد رسولی ۲ | ۲۸. امین چهاردولی| ۲۹. ابراهیم مومنی‌فر ۲| ۳۰. سید حسن حسینی فاضل۳| نخبگان و اساتید صاحب قلم را به ما معرفی فرمایید.👇 @S_mohammad_mosavi @majidrahimi_ir 👈اسامی به صورت لینک است و برای ورود به کانال این بزرگواران، روی اسامی کلیک کنید. 🖊 @howzavian_hamedan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️فراموش کردن اصل و ماهیت یک مقصود معنوی در ذیل حرکت به سمت معنویت اما با باطن مادّیت .... 🔺خداوند به همه کسانی که توفیقشان گشت که در مسیر مشایه و امثالهم قدم می‌زنند جزای خیر و توفیقات دوباره برای شرکت در مراسم اربعین عطا شود ان شاالله ‌. 🔺لاکن مسئله ای که در چند سال اخیر مطرح شده است این است که آیا به راستی هر کس به شخصه ضمن حرکت در مسیر زیارت اربعین به این مسئله فکر کرده است که بنده به عنوان زائر اباعبدالله الحسین که توفیق شده در این مراسم شرکت کنم قصد و ماهیت حضور بنده در این مراسم چیست؟ 🔺 "هر حرکتی مقصودی دارد" ..."مگر می‌شود حرکتی انجام شود و ما به حرکت روی بیاوریم ولی قصد و ماهیت نداشته باشد!" ، به قول طلبگی اش "هر علتی معلولی دارد " و نمی‌شود علت باشد ولی معلول نباشد و یا بلعکس. 🔺"ماهیت حضور ما چیست ؟" جز این است که قدم هایمان برای ظهور است ، جز این است که در این مسیر دلهایمان صاف و آکنده از هر گونه سیاهی ای که در این فضای پز از مادیات است بشود ! 🔺اگر این است پس بعضا رغبت های ما به اینکه یک سفری برویم حال و هوایمان عوض شود و یا اینکه برویم اربعین از مواکب آن استفاده تام را ببریم چیست ؟ این ها مواردی است که نشان می‌دهد که قصد و ماهیت ما از سفر اربعین نه مطلقا و نه بعضا بلکه در ذیل" مکتب استدراج" ، به تدریج رغبتی که به سمت معنویت و کسب آن بود ، رفته رفته این رغبت بخاطر میل بیش از حد به فضای مادی اربعین به سمت کسب امورات مادی تبدیل شده است و نه کسب امورات معنوی . و این خطری است که فضای اربعینی ما را تهدید می‌کند ✍علی بختیاری @Serat1357talabe @howzavian_hamedan
🔵ثمرۀ خون حسینی 🔻اربعین حسینی، به نمادی عظیم برای محبین اهل‌بیت علیهم‌السلام تبدیل شده و شرکت‌کنندگان در راه‌پیمایی اربعین، قدم‌های خود را نذر ظهور امام عصر عج می‌کنند. قدم‌هایی که قطعا مبارک‌اند و طاهر و حتما نوید محبت و علاقۀ افراد به حضرت ابااعبدالله‌الحسین علیه‌السلام را می‌دهند. 🔻زیارت اربعینی که در احادیث، به‌عنوان یکی از پنج علامت مؤمن شمرده شده و قدری بس عظیم برای آن ذکر شده است. 🔻اما نکته‌ای که غالباً از آن غافلیم، درک هدف و غرض اصلی راه‌اندازی این حرکت و پیوند آن با عاشورای حسینی است؛ نکته‌ای که فقط و فقط امام معصوم می‌تواند آن را تبیین کند که مسیر آن از احادیث و زیارات مأثوره می‌گذرد. 🔻یکی از فرازهای زیارت زیبا و قابل‌تأمل اربعین، عبارت «وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِيكَ لِيَسْتَنْقِذَ عِبَادَكَ مِنَ الْجَهَالَةِ وَ حَيْرَةِ الضَّلاَلَةِ؛ و جانش را در راه تو بذل کرد تا بندگانت را از جهالت و سرگردانی گمراهی برهاند». فرازی که شاید بتوان آن را هم‌سنگ آیۀ «هُوَ الَّذي بَعَثَ فِي الأُمِّيّينَ رَسولًا مِنهُم يَتلو عَلَيهِم آياتِهِ وَيُزَكّيهِم وَيُعَلِّمُهُمُ الكِتابَ وَالحِكمَةَ وَإِن كانوا مِن قَبلُ لَفي ضَلالٍ مُبينٍ؛ و کسی است که در میان جمعیت درس نخوانده رسولی از خودشان برانگیخت که آیاتش را بر آنها می‌خواند و آنها را تزکیه می‌کند و به آنان کتاب (قرآن) و حکمت می‌آموزد هر چند پیش از آن در گمراهی آشکاری بودند» دانست. 🔻یعنی هدف بعثت نبی مکرم اسلام، همان هدف شهادت سبط گرامی ایشان علیهماالسلام است؛ همان رهانیدن بندگان از جهل علمی و جهالت عملی. 🔻باید به خود بقبولانیم که زیارت اربعینی که ما را از جهل و جهالت دور نکرده و همچنان در توهمات خود بیشتر از قبل غوطه‌ور سازد، فقط و فقط ثواب دارد، ولی فقط در حد ثواب. 🔻زیارت امام حسین در اربعین باید با فهم بُعد فاصلۀ وجودی با امام عصر باشد، نه اینکه صرفاً رنج و سختی سفر را تحمل کنیم و در آخر تقریبا هیچ نصیبمان شود. 🔻تا کی می‌خواهیم حرکت جوارحی را بر حرکت فکری ترجیح دهیم؟ به فمودۀ پیامبر «ما يُضمِرُ النَّبِيُّ صلى الله عليه و آله في نَفسِهِ أفضَلُ مِنِ اجتِهادِ المُجتَهِدينَ»؛ یعنی حرکت فکری و پنهانی پیامبر بسیار برتر از تلاش‌های تلاش‌کنندگان است. 🔻حرکت فکری اربعین، همان درک هدف شهادت سالار شهیدان در معرکۀ عاشوراست؛ کسی که بفهمد جاهل است و به دنبال رفع جهل خود نباشد، حرکت سالار شهیدان را نفهیمده و زیارت او صرفاً ثواب اخروی دارد. ✍️محمد موسوی @qalamro_din @howzavian_hamedan
*اعجاز* 🔹 سعودی: اگر بیش از دو میلیون حاجی وارد خاکش شود اعلام نارضایتی میکند ! عراق: اگر کمتر از 20 ملیون زائر داشته باشد ناراحت است ! سعودی: برای اداره دو میلیون حاجی وزارت تشکیل داده است! عراق: کوچکترین موکب چای (چای ابوعلی یا همان چای امام حسین) امور هشت میلیون زائر رو میچرخونه! سعودی: در مقابل خدماتی که ارائه میده دلار میگيره! عراق: تمام خدماتش کاملا رایگان است! سعودی: حج برایش موسم بهره وری اقتصادی است! عراق: زیارت را موسم بخشش و عطا میدونه! سعودی: دو ميليون حاجی باعث ترافیك و مسدود شدن راهها ميشه! عراق: دو ملیون رقمی طبیعی در یک خیابان کربلاست! سعودی: افزون بر هزینه هنگفتی که میگيرد، بر سر حجاج منت هم میگذارد! عراق: از زائران بابت هر گونه کوتاهی عذرخواهی میکند! سعودی: ورود ده هزار حاجی به یک خیابان باعث خفگی و مرگ مردم شد! عراق: اگر سه ملیون زائر در خیابان باشه مسؤول موکب يه نگاه ميندازه به خیابان و میگه: خيابون خلوته پس کو زوار؟! سعودی: شاهزاده ها با تشریفات طواف میکنند! عراق: شاه و گدا پابرهنه به سوی معشوق روان‌اند! خلاصه ، این اگر اعجاز نیست، پس چیست ؟ عج ✍محمد رسولی •┈┈••✾❀🕊◍⃟♥️🕊❀✾••┈┈• @Muntazeryar💚 @howzavian_hamedan
40.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️‌ توصیف امام حسین از زبان دیگران؛ روایت‌های شنیدنی از اندیشمندان و شخصیت‌های غیر مسلمان 🔹‌ ‌ دکتر ادوارد کسلر، مدیر موسسه وولف دانشگاه کمبریج: امام حسین علیه السلام، الگوی خرد، عدالت اجتماعی و مصلح اجتماعی است، او یک مثال شگفت انگیز در اسلام است. 🔹‌ ‌ بونی اوانس، کشیش: یک جمله است که من به طرق مختلف تکرار می‌کنم؛ هر روز عاشوراست، همه جا کربلاست. امین چهاردولی @Islamicbeliefss @howzavian_hamedan
🔻مقصود از ثوابی که در این متن ذکر شده، حداقل ثوابی است که برای حرکت جوارحی به همه‌ی افرادی که مسیر را می‌پیمایند داده می‌شود. 🔻موضوع بحث ما اساساً ثواب نیست... که ثواب امری الهی است و خارج از قوه تحلیل بشر عادی. 🔻موضوع اصلی، ضرورت درک هدف قیام سالار شهیدان و حرکت بر اساس آن است که همانا حرکت از جهل به علم می‌باشد. 🔻الاعمال بالنیات یعنی چه؟ یعنی اعمال همه، هرچه باشد، یکسان است؟ قطعا نه! ✍محمد موسوی در تکمیل و پاسخ به سوالاتی راجع به 🔵ثمره خون حسینی https://eitaa.com/qalamro_din/492 @qalamro_din @howzavian_hamedan
روایت دهم ⭕️✍تبلیغ ، ظرفیتی بالقوه در بدست آوردن تجربیات جدید .... 🔺همیشه فکر میکردم معنویت حسینی به طور "محض" فقط در قم حضور دارد و نمی‌شود آنگونه که باید آن معنویت و حس را برای خود ایجاد کرد ، لیکن در این محرم بنا بر این هدف که فضا های جدید تجربه شود پا به عرصه ی تبلیغ گذاشته و مسیر را جلو میبیریم . 🔺اکنون پس از چند روز از تبلیغ محرم شاهد مشاهده کردن فضا های جدید هستم و حتی محرم نوع عزایش به شخصه کمی متفاوت شده است... 🔺و وقتی به دنبال سرنخ های او میروم میبینم که علت اصلی آن مسئله ی "هجرت" است ، بله هجرت ، هجرت انسان به طور کلی از کاشانه ی خود باعث می‌شود که انسان به بُعد حقیقی خودش نزدیک شود و آن را بتواند خوب بشناسد. البته ما طلبه ها باید اندازه ی هرچیزی را در خودش بدانیم و اینگونه نشود که یک چیزی که سبب رشد توست تبدیل بشود به سبب افراط و تفریط تو که این مسئله برای ما طلبه ها سم است . 🔺با خود فک میکنم آسیب شناسی این موضوع که چرا مسئله هجرت و یا خود تبلیغ به فرموده حضرت آقا "تبلیغ مرتبه ی اول حوزه است" به طور کامل مغفول مانده و چرا چیزی که این همه سبب رشد طلبه در مسائل اجتماعی ، فرهنگی و کذلک می‌شود چرا جدی گرفته نشده است .... 🔺این مسئله نیز مثل سایر مسئله ها کم کاری ها و زیر مسئولیت ها را خالی کردن دارد که از هر دو طرف میباشد ، یعنی یک طرف طلاب که نقشی میدانی این داستان را دارند و از یک طرف خود حوزه که نقشی راهبری و .... در این مسئله دارد . ⭕️مسئولیت طلاب : در بُعد مسئولیت طلاب این گونه است که متاسفانه بر اثر بی کیفیت بودن بعضا محتوای درسی حوزه و عدم کاربردی کردن آن توسط طلاب باعث شده است که موجی از بی انگیزگی و عدم توجه به مسئولیت های ذی طلبگی را در پی خود داشته باشد و عملا طلبه نقش راهبری و میدانی خود در جامعه را از دست می‌دهد. ⭕️مسئولیت حوزه : مسئولیت حوزه هم مسئولیتی راهبردی است یعنی راهبری طلاب در جهت نقش آفرینی در جامعه ، حال یا به مقدار کم یا به مقدار زیاد که دیگر آن بستگی به فرد دارد . عوامل این افول هم بر می‌گردد به نداشتن برنامه ای بلند مدت برای افقی چند ساله حوزه علمیه که مسئولیت راهبری طلاب و جامعه را دارد بتواند طبق آن برنامه جلو رود . ✍علی بختیاری 🗓لیست یادداشت های دیگر @Serat1357talabe | صراط @howzavian_hamedan