✳️ در همایش شهدای هفتم تیر؛
از کتاب ماه فرهنگی تاریخی یادآور رونمایی میشود
در گفتوگوی روابط عمومی پژوهشکده تاریخ معاصر با دکتر #رضا_قریبی ، دبیر اجرایی همایش بزرگداشت شهدای هفتم تیر، ایشان اظهار داشت: همایش بزرگداشت شهدای هفتم تیر فردا (7 تیر 1400) به همت پژوهشکده تاریخ معاصر و با همکاری مجموعه فرهنگی شهدای هفتم تیر (سرچشمه) برگزار خواهد شد؛ همچنین در این مراسم، از سیزدهمین شماره مجله کتاب ماه فرهنگی تاریخی یادآور با موضوع بررسی تحولات سیاسی امنیتی سال 1360 رونمایی خواهد شد.
وی افزود: این مراسم از ساعت 17 تا 20 در محل یادمان شهدای هفتم تیر برگزار میشود. حجتالاسلام والمسلمین محمد نیازی، رئیس سابق سازمان قضایی نیروی مسلح، جواد منصوری، نخستین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (نویسنده و مورخ)، زهره سادات لاجوردی، فرزند شهید اسدالله لاجوردی و نماینده مجلس شواری اسلامی، حجتالاسلاموالمسلمین مصطفی پورمحمدی، رئیس هیئت امنای مرکز اسناد انقلاب اسلامی، دکتر موسی حقانی، رئیس پژوهشکده تاریخ معاصر، جواد موگویی، روزنامهنگار و تاریخپژوه، و عزتالله مطهری (شاهی)، از پیشگامان مبارزات انقلاب اسلامی، سخنرانی خواهند کرد.
قریبی پس از بیان اینکه سیزدهمین شماره مجله کتاب ماه فرهنگی تاریخی یادآور به بررسی تحولات سیاسی امنیتی سال 1360 با عنوان شهرآشوپ میپردازد، اظهار داشت: بحرانیترین دهه اول انقلاب اسلامی را میتوان در رویدادهای سال 1360 جستوجو کرد که در آن رویدادها گروههای سیاسی آن سالها از ملیگراها، ملی مذهبیها و گروههای چپ در عرصه انتخابات با همه هیاهوی تبلیغاتی از انقلابیون شکست خوردند. مجاهدین خلق ناکامترین گروه سیاسی آن سال بود که برای فرار از شکست 30 خرداد 1360، برای بهدست گرفتن قدرت و حاکمیت به جنگ مسلحانه و اقدامات امنیتی روی آورد.
وی ادامه داد: ترورهای خونین سازمان مجاهدین خلق با انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی و شهادت 72 تن از یاران وفادار انقلاب آغاز شد و با انفجار دفتر نخستوزیری در 8 شهریور ادامه یافت و به مردم عادی تسری پیدا کرد. «نفوذ» و «ترور» سازمان در ارکان نهادهای انقلابی، موجی از خشونت را در جامعه آفرید که نه تنها امنیت را بلکه تحولات سیاسی را دستخوش تغییرات اساسی کرد.
دبیر اجرایی همایش بزرگداشت شهدای هفتم تیر گفت: برای بررسی چرایی عملیات مسلحانه سازمان مجاهدین خلق باید به بررسی و واکاوی پیشینه سازمان پرداخت. سازمان مجاهدین خلق ایران در شهریور ۱۳۴۴ بهوسیله سه نفر از اعضای نهضت آزادی ایران به نامهای محمد حنیفنژاد، سعید محسن و عبدالرضا نیکبین پایهگذاری شد. اندکی بعد اصغر بدیعزادگان، علی باکری، عبدالرسول مشکینفام، ناصر صادق، علی مهیندوست، حسین روحانی و شمار دیگری به آنها پیوستند.
وی تصریح کرد: بنیانگذاران سازمان بعد از تشکیل بهتدریج در دینداری خودبنیاد عمل کرده و مستقلا و بدون اینکه در علوم دینی تخصص داشته باشند به برداشت خود از دین عمل میکردند. این رویکرد زمینهساز انحراف و التقاط فکری آنان با مکتب چپ و تاکتیکهای مبارزاتی شد و در نهایت به تغیر ایدئولوژی این سازمان در آغازین سالهای دهه 13۵۰ انجامید.
قریبی در پایان خاطرنشان کرد: بنیانگذاران سازمان قبل از آنکه در سال ۱۳۵۱ دست به اقدام مسلحانه بزنند، توسط ساواک دستگیر و اعدام شدند و گروهی از اعضای درجه ۲ و ۳ سازمان، که مدعی بودند به رویکرد اسلامی سازمان وفادار هستند، به حبس ابد محکوم شدند. مسعود رجوی نیز از این اعضا بهشمار میآمد، پس از اعدام سران سازمان، رهبری آن را بهدست گرفت. منافقین در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی به کمتر از در اختیار گرفتن همه سیستم سیاسی رضایت نمیدادند و چند سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در 30 خرداد ۱۳۶۰ وارد فاز مسلحانه تروریستی علیه نظام شدند.
بنابراین گزارش، روز 7 تیر 1360 بر اثر انفجار یک بمب نیرومند توسط منافقین در مقر حزب جمهوری اسلامی در تهران، آیتالله سیدمحمد حسینی بهشتی، رئیس وقت دیوان عالی کشور، و بیش از ۷۰ نفر از مقامات و چهرههای برجسته سیاسی از جمله چهار وزیر، چند معاون وزیر، ۲۷ نماینده مجلس و جمعی از اعضای حزب جمهوری اسلامی به شهادت رسیدند.
گفتنی است همایش بزرگداشت شهدای هفتم تیر در مجموعه فرهنگی شهدای هفتم تیر (سرچشمه) به نشانی تهران، میدان بهارستان، نرسیده به چهارراه سرچشمه، انتهای کوچه شهید صیرفیپور برگزار خواهد شد.
https://instagram.com/iichs.ir
www.iichstore.ir
iichs.ir
@iichs_ir
✳️ حکم دقیق امام خمینی(ره)در مورد اعدام های سال 1367
بسم الله الرحمن الرحیم
از آن جا که منافقین خائن به هیچ وجه به اسلام معتقد نبوده و هر چه می گویند از روی حیله و نفاق آنهاست و به اقرار سران آن ها از اسلام ارتداد پیدا کردند و با توجه به محارب بودن آن ها و جنگ های کلاسیک آن ها در شمال و جنوب و غرب کشور با همکاری های حزب بعث عراق و نیز جاسوسی آن ها برای صدام علیه ملت مسلمان و با توجه به ارتباط آنان با استکبار جهانی و ضربات ناجوانمردانه آنان از ابتدای تشکیل نظام جمهوری اسلامی تاکنون، کسانی که در زندان های سراسر کشور بر سر موضع نفاق خود پافشاری دارند محارب و محکوم به اعدام می باشند
منبع : کتاب ماه فرهنگی تاریخی #یادآور ، شماره ۱۳ دوره دوم بهار ۱۴۰۰
https://instagram.com/iichs.ir
@iichs_ir
پژوهشکده تاریخ معاصر
📣 همایش بزرگداشت شهدای هفتم تیر و رونمایی از سیزدهمین شماره مجله یادآور ✳️ با محوریت بررسی تحولات
آن دسته از علاقهمندانی که امکان حضور در این همایش را ندارند برای بهرهمندی از آن میتوانند از ساعت 17 تا 20 دوشنبه 7 تیر 1400، به نشانی زیر رجوع کنند:
www.aparat.com/TVTARIKH/live
📣 همایش بزرگداشت شهدای هفتم تیر و رونمایی از سیزدهمین شماره مجله یادآور
✳️ با محوریت بررسی تحولات سیاسی امنیتی سال ۱۳۶۰
زمان : دوشنبه، ۷ تیر ۱۴۰۰، ساعت ۱۷ الی ۲۰
مکان: یادمان شهدای هفتم تیر، تهران میدان بهرستان، نرسیده به چهارراه سرچشمه، انتهای کوچه شهید صیرفی پور، مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی
⭕ شرکت برای عموم آزاد است.
🖥️ لینک مشاهده برنامه
در آپارات👇
http://www.aparat.com/TVTARIKH/live
در روبیکا👇
rubika.ir/Baseerat_islamshahr
و
rubika.ir/gharargah_nasr
و در صفحه #پژوهشکده_تاریخ_معاصر در اینستاگرام
https://instagram.com/iichs.ir
✳️ دکتر حقانی در همایش بزرگداشت شهدای هفتم تیر مطرح کرد:
ریشه جریان #منافقین به #مشروطه بازمیگردد
دکتر #موسی_حقانی در همایش بزرگداشت شهدای هفتم تیر، ریشه جریانهایی مانند منافقین را نه به سالهای 1355 و 1356، بلکه به مشروطه بازگرداند و گفت: ادامه آن جریانی که آن دوره با شیخفضلالله نوری درگیر بود، امروز با نظام اسلامی درگیر است
به گزارش روابط عمومی #پژوهشکده_تاریخ_معاصر به مناسبت چهلمین سالگرد شهادت آیتالله بهشتی و همراهان ایشان، همایش بزرگداشت شهدای هفتم تیر به همت پژوهشکده تاریخ معاصر و با همکاری مجموعه فرهنگی شهدای هفتم تیر (سرچشمه)، دوشنبه 7 تیر 1400، در مؤسسه فرهنگی شهدای هفتم تیر (محل وقوع این حادثه تروریستی) برگزار شد.
در آغاز این همایش، دکتر موسی حقانی، رئیس پژوهشکده تاریخ معاصر، از دشواریهایی که در کار تهیه نشریه «شهرآشوب» (سیزدهمین شماره نشریه کتاب ماه فرهنگی تاریخی یادآور) وجود داشت سخن گفت و پس از آن با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری درباره اهمیت تاریخ اظهار کرد: حضرت آقا در بیانیه گام دوم به تاریخ و لزوم پرداختن جوانان به تاریخ اشاره میکنند و بر این نکته تأکید میکنند که تاریخ را از اهلش بشنوید و اگر تاریخ را از قلمها و زبانهای منحرف بشنوید حقایق قلب میشود و آنطور که در فرمایشات دیگرشان بود، جای شهید و جلاد عوض میشود.
با این صحبت مقدماتی، رئیس پژوهشکده تاریخ معاصر وارد بحث واقعه هفتم تیر شد و درباره آن گفت: درست است که درباره این واقعه و آن تابستان خونبار به مناسبتهای مختلف مراسم برگزار میشود، اما به نظر من آنچنان که باید و شاید، ما به این ماجرا و کلا رویدادهای مربوط به دهه 1360 نپرداختهایم و ازهمینرو، دشمنان توانستهاند با تحلیلهای غلط و ناروای خود در خصوص اتفاقات این دهه، ذهن جوانان ما را مغشوش کنند و جلادی که خون بیش از پانزدههزار نفر از مردم و شخصیتهای این کشور را بر گردن دارد مظلوم نشان دهند و مدعی حقوق بشر شوند.
او در ادامه به شبهاتی اشاره کرد که درباره وقایع دهه 1360 مطرح میشود و درباره آنها این چنین اظهار کرد: یکی از این شبهات این است که نظام و نیروهای انقلابی در قبال جریانها و گروهها بردباری نداشتند و آنها را به موضع درگیریهای مسلحانه کشاندند. بعد در ریشهیابی این اتفاقات، آنها را رویدادهای زندانهای قبل از انقلاب برمیگردانند و بهویژه بر فتوایی انگشت میگذارند که درباره نجس بودن مارکسیستها صادر شد و موجب گردید جریان اسلامی تابع مرجعیت شیعه، دربرابر آن جریانها نوعی فاصلهگذاری را رعایت کنند.
دکتر حقانی با غیرواقعی خواندن این تحلیلها، ریشه این مشکلات را نه به سالهای 1355 و 1356، بلکه به مشروطه بازگرداند و گفت: مشروطه و تحولات پس از آن، یعنی ظهور و بروز جریانهای غربی و بعد از آن جریانهای مارکسیستی در کشور خودبهخود اختلافاتی را بهوجود آورد. میبینیم ادامه آن جریانی که آن دوره با شیخفضلالله نوری درگیر بود، یعنی همان جریان غربگرا، امروز با نظام اسلامی درگیر است و آن حرفهایی که جریانهای غربگرا علیه مرحوم شیخفضلالله نوری میگفتند امروز در خصوص نظام اسلامی گفته میشود.
او در ادامه به مسیر شکلگیری و رشد جریان روشنفکری دینی اشاره کرد و گفت: جریان روشنفکری دینی از دل همین اتفاقات زاده میشود و ما شاهد جریانی هستیم که به سمت اسلام منهای روحانیت میرود که البته در دهه 1350 و اوخر دهه 1340 خیلی جدیتر و شفافتر علنی میشود. در این دوره، برای جوانهای ایرانی مخصوصا آنهایی که پرشور و اهل مبارزه بودند، یک چهره کاملا متحجرانه از روحانیت شیعه ارائه میشود.
رئیس پژوهشکده تاریخ معاصر در بخش دیگری از سخنان خود، از موضعگیری جریان روحانیت شیعه در برابر جریان یادشده سخن گفت و به این نکته اشاره کرد که در ابتدای فعالیت این جریان، حتی از وجوهات شرعی به آنها کمک داده میشد، ولی وقتی دیدند که این جریانی که به عنوان جریان دینی به آن امید بسته بودند به سمت تفکرات التقاطی رفته است نسبت به آن حساس شدند، اما باز هم با احتیاط با آن برخورد میکردند.
ادامه در پست بعد ...
https://instagram.com/iichs.ir
@iichs_ir
✳️ دکتر حقانی در همایش بزرگداشت شهدای هفتم تیر مطرح کرد:
ریشه جریان #منافقین به #مشروطه بازمیگردد
از پست قبل بخوانید؛
وی در ادامه برای نمونه، حساسیتهای شهید آیتالله مطهری نسبت به این جریان را که در دو اثر ایشان جلوه یافته است تشریح کرد و گفت: شهید مطهری در پاورقیهای کتاب «اصول فلسفه و روش رئالیسم» با مهندس بازرگان و سران فکری نهضت آزادی بهویژه درمورد کتاب «راه طیشده»، که مبنای کار سازمان مجاهدین خلق بود، بحث و گفتوگوی جدی دارد و اشکالات عمیقی به این کتاب وارد میکند.
نامه شهید مطهری به امام خمینی، که در سال 1356 نوشته شد، اثر دیگری بود که دکتر حقانی به آن اشاره و آن را نمود دیگری از جریانشناسی درست این استاد مجاهد نسبت به جریان التقاطی مجاهدین عنوان کرد. سخنان وی درباره این اثر چنین بیان شد: این نامه در سال 1356 نوشته شده است، ولی ایشان اشاره میکند که دو سال پیش از اروپا هم یک چیزی برای شما [: حضرت امام] نوشتم؛ یعنی در سال 1354 شهید مطهری چنین بحصی را با حضرت امام مطرح میکند. ایشان به نفوذ افکار مارکسیستی در محافل مذهبی اشاره میکنند و اینکه آنها نماز را در حد یک امر سیاسی و حزبی تنزل میدهند. بعد هم اشاره میکنند به سازمان مجاهدین و میگویند: اینها از حزب به انشعاب مذهبی رسیدهاند.
رئیس پژوهشکده تاریخ معاصر پس از بیان اینکه در سال 1356، شهید مطهری تبدیل شدن آنها به یک فرقه را کاملا پیشبینی کرده بود، سخنان خود را ادامه داد: نکته دیگری که شهید مطهری در این نامه به آن اشاره میکنند این است که آنها میگویند ما به خودکفایی رسیدهایم که عنوان دیگر همان اسلام منهای روحانیت است؛ یعنی ما در فهم اسلام و قرآن احتیاجی به روحانیت نداریم و خودمان خودکفا هستیم. البته تز اسلام منهای روحانیت تقریبا از نهضت آزادی شروع شد و سپس به گروههای دیگر نظیر گروهک فرقان نیز تسری پیدا کرد و فقط مختص سازمان مجاهدین خلق نبود.
دکتر حقانی در بخش دیگری از سخنان خود به دیدگاههای مختلفی اشاره کرد که درباره انقلاب اسلامی مطرح است و یکی از این دیدگاهها را نقش قائل شدن برای گروههای مختلف در پیروزی انقلاب اسلامی عنوان کرد و گفت: در سیزدهمین شماره نشریه کتاب ماه یادآور سعی شده است دیدگاههای مختلف که با بعضی از آنها هم موافق نیستیم، آورده شود تا خوانندگان خودشان قضاوت کنند. یکی از مسائل محوری که در این نشریه مطرح میشود و به نظر من مسیر تحلیل درست وقایع دهه 1360 را منحرف میکند این است که مدعی هستند گروههای مختلف در انقلاب اسلامی نقش داشتند و بعد انحصارطلبی باعث شد آنها حذف شوند.
وی در پاسخ به این تحلیل گفت: ما منکر آن نیستیم که گروههای بسیاری با رویکردهای متفاوت و اهداف مختلف با رژیم پهلوی مبارزه میکردند، اما تنها نهادی که در ایران، قدرت بسیجگری داشت روحانیت شیعه بود و اتفاقا جریانهای دیگر با عناوین مختلف خودشان را به روحانیت شیعه وصل میکردند تا از ظرفیت بسیجگری آن استفاده کنند. نهضت آزادی با پهلوی مبارزه میکرد برای رژیم مشروطه سلطنتی و کسی را نتوانسته بود پای کار بیاورد تا جمع کثیری وارد مبارزه بشوند. سازمان مجاهدین هم همینطور؛ ابتدای کار یک سری جوان بودند که دغدغه داشتند و آمدند پای کار و دست به اسلحه بردند هرچند روش مسلحانه جواب نمیداد و مردم هم با آنها همراهی نکردند. گروههای چپ هم که هیچ جایگاهی در شکلگیری انقلاب اسلامی نداشتند.
https://instagram.com/iichs.ir
@iichs_ir
✳️ حکم #امام_خمینی درباره اعدامهای سال 1367 هم مبنای فقهی دارد و هم مبنای حقوقی
حجتالاسلام والمسلمین #محمد_نیازی ، رئیس سابق سازمان قضایی نیروی مسلح، سخنران دوم این همایش بود که حکم امام خمینی درباره اعدامهای دهه 1360 را موضوع سخنان خود قرار داد. وی با اشاره به اینکه درباره این حکم، سؤالات و شبهات بسیاری مطرح میشود، برای بررسی این شبهات و پاسخ به آنها به دهه 1360 و اوضاع کشور در آن زمانه گریز زد و گفت: حکم امام در سال 1367 صادر شد. در آن زمان ما عقبنشینیهایی در جبهه داشتیم و شرایط اقتضا میکرد که جنگ پایان یابد و ازهمینرو حضرت امام قطعنامه 598 را پذیرفتند. در پی این امر، دشمنان با این تحلیل که ایران به دلیل ضعف، این قطعنامه را پذیرفته است به این نتیجه رسیدند که امروز روز ضربه زدن به نظام جمهوری اسلامی است؛ بنابراین از یکسو صدام قطعنامه را نپذیرفت و از سوی دیگر منافقین به عملیات فروغ جاویدان دست زدند و از مرزهای غربی کشور و سر پل ذهاب راهی کرمانشاه شدند. برنامه منافقین پس از رسیدن به کرمانشاه این بود که دولت موقت خود را اعلام کنند و نیروهای خود را به شهرهای همدان، قزوین و تهران برسانند، اما به لطف خدا عملیات مرصاد شکل گرفت و منافقین شکست مفتضحانهای خوردند.
نیازی در ادامه با اشاره به بخشی از جنایتهای منافقین اظهار کرد: منافقین در دهه 1360 هفدههزار نفر را ترور کردند و در زمان جنگ نیز، صدام و نیروهای حزب بعث با کمکهای اطلاعاتی آنها تهران و شهرهای دیگر را موشکباران میکردند.
رئیس سابق سازمان قضایی نیروی مسلح با این مقدمه به بررسی حکم امام پرداخت و گفت: عملیات مرصاد در 7 مرداد 1367 رخ داد و حکم حضرت امام دو روز بعد از عملیات مرصاد صادر شد. در مقدمه حکم امام به جنایتهای منافقین، ارتداد سران آنها، محارب بودن آنها و جنگ کلاسیک این گروه در شمال، غرب و جنوب با همکاری حزب بعث، ضربات ناجوانمردانه آنها علیه نظام و مردم اشاره شده است. این مقدمه نشان میدهد که امام هم از ناحیه منافقین و هم از ناحیه کسانی که در زندان بهسر میبردند و بر سر موضع نفاق خود پافشاری میکردند احساس خطر مینمودند؛ ازهمینرو آنها را محارب و محکوم به اعدام میدانند.
وی در ادامه از شبهاتی که درباره این حکم مطرح است سخن گفت و درباره آنها چنین بیان کرد: یکی از این شبهات این است که آنها داشتند دوران محکومیت خود را سپری میکردند؛ حالآنکه چنین نبود و آنها از داخل زندان با منافقین بیرون زندان ارتباط داشتند و خودشان را برای این عملیات آماده کرده بودند. به گفته منافقینی که بعد از عملیات مرصاد بازداشت شدند بنا بود نیروهای منافقین بعد از رسیدن به تهران، به اولین جایی که میروند زندانها باشد و #منافقین زندانی را آزاد کنند.
نیازی در ادامه به شبهات مطرحشده از سوی #آیت_الله_منتظری اشاره کرد و پس از بیان اینکه ولایت فقیه دو شأن حکومت و قضاوت را دارد گفت: آیتالله منتظری میگفت با توجه به اینکه حضرت امیر(ع) در جنگ جمل اسیران را نکشت، چرا حضرت امام چنین حکمی داد؟
وی در پاسخ به این شبهه، به تفاوت مفهومی «محارب» و «باغی» اشاره کرد و درباره «بُغات» افزود: بغات دو دسته هستند؛ اسیران یک دسته را میشود کشت و اسیران دسته دیگر را نمیشود کشت. دسته اول کسانی هستند که در جنگ شکست میخورند، اما تشکیلات و فرماندهیشان باقی است؛ مثل جنگ صفین. در این وضعیت، باید اسیران را کشت؛ چراکه اگر چنین نشود، بعد از آزادی، دوباره خود را بازسازی میکنند و صف جنگ بازمیگردند. در دسته دوم، فرماندهان و تشکیلات هم از بین میروند؛ مثل جنگ جمل؛ در این حالت دیگر نباید اسیران را کشت.
نیازی با این مبنای فقهی گفت: در عملیات مرصاد، منافقین شکست خوردند، اما فرماندهی و تشکیلات آنها پابرجا بود؛ بنابراین باید اسیران آنها کشته میشدند.
رئیس سابق سازمان قضایی نیروی مسلح پس از بیان مبنای فقهی حکم امام خمینی، وارد بحث حقوقی آن شد و اظهار کرد: حکم امام مبنای حقوقی هم دارد و کاملا قانونی است. براساس مواد 198 قانون حدود و قصاص که در سال 1361 به تصویب رسید، هر گروه یا جمعیتی متشکل که در برابر حکومت اسلامی قیام مسلحانه کند، تمام افراد و هوادارانی که موضع آن گروه یا جمعیت را میدانند و به نحوی در پیشبرد اهداف سازمان فعالیت و تلاش مؤثر دارند محارباند اگرچه در شاخه نظامی شرکت نداشته باشند. براساس ماده 199 این قانون هم هر فرد یا گروهی که طرح براندازی حکومت اسلامی را بریزد و برای این منظور اسلحه و مواد منفجره تهیه کند و نیز کسانی که با آگاهی و اختیار وسایل و اسباب کار و سلاح در اختیار آنها بگذارند محارب و مفسد فیالارض میباشند.
https://instagram.com/iichs.ir
@iichs_ir
✳️ جنایتهای #منافقین درست تبیین نشدهاند
زهره سادات لاجوردی، فرزند #شهید_اسدالله_لاجوردی و نماینده مجلس شواری اسلامی، سخنران دیگر این همایش بود که سخنان خود را با اقدامات تروریستی منافقین در سال 1360 آغاز کرد و گفت: مجاهدین خلق با نفوذ در نهادها و سازمانهای تازهتأسیسیافته، خود را در مناصب مهم مشغول کردند تا ضربه کاری به نظام جمهوری اسلامی بزنند تا به خیال خام خود، نظام را با حذف افراد مهم ساقط کنند.
وی در ادامه از موضوع نفوذ سخن گفت و با اشاره به کشمیری، درباره تلاشهای شهید لاجوردی برای پیگیری پرونده ترورهای سال 1360 اظهار کرد: شخصی مثل شهید لاجوردی پیگیر این پرونده بود و سرنخهایی برای گشایش آن یافته بود، اما با نفوذ عدهای نگذاشتند این تلاشها به نتیجه برسد.
این نماینده مجلس شواری اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این تعبیر شهید لاجوردی در وصیتنامه خود که «منافقین انقلاب از مجاهدین خلق خطرناکترند» از مقالهای سخن گفت که سعید حجاریان به فاصله کوتاهی پس از شهادت ایشان منتشر کرد. وی دراینباره اظهار کرد: حجاریان در این مقاله که با عنوان دشمنشناسی وارونه نشر یافت میگوید که لاجوردی همواره میگفت شما از منافقین بدتر و خطرناکترید. او در ادامه این نوع دشمنشناسی شهید لاجوردی را وارونه معرفی میکند و دشمن واقعی را آمریکا میداند. حالآنکه این دشمنشناسی، دشمنشناسی دقیقی بود و آنچه بعدها روی داد بهخصوص فتنه سال 1388 گویای درستی این دشمنشناسی بود.
پایانبخش سخنان زهره سادات لاجوردی انتقاد از عدم تبیین اقدامات این سازمان تروریستی بود که چنین بیان شد: آیا کسی هست که بتواند از اقدامات داعش حمایت کند؟! منافقین دست داعش را در جنایت و آدمکشی از پشت بسته بودند، اما به دلیل اینکه این جنایتها درست تبیین نشدهاند عدهای در داخل درباره اعدامهای دهه 1360 شبههپراکنی میکنند و از سوی دیگر به دلیل انفعال ما در سیاست خارجی، در خارج هم کشورهایی که داعیه حقوق بشر دارند به جنایتکارانی مثل منافقین پناهندگی میدهند.
https://instagram.com/iichs.ir
@iichs_ir
✳️ با وجود آلترناتیو سازمان مجاهدین خلق برای نظام جدید، سخن و طرح آنها در بین مردم انقلابی جایگاهی نداشت
#جواد_منصوری ، نخستین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نویسنده و مورخ، سخنران دیگر این همایش بود که موضوع سخنان خود را خاطرات خود از این گروه تروریستی قرار داد و گفت: با توجه به اینکه از سال 1351 در زندان با اعضای این سازمان حشر و نشر داشتم، از همان زمان با خواندن نوشتههای آنها متوجه شدم که این گروه، هم دچار انحراف فکری است و هم در کارش صداقت ندارد، یعنی دچار نفاق است.
وی در ادامه از چالشهای خود با اعضای سازمان در زندان سخن گفت و دراینباره اظهار کرد: قبل از اینکه جریان انشعابات آنها در سال 1354 و 1355 رخ دهد و التقاطی بودن اندیشه آنها هویدا شود، در بحث با آنها متوجه شده بودم که آنها آنقدرها که برای مارکسیستها اهمیت قائل بودند برای مسلمانان ارزش قائل نبودند.
منصوری پس از آن، با اشاره به فضای کشور و مردم در سال 1357 و در بحبوحه پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: با وجود آلترناتیو سازمان #مجاهدین_خلق برای نظام جدید، سخن و طرح آنها در بین مردم انقلابی جایگاهی نداشت و ازهمینرو آنها در ماههای اول پس از پیروزی انقلاب اسلامی، ابتدا به شکل مزوّرانه خود را طرفدار نظام جمهوری اسلامی نشان دادند و در مناصب مهم نفوذ کردند.
وی در ادامه پس از اشاره به گوشزدهای خود به مقامات مختلف درباره نفاق این گروه گفت: براساس گفته مایکل براند، از سال 1364، سازمانهای اطلاعاتی غرب با همکاری منافقین، به این نتیجه رسیدند که انقلاب اسلامی ایران بر سه پایه مردم، اسلام و رهبری قرار دارد و برای ضربه زدن به آن، باید این سه پایه از هم جدا شوند. بنابراین از همان زمان، نفوذ در ارکان نظام جمهوری اسلامی به منظور جدا کردن این سه رکن و درنتیجه ضربه زدن به نظام را در دستور کار قرار دادهاند. در صبح 8 تیر 1360 نیز منافقین و نیز رسانههای دنیا اعلام کردند که کار نظام تمام است، اما حضور مردم در مراسم تشییع شهدای این حادثه تروریستی در 9 تیر نشان داد که آنها چقدر اشتباه کردهاند.
https://instagram.com/iichs.ir
@iichs_ir
✳️ مجاهدین زمانی طرح براندازی خود را شروع کردند که حتی فرمانده کل قوا فرمانده برانداز بود
حجتالاسلاموالمسلمین #مصطفی_پورمحمدی ، رئیس #مرکز_اسناد_انقلاب_اسلامی ، سخنران دیگر این همایش بود که در سخنان خود به دو نکته اشاره کرد. نکته نخست وضعیت کشور در زمانه شروع اقدامات براندازانه سازمان مجاهدین خلق بود که چنین بیان شد: در حوادث دهه 1360، ایران درگیر جنگ بود و وضعیت منطقه خوزستان به گونهای بود که برای جلوگیری از پیشروی دشمن در خاک ایران، طرح به آب انداختن این منطقه مطرح شد. در چنین شرایطی که ما زیر شدیدترین فشارهای دشمن بعثی قرار داشتیم، مجاهدین طرح براندازی خود را شروع کردند و حتی فرمانده کل قوا فرمانده برانداز بود. در چنین شرایطی، بیانات امام و حضور مردم و شکلگیری انسجام اجتماعی بود که باعث شد کشور با اقتدار نه تنها در برابر دشمن داخلی، بلکه در برابر دشمن خارجی ایستادگی کند.
نکته دومی که پورمحمدی از آن سخن گفت درباره تاریخنگاری بود که با اشاره به زحماتی که برای تهیه سیزدهمین شماره نشریه کتاب ماه فرهنگی تاریخی یادآور با عنوان «شهرآشوب» کشیده شده است بیان شد. وی گفت: نمیشود به کسی گفت پیشداوری نداشته باشد، ولی وقتی تاریخ را مینویسیم سعی کنیم صادقانه تاریخ را بنویسیم و گرایشهای خود را بر گزارشهای تاریخی تحمیل نکنیم. اگر بخواهیم مقتدر باشیم، باید صادق باشیم. با دروغ و فریب و نیرنگ نمیشود صلابت داشت.
https://instagram.com/iichs.ir
@iichs_ir
✳️ سؤالات جامعه درباره رویدادهای دهه 1360 بیجواب مانده است
در بخش پایانی همایش، #جواد_موگویی ، روزنامهنگار و تاریخپژوه و دبیر تحریریه نشریه کتاب ماه فرهنگی تاریخی #یادآور ، سخن گفت. او با اشاره به تلاشهای انجامشده برای آمادهسازی و انتشار این نشریه گفت: ما در این شماره، با چهل تن از اعضای سازمان مجاهدین خلق و شاهدین آنها در پیش و پس از انقلاب اسلامی مصاحبه و این سازمان را در چهار محور زیر بررسی کردیم: 1. پیشینه و چگونگی شکلگیری سازمان؛ چگونگی انتقال رهبری سازمان به مسعود رجوی؛ 3. بررسی این موضوع که آیا میشد با سازمان کنار آمد؛ 4. چگونگی نفوذ اعضای سازمان در دستگاههای حکومت.
موگویی در ادامه با اشاره به شبهاتی که درباره رویدادهای دهه 1360 مطرح است اظهار کرد: اینها سؤالات جامعه است که بیجواب مانده است. آقای نیازی شجاعت به خرج دادند و مبانی فقهی و حقوقی اعدامهای سال 1367 را بیان کردند. چرا ما با وجود حقی که داشتیم این گونه منفعل هستیم و چرا حقایق آن دهه را بازگو نمیکنیم؟! نسل اول و دوم انقلاب باید خاطرات خود را بگویند تا برای تاریخ بماند.
در پایان این همایش، با حضور آقایان دکتر منصوری، حجتالاسلاموالمسلمین پورمحمدی، دکتر موسی حقانی و... از سیزدهمین شماره نشریه کتاب ماه فرهنگی تاریخی یادآور با عنوان «شهرآشوب» رونمایی شد.
https://instagram.com/iichs.ir
@iichs_ir
✳️ سیزدهمین شماره کتاب ماه فرهنگی تاریخی
#یادآور ، نشریه #پژوهشکده_تاریخ_معاصر ، در سالروز شهادت شهید مظلوم دکتر بهشتی در سرچشمه مرکز فرهنگی شهدای انقلاب رونمایی و منتشر شد.
این شماره نشریه یادآور حاوی دهها مصاحبه با
شخصیتهای معاصر و صدها عکس مستند و منتشر نشده، به تحولات سیاسی امنیتی تابستان
سال 1360میپردازد.
شماره های تماس انتشارات برای تهیه سیزدهمین شماره «کتاب ماه فرهنگی تاریخی یادآور»
09333900755
02122605073
نشانی ما را در فضای مجازی ایتا، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید.
eitaa.com/iichs_ir
https://t.me/joinchat/AAAAAEEF2TeXL178eUH5ug
https://instagram.com/iichs.ir
✳️ با توجه به استقبال پژوهشگران؛
مهلت ارسال چکیده مقاله همایش هشتادمین سالگرد #اشغال_ایران و سقوط #رضاخان تمدید شد
#پژوهشکده_تاریخ_معاصر با توجه به استقبال پژوهشگران، مهلت ارسال چکیده مقاله همایش هشتادمین سالگرد «اشغال ایران و سقوط رضاخان» را تمدید کرد.
به گزارش روابط عمومی پژوهشکده تاریخ معاصر، این پژوهشکده با توجه به استقبال پژوهشگران، زمان ارسال چکیده مقاله به دبیرخانه همایش هشتادمین سالگرد «اشغال ایران و سقوط رضاخان» را تا 1 مرداد ۱۴۰۰ تمدید کرد.
در شهریور 1320، نیروهای متفقین بیتوجه به اعلام بیطرفی ایران در تخاصم بینالمللی فیمابین متفقین و متحدین، وارد این کشور شدند و آن را به اشغال خود درآوردند. با ورود این نیروها به ایران، افزون بر لطمات انسانی، اقتصادی و سیاسی به کشور، به سلطه بیستساله رضاخان بر ایران پایان داده شد، اما استبداد پهلوی با انتقال سلطنت از پدر به پسر با مدیریت متفقین تداوم یافت و نفوذ انگلستان در ایران همچنان استمرار پیدا کرد. با توجه به اهمیت این وقایع، پژوهشکده تاریخ معاصر در نظر دارد در هشتادمین سالگرد این هجوم و سقوط رضاخان، همایش هشتادمین سالگرد «اشغال ایران و سقوط رضاخان» را برگزار کند.
هدف از برگزاری این همایش واکاوی دوره بیستساله سلطه رضاخانی و پیامدهای آن است
محورهای فراخوان مقاله همایش هشتادمین سالگرد «اشغال ایران و سقوط رضاخان»:
▪️سیاسی
1. نقش انگلستان در تحولات سیاسی ایران پس از مشروطیت
2. نقش انگلستان در برکشیدن رضاخان و کودتای 1299 (با اشاره به کانونهای آشکار و پنهان بهویژه نقش هاوارد، اسمارت، آیرونساید و اسمایت)
3. وضعیت منطقه غرب آسیا در پایان جنگ جهانی اول و شرایط ایران در آن مقطع
4. زمینهسازیهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی برای کودتای 1299 و تأسیس رژیم دیکتاتوری در ایران
5. نقش نخبگان سیاسی در کودتای 1299 و تأسیس و تثبیت رژیم پهلوی
6. بررسی نظام دیوانسالاری در ایران، از انقلاب مشروطه تا شهریور 1320
7. جریانهای سیاسی، فکری فعال در دوره پهلوی اول
8. بررسی جامع اسناد آمریکایی درباره دوره رضاخان از کودتا تا شهریور 1320
9. واکاوی نظریه دولت مدرن و نسبت آن با رژیم پهلوی
10. واکاوی نظریه دیکتاتوری منوّر و نسبت آن با دیکتاتوری رضاشاه
11. واکاوی ادعای قرار داشتن ایران در آستانه فروپاشی و نجات کشور به واسطه کودتا
12. تفاوت رویکرد و رفتار انگلستان نسبت به حاکمیت مرکزی قبل و بعد از کودتای 1299
13. بهائیان و کودتای 1299 (بررسی نقش بهائیان در کودتای 1299 و جایگاه آنان در رژیم پهلوی)
14. آلمانگرایی رضاخان؛ واقعیت یا توهم؟ (بررسی چگونگی و سرانجام حضور آلمانها در ایران)
15. نقش انگلستان در حل ماجرای خزعل به نفع رضاخان
16. بررسی و نقد مدرنیزاسیون در دوره رضاخان
17. تکاپوهای صهیونیستی در ایران دوره پهلوی اول
18. بررسی جایگاه مجلس در کشور با تأکید بر مجالس پنجم تا سیزدهم و نحوه برگزاری انتخابات در دورههای مزبور
19. بررسی سیاست خارجی و عملکرد وزارت خارجه ایران از 1300 تا 1320
20. بررسی مذاکرات مجلس لردهای انگلیس درباره تحولات ایران از 1300 تا 1305
21. مواضع اقلیتهای دینی و مذهبی نسبت به رژیم رضاخان (پارسیان هند، کلیمیها و...)
22. بررسی سیاست خارجی اتحاد شوروی در قبال کودتای رضاخان و سلطنت او
23. تطور مواضع احزاب سیاسی (چپ، لیبرال، ملیگرا و تجددخواه) در قبال رژیم پهلوی
24. بررسی گرایش سیاسی به آلمان (آلمانوفیل) در دوره پهلوی اول
25. علل اتفاق نظر انگلستان و شوروی در برکناری رضاخان و استمرار سلطنت پهلوی
26. روانکاوی رضاخان؛ ابعاد اخلاقی و رفتاری عامل نظامی کودتای سیاسی ـ نظامی 1299
ادامه در پست بعد ...
✳️ با توجه به استقبال پژوهشگران؛
مهلت ارسال چکیده مقاله همایش هشتادمین سالگرد #اشغال_ایران و سقوط #رضاخان تمدید شد
از پست قبل بخوانید ...
▪️ فرهنگی ـ اجتماعی
1. مقایسه تطبیقی سبک زندگی ایرانیان قبل و بعد از سلطنت پهلوی
2. نقش و جایگاه مطبوعات در دوره پهلوی اول (معرفی و تحلیل مطبوعات همسو و مخالف)
3. روحانیت و رژیم پهلوی اول، با تأکید بر رفتار علمای عتبات، تهران، آذربایجان، قم، مشهد و شیراز
4. واکاوی سیاستهای مذهبی رژیم پهلوی
5. محدودیتهای اجتماعی و مذهبی در دوره پهلوی اول
6. تأثیر دانشگاه تهران در ترویج غربگرایی در ایران
7. آسیبشناسی اعزام دانشجو به خارج و بررسی نتایج و تبعات آن
8. آسیبشناسی نظام قضایی ایران پس از تأسیس عدلیه جدید تا شهریور 1320
9. ماجرای منع حجاب و تأثیر آن بر امنیت خانوادههای ایرانی
10. مبانی و ارکان ایدئولوژی رژیم رضاخان
11. مؤلفههای تجددگرایی رژیم رضاخان
12. باستانگرایی و شاخصهای آن در دوره رضاخان
13. بررسی اهداف و عملکرد مؤسسه وعظ و خطابه
14. بررسی همسویی احمد کسروی و کتابسوزی او با اهداف ضددینی رژیم پهلوی
15. بررسی همسویی اندیشه سلفیگرایانه شریعت سنگلجی با سیاستهای ضد شیعی رژیم پهلوی
16. بررسی مواضع روزنامههای رسمی ایران و اطلاعات نسبت به رژیم رضاخان
17. تحلیل محتوای داستانها و رمانهای اجتماعی
18. تحلیل محتوای روزنامه مرد آزاد علیاکبر داور
19. تحلیل محتوای نشریه دنیا به سردبیری تقی ارانی
20. تحلیل محتوای نشریه پیمان، پرچم و کوشا احمد کسروی
21. تحلیل محتوای فیلمها و نمایشها در سینما و تئاتر
22. بررسی جامع اهداف و فعالیتهای سازمان پرورش افکار
23. تحلیل محتوای نشریات کانون ایران جوان
24. تحلیل محتوای نشریات کاوه و ایرانشهر درخصوص نقد شرایط ایران قبل از کودتای 1299 و ترسیم آینده مطلوب
25. تحلیل محتوای روزنامه شفق سرخ
26. بررسی عملکرد فرهنگستان و نهادهای فرهنگی در دوره پهلوی اول
▪️اقتصادی
1. نهادها و سیاستهای اقتصادی در دوره پهلوی اول
2. نفت و زوایای پنهان تمدید قرارداد دارسی
3. بررسی سطح برخورداری مردم از رفاه اقتصادی در دوره پهلوی اول
4. بررسی بازخورد اجتماعی ـ اقتصادی زمینخواری رضاخان
5. راه آهن شمال ـ جنوب و علت عدم مخالفت انگلیسیها با احداث آن
6. نقش بانک شاهنشاهی در تحولات سیاسی و اقتصادی ایران
7. بررسی ابعاد غارتگریهای مالی و ثروتاندوزی رضاخان
8. وضعیت صنعتی ایران در دوره رضاخان
9. بررسی وضعیت کشاورزی در دوره رضاخان
10. نقش و تأثیر بانک ملی و سیاستهای پولی بر اقتصاد ایران
11. نقش مأموران اداره املاک شاهنشاهی و فرماندهان نظامی در سلب امنیت اجتماعی
12. تجارت خارجی در دوره رضاخان
13. بررسی پروژههای نوسازی آلمانها در ایران
14. بررسی پروژه نافرجام ذوب آهن در دوره رضاخان
▪️ نظامی ـ امنیتی
1. بررسی رویکرد پهلوی اول در تشکیل و تسلیح ارتش جدید (ساختار ارتش، نوع سلاح و استعداد جنگی)
2. عشایر و رضاشاه (دلایل درگیری رضاشاه با عشایر)
3. بررسی عملکرد دستگاههای امنیتی و پلیسی دوره پهلوی اول
4. نقش و جایگاه شبکه اردشیر ریپورتر در تحولات سیاسی ـ فرهنگی ایران در دوره پهلوی اول
5. زندانیان و محکومین سیاسی و غیرسیاسی در دوره پهلوی اول (دولتمردان، نظامیان، روشنفکران، سران عشایر، زمینداران، روحانیان)
6. علل فروپاشی سریع ارتش در برابر هجوم نظامی متفقین
7. بررسی تبلیغات سیاسی افشاگرانه لندن علیه رضاخان در آخرین ماههای سلطنت وی
8. ترورهای سیاسی هدفمند دولتی در دوره رضاخان
شایان ذکر است دبیری علمی این همایش را دکتر #موسی_حقانی برعهده دارد.
آخرین مهلت ارسال چکیده مقالات: ۱ مرداد 1400
آخرین مهلت ارسال اصل مقالات: 15 مردادماه 1400
شماره تماس دبیرخانه همایش: 22003490-021
رایانامه: soghot80@iichs.ir
زمان برگزاری همایش: شهریور 1400
✳️ تجارت مواد مخدر توسط خاندان سلطنت؛
اسکورت ماشین حامل مواد مخدر توسط مأموران ژاندارمری!
در بین برادران محمدرضا پهلوی، حمیدرضا و غلامرضا در تجارت پرسود مواد مخدر و قاچاق آن نیز فعالیت مستمری داشتند و گاهی به اجبار وی، ماشین حامل مواد مخدر توسط مأموران ژاندارمری اسکورت میشد.1 محمودرضا در زمینهای مرغوب زراعی خود خشخاش میکاشت و بزرگترین تولیدکننده تریاک در ایران بود. او اجازه کشت تریاک را بهدست آورده بود و محصول خود را به دولت میفروخت و قسمتی از تریاک را نیز در بازار آزاد به قیمت بالا به فروش میرساند.2 همچنین غلامرضا برای خود باندی ایجاد کرده بود و با حمایت از قاچاقچیان، به وارد کردن هروئین و تریاک مبادرت میکرد.
#شرح_عکس
#حمیدرضا_پهلوی همراه عدهای دیگر بر سر یک میز
پی نوشت ها
1. پهلویها (خاندان پهلوی به روایت اسناد)، ج ۲ (فرزندان رضاشاه)، به کوشش جلال فرهمند و مختار حدیدی، تهران، مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران، ۱۳۷۸، صص ۴۳۱ و 436.
2. فریدون هویدا، سقوط شاه، ترجمه ح. مهران، تهران، اطلاعات، ۱۳۷۴، ص ۱۴۶.
https://instagram.com/iichs.ir
@iichs_ir
✳️ اعتیاد به مواد مخدر در خاندان سلطنتی؛
تریاکی دربار پهلوی
یکی دیگر از آلودگیهای خاندان پهلوی اعتیاد آنها به مواد مخدر بود. محمدرضا پهلوی همچون پدرش عادت به استعمال مواد مخدر داشت. پرویز راجی دراینباره گفته است: «شاه تقریبا سه بار در هفته بعدازظهرها به منزل یکی از دوستان صمیمی خود [امیرهوشنگ دولو] سر میزد و در آنجا به کشیدن تریاک مشغول میشد».1 پروین غفاری نیز در این مورد گفته است: «محمدرضا بعضی شبها بساط تریاک پهن میکند. من هم گاهی بستی میزنم».2
1. پرویز راجی، خدمتگزار تخت طاوس، ترجمه ح. ا. مهران، تهران، اطلاعات، ۱۳۶۴، صص 114-115.
2. پروین غفاری، تا سیاهی در دام شاه، تهران، نشر کتاب، 1376، ص 57.
https://instagram.com/iichs.ir
@iichs_ir
✳️ نگاهی به روزنامه «ایرانشهر»؛
جادهصافکن تمامیتخواهی رضاشاه
#مقاله
#چکیده
همزمان با روی کارآمدن حکومت پهلوی اول، حسین کاظمزاده مجله «ایرانشهر» را در برلین منتشر کرد. بنمایههای موضوعی این مجله از جمله تأکید بر تمدن و فرهنگ ایران پیش از اسلام، ضرورت آموزش عرفی و بهرهگیری از نهادهای مدرن آموزشی، مخالفت با مظاهر مذهبی در حوزههای مختلف اجتماعی، تأکید بر ملیگرایی و... همپوشانی زیادی با برنامههای رضاشاه داشت؛ برنامههایی که تقریبا با پایان انتشار این مجله (1306ش) آغاز شد و در سالهای بعد اوج گرفت.
به این ترتیب گردانندگان این نشریه هماهنگ با جریان غالب روشنفکران آن دوره، جادهصافکن سیاستهای تمامیتخواه و سرکوبگرانه پهلوی اول شدند. بسترسازی مجله ایرانشهر برای عرفیسازی وجوه مختلف زندگی اجتماعی و فرهنگی ایرانیان به شکلی مستقیم در اقدامات حکومت رضاشاه منعکس شد. در این میان تأکید او بر ملیگرایی و ایجاد دوگانه ایران پیش و پس از اسلام نیز در باستانگرایی رضاشاه نمود عینی داشت.
برای مطالعه متن کامل این مقاله بر روی لینک زیر کلیک کنید؛
http://www.iichs.ir/Modules/Content/Other/Print.aspx?id=20052
@iichs_ir