eitaa logo
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
5.9هزار دنبال‌کننده
12.6هزار عکس
655 ویدیو
150 فایل
🔶 مجالی برای #نواندیشی_دینی 🔶 ارتباط با مدیر کانال و تبادل: @public_relation 🌐 پایگاه رسمی اطلاع رسانی: ▶️ www.iict.ac.ir ❇️ ایتا / سروش / بله / آپارات: ▶️ @iictchannel 💢 اينستاگرام: ▶️ instagram.com/iict_ac_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
▫️موانع توسعه فرهنگ دینی 📌 آنچه در چهاردهمین نشست از سلسله نشست‌های همایش بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی مطرح شد؛ 🔸آقای دکتر عضو هیات علمی موسسه آموزشی امام خمینی(ره) ◾️ موضوع به ظاهر امر ساده‌ای است اما حواشی و مقدمات وسیع و گسترده‌ای دارد. فرهنگ دینی و هویت‌ گفتمانی اسلامی مانند همة پدیده‌های اجتماعی به مرور زمان و تحت‌ تاثیر عوامل مختلف درجاتی از تغییر و تطور را تجربه کرده و می‌کند و این تغییرات نه با ماهیت مضاف یعنی فرهنگ تعارض دارد و نه با ماهیت مضاف‌الیه یعنی دین. 🆔 @iictchannel
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🔸آسیب شناسی سده اخیر حوزه و آینده پژوهی فلسفه حوزوی قم 🔰 با همکاری گروه دانشی فلسفه دبیرخانه کنگره
🔴 هم اکنون در حال برگزاری... 🔸 نشست علمی آسیب شناسی سده اخیر حوزه و آینده پژوهی فلسفه حوزوی قم 🎙 با حضور 🏢 قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ⚜️ حضور به صورت مجازی: 🌐 join.skype.com/HGO0wm3HIDLx 🆔 @iictchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💡| راز تشکیل حکومت دینی عادل 🖋 آیت الله در سلسله جلسات اخلاق پژوهشگاه فرهنگ و اندسه اسلامی: 🔙حضرت رضا (ع) حدیث سلسلةالذهب را به نقل از پدر بزرگوارشان و امام کاظم (ع) نیز از پدر بزرگوار خویش، امام صادق (ع) نیز از پدر بزرگوارشان این حدیث را نقل می‌کنند و این سلسله قول‌ها ادامه پیدا می‌کند تا پیامبراکرم (ص) و ایشان نیز از جانب خداوند متعال حدیث سلسلةالذهب را بیان می‌کنند. 🔙 به همین منظور است که این حدیث با نام حدیث سلسلةالذهب معروف است چرا که این حدیث را که طلایی‌ترین کلام حیات بشری محسوب می‌شود کسانی که معصوم و زرین هستند نقل می‌کنند. لازم به تاکید است هیچ کلمه‌ای بالاتر از این وجود ندارد و هیچ کلمه و جمله‌ای طلایی‌تر و ارزشمندتر از این جمله متصور نیست؛ بنابراین هم خود کلمان در واقع کلمات طلایی بوده که مشتمل بر توحید است و هم اینکه این حدیث ولایت را نیز در بر می‌گیرد. 🆔 @iictchannel
🕋|راهکارهای جهانی کردن فرهنگ اسلامی 🔹حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر ، عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 💠 تفکر تمدنی باید بتواند در سطح ایده‌ها و گرایش‌ها یک نوع استقرار هویتی، ایمانی و فرهنگی ایجاد نماید اما اینکه آیا در این وضعیت متکثر و متنوع ما چگونه می‌‌توانیم تمدن اسلامی را بر پایه یک فرهنگ توحیدی پیش‌ ببریم از موضوعات مهمی است که باید درباره آن برنامه‌ریزی شود. ➕ بنطر می‌رسد از دو مسیر می‌توان فرهنگی جهانی اسلامی را مطـرح کرد یکی طرح ابعاد جهانی اسلام در درون جهان اسلام و دیگری طرح آن در بیرون جهان اسلام. 🆔 @iictchannel
|شهید چمران الگویی تمام عیار 🖋یادداشت دکتر عضو هیأت علمی گروه پژوهشگاه: 🔻درسی که مسئولان باید از چمران بگیرند این است که میدانی، مدیریت کنند. باید در برابر استکبار و تحریم مقاومت کرد؛ اما مسئولان باید در صف جلوی مقاومت و ایستادگی قرار داشته باشند. مردمی که چمران را دیده‌اند، نمی‌توانند مسئولانی را تحمل کنند که برای مقاومت هزینه نمی‌دهند و در سختی‌های جنگ اقتصادی با مردم شریک نیستند. 🔺درسی که ما باید از شهید چمران بگیریم، تعهد به وظیفۀ الهی و مردم‌دوستی است. کمبود امکانات، کوتاهی مسئولین، خیانت‌ها، اختلاس‌ها، منفعت‌طلبی‌ها و آقازاده‌ها، هیچکدام نباید باعث سستی و تردید در حقیقت آرمان‌های انقلاب اسلامی شود. باید ایثار کرد و برای انجام وظیفه‌ای که خدا از ما خواسته از آسایش و منافع شخصی گذشت. 🆔 @iictchannel
🖼| ذات ناشناختنی ⁉️نومن یعنی ذات ناشناختنی یا آن چیزی که در فلسفه ما، فلسفه اسلامی «نفس الامر» گفته می شود. ما نمی توانیم واقعیت حتی این استکان چای، این بطری آب، این لیوان را، میکروفون را بفهمیم که حقیقت و ذات آن چیست. ما جرم و طول و عرض و وزن و رنگ و طعم و موادی که از آن به وجود آمده را می توانیم تشریح کنیم علم می تواند به ما بگوید. ✖️اما ذات این میکروفون کجاست؟ هیچ جزء خاصی از این میکروفون نیست، این مانیتور کامپیوتر هم همین طور، ما به ذات اشیاء راه نداریم، كانت واژه نومن را به کار می برد، یعنی ذات ناشناختنی. گفت: راز این پرده نهان است و نهان خواهد بود. 📓برگرفته از کتاب نقد مبانی سکولاریسم، نوشته دکتر همایون همتی 🆔 @iictchannel
|چرا نمی‌توانیم فرهنگ دینی را توسعه دهیم؟ 🔻آقای دکتر عضو هیات علمی موسسه آموزشی امام خمینی(ره): ◻️یکی از موانع تلقی حداقلی از دین در مقابل تلقی حداکثری از آن است؛ مانع دیگر این است که عده‌ای گمان کرده‌اند دین چون پدیده‌ای فرازمانی و فرامکانی است اگر آن را فرهنگی کنیم، دین را تقلیل داده‌ایم و توسعة فرهنگ دینی از چابکی و چالاکی دین خواهد کاست؛ مانع سوم ادعای ضعف گشودگی و انعطاف فرهنگ دینی است. ◻️ بدین معنا که عده‌ای معتقدند دین آنگونه نیست که بتواند تن به پذیرش فرهنگ و توسعة فرهنگی دهد وچنانچه این اتفاق بیفتد از گشودگی‌هایش کاسته می‌شود؛ چهارم اینکه برخی معتقدند فرهنگ دینی اساسا آمادگی ندارد که مشمول برنامه‌ریزی‌ها و مهندسی‌های مختلف شود. دین جوشیده از درون است و نمی‌توان آن را به صورت عینی مهندسی کرد و بحث برای توسعه فرهنگ اساسا توهم است. 🆔 @iictchannel
🔰 امام علی عليه السلام: مَن ظَلَمَ دُمِّرَ عَلَيهِ ظُلمُهُ 🔸 هر كه ظلم كند، ظلم اش او را نابود سازد. 📚 غررالحكم حدیث 7836 🆔 @iictchannel
▫️اتاق فکر فلسفه در حوزه ایجاد شود 📌 آنچه در نشست علمی «آسیب‌شناسی سده اخیر حوزه و آینده‌پژوهی فلسفه حوزوی قم» مطرح شد؛ 🔸حجت‌الاسلام دکتر ، عضو شورای علمی گروه معرفت شناسی پژوهشگاه: ◾️ ما هنوز هم به در حوزه علمیه به عنوان یک درس جنبی نگاه می‌کنیم و از باب اکل میته به آن می‌پردازیم؛ حوزه باید دغدغه جدی خود را روی فلسفه متمرکز کند نه یک درس جنبی؛ ما جز با آشنایی با فلسفه‌های دنیا نمی‌توانیم به پرسش‌های امروز پاسخ دهیم. امروز نباید به فلسفه سنتی خودمان ولو دقیق و ضابطه مند اکتفا کنیم. 🆔 @iictchannel
▫️کاربست فلسفه در حکمرانی از مباحث ضروری امروز حوزه است 📌 در نشست علمی «آسیب‌شناسی سده اخیر حوزه و آینده‌پژوهی فلسفه حوزوی قم» عنوان شد. 🔸حجت‌الاسلام دکتر ، عضو هیأت علمی گروه پژوهشگاه: ◾️ کاربست فلسفه در حکومت و به نظر بنده از خلأهای مهم نظام بعد از چهار دهه است؛ نهضت و انقلاب اسلامی شکل گرفته ولی دولت اسلامی نداریم و به تبع آن نداریم و این کار بسیار لازم است. دولت نباید یک ریال به دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی بدهد، مگر اینکه به بحث حکمرانی بپردازند. 🆔 @iictchannel
▫️نشست علمی ابعاد فرهنگی مالکیت فکری (جلسه دوم) 📌 هفدهمین پیش‌نشست همایش بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی 🔰 به همت گروه با مشارکت گروه پژوهشگاه برگزار می‌شود: ◾️ دکتر در این نشست علمی به عنوان ارائه دهنده بحث حضور خواهند داشت. 🆔 @iictchannel
▫️نشست علمی معضلات بنیادین در مواجهه با ساحت فرهنگ 📌 هجدهمین پیش‌نشست همایش بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی 🔰 به همت گروه با مشارکت گروه پژوهشگاه برگزار می‌شود: ◾️ دکتر در این نشست علمی به عنوان ارائه دهنده بحث حضور خواهند داشت. 🆔 @iictchannel
❇️ نشست "خانواده و قوامیت مردان" 🎙 با حضور دکتر عضو هیأت علمی گروه پژوهشگاه ⏰ چهارشنبه 8 تیرماه، ساعت 11:00 ⬅️ حضور مجازی از طریق: 🌐 ac.whc.ir/vuneshast 🆔 @iictchannel
🔲 | آسیب‌های عدم توجه به فلسفه و تحولات غرب در حوزه علمیه 🔻حجت‌الاسلام دکتر ، عضو هیأت علمی گروه پژوهشگاه: 🔙 بعد از علامه طباطبایی آسیب‌هایی داشتیم از جمله اینکه فلسفه با مارکسیست درگیر شد، گرچه آن دوره، مارکسیسم رشد زیادی داشت و نیاز به این کار هم بود ولی آیا ما دائما باید منفعل باشیم تا یک مکتب فلسفی بیاید و چالشی ایجاد کند و بعد به آن پاسخ دهیم؟ 🔙 اساسا خود مارکسیست هم متأثر از پوزیتیویست‌هاست و حتی شاگردان علامه مانند مرحوم مطهری هم درگیر آن بودند. ما باید افراد زبان‌دان و عالم داشته باشیم که صرفاً برخورد سلبی نباشد. در حالی چنین تحولاتی در غرب رخ داده است که ما اساساً به این مباحث در حوزه علمیه توجه نداریم و فلسفه اسلامی با این موضوعات درگیر نیست. 🆔 @iictchannel
| لروزم مـراقبت از هویت فلسفه اسلامی و تشکیل اتاق فکر در این باره ➕حجت‌الاسلام دکتر ، عضو شورای علمی گروه پژوهشگاه: 💠 بنده از علامه مصباح یزدی توصیه‌ای خواستم و ایشان فرمودند مراقب باشید رگه‌های نسبیت و شکاکیت در فلسفه غرب شما را نگیرد و این حرف برای من خیلی مهم بود زیرا واقعاً شکاکیت در فلسفه غرب به عریانی دیده می‌شود، به اعتقاد بنده نباید اجازه دهیم هویت فلسفه اسلامی دچار تغییر و به سرنوشت فلسفه غرب یعنی نسبیت گرفتار شود و این مستلزم آشنایی با فلسفه غرب و روزآمد شدن مباحث فلسفه اسلامی و تشکیل اتاق فکر در این زمینه است. 🆔 @iictchannel
◽️مجلس نسبت به مالکیت آب ورود کند 🔸 آیت‌الله عضو هیات علمی گروه پژوهشگاه: ▪️نگاه به موضوع آب را، نباید تنها با پیگیری روایات اسلامی پیش برد، بلکه ادبیات عقلی مانند مقاصد شریعت می‌تواند باعث ایجاد گفتمان بین المللی در این مسئله شود، بر همین اساس پیشنهاد می شود، نسبت به موضوع آب، یک پرونده در دو قسمت سنتی (نگاه فقهی و روایی) و غیر سنتی (نگاه عقلی) تشکیل شود. 🆔 @iictchannel
◽️مرکز تحقیقات اسلامی مجلس، پارادایم مواجهه با موضوع آب را صورت‌بندی کند 🔸 دکتر عضو هیات علمی گروه پژوهشگاه در نشستی مطرح کرد: ◾️ مواجهه با موضوع آب باید بر اساس مباحث عقلی و به زبان عقلانی باشد و نه صرفاً زبان فقهی و حقوقی. همچنین مواجهه با مردم در مسئله آب، باید بر اساس نرم (ضمن ارائه جایگزین) باشد و نه حقوق سخت (مقابله سخت گیرانه با مردم). ◾️ وظیفه دولت و مردم در تامین آب بهداشتی، صنعتی، تصفیه آب، توسعه منابع آب، تکنولوژی در استفاده آب و تکنولوژی در استحصال آب، دسترسی به منابع آبی، مصرف و بازیافت و تولید آب، از جمله مسائلی هستند که باید با ادبیات عقلی و حقوق نرم به آن پرداخته شود. 🆔 @iictchannel
💯📣📃 خبرنامه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📅 سال شانزدهم، شماره ۱۸۷ 📋 تهیه و تنظیم:‌ اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی ⭕️ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در فضای مجازی ❇️ ایتا / سروش / بله / آپارات: ▶️ @iictchannel 🌐 سایت: ▶️ www.iict.ac.ir 💢 اينستاگرام: ▶️ instagram.com/iict_ac_ir 🆔 @iictchannel
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
💯📣📃 خبرنامه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📅 سال شانزدهم، شماره ۱۸۷ 📋 تهیه و تنظیم:‌ اداره روابط ع
Khordad1401.pdf
4.78M
💯📣 خبرنامه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📅 خرداد ماه ۱۴۰۱ 📋 مشاهده آرشیو خبرنامه ها: 🌐 iict.ac.ir/khabarnameh 📋 نمایه خبرنامه ها در سایت مگ لند: 🌐 bit.ly/3j8gMKd 🆔 @iictchannel
29.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 دخالت دین در سیاست 🔹 حجت الاسلام دکتر عضو هیأت علمی گروه پژوهشگاه: 💠 هرکس تصوری درستی از دین داشته باشد ،به جمله شهید مدرس می رسد که می گوید سیاست ما عین دیانت ما است، در نامه امام علی(ع) به مالک اشتر هم به این موضوع اشاره شده که دین در تمام مسائل دنیا لازم است اگر سیاست را از دین بگیریم دین را تحریف کردیم. 📺 برنامه شبکه 3 سیما 🆔 @iictchannel
◽️مقایسه دیدگاه ملاصدرا، مولوی و سروش در نسبت قرآن با آورده های فیلسوفان و عارفان 🔸 سلسله یادداشت های حجت الاسلام و المسلمین رئیس پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه در نقد عبدالکریم سروش؛ 🔖 نوشتار اول 🔻 صدرالمتألهين(ره) که به گفته سروش آموزه هايي نو و فراتر از قرآن آورده، خود در اين زمينه چنين مي نويسد: ▪️ هيچ علم ربّاني و مسأله اي الهي و حکمت برهاني و معرفت کشفي و شهودي نيست مگر آنکه اصل و فرع و مبدأ و غايت و ثمر و مغز آن در قرآن موجود است؛ در هر سوره اي از سوره هاي قرآن، غايت افکار حکماي اولين و نهايت اسرار اولياء پيشين موجود است. ◾️ همچین كتاب «قرآن و مثنوي، فرهنگ‌واره تأثير آيات قرآن در ادبيات مثنوي» در حدود سه هزار آيه و عبارت قرآني را كه مولوي در مثنوي آنها را تضمين يا تلميح و تلويح كرده است، نشان مي‌دهد. در تعظيم و تكريم حضرت ختمي مرتبت(ص) هم چه بسيار حرف و بيش از يكهزار نقل و اشاره به حديث دارد. 🆔 @iictchannel
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
▫️نشست علمی معضلات بنیادین در مواجهه با ساحت فرهنگ 📌 هجدهمین پیش‌نشست همایش بازسازی انقلابی ساختار
🔴 هم اکنون در حال برگزاری... 🔸 نشست علمی معضلات بنیادین در مواجهه با ساخت فرهنگ 🎙 با حضور و 🏢 تهران، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ⚜️ حضور به صورت مجازی: 🌐 join.skype.com/nhgl8NI5IhPN 🆔 @iictchannel
👤|انسان در نگاه شهید بهشتی 🔹شهید بهشتی یک نگاه واقع بین نسبت به انسان دارد و هم یک نگاه آرمان گرایانه ، یعنی انسانی که هست و انسانی که باید باشد، هر دو درنگاه شهید بهشتی مطرح است. 🔸 در مباحثی که ایشان داشتند این نکات کاملا روشن است که از منظر شهید بهشتی انسان به ما هو انسان مورد تکریم و حرمت است و حقوق بشر از نکات محوری است که در اسلام مطرح است. 🔹به اعتقاد شهید بهشتی اومانیسم غربی یک اومانیسم بدلی، سطحی نگرودرافق محدود است. آنچه باید به آن بیندیشیم انسان گرایی اسلامی است. برای همین در نظر ایشان موضوع مردم سالاری برجسته است. سرچشمه همه این موارد نگاهی است که ایشان به انسان دارد. 🆔 @iictchannel