eitaa logo
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
5.9هزار دنبال‌کننده
12.5هزار عکس
654 ویدیو
150 فایل
🔶 مجالی برای #نواندیشی_دینی 🔶 ارتباط با مدیر کانال و تبادل: @public_relation 🌐 پایگاه رسمی اطلاع رسانی: ▶️ www.iict.ac.ir ❇️ ایتا / سروش / بله / آپارات: ▶️ @iictchannel 💢 اينستاگرام: ▶️ instagram.com/iict_ac_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🔸نشست علمی فقه سیاسی شیعه و ظرفیت ساختارسازی در نظام سیاسی مطلوب 🔻 در راستای برگزاری همایش ملی "فلس
💯 📸 نشست علمی فقه سیاسی شیعه و ظرفیت ساختارسازی در نظام سیاسی مطلوب 🔻 در راستای برگزاری همایش ملی "فلسفه فقه نظام‌ساز (با تأکید بر افکار و آرای شهید آیت‌الله محمدباقر صدر)" 📅 ‌سه شنبه 17 آبانماه 1401 🏢 قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🆔 @iictchannel
🖼 | جایگاه عقل در حکم 🔸 حکم از مهم‌ترین کارکردهای عقل در حوزه تصدیقات و گزاره هاست و خطا و اشتباه همیشه در حکم عقل روی می‌دهد نه حواس؛ چراکه حواس حاکم نیستند؛ بلکه شاهدند؛ البته وهم هم مانند عقل دارای حکم است و حکم وهم با حکم عقل همیشه در تعارض است و در این عالم نمی‌توان از حکم وهم به کلی رهایی یافت؛ از این رو گاهی باید بین حکم وهم و عقل جمع کرد. 🔸 به عقیده ابن عربی قواعد منطق و علم نحو مورد پذیرش عارفان است؛ زیرا این قواعد قواعد عقل و فکر و زبان است و بدون آنها تعقل و تفکر و محاوره ممكن نخواهد بود؛ هرچند عرفا الفاظ و اصطلاحاتی که صاحبان این علوم وضع کرده‌اند، به کار نگیرند و مورد استفاده قرار ندهند. 📖 برگرفته از کتاب جستارهایی در فلسفه عرفان (دفتر دوم)، نوشته حجت‌الاسلام والمسلمین ، عضو گروه عرفان پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/21679 🆔 @iictchannel
🖼 | بهجت و انبساط ◼️یکی از اثرات ایمان مذهبی از نظر بهجت‌زایی و انبساط‌آفرینی، خوش بینی است؛ خوش‌بینی به جهان و خلقت و هستی، ایمان مذهبی تلقی انسان را نسبت به جهان هدف‌دار می کند و انسان را نسبت به نظام هستی و قوانین حاکم بر آن خوش‌بین می‌سازد. آری! ایمان است که زندگی را در درون جان ما وسعت می‌بخشد و مانع فشار عوامل روحی می‌شود. ◼️ همچنین اثر ایمان مذهبی از نظر بهجت‌زایی و انبساط‌آفرینی، روشن دلی است. انسان، همین که به حکم ایمان مذهبی، جهان را به نور حق و حقیقت روشن دید، همین روشن‌بینی، فضای روح او را روشن می‌کند و در حکم چراغی می‌شود که درونش روشن شده باشد؛ خلاف یک فرد بی‌ایمان که جهان در نظرش پوچ، تاریک و خالی از درک و بینش و روشنایی است. 📖 برگرفته از کتاب دین‌شناسی، نوشته حجت‌الاسلام والمسلمین ، عضو هیأت علمی گروه فلسفه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/21679 🆔 @iictchannel
🔸 نشست علمی «تبیین چگونگی هم افزایی میان فقه و حقوق» 🎙 با حضور: دکتر عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه ⏰ چهارشنبه 18 آبان ماه، ساعت 16 ❇️ پخش زنده: ➡️ b2n.ir/h17384 🆔 @iictchannel
🔸 جلسات 656 تا 660 شورای علمی دانشنامه قرآن شناسی 🔸 جلسات مستمر با حضور اعضای شورا در قم برگزار شد. ▪️در این جلسات مقاله " و قرآن" مورد بحث و تبادل نظر اعضا قرار گرفته و به تصویب رسید. 🆔 @iictchannel
🔸 نشست علمی «روش شناسی استخراج علوم انسانی قرآن بیان» 🎙 با حضور: حجت الاسلام و المسلمین مدیر گروه قرآن پژوهی پژوهشگاه ⏰ دوشنبه 23 آبان ماه، ساعت 10 ❇️ حضور مجازی از طریق: ➡️ meet.quran.ac.ir/res 🆔 @iictchannel
◽️ دلیل متکلمان بر حدوث زمانی عالم و ارزیابی آن 📝 نوشتاری از حجت الاسلام و المسلمین عضو شورای علمی گروه فلسفه پژوهشگاه؛ ◾️عموم متکلمان جهان آفرینش، به معنای «ما سوی الله» را حادث به حدوث زمانی می‌دانند؛ آنها می‌گویند زمان گذشتة عالم، بی‌نهایت نیست بلکه در طرف گذشتة عالم به آن و لحظه‌ای می‌رسیم که قبل از آن، همه این جهان معدوم بوده است و فقط خداوند موجود بوده است و هیچ شیء دیگری با او موجود نبوده است؛ و بعد از معدومیت کلی عالم در آن مرحله، از لحظه و آنِ خاصی جهان به تدریج موجود گشته است و ادامه یافته است... 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/hodos-2 🆔 @iictchannel
🔸کرسی فقه با انگاره قبول نظامات شرعی و لزوم استنباط آنها و انگاره انکار 🔻 در راستای برگزاری همایش ملی "فلسفه فقه نظام‌ساز (با تأکید بر افکار و آرای شهید آیت‌الله محمدباقر صدر)" 🔰 توسط گروه فقه و حقوق پژوهشکده نظام های اسلامی پژوهشگاه برگزار می شود: 🎙 با حضور: ⏰ سه شنبه 24 آبانماه، ساعت 10 🏢 قم، سالن فرهنگ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📡 حضور مجازی از طریق: 🌐 skyroom.online/ch/iict/nezamha 🔍 مشروح خبر👇 🌐 iict.ac.ir/feghnezamsaz-2 🆔 @iictchannel
◽️ وظیفه قرآنی مؤمنان مقابل کثرت دشمان دین و انقلاب 📝 نوشتاری از حجت الاسلام و المسلمین مدیر گروه قرآن پژوهی پژوهشگاه؛ ◾️ براساس روایات برای چاره‌جوئی در برابر هر مشکلی، باید به قرآن رجوع نماییم و از این کلام الهی برای برون‌رفت از تنگناها هدایت طلب نماییم: 🔻 در همه جریان هایی که اتفاق می‌افتد دقیقا گوش به فرمان رهبری باشیم تا خود فریب دشمن را نخوریم و به جامعه آسیب نرسانیم و عاقبت خود و دیگران را تباه نسازیم؛ 🔻 همواره سخن و عمل پیامبر باید برای ما الگو و نصب العین قرار گیرد؛ 🔻 ایمان حقیقی نجات‌بخش و سبب پیروزی در هر امتحانی است؛ 🔻 باور به آخرت و یاد خدا رمز اصلاح ما و پیروزی بر دشمن است... 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/vazifeh 🆔 @iictchannel
🔸کرسی علمی- ترویجی نظام اقتصادی اسلام (چیستی، هستی و امکان استنباط آن) 🔻 در راستای برگزاری همایش ملی "فلسفه فقه نظام‌ساز (با تأکید بر افکار و آرای شهید آیت‌الله محمدباقر صدر)" 🔰 توسط گروه اقتصاد پژوهشکده نظام های اسلامی پژوهشگاه برگزار می شود: 🎙 با حضور: ⏰ دوشنبه 23 آبانماه، ساعت 10 🏢 قم، سالن فرهنگ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📡 حضور مجازی از طریق: 🌐 skyroom.online/ch/iict/nezamha 🔍 مشروح خبر👇 🌐 iict.ac.ir/feghnezamsaz-3 🆔 @iictchannel
◽️ مسیر ساختارسازی برای نظام اسلامی مسیری جز مسیر اجتهاد نیست 🔸 حجت الاسلام و المسلمین رئیس پژوهشکده نظام های اسلامی پژوهشگاه در نشست "فقه سیاسی شیعه و ظرفیت ساختارسازی در نظام سیاسی مطلوب" عنوان کرد: ◾️ اگر قرار باشد در نظام اسلامی ساختار و مدل بسازیم، مسیر نظام سازی و ساختارسازی برای نظام اسلامی مسیری جز مسیر فقاهت و اجتهاد نیست. ◾️ ساختار نظام باید مبتنی بر مبانی و نظام ولایت باشد در عین حال بتواند رو به جلو باشد و رضایتمندی مردم را هم فراهم کند یعنی هم حجیت داشته باشد و هم کارآمد باشد. 🆔 @iictchannel
🖼 | ترکیب عقل و طبیعت در انسان 🔸 آغازیدن انسان از طبیعت و فاصله داشتن طبیعت از عقل، انسان را ترکیبی از طبیعت و عقل کرده است. انسان، آنگاه که در طبیعت فعلیت می‌یابد در عقل صرفا بالقوه است و در مرتبه استعداد محض. انسان طبیعی در نظام طبیعت به مرتبه عقل وارد می‌شود، اما ماندن، استقرار و اشتداد او در این مرتبه به نتیجه جدال، کارزار و ستیزه‌ای وابسته است که میان طبیعت و عقل او برقرار می‌شود. 🔸 این ستیزه و نزاع تا آن هنگام برقرار است که یا طبیعت انسان خاصیت عقلی به خود بگیرد یا عقل انسان به خواسته گردن نهد. جدال نیروی عقل با نیروی میل جدال سرنوشت‌ساز انسان است. از یک طرف، نیروی میل، انسان را یک موجود طبیعی و از طرف دیگر، نیروی عقل او را یک موجود فراطبیعی طبیعت می‌گرداند. 📖 برگرفته از کتاب جستارهایی در فلسفه عرفان (دفتر دوم)، نوشته حجت‌الاسلام والمسلمین ، عضو گروه عرفان پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/21679 🆔 @iictchannel
🖼 | اطلاق عقل در کتاب مابعدطبیعت 🔹 عقلی که ارسطو در کتاب مابعدطبیعت ذکر می‌کند. این عقل همان عقل فعال است که صورتی مفارق است و اصلا در ماده نبوده و نخواهد بود. این عقل، به نوعی عقل بالفعل است و شباهتی نزدیک به عقل مستفاد دارد. 🔹 این عقل همان است که آن ذاتی را که فل بالقوه بود، عقل بالفعل قرار داده و معقولاتی را که معقولات بالقوه بودند، معقولات بالفعل قرار می‌دهد و نسبت عقل فعال به عقلی که بالقوه است، نظیر نسبت خورشید به چشم است که مادامی که در تاریکی است، بینایی بالقوه است و همان‌گونه که خورشید، به واسطه نوری که به چشم می‌دهد، چشم را بینای بالفعل و مبصرات را مبصرات بالفعل می‌گرداند، عقل فعال، به واسطه آنچه به عقل بالقوه می‌دهد، عقل بالقوه را عقل بالفعل می‌گرداند و عینا به واسطه همان، معقولات، مقولات بالفعل می‌گردد. 📖 برگرفته از کتاب فلسفه عقل (نقد عقل جزئی در فلسفه اسلامی)، نوشته ، عضو گروه فلسفه پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/22783 🆔 @iictchanne
🖼 | اصل انعطاف پذیری در جنگ ◽️ این اصل از اصول و تاکتیک‌های عقلایی و شرعی است که نشان دهنده واقع‌بینی در تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌گذاری‌هاست. تصلب و سرسختی غیرقابل انعطاف اندیشه دفاعی را با انسداد مواجه می‌سازد. انعطاف‌پذیری از اصولی است که به مسائل انسانی و زمینه‌ها و شرایط مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، نظامی و... توجه دارد. ◽️ ممکن است در شرایط جنگی و در میدان کارزار به دلیل قساوت دشمن، جبهه مقابل تصمیم بگیرد قاطعانه مقابله و دشمن را سرکوب کند و به هیچ وجه از تصمیم خود کوتاه نیاید، اما شدت عمل سبب می‌شود به یک‌باره دشمن خواهان صلح شود. شرایط هزیمت دشمن و استحقاق شکست آن ممکن است تصمیم‌گیرندگان را به سرسختی وادار کند، ولی مستندات اصل انعطاف‌پذیری می‌گوید: اگر دشمن درخواست صلح کرد شما هم انعطاف به خرج بدهید. این اصل با بسیاری از اصول دیگر به ویژه با اصل مصلحت رابطه تنگاتنگی دارد و حاکم اسلامی در موارد غیر منصوص، هر کجا مصلحت اقتضا کند، می‌تواند در فرایند تصمیم‌گیری یا اجرا به اصل انعطاف‌پذیری تمسک کند. 📖 برگرفته از کتاب اندیشه دفاعی اسلام، نوشته حجت‌الاسلام والمسلمین ، عضو هیأت علمی گروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/4501 🆔 @iictchannel
🖼 | رهبری و فرماندهی ◽️ فرماندهی از عناصر اساسی یک ساختار نظامی و نظام دفاعی است. همه واقعیت‌های این نظام، تحت اشراف و نظارت فرماندهی به اثبات می‌رسند، و در نظام دفاعی اسلام علاوه بر ساماندهی ابعاد و زوایای مختلف نظام، تمام الگوهای رفتاری و روابط درونی به واسطه رهبری و فرماندهی با حاکمیت الهی منطبق و محقق می‌شود در عصر شکل‌گیری مفاهیم اندیشه دفاعی اسلام که در دوره حضور معصومان(ع) بوده است، فرماندهی و رهبری بر محور امامت استوار یافته بود. ◽️ آنچه در اندیشه دفاع اسلام مهم است اینکه فرماندهی کل، همواره در اختیار حاکم اسلامی است و اوست که قدرت اعلان جنگ یا صلح با دشمنان را دارد. سیاست‌ها و خط‌مشی‌های کلان، سازماندهی و نظام نیروهای جنگی بر عهده حاکم اسلامی است و در شرایط خاص، او افراد شایسته‌ای را به عنوان جانشین خود بر می‌گیرند که وظایف مهمی را بر عهده دارد. 📖 برگرفته از کتاب اندیشه دفاعی اسلام، نوشته حجت‌الاسلام والمسلمین ، عضو هیأت علمی گروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/4501 🆔 @iictchannel
🖼 | قوه انتظام امور فردی و معیشتی 🔹 عقل در این اطلاق، قوه و ملکه‌ای در انسان است که به وسیله آن می‌تواند امور فردی و معیشت شخصی را انتظام دهد. این قوه را عقل معاشی گویند. نظام فردی در مقابل نظام اجتماعی قرار داده می‌شود؛ زیرا در نظام جمعی، منظور حفظ جامعه مدنی و نه حال یک فرد است؛ پس آن قوه که بتواند عهده‌دار نظام اجتماعی شود، اگر وهبی و غیبی است، علم نبوت است و اگر کسبی و تعلیمی است، علم حكومات یا سیاست مدن را تشکیل می‌دهد. 🔹 خلاصه اگر عقل معاش فردی طوری منظم شود که مطابقت با نظام اخروی و نوامیس شرعی کند، عقل ممدوح به شمار می‌رود و اگر بر خلاف قوانین شریعت منظم شود، عقل مذموم و موسوم به نكراء است. 📖 برگرفته از کتاب فلسفه عقل (نقد عقل جزئی در فلسفه اسلامی)، نوشته ، عضو گروه فلسفه پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/22783 🆔 @iictchanne
🖼 | نیاز اجتماعی انسان به دین ◼️ نقش مهم دین در اجتماع این است که نوعی انقلاب فکری و وجدانی به‌وجود می‌آورد که در آن عواطف و احساس‌ها و هدف‌ها و ایده‌ها و معیارها دگرگون می‌شود و جهان‌بینی عوض می‌شود. آدمی خود را دارای رسالت احساس می‌کند. زندگی جهت خاص پیدا می‌کند و جهت دیگری غیر از زندگی فردی را درک می‌کند و نوع دلبستگی‌ها عوض می‌شود. ◼️ دین و ایمان، پشتوانه اخلاق است؛ یعنی آدمی به اخلاق خوب محتاج است و دین و ایمان، پشتوانه اخلاق خوب است. انسان در پرتو دین است که می‌تواند واقعاً عفیف و پاکدامن و متقی و عادل و غيرمتجاوز و با انصاف باشد و آدمی به واسطه دین در مقابل ستمگران شجاع و قوی می‌شود. 📖 برگرفته از کتاب دین‌شناسی، نوشته حجت‌الاسلام والمسلمین ، عضو هیأت علمی گروه فلسفه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/21679 🆔 @iictchannel
🔸 امیرالمؤمنین عليه السلام: 🔰 ميوه خردمندى، رهانيدن جان از زرق و برق دنيا است رَدعُ النَّفسِ عَن زَخارِفِ الدُّنيا ثَمَرَةُ العَقلِ 📚 غررالحكم حدیث 5399 🆔 @iictchannel
🔸نشست علمی نقش تفسیری فلسفه در المیزان 🔻 همزمان با سالروز ارتحال علامه طباطبایی(ره) و روز جهانی فلسفه 🔰 توسط گروه فلسفه پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه برگزار می شود: 🎙 با حضور: ⏰ سه شنبه 24 آبانماه، ساعت 14:30 🏢 قم، سالن فرهنگ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📡 حضور مجازی از طریق: 🌐 skyroom.online/ch/iict/almizan 🔍 مشروح خبر👇 🌐 iict.ac.ir/almiizan 🆔 @iictchannel
◽️ قیام مختار از نگاه اهل بیت‌(ع) و شیعیان 🔸 در گفتگو با حجت الاسلام و المسلمین عضو هیأت علمی گروه فرهنگ پژوهی پژوهشگاه تبیین شد: 🔹قیام مختار مورد رضایت اهل‌بیت(ع) بود، کسی از شیعه در مورد قیام مختار اظهارنظر منفی نکرده و ابواسحاق، هدفی جز کشتن قاتلان حضرت سیدالشهدا(ع) نداشت. 🔹امام صادق(ع) فرمودند: «پس از حادثه کربلا (شش سال) هیچ زنی آرایش نکرده و شانه به سرش نزده بود تا زمانی که مختار سر بریده‌ی ابن زیاد و عمر سعد را برای ما فرستاد.» 🔹امام باقر(ع) در پاسخ به پسر مختار که گفتند: ای پسر رسول خدا، می‌گویند پدرم کذاب بوده ولی به خدا سوگند آنچه شما در حق پدرم بفرمایید، حق می‌دانم، فرمودند: «خدای مختار رحمت کند مختار را، سبحان الله، آیا مختار نبود که به خون‌خواهی اهل بیت پیامبر خدا قیام کرد و قاتلان ما را کشت؟!» 🆔 @iictchannel
🔸نشست علمی بازخوانی اسناد ملی و استانی آمایش سرزمینی 📌دومین میزگرد علمی تخصصی از سلسله نشست‌های ؛ 🔰 با مشارکت گروه مطالعات انقلاب اسلامی پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی برگزار می‌شود. 🎙 با حضور: ⏰ شنبه 21 آبانماه، ساعت 14:30 🏢 تهران، مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری 📡 حضور مجازی از طریق: 🌐vc.isu.ac.ir/ch/identity 🔍 مشروح خبر👇 🌐 iict.ac.ir/amsarzmin 🆔 @iictchannel
◽️ جمهوری اسلامی کاری کرد که مدعیان دموکراسی هنوز نکردند 🔸 حجت الاسلام و المسلمین رئیس پژوهشکده نظام های اسلامی پژوهشگاه در گفتگویی عنوان کرد: 🔹 این موضوعی است که شاید در هیچ انقلابی رخ نداده باشد که پس از تحولات سیاسی، نظام سیاسی کشور به رأی گذاشته شود؛ اما جمهوری اسلامی این کار را انجام داد. همچنین پس از انتخاب نمایندگان مردم در مجلس، سر قضیه قانون اساسی باز هم مردم را در موضوع سهیم کردند و قانون اساسی را به رأی آنان گذاشتند. 🔹 بارها مردم در مناسبت‌های مختلف همراهی خود را با نظام نشان داده‌اند که شاید مراسم راهپیمایی سیزده آبان امسال، نمونه تازه و قابل قبولی در این باره باشد. اما عده‌ای قلیل خود را صاحبان کشور خطاب می‌کنند و می‌خواهند نظرشان هرجور که شده عملی شود، در هر جای دنیا که باشد به این افراد دیکتاتور می‌گویند. 🆔 @iictchannel
◽️ پیام رسان‌های داخلی بستر تامین آزادی‌های تمام اقشار مردم 📝 نوشتاری از دکتر رییس مرکز مطالعات فضای مجازی پژوهشگاه؛ ◾️ یکی از چالش‌های مهم ما در پلتفرم‌های خارجی رگولاتوری محتوای کاربران بر اساس سیاست‌ها و شاخص‌های دل بخواهی است. مثلا رأسا” محتوایی را نامناسب تشخیص می‌دهد و کانال و کاربری را مسدود و محدود می‌کند. ◾️ هم به همین منوال محتوایی که به زعم خود نامناسب می‌بیند از صفحه کاربران حذف می‌کند و در صورت تکرار، صفحه کاربر را هم مسدود می‌نماید. بدون اینکه مرجع قضایی یا هیات منصفه‌ای بر اساس شاخص‌هایی قانونی رای بر این اقدام داده باشند. 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/pyamiran 🆔 @iictchannel
◽️ علوم انسانی اسلامی ما را به عبور از انگاره توسعه ترغیب می‌کند 🔸 عضو هیات علمی گروه فرهنگ‌پژوهی پژوهشگاه در گفتگویی با اشاره به «روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه» عنوان کرد: 🔹 شاخه‌ای از علوم است که به کنش‌های انسانی چه به لحاظ فردی چه در نسبت با دیگران می پردازد و موضوع آن، خود انسان است؛ بنابراین از آن به عنوان علوم انسانی قلمداد می‌شود. وقتی از علوم انسانی سخن می گوییم، می توان علوم را تفکیک کرد به این معنا که دسته ای از علوم که مربوط به جهان و انسان است. 🆔 @iictchannel