eitaa logo
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
6هزار دنبال‌کننده
13.2هزار عکس
675 ویدیو
153 فایل
🔶 مجالی برای #نواندیشی_دینی 🔶 ارتباط با مدیر کانال و تبادل: @public_relation 🌐 پایگاه رسمی اطلاع رسانی: ▶️ www.iict.ac.ir ❇️ ایتا / سروش / بله / آپارات: ▶️ @iictchannel 💢 اينستاگرام: ▶️ instagram.com/iict_ac_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
▫️در طول انقلاب نتوانستیم از ترکیب «عدالت» و «آزادی» مراقبت کنیم 💢 سیزدهمین جلسه از نهمین دورۀ کرسی‌های آزاداندیشی با عنوان «» 🔻 سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین عضو هیات علمی گروه سیاست پژوهشگاه؛ 🔸گفتمان انقلاب اسلامی برای ارتباط مفاهیم و دال‌های شناور خود ازقبیل «آزادی»، «عدالت»، «اخلاق»، «معنویّت»، «عزّت»، «تقوای سیاسی»، «عقلانیّت» و … یک «مفصل‌بندی» و پیکربندی ایجاد کرده است که اگر به این «مفصل‌بندی» خوب توجه شود می‌بینیم که انقلاب در این زمینه واقعاً شاهکار کرده است. 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/eazadi 🆔 @iictchannel
OlgoZan3.mp3
6.96M
💯🔊 🔰 ویژه برنامه رادیویی 🔹 با موضوع "نگاهی فقهی-حقوقی به الگوی سوم زن" / قسمت یازدهم 🔖 مشخصه های الگوی سوم؛ الگوی خانواده گرایی 🔖 بررسی محدودیت حضور اجتماعی زنان 🎙با حضور: حجج اسلام و (اعضای هیأت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه) 📻 رادیو سراسری معارف؛ 📅 هفتم آذر ماه ۱۴۰۱ •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• 🄶 🆔 @hedayatnia_ir
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🔸 نشست علمی جایگاه شفافیت در مبارزه با فساد 🔰 توسط گروه سیاست مرکز تحقیقات اسلامی مجلس و گروه سیاست
🔴 هم اکنون در حال برگزاری... 🔸 نشست علمی جایگاه شفافیت در مبارزه با فساد 🎙 با ارائه دکتر 🏢 قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📡 حضور مجازی از طریق: 🌐 skyroom.online/ch/iict/nezamha 🆔 @iictchannel
📸 ❇️ بازدید مدیران و اعضای هیأت علمی گروه معارف دانشگاه جامع امام حسین(ع) 💠 همراه با سخنرانی حجج اسلام و المسلمین ، و 🏢 قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📅 چهارشنبه 21 دی ماه 1401 🆔 @iictchannel
🖼 | هم‌سطحی و ساده‌زیستی مدیران ◽️ ساده‌زیستی هر چند در وهله نخست مربوط به حکومت و حاکمان اسلامی است، اما محدود و منحصر به حکومت نیست و عرصه‌های مدیریت را نیز شامل می‌شود. اساسا میان پیروان و رهبران نباید فاصله زیادی در سلوک مادی و وضعیت زندگی باشد. هر قدر این فاصله زیاد باشد تأثیرپذیری پیروان و زیردستان کمتر خواهد بود. حقوق، امتیازات، و مزایای ویژه و غیرمتعارفِ مدیران فاصله آنان را از کارکنان زیاد و نسبت به هم بیگانه می‌کند و تأثیرپذیری مثبت کارکنان از سوی مدیران را به چالش می‌کشاند و از میزان نفوذ مدیران می‌کاهد. ◽️ به همین جهت پیشوایان دینی تلاش می‌کردند هم سطح مردم و حتی پایین‌تر از متوسط مردم زندگی کنند. نمونه اعلای این پیشوایان را باید در پیامبر(ص) و حضرت علی(ع) ملاحظه کرد. البته ساده‌زیستی قابل تشکیک به مراتب شدت و ضعف است و در این عرصه، هر کس مسئولیتش بیشتر است انتظار ساده زیستی از او بیشتر می‌رود و گاه در جایگاهی قرار می‌گیرد که بر او ساده زیستی واجب می‌گردد. 📖 برگرفته از کتاب رهبری کریمانه در مدیریت اسلامی، نوشته حجت‌الاسلام والمسلمین ، عضو گروه مدیریت اسلامی پژوهشگاه فرهنگ واندیشه اسلامی 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/19558 🆔 @iictchannel
🖼 | سیره اخلاقی در زندگی فردی و اجتماعی فاطمه 🔸 عدالت‌گرایی و به تبع آن، پرهیز از ستم‌کردن و ستم‌پذیرفتن، در سیره فاطمه(ع) خصلتی برجسته است. در سلوک اجتماعی ایشان، نمونه‌های بسیاری از تلاش برای احقاق حق و عدالت و ظلم‌ستیزی است. 🔸 پس از رحلت رسول گرامی خدا(ص) فاطمه(س) در برابر تضییع حق امیرمؤمنان در خصوص جانشینی رسول خدا(ص) با ایراد خطبه‌هایی، تمام تلاش خود را برای بیان حق و یادآوری سفارش‌های پیامبر گرامی(ص) در مورد حق امیرمؤمنان و حقوق اهل بیت(ع) به‌کار می‌بندد. جلوه دیگر اخلاق اجتماعی فاطمه(ع) نقش عِلمی و فرهنگی آن حضرت است و شیوه رفتار او در مسیر تعلیم و تربیت آحاد جامعه. فاطمه(ع) آموخته‌های خود را از رسول گرامی خدا(ص) به صورت خصوصی و عمومی به دیگران منتقل می‌کند. 📖 برگرفته از کتاب او فاطمه(ع) است، نوشته 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/22813 🆔 @iictchannel
🖼 | دیدگاه ابزارگرایانه به فضای مجازی 🔹 دیدگاه ابزارگرایانه که به دیدگاه لیبرال نیز موسوم است، نظرگاهی خوشبینانه به فناوری به‌طور عام و فضای مجازی به‌طور خاص است. ویژگی‌های این دیدگاه عبارت است از: نخست فضای مجازی بیطرف و منفعل است و به لحاظ ارزشی خنثی است نه خوب است نه بد و فاقد ارزش‌های اخلاقی و فرهنگی است. 🔹مورد دوم فضای مجازی ابزار است و همانند دیگر ابزارها در خدمت خواسته‌های آگاهانه کاربرانشان قرار دارد و می‌توان از آن استفاده درست / خوب یا نادرست / بد داشت. به عبارت دیگر فضای مجازی تابع و متأثر از عوامل بیرون از خود و ارزش‌های موجود در جامعه است و هدفی ندارد جز هدف ما و مورد سوم فضای مجازی در خدمت و اختیار انسان است و آدمی در تولید و انتخاب و به کار گرفتن آن کاملاً آزاد است. 📖 برگرفته از کتاب باور در عصر کلیک (آسیب‌های اعتقادی فضای مجازی و راهکارهای آن)، نوشته 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/23130 🆔 @iictchannel
🖼 | تعصب در فهم صحیح دین 🔹 تعصب آفتی در فهم صحیح دین است و معمولاً در مفهوم افراطی و مذموم آن در حوزه اندیشه و فکر به‌کار می‌رود، آنکه بر رأیی برای همیشه پای فشارد، البته اصرار بر آنچه حق است پسندیده است؛ ولی باید دانست که چنین نیست که هر فهم کننده‌ای همه حقیقت را به یک‌باره به‌دست آورد یا اینکه مصون از هر خطا در فهم از دین باشد، آسیبی که سلفیان بدان متهم‌اند؛ آنکه بر فهم سلف از صحابه و تابعین به شدت تعصب دارند و غیر فهم آنان را برنمی‌تابند. قرآن ادعاهای بی‌دلیل جمعی از یهود و نصاری را نقد می‌کند؛ رویکردی که در تعصب آنان ریشه دارد. 📖 برگرفته از کتاب نقد اعتبار فهم سلف، نوشته حجت‌الاسلام والمسلمین ، عضو گروه کلام پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/23071 🆔 @iictchannel
🖼 | جایگاه اقتصاد در خانواده 🔺 خانواده به‌عنوان یک نهاد اقتصادی است که رفتار تولیدی و مصرفی و توزیعی آن بر حسب معیارهای اقتصاد خرد تفسیر می‌شود؛ مثلاً درآمد اعضای خانواده، از راه‌های مختلف واصل می‌شود و هزینه‌ها معلوم می‌گردد و در انتها وضعیت پس‌انداز و سرمایه‌گذاری همگی به‌دست می‌آید. از زمان تشکیل خانواده مدیریت هزینه و درآمد آغاز به کار می‌کند. مرد و زن فعالیت‌های خانه را تقسیم می‌کنند و با هماهنگی و بر اساس توانایی، هر یک بخشی از وظایف را انجام می‌دهند. 🔺 اقتصاد خانواده به‌عنوان یکی از عناصر اقتصاد کلان و میزان تأثیرپذیری متغیرهای کلان از متغیرهای اقتصادی خانواده؛ مثلاً مصرف کلان تا چه میزان از مصرف خانوارها متأثر است یا میزان سرمایه‌گذاری تا چه حد متأثر از روحیه پس‌انداز خانواده هاست. خانواده از نظر اقتصادی محل تربیت نیرو برای بازار کار، آموزش مفاهیم اقتصادی به تمام نیروهای فعال، مصرف، تولید، پس‌انداز، مبادله، سرمایه‌گذاری است. 📖 برگرفته از کتاب تدبیر هزینه و درآمد در خانواده اسلامی، نوشته حجت‌الاسلام 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/23071 🆔 @iictchannel
📸 ❇️ نشست علمی ماهیت پارادایم 💢 با حضور پرشور اساتید، طلاب و دانش پژوهان(حضوری و مجازی) 🎙 با حضور: 🏢 قم، سالن فرهنگ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📅 یکشنبه 25 دیماه 1401 🆔 @iictchannel