🌹🌹🌹
#ishia
#انسانِ_بَرده
#قسمت4
#المیزان
❇️ سير تاريخى بَرده گيرى ❇️
💠 گر چه تاريخِ شيوع سنّت برده گيرى در مجتمع بشرى در دست نيست، ليكن چنين به نظر مى رسد كه اين سنّت نخست درباره #اُسراى_جنگى و سپس درباره #زنان و #فرزندان عملى شده باشد. براى اينكه آن مقدار كه در تاريخ اُمَم قوى و جنگى به قصص و حكايات و قوانين و احكام مربوط به سنّت برده گيرىِ اسراى جنگى برمى خوريم به داستانهاى برده گيرى زنان و فرزندان بر نمى خوريم.
💠 اين سنّت در بين #جميع ملل و اُمم متمدّن قديم مانند هند، يونان، روم و ايران و همچنين در بين اديان آسمانى آن روز مثل دين يهود و نصارا - به طورى كه از انجيل و تورات استفاده ميشود - رواج داشته است؛ تا اينكه اسلام ظهور نموده و پس از امضاء اصل اين سنّت، محدودیت ها و تضييقات زيادى در دائره آن و اصلاحاتى در احكام و قوانين آن كرد. تا اينكه در اثر آن تضييقات اسلام، سرانجام اين سنّت به اينجا كشيد كه در هفتاد سال قبل (= اواخر دهه 1260شمسی) در #كنفرانس_بروكسل به طور كلّى لغو گرديد.
💠 #فردينان_توتل در معجم خود كه درباره أعلام شرق و غرب نوشته در صفحه 219 مى گويد : مسأله برده گيرى در بين ملل قديم شايع بود، و اين برده ها از همان اُسراى جنگى و طوائف مغلوبه بودند، و اين روش در بين يهود و يونانيها و روميها و عرب جاهليت و همچنين در اسلام داراى نظام معروفى بود، و ليكن رفته رفته رو به زوال و لغويّت گذاشت. نخست در هند در سال 1843 و سپس در مستعمرات فرانسه در سال 1848 و در ايالات متحده آمريكا بعد از جنگ انفصال در سال 1865 و در برزيل در سال 1888 لغو شد، تا آنكه در سال 1890 در بروكسل كنفرانسى تشكيل يافته و به لغويّت آن قرارى صادر گرديد. الّا اينكه تاكنون در سراسر جهان لغو نشده، هنوز هم در بعضى از قبائل آفريقا و همچنين بعضى از نقاط آسيا آثارى از آن باقى است، و منشأ اين لغويّت همان #تساوى_بشر است در حقوق و واجبات و ضروريات زندگى.
ادامه دارد...
📚 #تفسیر_المیزان
💌 کانال " آی💚شیعه " :👇
🆔 @ishiaa
🌺کپی آزاد بشرط دعا و صلوات بر مهدی فاطمه (عج) 🌺
❤️ ولادت آقا حضرت علی اکبر علیه السلام
و روز جوان مبارک.
در این ماه عزیز دعامون کنید که عاقبت بخیر بشیم.
یاعلی مدد💐
🌹🌹🌹
#ishia
#انسانِ_بَرده
#قسمت5
#المیزان
❇️ لغو دو سبب از اسباب بردگى (سلطه و قُلدرى - ولايت پدر و شوهر) در اسلام
💠 همانطورى كه قبلاً گفتيم عمده #اسباب برده گيرى سه چيز بود : 1- جنگ 2- زور و قلدرى 3- داشتن ولايت اُبوّت و شوهرى و امثال آن.
يكى از تضييقات اسلام همين بود كه سبب اخير را لغو كرد و حقوق جميع طبقات بشر (از شاه و رعيّت و حاكم و محكوم و سرباز و فرمانده و خادم و مخدوم) را به طور يكسان محترم شمرده و امتيازات و اختصاصات زندگى را لغو نمود و در احترام جان ها و عِرض و مال همه، حكم به #تسويه فرمود. افكار و عقايد و خواسته هاى همه را مورد اعتنا قرار داد، يعنى همه را در بكار بردن حقوق محترم خود در حدّ خود تامّ الإختيار ساخت و همچنين آنان را بر كار خود و بر دستمزدى كه كسب كرده اند و منافع وجودشان مسلّط كرد.
💠 روى اين حساب، زمامدار در #حكومت_اسلامى ولايتى بر مردم جز در اجراى احكام و حدود و جز در اطراف مصالح عامّى كه عايد به مجتمع دينى ميشود ندارد، و چنين نيست كه هر چه را دلش خواست بكند و هر چه را كه براى زندگى فردى خود پسنديد به خود اختصاص دهد؛ بلكه در مُشتهيات شخصى و تمتّعات زندگى، فردى مثل يك #فرد_عادى است و هيچگونه امتيازى از سايرين ندارد و امر او در آرزوها و اميال شخصی اش به هيچ وجه در ديگران نافذ نيست، چه آن آرزو بزرگ باشد و چه كوچك.
💠 آرى #اسلام با اين طرز حكومت، موضوع و زمينه برده گیری به زور و قلدرى را از بين برده و همچنين ولايت پدران را هم نسبت به فرزندان محدود نموده. و اگر به آنان ولايتى آنهم تنها نسبت به حِضانت و نگهدارى اولادشان داده، در عوض بار سنگين تعليم و تربيت شان و حفظ اموالشان در ايّام حجر و كودكى را هم بدوششان گذاشته. و همين كه اين بار سنگين با رسيدن فرزندان به حدّ بلوغ از دوش شان برداشته شد، آن ولايت نيز از آنان سلب شده و در تمامى حقوق اجتماعى دينى با فرزندان خود برابر مى شوند و همانطورى كه آنان صاحب اختيار خود هستند فرزندان نيز در زندگى شخصى و تمايلات خود مستقل و صاحب اختيار ميشوند؛ اين است آن مقدار ولايتى كه اسلام براى #پدران نسبت به فرزندان قائل شده.
💠 و ضمناً #سفارشات اكيدى هم به فرزندان كرده كه زحمات پدران را (در راه تعليم و تربيتشان) منظور داشته، و در عوض به آنها احسان و نيكويى كنند. از آن جمله فرموده :
❣ و وَصَّيْنَا الْإِنْسانَ بِوالِدَيْهِ حَمَلَتْهُ أُمُّهُ وَهْناً عَلى وَهْنٍ وَ فِصالُهُ فِي عامَيْنِ أَنِ اشْكُرْ لِي وَ لِوالِدَيْكَ إِلَيَّ الْمَصِيرُ، وَ إِنْ جاهَداكَ عَلى أَنْ تُشْرِكَ بِي ما لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ فَلا تُطِعْهُما وَ صاحِبْهُما فِي الدُّنْيا مَعْرُوفاً وَ اتَّبِعْ سَبِيلَ مَنْ أَنابَ إِلَيَّ.
ما #انسان را توصيه كرديم به رعايت احترام پدر و مادر، مادرى كه باردار او بود در حالتى كه روز به روز ضعفش افزوده مى شد و در مدّت دو سال تمام او را شير داد، توصيه كرديم كه شكر مرا و پدر و مادرت را بجاى آر و بدان كه بازگشت همه به سوى ما است. و اگر به تو اصرار كردند كه به من #شرك بورزى و تحميلت كردند كه دعوتشان را با اينكه علم به صحتش ندارى قبول كنى، پس قبول مكن ولى در امور دنيوى با آنان به احسان و رفق مدارا كن، و پيروى كن طريقه و رفتار كسانى را كه به من بازگشت نمودند. (سوره لقمان آيه 15)
❣ و قَضى رَبُّكَ أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا إِيَّاهُ وَ بِالْوالِدَيْنِ إِحْساناً إِمَّا يَبْلُغَنَّ عِنْدَكَ الْكِبَرَ أَحَدُهُما أَوْ كِلاهُما فَلا تَقُلْ لَهُما أُفٍّ وَ لا تَنْهَرْهُما وَ قُلْ لَهُما قَوْلًا كَرِيماً وَ اخْفِضْ لَهُما جَناحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحْمَةِ وَ قُلْ رَبِّ ارْحَمْهُما كَما رَبَّيانِي صَغِيراً.
پروردگارت امرى مؤكّد كرده كه جز او چيزى را نپرستى، و به پدر و مادرت #نیكويى كنى. اگر در زمان حیات تو، يكى از آن دو و يا هر دو به حدّ پيرى رسيدند و تو اگر از نگهداريشان به ستوه آمدى پيش رويشان اظهار خستگى مكن و ايشان را زجر مده، و با ايشان به نرمى حرف بزن، و از روى مهربانى پَر و بال مَسكنت و ذلّت زير پايشان بگستران و بگو : پروردگارا همانطور كه اينان مرا در كودكى پرورش دادند تو نيز به ايشان رحم كن. (سوره اسراء آيه 24)
🔹و در شريعت مقدّس اسلام عقوق و رنجاندن والدين را از #گناهان_كبيره و هلاك كننده شمرده است.
ادامه دارد...
📚 #تفسیر_المیزان
💌 کانال " آی💚شیعه " :
🆔 @ishiaa 👈
🌺کپی آزاد بشرط دعا و صلوات بر مهدی فاطمه (عج) 🌺
❣رفقای خوبم
هدف کانال پرداختن به مبانی اسلامی است که لا به لای مباحث (حالا با هر عنوانی) مطرح می شوند.
و این هدف تأمین نمیشه مگر اینکه مطالب نسبتاً طولانی ارائه بشه.
کانال های تصویر محور با متنهای کوتاه احساسی الحمدلله کم نیستند.
آنچه کم است همین تفکر و مطالب اساسی و مهم اسلامی است که کمتر به آن بها داده میشه.
طبیعی هم هست، چون متأسفانه معمولاً زیاد دنبال فکر کردن و دقیق شدن نیستیم چون سخته و راحت الحلقوم نیست.
چی بگم؟ قرآن می فرماید : و اکثرهم لا یعقلون، لا یتفکّرون و...
اکثر ما مردم دنیا اینجوری هستیم، دوست نداریم زحمت فکر کردن به خودمون بدیم.
ولی کانال سعی دارد بر خلاف این جریان شنا کند گرچه به مذاق خیلی ها خوش نمیاد.
یا علی🌹
التماس دعا
@ishiaa
🌹🌹🌹
#ishia
#جامعه_اسلامی
#قسمت34
#آیه200_سوره_آل_عمران
💠 ممكن است كسى بگويد : عين همان اشكالى كه به #قوانين_مدنیّه وارد گرديد به قوانين اسلامى نيز وارد است، يعنى همانطور كه قوّه مُجريه در آن قوانين نمى تواند آن قوانين را حتّى در خلوتها اجرا كند چون اطّلاعى از عصيانهاى پنهانى ندارد، قوّه مجريه در اسلام نيز همين نارسايى را دارد. دليل روشنش اين ضعفى است كه به چشم خود در قوانين دينى مشاهده می كنيم و مى بينيم كه چگونه سيطره خود بر #جامعه_اسلامى را از دست داده و اين نيست مگر به خاطر همين كه كسى را ندارد كه نواميس و قوانينش را حتّى براى يك روز بر بشر تحميل كند.
💠 در پاسخ مى گوئيم : حقيقت قوانين عمومى چه الهى و چه بشری اش، چيزى جز صورتهايى #ذهنى در اذهان مردم نيست، يعنى تنها معلوماتى است كه جايش ذهن و دل مردم است. بله وقتى اراده انسان به آن تعلّق بگيرد مورد عمل واقع مى شود، يعنى اعمالى بر طبق آنها انجام مى دهند و قهراً اگر اراده و خواست مردم به آن تعلّق نگيرد و نخواهند به آن قوانين عمل كنند چيزى در خارج به عنوان مصداق و منطبقٌ عليه آنها يافت نمى شود. پس #مهم اين است كه كارى كنيم تا خواست مردم به وقوع آن قوانين، تعلّق بگيرد و قانون قانون بشود.
💠 و قوانين تدوين شده در #تمدّن_حاضر بيش از اين اراده ندارد كه افعال مردم بر طبق خواست اكثريّت انجام يابد، فقط به همين اندازه و بس. و امّا اینکه چه كنيم كه خواست ها اينطور شود، چاره اى برايش نينديشيده اند. لذا هر زمانى كه اراده ها زنده و فعّال و عاقلانه بوده قانون نیز به طُفيل آن جارى مى شده است. در غیر اینصورت در اثر انحطاط جامعه و ناتوانى بُنيه مجتمع، #اراده_ها نیز مى مُرده و يا اگر هم زنده بوده به خاطر فرورفتگى جامعه در شهوات و گسترش يافتن دامنه عياشى ها، شعور و درك خود را از دست مى داده است. و يا اگر هم زنده بوده و هم داراى شعور، از ناحيه #حكومت_استبدادی جرأت حرف زدن نداشته و اراده آن حاكم مُستبد، اراده اكثريّت را سركوب كرده و قانون به بوته فراموشى سپرده مى شد.
💠 بايد گفت كه در وضع عادى هم قانون تنها در #ظاهر جامعه حكومت دارد و مى تواند از پاره اى خلافكاريها و تجاوزات جلوگيرى كند. امّا در جناياتى كه #سرّى انجام مى شود، قانون راهى براى جلوگيرى از آن ندارد و نمى تواند دامنه حكومت خود را تا پستوها و صندوق خانه ها و نقاطى كه از منطقه نفوذش بيرون است گسترش دهد؛ و در همه اين موارد #امّت به آرزوى خود كه همان جريان قانون و صيانت جامعه از فساد و از متلاشى شدن است نمى رسد، و انشعابهايى كه بعد از جنگ جهانى اول و دوم در سرزمين اروپا واقع شد خود از بهترين مثالها در اين باب است.
ادامه دارد...
📚 #تفسیر_المیزان
💌 کانال " آی💚شیعه " :👇
🆔 @ishiaa 👈
🌺کپی آزاد بشرط دعا و صلوات بر مهدی فاطمه (عج) 🌺
#آیت_الله_جعفر_سبحانی
✅ #مرجع_تقلیدی که خانه اش را فروخت و پول فروش خانه را به سیل زدگان هدیه کرد.
💠 حجت الإسلام و المسلمین ربّانی (رئیس مرکز خدمات حوزه های علمیّه) در دیدار با آیت الله جزایری ضمن اشاره به کمک ۸۰۰ میلیون تومانی طلّاب به سیل زدگان خوزستان گفت : دیروز محضر حضرت آیتالله سبحانی بودیم، ایشان یک برگ چک بانکی به من دادند و گفتند : «من خانه ای قدیمی داشتم، آن را فروختم و کمی از پول آن را در جایی هزینه کردم و ما بقی را به شما می دهم تا به سیل زدگان بدهید و #سلام_مخصوص من را نیز به آن ها برسانید».
ایشان گفتند : «من اگر می توانستم خودم برای کمک به مردم به مناطق #سیل_زده می رفتم».
❣واقعاً دیگه بی انصافی بود این خبر رو پست نکنم. دمت گرم آیت الله.😘😘
💌 کانال " آی💚شیعه " :
🆔 @ishiaa 👈
🌹🌹🌹
#ishia
#انسانِ_بَرده
#قسمت6
#المیزان
💠 #اسلام همچنين ولايتى را كه بشر براى #شوهران نسبت به زنان قائل بود از بين برده و بر عكس براى زنان در جامعه جايى را باز كرده و ارزش اجتماعى برايشان قائل شد؛ عقل سليم هم جز اين را درباره آنها نمى گويد و تخطّى از آن را جايز نمى داند. و خلاصه در نتيجه ی اين روش اسلام، #زنان در برابر مردان و دوش به دوش آنان يكى از دو ركن اجتماع گرديدند؛ و حال آنكه در دنياى قبل از اسلام از چنين مكانت و ارزشى محروم بودند.
💠 اسلام زمام #انتخاب شوهر و زمام اداره اموال شخصى آنان را به خودشان واگذار نمود و حال آنكه زنان در دنيا داراى چنين اختياراتى نبودند و يا اگر هم بودند چنين استقلالى را نداشتند. اسلام زنان را در امور معيّنى با مردان #شريك كرد و در امور ديگرى جدايشان نمود، چنان كه امورى را هم اختصاص به مردان داد. و در تمامى امور رعايت وضع ساختمانى بدنى و روحى شان را نمود، و در امورى مانند امر نفقه و شركت در صحنه هاى جنگ و امثال آن كار زنان را #آسان نموده، بار اين گونه امور را به دوش مردان گذاشت.
💠 سابقاً هم راجع به اين مطالب در اواخر سوره بقره (در جلد دوم عربى تفسیر المیزان) و همچنين در سوره نساء (يعنى جلد چهارم عربى) بطور تفصيل بحث شد و در آنجا روشن شد كه اِرفاقى را كه #اسلام به زنان اختصاص داده بيش از آن ارفاقى است كه درباره مردان رعايت نموده، به طورى كه نظير آن در #هيچ يك از سيستم هاى مختلف اجتماعى قديم و جديد ديده نمى شود. و ما در اينجا چند آيه از قرآن شريف به عنوان استشهاد نقل مى كنيم :
❣ للرِّجالِ نَصِيبٌ مِمَّا اكْتَسَبُوا وَ لِلنِّساءِ نَصِيبٌ مِمَّا اكْتَسَبْنَ —- براى #مردان بهره ای است از آنچه كه كسب كرده اند، و براى #زنان هم نصيبى است از آنچه كه بدست آورده اند. (سوره نساء آيه 31)
❣ فلا جُناحَ عَلَيْكُمْ فِيما فَعَلْنَ فِي أَنْفُسِهِنَّ بِالْمَعْرُوفِ —- بعد از اينكه زنان از عِدّه بيرون آمدند ديگر بر شما مردان حَرَجى نيست در آنچه زنان درباره خود انجام دهند. (سوره بقره آيه 234)
❣ و لَهُنَّ مِثْلُ الَّذِي عَلَيْهِنَّ بِالْمَعْرُوفِ —- حقوقى كه براى زنان به گردن شوهران است برابر با حقوقى است كه براى مردان به گردن زنان است. (سوره بقره آيه 228)
❣ أنِّي لا أُضِيعُ عَمَلَ عامِلٍ مِنْكُمْ مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثى بَعْضُكُمْ مِنْ بَعْضٍ —- به درستى كه من عبادت و دعاى هيچ عمل کننده ای از شما را باطل و بى اجر نمى كنم، چه مردان شما و چه زنانتان را و همه شما در #دين و #ايمان نزد ما يكسانيد. (سوره آل عمران آيه 195)
❣لها ما كَسَبَتْ وَ عَلَيْها مَا اكْتَسَبَتْ —- براى هر نفْسى است پاداش كار نيكى كه كسب كرده و بر اوست كيفر كار زشتى كه انجام داده. (سوره بقره آيه 286) «اين آيه شريفه مشتمل است بر خلاصه اى از آنچه كه در آيات قبلى بيان شده».
❣و لا تَكْسِبُ كُلُّ نَفْسٍ إِلَّا عَلَيْها وَ لا تَزِرُ وازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرى —- و هيچ كس عملى انجام نمى دهد مگر آنكه كيفر و پاداش را آنرا مى بيند و كسى به گناه ديگرى مجازات نمى شود. (سوره انعام آيه 164)
💠 آيات مطلق ديگرى نيز هست كه مانند اين آيات، يك فرد از #انسان را چه مرد و چه زن، جزء تامّ و كاملِ مجتمع دانسته و او را آن قدر استقلال فردى داده كه در نتايج خوب و بد و نفع و ضرر اعمالش از هر فرد ديگرى جدايش ساخته، بدون اينكه در اين استقلال، بين مرد و زن و كوچك و بزرگ فرقى گذاشته باشد، آن گاه ميانشان در عزّت و احترام نيز #تساوى قائل شده و فرموده :
❣و لِلَّهِ الْعِزَّةُ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِلْمُؤْمِنِينَ —- عزّت براى خداست و براى رسول او و مؤمنين. (سوره منافقون آيه 28)
🔹سپس تمامى عزّت ها و كرامت هاى موهوم را لغو كرده و تنها عزّت و احترام دينى را كه با #تقوا و #عمل_صالح به دست مى آيد معتبر دانسته و فرموده :
❣يا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْناكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَ أُنْثى وَ جَعَلْناكُمْ شُعُوباً وَ قَبائِلَ لِتَعارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاكُمْ.
هان اى مردم؛ ما همه شما را از يك پدر و مادر آفريده و اگر شُعبه شُعبه و قبيله قبيله تان قرار داديم تنها براى اين بود كه يكديگر را بشناسيد و گرنه از جهت #خلقت همه يكسانيد. تنها گرامى ترين شما نزد #خدا با تقوا ترين شما است. (سوره حجرات آيه 13)
ادامه دارد...
📚 #تفسیر_المیزان
💌 کانال " آی💚شیعه " :👇
🆔 @ishiaa 👈
🌺کپی آزاد بشرط دعا و صلوات بر مهدی فاطمه (عج) 🌺
#امام_مهدی_عج
❤️ إنَّا غَیْرُ مُهْمِلِینَ لِمُرَاعَاتِکُمْ وَ لَا نَاسِینَ لِذِکْرِکُمْ وَ لَوْ لَا ذَلِکَ لَنَزَلَ بِکُمُ اللَّأْوَاءُ وَ اصْطَلَمَکُمُ الْأَعْدَاء.
💙 ما در رعایت حال شما کوتاهی نمی کنیم و یاد شما را از خاطر نبرده ایم ، که اگر جز این بود گرفتاریها به شما روی می آورد و دشمنان شما را ریشه کن می کردند.
📚 بحار، ج ٥٣، ص 175
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
🆔 @ishiaa 👈
🌹🌹🌹
#ishia
#جامعه_اسلامی
#قسمت35
#آیه200_سوره_آل_عمران
💠 و اين خطر يعنى شكسته شدن قوانين و #فساد_جامعه و متلاشى شدن آن، جوامع را دستخوش خود نكرد مگر به خاطر اينكه جوامع توجّه و اهتمامى نورزيد در اينكه #تنها علّت صيانت خواستهاى امّت را پيدا كند، و تنها علّت حفظ اراده ها و در نتيجه تنها ضامن اجراى قانون را که همانا #اخلاق_عاليه_انسانى است. چون «اراده» در بقاء و ادامه حياتش تنها می تواند از اخلاق مناسب با خود استمداد كند، و اين معنا در عِلم النفس كاملاً روشن شده است.
(كسى كه داراى خُلق شجاعت است، اراده اش قوى تر از اراده كسى است كه آن خُلق را ندارد و آنكه داراى تواضع است اراده اش در مهر ورزيدن قوى تر از اراده كسى است كه مبتلا به تكبّر است، در عكس قضيه نيز چنين است آنكه ترسوتر و يا متكبّرتر است اراده اش در قبول ظلم و در ستمگرى قوى تر از اراده كسى است كه شجاع و متواضع است : مترجم ).
💠 پس اگر سنّتى و قانونى كه در جامعه جريان دارد متّكى بر اساسى قويم از #اخلاق_عاليه باشد، به درختى مى ماند كه ريشه ها در زمين و شاخه ها در آسمان دارد و به عكس اگر چنين نباشد به بوته خارى مى ماند كه خيلى زود از جاى كنده شده و دستخوش بادها مى شود.
شما می توانيد اين معنا را در پيدايش #كمونيسم كه «چيزى جز زائيده دمكراتى نيست» مورد نظر قرار دهيد، چون اين نظام در دنيا به وجود نيامد مگر به خاطر تظاهر طبقه مرفّه به عياشى، و به خاطر محروميّت طبقات ديگر اجتماع؛ و روز به روز فاصله اين دو طبقه از يكديگر بيشتر و قساوت و از دست دادن انصاف در طبقه مرفّه زيادتر و خشم و كينه از آنان در دل طبقات محروم شعله ورتر گرديد. و اگر قوانين #كشورهاى_متمدّن مى توانست سعادت آدمى را تضمين كند و ضمانت اجرايى مى داشت هرگز اين مولود نامشروع (كمونيسم) متولّد نمى شد.
💠 و نيز می توانيد صدق گفتار ما را با سيرى در #جنگ_هاى_بين_المللى به دست آوريد، كه نه يك بار و نه دو بار، زمين و زندگى انسانهاى روى زمين را طعمه خود ساخت و خون هزاران هزار انسان را به زمين ريخت و حرث و نسل را نابود كرد، براى چه؟ تنها و تنها براى اينكه چند نفر خواستند حسّ استكبار و غريزه حرص و طمع خود را پاسخ دهند.
و ليكن #اسلام سنّت جاريه و قوانين موضوعه خود را بر اساس «اخلاق» تشريع نموده و در تربيت مردم بر اساس آن اخلاق فاضله سخت عنايت به خرج داده است. چون...
ادامه دارد...
📚 #تفسیر_المیزان
💌 کانال " آی💚شیعه " :👇
🆔 @ishiaa 👈
🌺کپی آزاد بشرط دعا و صلوات بر مهدی فاطمه (عج) 🌺
✅✅✅
#ابتلاء_مومنین
۳ تا #روایت کوتاه از کتاب اصول کافی دیدم و دوست داشتم شما هم بخونید.
🔸 همین اول کار باید تذکر بدم که سوء تدبیر و مدیریت عقیم و بی کفایتی #دولت به جای خود، برخی اساتید دانشگاهی غرب زده و برخی عمامه به سرهای تجمل گرا که از معلّمین شریف و روحانیت معزّز، عنوان و لباسشون رو دزدیدند و خیانت به کشور می کنند اینم بجای خود ( بابا دیگه خیلی ها فهمیدند که خط امام و #رهبری از خط جناب روحانی و غربزده ها جداست اینم بجای خود)؛
👈 حالا با توجه به این روایات که ذکر میشه،به اتفاقاتی که در کشور عزیزمون میفته با یه عینک دیگه ای نگاه می کنیم :
❣عن ابی عبدالله (ع) قال : اِنّ اشدَّ النّاس بلاءً الاُنبیاء ثُمّ یَلونَهم ثُمّ الاَمثُل فالاَمثُل.
#امام_صادق_علیه_السلام :
🔹 شدیدترین #مردم از جهت امتحان و آزمایش، انبیاء هستند، سپس کسانی که به انبیاء نزدیک هستند، و بعد از ایشان هر کس که در رتبه بالاتر باشد.
❣عن ابی عبدالله (ع) قال : اِنّ عظیمَ الاَجرِ لَمع عظیمِ البلاءِ و ما اَحبَّ اللهُ قوماً اِلّا ابتَلاهُم.
🔹 همانا اجر و پاداش بزرگ با امتحان و آزمایش بزرگ همراه است، خداوند #قومی را دوست ندارد مگر آنکه او را مورد آزمایش قرار می دهد.
❣عن ابی عبدالله (ع) قال : اِنّ لِلّهِ عزّ و جلّ عِباداً فی الاَرضِ مِن خالِصِ عِبادِه ما یُنزِلُ مِنَ السماءِ تُحفَةً الِیَ الاَرضِ اِلّا صَرَفَها عنهُم اِلیَ غیرِهِم و لا بَلِیّةً اِلّا صَرَفَها اِلَیهِم.
🔹 بدرستی که برای خداوند در زمین، #بندگان_خالصی است که از آسمان تحفه ای نازل نمی شود مگر آنکه آن را از ایشان منصرف سازد، و به غیر ایشان متوجّه کند. و هیچ بلایی را نازل نمی کند مگر آنکه به آنها متوجّه گرداند.
📚 اصول کافی ج۲ ص۱۹۶
✳️ دعا کنید همگی از امتحانات فعلی و پیش رو، رو سفید بیرون بیایم به برکت صلوات بر محمّد و آل محمّد.
#اللّهم_صل_علی_محمّد_و_آل_محمّد
و عجّل فرجهم. #معرفت
🆔 @ishiaa 👈
🌺🌺🌺
🌹🌹🌹
#ishia
#انسانِ_بَرده
#قسمت7
#المیزان
❇️ برده گيرى اُسراى جنگى در جنگ مسلمين با #كفّار، در اسلام پذيرفته شده است.
💠 پس روشن شد كه اسلام از آن سه سبب مذكوره ، دو سببش را لغو كرده و تنها مسأله #جنگ را باقى گذاشت و سببيّت آن را براى اِسترقاق (= برده گیری) لغو نفرمود، آرى آن را هم #تنها در جنگهايى معتبر دانست كه بين مسلمين و كفّار اتفاق افتد كه در اين صورت مسلمين مى توانند اسير كافر را استرقاق نمايند، نه جنگهايى كه بين خود مسلمين رخ مى دهد، كه در اين جنگها اسير گرفتن و استرقاق كردن نيست بلكه ياغى از اين دو طائفه آن قدر سركوب ميشود تا سر در اطاعت امر خدا فرود آورده و رام گردد، چنان كه فرمود :
❣و إِنْ طائِفَتانِ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ اقْتَتَلُوا فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُما فَإِنْ بَغَتْ إِحْداهُما عَلَى الْأُخْرى فَقاتِلُوا الَّتِي تَبْغِي حَتَّى تَفِيءَ إِلى أَمْرِ اللَّهِ فَإِنْ فاءَتْ فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُما بِالْعَدْلِ وَ أَقْسِطُوا إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَيْنَ أَخَوَيْكُمْ.
و اگر دو طائفه از #مؤمنين به جان هم افتادند پس بين آن دو اصلاح كنيد، و اگر ديديد كه يكى از آن دو طايفه به ديگرى زور مى گويد و به نا حقّ ستيزه مى كند، با آن طائفه در افتيد و آن قدر بستيزيد تا به حقّ و امر خدا گردن نهد، پس اگر به سوى خدا برگشت نمود با رعايت #عدالت، بين آن دو را اصلاح كنيد و در هر كارى رعايت عدالت و انصاف را بنمائيد، به درستى كه خداوند دوست ميدارد مردم عدالت پرور را، جز اين نيست كه مؤمنين همه برادران همند، پس ميان #برادران خود اصلاح كنيد. (سوره حجرات آيه 10)
💠 و جهت اين امضاء كردن و معتبر شمردن برده گيرى اسراى جنگى اين است كه به طور كلّى، #دشمن_مُحارب هدفى جز نابودى انسانيّت و از بين بردن نسل بشرى و ويران ساختن آبادى ها ندارد، و #فطرت بشر بدون هيچ ترديدى چنين كسى را محكوم به زوال دانسته و بر هر كسى واجب مى داند كه اينگونه دشمن هاى بشريّت را جزو مجتمع بشرى به شمار نياورده و آنان را مستحقّ استفاده از مزاياى حيات و تنعّم به حقوق اجتماعى نداند، و نيز حكم مى كند به وجوب از بين بردن آنان و يا دست كم استرقاقشان. علاوه بر اين، بشر، حكم فطريش و سنّت عمليش هم - تا آنجا كه تاريخ نشان داده - از روزى كه در زمين منزل گزيد تا امروز همين بوده و بعد از اين هم همين خواهد بود.
💠 #اسلام هم در ساختمان مجتمع دينى خود كه بر اساس «توحيد» و «حكومت دينى اسلامی» اش بنا نهاده، عضويّت هر مُنكر توحيد و ياغى از حكومت دين را نسبت به مجتمع انسانى لغو فرموده، و تنها كسانى را انسان دانسته و عضويّت آنان را نسبت به مجتمع بشرى معتبر شمرده كه اسلام (دين توحيد) را پذيرفته و يا لا أقلّ به ذِمّه و تبعيّتِ حكومت دين گردن نهاده باشد. بنابر اين، از نظر اسلام كسى كه از دين و حكومت آن و يا ذمّه و عهده آن خارج باشد از جرگه #انسانيّت خارج بوده، با او همان معامله اى را مى كند كه با غير انسان مى نمايد، يعنى به انسانها اجازه مى دهد كه او را از هر نعمتى كه خود در زندگيشان از آن استفاده مى كنند محروم ساخته و زمين را از ننگ و لوث استكبار و افسادش پاك كنند؛ پس چنين كسى از نظر اسلام هم خودش و هم عملش و هم نتائج همه تلاشها و كارهايش، مسلوب الحُرمة و #بى_احترام است، روى اين حساب لشكر اسلام مى تواند چنين كسى را در صورت غلبه و پيروزى اسير نموده و بنده خود قرار دهد.
ادامه دارد...
📚 #تفسیر_المیزان
💌 کانال " آی💚شیعه " :👇
🆔 @ishiaa 👈
🌺🌺🌺
دوستان خوبم سلام
#امشب خیلی شب عزیز و با قیمتی است
اعمالی داره که میتونید از کتاب مفاتیح الجنان پیگیرش باشید
شب #قدری است امشب❤️
💐ولادت آقا و صاحبمون امام مهدی (عج) هم پیشاپیش مبارک همتون باشه.💐
همدیگه رو دعا کنیم.
برای سلامتی و تعجیل در ظهور آقا و برای رسوایی منافقین داخلی و نابودی دشمنان خارجی هم حتماً دعا کنید.
التماس دعای فراوان💐
#اللّهم_عجّل_لولیّک_الفرج
🌹🌹🌹
#ishia
#جامعه_اسلامی
#قسمت36
#آیه200_سوره_آل_عمران
💠 و ليكن اسلام سنّت جاريه و قوانين موضوعه خود را بر اساس #اخلاق تشريع نموده و در تربيت مردم بر اساس آن اخلاق فاضله، سخت عنايت به خرج داده است. چون قوانين جاريه در أعمال، در ضمانت «اخلاق» و بر عهده آن است و اخلاق همه جا با انسان هست، در خلوت و جَلوت وظيفه خود را انجام مى دهد و بهتر از يك پليس مى تواند عمل كند، چون پليس و هر نيروى انتظامى ديگر تنها مى توانند در ظاهر نظم را بر قرار سازند. خواهى گفت : معارف عمومى در #ممالك_غربى نيز در مقام تهذيب اخلاق جامعه هست و از ناحيه مُجريان قوانين، براى اين منظور تلاش بسيار مى شود تا مردم را بر اساس اخلاق پسنديده تربيت كنند.
مى گوئيم بله همين طور است. امّا اين اخلاق و دستوراتش مانند قوانين آنان، در نظر آنهايى كه مى خواهند بند و بارى نداشته باشند #مسخره_اى بيش نيست و لذا مى بينيم كه هيچ سودى به حالشان نداشته است. خواهى پرسيد چرا؟ مى گوئيم :
💠 اوّلاً : براى اينكه تنها چيزى كه منشأ همه رذائل اخلاقى است، #اسراف و افراط در لذّت هاى مادّى در عدّه اى و تفريط و #محروميّت از آن در عدّه اى ديگر است؛ و قوانين غربيان، مردم مرفّه را در آن اسراف و افراط آزاد گذاشته و نتيجه اش محروميّت عدّه اى ديگر شده. خُب در چنين نظامى كه اقليّتى از پُرخورى شكمشان به درد آمده و اكثريّتى از گرسنگى مى نالند آيا دعوت به اخلاق دعوت به دو امر متناقض و درخواست جمع بين دو ضدّ نيست؟!
علاوه بر اين همانطور كه قبلاً توجه فرموديد #غربيها تنها اجتماعى فكر مى كنند و پيوسته مجتمعات و نشست آنان براى به دام كشيدن جامعه هاى ضعيف و ابطال حقوق آنان است، و با ما يَملك آنان زندگى مى كنند و حتى خود آنان را #بَرده خويش می سازند و تا آنجا كه بتوانند به ايشان زور مى گويند! با اين حال اگر كسى ادّعا كند كه غربيها جامعه و انسانها را به سوى صلاح و تقوا مى خوانند، ادّعايى متناقض نيست؟ قطعاً همين است و لا غير و سخن اينگونه گروه ها و سازمانها در كسى اثر نمى گذارد.
ادامه دارد...
📚 #تفسیر_المیزان
💌 کانال " آی💚شیعه " :👇
🆔 @ishiaa 👈
🌺🌺🌺
🌹🌹🌹
#ishia
#جامعه_اسلامی
#قسمت37
#آیه200_سوره_آل_عمران
❇️ اخلاق و فضائل اخلاقى در #تمدّن_غربى جايى ندارد.
💠 ثانیاً : دلیل اينكه #غربيها به اصلاح اخلاق نيز مى پردازند ليكن كمترين نتيجه اى نمى گيرند، اين است كه اخلاق فاضله اگر بخواهد مؤثر واقع شود بايد در نفْس ثبات و استقرار داشته باشد و ثُبات و استقرارش نيازمند ضامنى است كه آن را ضمانت كند و جز #توحيد - يعنى اعتقاد به اينكه «براى عالَم تنها يك معبود وجود دارد» - چیزی آن را تضمين نمى كند. تنها كسانى پاى بند فضائل اخلاقى مى شوند كه معتقد باشند به وجود خدايى واحد و داراى اسماى حُسنا، خدايى حكيم كه خلايق را به منظور رساندن به كمال و سعادت آفريد، خدايى كه خير و صلاح را دوست مى دارد و شرّ و فساد را دشمن، خدايى كه بزودى خلايق اوّلين و آخرين را در #قيامت جمع مى كند تا در بين آنان داورى نموده و هر كسى را به آخرين حدّ جزايش برساند، نيكوكار را به پاداشش و بدكار را به كيفرش.
💠 و پر واضح است كه اگر اعتقاد به #معاد نباشد هيچ سبب اصيل ديگرى نيست كه بشر را از پيروى هواى نفس باز بدارد، و وادار سازد به اينكه از لذائذ و بهره هاى طبيعىِ نفْس صرف نظر كند، چون طبع بشر چنين است كه به چيزى اشتها و ميل كند و چيزى را دوست بدارد كه نفعش عايد #خودش شود، نه چيزى كه نفعش عايد غير خودش شود، مگر آنكه برگشتِ نفع غير نیز به نفع خودش باشد (به خوبى دقّت بفرمائيد).
💠 خب، بنابر اين در مواردى كه انسان از كُشتن حقِّ غير، لذّت مى برد و #هيچ مانع و رادعی نيست كه او را از اين لذّت هاى نامشروع باز بدارد و #هيچ قانونى نيست كه او را در برابر اين تجاوزها مجازات كند و حتّى كسى نيست كه او را سرزنش نموده و مورد عتاب قرار دهد، ديگر چه مانعى مى تواند او را از ارتكاب اينگونه خطاها و ظلم ها (هر قدر هم كه بزرگ باشد) جلوگيرى نمايد؟!
ادامه دارد...
📚 #تفسیر_المیزان
💌 کانال " آی💚شیعه " :👇
🆔 @ishiaa 👈
🌺🌺🌺
هدایت شده از من شیعه هستم
🌹🌹🌹🌹
🔹لینک مطالب مهم کانال بخش اول👇
https://eitaa.com/ishiaa/460
🔹لینک مطالب مهم کانال بخش دوم👇
https://eitaa.com/ishiaa/490
🌹🌹🌹🌹
#آیت_الله_سعادت_پرور
❤️ از #همسرتان تشکر کنید هر چند غذایی که پخته، شور یا بد شده است. وقتی از غذا ابراز رضایت می کنید همسرتان خوشحال می شود و این باعث رشد و پیشرفت #معنوی شما می شود. یک بار من در جوانی در خانه با خانواده بد اخلاقی کردم در عالَم معنا به من گفتند : بیست سال ناله های تو بی اثر شد.
#معرفت
💌 کانال " آی💚شیعه " :
🆔 @ishiaa 👈
🌺🌺🌺🌺
🌹🌹🌹
#ishia
#انسانِ_بَرده
#قسمت8
#المیزان
❇️ بَرده گيرى در اسلام ❇️
💠 برده گيرى در #اسلام از اين راه صورت مى گيرد كه نخست سپاه اسلام خود را براى روبرو شدن با كفّار هم مرز و همجوار تجهيز نموده، آنان را با كلمات حكمت آميز خود و موعظه و مجادله و با #حُسن_دعوت، به حقّ دعوت نموده، آن گاه اگر كفّار دعوتشان را پذيرفتند برادرانشان خواهند بود (به اين معنى كه در هر سود و زيانى با ساير مسلمانان شركت خواهند داشت) و اگر بعد از اتمام حجّت نپذيرفتند، در اين صورت :
1- یا اين است كه پيرو كتابى از كتابهاى آسمانى هستند و حاضر مى شوند كه به حكومت اسلامى #جِزيه و #ماليات بپردازند كه در اين فرض به حال خود واگذار شده، در تحت پرچم و ذِمّه اسلام به سلامت زندگى مى كنند.
2- و یا اين است كه با سپاه اسلام #معاهده اى مى بندند كه در اين صورت چه اهل كتاب باشند و چه نباشند به عهدشان وفا می شود.
3- و چنانچه نه اهل كتابند و نه براى جِزيه دادن حاضر به بستن معاهده هستند، در اين صورت با #إعلام_قبلى به جهاد و كارزار با ايشان اقدام مى شود.
💠 البته تنها كسانى از آنان كشته مى شوند كه #شمشير كشيده و در مَعركه و ميدان جنگ حاضر شده باشند، و امّا كسانى كه تسليم شده و همچنين مردان و زنان و فرزندان مُستضعف، هيچكدام محكوم به قتل نيستند و اسلام، كشتن آنان را جايز نمى داند؛ و نيز شبيخون زدن و بدون اطّلاع بر سر دشمن تاختن و آب را به روى دشمن بستن و او را شكنجه دادن و مُثله كردن را اجازه نمى دهد.
💠 سپاه اسلام اين روش را هم چنان ادامه مى دهد تا آنكه در روى زمين اثرى از #شرك باقى نماند و همه به دين خدا گرایش پیدا کنند، بنابر اين تنها كسانى محكوم به قتل اند كه دين حقّ را نپذيرند. و در هر جنگى كه لشكر اسلام پيروز مى شود بعد از خاتمه جنگ، به هر چه از اموال و نفرات سپاهِ كفر که مسلّط شود مالک آنها خواهد بود. تاريخ درخشان جنگ هاى رسول خدا (ص) مشتمل است بر صفحاتى نورانى و مملو است از #سيره_عادله و پسنديده اى كه سراسر لطائفى از فُتوّت و مُروّت و ظرائفى از نیکی و احسان است.
ادامه دارد...
📚 #تفسیر_المیزان
💌 کانال " آی💚شیعه " :
🆔 @ishiaa 👈
🌺🌺🌺🌺
👆👆👆
دوستان عزیز توجه داشته باشند که در زمان غیبت امام معصوم (ع) و به نظر اکثر فقهای عظام، شروع جنگ و جهاد ابتدایی جایز نیست. و صد البته داشتن «قدرت» نیز ملاک فعلیّت چنین احکام شرعی است.
🌹🌹🌹
#ishia
#جامعه_اسلامی
#قسمت38
#آیه200_سوره_آل_عمران
❇️ عواملى مانند «وطن دوستى، نوع دوستى، مَدح و تمجيد طلبى» سببيّت اخلاقى ندارد.
💠 و امّا اينكه اين #توهّم (كه اتفاقاً بسيارى از اهل فضل را به اشتباه انداخته) كه مثلاً «حُبّ وطن، نوع دوستى، ثنا و تمجيد در مقابل صحّت عمل» و امثال اينها بتواند كسى را از تجاوز به حقوق همنوع و هموطن باز بدارد، (توهّمى است كه جايش همان ذهن است، و در خارج وجود ندارد) وخيالى است باطل. چرا كه امور نامبرده، عواطفى است درونى و انگيزه هايى است باطنى كه جز تعليم و تربيت، چيزى نمى تواند آن را حفظ كند و خلاصه : اثرش بيش از #اقتضا نيست و به حدّ سببيّت و #علّيت نمى رسد تا تخلّف ناپذير باشد.
💠 پس اينگونه حالات، اوصافى هستند اتّفاقى و امورى هستند عادى كه با برخورد موانع زايل مى شوند و اين توهّم مثل توهّم ديگرى است كه پنداشته اند عوامل نامبرده يعنى «حُب وطن»، «علاقه به همنوع»، و يا «عشق به شهرت و نام نيك»، اشخاصى را وادار مى كند به اينكه نه تنها به حقوق ديگران تجاوز نكند بلكه خود را فداى ديگران هم بكند، مثلاً خود را به كُشتن دهد تا وطن از خطر حفظ شود و يا مردم پس از مُردنش او را تعريف كنند.
آخر كدام انسان #بى_دين، انسانى كه مُردن را نابودى مى داند، حاضر است براى بهتر زندگى كردن ديگران و يا براى اينكه ديگران او را تعريف كنند و او از تعريف ديگران لذّت ببرد خود را به كُشتن دهد؟ او بعد از مُردنش كجا است كه تعريف ديگران را بشنود و از شنيدنش لذّت ببرد؟
💠 و كوتاه سخن اينكه هيچ #متفكّر_بصير، ترديد نمى كند در اينكه انسان (هر چه مى كند به منظور سعادت خود مى كند، و هرگز) بر محروميّت خود اقدامى نمى كند، هر چند كه بعد از محروميّت، او را مدح و ثنا كنند و وعده هايى كه در اين باره به او مى دهند كه اگر مثلاً براى سعادت جامعه ات فداكارى كنى (قبرت به نام #سرباز_گمنام مزار عموم مى گردد) و نامت تا ابد به نيكى ياد مى شود و افتخارى جاودانى نصيبت مى شود و ... تمام اينها وعده هايى است پوچ و فريبكارانه كه مى خواهند او را با اينگونه وعده ها گول بزنند و عقلش را در كوران احساسات و عواطف بدزدند.
ادامه دارد...
📚 #تفسیر_المیزان
💌 کانال " آی💚شیعه " :
🆔 @ishiaa 👈
🌸🌸🌸🌸